Sarendregt: leegstand aanpakken
jn bestemmingsplannen afwikkelen
ï-f,
i
I
A
n
a
t
4
«3
A
4
6
BEGROTING
1991
BEGROTING
1991
RUIMTELIJKE ORDENING, WONINGBOUW, VERKEER
el
t\"
I I
oeristen- en woonforensenbelasting 1980-91
•'A
N?
V/.
va
A
A
GEMEENTE
Dekking reinigingsrechten
GEMEENTE y
INDERDAG 8 NOVEMBER 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 11
lent
g
)k wethouder Klaas Barendregt ontkomt niet aan de discussie
vr de leefbaarheid op Texel. Leefbaarheid heeft raakvlakken
et ruimtelijke ordening. Ikzelf vind de situatie op Texel niet dra
stischmaar er zijn een paar knelpunten die op korte termijn
oeten worden aangepakt. Voorbeelden: spreiding van jeugd
or campings te verplichten tot opname, een openbaar toilet in
Koog, het tegengaan van racen door taxi's, eventuele ver-
iïtsing van de noodcamping. Een disco in de polder? Nee."
idere wensen die hoog op het ver-
iglijstje van de wethouder prijken,
de verbetering van de toeristi-
he infrastructuur van De Koog (in-
itling Stappeland, aanpassing
dweg -eventueel in combinatie
st aanpassing entree camping
gerstrand-, openbaar toilet), steun
iden aan de landbouw, leegstand
woningen terugdringen, bescher-
ng van schapeboeten, ver-
ersmaatregelen op de Postweg, de
jpskernen van De Waal en Ooster-
d meer auto-onvriendelijk maken
overleg met de taxibedrijven over
fbetering van hun vervoerscapaci-
it in de zomer.
het aan wethouder Barendregt
t, wordt 1991 voor Texel het jaar
n de bestemmingsplannen,
stemmingsplan buitengebied, Den
rg-centrum, Den Hoorn-'t Zoute-
Oudeschild-woongebied
emskerck-/De Winstraat, De Koog-
Stappeland, allemaal plannen die in
orbereiding genomen zijn en de ko-
mde periode moeten worden vast-
steld. ,,Dat moet nu gebeuren, ter
orkoming van het voeren van veel
'rovende artikel 19-procedures",
It Barendregt. Artikel
■procedures zijn nu vaak nodig als
nsen iets willen (bijv. nieuwbouw
uitbreiding) wat volgens het oude,
nog geldende, bestemmingsplan
t is toegestaan, maar wat vooruit
pt op het nieuwe bestem-
igsplan.
Leefbaarheid
a ruimtelijke ordening kun je voor
op de langere termijn maatregelen
nen ter bevordering van de leef-
irheid. Maatregelen op korte ter-
n zijn meer in de sfeer van
inbare orde, en dat is het pakkie
van de burgemeester", zegt Ba-
dregt. Toch worden ook van hem
ór het nieuwe seizoen maatregelen
wacht. „Eén van de vragen is:
doen we met jeugdkampeerders?
je ze beter spreiden, in plaats
concentreren of zelfs weren? Een
ieuze mogelijkheid tot spreiding
ik de aanpassing van het
ipeerexploitatie-
lunningenbeleid. De bestaande
ipeervergunningen blijken al enke
aren verlopen en moeten dus wor-
geactualiseerd. We zouden
srin een bepaling kunnen opnemen
ardoor campinghouders worden
plicht tot opname van jeugd. Dat
leurt niet zonder overleg met de
exploitanten; wij zullen hen indivi
dueel benaderen."
Bij de oplossing van „het jeugdpro
bleem" heeft het aanpassen van de
kampeervergunningen de hoogste
prioriteit, stelt Barendregt. De aan
passing zal waarschijnlijk niet in één
jaar zijn voltooid.
Noodcamping
Betekent méér jeugd op de reguliere
campings, dat de noodcamping zijn
langste tijd heeft gehad? Barendregt:
„Je zult mij nu niet horen zeggen:
schaf de noodcamping maar af. Maar
nu dreigt het een jongerencamping te
worden en dat is niet de bedoeling.
Ik vind dat de noodcamping dus
méér mogelijkheden moet krijgen tot
doorverwijzing, zodat de eigenlijke
functie 'opvangen en doorverwijzen'
weer wordt waargemaakt."
Barendregt voelt dus het meest voor
spreiding in plaats van concentratie.
