Cjroen cZwartsJexeh in het hart
„Minder hard rijden pas
bij gelijke taxitarieven"
-ïttSmÊÊ
Aanpassing waterbeheer
voor bouw aan Emmalaan
Overdracht „Schulpengat"
vindt 20 december plaats
7
Justitie waarschuwt taxichauffeurs met boetes
Schip 18 februari in de vaart
KRSÜ^i
Grondruil tussen gemeente en waterschap
EEN KOOPSOMPOLIS
BEHOEFT EEN
DEGELIJK ADVIES
Maak gebruik van de
„soepele wetgeving"
nu het nog kan!
Rabobank Q
Meer bank voorje geld
Abonnementsprij s
Echtpaar beleeft avonturen
tijdens wereldreis
Vluchtelingencomité vraagt
hulp bij actie
Pas uitgezette zeehonden
verdronken
v* Vogelaars blijven samenwerken
met SBB
Aris Bremer wint prijs met
toneelstuk
Er zijn weer ratten!
pGERICHT 15 SEPTEMBER 1887
10.538
DONDERDAG 6 DECEMBER 1990
toor advertenties, abonnementen, etc.
angeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
elefoon 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12220-12 741.
Uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s
largreet Berndsen, Wilhelmmalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags
Abonnementsprijs f41,40 per half jaar; Los f1,10
Zestien Texelse taxichauffeurs hangt inname van het rijbewijs
boven het hoofd, als zij zich blijvend schuldig maken aan over
treding van de toegestane maximum snelheid. Kantonrechter mr.
W.H.J. Ravens hield het dinsdag in Den Helder nu bij geldboe
tes, die totaal bijna f7500,- bedroegen. De chauffeurs moesten
roor de rechter verschijnen omdat zij massaal en bij herhaling te
hard reden volgens politiecontroles in het weekend van 1 en 2
september.
Officier van justitie mr. C. Bosscher-
Doon had van de overtredingen be
wust één zaak gemaakt. Ze wilde de
jelegenheid aangrijpen om de geza
menlijke Texelse taxichauffeurs op
lun verantwoordelijkheid te wijzen.
,ls het iedereen duidelijk dat het
menens is?", vroeg de officier. „Dit
s een ernstige zaak. Scheuren met
laxi's gebeurt onder het mom van
lobele redenen, maar in werkelijk
heid gaat het alleen om de porte
monnee van de chauffeurs."
Mevrouw Bosscher waarschuwde
Jat méér snelheidscontroles op Texel
ie verwachten zijn.
)e meeste taxichauffeurs liepen te-
jen de lamp in de nacht van vrijdag
11 augustus op zaterdag 1 septem-
jer. Op verzoek van de Texelse politie
lield de verkeersgroep Alkmaar toen
ïen ongemerkte radarcontrole op de
loodtlaan in De Koog (bebouwde
pm) en op de Pontweg nabij Den
Jurg (waar een maximum snelheid
m 70 km/uur geldt). Omdat op die
'ond in De Koog het Tropical Sea
stival werd gehouden, was er druk
tkeer tussen Den Burg en De Koog.
let controle-resultaat was opmerke-
jk. In de eerste nacht werden 37
■ertredingen geregistreerd, op één
ia allemaal taxi's. De politie waar-
chuwde naar aanleiding hiervan de
axibedrijven. De controle in de erop-
olgende nacht leverde vervolgens
«duidend minder overtredingen op:
egen stuks, waarvan zeven taxi's.
)e chauffeurs waren woest: ze von-
en het flauw van de politie om hen
e grazen te nemen in uitgerekend
én van de drukste weekenden van
et jaar. „Juist dan zou de politie
ich soepeler moeten opstellen. De
olitie ziet immers graag dat de
axi's de mensen zo snel mogelijk
an de café's naar huis brengen, om
otzooi op straat te voorkomen." Een
antal chauffeurs overwoog zelfs een
taking te houden, maar die ging niet
oor omdat een meerderheid tegen
nas.
•e politie ontkende dat de controle-
Evenals andere bladen zal ook de
Texelse Courant per 1 januari 1991 de
abonnementsprijs verhogen.
De prijs wordt ƒ22,— per kwartaal;
ƒ43,95 per half jaar en ƒ87,90 per
jaar.
