i jndanks welvaart Texel moet |)emeente blijven beknibbelen f I 7 FINANCIEEL BELEID, WERKGELEGENHEID, MILIEU A A BEGROTING 1991 TX 25 doorkruist vuurlinie: schietoefening afgeblazen \V A Rioolrechten w KV A GEMEENTE Hogere rente al ingecalculeerd Onroerendgoedbelasting in de kop van Noordholland Onroerendgoedbelasting Woning-voorraad versus inwoners gemeente Texel Harmonisatie veertarieven Een ton méér DERDAG 8 NOVEMBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 13 ie zaken financieel sluitend krijgen, daar gaat het om. Eenvou- is dat niet want er is geen geld genoeg om iedereen zijn zin geven. We moeten dus kiezen en het staat bij voorbaat vast ije altijd mensen zult moeten teleurstellen". Wethouder Dirk pstra (43) vervult bij het kanaliseren, omleiden en afdammen nde gemeentelijke geldstromen een sleutelrol want nancieel-economisch beleid" hoort tot zijn portefeuille. beetje frustrerend is het soms Met de algemene Nederlandse flomie gaat het goed, bedrijfsle- en bevolking staan er financieel beter voor dan een paar jaar ge- maar toch moeten de ge- «nten blijven bezuinigen omdat ijksoverheid te weinig afschuift, iedereen begrijpt dat. Indachtig profijtbeginsel zullen de kosten openbare zorg steeds meer in fning worden gebracht bij de bur- Alles moet kostendekkend rden en intussen kunnen be- mgverhogingen niet uitblijven, aarbij moeten we er rekening mee iden dat een deel van de burgerij profiteert van de economische eving. Met de kwijtscheldingsre- ng maar ook door beleid in het ter van de sociale vernieuwing, ïn we moeten voorkomen dat brokken vallen". e situatie is voor een bestuurder een uitdaging en zo kijkt Dirk jstra er tegenaan. Het wethouder- ap is hem niet tegengevallen, ït is wat ik ervan had verwacht, wethouder kun je makkelijker in- =d uitoefenen. Als je in de opposi- zit, moet je veel harder werken hetzelfde of veel minder resul- De sociale vernieuwing ziet hij een bijzondere mogelijkheid voor lemeente om eigen beleid te voe- op sociaal terrein, dus zonder dat iogere overheid voorschrijft aan te doelen de gelden precies moe- worden besteed. „We bekijken de gemeente kan doen om vraag aanbod op de arbeidsmarkt beter Ikaar te laten aansluiten. Net als irs zijn er op Texel werklozen, ir er zijn ook veel vacatures. De ieente kan scholing stimuleren mensen voor meer taken ge kt te maken. Met het Texels Ver van Ondernemers, de )eweging en het arbeidsbureau praten over een arbeidspool of enpool waardoor seizoenarbeiders meerdere werkgevers langer aan slag kunnen worden gehouden, de werknemers zelf moeten daar iurlijk bij worden betrokken. Zon- hun medewerking komt er niets terecht. Ik vind het wel belang- Het kan niet goed zijn dat men- een deel van het jaar hard en buitensporig hard en lang wer en de rest van de tijd niets i". Gezegend iet opsommen van financiële Ipunten en problemen op Texel ilaat al gauw de indruk dat het „erger" is dan elders. Terpstra ter zonder aarzelen op dat dat juist niet het geval is. „We moe- goed uitkijken, maar de financiële <ie van de gemeente is niet Tarief 7 132,10 7 132,10 7 132,10 7 136,05 7 148,20 7 151,20 7 155,40 slecht. Heel wat andere gemeenten in het land hebben reden om jaloers op ons te zijn. Het is waar dat de ei landsituatie bijzondere kosten met zich meebrengt, maar wij hebben weer niet te maken met stadsver nieuwing en buitenlanders- problematiek. Texel