Teso denkt al aan de volgende dubbeldekker De Texelse Courant is er ook voor u! Profijtelijke deal met Zeeuwse veren TEXELSEWCOURANT Hardloper Rien Brouwer mist op haar na record Jong- en oud-ZDH in IMieuwjaarswedstrijd MAB moddercross Oudejaars dam- en schaaktoernooi En Passant VRIJDAG 28 DECEMBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Gedeputeerde Staten van Zeeland en de directie van de Provin ciale Stoomboot Diensten hebben met positieve interesse gerea geerd op de voorstellen van Teso-directeur Th. Hoogerheide om een dubbeldeks veerboot te laten bouwen die eerst zal worden gebruikt door de PSD en vervolgens door Teso. Binnen enkele weken zullen hierover besprekingen worden geopend, waarbij het in eerste instantie vooral gaat om de vraag deze samenwer king technisch mogelijk is. De economische kanten van de zaak lijken zeer aantrekkelijk, voor zowel de Zeeuwen als de Texelaars. In Zee land heeft men op vrij korte termijn nieuwe boten nodig, maar voor de bouw wordt geen opdracht gegeven omdat te verwachten is dat binnen tien jaar al een tunnel/brug verbin ding tussen de oevers ven de Westerschelde zal worden aange legd. Al betrekkelijk gauw zal het nieuwe schip overbodig worden, wat betekent dat een groot deel van de 70 a 80 miljoen gulden die met de bouw is gemoeid, in het water wordt gegooid. Vervanging Teso weet inmiddels dat omstreeks het jaar 2000 de dubbeldekker Mo lengat moet worden vervangen door een schip ter grootte van de zojuist in gebruik genomen Schulpengat. De Molengat is dan nog niet versleten, maar wel economisch verouderd, ter wijl de prognoses inzake autobezit en vervoersaanbod erop wijzen dat een wat grotere capaciteit tegen die tijd ook gewenst is. Teso zou dat schip al binnen enkele jaren kunnen laten bouwen, het ver huren aan de PSD totdat de vaste oeververbinding van de Westerschel de klaar is en het dan zelf in gebruik nemen als opvolger van de Molengat. Volgens Teso-directeur Hoogerheide die dit plan vorige week onthulde bij de officiële overdracht van de Schul pengat, zou de nieuwe dubbeldekker het komende jaar al besteld kunnen worden zodat het schip in 1993 voor de Zeeuwen beschikbaar is. Voor Teso is dat heel profijtelijk want op deze wijze kan ongeveer tien jaar inflatie worden afgedekt. Het mooiste zou zijn als het te bouwen schip on geveer dezelfde grootte en uitvoering zou kunnen krijgen als de Schulpen gat, want dat betekent dat men de enorme bedragen die met het ont werpen van het schip gepaard zijn gegaan, kan besparen. In hoeverre dat mogelijk is, is een van de belang rijkste vraagstukken. Teso kan niet al te veel concessies doen. Voorkomen moet worden dat Texel over tien jaar met een veerboot zit die in de eigen situatie niet voldoende efficient kan worden geëxploiteerd omdat bijvoor beeld de dekindeling niet deugt. Het vervoersaanbod dat de Zeeuwse ve ren te verwerken krijgen is namelijk anders wat betreft de verhouding tussen de aantallen vrachtauto's en personenauto's. Verschillen Er zijn ook andere verschillen die fi nancieel en/of constructief moeten worden gecompenseerd. De schepen die in Zeeland worden gebruikt heb ben bijv. een anders gevormde kop. Verder willen de Zeeuwen waar schijnlijk een hogere vaBrsnelheid dan op de lijn Den Helder-Texel nodig is, om op het wat langere traject Vlissingen-Breskens een uurdienst te kunnen onderhouden. Voordat verde re beslissingen worden genomen, zul len dergelijke knelpunten worden geïnventariseerd. Vanzelfsprekend uit gangspunt voor Teso is dat deze sa- menwerkingsoperatie voor haar geen enkel risico mag opleveren en dat