Abonnees die automatisch over-
schnjven delen wij mee, dat de be
dragen door de banken en postgiro
zullen worden aangepast.
Direktie
Langeveld en De Rooy
actie alleen tegen de taxibedrijven
was gericht. „Het was een algemene
controle, waarbij tegen iedereen is
opgetreden die veel te hard reed. Dat
het bijna allemaal taxi's waren, kun
nen wij niet helpen."
Tien keer
Meerdere chauffeurs waren op één
avond herhaaldelijk betrapt op forse
overschrijdingen van de maximum
snelheid. Eén chauffeur spande de
kroon met tien snelheidsovertredin
gen, waarvan eenmaal liefst 63 km/u
te hard (113 km/u op de Boodtlaan).
Als hij en de andere vaker betrapte
chauffeurs volgens de regels van
justitie zouden worden gestraft, zou
dat tot hoge boetes en wellicht ont
zegging van de rijbevoegdheid leiden.
De politie nam daarom contact op
met de officier van justitie. Mr.
Bosscher-Boon besloot om niet het
onderste uit de kan te halen en legde
aan chauffeurs met meerdere snel
heidsovertredingen slechts een deel
der feiten ten laste. Ook hield de offi
cier zich aan de standaardboete van
f7,- per te hard gereden kilometer.
Tevens zou ze geen onvoorwaardelijke
ontzegging van de rijbevoegdheid
eisen, behalve in één geval waarin de
verdachte al tweemaal eerder een
bon wegens te hard kreeg.
Permanent
Het verweer dat de taxi's in het
Tropical-weekend wel hard moesten
rijden, omdat het belang van de
nachtelijke openbare orde in het cen
trum van De Koog ermee was ge
diend, werd door de officier van tafel
geveegd. „Dat is nog geen vrijbrief
om te hard te rijden." De officier
wees op klachten uit de bevolking
over te hard en luidruchtig rijdende
taxi's. Volgens haar is sprake van
een permanent probleem.
Donderdag 20 december vindt om
11.15 uur de overdracht van het
nieuwe dubbeldeksschip „Schulpen
gat" plaats. De oplevering geschiedt
aan boord. Het is de bedoeling het
schip op 18 februari als dienstboot
in te zetten. Belangstellenden kun
nen de „Schulpengat" op 21, 22 en
23 december bezichtigen. Hiervoor
is een (gratis) toegangskaart nodig.
Bij goede weersomstandigheden
wordt de „Schulpengat" door be
manning van de werf op dinsdag 18
december van Dordrecht naar Texel
overgevaren.
Na aankomst op de rede van Texel -
naar verwachting omstreeks 15.00
uur - wordt het schip in de aanlegin-
richting in Den Helder afgemeerd
voor het aanbrengen van veiligheids
voorzieningen voor de verbinding tus
sen het schip en de landingsbrug. De
voorzieningen worden tegelijkertijd
gecontroleerd. Als dezelfde werk
zaamheden op Texel hebben plaats
gevonden, wordt het schip afge
meerd aan de onderhoudskade op 't
Horntje.
In verband met aansprakelijkheid en
verzekeringstechnische aspecten
wordt dan nog geen toegang tot het
schip verleend.
Woensdag 18 december wordt met
de „Schulpengat" een aantal uren
gevaren, voor het eerst ook met
Teso-personeel, waarbij verschillende
installaties worden getest en bevoor
rading plaatsvindt.
Na de overdracht op 20 december
volgt vanaf 16.00 uur aan boord een
receptie voor genodigden. Medewer
kers van Teso dragen die dag voor
het eerst nieuwe uniformen, waar
mee volgens Teso „modernisering
van de outfit" wordt beoogd.
Toegangskaarten
Belangstellenden kunnen vrijdag 21,
zaterdag 22 en zondag 23 december
het schip bezichtigen. Om te voorko
men dat teveel mensen gelijktijdig
aan boord zijn, kunnen gratis toe
gangskaarten voor een bepaalde tijd
bij het VVV-kantoor in Den Burg wor
den afgehaald.
De veiligheid wordt hierdoor gewaar
borgd en de regeling biedt volgens
Teso voldoende gelegenheid het hele
schip te bekijken.
