Sarendregt: leegstand aanpakken jn bestemmingsplannen afwikkelen ï-f, i I A n a t 4 «3 A 4 6 BEGROTING 1991 BEGROTING 1991 RUIMTELIJKE ORDENING, WONINGBOUW, VERKEER el t\" I I oeristen- en woonforensenbelasting 1980-91 •'A N? V/. va A A GEMEENTE Dekking reinigingsrechten GEMEENTE y INDERDAG 8 NOVEMBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 11 lent g )k wethouder Klaas Barendregt ontkomt niet aan de discussie vr de leefbaarheid op Texel. Leefbaarheid heeft raakvlakken et ruimtelijke ordening. Ikzelf vind de situatie op Texel niet dra stischmaar er zijn een paar knelpunten die op korte termijn oeten worden aangepakt. Voorbeelden: spreiding van jeugd or campings te verplichten tot opname, een openbaar toilet in Koog, het tegengaan van racen door taxi's, eventuele ver- iïtsing van de noodcamping. Een disco in de polder? Nee." idere wensen die hoog op het ver- iglijstje van de wethouder prijken, de verbetering van de toeristi- he infrastructuur van De Koog (in- itling Stappeland, aanpassing dweg -eventueel in combinatie st aanpassing entree camping gerstrand-, openbaar toilet), steun iden aan de landbouw, leegstand woningen terugdringen, bescher- ng van schapeboeten, ver- ersmaatregelen op de Postweg, de jpskernen van De Waal en Ooster- d meer auto-onvriendelijk maken overleg met de taxibedrijven over fbetering van hun vervoerscapaci- it in de zomer. het aan wethouder Barendregt t, wordt 1991 voor Texel het jaar n de bestemmingsplannen, stemmingsplan buitengebied, Den rg-centrum, Den Hoorn-'t Zoute- Oudeschild-woongebied emskerck-/De Winstraat, De Koog- Stappeland, allemaal plannen die in orbereiding genomen zijn en de ko- mde periode moeten worden vast- steld. ,,Dat moet nu gebeuren, ter orkoming van het voeren van veel 'rovende artikel 19-procedures", It Barendregt. Artikel ■procedures zijn nu vaak nodig als nsen iets willen (bijv. nieuwbouw uitbreiding) wat volgens het oude, nog geldende, bestemmingsplan t is toegestaan, maar wat vooruit pt op het nieuwe bestem- igsplan. Leefbaarheid a ruimtelijke ordening kun je voor op de langere termijn maatregelen nen ter bevordering van de leef- irheid. Maatregelen op korte ter- n zijn meer in de sfeer van inbare orde, en dat is het pakkie van de burgemeester", zegt Ba- dregt. Toch worden ook van hem ór het nieuwe seizoen maatregelen wacht. „Eén van de vragen is: doen we met jeugdkampeerders? je ze beter spreiden, in plaats concentreren of zelfs weren? Een ieuze mogelijkheid tot spreiding ik de aanpassing van het ipeerexploitatie- lunningenbeleid. De bestaande ipeervergunningen blijken al enke aren verlopen en moeten dus wor- geactualiseerd. We zouden srin een bepaling kunnen opnemen ardoor campinghouders worden plicht tot opname van jeugd. Dat leurt niet zonder overleg met de exploitanten; wij zullen hen indivi dueel benaderen." Bij de oplossing van „het jeugdpro bleem" heeft het aanpassen van de kampeervergunningen de hoogste prioriteit, stelt Barendregt. De aan passing zal waarschijnlijk niet in één jaar zijn voltooid. Noodcamping Betekent méér jeugd op de reguliere campings, dat de noodcamping zijn langste tijd heeft gehad? Barendregt: „Je zult mij nu niet horen zeggen: schaf de noodcamping maar af. Maar nu dreigt het een jongerencamping te worden en dat is niet de bedoeling. Ik vind dat de noodcamping dus méér mogelijkheden moet krijgen tot doorverwijzing, zodat de eigenlijke functie 'opvangen en doorverwijzen' weer wordt waargemaakt." Barendregt voelt dus het meest voor spreiding in plaats van concentratie. Het idee van een disco annex cam ping in het buitengebied wijst hij af: „Dat was meer prikkelend bedoeld door