Groen ThwartsJ~exels in het L, Zeker geen verdubbeling fan personenautotarief \i Henk en Cornelia de Bloois liefst 65 jaar getrouwd PLAATSVAN™ OOQARTSRECEPT. 'eso-directeur komt binnenkort met plan xf TIJDELIJK 25% KORTING OP DE GLAZEN HANS ANDERS OPTICIENS in verdachte Italiaan ijgelaten; ander op 'xel gearresteerd )tal loss in sloot Vier ton nodig voor vogel opvang EcoMare Baken op Vliehors voor straaljagers sw Uitstekende prestaties Excelsior en KTF sw SV Texel: degradatienood en geen proftoernooi? Theater Muziekschool voor herhaling vatbaar Kaartenactie Sint Maarten Bromfietsen uit verkeer genomen KNIP DE BON UIT. r V J vj, PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.529 DINSDAG 6 NOVEMBER 1990 f E X E LS E^COURANT ji advertenties, abonnementen, etc. jeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ioon 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 14111 jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 220-12741 l!en werktijd deze week tot en met dinsdag a s. ns Hopman, Pater Witteplem 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67 34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs /41,40 per half jaar; Los /1,10 van iling vol- ten t 18 |f bil a.s. baar laar- mde rezig en kan Burg jan Texelse automobilisten straks het dubbele tarief voor een otkaartje betalen? De vrees dat de eventuele gelijkschakeling ïarmonisatie") van de tarieven voor zakelijk en particulier au- pervoer tot zo'n forse kostenstijging zal leiden, is volgens so-directeur Theo Hoogerheide ongegrond. Ook zal zo'n ver- ibbeling niet in fasen worden bereikt. Hoeveel Texelaars dan tl voor een overtocht gaan betalen, wil Hoogerheide nog niet ilaten. ,,0p korte termijn zal ik hierover een plan presenteren." eventuele verdubbeling van het jttarief voor particulier autoverkeer misschien uit de lucht gegrepen, ar is dat niet. Een simpel reken- imetje leert dat een dergelijke itenstijging wel degelijk reëel is. j dat jaarlijks tienmaal zoveel niet- ezetenen als Texelaars van de boot iruik maken. De verhouding Texe- is en met-ingezetenen in het totale ilijkse personenautovervoer is dan O, Texelaars betalen momenteel ir een bootkaartje 717,30 (zonder de twee Italianen die donderdag Den Burg werden gearresteerd verdenking van gewapende ban- /ervallen, is er inmiddels één weer vrije voeten gesteld. Deze, een jarige knaap, was werkzaam in restaurant waar de aanhouding atsvond, maar bleek bij verhoor de Groningse politie niets met overvallen van doen te hebben, er werd donderdag op Texel een iere Italiaan aangehouden in ver- lid met deze zaak. derde arrestatie werd verricht op Texels bloembollenbedrijf, waar man in de lelies werkte. Deze Itali- woonachtig in Den Burg en eer- in dienst bij voornoemd eca-etablissement, wordt be- louwd als één der bankrovers. De- fde dag werden ook in Groningen se Italianen opgepakt op verden- van betrokkenheid. De vier ver- toten zitten vast in Groningen en inmiddels voorgeleid aan de offi- van justitie. De politie heeft een ogaand onderzoek ingesteld, dat oe moet leiden dat de Italianen nen honderd dagen voor de rech- zullen verschijnen. Volgens pers- srlichter Van der Leur van de neentepolitie Groningen zou er in sprake zijn van betrokkenheid ■sen de activiteiten van het voor- emde Texelse restaurant en de ngsters. Wel staat vast dat de ban kers deze zomer regelmatig op el zijn gesignaleerd. 50-jarige automobilist uit Krom- nie raakte gistermiddag in de m van de Laagwaalderweg. Door abrupte stuurcorrectie schoot hij tzijn Opel Omega aan de linker 1 van de weg een droge sloot in. wagen kwam tegen de walkant stilstand. De wagen was total sen moest door Robert Aris van ren worden weggesleept. voorrang), niet-Texelse automobilisten 736,25. Aangenomen dat Teso de harmonisatie kosten-neutraal wil la ten verlopen, zal de totale opbrengst bij het nieuwe tarief gelijk moeten zijn aan de opbrengst bij de huidige tarieven. En dat betekent een nieuw tarief van ongeveer 734,50. Een klei ne daling voor de niet-ingezetenen, maar een forse stijging voor Texe laars. Geen waarheid Geconfronteerd met deze berekening, lacht de Teso-directeur geamuseerd. „De berekening zal best kunnen klop pen, maar zal geen waarheid wor den....!", aldus Hoogerheide, die een beduidend mindere stijging voorspelt. De gehanteerde verhouding 1:10 komt in de buurt van de werkelijk heid, zo geeft hij toe. De werkelijke cijfers houdt Hoogerheide nog even achter de hand, zoals gemeld in de inleiding van dit artikel. De strijd tegen de van rijkswege voorgeschreven „harmonisatie" is echter nog in volle