Teso denkt al aan de
volgende dubbeldekker
De Texelse Courant is er ook voor u!
Profijtelijke deal met Zeeuwse veren
TEXELSEWCOURANT
Hardloper Rien Brouwer
mist op haar na record
Jong- en oud-ZDH in
IMieuwjaarswedstrijd
MAB moddercross
Oudejaars dam- en
schaaktoernooi En Passant
VRIJDAG 28 DECEMBER 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Gedeputeerde Staten van Zeeland en de directie van de Provin
ciale Stoomboot Diensten hebben met positieve interesse gerea
geerd op de voorstellen van Teso-directeur Th. Hoogerheide om
een dubbeldeks veerboot te laten bouwen die eerst zal worden
gebruikt door de PSD en vervolgens door Teso. Binnen enkele
weken zullen hierover besprekingen worden geopend, waarbij
het in eerste instantie vooral gaat om de vraag deze samenwer
king technisch mogelijk is.
De economische kanten van de zaak
lijken zeer aantrekkelijk, voor zowel
de Zeeuwen als de Texelaars. In Zee
land heeft men op vrij korte termijn
nieuwe boten nodig, maar voor de
bouw wordt geen opdracht gegeven
omdat te verwachten is dat binnen
tien jaar al een tunnel/brug verbin
ding tussen de oevers ven de
Westerschelde zal worden aange
legd. Al betrekkelijk gauw zal het
nieuwe schip overbodig worden, wat
betekent dat een groot deel van de
70 a 80 miljoen gulden die met de
bouw is gemoeid, in het water
wordt gegooid.
Vervanging
Teso weet inmiddels dat omstreeks
het jaar 2000 de dubbeldekker Mo
lengat moet worden vervangen door
een schip ter grootte van de zojuist
in gebruik genomen Schulpengat. De
Molengat is dan nog niet versleten,
maar wel economisch verouderd, ter
wijl de prognoses inzake autobezit en
vervoersaanbod erop wijzen dat een
wat grotere capaciteit tegen die tijd
ook gewenst is.
Teso zou dat schip al binnen enkele
jaren kunnen laten bouwen, het ver
huren aan de PSD totdat de vaste
oeververbinding van de Westerschel
de klaar is en het dan zelf in gebruik
nemen als opvolger van de Molengat.
Volgens Teso-directeur Hoogerheide
die dit plan vorige week onthulde bij
de officiële overdracht van de Schul
pengat, zou de nieuwe dubbeldekker
het komende jaar al besteld kunnen
worden zodat het schip in 1993 voor
de Zeeuwen beschikbaar is.
Voor Teso is dat heel profijtelijk want
op deze wijze kan ongeveer tien jaar
inflatie worden afgedekt. Het mooiste
zou zijn als het te bouwen schip on
geveer dezelfde grootte en uitvoering
zou kunnen krijgen als de Schulpen
gat, want dat betekent dat men de
enorme bedragen die met het ont
werpen van het schip gepaard zijn
gegaan, kan besparen. In hoeverre
dat mogelijk is, is een van de belang
rijkste vraagstukken. Teso kan niet al
te veel concessies doen. Voorkomen
moet worden dat Texel over tien jaar
met een veerboot zit die in de eigen
situatie niet voldoende efficient kan
worden geëxploiteerd omdat bijvoor
beeld de dekindeling niet deugt. Het
vervoersaanbod dat de Zeeuwse ve
ren te verwerken krijgen is namelijk
anders wat betreft de verhouding
tussen de aantallen vrachtauto's en
personenauto's.
Verschillen
Er zijn ook andere verschillen die fi
nancieel en/of constructief moeten
worden gecompenseerd. De schepen
die in Zeeland worden gebruikt heb
ben bijv. een anders gevormde kop.
Verder willen de Zeeuwen waar
schijnlijk een hogere vaBrsnelheid dan
op de lijn Den Helder-Texel nodig is,
om op het wat langere traject
Vlissingen-Breskens een uurdienst te
kunnen onderhouden. Voordat verde
re beslissingen worden genomen, zul
len dergelijke knelpunten worden
geïnventariseerd. Vanzelfsprekend uit
gangspunt voor Teso is dat deze sa-
menwerkingsoperatie voor haar geen
enkel risico mag opleveren en dat de
exploitatie van de bootdienst Den
Helder-Texel v.v. er gunstiger door
moet worden.