is een gezegende gemeente". Het heeft met de eilandpositie te ma ken dat Texel veel meer dan andere gemeenten geld steekt in bijvoor beeld welzijnsvoorzieningen. „Als Texel tot het vasteland behoorde, zou er bijv. geen eigen muziekschool zijn. Dan zou men immers naar de mu ziekschool van Den Helder of een an dere stad gaan? Die school kost ontzettend veel geld, maar ik vind dat we dat er voor over moeten heb ben. Texel is ook enorm rijk aan vere nigingen waarvan er vele investerings- en exploitatiesubsidie nodig hebben. Ook dat is een goede zaak, want de kwaliteit van deze sa menleving is voor een deel aan dat verenigingsleven te danken. Toch heeft het college in meerderheid besloten dat het totale bedrag dat beschikbaar wordt gesteld voor in vesteringssubsidies niet wordt opge trokken. Tine Krijnen denkt daar anders over. Zij wil daarvoor dertig mille extra hebben, maar is dan ook bereid de onroerend goed-belasting met 2% te verhogen. Heel con- sekwent". Erg genoeg De meerderheid van het college is echter van mening dat de onroerend goed-belasting niet omhoog moet. Terpstra: „We vrezen dat anders het totale pakket aan lastenverhogingen te zwaar wordt, met name voor de minst draagkrachtigen. Vergeet niet dat de reinigingsrechten enorm stij gen: van f129,- naar f329,40 voor een gewoon gezin. Ook is er bij de onroerend goed-belasting een ver schuiving bij de huurwoningen: het belastingdeel dat door de huurder moet worden opgebracht, gaat om hoog. En juist onder de huurders van woningen bevinden zich de laagstbe taalden die we graag een beetje ont zien". Het nieuwe reinigingsrecht is het ge volg van het veel duurdere systeem van afvalverwerking dat volgend jaar op Texel wordt geïntroduceerd. De heffing zou aanvankelijk nog hoger zijn, maar kon iets worden gematigd, onder andere omdat het nieuwe systeem pas op 1 april gaat werken. Bovendien werd 100% dekking van de totale kosten nog niet noodzake lijk geacht. Toch zullen de nieuwe be dragen hard aankomen. De „gedupeerden" moeten echter in aanmerking nemen dat de baatbe lasting wordt afgeschaft en de ver wachting koesteren dat de kosten van aardgas zullen worden gelijkge schakeld met die van elders in de kop van Noordholland. Scheiding Spoedig zullen ook beslissingen moe ten worden genomen over de ge scheiden inzameling van huisvuil. In een recreatiegemeente als Texel le vert dat extra problemen op aange zien niet vast staat of ook de REINIGINGS RECHTEN VERHOUDING INKOMSTEN EN UITGAVEN yA 7/ V/ i 7 Naam: Dirk Terpstra Geboren: 10 oktober 1947. Burgerlijke staat: Gehuwd. Woonplaats: Den Burg. Beroep: Besteller bij PTT Post (20 uur per week). Politieke partij: Partij van de Arbeid. In de politiek sinds: September 1982. Daarvoor ongeveer acht jaar ac tief in plaatselijk vakbondswerk. Portefeuille: Milieu, Gemeentewerken, financieel- en economisch beleid, marktgerichte werkgelegenheid, promotie en gewestzaken. Hobby's: Tuinieren, fotograferen, hardlopen en wandelen in de natuur. Welk boek het laatst gelezen? „Bloed als waterverf" van Francoise Sagan. Lievelingsgerecht: Coq au vin. „Dat is een Bourgondisch gerecht. Heel lekker, als het tenminste is klaargemaakt door mijn vrouw. Wel met een goede wijn erbij, Bourgogne natuurlijk". Lust geen: „Oesters. Verder eet ik alles". Grootste deugd in de politiek: „Geduld". Grootste ondeugd: „Ze zeggen dat ik te lang van stof ben". Grootste