de exploitatie van de bootdienst Den Helder-Texel v.v. er gunstiger door moet worden. Of het verhuren van een schip aan een andere rederij in overeenstem ming is met de statuten van Teso is een aspect dat ook moet worden be keken. Dat lijkt echter een kwestie van formele aard omdat de aandeel houders bereid zullen zijn de statuten te veranderen als dat gunstig is voor de tarieven Protocol De feitelijke overdracht van de Schul pengat aan Teso bestond uit het te kenen van het protocol van overdracht door directie van de Verol- me Scheepswerf Heusden en directie van Teso, een plechtigheid die in de passagierssalon werd gehouden en door enkele honderden genodigden werd bijgewoond. VSH-directeur G. Smits stelde daarbij met voldoening vast dat het schip keurig op tijd is opgeleverd en hield zich meteen aan bevolen voor de bouw van een vol gend schip: „Het mag op dit moment voorbarig klinken, maar hoe goed de Molengat ook is, zij is tien jaar oud en in dat verband delen wij de zorg van Teso voor een evenwichtige vloo- topbouw...". Aan werk heeft de werf in Heusden overigens geen gebrek. Als nieuwtje werd meegedeeld dat zojuist opdracht is ontvangen voor de bouw van twee zeer geavanceerde containerschepen met een lengte van 174 meter voor Antilliaanse rekening. Bij de bouw van de Schulpengat was volgens een krap tijdschema gewerkt. Mede dank zij inzet en toewijding van het personeel en de toeleveran ciers was het allemaal voor de af gesproken data gelukt. Een speciaal woord van dank werd gebracht aan Ir WA. Swaan van het Bureau voor Scheepsbouw, de ontwerper van het schip. Het was zijn laatste werk want hij is inmiddels met pensioen gegaan. Smits overhandigde aan Swaan een facsimile uitgave van een boek over scheepsbouw van Nicolaas Witsen. Aan directeur Hoogerheide gaf Smits een antiek uitgevoerde barograaf plus de certificaten van de Schulpengat. Vervolgens werd het glas geheven „op het welzijn van de Molengat, de .koningin van het Marsdiep, op voor spoed van Teso en op geluk voor al len die op haar zullen varen". Werfdirecteur G. Smits overhandigt de certificaten van overdracht aan directeur Th. Hoogerheide. Directeur Hoogerheide richtte zich in zijn speech waarderend en dankend tot de talrijke mensen en instanties die de bouw van de Schulpengat hebben mogelijk gemaakt. Alles ging vlot en naar wens, ook de financie ring. Bij de Molengat was dat laatste een probleem. Er moest zelfs een krediet van f5 miljoen van de werf aan tepas komen om de zaak rond te krijgen. Die centen moesten natuurlijk wel terugbetaald worden. Hoogerhei de had zelfs te horen gekregen dat het schip op bouwvakzaterdag aan de ketting zou worden gelegd als Teso niet tijdig aan zijn verplichtingen zou voldoen... Hoogerheide contateerde dat er bij het Schulpengat-projekt geen enkel conflict is gerezen tussen de werf en Teso. Er was in alle opzichten sprake van goede samenwerking. „Samen werking die eigenlijk om voortzetting vraagt". De directeur verklaarde het schip met graagte te accepteren en overhandigde op zijn beurt de certifi caten aan kapitein Sietse Broersma. De plechtigheid werd afgerond met het wisselen 'van de vlaggen op het bovendek. Slechts enkele mensen gingen mee naar boven; de andere genodigden konden het ritueel zien op een televisiescherm, terwijl de heer Fitters van de werfvlag neer haalde, hees Jaap Broersma (die de bouw steeds heeft begeleid) de Teso- vlag. Ir W.A. Swaan van het Bureau voor Scheepsbouw keek in zijn toespraak terug op jarenlange samenwerking met Teso. Dank zij eenduidig beleid en duidelijke richtlijnen bewaarde hij aan de