Of het verhuren van een schip aan
een andere rederij in overeenstem
ming is met de statuten van Teso is
een aspect dat ook moet worden be
keken. Dat lijkt echter een kwestie
van formele aard omdat de aandeel
houders bereid zullen zijn de statuten
te veranderen als dat gunstig is voor
de tarieven
Protocol
De feitelijke overdracht van de Schul
pengat aan Teso bestond uit het te
kenen van het protocol van
overdracht door directie van de Verol-
me Scheepswerf Heusden en directie
van Teso, een plechtigheid die in de
passagierssalon werd gehouden en
door enkele honderden genodigden
werd bijgewoond. VSH-directeur G.
Smits stelde daarbij met voldoening
vast dat het schip keurig op tijd is
opgeleverd en hield zich meteen aan
bevolen voor de bouw van een vol
gend schip: „Het mag op dit moment
voorbarig klinken, maar hoe goed de
Molengat ook is, zij is tien jaar oud
en in dat verband delen wij de zorg
van Teso voor een evenwichtige vloo-
topbouw...". Aan werk heeft de werf
in Heusden overigens geen gebrek.
Als nieuwtje werd meegedeeld dat
zojuist opdracht is ontvangen voor de
bouw van twee zeer geavanceerde
containerschepen met een lengte van
174 meter voor Antilliaanse rekening.
Bij de bouw van de Schulpengat was
volgens een krap tijdschema gewerkt.
Mede dank zij inzet en toewijding
van het personeel en de toeleveran
ciers was het allemaal voor de af
gesproken data gelukt. Een speciaal
woord van dank werd gebracht aan Ir
WA. Swaan van het Bureau voor
Scheepsbouw, de ontwerper van het
schip. Het was zijn laatste werk want
hij is inmiddels met pensioen gegaan.
Smits overhandigde aan Swaan een
facsimile uitgave van een boek over
scheepsbouw van Nicolaas Witsen.
Aan directeur Hoogerheide gaf Smits
een antiek uitgevoerde barograaf plus
de certificaten van de Schulpengat.
Vervolgens werd het glas geheven
„op het welzijn van de Molengat, de
.koningin van het Marsdiep, op voor
spoed van Teso en op geluk voor al
len die op haar zullen varen".
Werfdirecteur G. Smits overhandigt de certificaten van overdracht aan directeur Th. Hoogerheide.
Directeur Hoogerheide richtte zich in
zijn speech waarderend en dankend
tot de talrijke mensen en instanties
die de bouw van de Schulpengat
hebben mogelijk gemaakt. Alles ging
vlot en naar wens, ook de financie
ring. Bij de Molengat was dat laatste
een probleem. Er moest zelfs een
krediet van f5 miljoen van de werf
aan tepas komen om de zaak rond te
krijgen. Die centen moesten natuurlijk
wel terugbetaald worden. Hoogerhei
de had zelfs te horen gekregen dat
het schip op bouwvakzaterdag aan
de ketting zou worden gelegd als
Teso niet tijdig aan zijn verplichtingen
zou voldoen...
Hoogerheide contateerde dat er bij
het Schulpengat-projekt geen enkel
conflict is gerezen tussen de werf en
Teso. Er was in alle opzichten sprake
van goede samenwerking. „Samen
werking die eigenlijk om voortzetting
vraagt". De directeur verklaarde het
schip met graagte te accepteren en
overhandigde op zijn beurt de certifi
caten aan kapitein Sietse Broersma.
De plechtigheid werd afgerond met
het wisselen 'van de vlaggen op het
bovendek. Slechts enkele mensen
gingen mee naar boven; de andere
genodigden konden het ritueel zien
op een televisiescherm, terwijl de
heer Fitters van de werfvlag neer
haalde, hees Jaap Broersma (die de
bouw steeds heeft begeleid) de Teso-
vlag.
Ir W.A. Swaan van het Bureau voor
Scheepsbouw keek in zijn toespraak
terug op jarenlange samenwerking
met Teso. Dank zij eenduidig beleid
en duidelijke richtlijnen bewaarde hij
aan de Teso bootdienst goede herin
neringen. Er was ook een warme per
soonlijke band gegroeid. Aan
mevrouw T. Hoogerheide-Lips (in
wiens huiskamer hij heel wat uren
vergaderend had doorgebracht) gaf
hij namens zijn directie een drievoudi
ge armband met vier steentjes.
