armonisatievoorstel
'akker blijven
Teso-aandelen voor
alle Texelaars
SVC speelt blijspel
I ItfcNDERDAG 15 NOVEMBER 1990TEXELSE COURANT PAGINA 5
VERVOLG VAN PAGINA 1
der ljj/anc/ors op de publieke tribune gingen de
Actievoerders poseren voor het Tweede Kamer-gebouw, een dagelijks ritueel op het Binnenhof.
strument om hen te dwingen met
harmonisatie te stoppen."
Maij-Weggen
VVD'er Te Veldhuis vroeg of de WEM
ook van toepassing is op de beurt-
vaartvergunning die Teso heeft. Deze
vraag werd beantwoord door minister
H. Maij-Weggen van verkeer en wa
terstaat, die de vergadering eveneens
bijwoonde. „Alle waddenveren heb
ben zo'n vergunning, maar dat heeft
geen consequenties voor de tarie
ven."
Mevrouw Maij-Weggen noemde nog
een verschil tussen de waddenveren
en Zeeuwse veren: „De Zeeuwse ve
ren zijn een onderdeel van rijkswe
gen, maar de waddenveren niet. Ten
opzichte van de waddenveren heeft
het rijk daarom een minder specifieke
verantwoordelijkheid."
De minister ging ook in op de positie
van de convenanten die het rijk heeft
afgesloten met Wagenborg en Doek-
sen. „Nu er problemen zijn gerezen
ten aanzien van het vrachtvervoer,
zouden we ons moeten afvragen of
we in de convenanten misschien ver
der zijn gegaan dan de wet toestaat.
Maar de wet staat boven een conve
nant. Het zou goed zijn om dat eens
uit te zoeken", aldus Maij-Weggen,
die het zou betreuren als de wadden
veren hierin aanleiding zouden zien
om de convenanten als „waardeloos"
te beschouwen. „De convenanten
hebben zoveel goede andere punten."
Blijde gezichten
Opluchting straalde van de gezichten
van de meegereisde eilanders. Opge
wonden werd in de „wandelgangen"
van het streng beveiligde Tweede Ka
mergebouw gespeculeerd over wat er
nu verder zal gaan gebeuren. Wet
houder Klaas Barendregt noemde de
afloop „positief". Hij toonde zich blij
met de duidelijkheid die de staatsse
cretaris gaf over de juridische gevol
gen van het indienen van klachten
hangende het onderzoek. „Conclusie
is dat de veerdiensten niet bang hoe
ven te zijn voor schadeclaims. Dat
betekent dat we nu in rustiger vaar
water zijn gekomen. De harmonisatie
kan even in de ijskast, want er zijn
geen argumenten om ermee door te
gaan." Barendregt wenst een vinger
aan de pols te houden: „Het is heel
Het konvooi in druilerige omstandigheden op weg naar Den Haag.
belangrijk hoe de opdracht voor het
onderzoek wordt geformuleerd. Ik
denk dat het goed is dat de gemeen
tebesturen van de waddeneilanden er
bij de staatssecretaris op aandringen
dat zij bij de formulering worden be
trokken."
Overdreven
Barendregt erkent dat nu sterk wordt
geleund op de uitkomst van het on
derzoek. Als uit het onderzoek zou
blijken dat er geen (grote) concurren
tienadelen zijn voor de Texelse bedrij
ven, zal hem dat zeer verrassen.
„Argumenten die tot een dergelijke
uitkomst leiden, zijn nu niet te be
denken."
De wethouder vond de opmerking
van mevrouw Van Rooy over even
tuele positieve effecten van harmoni
satie op het toeristisch autoverkeer
zwaar overdreven. „De toeristische
prijselasticiteit is heel gering. De prijs
van het bootkaartje is voor toeristen
nauwelijks een reden om wel of niet
naar Texel te gaan. Andersom weegt
tariefverhoging voor Texelaars stuk
ken zwaarder. Ik beweer dat harmoni
satie op het aantal toeristen weinig
effect zal hebben."
Verzoek
Voorzitter Frans C. Hopman van de
werkgroep Texelse vervoersbelangen
sprak van „een kamerbrede opstelling
tegenover Teso". Hij kondigde aan
dat de werkgroep samen met het
Texels Verbond van Ondernemers
(TVO) deze week nog een brief aan
Teso zal sturen met het verzoek de
harmonisatie niet door te voeren.
„Als Teso zich daar niets van aan
trekt, zullen we stappen moeten on
dernemen. Maar ik geloof niet dat
het zo ver komt. Teso zou zich dan
buiten de werkelijkheid plaatsen."