gang. Vandaag en morgen voert een (ondernemers- lafvaardiging van de waddeneilanden in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Ondernemers Verbond (KNOV) gesprekken met de Tweede Kamer-fracties van de regeringspar tijen PvdA en CDA, in de hoop het voordelige bootkaartje voor eilandbe woners te behouden. En gisteravond vergaderden het TVO en Texelse ver voerders over de te volgen tactiek. De acties zijn in eerste instantie ge richt op de belangen van de ver voersbedrijven op de eilanden. De eilandelijke vervoerders krijgen steun van de waddengemeenten, lokale on dernemersverenigingen, het KNOV en de vervoersbonden (die echter ook het belang van hun overkantse leden moeten dienen). Mocht de reductie op vrachtvervoer komen te vervallen, dan volgt onvermijdelijk stap 2: af schaffing van de reductie voor perso nenauto's. 1 Januari? Volgens Hoogerheide zal de invoering van een geharmoniseerd vrachttarief al per 1 januari a.s. een feit kunnen zijn, afhankelijk van de politieke ont wikkelingen en goedkeuring van Eco nomische Zaken. Veel hangt nu af van het oordeel van de vaste kamer commissie voor verkeer en wa terstaat, die dinsdag a.s. in Den Haag bijeenkomt. Zoals het er nu naar uit ziet zal de publieke tribune volgende week gevuld zijn met delegaties van de waddeneilanden. Hoogerheide zegt geen hoge ver wachtingen te hebben van deze com missievergadering. De andere raakte volledig vernield door de schuiver betrokkenen houden hoop op een voor hen gunstige afloop. Wethouder Barendregt acht het belang voor Texel dusdanig groot, dat hij persoon lijk naar Den Haag gaat volgende week, ondanks de raadsvergadering die dezelfde dag plaatsvindt. Doekje „Teso verliest zijn bestaansrecht, als de harmonisatie doorgaat", oordeelt Frans C. Hopman, voorzitter van de vorig jaar opgerichte werkgroep „Texelse vervoersbelangen". Hij is te leurgesteld in de bootonderneming. „Teso valt ons verschrikkelijk tegen. Niet dat we nu ruzie hebben met Hoogerheide; hij verdedigt zijn tent, wij de onze. Maar ik vind dat hij niet genoeg heeft gedaan om de positie die Teso jarenlang heeft bekleed, waar te maken." Volgens Hopman heeft Teso in een recent gesprek voorstellen gedaan over de tariefsituatie na de eventuele harmonisatie. Het komt erop neer dat de vrachtvervoerders binnen drie jaar net zoveel als de overkantse vervoer ders moeten betalen voor een booto vertocht. De Texelse transporteurs betalen momenteel 40 procent van het maximale tarief; een verdubbeling van de prijs van het huidige boot kaartje zit er dan ook in. De ver voersbonden pleiten voor een meer geleidelijke stijging, indien handha ving van het Texels tarief niet moge lijk zal blijken. Verder willen de bonden dan quantumkorting. „De eni ge 'tegemoetkoming' die we tot dus ver van Teso hebben gezien, is dat bij aankoop van een 10-rittenkaart de chauffeur voortaan gratis mee kan", meesmuilt Hopman. „Een doekje voor het bloeden, meer niet." Nieuwe wet Volgens Teso-directeur Hoogerheide biedt ook de nieuwe Wet Vervoer Binnenvaart, die momenteel in behan deling is in de Tweede Kamer, geen mogelijkheid om toch een gedifferen tieerd tarievenbeleid te kunnen voe ren. Ook het feit dat de waddenveren door minister H. Maij-Weggen voor alsnog buiten de werking van de nieuwe wet zijn gelaten, heeft geen invloed, aldus Hoogerheide. „Op zich is het juist dat de bootdiensten zelf hun tarieven bepalen, zij het onder zeker wettelijk toezicht. Teso is een monopolist, en valt daarom onder de wet. Maar het is niet toegestaan ca tegorieën van vervoer te creëren. Dat is nu eenmaal vastgelegd in de Wet Economische Mededinging." De werkgroep „Texelse vervoersbelan gen" bestrijdt deze visie. Volgens de werkgroep heeft Economische Zaken de mogelijkheid, maar niet de plicht tot ingrijpen in het tarievenbeleid. Ook dit jaar houdt het amateurorkest Musica Texla een kerstkaarten-actie. De leden komen huis aan huis langs. De opbrengst wordt gebruikt voor de aanschaf van nieuwe muziek. Echtpaar De Bloois: op naar 70 jaar samen Eigenlijk wilden ze de 65-jarige hu welijksdag stilzwijgend laten passe ren. Vijf jaar terug, op hun 60-jarig huwelijk, werden ze immers ook al in de bloemetjes gezet. Voorlopig was het wel voldoende zo. Familie, vrienden en bekenden dachten daar anders over. Zij verrasten de 83-jarige Cornelia en de 87-jarige Henk de Bloois in restaurant ,,Theo- dorahoeve" op een feestelijk diner om het bereiken van deze mijlpaal te vieren. Het fanfarekorps liet zich ook niet onbetuigd. In de met trommelgeroffel en trompetgeschal aangekondigde toespraak werd bruidegom Henk mede-gedeeld dat hem de eer te beurt was gevallen om tot ere-lid van het Koninklijk Texels Fanfarecorps te worden benoemd.