(jroen ^warL-Jexel s in het hart-, Nieuwe reddingsboot oktober in de vaart Ambassadeur Chili komt praten over Texel-Paaseiland Strop voor mosselvissers Siegfried Egmundis naar Schiermonnikoog VRIJDAG OP BEZOEK BIJ GEMEENTEBESTUUR Door storm en eidereenden Vrouw ligt lang gewond op strand Wijziging tips Texeltoerist OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.545 DINSDAG 8 JANUARI 1991 Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-12741 Buiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Margreet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs ƒ43,95 per half jaar; Los ƒ1,20 De Stichting Koninklijke Noord- en Zuidhollandse Reddingsmaat schappij (KNZHRM) gaat nog dit jaar over tot aanschaf van een fonkelnieuwe reddingsboot die de huidige „Siegfried Egmundis" zal gaan vervangen. Het publiek zal het nieuwe vaartuig, waar van het prototype „Valentijn" in Noordwijk uitvoerig werd ge test, waarschijnlijk al in oktober dit jaar in volle glorie kunnen aanschouwen. Met de aanschaf van het schip is een bedrag van circa 8 ton gemoeid. Een nieuwe trekker, die de strandreddings- boot naar zee zal slepen kost nog eens f250.000,-. De topsnelheid van de gavanceerde reddingsboot is met 35 mijl per uur(circa 65 k/m/uur) aanzienlijk ho ger dan de acht knopen van de Sieg fried Egmundis. Het reddingsvaartuig is rondom omsloten met oranjekleu rige kunststofbuis dat dient als extra drijfvermogen en bescherming tegen stoten. j Naar gelang de omstandigheden kun- nen deze „tubes" onder de gewenste I druk worden gezet. De boot is uit aluminium opgetrokken, waardoor het 'gewicht beneden de 7.5 ton blijft, j Het ruim is verdeeld in vier water- I dichte compartimenten, allen afzon- j derlijk bereikbaar via waterdichte I luiken. Met 70 centimeter is de diep gang van het nieuwe schip iets gro- 3 ter dan zijn voorganger. Het oude schip, dat overigens pas sedert 1986 in gebruik is, werd door onvoldoende j voorstuwingssnelheid bij hoge stroomsnelheden, soms dwars op de huizenhoge golven gezet. Nu kan be ter voor de zee af worden gevaren. Ook kan diagonaal tussen golven in het Eierlandse Gat worden gelaveerd i waardoor men het doel met hogere I snelheid kan benaderen. In de oude situatie vereiste dat soms zeer ge- j compliceerde stuurmanskunst. Het I schip was in bepaalde situaties onge schikt voor het reddingswerk. Het nieuwe vaartuig blijft door de hogere kruissnelheid tijdens extreme omstan digheden, zoals die zich regelmatig voordoen in de ondiepe geulen van De Waddenzee, goed bestuurbaar. Ook in de branding komt de red dingsboot goed tot zijn recht. Het kan daardoor bij een scheepsramp sneller ter plaatse zijn en biedt bo- vendien een betere veiligheid voor bemanning en drenkelingen. Door de grotere diepgang en de ruimere afme ting van het schip gaat de stabiliteit er aanzienlijk op vooruit. Kantelproef Het nieuwe is schip dankzij een een dubbelwandig stuurhuisdak, die als luchtbel dienstdoet, tot een slagzij Een 23-jarige vrouw uit Weesp heeft ongeveer drie kwartier met een ge broken been op het strand tussen paal 9 en 12 gelegen, alvorens hulp verleners ter plekke waren. De vrouw had scheen- en kuitbeen ge broken toen zij tijdens een wande ling tegen het duin op sprong en vervolgens verkeerd terecht kwam. Het ongeval gebeurde omstreeks elf uur zondagochtend, halverwege de twee voornoemde strandslagen. De vrouw maakte een wandeling in ge zelschap van haar man of vriend. Het was erg hoog water en ze speelden wat met de golven. Toen de vrouw voor een hoge golf tegen het duin op vluchtte, verloor ze haar evenwicht en kwam raar ten val. Ze brak niet alleen een been, maar werd boven dien nat van het zeewater. Gelukkig was het afgaand tij, zodat het water niet nog hoger op het