irritatie: „Geen idee". scheiden groente, tuin- en fruitafval zelf wil houden om er compost van te maken, mag straks zijn gang gaan en krijgt zelfs steun. Terpstra: „Die mensen krijgen van ons een com- postcontainer". De Texelse bevolking stelt zich heel positief op als het gaat om acties en maatregelen om het milieu te be schermen. De inzameling van klein chemisch afval is bijvoorbeeld een groot succes en er wordt ook op gro te schaal papier en plastic ingeza meld. Dat succes stelt de gemeente echter voor nieuwe problemen en ho ge kosten: al die rommel zal afge voerd en verwerkt moeten worden De problemen om van plastic en pa pier af te komen, zijn bekend. Vol gens Terpstra zal de gemeente de inzameling ervan toch blijven stimule ren, zelfs als er geen afnemers zijn, „Dan slaan we het maar ergens op". De gemeente wil de groei van de jaarlijkse hoeveelheid aangeboden huisvuil tot stilstand brengen. En er komt „geïntegreerd milieubeleid", dat inhoudt dat alle bestemmings- en an dere plannen worden getoetst op hun eventuele gevolgen voor het milieu. De kosten van het ophefferr van die gevolgen worden dan bij de plan- kosten opgeteld. Ecologie Ook in andere opzichten zal de ge meente zijn inspanningen om Texel mooi en schoon te houden verster ken: door regels in bestemmingsplan nen maar ook door „ecologische" beheersmaatregelen, zoals het weren van kunstmest en bestrijdingsmidde len en het instellen van maaidata bij het bermonderhoud. Verder heeft de gemeente te maken met de steeds meer op milieu- en na tuurbescherming gerichte landelijke wetgeving. Het lozen van afvalwater in de grond en op de sloot, wat nog op tientallen adressen in het buiten gebied gebeurt, zal gestopt of aan zeer stringente regels worden gebon den. De vraag is in hoeverre men de betrokken burgers voor de daaraan verbonden kosten kan laten opdraai en. Het zou een nieuwe kostenpost voor de gemeente kunnen betekenen. Terpstra warschuwt ook voor veel andere uitgaven die er zitten aan te komen. Er moet een openbaar toilet komen in De Koog, de straatverlich ting moet worden uitgebreid en ook uitbreiding van de straatreiniging is onontkoombaar. Om niet te spreken van allerlei andere maatregelen die op verbetering van de leefbaarheid zijn gericht. Toen hij nog gewoon raadslid was heeft Terpstra meermalen aangedron gen op betere controle op naleving van regels die gelden voor de bouw, de toeristenbelasting, de hinderwet en de recreatie. „Daar is nog steeds niets aan gedaan, maar het moet nu wel gebeuren". Wethouder Terpstra beschouwt het toerisme als uiterst belangrijk en on misbaar voor de Texelse economie. tarief reiniging l//A UITGAVEN recreanten en de recreatieonderne mers voldoende aan dit systeem zul len (kunnen) meewerken. Terpstra: „In Bergen en op Terschelling wordt momenteel een proef genomen met gescheiden inzameling. Toen we laatst op Terschelling waren, hoorden we dat het daar nog met erg best ging. Veel hangt af van de motivatie van de beheerder van het recreatie terrein". Wie de van het overige huisvuil afge- De afgelopen anderhalf jaar zo fors gestegen rente heeft op de begroting van 1991 een minimaal effect. Al in de voorjaarsnota, die In april j.l. werd uitgebracht, hebben b en w de cijfers aangepast. Voor de begroting van 1990 werd nog uitgegaan van 7 pro cent kapitaalslasten. In de voorjaars nota werd dit percentage verhoogd