Groen ThwartsJ~exels in het L,
Zeker geen verdubbeling
fan personenautotarief
\i
Henk en Cornelia de Bloois
liefst 65 jaar getrouwd
PLAATSVAN™
OOQARTSRECEPT.
'eso-directeur komt binnenkort met plan
xf
TIJDELIJK 25% KORTING OP DE GLAZEN
HANS ANDERS OPTICIENS
in verdachte Italiaan
ijgelaten; ander op
'xel gearresteerd
)tal loss in sloot
Vier ton nodig voor vogel
opvang EcoMare
Baken op Vliehors voor
straaljagers
sw Uitstekende prestaties
Excelsior en KTF
sw SV Texel: degradatienood en
geen proftoernooi?
Theater Muziekschool voor
herhaling vatbaar
Kaartenactie
Sint Maarten
Bromfietsen uit
verkeer genomen
KNIP DE BON UIT.
r V J vj,
PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.529
DINSDAG 6 NOVEMBER 1990
f E X E LS E^COURANT
ji advertenties, abonnementen, etc.
jeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
ioon 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 14111
jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
220-12741
l!en werktijd deze week tot en met dinsdag a s.
ns Hopman, Pater Witteplem 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67 34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs /41,40 per half jaar; Los /1,10
van
iling
vol-
ten
t 18
|f bil
a.s.
baar
laar-
mde
rezig
en
kan
Burg
jan Texelse automobilisten straks het dubbele tarief voor een
otkaartje betalen? De vrees dat de eventuele gelijkschakeling
ïarmonisatie") van de tarieven voor zakelijk en particulier au-
pervoer tot zo'n forse kostenstijging zal leiden, is volgens
so-directeur Theo Hoogerheide ongegrond. Ook zal zo'n ver-
ibbeling niet in fasen worden bereikt. Hoeveel Texelaars dan
tl voor een overtocht gaan betalen, wil Hoogerheide nog niet
ilaten. ,,0p korte termijn zal ik hierover een plan presenteren."
eventuele verdubbeling van het
jttarief voor particulier autoverkeer
misschien uit de lucht gegrepen,
ar is dat niet. Een simpel reken-
imetje leert dat een dergelijke
itenstijging wel degelijk reëel is.
j dat jaarlijks tienmaal zoveel niet-
ezetenen als Texelaars van de boot
iruik maken. De verhouding Texe-
is en met-ingezetenen in het totale
ilijkse personenautovervoer is dan
O, Texelaars betalen momenteel
ir een bootkaartje 717,30 (zonder
de twee Italianen die donderdag
Den Burg werden gearresteerd
verdenking van gewapende ban-
/ervallen, is er inmiddels één weer
vrije voeten gesteld. Deze, een
jarige knaap, was werkzaam in
restaurant waar de aanhouding
atsvond, maar bleek bij verhoor
de Groningse politie niets met
overvallen van doen te hebben,
er werd donderdag op Texel een
iere Italiaan aangehouden in ver-
lid met deze zaak.
derde arrestatie werd verricht op
Texels bloembollenbedrijf, waar
man in de lelies werkte. Deze Itali-
woonachtig in Den Burg en eer-
in dienst bij voornoemd
eca-etablissement, wordt be-
louwd als één der bankrovers. De-
fde dag werden ook in Groningen
se Italianen opgepakt op verden-
van betrokkenheid. De vier ver-
toten zitten vast in Groningen en
inmiddels voorgeleid aan de offi-
van justitie. De politie heeft een
ogaand onderzoek ingesteld, dat
oe moet leiden dat de Italianen
nen honderd dagen voor de rech-
zullen verschijnen. Volgens pers-
srlichter Van der Leur van de
neentepolitie Groningen zou er
in sprake zijn van betrokkenheid
■sen de activiteiten van het voor-
emde Texelse restaurant en de
ngsters. Wel staat vast dat de ban
kers deze zomer regelmatig op
el zijn gesignaleerd.