Tussen half januari en februari 1991
maken vijf vaarploegen trainingsvaar
ten. Eind november is een aantal
proefvaarten met de „Schulpengat"
naar wens verlopen. Er zijn enkele
kleine technische onvolkomenheden
aan het licht gekomen, waar momen
teel aan wordt gewerkt.
De „Schulpengat" is 110,40 meter
lang en 18,70 meter breed. De diep
gang is 3,80 meter. Het totaal
geïnstalleerd vermogen bedraagt
8,310 kW. Het totaal aantal vracht
wagens bedraagt 25 eenheden, voor
personenauto's 156 eenheden.
Totaal aantal passagiers is 1320.
„Het is vooral een commerciële
kwestie: hoe meer klantjes, hoe meer
geld", oordeelde ook rechter mr. Ra
vens.
Na afloop van de zitting werd deze
mening door een deel der chauffeurs
min of meer bevestigd. „Pas als alle
taxi's voor dezelfde tarieven rijden,
valt te verwachten dat er minder
hard wordt gereden. Ook zou het
mooi zijn als de chauffeurs, dus ook
degenen die alleen in het weekend
werken, per uur worden betaald in
plaats van op provisiebasis."
Centraal
Deze chauffeurs, afkomstig van de
bedrijven Taxi 12000 (v.d. Wetering)
en Taxi Toon Smidt, verwachten dus
dat de nu opgelegde straffen weinig
effect zullen sorteren. Ze denken dat
veel chauffeurs het risico op een
nieuwe bekeuring zullen nemen, ook
al omdat vaak snel bekend is of de
politie controle gaat houden. Centraal
overleg om afspraken te maken tus
sen de Texelse taxibedrijven, zou wat
hen betreft welkom zijn.
Dat geldt ook voor de chauffeurs uit
het andere „kamp", dat van Taxibe
drijf Grootjen. „Eigenlijk moet er nu
wat gebeuren. Maar of het lukt?"
Deze chauffeurs menen dat de straf
fen wel degelijk zullen helpen. „We
zullen wel moeten, anders zijn we
straks ons rijbewijs kwijt."
Opperwachtmeester T. Jilderda van
de Texelse rijkspolitie sprak na de zit
ting de hoop uit dat de chauffeurs
consequenties zullen trekken uit de
straffen. „Hopelijk valt het aan het
rijgedrag te merken."
Aanleiding
Tijdens de zitting werd opvallender
wijs ook Jilderda stevig aan de tand
gevoeld door de officier van justitie.
Zij vroeg hem naar de aanleiding van
de verkeerscontrole en waarom die
juist in dat weekend werd gehouden.
De politieman antwoordde dat de
controle plaatsvond als gevolg van
klachten over geluidoverlast en te
hard rijden. Als een dergelijke contro
le op een doordeweekse dag zou
worden gehouden, zou geen goed
beeld ontstaan, aldus Jilderda.
Op de vraag of de politie vóór het
Lees verder pagina 2
Op deze plaats zal een waterpartij worden aangelegd, die dient als opvangbekken bij verhoogde
waterafvoer uit Den Burg. De nieuwe vijver sluit aan op het nieuw te graven gedeelte van de
hoofdwatering Driehuizertocht.
Voor het bouwrijp maken van grond
aan de Emmalaan/hoek Beatrixlaan
zal de waterbeheersing ter plaatse
ingrijpend worden gewijzigd. Een
deel van de Driehuizertocht, de sloot
die het water richting de Westen af
voert, zal worden verlegd, het grond
waterpeil wordt een stukje verhoogd
en aan de zijde van het LBO wordt
een vijver aangelegd, die dient als
buffer.
Zowel het college van b en w als de
vergadering van hoofdingelanden van
het Waterschap Texel zijn met de wij
ziging akkoord gegaan. Ook is er
overeenstemming tussen gemeente
en waterschap over een grondruil.
Hoewel het waterschap slechts 480
m2 grond in eigendom afstaat (het
vervallen gedeelte van de hoofdwate
ring) en de gemeente 750 m2 (voor
het graven van het nieuwe gedeelte),
betreft het een transactie met geslo
ten beurzen. Er is nog één voorbe
houd: het waterschap heeft nog
goedkeuring nodig van Gedeputeerde
Staten van Noordholland. Het is de
bedoeling met de aanpassingswerk
zaamheden te starten, zodra GS een
verklaring van geen bezwaar hebben
afgegeven.