Feestje
„Als ik zo om me heen kijk gaat dit
feestje meer dan twintigduizend gul
den kosten. Toch heb ik déarover
niets in de Texelse Courant gele
zen..." Aldus begon burgemeester A.
Schipper zijn speech, waarin hij het
nieuwe schip begroette als een „mo
biel stukje dubbelbaansweg" tussen
Texel en de overkant. Het is een ver
betering van de bedrijfsvoering
Schipper meende evenwel dat het
publiek de gecompliceerdheid van die
bedrijfsvoering onderschat. Het lijkt
zo eenvoudig om elk uur een boot te
laten varen, waarbij de passagiers en
auto's er aan de ene kant op en aan
de andere kant weer afgaan. Directie
en medewerkers werken dit mis
verstand overigens zelf in de hand
want zij zorgen ervoor dat de veer
dienst een zeer goede kwaliteit
heeft zodat hij het nooit laat afwe
ten, ook niet in de nacht in geval van
nood. „Als mij aan de overkant de
vraag wordt gesteld of bijvoorbeeld
bij windkracht tien de boot nog wel
vaart, antwoord ik altijd zonder meer
bevestigend. Dat af en toe het water
te hoog of te laag is, kan Teso ook
niet helpen en dat verzwijg ik dan
ook". De burgemeester noemnde de
aparte salons voor ouderen en min
der validen een geweldige verbete
ring. „Laten we er met z'n allen op
letten dat deze voorzieningen ook ge
bruikt gaan worden waarvoor ze zijn
bedoeld".
Publieksvriendelijk?
Schipper kraakte ook een kritische
noot. Hij zei dat onder het publiek
het gevoel heerst dat door Teso on
voldoende aandacht wordt besteed
aan de van de veerdienst afhankelijke
bevolking. „Ik zou de directie en raad
van commissarissen willen vragen
om naast een goede bedrijfsvoering
aan dit aspect meer aandacht te
besteden. Kruip nog meer uit uw
schulp en maak een groter gat, maak
een opening naar de bevolking. Want
het is vast ook uw wens dat de
Texelaars die van uw diensten ge
bruik maken, zich in alle opzichten
daarbij wel voelen". De burgemeester
overhandigde aan Hoogerheide een
schildje van de gemeente Texel.
Aandelen
Teso maakt zich ongerust over de
nog steeds voortgaande verkoop van
aandelen aan mensen op het vaste
land. President-commissaris Bob Bak
ker die de rij van sprekers afsloot zei
dat de raad van commissarissen de
directie opdracht heeft gegeven zoda
nige maatregelen te nemen dat de
zelfstandigheid van de onderneming
ook in de toekomst is gewaarborgd.
Desgevraagd vertelde directeur Hoo
gerheide ons later dat wel degelijk re
kening wordt gehouden met
overnamerisico. Accountants en ad
vocaten zijn in de arm genomen om
te bekijken of Teso op een of andere
manier beschermd kan worden. Vol
gens Hoogerheide zouden er geen
probleem zijn als de voorstellen die
vijf jaar geleden werden gedaan om
van Teso een besloten vennootschap
te maken, waren aangenomen.
President-commissaris Bakker consta
teerde dat de in de zeventiger jaren
door Hoogerheide ontwikkelde ge
dachte om de veerdienst te gaan uit
voeren met dubbeldeks schepen, een
juiste is gebleken. De twee dubbel
dekkers zijn er nu, al moesten heel
wat hindernissen worden overwon
nen: te weining liquide middelen, te
weinig vertrouwen van bankiers, ho
ge rentestand, geen aangepaste aan-
leginrichtingen, onbegrip uit de
directe ongeving, etc. Bakker felici
teerde Hoogerheide met wat nu is
bereikt. „Teso heeft in de jaren
1975-1985 door gebrek aan overzet-
capaciteit de economie op Texel ne
gatief beïnvloed. In genoemde
periode bleven belangrijke investerin
gen, met name in de recreatiesector,
uit. Met de ingebruikname van de
Molengat als dubbeldekker kwam
aan deze periode van economische
teruggang een einde. Met de komst
van de Schulpengat is een eind geko
men aan de ongewild negatieve rol
die Teso in deze heeft vervuld. De
verantwoording voor de economische
toekomst van Texel ligt dan ook van
af nu daar waar hij behoort te zijn,
namelijk bij ons gemeentebestuur".
