Cjroen (2wartsjexels in het harL, Eerst nieuw onderzoek naar Ibevolgen van harmonisatie VOLVO kamerbreed „nee" tegen voorstel staatssecretaris Hoogerheide: wachten op uitkomst onderzoek -M obby eilanden ij kamerleden eeft succes EEN KOOPSOMPOLIS BEHOEFT EEN DEGELIJK ADVIES Maak gebruik van de „soepele wetgeving" nu het nog kan! Rabobank Q Meer bank voor je geld Ook uitstel invoering voorrangspas Thssen dijk en duinenrij Leve de vrijheid ,1 GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.532 advertenties, abonnementen, etc. igeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, [foon 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 (actie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 220 12741. jen werktijd deze week tot en met dinsdag a s iry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 DONDERDAG 15 NOVEMBER 1990 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742, N.M.B. nr 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs /41,40 per half jaar. Los f\, 10 gelijkschakeling van bootta- iven voor het vrachtvervoer voorlopig van de baan. De ste kamercommissie van ver- er en waterstaat wees het irmonisatievoorstel van aatssecretaris Y. van Rooy n Economische Zaken dins- ig in Den Haag resoluut van hand. aniem vonden de commissieleden mevrouw Van Rooy te hard van ipel is gelopen. „Eerst maar eens derzoeken welke gevolgen de har- inisatie heeft voor de wadden inden", stelde de commissie. De latssecretaris stemde hiermee nder veel tegenwerpingen in. In dracht van Economische Zaken zal een onderzoek worden ingesteld, betrekking heeft op alle Neder- dse waddeneilanden. onderzoek zal, evenals het nog inde onderzoek naar de boottarie- in opdracht van Teso, worden levoerd door de Erasmus Universi- in Rotterdam. Mevrouw Van >y zal zelf de opdracht formuleren, els wethouder Barendregt zei na op in Den Haag dat de wadden- neenten hierbij moeten worden rokken. Vrijwel alle naar Den Haag eisde actievoerders toonden zich lelucht over het besluit van de atssecretaris. ïtraal in het debat van de kamer- nmissie stond de uitleg van het }rip „algemeen belang" in de Wet momische Mededinging. Als de lelige uitgangspositie van de nsportjbedrijven op de eilanden irtoe wordt gerekend, valt het dkopere bootkaartje voor de eilan- s te billijken. Het onderzoek door Erasmus Universiteit moet aanto- of de veertarieven al dan niet icurrentievervalsend werken. Met wet in de hand vindt de staatsse- laris vooralsnog van wel, de ka rleden van niet. Juridische dekking belang was ook of de veer isten juridisch gedekt zijn gedu- te het onderzoek. Zoals bekend ft het ministerie van Economische en de waddenrederijen verplicht harmonisatie naar aanleiding van (geheim gehouden) klacht van overkants bedrijf tegen het „con- rentievervalsende" Teso-tarief. Als 3 het onderscheid tussen Texelse met-Texelse vervoerders in stand houden, zou dat kunnen leiden schadeclaims omdat Teso hiermee !n de wet handelt. Mevrouw Van V zei dinsdag dat de veerdiensten hoeven vrezen dat schadeclaims Namens do actievoerders las mevrouw D. Faber, voorzitter van de Amelandse ondernemersvereniging, de petitie voor en overhandigde deze aan commissievoorzitter H. Evers dijk (links). In het midden luistert WD-kamerlid mevrouw A. Jorritsma mee. geheel rechts doet de Texelse actievoer der W. Bakker hetzelfde. zullen worden gehonoreerd, zolang het onderzoek niet is afgerond. Let terlijk zei ze: „Individuele bedrijven kunnen een klacht deponeren bij het college van beroep voor het be drijfsleven. Maar het college zal reke ning houden met het onderzoek en uitspraak over de klacht uitstellen." Nu geen nadelige juridische gevolgen zijn te verwachten, vervalt voor Teso het belangrijkste argument om de harmonisatie toch door te voeren. Lobby De ommezwaai van de staatssecreta ris verliep opmerkelijk snel. Ze kon ook moeilijk anders. Haar argumenten waren niet sterk genoeg om de eens gezinde commissie, ondersteund door een goed gevulde publieke tribune, te weerstaan. De lobby, die in de afge lopen maanden (en vooral weken) door de eilandelijke vrachtvervoer ders, ondernemers en politieke partij en op touw was gezet, bleek dinsdagmiddag zijn vruchten te heb ben afgeworpen. Maar ook andere, niet „bewerkte", commissieleden veegden de vloer aan met het har- monisatievoorstel. Het felst stelde VVD-commissielid J. te Veldhuis (VVD) zich op. Niet toe vallig waren de (vooral Texelse) partij genoten van deze politicus zeer actief geweest met toespelen van in formatie. De bestuursleden Willem Bakker