Het idee van een disco annex cam
ping in het buitengebied wijst hij af:
„Dat was meer prikkelend bedoeld
door de burgemeester. Hij wilde aan
geven dat wat historisch is gegroeid,
niet per se zo moet blijven. Doel is
woonbuurten vrijwaren van café-
overlast. Maar verplaatsing van be
drijven is iets voor de lange termijn,
dat doe je niet zomaar."
Ter bevordering van de leefbaarheid
noemt Barendregt voorts het schoon
houden van straten en plaatsing van
openbare toiletten. „Het openbaar
toilet in De Koog moet er zo spoedig
mogelijk komen. De lokatie is nog
even een vraagteken, afhankelijk van
de ontwikkeling van 't Stappeland-
project."
Stappeland
Barendregt toont zich uiterst ver
heugd met de stroomversnelling
waarin 't Stappeland-project is be
land, nu de band met Jarino is ver
broken en de gemeente in
Livingstone uit Breda een nieuwe
partner heeft gevonden. Livingstone
neemt de bouw van de 144 vakantie
huizen voor rekening, maar het ge
bied tussen huizenterrein en dorp zal
door de gemeente tot ontwikkeling
worden gebracht. „Alles ligt weer
open", zegt Barendregt. „Bij de invul
ling van het tussengebied zullen we
de Koger bevolking nauw betrekken.
We zijn van plan een projectgroep in
te stellen, waarin De Koog is verte
genwoordigd. De projectgroep onder
zoekt de verkeersafwikkeling, het
winkelbestand, eventueel hotel, bouw
RISTEN-BELASTING
WOONFORENSEN
BELASTING
Aantal
Tarief
Opbrengst
Opbrengst
overnachtingen
1.715.714
f
0,70
1.201.000,00
540.800,00
1.817.333
f
0,75
1.363.000,00
573.226,00
1.851.250
f
0,80
1.481.000,00
614.219,00
1.743.750
f
0,80
1.395.000,00
615.794,00
1.792.060
f
0,80
1.433.600,00
626.765,00
1.687.199
f
0,80
1.349.760,00
581.854,00
1.745.616
f
0,80
1,396.490,00
601.164,00
1.775.581
f
0,85
1.509.243,00
584.433,00
1.842.150
f
0,85
1.565.828,00
584 270,00
2.040.000
f
0,90
1.836 000,00
668.679,00
2.056.610
f
0,90
1.850.950,00
670.000,00
1.935.500
f
0,95
1.855 825,00
720.700,00
OVERZICHT O PR REN GS TEN 1980 Urn 1991
1.2
1 -
0 8
0,6 -
0.4 -
0,2 -
0
T~
K\
;V.
4
V//
W
A
Y X/
y..
V
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991
Naam: Klaas Barendregt
Geboren: 23 augustus 1948, op het voormalig Zuidhollandse eiland Ro
zenburg
Burgelijke staat: gehuwd, twee kinderen (12 en 5 jaar)
Woonplaats: hoeve „Wageningen" in polder Eierland
Woonachtig op Texel sinds: 1956
Beroep: akkerbouwer/veehouder
Politieke partij: VVD
In politiek sinds: 1978 (raadslid). Sinds 1982 wethouder.
Politieke portefeuille: ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, recreatie
(inclusief strandbeheer), verkeer en vervoer, monumentenbeleid, natuur-
en landschapszorg
Hobby's: groot liefhebber van lezen. Meeste vrije tijd wordt in beslag
genomen door bestuurlijke taken (gemeente, Teso, waterschap)
Laatst gelezen boek: „De druiven der gramschap" van John Steinbeck.
De maatschappelijk geëngageerde romans van deze Amerikaanse
Nobelprijs-winnaar spreken Barendregt zeer aan.
Lievelingsgerecht: alles wat echtgenote Pauline kookt, van gewone boe-
renkost tot rijst met ragout. Eet helaas veel buitenshuis....
Lust geen: Barendregt lust alles!
Positieve/negatieve kant: „Ik houd van het politieke spel, samenwerking
binnen b en w en sfeer in de vergadering. Geen man van details, maar
van de grote lijn. Of dit positief of negatief moet worden opgevat, laat
ik liever aan anderen over."
Grootste irritatie: Als het werk niet opschiet (bijv. 't Stappeland-
project), en als onjuiste informatie wordt gegeven
ramingen
OP BR WOON F. BEL
\77~X OPBR TOER BEL.
van een dorpshuis en de integratie
met het dorp."
