Cjroen (2wartsjexels in het harL,
Eerst nieuw onderzoek naar
Ibevolgen van harmonisatie
VOLVO
kamerbreed „nee" tegen voorstel staatssecretaris
Hoogerheide: wachten
op uitkomst onderzoek
-M
obby eilanden
ij kamerleden
eeft succes
EEN KOOPSOMPOLIS
BEHOEFT EEN
DEGELIJK ADVIES
Maak gebruik van de
„soepele wetgeving"
nu het nog kan!
Rabobank Q
Meer bank voor je geld
Ook uitstel invoering voorrangspas
Thssen dijk en
duinenrij
Leve de vrijheid
,1 GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.532
advertenties, abonnementen, etc.
igeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
[foon 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
(actie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
220 12741.
jen werktijd deze week tot en met dinsdag a s
iry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
DONDERDAG 15 NOVEMBER 1990
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742, N.M.B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs /41,40 per half jaar. Los f\, 10
gelijkschakeling van bootta-
iven voor het vrachtvervoer
voorlopig van de baan. De
ste kamercommissie van ver-
er en waterstaat wees het
irmonisatievoorstel van
aatssecretaris Y. van Rooy
n Economische Zaken dins-
ig in Den Haag resoluut van
hand.
aniem vonden de commissieleden
mevrouw Van Rooy te hard van
ipel is gelopen. „Eerst maar eens
derzoeken welke gevolgen de har-
inisatie heeft voor de wadden
inden", stelde de commissie. De
latssecretaris stemde hiermee
nder veel tegenwerpingen in. In
dracht van Economische Zaken zal
een onderzoek worden ingesteld,
betrekking heeft op alle Neder-
dse waddeneilanden.
onderzoek zal, evenals het nog
inde onderzoek naar de boottarie-
in opdracht van Teso, worden
levoerd door de Erasmus Universi-
in Rotterdam. Mevrouw Van
>y zal zelf de opdracht formuleren,
els wethouder Barendregt zei na
op in Den Haag dat de wadden-
neenten hierbij moeten worden
rokken. Vrijwel alle naar Den Haag
eisde actievoerders toonden zich
lelucht over het besluit van de
atssecretaris.
ïtraal in het debat van de kamer-
nmissie stond de uitleg van het
}rip „algemeen belang" in de Wet
momische Mededinging. Als de
lelige uitgangspositie van de
nsportjbedrijven op de eilanden
irtoe wordt gerekend, valt het
dkopere bootkaartje voor de eilan-
s te billijken. Het onderzoek door
Erasmus Universiteit moet aanto-
of de veertarieven al dan niet
icurrentievervalsend werken. Met
wet in de hand vindt de staatsse-
laris vooralsnog van wel, de ka
rleden van niet.
Juridische dekking
belang was ook of de veer
isten juridisch gedekt zijn gedu-
te het onderzoek. Zoals bekend
ft het ministerie van Economische
en de waddenrederijen verplicht
harmonisatie naar aanleiding van
(geheim gehouden) klacht van
overkants bedrijf tegen het „con-
rentievervalsende" Teso-tarief. Als
3 het onderscheid tussen Texelse
met-Texelse vervoerders in stand
houden, zou dat kunnen leiden
schadeclaims omdat Teso hiermee
!n de wet handelt. Mevrouw Van
V zei dinsdag dat de veerdiensten
hoeven vrezen dat schadeclaims
Namens do actievoerders las mevrouw D. Faber, voorzitter van de Amelandse ondernemersvereniging, de petitie voor en overhandigde deze aan
commissievoorzitter H. Evers dijk (links). In het midden luistert WD-kamerlid mevrouw A. Jorritsma mee. geheel rechts doet de Texelse actievoer
der W. Bakker hetzelfde.
zullen worden gehonoreerd, zolang
het onderzoek niet is afgerond. Let
terlijk zei ze: „Individuele bedrijven
kunnen een klacht deponeren bij het
college van beroep voor het be
drijfsleven. Maar het college zal reke
ning houden met het onderzoek en
uitspraak over de klacht uitstellen."