en Bob Rienks van de VVD Texel, alsmede WD-wethouder Klaas Barendregt (tevens Teso-commissaris) speelden .daarin een cruciale rol. Barendregt bijvoorbeeld was het brein achter de petitie die voorafgaande aan de vergadering aan voorzitter H. Eversdijk van de vaste kamercommis sie werd overhandigd. Voorts was Barendregt betrokken bij het overleg dat bestuurders van de waddenge meenten met staatssecretaris me vrouw Van Rooy hadden. Rienks en Bakker waren, evenals TVO-voorzitter Ko Vinke, ook present in een delega tie onder auspiciën van het Koninklijk Nederlands Ondernemers Verbond (KNOV), die vorige week sprak met commissieleden van PvdA, CDA en VVD. Tot die delegatie behoorde ook mevrouw D. Faber, voorzitster van de ondernemersvereniging Ameland, die dinsdag de gezamenlijke petitie voor las en overhandigde. Decoratie Tijdens de vergadering werd duidelijk „Er zijn nu geen argumenten meer voor harmonisatie van de boottarieven per 1 januari aan staande." Dat zegt Teso-directeur Theo Hoogerheide in reactie op het gewijzigde standpunt van staatssecretaris Y. van Rooy. De uitspraken van mevrouw Van Rooy over de gevolgen van scha declaims hangende het onder zoek, stellen Hoogerheide gerust. „Haar uitspraken lijken voldoende dekking te bieden." Teso zal de uitkomsten afwachten van het onderzoek dat nu in op dracht van Economische Zaken gaat worden uitgevoerd. Ook an dere elementen uit het vorige week door Hoogerheide gepresen teerde harmonisatieplan zullen niet als zelfstandige maatregelen wor den ingevoerd. Dat betekent dat Teso voorlopig geen voorrangspas van 7250,- per jaar zal invoeren ter vervanging van de huidige voorrangskaart voor Texelse auto mobilisten. Hoogerheide: „De ele menten van het harmonisatieplan vertonen een onderlinge samen hang. Het is niet verstandig om er stukken uit te lichten. Het is een kwestie van uitvoering van het he le plan of anders niet." De Teso-directeur toonde zich gisterochtend met verbaasd over de uitkomst van de Haagse verga dering. Vorige week dinsdag zei Hoogerheide nog in deze krant dat hij weinig verwachtte van de vaste kamercommissie. Die mening moest hij herzien na de krant van donderdag. „Uit de opstelling van sommige kamerleden kon je proe ven dat het deze kant op zou gaan. Daarom komt de stand puntswijziging van de staatssecre taris nu niet onverwacht, het is eigenlijk wel een logische reactie." Geruststellend Hoogerheide toonde zich blij met het feit dat de staatssecretaris zich heeft uitgesproken over de ju ridische gevolgen van eventuele schadeclaims die hangende het onderzoek worden ingediend. „Een geruststellende gedachte. Ik denk dat het is zoals de staatssecretaris zegt." De waddenrederijen behouden de vrijheid om tóch op korte termijn de tarieven voor vrachtvervoer te harmoniseren. Hoogerheide: „Ja, maar daarvoor hebben wij nu geen argumenten meer. Harmonisatie is niet onze eerste behoefte. Het initiatief ligt bij Economische Zaken, niet bij Teso.' Teso heeft kennelijk niet of nau welijks verzet geboden tegen de harmonisatieplannen. Dat geeft voeding aan de gedachte dat Teso eigenlijk voorstander is van harmo nisatie. Hoogerheide: „In de allereerste gesprekken met Economische Za ken hebben wij wel degelijk gepro testeerd. Maar de juridische aspecten bleken bepalend. We voelden er ook weinig voor om breeduit informatie te verschaffen over onze houding. In een even tuele rechtszaak kan alles wat je naar buiten brengt, tegen je wor den gebruikt." „Teso is in eerste instantie geïnte resseerd in de omzet die nodig is om het bedrijf te runnen. Met het huidige computersysteem hebben we de zaken aardig in de hand; we hebben geen behoefte aan harmonisatie. We hebben slechts behoefte aan zodanige regels dat mensen geen misbruik kunnen maken van ons tarievensysteem." Biedt harmonisatie dan geen efficiency-voordeelGelijke tarie ven betekenen immers één kaartje voor alle automobilisten. „Eén kaartje is slechts een kwestie van de computer anders programmeren. Je kunt hooguit één ton per jaar bezuinigen en dat staat niet verhouding tot het be drag van zes ton dat harmonisatie Teso per jaar kost, volgens het vo rige week gepresenteerde plan." dat langs andere politieke kanalen eveneens actie was ondernomen. Zo bleek commissielid M. Leerling (RPF) door zijn achterban op de wadden te zijn ingelicht. Leerling verwees zelfs naar een artikel in de Texelse Courant van 6 november j.l.l Ook CDA'er J. Nijland bleek prima op de hoogte van wat er op de eilanden speelde en reageerde enkele malen ad rem. „Het voorwerk is al