de burgemeester. Hij wilde aan geven dat wat historisch is gegroeid, niet per se zo moet blijven. Doel is woonbuurten vrijwaren van café- overlast. Maar verplaatsing van be drijven is iets voor de lange termijn, dat doe je niet zomaar." Ter bevordering van de leefbaarheid noemt Barendregt voorts het schoon houden van straten en plaatsing van openbare toiletten. „Het openbaar toilet in De Koog moet er zo spoedig mogelijk komen. De lokatie is nog even een vraagteken, afhankelijk van de ontwikkeling van 't Stappeland- project." Stappeland Barendregt toont zich uiterst ver heugd met de stroomversnelling waarin 't Stappeland-project is be land, nu de band met Jarino is ver broken en de gemeente in Livingstone uit Breda een nieuwe partner heeft gevonden. Livingstone neemt de bouw van de 144 vakantie huizen voor rekening, maar het ge bied tussen huizenterrein en dorp zal door de gemeente tot ontwikkeling worden gebracht. „Alles ligt weer open", zegt Barendregt. „Bij de invul ling van het tussengebied zullen we de Koger bevolking nauw betrekken. We zijn van plan een projectgroep in te stellen, waarin De Koog is verte genwoordigd. De projectgroep onder zoekt de verkeersafwikkeling, het winkelbestand, eventueel hotel, bouw RISTEN-BELASTING WOONFORENSEN BELASTING Aantal Tarief Opbrengst Opbrengst overnachtingen 1.715.714 f 0,70 1.201.000,00 540.800,00 1.817.333 f 0,75 1.363.000,00 573.226,00 1.851.250 f 0,80 1.481.000,00 614.219,00 1.743.750 f 0,80 1.395.000,00 615.794,00 1.792.060 f 0,80 1.433.600,00 626.765,00 1.687.199 f 0,80 1.349.760,00 581.854,00 1.745.616 f 0,80 1,396.490,00 601.164,00 1.775.581 f 0,85 1.509.243,00 584.433,00 1.842.150 f 0,85 1.565.828,00 584 270,00 2.040.000 f 0,90 1.836 000,00 668.679,00 2.056.610 f 0,90 1.850.950,00 670.000,00 1.935.500 f 0,95 1.855 825,00 720.700,00 OVERZICHT O PR REN GS TEN 1980 Urn 1991 1.2 1 - 0 8 0,6 - 0.4 - 0,2 - 0 T~ K\ ;V. 4 V// W A Y X/ y.. V 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 Naam: Klaas Barendregt Geboren: 23 augustus 1948, op het voormalig Zuidhollandse eiland Ro zenburg Burgelijke staat: gehuwd, twee kinderen (12 en 5 jaar) Woonplaats: hoeve „Wageningen" in polder Eierland Woonachtig op Texel sinds: 1956 Beroep: akkerbouwer/veehouder Politieke partij: VVD In politiek sinds: 1978 (raadslid). Sinds 1982 wethouder. Politieke portefeuille: ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, recreatie (inclusief strandbeheer), verkeer en vervoer, monumentenbeleid, natuur- en landschapszorg Hobby's: groot liefhebber van lezen. Meeste vrije tijd wordt in beslag genomen door bestuurlijke taken (gemeente, Teso, waterschap) Laatst gelezen boek: „De druiven der gramschap" van John Steinbeck. De maatschappelijk geëngageerde romans van deze Amerikaanse Nobelprijs-winnaar spreken Barendregt zeer aan. Lievelingsgerecht: alles wat echtgenote Pauline kookt, van gewone boe- renkost tot rijst met ragout. Eet helaas veel buitenshuis.... Lust geen: Barendregt lust alles! Positieve/negatieve kant: „Ik houd van het politieke spel, samenwerking binnen b en w en sfeer in de vergadering. Geen man van details, maar van de grote lijn. Of dit positief of negatief moet worden opgevat, laat ik liever aan anderen over." Grootste irritatie: Als het werk niet opschiet (bijv. 