strand kwam te staan. In deze belabberde toestand liet haar partner haar achter en ging hulp halen in paviljoen Paal 9. De ambulance kon niet op het strand ko men, maar de politie kon dat wel. De onlangs nieuw in gebruik genomen terreinauto's bewezen direct hun waarde. Met ambulancepersoneel aan boord begaf de politie zich naar het slachtoffer. De vrouw werd achterin de ruime politiewagen gelegd en daarna met de ambulance naar het Gemini-ziekenhuis gebracht. van 140 graden volledig zelfrichtend. De kantelproeven van het prototype verliepen net als de valproef van zes meter hoogte volgens verwachting. Het volledig nieuwe type strandred- dingsboot, deels bedacht en ontwor pen door de KNZHRM-directeur Wiebinga zelf,beschikt over twee Volvo-dieselmotoren van elk 380 pk, waarmee de Hamilton-waterjets wor den aangedreven. Dit voorstuwings- systeem zit ingebouwd in de romp zodat de boot vanaf het strand ge lanceerd kan worden. Voor drenkelin gen betekent dit tevens minder kans op verwonding door uitstekende schroefdelen ti|dens het oppikken. De nieuwe reddingsboot meet 10.60 me ter lang en 4.10 meter breed en weegt 7,3 ton en is daarmee iets groter en zwaarder dan zijn voorgan ger. Het biedt plaats aan vier beman ningsleden die via een in veiligheidshelmen ingebouwd inter comsysteem in onderling contact staan. De bemanning zit op speciaal ontworpen zadels met veiligheidsrie men. In het dashboard van het stuur huis is alle apparatuur waterdicht afgeschermd. Bediening gaat via wa terdichte microfoons en schakelaars. Er kunnen 61 geredde personen aan boord plaats nemen. Dat zijn er bijna veertig meer als nu het geval is. Door de grote kunstof stootring waarmee het schip is omgeven lopen de pas sagiers niet het gevaar dat ze van boord glijden. De Valentijn, het proto type van de toekomstige reddings boot, dat in Noordwijk naar tevredenheid dienst doet, werd ge bouwd bij Damen Shipyards in Gorin- chem. De KNZHRM verwacht de offertes voor de bouw van de Texelse reddingsboot, op verzoek gedaan door verschillende scheepswerven, half februari binnen. Aan de hand daarvan beslist de reddingsmaat schappij definitief over de aanschaf van het schip. Bemanning Als voorwaarde voor ingebruikname van het nieuwe schip stelt de KNZHRM dat het aantal parate be manningleden van zes man naar twaalf gaat. Varen met een dergelijk snel vaartuig vergt eenmaal meer in spanning. De toekomstige bemanning zal dan ook niet ontkomen aan een grondige lichamelijke keuring. De hui dige bemanning bestaat uit P. Kik kert, motordriver, P.J. Stolk, T. de Brave, C. Douwma, E. Daalder, R. Kuiper als opstappers. P. Kwartel is de trekker chauffeur, J. Lanting en A. van Liere techniek, P de Brave en H. van Wijk als reserve-schippers en tenslotten Jaap Groen al tien jaar aan boord als schipper. Met de Siegfried Egmundis zijn vol- «tedfó Het prototype ..Valentijn". op volle snelheid. Het gens schipper Jaap Groen overigens een indrukwekkende aantal reddingen verricht. „Zo kwam op 29 juli 1988 het zeiljacht „Maya" bij windkracht 8 in moeilijkheden. Er was een man overboord geslagen. Dat was een van de moeilijkste reddingen die ik heb meegemaakt. En dit voorjaar liep het schip van Theo Eilander aan de grond, dat hebben we vlotgetrokken. Meestal moeten we in het ondiepe gebied rond de Eierlandse Gronden in actie komen." Navigatie Het nieuwe, snellere schip kan voor het eerst het gehele operatie-gebied, dat tot 55 mijl uit de kust strekt, on- Lees verder pagina 2 vaartuig kan ruim vier keer sneller dan de Siegfried Egmundis. De Chileense regering staat positief tegenover het idee om Texel en het in de Stille Oceaan gelegen Paaseiland bijzondere banden met elkaar te laten aanknopen. Vrijdag a.s. komt de Chileense ambassadeur Jorge Antonio Tapia Valdés naar Texel om daarover met het gemeentebestuur te praten. De 54-jarige advocaat Jorge Antonio Tapia Valdés. de Chileense ambassadeur in Nederland kan bogen op een indrukwekkende staat van dienst. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Chili, de Standford Law School in Californië. de Yale Law School in New Haven en Inter Univer sity Centre in Dubrovnik in Joegoslavië. Hij was onder meer lid van de professionele staf van de senaat van Chili, secretaris van de commissie voor constitutie, wetgeving en justitie, minis ter van justitie, minister van onderwijs en tussen 1960 en 1973 had hij ook een privé advoca tenpraktijk. Daarnaast was hij als onderzoeker, assistent-hoogleraar, hoogleraar, onderdirecteur en gasthoogleraar actief op academisch terrein. Hij heeft zich gespecialiseerd in de problema tiek inzake macht en recht, politieke, ontwikkeling, autoritarisme en militarisme, nationale veilig heid. etc. Hij was betrokken bij tientallen seminars en congressen over deze onderwerpen overal ter wereld, schreef een vijftal boeken en een dertigtal artikelen. Hij komt samen met Ana Maria Fer- néndez Parodi, cultureel attaché. Bei de diplomaten zullen om 11.15 uur in het raadhuis worden ontvangen door burgemeester Ton Schipper en wet houder Tine Krijnen. Bij het gesprek zijn ook aanwezig de Chileense Isabel Gonzales-Lira (die werkzaam is bij de gemeente Texel), Leendert Roggeveen uit Voorhout, ambtenaar Wout Stam en Niek Welboren uit Eierland. Laatstgenoemde heeft de directe aanleiding gegeven voor het overleg tussen de gemeente Texel en de Chi leense ambassade. Zoals bekend is hij voornemens om een oud contact tussen Texel en Paaseiland nieuw le ven in te blazen. Dat contact dateert van 1972, toen het 250 jaar geleden was dat de Nederlander Jacob Rog geveen het afgelegen eiland op Paasmaandag 5 april 1722 ontdekte. De burgemeester-gouverneur van het tot Chili behorende eiland verzocht het gemeentebestuur van Texel Paa seiland te willen adopteren als „zusterstad" omdat Roggeveen (die voor de Westindische Compagnie op zoek was naar het onbekende Zuid- land) destijds vertrokken was van de Rede van Texel. De gemeente rea geerde positief en stuurde een oor konde, wapenschild en vlag van Texel naar Rapa Nui zoals Paaseiland in de eigen taal heet. Later zouden beide (ongeveer even grote) eilanden nader met elkaar kennis moeten maken, maar daar is nooit wat van gekomen, waarschijnlijk als gevolg van politieke ontwikkelingen. Afgezant In mei vorig jaar kwam beeldend kunstenaar Niek Welboren met het initiatief om opnieuw contact te zoe ken met Paaseiland. Hij is zelf altijd zeer geobsedeerd geweest door het eiland, dat wereldberoemd werd door de geheimzinnige beelden die overal in het landschap staan. Hij wilde er in de loop van 1991 heengaan om er een paar maanden te werken. De re sultaten zouden nadien op Texel ten toongesteld worden, samen met meegebrachte kunstvoorwerpen en andere attributen die met Paaseiland te maken hebben. Welboren wilde morele en politieke steun van de ge meente zodat hij als afgezant van Texel naar Paaseiland zou kunnen rei- Lees verder pagina 2 Mosselvissers werden gistermorgen tijdens het binnenhalen van de net ten geconfronteerd met een enorme strop. In drie weken tijd waren nage noeg alle consumptiemossel- en kok kelpercelen in het westelijk deel van de Waddenzee van de bodem ver dwenen. Vermoedelijk hebben de zware stormen van de afgelopen pe riode tot een diepte van twaalf me ter alle mossels van de percelen weggevaagd. Eidereenden worden daarnaast als boosdoeners aangewe zen. De zuurstof verarming van de Waddenzee, mede veroorzaakt door het verhoogde fosfaatgehalte lijkt vooral op langere termijn, eveneens invloed te hebben op