Bakker waarschuwde dat verdere uit
breiding van de capaciteit van de
veerdienst nu vrijwel niet meer mo
gelijk is. Alleen kan de Molengat nog
worden vervangen door een iets gro
ter schip. Het zal van het (recrea-
tie)beleid van de gemeente afhangen
of die capaciteit tot in lengte van ja
ren toereikend blijft. „Texel let op uw
saeck!".
Bakker greep de gelegenheid aan om
er nog eens op te wijzen dat het ini
tiatief om over te gaan tot tarieven-
harmonisatie niet door Teso is
genomen, maar door het ministerie
van Economische Zaken nadat daar
een klacht was binnengekomen. „De
raad van commissarissen ziet niets
liever dan handhaving van de huidige
tarievenpolitiek". Hij verwees verder
naar de Erasmusuniversiteit die een
rapport in de maak heeft dat inzicht
geeft in deze materie.
Enorme belangstelling
De Texelaars hebben grote belang
stelling getoond voor het nieuwe
vlaggeschip van Teso. Op de kijkda
gen vrijdag, zaterdag en zondag was
het voortdurend druk, vooral zondag
middag. Totaal zijn er ruim vijfduizend
mensen geweest, die allemaal een
hapje en een drankje kregen en bij
het verlaten van het schip een enor
me kalender. Deze was speciaal voor
deze gelegenheid en in uiterst korte
tijd vervaardigd.
Zondag werd de vijfde boscross ge
lopen door 40 atleten. De omstan
digheden waren redelijk. Er werd
goed gelopen want er sneuvelden 15
persoonlijke records.
Rien Brouwer, met een tijd van 30.56
werd eerste over 8640 m. Hij bleef
één seconde verwijderd van het ron
derecord van Theo Franchimon. Deze
deed zelf niet mee wegens een bles
sure. Niet onopgemerkt bleef Martien
Baars die zijn record met 60 seconde
Oud eerste-elftalspelers van ZDH bin
den dit jaar weer de strijd aan tegen
het tegenwoordige selectie-elftal. De
wedstrijd die op nieuwjaarsdag wordt
gespeeld begint om 14.00 uur. Spe
lers en begeleiders worden een uur
voor aanvang in de kantine verwacht.
Daar zal hen een krachtige soep wor
den voorgeschoteld. Na afloop van
het duel houdt ZDH nieuwjaarsrecep
tie in kantine „De Spil". Iedereen is
welkom.
verbeterde tot 35.27. Hij werd twee
de veteraan achter Piet Bakelaar, die
34.31 klokte. Ook Nancy Sieling ver
pulverde haar ronderecord bij de
meisjes t/m 16 jaar over 4320 m.
Met liefst 55 seconde tot 19.37. Sa
bine Beyert werd tweede in 21.04.
Zondag 30 december kan er weer
worden gelopen. Om 15.00 uur start
dan de traditionele winterbosloop bij
Dennenoord en zondag 6 januari is er
weer een boscross.
Uitlagen:
Meisjes 1110 m: 1 Debbie Sangers 5.27; 2.
Lisa Peet 6.15, p.r.; 3. Mireille Oosterhof 6.19;
Jongens 1110 m: 1. Stefan Tysen 5.12; 2.
Wouter Dogger 6.02, p.r.; 3. Maarten Dogger
6.29; 4. Pieter Dogger 6.30; 5. Nico Peet
7.34; 6. Erik Tysen 8.55, p.r.;
Jongens t/m 16 jaar 4320 m: 1 Rob Schraag
18.02; 2. Johan van der Star 21.20, p.r
Dames t/m 34 jaar: 1. Colinda Brouwer 18 49,
p.r 2. Carla Roeper 22.19
Dames veteranen 4320 m: 1. Tilly Eelman
19.53; 2. Ina van Sambeek 22.17; 3 Ina Ger
ritsen 23.50 p.r.; 4. Elly Kuyper 25 08 p.r.;
Heren 4320 m: 1 Norbert Eelman 15.20; 2.
Nico Peet 18.03, p.r.; 3. Sjaak Ransdorp
19.25 p.r.; 4 Henk Schraag 20 08; 5. Jan
Kuyper 21.31; 6. Henk Maas;
Dames 8640 m: 1 Marijke Stark 3910; 2. Er
na Kuip 42.36,
Heren veteranen 8640 m: 3. Simon Appel
35.37 p.r.; 4 Gert Pansier 36 23; 5 Jan Dog
ger 39.34; 6. Theo Zijm 40.19;
Heren 8640 m: 2. Arjan Barhorst 35.42 p.r.;
3. Ron van der Slikke 35.54, p.r., 4. Eddy Ze-
gers 36.25 p.r.; 5. Rinus Kooger 37.49; 6
Maarten Dijker 39.31.