't Stappeland- project), en als onjuiste informatie wordt gegeven ramingen OP BR WOON F. BEL \77~X OPBR TOER BEL. van een dorpshuis en de integratie met het dorp." Minder winkels? Een groot voordeel van de planwijzi- ging is dat de kostbare doorbraak ter hoogte van de Amrobank is verdwe nen. De doorbraak berustte op een deal tussen Jarino en Amrobank. De operatie zou een miljoen gulden kosten, opgenomen in de grondprijs van het tussengebied. „Zodoende was het financieel noodzakelijk om in het tussengebied veel winkels te rea liseren. We zouden het plan anders niet sluitend krijgen. Voor b en w was dat echt een dilemma, want mijn voorganger Schilling moest tel kens nee verkopen aan de bevolking. Nu de dure doorbraak van de baan is, kunnen we de winkeloppervlakte terugdringen." De gemeente was voor het tussenge bied in onderhandeling met aanne mingsbedrijf UBA uit Uithoorn. Is UBA nog in beeld? Barendregt: „UBA heeft een haalbaarheidsonderzoek verricht en vervolgens een afwach tende houding aangenomen. De ge meente zal nu opnieuw contact zoeken, hoewel UBA geen optie heeft." Mogelijk kan de gemeente inzake het Stappeland-project aanspraak maken op een miljoenensubsidie van het ministerie van Economische Za ken. EZ wil projecten van tenminste f 3 miljoen op het gebied van „toe ristische infrastructuur" stimuleren. Voorwaarde is dat gemeente en plaatselijke ondernemers samen de nek uitsteken, de bekende PPP- constructie zoals die ook bij het zwemparadijs is toegepast. De gemeente heeft inmiddels de eer ste contacten met EZ gehad. Tot ver betering van de toeristische infrastructuur rekent de gemeente ook een „facelift" van het dorp De Koog zelf (Badweg). „In overleg met de RST zullen we tevens bekijken of het mogelijk is de entree van cam ping Kogerstrand te verplaatsen naar de noord- en zuidzijde. Als dat lukt, los je een belangrijk verkeersknelpunt op en kan de Badweg aantrekkelijker worden gemaakt voor voetgangers." Binnenkort heeft de gemeente weer contact met Economische Zaken. „Ik heb goede hoop dat 't Stappeland en de aanpassing van De Koog binnen deze collegeperiode, dus vóór 1994, kan worden gerealiseerd", aldus Ba rendregt. Slaapplaatsen Als wethouder ruimtelijke ordening is Barendregt verantwoordelijk voor de uitvoering van het nieuwe recreatie- basisplan, dat momenteel bij de ge meenteraad in behandeling is. Het plan wordt uitgewerkt in het bestem mingsplan buitengebied, dat komende winter totaal zal worden aangepast „We gaan van groei naar een be- heersmodel", stelt Barendregt vast. „Dat vergt een andere visie van de ondernemers. Zie bijvoorbeeld de melkquotering. Vroeger produceerden de boeren steeds méér melk, nu is het een kwestie van kwaliteitsverbe tering en kostenbeheersing. In de re creatiesector zie ik voor de ondernemers best nog mogelijkhe den, ondanks dat we de grens van 47.000 bedden naderen. Bijvoorbeeld door seizoenverbreding." „Slaapplaatsen worden een schaars artikel. Grote projecten zijn niet meer mogelijk. De Krim en 't Stappeland zijn trouwens oude plannen, die nu pas worden uitgevoerd. Kleinschalige ondernemers die willen uitbreiden, moeten even geduld hebben. De nog beschikbare slaapplaatsen zullen wor den herverdeeld. In elk geval zullen bestaande bedrijven met perspectief, die in de knel zitten, de voorkeur krij gen", aldus de wethouder. Omzetting Hoeveel slaapplaatsen in de herverde ling terechtkomen, is moeilijk exact aan te geven. Barendregt noemt het voorbeeld van camping Sluftervallei (Aegon), dat op grote schaal tent plaatsen wil omzetten in vakantiewo ningen, Hoewel Aegon recht heeft op 4000 slaapplaatsen, zullen na realisa tie van alle vakantiewoningen „slechts" 2000 slaapplaatsen inge vuld zijn. Aegon neemt daarmee ge noegen, waardoor de gemeente de resterende 2000 bedden kan terug nemen en in de herverdeling doen „Twee vliegen in één klap", conclu deert Barendregt. „Door opoffering van tentplaatsen, bevorder je zowel kwaliteitsverbetering als het aantal nog beschikbare slaapplaatsen. Toch