Gezien de hem bekende kostenplaat
jes van individuele Texelse transport
bedrijven, heeft Hopman goede hoop
op een voor de eilanden gunstige uit
slag van het onderzoek. „Maar we
moeten blijven oppassen. Vorig jaar
scoorden we 1-0, nu staat het mis
schien 2-0, maar Teso kan zomaar
een paar doelpunten tegen scoren en
voor je het weet staan we achter.
Gemeente en bevolking moeten sa
men attent blijven."
Spoed
vergadering in met goede hoop en kloppend hart, en kwamen er met opgeluchte gezichten uit.
De staatssecretaris liet het bij het op
sommen van deze argumenten; ze
ondernam geen poging de commissie
nog van gedachten te doen verande
ren, maar gaf uit eigen beweging toe
aan de wens voor nader onderzoek.
Mevrouw Van Rooy zal de Erasmus
Universiteit vragen een rapportage te
maken over de gevolgen van harmo
nisatie voor alle waddeneilanden.
„Het onderzoek zal met spoed moe
ten worden afgerond", voegde ze er
aan toe.
tf van de vergadertafel. Staatssecretaris mevr. Van Rooy voert het woord, terwijl voorzitter
rjdijk Imiddenaandachtig toehoort. Op de voorgrond bestudeert minister Maij-Weggen de
tderstukken.
Op de vraag of de rederijen de har
monisatieplannen nu in de ijskast
moeten stoppen, antwoordde ze:
„We zullen de rederijen informeren,
maar we hebben geen wettelijk in
de suggestie op dat de anonieme
klacht bij de Kamer van Koophandel
in Alkmaar, die de zaak aan het rol
len bracht, wel eens afkomstig kan
zijn van één van voornoemde drie be
drijven.
Meer toeristen?
De staatssecretaris trachtte de com
missie ervan te overtuigen dat aan
harmonisatie van de veertarieven ook
positieve aspecten voor de eilanden
kleven. Een lager tarief voor bedrijven
van de vaste wal zou volgens haar
een verrijking van het voorzieningen
niveau op de eilanden kunnen bete
kenen. Bovendien zouden lagere
veertarieven voor overkanters de ei
landen aantrekkelijker maken in toe
ristisch opzicht, hiermee voorbij
gaand aan de politiek van de ge
meente het toeristisch autoverkeer
juist enigszins in te dammen.
In antwoord op de vraag van com
missielid Nijland over de verschillende
tarieven bij de Zeeuwse veren zei
mevrouw Van Rooy dat zij daar wel
degelijk naar heeft gekeken. „Die ta
riefsdifferentiatie is niet toepasbaar
op de waddenveren. Ten eerste om
dat er op de Zeeuwse veren over
heidssubsidie zit, dat is voor het
ministerie van verkeer en waterstaat
een kernpunt. En ten tweede omdat
de tariefsverschillen veel kleiner zijn
dan bij de waddenveren. De verschil
len in Zeeland zijn te verwaarlozen."
genieten ten opzichte van bedrijven
van elders. Bijvoorbeeld grootwinkel
bedrijven, melkbedrijven en benzine-
handel."
Commissielid Te Veldhuis sprong als
een bok op een haverkist: „Denkt u
nou werkelijk dat een benzinehande
laar zich op een eiland vestigt, om
van daaruit heel Nederland te gaan
bevoorraden? Dit is bepaald geen
sterk argument." Mevrouw Van Rooy
antwoordde zich te baseren op klach
ten uit de praktijk. Hiermee wekte ze
mg", dat in de WEM wordt ge-
RP md. „Je kunt je afvragen of je de
t zó mag interpreteren dat nadelen
i de eilandpositie de basis mogen
men van tariefsdifferentiatie. De
waren van de eilandpositie kun-
iwe niet ontkennen, maar ook
Iniet te ontkennen dat eilandbe
ren nu een concurrentievoordeel
«—MM
toy een intensieve lobby van een
h aantal gedreven eilandbewoners
iff de politiek de voorgenomen
momsatiemaatregel uitgesteld. Of
uitstel afstel komt, is de vraag,
venst is dat wel. Voor de bevol-
van de waddeneilanden is gelijk-
akeling van de tarieven slechts
eptabel als het bootkaartje daar-
niet duurder wordt, en liefst nog
voordeliger. Maar de rederijen
nen, als het op harmonisatie uit
at, weinig anders dan de tarieven
t de eilanders verhogen. Eerst ko-
de bedrijven aan de beurt, ver
lens de particuliere
mobilisten. Teso-directeur Hoo-
heide gaf wat dat betreft vorige
tk een duidelijk schot voor de
8- Hopelijk blijkt het een losse
tóer te zijn geweest.