Als blaadjes speelde de wind met de
motorcrossers op de tweede Kerst
dag. Aanvankelijk zag het er goed
uit, het was winderig maar droog en
de baan was keurig gevlakt. Echter
bij de eerste start om kwart voor
één begonnen de eerste regendrup
pels te vallen en gestaag veranderde
het parcours in één grote glimmende
modderbrij. Toen ook nog de wind
flink begon toe te nemen waren met
name de 80 cc coureurtjes speelbal
len van de elementen en hingen af
en toe aan hun machientjes.
Ook de zwaardere jongens baanden
zich gelibberend en glijdend een weg
naar de finish. De zes overkantse
deelnemers, waaronder de Nederland
se kampioen junioren 125 cc hebben
op barre wijze kennis gemaakt met
het Texelse motorcrossen. Deson
danks sleepten ze toch de eerste drie
prijzen bij de 250 cc klasse in de
wacht. Nadat enkele verkleumde
vlaggers weer ontdooid- en de be-
modderde crossers weer toonbaar
gemaakt waren werd het volgende
klassement opgemaakt.
Uitslagen:
80 cc: 1 Sander Witte, 2. Stephano Siebe-
ling; 3. Ben Rentenaar, 4. Siebrand Lups.,
125 cc jeugd: 1.Marco Witte, 2. Joop Velt-
kamp, 3. R 125 cc Senioren: 1. Ronald Zijm,
2 Grischa de Winter; 3. Ronnie Elling, 4. Erik
Pater; 5 Frans Boersen 250 cc: 1 Richard
van Drooge; 2 Gert Jan Oud; 3. Nico Groot,
4. Niels Koorn; 5. Rolf Witte Liefhebbers. 1
Hans de Winter en 2. Jan Witte
De prijzen werden beschikbaar
gesteld door Slagerij Göenga, Loon
bedrijf Jos Witte en Nico Bakker. Het
volgende envenement is de filmavond
op vrijdagavond 28 december in het
clubgebouw in Eierland.
Zaterdag 29 december organiseren
schaakclub „En Passant" en damclub
„Oosterend" het traditionele Oude-
jaarstoernooi. Dammers en schakers
worden uitgenodigd achter het bord
plaats te nemen in „De Witte
Burcht" in Den Burg. Het toernooi
begint om 14.00 uur.
Inschrijving aan de zaal. Deelnemers
worden ingedeeld naar speelsterkte.
--- Cna
Sinds meer dan 100 jaar verschijnt op Texel de Texelse Courant, een twee keer
per week verschijnend blad met uitsluitend plaatselijk nieuws. Dat eflandrueuws
is niet alleen van belang voor de Texelaars (die dan ook praktisch allemaal een
abonnement hebben) maar ook voor andere mensen die zakelijke of andere ban
den met het eüand hebben, zoals toeristen. In de uitvoerige en stnkt objectieve
berichtgeving wordt rekening gehouden met deze doelgroep. We de Texelse
Courant leest weet wat er op het eiland gebeurt, wat er gaat gebeuren en wat
er te koop is Interesse? Neem een proefabonnement!
Opsturen naar de Texelse Courant. Antwoordnummer 41. 1780 VB Den Burg.
Postzegel niet nodig.
Ja, ik wil graag een gratis proefabonnement voor 4 weken (8 kranten)
Naam.
Adres
Postcode/woonplaats
Bank
Tel.
d.d.
Handtekening
Zonder tegenbericht, dat uiterlijk een week voor het verstrijken van de gratis
termijn in ons bezit moet zijn (mag ook telefonisch), gaat dit proefabonnement
over in een gewoon abonnement Een halfjaarlijkse acceptgirokaart a ƒ43,95 incl
portokosten wordt u dan toegezonden.
De vlag van Teso gaat omhoog llinksterwijl de werfvlag wordt neergehaald. De cameraploeg van Toonder Studio's legt de plechtigheid vast voor
de in de maak zijnde film over de bouw van het schip en de betekenis van de veerdienst voor de eilandeconomie.