tot QVi procent over de reserves (eigen geld) en 9>2 procent over de investeringen. Hoewel de hogere ren testand dus is ingecalculeerd, kan men er niet omheen dat de gemeen te in 1991 minder kan besteden, dan wanneer de rente op hetzelfde niveau was gebleven. De bestedingsruimte is om precies te zijn met ƒ136.800,- verminderd. Maar omdat b en w hier mee al rekening hebben gehouden, zal het niet nodig zijn om nu plotse ling posten te schrappen. De stijgende olieprijzen als gevolg van de Golf-crisis hebben nog veel minder invloed op de begroting. De energieprijzen worden door de ge meente vastgesteld op basis van er varingscijfers. Uitgegaan wordt van een 10-jaarlijks gemiddelde. Pas als ook de gasprijs gaat stijgen, zal de gemeente met veel hogere kosten worden geconfronteerd. „Een strenge winter heeft veel méér invloed op de brandstofkosten dan de Golf-crisis....", zeggen de financiële experts van de gemeente. Gemeente Tarief 1990 Eigenaars- Gebruikers- per i f 3000,- deel deel 1. Texel 7 5,30 7 3,04 7 2,26 2. Anna Paulowna 7 6,10 7 3,45 7 2,65 3. Zijpe 7 7,20 7 4,00 7 3,20 4. Wieringermeer 7 7,81 7 4,34 7 3,47 5. Harenkarspel 7 7,90 7 4,39 7 3,51 6. Niedorp 7 8,30 7 4,60 7 3,70 7. Opmeer 7 8,89 7 5,05 7 3,84 8. Wieringen 7 9,30 7 5,15 7 4,15 9. Schagen 7 11,35 7 6,24 7 5,11 10. Den Helder 7 11,40 7 6,33 7 5,07 11. Noorder-Koggenland 7 12,60 7 7,20 7 5,40 Jaar 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 Gebruiker 7 2,13 7 2,13 7 2,20 7 2,20 7 2,24 7 2,26 7 2,29 Eigenaar 7 2,92 7 2,92 7 3,00 7 3,00 7 3,06 7 3,04 7 3,01 Andere mogelijkheden voor uitbrei ding van welvaart en werkgelegen heid komen tot dusver nauwelijks van de grond. Initiatiefnemers zullen ech ter met open armen worden ontvan gen, maar moeten niet bij voorbaat rekenen op een buidel geld. „Onze taak is het scheppen van gunstige voorwaarden". Hij onderstreept de weigering van het college om de VVV-stichting voor in formatie en dienstverlening meer te geven dan het huidige jaarlijkse be drag van f260.000,-. „Dat moet ge noeg zijn. Ik zie trouwens niet zoveel verschil tussen promotie en informa tie/dienstverlening. Het een gaat automatisch in het ander over. Dienstverlening is ook promotie". Volksgezondheid forse verhoging tarieven vuilver werking gescheiden afvalinzameling: invoe ring minicontainers voor groente-, fruit- en tuinafval storting van 7250.000,- in het rioo legalisatiefonds leges hinderwetvergunningen ver hogen met 20 procent Jaar Inwoners Woningen 1985 12653 4588 1986 12674 4680 1987 12691 4732 1988 12682 4792 1989 12720 4848 1990 12652 4910 1991 12650 4991 Bron: „Financieel toezicht", provincie Noordholland. th*un wanrwoonM^khMd vsn 0* ndakt<* Fase 1: Harmonisatie vrachtvervoer... Fase 2: Harmonisatie Personenauto vervoer... En voor Texel is dus nu de grote Alarmfase ingetreden! Mocht het voor de Texelaars dit jaar nog niet duidelijk zijn geweest waar het met de veertarieven heengaat, dan is men nu waarschijnlijk wel wakker ge schud. Een daling voor niet ingezete nen, maar een forse stijging voor Texelaars, in de praktijk betekent dat zoiets van: Texelaars ga maar terug in een isolement. Want dat zal het voor een heleboel Texelaars betekenen! Wet op Economische Mededinging? Laat me niet lachen. Net of er voor Texelse vervoerders vanaf deze kant van het Marsdiep na doorvoering van deze plannen ooit nog wat econo misch mee te dingen