is het college niet uit op sanering van alle tentplaatsen. Wel is nog eni ge verschuiving mogelijk." Barendregt meent dat het aantal slaapplaatsen best eens kan tegen vallen. „Er zijn nogal wat onderne mers met 'bestaande rechten'. Ik wil niet de suggestie wekken dat van de herverdeling veel slaapplaatsen zijn te verwachten. Ik vrees dat er weinig valt te verdelen." Het hanteren van een lagere gemid delde bezettingsgraad biedt volgens de wethouder geen soulaas. „Stel dat we in plaats van vijf gasten per bungalow, tent of caravan, nu 3,7 gasten rekenen. Dat zou leiden tot de uitbreiding van recreatieterreinen, en dat willen we niet. Nee, onze oplos sing is dat de ondernemers proberen de bezetting over het hele jaar te ver beteren." Landbouw Barendregt wil een lans breken voor de Texelse landbouw. „De boeren worden geconfronteerd met hogere kosten door milieumaatregelen en la gere opbrengsten als gevolg van de slechte wereldhandel. Ze zitten dus in een verdomhoekje en daarmee wordt het economisch draagvlak van Ruimtelijke ordening realiseren en uitvoeren van plannen 't Stappeland, buitengebied en aanleg golfbaan woningbouw in Oudeschild en Den Hoorn opvoeren van het controlebeleid in zake kamperen bi) de boer verhoging leges voor vergunning kamperen bij de boer eventuele verplaatsing nood camping opknappen schapeboeten Texel verkleind. Landbouw is boven dien landschappelijk waardevol voor Texel. B en w zullen daarom proberen de landbouw op de been te houden, bijvoorbeeld door het opnemen van randvoorwaarden in het planologisch beleid. Bij de behandeling van het nieuwe bestemmingsplan buitenge bied komt dat zeker aan de orde. Met het huidige bestemmingsplan kan de boer goed leven. Maar ons eigen plan dreigt te worden ondergesneeuwd door het nationaal milieubeleidsplan. Ik vind dat in landbouwgebieden de hoofddoelstelling landbouw behoort te zijn, en dus .niet natuur. We zullen hierop alert zijn." Over schoner produceren, zegt Ba rendregt: „We zullen de agrarische wereld niet dwingen tot overschake len op bijvoorbeeld biologisch- dynamische landbouw. Er zijn nieu we, milieuvriendelijke technieken in aantocht. De boeren moeten de kans krijgen daarop in te spelen." Baren dregt verwijst naar de gezamenlijke landbouworganisaties op Texel, die bezig zijn met een beleidsvisie voor de komende tien jaar. Volkshuisvesting De gemeente krijgt van de overheid steeds minder contingenten voor wo ningbouw. Om desondanks aan de woningbehoefte te voldoen, zal de gemeente inventief moeten zijn. Bij voorbeeld door de leegstand van wo ningen aan te pakken. Barendregt kondigt een inventarisatie aan, ge volgd door aanschrijvingen en contro le. Verder wordt geprobeerd woningcon tingenten die door andere Noordhol landse gemeenten met zijn gebruikt, in de wacht te slepen. In de afgelo pen jaren heeft de gemeente Texel langs die weg veel extra contingen ten gekregen, door telkens „harde" bouwplannen klaar te hebben. „Er is nog voldoende bouwgrond waarop de plannen zijn te realiseren." Uitbreiding van woningen vindt voornamelijk plaats in De Mars. Ten opzichte van de westzijde van Den Burg stellen b en w zich zeer terughoudend op. Wo ningbouw in de buitendorpen ge schiedt mondjesmaat. De plannen zijn gebaseerd op behoef te van de bevolking. Dat valt wel In hoevere worden de kosten voor het schoonhuden van Texel uit de op brengst van de reinigingsrechten gedekt Jaar T arief Dekkings percentage 1985 f 68,60 84,00 1986 f 68,60 82,00 1987 f 79,20 81,00 1988 f 81,60 94,00 1989 f 109,80 96,00 1990 f 129,00 100,00 1991 f 329,40 100,00 eens tegen, zegt Barendregt. „Neem bijvoorbeeld het plan-Zouteland