„We wonen nu 64 jaar op Texel, maar we hebben elkaar in Vlaardingen leren kennen", aldus de mannelijke helft van het bruidspaar. Zijn kwieke echtgenote, wier meisjesnaam Verhoeven is, voegt daaraan toe: „Hij zat eerst op de binnenvaart en later werd hij bu schauffeur. We hebben elkaar tijdens een avondwandeling leren kennen." De werkloosheid dreef het jonge paar naar Texel. Zijn ouders woonden al op het eiland, zodoende was de stap niet moeilijk. Cornelia had aanvanke lijk wel problemen met de stilte op het eiland. Ze geeft grif toe dat het haar wel eens te veel werd. Soms ging ze op zulke momenten dan stil letjes weer eens naar haar geboor testad op familiebezoek. Toch zag de toekomst er onbezorgd uit. Er was volop werk en het gezin groeide. Henk:„Totdat de oorlog uitbrak." Verzet De Duitsers vorderden zijn vrach tau- to. Omdat er toch brood op de plank moest komen monsterde hij aan op de binnenvaart. De oorlogsjaren gin gen niet ongemoeid aan hem voorbij. De jubilaris was namelijk een verzets man in hart en nieren. „Zo vervoer den wij eens voedselpakketten voor uitgehongerde Amsterdamse kinde ren. De Duitsers kregen lucht van on ze lading en wilden de hele boel in beslag nemen. „Krieg ist Krieg", zo stelde de vijand." De Bloois stapte op de soldaat af en nam hem even apart. „Ik overtuigde hem van de noodzaak van ons transport en om hem gunstig te stemmen gaf ik hem een brood, want hij stierf van de honger." Dat hielp, want het schip werd verder ongemoeid gelaten. Getroffen Het liep ook wel eens anders. De Bloois werd tijdens een actie getrof fen door kogels, waardoor zijn linke rarm nooit meer de oude zou worden. „Twaalf operaties kwamen eraan te pas, maar uiteindelijk bleef de arm van mijn man behouden", al dus Cornelia. „Soms dacht ik dat ik hem nooit meer terug zou zien, maar hij was sterk en overleefde het." Na de oorlog kon De Bloois met meer aan de slag in zijn oude vak, als chauffeur. In dienst van een incasso bureau ging hij de deur langs om geld voor verzekeringen en andere zaken op te halen bij de mensen thuis. Zo leerde hij veel Texelaars kennen. Het gezin De Bloois telde irv middels een zoon en zes dochters. Als vanzelf kwamen de kleinkinderen. En niet zo zuinig ook. Mevrouw de Bloois houdt in een boekje het aantal kleinkinderen en zelfs achterkleinkin deren van A tot Z bij. „Nu al zijn dat er tezamen een stuk of 45, of waren het er nou 46?" De beide echtelie den verschillen van mening, maar maken er geen drama van. Burgemeester Midden op de tafel prijkt een grote bos bloemen. „Die kregen we van een stel ouderlingen, die op bezoek kwamen." Mevrouw de Bloois verteld dat ze werden gevraagd om mee te gaan naar een mis in de Hervormde De viering van Sint Maarten is traditioneel op 11 november. Deze datum valt dit jaar echter op een zondag. Om te voorko men dat verwarring ontstaat over de dag waarop het kinder feest wordt gevierd adviseert de gemeente Sint Maarten in alle dorpen op zaterdag te vieren. Kerk. In het bijzijn van de hele familie bezochten ze de kerkdienst. Het be zoek dat burgemeester Schipper met z'n vrouw samen met de dominee aan het jubilerende echtpaar thuis bracht was eveneens een grote ver rassing. „Zelfs de dokter kwam op de visite",aldus Henk „Wat een feest dag was het voor ons." Ze stellen volmondig vast dat ze dit niet ver wacht hadden. De laatste jaren gaan ze niet meer zo veel de deur uit, maar ze voelen zich toch nog prima en kijken vol tevredenheid terug op de jaren die gepasseerd zijn. Een spreuk aan de knusse huiskamermuur had het niet beter onder woorden kunnen brengen:„Van het concert van het leven krijgt niemand een pro gram." Bij een verkeerscontrole vorige week zijn vier bromfietsen uit het verkeer genomen. De bromfietsen waren door de berijders opgevoerd. Een 15-jarige jongen reed tevens zon der helm. Voor een 20-jarige inwoner van De Cocksdorp was het niet de eerste keer dat hij werd betrapt op een der gelijke overtreding. Zijn bromfiets wordt wellicht in beslag genomen. Bij diezelfde controle werden twee bromfietsers bekeurd wegens het rij den zonder helm en werd er een op de bon geslingerd wegens het rijden tegen het verkeer. Fantastisch nieuws van Hans Andere! Bij inlevering van deze bon krijgt u tijdelijk* liefst 25% korting op ons glas programma, zonder oogartsrecept. T3KT1 U vindt onze adressen inde Gouden Gids. j)| De aktic is geldig vanaf 6 november t/m I december 1000. 22

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1