Teso bootdienst goede herin neringen. Er was ook een warme per soonlijke band gegroeid. Aan mevrouw T. Hoogerheide-Lips (in wiens huiskamer hij heel wat uren vergaderend had doorgebracht) gaf hij namens zijn directie een drievoudi ge armband met vier steentjes. Feestje „Als ik zo om me heen kijk gaat dit feestje meer dan twintigduizend gul den kosten. Toch heb ik déarover niets in de Texelse Courant gele zen..." Aldus begon burgemeester A. Schipper zijn speech, waarin hij het nieuwe schip begroette als een „mo biel stukje dubbelbaansweg" tussen Texel en de overkant. Het is een ver betering van de bedrijfsvoering Schipper meende evenwel dat het publiek de gecompliceerdheid van die bedrijfsvoering onderschat. Het lijkt zo eenvoudig om elk uur een boot te laten varen, waarbij de passagiers en auto's er aan de ene kant op en aan de andere kant weer afgaan. Directie en medewerkers werken dit mis verstand overigens zelf in de hand want zij zorgen ervoor dat de veer dienst een zeer goede kwaliteit heeft zodat hij het nooit laat afwe ten, ook niet in de nacht in geval van nood. „Als mij aan de overkant de vraag wordt gesteld of bijvoorbeeld bij windkracht tien de boot nog wel vaart, antwoord ik altijd zonder meer bevestigend. Dat af en toe het water te hoog of te laag is, kan Teso ook niet helpen en dat verzwijg ik dan ook". De burgemeester noemnde de aparte salons voor ouderen en min der validen een geweldige verbete ring. „Laten we er met z'n allen op letten dat deze voorzieningen ook ge bruikt gaan worden waarvoor ze zijn bedoeld". Publieksvriendelijk? Schipper kraakte ook een kritische noot. Hij zei dat onder het publiek het gevoel heerst dat door Teso on voldoende aandacht wordt besteed aan de van de veerdienst afhankelijke bevolking. „Ik zou de directie en raad van commissarissen willen vragen om naast een goede bedrijfsvoering aan dit aspect meer aandacht te besteden. Kruip nog meer uit uw schulp en maak een groter gat, maak een opening naar de bevolking. Want het is vast ook uw wens dat de Texelaars die van uw diensten ge bruik maken, zich in alle opzichten daarbij wel voelen". De burgemeester overhandigde aan Hoogerheide een schildje van de gemeente Texel. Aandelen Teso maakt zich ongerust over de nog steeds voortgaande verkoop van aandelen aan mensen op het vaste land. President-commissaris Bob Bak ker die de rij van sprekers afsloot zei dat de raad van commissarissen de directie opdracht heeft gegeven zoda nige maatregelen te nemen dat de zelfstandigheid van de onderneming ook in de toekomst is gewaarborgd. Desgevraagd vertelde directeur Hoo gerheide ons later dat wel degelijk re kening wordt gehouden met overnamerisico. Accountants en ad vocaten zijn in de arm genomen om te bekijken of Teso op een of andere manier beschermd kan worden. Vol gens Hoogerheide zouden er geen probleem zijn als de voorstellen die vijf jaar geleden werden gedaan om van Teso een besloten vennootschap te maken, waren aangenomen. President-commissaris Bakker consta teerde dat de in de zeventiger jaren door Hoogerheide ontwikkelde ge dachte om de veerdienst te gaan uit voeren met dubbeldeks schepen, een juiste is gebleken. De twee dubbel dekkers zijn er nu, al moesten heel wat hindernissen worden overwon nen: te weining liquide middelen, te weinig vertrouwen van bankiers, ho ge rentestand, geen aangepaste aan- leginrichtingen, onbegrip uit de directe ongeving, etc. Bakker felici teerde Hoogerheide met wat nu is bereikt. „Teso heeft in de jaren 1975-1985 door gebrek aan overzet- capaciteit de economie op Texel ne gatief beïnvloed. In genoemde