Minder winkels?
Een groot voordeel van de planwijzi-
ging is dat de kostbare doorbraak ter
hoogte van de Amrobank is verdwe
nen. De doorbraak berustte op een
deal tussen Jarino en Amrobank. De
operatie zou een miljoen gulden
kosten, opgenomen in de grondprijs
van het tussengebied. „Zodoende
was het financieel noodzakelijk om in
het tussengebied veel winkels te rea
liseren. We zouden het plan anders
niet sluitend krijgen. Voor b en w
was dat echt een dilemma, want
mijn voorganger Schilling moest tel
kens nee verkopen aan de bevolking.
Nu de dure doorbraak van de baan
is, kunnen we de winkeloppervlakte
terugdringen."
De gemeente was voor het tussenge
bied in onderhandeling met aanne
mingsbedrijf UBA uit Uithoorn. Is
UBA nog in beeld? Barendregt: „UBA
heeft een haalbaarheidsonderzoek
verricht en vervolgens een afwach
tende houding aangenomen. De ge
meente zal nu opnieuw contact
zoeken, hoewel UBA geen optie
heeft."
Mogelijk kan de gemeente inzake
het Stappeland-project aanspraak
maken op een miljoenensubsidie van
het ministerie van Economische Za
ken. EZ wil projecten van tenminste
f 3 miljoen op het gebied van „toe
ristische infrastructuur" stimuleren.
Voorwaarde is dat gemeente en
plaatselijke ondernemers samen de
nek uitsteken, de bekende PPP-
constructie zoals die ook bij het
zwemparadijs is toegepast.
De gemeente heeft inmiddels de eer
ste contacten met EZ gehad. Tot ver
betering van de toeristische
infrastructuur rekent de gemeente
ook een „facelift" van het dorp De
Koog zelf (Badweg). „In overleg met
de RST zullen we tevens bekijken of
het mogelijk is de entree van cam
ping Kogerstrand te verplaatsen naar
de noord- en zuidzijde. Als dat lukt,
los je een belangrijk verkeersknelpunt
op en kan de Badweg aantrekkelijker
worden gemaakt voor voetgangers."
Binnenkort heeft de gemeente weer
contact met Economische Zaken. „Ik
heb goede hoop dat 't Stappeland en
de aanpassing van De Koog binnen
deze collegeperiode, dus vóór 1994,
kan worden gerealiseerd", aldus Ba
rendregt.
Slaapplaatsen
Als wethouder ruimtelijke ordening is
Barendregt verantwoordelijk voor de
uitvoering van het nieuwe recreatie-
basisplan, dat momenteel bij de ge
meenteraad in behandeling is. Het
plan wordt uitgewerkt in het bestem
mingsplan buitengebied, dat komende
winter totaal zal worden aangepast
„We gaan van groei naar een be-
heersmodel", stelt Barendregt vast.
„Dat vergt een andere visie van de
ondernemers. Zie bijvoorbeeld de
melkquotering. Vroeger produceerden
de boeren steeds méér melk, nu is
het een kwestie van kwaliteitsverbe
tering en kostenbeheersing. In de re
creatiesector zie ik voor de
ondernemers best nog mogelijkhe
den, ondanks dat we de grens van
47.000 bedden naderen. Bijvoorbeeld
door seizoenverbreding."
„Slaapplaatsen worden een schaars
artikel. Grote projecten zijn niet meer
mogelijk. De Krim en 't Stappeland
zijn trouwens oude plannen, die nu
pas worden uitgevoerd. Kleinschalige
ondernemers die willen uitbreiden,
moeten even geduld hebben. De nog
beschikbare slaapplaatsen zullen wor
den herverdeeld. In elk geval zullen
bestaande bedrijven met perspectief,
die in de knel zitten, de voorkeur krij
gen", aldus de wethouder.
Omzetting
Hoeveel slaapplaatsen in de herverde
ling terechtkomen, is moeilijk exact
aan te geven. Barendregt noemt het
voorbeeld van camping Sluftervallei
(Aegon), dat op grote schaal tent
plaatsen wil omzetten in vakantiewo
ningen, Hoewel Aegon recht heeft op
4000 slaapplaatsen, zullen na realisa
tie van alle vakantiewoningen
„slechts" 2000 slaapplaatsen inge
vuld zijn. Aegon neemt daarmee ge
noegen, waardoor de gemeente de
resterende 2000 bedden kan terug
nemen en in de herverdeling doen
„Twee vliegen in één klap", conclu
deert Barendregt. „Door opoffering
van tentplaatsen, bevorder je zowel
kwaliteitsverbetering als het aantal
nog beschikbare slaapplaatsen. Toch
is het college niet uit op sanering
van alle tentplaatsen. Wel is nog eni
ge verschuiving mogelijk."