monisatie van de veertarieven is
de eilanden een heilloze weg.
maatregel treft de eilandelijke sa-
nleving dieper dan de dames en
'■n volksvertegenwoordigers en be-
dslieden beseffen. Het gaat niet
'Jits om het voortbestaan van een
0/evo/ transport-ondernemers, het
'I ook niet om de concurrentie
sen eiland- en overkantse bedrij
flef gaat uiteindelijk om de
Kaansvreugde van alle eilandbewo-
„Tarief Texelse personenauto's
'■hts tien procent hoger", stond
8e week in de krant bij de pre
sentatie van Teso's harmonisatieplan.
In vergelijking met een mogelijke ver
dubbeling valt de schade inderdaad
mee. Maar in vergelijking met de ge
bruikelijke trendmatige verhoging kun
je moeilijk spreken van „maar" tien
procent. En welke stijgingen zijn nog
in aantocht
Zeker voor modale gezinnen en de fi
nancieel minder sterken in de samen
leving komen zulke verhogingen hard
aan. Dan maar wat minder vaak naar
familie aan de overkant, met de kin
deren naar Artis of op ziekenhuisbe
zoek. Het wordt te duur. Leven op
een eiland heeft zijn charme en nie
mand zal vanwege de bootkosten
gaan verhuizen, maar het is wel iets
om stevig van te balen.
Tariefverhoging als gevolg van harmo
nisatie is niet nodig om de Texelse
boot in de vaart te houden, nee, het
is een verhoging die van hogerhand
tot stand is gebracht omdat toevallig
een Inota bene anoniem!) bedrijf
heeft geklaagd over het goedkopere
bootkaartje voor Texelse bedrijven.
Hoe is het bestaanbaar dat één
klacht Iin ruim 80 jaar Texels tarief)
van één onbekend overkants bedrijf
uiteindelijk ertoe zal leiden dat eiland
bewoners, die van de boot gebruik
MOETEN maken, maatschappelijk
gaan worden achtergesteld.
Het valt dan ook moeilijk te begrijpen
dat in de dinsdag aangeboden petitie
met geen woord wordt gerept over
de gevolgen van de onvermijdelijke
harmonisatie van de personenauto-
tarieven. De gevolgen voor de totale
bevolking moeten de staatssecretaris
tocht méér aanspreken dan alleen de
gevolgen voor een groep onderne
mers? Uitgekiend was de petitie
beslist wel, laat daarover geen mis
verstand bestaan. Heel slim was ge
zien dat het begrip „algemeen
belang" in de Wet Economische Me
dedinging voor tweeërlei uitleg vat
baar is. Een technische aanpak dus,
die wellicht zijn vruchten zal afwer
pen. Maar was er naast deze techni
sche benadering echt geen ruimte
voor emotionele argumenten?
Gelukkig is er nu nog een kans: de
formulering van de opdracht voor het
nieuwe onderzoek dat door de Er
asmus Universiteit zal worden ver
richt. Link wordt het als uitsluitend
naar de effecten van harmonisatie op
het bedrijfsleven wordt gekeken. Ook
de effecten van deze maatregel als
ook de harmonisatie van de persone
nautotarieven een feit is, zullen in het
onderzoek moeten worden meegeno
men. Wethouder Barendregt heeft
reeds aangekondigd dat hij daarop
wil aandringen bij de staatssecretaris.
Hopelijk slaagt hij in zijn missie. In dit
verband ongunstig is dat mevrouw
Van Rooy tot dusver slechts naar de
toepassing van de Wet Economische
Mededinging heeft gekeken. Om écht
sterk te staan, zal nog heel wat ge-
lobbied moeten worden. Tevens lijkt
het verstandig dat de bewoners van
de verschillende eilanden de koppen
eens bij elkaar steken. In plaats van
rustig te gaan slapen, is het nu zaak
om wakker te blijven.