periode bleven belangrijke investerin gen, met name in de recreatiesector, uit. Met de ingebruikname van de Molengat als dubbeldekker kwam aan deze periode van economische teruggang een einde. Met de komst van de Schulpengat is een eind geko men aan de ongewild negatieve rol die Teso in deze heeft vervuld. De verantwoording voor de economische toekomst van Texel ligt dan ook van af nu daar waar hij behoort te zijn, namelijk bij ons gemeentebestuur". Bakker waarschuwde dat verdere uit breiding van de capaciteit van de veerdienst nu vrijwel niet meer mo gelijk is. Alleen kan de Molengat nog worden vervangen door een iets gro ter schip. Het zal van het (recrea- tie)beleid van de gemeente afhangen of die capaciteit tot in lengte van ja ren toereikend blijft. „Texel let op uw saeck!". Bakker greep de gelegenheid aan om er nog eens op te wijzen dat het ini tiatief om over te gaan tot tarieven- harmonisatie niet door Teso is genomen, maar door het ministerie van Economische Zaken nadat daar een klacht was binnengekomen. „De raad van commissarissen ziet niets liever dan handhaving van de huidige tarievenpolitiek". Hij verwees verder naar de Erasmusuniversiteit die een rapport in de maak heeft dat inzicht geeft in deze materie. Enorme belangstelling De Texelaars hebben grote belang stelling getoond voor het nieuwe vlaggeschip van Teso. Op de kijkda gen vrijdag, zaterdag en zondag was het voortdurend druk, vooral zondag middag. Totaal zijn er ruim vijfduizend mensen geweest, die allemaal een hapje en een drankje kregen en bij het verlaten van het schip een enor me kalender. Deze was speciaal voor deze gelegenheid en in uiterst korte tijd vervaardigd. Zondag werd de vijfde boscross ge lopen door 40 atleten. De omstan digheden waren redelijk. Er werd goed gelopen want er sneuvelden 15 persoonlijke records. Rien Brouwer, met een tijd van 30.56 werd eerste over 8640 m. Hij bleef één seconde verwijderd van het ron derecord van Theo Franchimon. Deze deed zelf niet mee wegens een bles sure. Niet onopgemerkt bleef Martien Baars die zijn record met 60 seconde Oud eerste-elftalspelers van ZDH bin den dit jaar weer de strijd aan tegen het tegenwoordige selectie-elftal. De wedstrijd die op nieuwjaarsdag wordt gespeeld begint om 14.00 uur. Spe lers en begeleiders worden een uur voor aanvang in de kantine verwacht. Daar zal hen een krachtige soep wor den voorgeschoteld. Na afloop van het duel houdt ZDH nieuwjaarsrecep tie in kantine „De Spil". Iedereen is welkom. verbeterde tot 35.27. Hij werd twee de veteraan achter Piet Bakelaar, die 34.31 klokte. Ook Nancy Sieling ver pulverde haar ronderecord bij de meisjes t/m 16 jaar over 4320 m. Met liefst 55 seconde tot 19.37. Sa bine Beyert werd tweede in 21.04. Zondag 30 december kan er weer worden gelopen. Om 15.00 uur start dan de traditionele winterbosloop bij Dennenoord en zondag 6 januari is er weer een boscross. Uitlagen: Meisjes 1110 m: 1 Debbie Sangers 5.27; 2. Lisa Peet 6.15, p.r.; 3. Mireille Oosterhof 6.19; Jongens 1110 m: 1. Stefan Tysen 5.12; 2. Wouter Dogger 6.02, p.r.; 3. Maarten Dogger 6.29; 4. Pieter Dogger 6.30; 5. Nico Peet 7.34; 6. Erik Tysen 8.55, p.r.; Jongens t/m 16 jaar 4320 m: 1 Rob Schraag 18.02; 2. Johan van der Star 21.20, p.r Dames t/m 34 jaar: 1. Colinda Brouwer 18 49, p.r 2. Carla Roeper 22.19 Dames veteranen 4320 m: 1. Tilly Eelman 19.53; 2. Ina van Sambeek 22.17; 3 Ina Ger ritsen 23.50 p.r.; 4. Elly Kuyper 25 08 p.r.; Heren 4320 m: 1 Norbert Eelman 15.20; 2. Nico Peet 18.03, p.r.; 3. Sjaak Ransdorp 19.25 p.r.; 4 Henk Schraag 20 08; 5. Jan Kuyper 21.31; 6. Henk Maas; Dames 