de mosselpo pulatie. Verscheidenen visserschepen hielden gisteren een inspectieronde langs de mosselpercelen in het westelijk Wad dengebied nabij de Texelse kust. Vol gens de opziener van de visserij in dit gebied N. Lanos zijn de consumptiemossel- en in mindere mate de kokkelpercelen in de lijn westelijk van Eenschot-Zuidoost Rak goeddeels verdwenen. De vissers hadden wel de verwachting dat de schade in de ondiep gelegen wateren aanzienlijk zou zijn, maar dat totop een diepte van twaalf meter de rijke mosselpercelen totaal waren verdwe nen was een regelrechte schok voor de gedupeerde zeelieden. Op de Waddenzee verdienen onge veer tachtig vissers hun brood met mosselvangst. Wat nu gebeurt is be schrijven zij als desastreus. De finan ciële strop is dan ook enorm. Verwacht wordt dat de prijs van een ton mossels (100 kilo) van ƒ150,- die het nu opbrengt op zal lopen naar ƒ300,. Helaas voor hen kunnen vele vissers, die soms geen enkele mossel meer in voorraad hebben, niet meeprofiteren van deze hausse. Volgens Laros zijn onder hen visser die afgelopen sei zoen 5000 tot 7000 ton (één ton is 100 kg) jonge mossels hebben uitge zet, en die vervolgens vijf tot zeven weken bovenop hun percelen hebben gezeten om ze te bewaken tegen vraatzuchtige eidereenden, alles in een keer kwijt. Oorzaken Als eerste oorzaak noemt hij de stor men van de afgelopen tijd. Vooral uit zuid- en zuidwestelijke richtig, wan neer de waterstand niet extreem hoog is, treedt veel verlies aan de percelen. De eidereenden die in grote zwermen zoekend naar voedsel neerstrijken op de kunstmatig aange legde mosselpercelen doen er even eens geen goed aan, aldus Laros. In het verleden verspreidden de eenden zich over een groter gebied en leek het optreden met zo massaal. Nu zijn de wilde mossel- en kokkelpercelen al geruime tijd uitgeput. De kunstma tige percelen worden de laatste jaren uitsluitend doordat de visser regelma tig jong broed uitzetten nog in stand gehouden. De vogels concentreren zich door het ontbreken van de wilde voedselpercelen noodgdwongen op depercelen die door de vissers wor den geëxploiteerd. Met de snavel wroeten ze de banken los, zodat de stroming eerder vat op de schelpdie ren krijgt. Overbevissing Eidereenden vormen een beschermde diersoort en mogen volgens de wet niet bestreden of verjaagd worden. Nienke Bloksma, als p.r.-vrouw ver bonden aan EcoMare zegt er het vol gende over: „Zeeuwse en Wieringer vissers hebben jarenlang alle mosse len weggevist en nu ziet het ernaar uit dat de wilde velden uitgeput ra ken. De vissers namen van die perce len het fijne zaad en verspreiden het over eigen percelen. Die kunstmatige gebieden exploiteerden zij op groot schalige wijze. Tijdens de zachte win ters zijn de laatste paar jaar weinig jonge mossels en kokkels meer aan gegroeid. De oorzaak daarvoor is nog niet bekend overigens. Wel is bekend dat de „moedermossel" die het jon ge mosselsbroed produceert groten deels verdwenen is. Daarnaast is er twee jaar lang geen mosselzaad ge vallen, de vermeerdering is gestopt dus. De instandhouding van de mos selpercelen wordt daardoor moeilijk. Lees verder pagina 2 Politie brengt jachtgebieden in kaart Brandweer drie keer het dak op Eendenvangen in de Korverskooi Nat begin van het nieuwe jaar De voorbereiding van het voor jaarsnummer van Texeltoerist Magazine, die half maart zal verschijnen, is begonnen. Om de vakantiegangers zo com pleet en correct mogelijke in formatie te kunnen bieden, hebben wij de meest actuele gegevens nodig. Wie wijzigin gen of nieuwe vermeldingen heeft voor de rubriek „Tips" wordt daarom verzocht deze vóór donderdag 17 januari a.s. aan deze krant door te geven, tel. 12741, of fax 14111.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1