Brwrvtm von leren buiten vMntwoonJe*skhe"J ven de redaktie
Ik zal zeker niet de eerste noch de
laatste zijn die over de Teso-tarieven
ten aanzien van het „voordelige
Texel-tarief" iets zal schrijven of op
merken. ledereen op Texel weet waar
de afkorting TESO voor staat. Uit
gaande van een Texels Eigen Stoom
boot Onderneming, moet het toch
mogelijk blijven om een behoorlijk ge
reduceerd tarief voor Texelaars te be
houden! Hiervan uitgaande stel ik het
volgende voor (voor de verantwoor
delijke mensen een plan om nader uit
te werken): Laat alle ingezetenen van
Texel in staat worden gesteld, met of
zonder auto, een certificaat/aandeel
van de Teso te kopen. Dus iedereen
kan aandeelhouder worden. Laten we
stellen een bedrag van f 50,— voor
particulieren en f100,— voor bedrij
ven. Dat levert een bedrag op van
zo'n 6 7 ton, waar de Teso vrijelijk
over kan beschikken. Het lijkt mij een
aardige financiële injectie. Als „winst
deling" kan op dit certificaat/aandeel
Toneelvereniging SVC uit De Cocks-
dorp speelt zaterdag 24 november
„Zeg, kan ik je man even lenen?". Dit
vrolijke spel van Hans van Wijngaar
den heeft drie bedrijven. De regie is
in handen van Björn Ezerman. Het
stuk wordt opgevoerd in het Eierland-
se Huis, aanvang 20.00 uur.
een gereduceerd tarief worden ver
leend, zonder juridisch in de knoop te
komen met allerlei verorderingen c.q.
wetten. Zonodig moeten de statuten
van de Teso hiervoor worden ge
wijzigd.
Door deze constructie kunnen dan
personen, auto's, fietsen etc. afkom
stig van of wonend op Texel tegen
een gematigd tarief worden vervoerd.
Kortom, we zijn weer bij de basis
waaruit de Teso is ontstaan en laten
we met ons allen deze basis vast
houden. De administratieve
rompslomp die de Teso hiervan on
dervinden zal, is beslist niet groter
dan het jaarlijks met een uittrekstel
van het bevolkingsregister aan te
MEDEDELINGEN VAN B EN W
De rubriek „Van het raadhuis" bevat
informatie en mededelingen van de
gemeente Texel. Lezers die vinden
dat aan een bepaald onderwerp aan
dacht moet worden geschonken,
kunnen contact opnemen met de af
deling algemene zaken in het ge
meentehuis. Nadere inlichtingen:
toestel 247.
Bouwvergunningen
H. J. Leber voor het plaatsen van een
woonhuis, Waalderstraat 94, Den
Burg; Provinciaal Electriciteitsbedrijf
van Noord-Holland voor het plaatsen
van 4 windturbines, IJsdijk te Oude-
schild; W. Bakker voor het plaatsen
van een dakkapel, Kogerstraat 73,
Den Burg; Zoetelief Beheer voor het
gedeeltelijk vergroten van een woon
huis, Mienterglop 41, De Koog; J.
Venneman voor het plaatsen van een
moeten tonen dat je op Texel woont
of gevestigd bent.
Teso bezit inmiddels toch al een per
fect geautomatiseerd systeem. Uiter
aard zijn de certificaten persoons
gebonden en niet overdraagbaar. Ver
huist iemand naar een andere ge
meente dan levert hij/zij het
certificaat/aandeel in en ontvangt het
gestorte geld retour. Ik ben van me
ning en ik denk velen met mij, dat de
tariefsverhoging op termijn werkgele
genheid voor Texel gaat kosten en ik
bedoel dan ook permanente werkge
legenheid, daar is de Texelse ge
meenschap beslist niet bij gebaat.
Henk Broekman,
De Waal.
zomerhuis, Gerritslanderdijkje, Den
Burg; J. C. Groen voor het gedeelte
lijk vergroten van een dienstwoning,
Vuurtorenweg 146, De Cocksdorp; R.
S. de Vries voor het veranderen van
een varkenshok tot garage. Hoornder-
weg 10, Den Burg; P. J. van Heer
waarden voor het gedeeltelijk
veranderen/vergroten van een woon
huis, Waal en Burgerdijk 6, De Waal;
Stichting Samen Een Gollards voor
het vergroten van een verzorgingste
huis, De Zes te Den Burg; J. A. Veld
man voor het plaatsen van een
garage, Kikkertstraat 91a, De Cocks
dorp; E. Zoer voor het plaatsen van
een woonhuis, Watermunt te De
Koog; De Muy b.v. voor het winkel
pand tot restaurant te veranderen,
Kikkertstraat 19 te De Cocksdorp.
Derden-belanghebbenden kunnen te
gen deze beschikkingen ingevolge de
wet AROB een bezwaarschrift indie
nen. Nadere informatie: kamer 205
of telefoon 62125.
t/