Barendregt meent dat het aantal
slaapplaatsen best eens kan tegen
vallen. „Er zijn nogal wat onderne
mers met 'bestaande rechten'. Ik wil
niet de suggestie wekken dat van de
herverdeling veel slaapplaatsen zijn te
verwachten. Ik vrees dat er weinig
valt te verdelen."
Het hanteren van een lagere gemid
delde bezettingsgraad biedt volgens
de wethouder geen soulaas. „Stel
dat we in plaats van vijf gasten per
bungalow, tent of caravan, nu 3,7
gasten rekenen. Dat zou leiden tot de
uitbreiding van recreatieterreinen, en
dat willen we niet. Nee, onze oplos
sing is dat de ondernemers proberen
de bezetting over het hele jaar te ver
beteren."
Landbouw
Barendregt wil een lans breken voor
de Texelse landbouw. „De boeren
worden geconfronteerd met hogere
kosten door milieumaatregelen en la
gere opbrengsten als gevolg van de
slechte wereldhandel. Ze zitten dus
in een verdomhoekje en daarmee
wordt het economisch draagvlak van
Ruimtelijke ordening
realiseren en uitvoeren van plannen
't Stappeland, buitengebied en aanleg
golfbaan
woningbouw in Oudeschild en Den
Hoorn
opvoeren van het controlebeleid in
zake kamperen bi) de boer
verhoging leges voor vergunning
kamperen bij de boer
eventuele verplaatsing nood
camping
opknappen schapeboeten
Texel verkleind. Landbouw is boven
dien landschappelijk waardevol voor
Texel. B en w zullen daarom proberen
de landbouw op de been te houden,
bijvoorbeeld door het opnemen van
randvoorwaarden in het planologisch
beleid. Bij de behandeling van het
nieuwe bestemmingsplan buitenge
bied komt dat zeker aan de orde. Met
het huidige bestemmingsplan kan de
boer goed leven. Maar ons eigen plan
dreigt te worden ondergesneeuwd
door het nationaal milieubeleidsplan.
Ik vind dat in landbouwgebieden de
hoofddoelstelling landbouw behoort
te zijn, en dus .niet natuur. We zullen
hierop alert zijn."
Over schoner produceren, zegt Ba
rendregt: „We zullen de agrarische
wereld niet dwingen tot overschake
len op bijvoorbeeld biologisch-
dynamische landbouw. Er zijn nieu
we, milieuvriendelijke technieken in
aantocht. De boeren moeten de kans
krijgen daarop in te spelen." Baren
dregt verwijst naar de gezamenlijke
landbouworganisaties op Texel, die
bezig zijn met een beleidsvisie voor
de komende tien jaar.
Volkshuisvesting
De gemeente krijgt van de overheid
steeds minder contingenten voor wo
ningbouw. Om desondanks aan de
woningbehoefte te voldoen, zal de
gemeente inventief moeten zijn. Bij
voorbeeld door de leegstand van wo
ningen aan te pakken. Barendregt
kondigt een inventarisatie aan, ge
volgd door aanschrijvingen en contro
le.
Verder wordt geprobeerd woningcon
tingenten die door andere Noordhol
landse gemeenten met zijn gebruikt,
in de wacht te slepen. In de afgelo
pen jaren heeft de gemeente Texel
langs die weg veel extra contingen
ten gekregen, door telkens „harde"
bouwplannen klaar te hebben. „Er is
nog voldoende bouwgrond waarop de
plannen zijn te realiseren." Uitbreiding
van woningen vindt voornamelijk
plaats in De Mars. Ten opzichte van
de westzijde van Den Burg stellen b
en w zich zeer terughoudend op. Wo
ningbouw in de buitendorpen ge
schiedt mondjesmaat.