Nu geen nadelige juridische gevolgen
zijn te verwachten, vervalt voor Teso
het belangrijkste argument om de
harmonisatie toch door te voeren.
Lobby
De ommezwaai van de staatssecreta
ris verliep opmerkelijk snel. Ze kon
ook moeilijk anders. Haar argumenten
waren niet sterk genoeg om de eens
gezinde commissie, ondersteund door
een goed gevulde publieke tribune, te
weerstaan. De lobby, die in de afge
lopen maanden (en vooral weken)
door de eilandelijke vrachtvervoer
ders, ondernemers en politieke partij
en op touw was gezet, bleek
dinsdagmiddag zijn vruchten te heb
ben afgeworpen. Maar ook andere,
niet „bewerkte", commissieleden
veegden de vloer aan met het har-
monisatievoorstel.
Het felst stelde VVD-commissielid J.
te Veldhuis (VVD) zich op. Niet toe
vallig waren de (vooral Texelse) partij
genoten van deze politicus zeer
actief geweest met toespelen van in
formatie. De bestuursleden Willem
Bakker en Bob Rienks van de VVD
Texel, alsmede WD-wethouder Klaas
Barendregt (tevens Teso-commissaris)
speelden .daarin een cruciale rol.
Barendregt bijvoorbeeld was het brein
achter de petitie die voorafgaande
aan de vergadering aan voorzitter H.
Eversdijk van de vaste kamercommis
sie werd overhandigd. Voorts was
Barendregt betrokken bij het overleg
dat bestuurders van de waddenge
meenten met staatssecretaris me
vrouw Van Rooy hadden. Rienks en
Bakker waren, evenals TVO-voorzitter
Ko Vinke, ook present in een delega
tie onder auspiciën van het Koninklijk
Nederlands Ondernemers Verbond
(KNOV), die vorige week sprak met
commissieleden van PvdA, CDA en
VVD. Tot die delegatie behoorde ook
mevrouw D. Faber, voorzitster van de
ondernemersvereniging Ameland, die
dinsdag de gezamenlijke petitie voor
las en overhandigde.
Decoratie
Tijdens de vergadering werd duidelijk
„Er zijn nu geen argumenten
meer voor harmonisatie van de
boottarieven per 1 januari aan
staande." Dat zegt Teso-directeur
Theo Hoogerheide in reactie op
het gewijzigde standpunt van
staatssecretaris Y. van Rooy. De
uitspraken van mevrouw Van
Rooy over de gevolgen van scha
declaims hangende het onder
zoek, stellen Hoogerheide gerust.
„Haar uitspraken lijken voldoende
dekking te bieden."
Teso zal de uitkomsten afwachten
van het onderzoek dat nu in op
dracht van Economische Zaken
gaat worden uitgevoerd. Ook an
dere elementen uit het vorige
week door Hoogerheide gepresen
teerde harmonisatieplan zullen niet
als zelfstandige maatregelen wor
den ingevoerd. Dat betekent dat
Teso voorlopig geen voorrangspas
van 7250,- per jaar zal invoeren
ter vervanging van de huidige
voorrangskaart voor Texelse auto
mobilisten. Hoogerheide: „De ele
menten van het harmonisatieplan
vertonen een onderlinge samen
hang. Het is niet verstandig om er
stukken uit te lichten. Het is een
kwestie van uitvoering van het he
le plan of anders niet."
De Teso-directeur toonde zich
gisterochtend met verbaasd over
de uitkomst van de Haagse verga
dering. Vorige week dinsdag zei
Hoogerheide nog in deze krant dat
hij weinig verwachtte van de vaste
kamercommissie. Die mening
moest hij herzien na de krant van
donderdag. „Uit de opstelling van
sommige kamerleden kon je proe
ven dat het deze kant op zou
gaan. Daarom komt de stand
puntswijziging van de staatssecre
taris nu niet onverwacht, het is
eigenlijk wel een logische reactie."