valt! Harmoni satie betekent in de praktijk ook dat als de tarieven voor toeristen (die nu nog net niet worden afgeschrikt door de hoogte van het tarief) „te veeK' gaan zakken, er een ander probleem wordt gecreëerd. Texel zou dan wel eens tè aantrekkelijk kunnen worden voor dagjesmensen, met alle gevol gen voor de autodichtheid op ons mooie eiland. Als er nu vanavond toch een forumdiscussie wordt ge houden over de leefbaarheid op Texel komt dat mooi uit. Kan meteen mee genomen worden in de discussie... Dus, beste Texelaars, als we nu de zaak maar op zijn beloop laten, geen actie voeren, zodat deze onzalige plannen worden doorgevoerd, dan zal men over enige tijd een harmonisatie effect rapportage avond moeten be leggen waarvan de eindconclusie bij voorbaat vast staat. Hadden we maar... D W. Bakker Den Hoorn Economische zaken stopzetten heffing baatbelasting-I behoud van kwaliteit toeristisch produkt ondersteuning visserij en landbouw werkgelegenheidsproject visserij Om volgend jaar het „rioolega lisatiefonds" op te starten, wil den b en w een eenmalige storting van 7350.000,- doen. Verscheidene raadsfracties von den dat teveel. Het college is nu van gedachten veranderd. In overeenstemming met een voorstel van VVD-raadslid Erna Eelman-van der Kooi neemt het college nu genoegen met 7250.000,- ineens en een jaar lijkse stijging van de rioolrech ten met 3 procent. Deze wijziging betekent dat de ge meenteraad in 1991 een ton méér krijgt te besteden. In de begrotingsvergadering zullen hierover ongetwijfeld voorstel len worden gedaan. De schietoefening van de landmacht op de Vliehors werd dinsdag gedu rende vier uur onmogelijk gemaakt omdat de Texelse kotter TX 25 zich in het gevarengebied bevond. „Aan de herhaaldelijke verzoeken van onze kant werd geen gehoor gege ven, de kottervisser bleef onver murwbaar en hield positie", aldus landmachtwoordvoerder R.Boevé. De veiligheidsofficier verduidelijkt dat via verschillende marifoonkanalen gepro beerd is het vaartuig te bereiken. „Geen enkele reactie, met via Texel en IJmuiden, maar ook niet via de Brandaris op Terschelling. Er zijn al eerder soortgelijke problemen met de ze visser geweest. Wij hebben er alle begrip voor dat deze mensen hun brood moeten verdienen. Waar ande re schepen houden zich wel keurig aan de voorschriften en de veilig heidsregels in acht nemen, zit deze visser ons herhaaldelijk in het vaar water. De krijgsmacht heeft al ver schillende keren contact met hem gezocht, maar tot dusver bleven alle toenaderingspogingen vruchteloos.' De kotter TX 25, eigendom van gar- nalenvisser A. Blom, bevond zich dinsdag tussen 11.00 uur en 15.00 uur nabij de Vliehors. Dat vaarwater gold op dat tijdstip als gevarengebied vanwege de schietoefening Daarbij namen Leopard-tanks doelen op de Vliehors onder vuur. Mevrouw Blom verklaart dat de bemanning, die zich woensdag nog op zee bevond, waar schijnlijk niets in de gaten heeft ge had. Zij verduidelijkt dat in de mast tegenover het reddingboothuis bij contrasterende ballen worden gehe sen als er een schietoefening plaats vindt. „Maar soms is de afstand te groot om dat goed te kunnen onder scheiden." Boevé twijfelt of dat wer kelijk zo is. „De mist was al lang en breed opgetrokken", aldus de veilig- heidsofficier. De cavalerie-oefeningen zouden de volgende dag gewoon doorgaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 13