50-jarige automobilist uit Krom-
nie raakte gistermiddag in de
m van de Laagwaalderweg. Door
abrupte stuurcorrectie schoot hij
tzijn Opel Omega aan de linker
1 van de weg een droge sloot in.
wagen kwam tegen de walkant
stilstand. De wagen was total
sen moest door Robert Aris van
ren worden weggesleept.
voorrang), niet-Texelse automobilisten
736,25. Aangenomen dat Teso de
harmonisatie kosten-neutraal wil la
ten verlopen, zal de totale opbrengst
bij het nieuwe tarief gelijk moeten
zijn aan de opbrengst bij de huidige
tarieven. En dat betekent een nieuw
tarief van ongeveer 734,50. Een klei
ne daling voor de niet-ingezetenen,
maar een forse stijging voor Texe
laars.
Geen waarheid
Geconfronteerd met deze berekening,
lacht de Teso-directeur geamuseerd.
„De berekening zal best kunnen klop
pen, maar zal geen waarheid wor
den....!", aldus Hoogerheide, die een
beduidend mindere stijging voorspelt.
De gehanteerde verhouding 1:10
komt in de buurt van de werkelijk
heid, zo geeft hij toe. De werkelijke
cijfers houdt Hoogerheide nog even
achter de hand, zoals gemeld in de
inleiding van dit artikel.
De strijd tegen de van rijkswege
voorgeschreven „harmonisatie" is
echter nog in volle gang. Vandaag
en morgen voert een (ondernemers-
lafvaardiging van de waddeneilanden
in samenwerking met het Koninklijk
Nederlands Ondernemers Verbond
(KNOV) gesprekken met de Tweede
Kamer-fracties van de regeringspar
tijen PvdA en CDA, in de hoop het
voordelige bootkaartje voor eilandbe
woners te behouden. En gisteravond
vergaderden het TVO en Texelse ver
voerders over de te volgen tactiek.
De acties zijn in eerste instantie ge
richt op de belangen van de ver
voersbedrijven op de eilanden. De
eilandelijke vervoerders krijgen steun
van de waddengemeenten, lokale on
dernemersverenigingen, het KNOV en
de vervoersbonden (die echter ook
het belang van hun overkantse leden
moeten dienen). Mocht de reductie
op vrachtvervoer komen te vervallen,
dan volgt onvermijdelijk stap 2: af
schaffing van de reductie voor perso
nenauto's.
1 Januari?
Volgens Hoogerheide zal de invoering
van een geharmoniseerd vrachttarief
al per 1 januari a.s. een feit kunnen
zijn, afhankelijk van de politieke ont
wikkelingen en goedkeuring van Eco
nomische Zaken. Veel hangt nu af
van het oordeel van de vaste kamer
commissie voor verkeer en wa
terstaat, die dinsdag a.s. in Den Haag
bijeenkomt. Zoals het er nu naar uit
ziet zal de publieke tribune volgende
week gevuld zijn met delegaties van
de waddeneilanden.
Hoogerheide zegt geen hoge ver
wachtingen te hebben van deze com
missievergadering. De andere
raakte volledig vernield door de schuiver
betrokkenen houden hoop op een
voor hen gunstige afloop. Wethouder
Barendregt acht het belang voor
Texel dusdanig groot, dat hij persoon
lijk naar Den Haag gaat volgende
week, ondanks de raadsvergadering
die dezelfde dag plaatsvindt.
Doekje
„Teso verliest zijn bestaansrecht, als
de harmonisatie doorgaat", oordeelt
Frans C. Hopman, voorzitter van de
vorig jaar opgerichte werkgroep
„Texelse vervoersbelangen". Hij is te
leurgesteld in de bootonderneming.
„Teso valt ons verschrikkelijk tegen.
Niet dat we nu ruzie hebben met
Hoogerheide; hij verdedigt zijn tent,
wij de onze. Maar ik vind dat hij niet
genoeg heeft gedaan om de positie
die Teso jarenlang heeft bekleed,
waar te maken."