Geruststellend
Hoogerheide toonde zich blij met
het feit dat de staatssecretaris
zich heeft uitgesproken over de ju
ridische gevolgen van eventuele
schadeclaims die hangende het
onderzoek worden ingediend. „Een
geruststellende gedachte. Ik denk
dat het is zoals de staatssecretaris
zegt."
De waddenrederijen behouden de
vrijheid om tóch op korte termijn
de tarieven voor vrachtvervoer te
harmoniseren.
Hoogerheide: „Ja, maar daarvoor
hebben wij nu geen argumenten
meer. Harmonisatie is niet onze
eerste behoefte. Het initiatief ligt
bij Economische Zaken, niet bij
Teso.'
Teso heeft kennelijk niet of nau
welijks verzet geboden tegen de
harmonisatieplannen. Dat geeft
voeding aan de gedachte dat Teso
eigenlijk voorstander is van harmo
nisatie.
Hoogerheide: „In de allereerste
gesprekken met Economische Za
ken hebben wij wel degelijk gepro
testeerd. Maar de juridische
aspecten bleken bepalend. We
voelden er ook weinig voor om
breeduit informatie te verschaffen
over onze houding. In een even
tuele rechtszaak kan alles wat je
naar buiten brengt, tegen je wor
den gebruikt."
„Teso is in eerste instantie geïnte
resseerd in de omzet die nodig is
om het bedrijf te runnen. Met het
huidige computersysteem hebben
we de zaken aardig in de hand;
we hebben geen behoefte aan
harmonisatie. We hebben slechts
behoefte aan zodanige regels dat
mensen geen misbruik kunnen
maken van ons tarievensysteem."
Biedt harmonisatie dan geen
efficiency-voordeelGelijke tarie
ven betekenen immers één kaartje
voor alle automobilisten.
„Eén kaartje is slechts een
kwestie van de computer anders
programmeren. Je kunt hooguit
één ton per jaar bezuinigen en dat
staat niet verhouding tot het be
drag van zes ton dat harmonisatie
Teso per jaar kost, volgens het vo
rige week gepresenteerde plan."
dat langs andere politieke kanalen
eveneens actie was ondernomen. Zo
bleek commissielid M. Leerling (RPF)
door zijn achterban op de wadden te
zijn ingelicht. Leerling verwees zelfs
naar een artikel in de Texelse Courant
van 6 november j.l.l Ook CDA'er J.
Nijland bleek prima op de hoogte van
wat er op de eilanden speelde en
reageerde enkele malen ad rem.
„Het voorwerk is al verricht, wij zijn
slechts decoratie", zei iemand profe
tisch in de bus op de heenreis. De
bijna volle publieke tribune fungeerde
inderdaad meer als morele steun voor
de commissieleden die zich aan de
kant van de waddenbedrijven- en be
woners stelden. Het voorwerk bleek
goed te zijn gedaan.
Hoewel de algemene opinie vooraf
luidde dat er waarschijnlijk een on
derzoek zou worden ingesteld naar
de effecten van harmonisatie, beklom
menigeen met kloppend hart de pu
blieke tribune van de zaal in het
Tweede Kamer-gebouw waar de zit
ting plaatsvond. Per slot van rekening
was onbekend welke argumenten
mevrouw Van Rooy zou gebruiken
om de commissie van haar gelijk te
overtuigen.
Personenauto's
Opmerkelijk was dat de commissiele
den zich niet alleen krachtig afzetten
tegen de voorgenomen harmonisatie,
maar tevens alle in de petitie ge
noemde argumenten naar voren
brachten. Kortom, de commissie
schaarde zich volledig achter de ei
landbedrijven. De nadelige effecten
voor de eilandbevolking als ook de
personenautotarieven worden gehar
moniseerd fase 2), werden slechts
sporadisch als argument naar voren
gebracht. Onder anderen de commis
sieleden K. Zijlstra (PvdA) en M.
Leerling (RPF) gingen er wel op in.
„Teso heeft nu al aangekondigd geen
onderscheid te kunnen maken tussen
zakelijk en niet-zakelijk autovervoer.