in Den Hoorn. Aspirant-kopers haakten daar af, toen de plannen concreet werden. Dat plan kampt nu met een terugslag, maar de belangstelling komt wel weer op gang." Voor Den Burg zijn diverse bejaardenwoningen gepland; in Den Hoorn en Oudeschild komen er totaal tien (hoewel in Ou deschild de provincie-subsidie op de tocht staat). Schapeboeten Schapeboeten dreigen in hoog tempo van het toneel te verdwijnen. Dat mag niet gebeuren, vinden college en raad. Punt is dat de meeste landbou wers geen economisch belang heb ben bij de instandhouding van de karakteristieke gebouwtjes. „We heb- ben de medewerking van de eige naren nodig", erkent Barendregt. Een oplossing waarvan hijzelf voorstander is, is het laten opknappen van scha peboeten door hobbyboeren. Bijvoor beeld paardebezitters, die van een boet een stal willen maken. Andere mogelijkheden zijn subsidies en het onderbrengen in een stichtingsvorm. Verkeer Op basis van de enquete over ver- keersgevaarlijke situaties op het eiland zullen binnenkort de diverse knelpunten worden aangepakt. Ba rendregt vindt voorts dat, in overleg met de dorpscommissies, de dorps kernen van De Waal en Oosterend meer auto-onvriendelijk zouden moe ten worden. De wethouder stelt de aanpassing van de Kikkertstraat in De Cocksdorp als voorbeeld. Verder willen b en w fietspaden aanleggen over de Limietweg en naar paal 9. Het fietspad naar paal 17 is ge schrapt. Op de Postweg ter hoogte van Zuid-Eierland zullen in 1991 ver- keersremmende maatregelen worden genomen. Eventueel wordt de weg ook aangepast nabij het vliegveld. Het college heeft nog geen stand punt ingenomen inzake de verbreding van de Postweg. Linksafvakken zullen al een flinke verbetering opleveren, meent Barendregt. Op de kruisingen met de Muyweg en Slufterweg ont staat minder filevorming en dat geeft een rustiger verkeersbeeld. Controles Barendregt vindt dat het controlebe leid van de gemeente organisatorisch efficiënter kan. Momenteel gaan ambtenaren van verscheidene afdelin gen op pad, elk met hun eigen speci fieke opdracht. De één voor toeristenbelasting, de ander voor brandveiligheid en de derde komt kij ken of er een illegale caravan op het erf staat. „Het lijkt beter diverse af delingen te combineren, dus contro leurs aanstellen die geen andere functie vervullen. Niet alle ambtena ren zijn geschikt als controleur. In de praktijk liggen de dingen vaak gevoe lig, het scheelt enorm als degene die komt controleren over goede contac tuele eigenschappen beschikt. Uit breiding van het controle-apparaat is nodig omdat in de recreatiesector de groei eruit raakt. De mensen komen dan in de verleiding tussen de mazen van het net te glippen." Dat betekent niet dat de gemeente zich strak en star zal opstellen. Uit zijn eerste ervaringen als wethouder ruimtelijke ordening weet Barendregt inmiddels dat binnen de bestaande regels mogelijkheden zijn om aan de wensen van de burgerij tegemoet te komen. „Als je maar creatief bent", zegt Barendregt. Volgens eigen zeg gen heeft hij in de afgelopen maan den al méér burgers in zijn spreekuur ontvangen dan in de voorgaande acht jaar, toen hij nog wethouder fi nanciën was. „Ik geniet zeer van de ze portefeuille. Vaak kom ik in situaties dat ik iets probeer te berei ken voor individuele burgers, zonder het beleid geweld aan te doen. Het is m'n grootste uitdaging te kijken hoe ver ik kan gaan." Verkeer en vervoer Linksafvak op Pontweg bij kruising met Pelikaanweg Aanpassingen Postweg ƒ350.000,- Vervanging abri's Herziening beleid taxivervoer, 's Zomers is de capaciteit van het taxi vervoer onvoldoende.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 11