verricht, wij zijn slechts decoratie", zei iemand profe tisch in de bus op de heenreis. De bijna volle publieke tribune fungeerde inderdaad meer als morele steun voor de commissieleden die zich aan de kant van de waddenbedrijven- en be woners stelden. Het voorwerk bleek goed te zijn gedaan. Hoewel de algemene opinie vooraf luidde dat er waarschijnlijk een on derzoek zou worden ingesteld naar de effecten van harmonisatie, beklom menigeen met kloppend hart de pu blieke tribune van de zaal in het Tweede Kamer-gebouw waar de zit ting plaatsvond. Per slot van rekening was onbekend welke argumenten mevrouw Van Rooy zou gebruiken om de commissie van haar gelijk te overtuigen. Personenauto's Opmerkelijk was dat de commissiele den zich niet alleen krachtig afzetten tegen de voorgenomen harmonisatie, maar tevens alle in de petitie ge noemde argumenten naar voren brachten. Kortom, de commissie schaarde zich volledig achter de ei landbedrijven. De nadelige effecten voor de eilandbevolking als ook de personenautotarieven worden gehar moniseerd fase 2), werden slechts sporadisch als argument naar voren gebracht. Onder anderen de commis sieleden K. Zijlstra (PvdA) en M. Leerling (RPF) gingen er wel op in. „Teso heeft nu al aangekondigd geen onderscheid te kunnen maken tussen zakelijk en niet-zakelijk autovervoer. Harmonisatie is veel te verstrekkend voor de eilandbewoners en onderne mers op de eilanden", aldus Leerling. J. van de Berg (SGP) ging nog een stapje verder. „Ik ben zeer verbaasd. Korting voor de eilandbevolking bestaat al jaren. Waarom wordt nu pas gerept over ongelijkheid? Boven dien was de overheid jaren geleden betrokken bij het opstellen van con- venanten met de waddenveren, waar in onder meer de tarieven zijn geregeld. Kan één klacht nu de boel zomaar omgooien?" (Als enige rederij heeft Teso geen convenant met het rijk afgesloten, red.) „Het veer zou zelfs gratis moeten zijn. Veren zijn immers schakels in de wegverbin ding", betoogde Van de Berg. Zeeland Zijlstra (PvdA) stelde dat harmonisa tie nieuwe concurrentievervalsing in de hand zal werken. „Handel ver schuift dan naar kleinere auto's. Dat leidt tot oncontroleerbare toestan den." Te Veldhuis (VVD) vond het op vallend dat de Teso-directie harmonisatie ogenschijnlijk zonder te gensputteren heeft geaccepteerd. „Vreemd dat Texels Eigen Stoomboot Onderneming zich als het ware keert tegen de eigen bevolking....", zei hij. Nijland (CDA) trok een vergelijking met de Zeeuwse veren, waar wel on derscheid in tarief wordt gemaakt. Actie tegen fietsendiefstal sw Extra geld nodig voor afdekken vuilstortplaats Champagne tijdens heropening raadhuis? sh Wethouder en SV Texel weer in de clinch over profweek Ufo gezien vanuit vliegtuig Volgend jaar nog vier wegreconstructies „Hebt u het eigenlijk wel allemaal op 'n rijtje...gezet", sneerde hij richting staatssecretaris. P. Lankhorst (Groen Links) en D. Eisma (D'66) hadden weinig toe te voegen aan hetgeen de anderen te berde brachten. „U bent vergeten optel- en aftreksom te maken en tot harmonisatie besloten zonder te kij ken naar de economische nadelen van de eilanden", aldus Lankhorst. Algemeen belang Mevrouw Van Rooy verklaarde dat zij de huidige tarieven slechts heeft ge toetst aan de Wet Economische Me dedinging (WEM). Een duurder bootkaartje voor niet op het eiland gevestigde bedrijven is volgens haar in strijd met het begrip „algemeen Lees verder pagina 5 door Klaas Bonne Staatsbosbeheer heeft snode plannen Wil auto's weren uit het bos Wil parkeergeld bij de stranden Dus, hou je vast, de beer is los Maar tante Jo heeft met haar Fordje Het bos al duizend keer doorkruist Heeft onder 't bladerdak der bomen Haar Kareitje d'rin geluisd Zij rijdt altijd heel voorzichtig Want zij is milieubewust Maar ziet geen heil in het betalen Voor een standplaats aan de kust Want tante Jo voelt zich genomen Vindt het veel te ver gezocht En denkt met weemoed aan de tijden Dat hier nog van alles mocht Maar desondanks heeft zij geen hekel Aan de mensen van de staat Maar volgens haar schiep God de aarde En het SBB het prikkeldraad. Informatie-avond over o.a. ski-onderhoud, huidverzorging, veilig rijden in de winter, alles over Volvo en natuurlijk volop wintersportsfeer! Extra, extra: doe mee aan onze leuke prijsvraag met vele aantrekkelijke wintersportprijzen! U bent van harte welkom van 19.00 tot 22.30 uur! VOLVO SKI OPEN AVOND OP 22 NOVEMBER A S. BIJ GARAGE W GRISNIGT, BERNHARDLAAN 170, DEN BURG (TEXEL), TEL: 02220-12200

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1