8640 m: 1 Marijke Stark 3910; 2. Er na Kuip 42.36, Heren veteranen 8640 m: 3. Simon Appel 35.37 p.r.; 4 Gert Pansier 36 23; 5 Jan Dog ger 39.34; 6. Theo Zijm 40.19; Heren 8640 m: 2. Arjan Barhorst 35.42 p.r.; 3. Ron van der Slikke 35.54, p.r., 4. Eddy Ze- gers 36.25 p.r.; 5. Rinus Kooger 37.49; 6 Maarten Dijker 39.31. Als blaadjes speelde de wind met de motorcrossers op de tweede Kerst dag. Aanvankelijk zag het er goed uit, het was winderig maar droog en de baan was keurig gevlakt. Echter bij de eerste start om kwart voor één begonnen de eerste regendrup pels te vallen en gestaag veranderde het parcours in één grote glimmende modderbrij. Toen ook nog de wind flink begon toe te nemen waren met name de 80 cc coureurtjes speelbal len van de elementen en hingen af en toe aan hun machientjes. Ook de zwaardere jongens baanden zich gelibberend en glijdend een weg naar de finish. De zes overkantse deelnemers, waaronder de Nederland se kampioen junioren 125 cc hebben op barre wijze kennis gemaakt met het Texelse motorcrossen. Deson danks sleepten ze toch de eerste drie prijzen bij de 250 cc klasse in de wacht. Nadat enkele verkleumde vlaggers weer ontdooid- en de be- modderde crossers weer toonbaar gemaakt waren werd het volgende klassement opgemaakt. Uitslagen: 80 cc: 1 Sander Witte, 2. Stephano Siebe- ling; 3. Ben Rentenaar, 4. Siebrand Lups., 125 cc jeugd: 1.Marco Witte, 2. Joop Velt- kamp, 3. R 125 cc Senioren: 1. Ronald Zijm, 2 Grischa de Winter; 3. Ronnie Elling, 4. Erik Pater; 5 Frans Boersen 250 cc: 1 Richard van Drooge; 2 Gert Jan Oud; 3. Nico Groot, 4. Niels Koorn; 5. Rolf Witte Liefhebbers. 1 Hans de Winter en 2. Jan Witte De prijzen werden beschikbaar gesteld door Slagerij Göenga, Loon bedrijf Jos Witte en Nico Bakker. Het volgende envenement is de filmavond op vrijdagavond 28 december in het clubgebouw in Eierland. Zaterdag 29 december organiseren schaakclub „En Passant" en damclub „Oosterend" het traditionele Oude- jaarstoernooi. Dammers en schakers worden uitgenodigd achter het bord plaats te nemen in „De Witte Burcht" in Den Burg. Het toernooi begint om 14.00 uur. Inschrijving aan de zaal. Deelnemers worden ingedeeld naar speelsterkte. --- Cna Sinds meer dan 100 jaar verschijnt op Texel de Texelse Courant, een twee keer per week verschijnend blad met uitsluitend plaatselijk nieuws. Dat eflandrueuws is niet alleen van belang voor de Texelaars (die dan ook praktisch allemaal een abonnement hebben) maar ook voor andere mensen die zakelijke of andere ban den met het eüand hebben, zoals toeristen. In de uitvoerige en stnkt objectieve berichtgeving wordt rekening gehouden met deze doelgroep. We de Texelse Courant leest weet wat er op het eiland gebeurt, wat er gaat gebeuren en wat er te koop is Interesse? Neem een proefabonnement! Opsturen naar de Texelse Courant. Antwoordnummer 41. 1780 VB Den Burg. Postzegel niet nodig. Ja, ik wil graag een gratis proefabonnement voor 4 weken (8 kranten) Naam. Adres Postcode/woonplaats Bank Tel. d.d. Handtekening Zonder tegenbericht, dat uiterlijk een week voor het verstrijken van de gratis termijn in ons bezit moet zijn (mag ook telefonisch), gaat dit proefabonnement over in een gewoon abonnement Een halfjaarlijkse acceptgirokaart a ƒ43,95 incl portokosten wordt u dan toegezonden. De vlag van Teso gaat omhoog llinksterwijl de werfvlag wordt neergehaald. De cameraploeg van Toonder Studio's legt de plechtigheid vast voor de in de maak zijnde film over de bouw van het schip en de betekenis van de veerdienst voor de eilandeconomie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5