Volgens Hopman heeft Teso in een
recent gesprek voorstellen gedaan
over de tariefsituatie na de eventuele
harmonisatie. Het komt erop neer dat
de vrachtvervoerders binnen drie jaar
net zoveel als de overkantse vervoer
ders moeten betalen voor een booto
vertocht. De Texelse transporteurs
betalen momenteel 40 procent van
het maximale tarief; een verdubbeling
van de prijs van het huidige boot
kaartje zit er dan ook in. De ver
voersbonden pleiten voor een meer
geleidelijke stijging, indien handha
ving van het Texels tarief niet moge
lijk zal blijken. Verder willen de
bonden dan quantumkorting. „De eni
ge 'tegemoetkoming' die we tot dus
ver van Teso hebben gezien, is dat bij
aankoop van een 10-rittenkaart de
chauffeur voortaan gratis mee kan",
meesmuilt Hopman. „Een doekje
voor het bloeden, meer niet."
Nieuwe wet
Volgens Teso-directeur Hoogerheide
biedt ook de nieuwe Wet Vervoer
Binnenvaart, die momenteel in behan
deling is in de Tweede Kamer, geen
mogelijkheid om toch een gedifferen
tieerd tarievenbeleid te kunnen voe
ren. Ook het feit dat de waddenveren
door minister H. Maij-Weggen voor
alsnog buiten de werking van de
nieuwe wet zijn gelaten, heeft geen
invloed, aldus Hoogerheide. „Op zich
is het juist dat de bootdiensten zelf
hun tarieven bepalen, zij het onder
zeker wettelijk toezicht. Teso is een
monopolist, en valt daarom onder de
wet. Maar het is niet toegestaan ca
tegorieën van vervoer te creëren. Dat
is nu eenmaal vastgelegd in de Wet
Economische Mededinging."
De werkgroep „Texelse vervoersbelan
gen" bestrijdt deze visie. Volgens de
werkgroep heeft Economische Zaken
de mogelijkheid, maar niet de plicht
tot ingrijpen in het tarievenbeleid.
Ook dit jaar houdt het amateurorkest
Musica Texla een kerstkaarten-actie.
De leden komen huis aan huis langs.
De opbrengst wordt gebruikt voor de
aanschaf van nieuwe muziek.
Echtpaar De Bloois: op naar 70 jaar samen
Eigenlijk wilden ze de 65-jarige hu
welijksdag stilzwijgend laten passe
ren. Vijf jaar terug, op hun 60-jarig
huwelijk, werden ze immers ook al
in de bloemetjes gezet. Voorlopig
was het wel voldoende zo. Familie,
vrienden en bekenden dachten daar
anders over. Zij verrasten de
83-jarige Cornelia en de 87-jarige
Henk de Bloois in restaurant ,,Theo-
dorahoeve" op een feestelijk diner
om het bereiken van deze mijlpaal te
vieren.
Het fanfarekorps liet zich ook niet
onbetuigd. In de met trommelgeroffel
en trompetgeschal aangekondigde
toespraak werd bruidegom Henk
mede-gedeeld dat hem de eer te
beurt was gevallen om tot ere-lid van
het Koninklijk Texels Fanfarecorps te
worden benoemd.„We wonen nu 64
jaar op Texel, maar we hebben elkaar
in Vlaardingen leren kennen", aldus
de mannelijke helft van het
bruidspaar. Zijn kwieke echtgenote,
wier meisjesnaam Verhoeven is,
voegt daaraan toe: „Hij zat eerst op
de binnenvaart en later werd hij bu
schauffeur. We hebben elkaar tijdens
een avondwandeling leren kennen."
De werkloosheid dreef het jonge paar
naar Texel. Zijn ouders woonden al
op het eiland, zodoende was de stap
niet moeilijk. Cornelia had aanvanke
lijk wel problemen met de stilte op
het eiland. Ze geeft grif toe dat het
haar wel eens te veel werd. Soms
ging ze op zulke momenten dan stil
letjes weer eens naar haar geboor
testad op familiebezoek. Toch zag de
toekomst er onbezorgd uit. Er was
volop werk en het gezin groeide.
Henk:„Totdat de oorlog uitbrak."
Verzet
De Duitsers vorderden zijn vrach tau-
to. Omdat er toch brood op de plank
moest komen monsterde hij aan op
de binnenvaart. De oorlogsjaren gin
gen niet ongemoeid aan hem voorbij.