Seniorenwoningen
Het gebied tussen Molenstraat
(doodlopend stuk), Beatrixlaan en
Emmalaan wordt in eerste instantie
bouwrijp gemaakt voor een complex
van 23 zogeheten „seniorenwonin
gen", dat zal verrijzen op de plaats
van de voormalige HBS. In de bedoe
ling ligt verder de realisatie van een
vakantieoord voor psycho-geriatrische
patiënten (dementerende bejaarden)
van stichting De Zonnehof. Ook
wordt rekening gehouden met de
bouw van een eventueel nieuw VVV-
kantoor op deze lokatie.
Omdat deze uitbreidingen een aange
legenheid van de gemeente zijn, en
niet van het waterschap, komen
eventuele meerkosten van de grond
voor rekening van de gemeente. Dat
is bepaald in de ruilovereenkomst
tussen gemeente en waterschap. De
gemeente verplicht zich tevens tot
betaling van de overdrachtskosten.
Tijdens de onlangs gehouden begro
tingsvergadering van het waterschap
werd door hoofdingeland C. Mantje
kritiek uitgeoefend op de voorgestel
de ruil. Hij stelde dat alleen de ge
meente belang heeft bij de
aanpassingen en dus alles zou moe
ten betalen, in plaats van de hand op
de knip te houden. Dijkgraaf Jac. Dijt
en hoofd technische dienst H. Vonk
wezen in hun beantwoording op de
plichten van het waterschap met be
trekking tot het hoofdwaterstelsel,
dat ook een functie heeft voor de
waterafvoer van het stedelijk gebied.
Bovendien neemt de gemeente de
kosten van aanleg van stuwen en
waterlopen, die niet tot de hoofdwa
tering behoren, voor haar rekening.
Hoofdwatering
De Driehuizertocht, de hoofdwater
loop die loopt vanaf het doodlopende
deel van de Molenstraat tot bij Drie
huizen en daar aansluit op een ande
re hoofdwaterloop, is momenteel in
gebruik als waterafvoer voor Den
Burg-zuidwest en de aanliggende
(hoofdzakelijk agrarische) percelen.
AFWATERING DEN BURG - ZUIDWEST, (schematisch weergegeven)
Het meest nabij de Molenstraat gele
gen deel van de tocht krijgt in de
nieuwe situatie de functie van
schouwsloot. Een afvoersloot, die nu
van de Emmalaan tot de Driehuizer
tocht loopt, wordt in de nieuwe si
tuatie gepromoveerd tot
hoofdwatering. De koker met stuw-
bak in de afvoersloot zal dan worden
verplaatst. Verder wordt een sloot
tussen de Emmalaan en de Mo
lenstraat (tussen de woning van de
familie Praamstra en de plaats waar
de oude HBS heeft gestaan) ge
dempt. Dat gebeurt ten behoeve van
de bouw van de 23 seniorenwonin
gen.
De afwatering van Den Burg met o.a.
de eendenvijver watert in de nieuwe
situatie af op de nieuw te vormen
waterpartij aan de zijde van het LBO-
schoolgebouw. Via een duiker met
stuwbak sluit deze afwatering aan op
het nieuw te graven gedeelte van de
hoofdwatering. De nieuwe waterpartij
is bedoeld als opvangbekken voor
verhoogde waterafvoer van Den
Burg.
Waterpeil
De aanpassingen hebben een geringe
verhoging van het waterpeil tot ge
volg. Het verschil tussen zomer-
(1.00 m min NAP) en winterpeil (1.20
m min NAP) verdwijnt: er ontstaat
een vast peil van 0.90 m min NAP
Het peil van de vijver wordt 0.70 m
min NAP. De verandering van het peil
hangt samen met het nieuwe gebruik
van de grond (woningen in plaats van
landbouw). Op een vraag van hoofd
ingeland J. Duin werd geantwoord
dat de peilverhoging geen onge
wenste gevolgen heeft voor de be
bouwing.
Iloofdwat
schouwsloot
EMMALAAN
Te dempen sloot
erstort
pucconstructie
orpart ij ber
duikers met sCuwbn
Schets van de nieuwe situatie.