De plannen zijn gebaseerd op behoef
te van de bevolking. Dat valt wel
In hoevere worden de kosten voor
het schoonhuden van Texel uit de op
brengst van de reinigingsrechten
gedekt
Jaar
T arief
Dekkings
percentage
1985
f 68,60
84,00
1986
f 68,60
82,00
1987
f 79,20
81,00
1988
f 81,60
94,00
1989
f 109,80
96,00
1990
f 129,00
100,00
1991
f 329,40
100,00
eens tegen, zegt Barendregt. „Neem
bijvoorbeeld het plan-Zouteland in
Den Hoorn. Aspirant-kopers haakten
daar af, toen de plannen concreet
werden. Dat plan kampt nu met een
terugslag, maar de belangstelling
komt wel weer op gang." Voor Den
Burg zijn diverse bejaardenwoningen
gepland; in Den Hoorn en Oudeschild
komen er totaal tien (hoewel in Ou
deschild de provincie-subsidie op de
tocht staat).
Schapeboeten
Schapeboeten dreigen in hoog tempo
van het toneel te verdwijnen. Dat
mag niet gebeuren, vinden college en
raad. Punt is dat de meeste landbou
wers geen economisch belang heb
ben bij de instandhouding van de
karakteristieke gebouwtjes. „We heb-
ben de medewerking van de eige
naren nodig", erkent Barendregt. Een
oplossing waarvan hijzelf voorstander
is, is het laten opknappen van scha
peboeten door hobbyboeren. Bijvoor
beeld paardebezitters, die van een
boet een stal willen maken. Andere
mogelijkheden zijn subsidies en het
onderbrengen in een stichtingsvorm.
Verkeer
Op basis van de enquete over ver-
keersgevaarlijke situaties op het
eiland zullen binnenkort de diverse
knelpunten worden aangepakt. Ba
rendregt vindt voorts dat, in overleg
met de dorpscommissies, de dorps
kernen van De Waal en Oosterend
meer auto-onvriendelijk zouden moe
ten worden. De wethouder stelt de
aanpassing van de Kikkertstraat in
De Cocksdorp als voorbeeld. Verder
willen b en w fietspaden aanleggen
over de Limietweg en naar paal 9.
Het fietspad naar paal 17 is ge
schrapt. Op de Postweg ter hoogte
van Zuid-Eierland zullen in 1991 ver-
keersremmende maatregelen worden
genomen. Eventueel wordt de weg
ook aangepast nabij het vliegveld.
Het college heeft nog geen stand
punt ingenomen inzake de verbreding
van de Postweg. Linksafvakken zullen
al een flinke verbetering opleveren,
meent Barendregt. Op de kruisingen
met de Muyweg en Slufterweg ont
staat minder filevorming en dat geeft
een rustiger verkeersbeeld.
Controles
Barendregt vindt dat het controlebe
leid van de gemeente organisatorisch
efficiënter kan. Momenteel gaan
ambtenaren van verscheidene afdelin
gen op pad, elk met hun eigen speci
fieke opdracht. De één voor
toeristenbelasting, de ander voor
brandveiligheid en de derde komt kij
ken of er een illegale caravan op het
erf staat. „Het lijkt beter diverse af
delingen te combineren, dus contro
leurs aanstellen die geen andere
functie vervullen. Niet alle ambtena
ren zijn geschikt als controleur. In de
praktijk liggen de dingen vaak gevoe
lig, het scheelt enorm als degene die
komt controleren over goede contac
tuele eigenschappen beschikt. Uit
breiding van het controle-apparaat is
nodig omdat in de recreatiesector de
groei eruit raakt. De mensen komen
dan in de verleiding tussen de mazen
van het net te glippen."
Dat betekent niet dat de gemeente
zich strak en star zal opstellen. Uit
zijn eerste ervaringen als wethouder
ruimtelijke ordening weet Barendregt
inmiddels dat binnen de bestaande
regels mogelijkheden zijn om aan de
wensen van de burgerij tegemoet te
komen. „Als je maar creatief bent",
zegt Barendregt. Volgens eigen zeg
gen heeft hij in de afgelopen maan
den al méér burgers in zijn spreekuur
ontvangen dan in de voorgaande
acht jaar, toen hij nog wethouder fi
nanciën was. „Ik geniet zeer van de
ze portefeuille. Vaak kom ik in
situaties dat ik iets probeer te berei
ken voor individuele burgers, zonder
het beleid geweld aan te doen. Het is
m'n grootste uitdaging te kijken hoe
ver ik kan gaan."
Verkeer en vervoer
Linksafvak op Pontweg bij kruising
met Pelikaanweg
Aanpassingen Postweg ƒ350.000,-
Vervanging abri's
Herziening beleid taxivervoer, 's
Zomers is de capaciteit van het taxi
vervoer onvoldoende.