Harmonisatie is veel te verstrekkend
voor de eilandbewoners en onderne
mers op de eilanden", aldus Leerling.
J. van de Berg (SGP) ging nog een
stapje verder. „Ik ben zeer verbaasd.
Korting voor de eilandbevolking
bestaat al jaren. Waarom wordt nu
pas gerept over ongelijkheid? Boven
dien was de overheid jaren geleden
betrokken bij het opstellen van con-
venanten met de waddenveren, waar
in onder meer de tarieven zijn
geregeld. Kan één klacht nu de boel
zomaar omgooien?" (Als enige rederij
heeft Teso geen convenant met het
rijk afgesloten, red.) „Het veer zou
zelfs gratis moeten zijn. Veren zijn
immers schakels in de wegverbin
ding", betoogde Van de Berg.
Zeeland
Zijlstra (PvdA) stelde dat harmonisa
tie nieuwe concurrentievervalsing in
de hand zal werken. „Handel ver
schuift dan naar kleinere auto's. Dat
leidt tot oncontroleerbare toestan
den." Te Veldhuis (VVD) vond het op
vallend dat de Teso-directie
harmonisatie ogenschijnlijk zonder te
gensputteren heeft geaccepteerd.
„Vreemd dat Texels Eigen Stoomboot
Onderneming zich als het ware keert
tegen de eigen bevolking....", zei hij.
Nijland (CDA) trok een vergelijking
met de Zeeuwse veren, waar wel on
derscheid in tarief wordt gemaakt.
Actie tegen fietsendiefstal
sw Extra geld nodig voor
afdekken vuilstortplaats
Champagne tijdens heropening
raadhuis?
sh Wethouder en SV Texel
weer in de clinch over profweek
Ufo gezien vanuit vliegtuig
Volgend jaar nog vier
wegreconstructies
„Hebt u het eigenlijk wel allemaal op
'n rijtje...gezet", sneerde hij richting
staatssecretaris.
P. Lankhorst (Groen Links) en D.
Eisma (D'66) hadden weinig toe te
voegen aan hetgeen de anderen te
berde brachten. „U bent vergeten
optel- en aftreksom te maken en tot
harmonisatie besloten zonder te kij
ken naar de economische nadelen
van de eilanden", aldus Lankhorst.
Algemeen belang
Mevrouw Van Rooy verklaarde dat zij
de huidige tarieven slechts heeft ge
toetst aan de Wet Economische Me
dedinging (WEM). Een duurder
bootkaartje voor niet op het eiland
gevestigde bedrijven is volgens haar
in strijd met het begrip „algemeen
Lees verder pagina 5
door Klaas Bonne
Staatsbosbeheer heeft snode plannen
Wil auto's weren uit het bos
Wil parkeergeld bij de stranden
Dus, hou je vast, de beer is los
Maar tante Jo heeft met haar Fordje
Het bos al duizend keer doorkruist
Heeft onder 't bladerdak der bomen
Haar Kareitje d'rin geluisd
Zij rijdt altijd heel voorzichtig
Want zij is milieubewust
Maar ziet geen heil in het betalen
Voor een standplaats aan de kust
Want tante Jo voelt zich genomen
Vindt het veel te ver gezocht
En denkt met weemoed aan de tijden
Dat hier nog van alles mocht
Maar desondanks heeft zij geen hekel
Aan de mensen van de staat
Maar volgens haar schiep God de
aarde
En het SBB het prikkeldraad.
Informatie-avond over o.a. ski-onderhoud,
huidverzorging, veilig rijden in de winter, alles over
Volvo en natuurlijk volop wintersportsfeer! Extra, extra:
doe mee aan onze leuke prijsvraag met vele
aantrekkelijke wintersportprijzen! U bent van harte
welkom van 19.00 tot 22.30 uur!
VOLVO SKI OPEN AVOND OP 22 NOVEMBER A S. BIJ
GARAGE W GRISNIGT, BERNHARDLAAN 170,
DEN BURG (TEXEL), TEL: 02220-12200