De jubilaris was namelijk een verzets
man in hart en nieren. „Zo vervoer
den wij eens voedselpakketten voor
uitgehongerde Amsterdamse kinde
ren. De Duitsers kregen lucht van on
ze lading en wilden de hele boel in
beslag nemen. „Krieg ist Krieg", zo
stelde de vijand." De Bloois stapte
op de soldaat af en nam hem even
apart. „Ik overtuigde hem van de
noodzaak van ons transport en om
hem gunstig te stemmen gaf ik hem
een brood, want hij stierf van de
honger." Dat hielp, want het schip
werd verder ongemoeid gelaten.
Getroffen
Het liep ook wel eens anders. De
Bloois werd tijdens een actie getrof
fen door kogels, waardoor zijn linke
rarm nooit meer de oude zou
worden. „Twaalf operaties kwamen
eraan te pas, maar uiteindelijk bleef
de arm van mijn man behouden", al
dus Cornelia. „Soms dacht ik dat ik
hem nooit meer terug zou zien, maar
hij was sterk en overleefde het." Na
de oorlog kon De Bloois met meer
aan de slag in zijn oude vak, als
chauffeur. In dienst van een incasso
bureau ging hij de deur langs om
geld voor verzekeringen en andere
zaken op te halen bij de mensen
thuis. Zo leerde hij veel Texelaars
kennen. Het gezin De Bloois telde irv
middels een zoon en zes dochters.
Als vanzelf kwamen de kleinkinderen.
En niet zo zuinig ook. Mevrouw de
Bloois houdt in een boekje het aantal
kleinkinderen en zelfs achterkleinkin
deren van A tot Z bij. „Nu al zijn dat
er tezamen een stuk of 45, of waren
het er nou 46?" De beide echtelie
den verschillen van mening, maar
maken er geen drama van.
Burgemeester
Midden op de tafel prijkt een grote
bos bloemen. „Die kregen we van
een stel ouderlingen, die op bezoek
kwamen." Mevrouw de Bloois verteld
dat ze werden gevraagd om mee te
gaan naar een mis in de Hervormde
De viering van Sint Maarten is
traditioneel op 11 november.
Deze datum valt dit jaar echter
op een zondag. Om te voorko
men dat verwarring ontstaat
over de dag waarop het kinder
feest wordt gevierd adviseert
de gemeente Sint Maarten in
alle dorpen op zaterdag te
vieren.
Kerk. In het bijzijn van de hele familie
bezochten ze de kerkdienst. Het be
zoek dat burgemeester Schipper met
z'n vrouw samen met de dominee
aan het jubilerende echtpaar thuis
bracht was eveneens een grote ver
rassing. „Zelfs de dokter kwam op
de visite",aldus Henk „Wat een feest
dag was het voor ons." Ze stellen
volmondig vast dat ze dit niet ver
wacht hadden. De laatste jaren gaan
ze niet meer zo veel de deur uit,
maar ze voelen zich toch nog prima
en kijken vol tevredenheid terug op
de jaren die gepasseerd zijn. Een
spreuk aan de knusse huiskamermuur
had het niet beter onder woorden
kunnen brengen:„Van het concert van
het leven krijgt niemand een pro
gram."
Bij een verkeerscontrole vorige week
zijn vier bromfietsen uit het verkeer
genomen. De bromfietsen waren
door de berijders opgevoerd.
Een 15-jarige jongen reed tevens zon
der helm.
Voor een 20-jarige inwoner van De
Cocksdorp was het niet de eerste
keer dat hij werd betrapt op een der
gelijke overtreding. Zijn bromfiets
wordt wellicht in beslag genomen. Bij
diezelfde controle werden twee
bromfietsers bekeurd wegens het rij
den zonder helm en werd er een op
de bon geslingerd wegens het rijden
tegen het verkeer.
Fantastisch nieuws van Hans Andere! Bij inlevering van
deze bon krijgt u tijdelijk* liefst 25% korting op ons glas
programma, zonder oogartsrecept.
T3KT1 U vindt onze adressen inde Gouden Gids.
j)| De aktic is geldig vanaf 6 november t/m I december 1000. 22