Nota over leefbaarheid maakt veel reacties los
kost 50.000 overnachtingen"
W&SA
m
7 WK °0*r
„Verplaatsen jeugdterrein
„Borrel mag in dorpshui
niet worden verboden
„Voetgangersgebied in
Weverstraat onrendabel
College speelt met vuur"
[voorstel- wiettdetojL
.ssssss»"
„Fietspad doortrekken
langs de Ruyslaan"
„Rond sluitingstijd
taxi's per zitplaats
gaan verhuren
'S
Reacties op nota
Verlichting fietspad
beperkt overlast flink"
PAGINA 6
TEXELSE COURANT
DINSDAG 29 JANUARI IJ
f r
„Het is in het seizoen een puinhoop
op de Ruyslaan. Ik weet wel een
oplossing om het parkeerprobleem
op te lossen: laten ze alsjeblieft het
fietspad doortrekken, dan kunnen
die auto's daar tenminste niet meer
staan. Nu houdt het fietspad op bij
hotel Opduin en begint weer aan het
eind van het bos." Mevrouw Traill-
Rab uit De Koog woont aan de
Ruyslaan. Haar bezwaren tegen de
huidige gang van zaken heeft zij al
meerdere malenschriftelijk aan het
college aangeboden.
Bij de openbare discussie over de
leefbaarheid was zij gisteravond niet
- aanwezig. „Nee, ik ben nog bij geen
enkele hoorzitting geweest. Ik denk
dat ik meer bereik door mijn visie
rustig en weloverwogen op papier te
zetten."
Mevrouw Traill vertelt veel overlast te
hebben van de jongeren, die van het
jeugdterrein op camping Kogerstrand
naar het dorp lopen en vice versa.
„Het bekende verhaal. Geschreeuw,
het uittrappen van lantaarnpalen, het
ingooien van ruiten en het betreden
van onze tuinen."
„Aan de overlast die we van de in de
Ruyslaan geparkeerde auto's onder
vinden, kan door een ingreep echter
iets worden gedaan. Bij de auto's bi
vakkeren 's nachts jongeren, die
geen slaapplaats hebben gevonden of
zelfs geen tent hebben. Er wordt tot
diep in de nacht gedronken, luid ge
praat en dat houdt pas op als ze
rond 04.00 uur het bos induiken om
te slapen", aldus mevrouw Traill.
Menno J. Hofmann (RST)
„Door suggesties rond het verplaat
sen van het jeugdterrein op Ko
gerstrand serieus te nemen, gaat het
college met vuur om. Realisering van
de voorstellen betekent 50.000 tot
60.000 overnachtingen op jaarbasis
in De Koog minder", aldus RST-
directeur Menno J. Hofmann in reac
tie op de nota leefbaarheid. „Het
college weet beter dan wie ook hoe
veel omzetverlies dit De Koog en
omgeving gaat kosten."
Verplaatsing van het jeugdterrein
heeft volgens de RST grote financiële
consequenties. Alleen als het college
bij voorbaat bereid is de kosten voor
haar rekening te nemen, is de stich
ting bereid serieus over dergelijke
„oplossingen" te praten.
Verplaatsing van het jeugdgedeelte
van de zuid- naar de noordzijde, heeft
volgens de RST maar één voordeel:
een kortere loopafstand van de kroeg
naar de tent. De nadelen zijn echter
legio. In de maanden april, mei, juni
en september is sprake van nage
noeg leegstand en zal de noordzijde
een onooglijke aanblik bieden. „Het
zal afstotend werken op gewone bad
gasten en op mogelijke gasten die
over de Badweg lopen of rijden."
De stichting is van mening dat het
mooiste gedeelte van camping Ko
gerstrand bovendien wordt opgeof
ferd. Er zal aanpassing nodig zijn
voor elf toiletgebouwen, omdat die
nu niet tegen dit publiek bestand-zijn.
Vanwege de onoverzichtelijkheid van
het terrein wordt bewaking slecht be
heersbaar. Verplaatsing van het
jeugdgedeelte zal ook ernstige over
last geven voor de Boodtlaan.
Onmogelijk
Een mogelijke integratie van de be
zoekers van de jeugdcamping alleen
op het noord-gedeelte, acht de RST
onmogelijk: er zijn daar 437 plekken,
tegen 303 plaatsen op het jeugdter
rein. Integratie op het noord- èn mid
dengedeelte (terrein om de Badweg
heen) betekent volgens de stichting
dat op beide gedeelten een belangrijk
deel van de gasten wordt verjaagd.
Als het RST-bestuur tóch voor een
dergelijke halve integratie en concen
tratie op het terrein rond de Badweg
zou kiezen, blijft het huidige jeugdter
rein met een drietal onlangs ver
nieuwde, zeer dure sanitaire
voorzieningen, „onbruikbaar" achter.
In een dergelijke situatie is het vol
gens de stichting bittere noodzaak
om een andere bestemming te vin
den voor het lege terrein. „Omdat het
als kampeerterrein ongeschikt is,
moet worden gekozen voor bunga
lows in eenvoudige vorm. Op dit mo
ment zijn Staatsbosbeheer (eigenaar
van de grond) en de gemeente echter
bepaald geen voorstander van uitbrei
ding van luxe trekkershutten."
Rampzalig
Kogerstrand telde in 1990 194.000
overnachtingen.
Verplaatsing/integratie van het jeugd
terrein kan - in hetergste geval - in
houden dat 33 procent van de
gasten wegblijft. De RST is van me
ning dat 25 procent echter al te veel
is. „We spreken over 45.000 tot
60.000 overnachtingen op jaarbasis.
Dagelijks is dat tussen de 1150 en
1500 gasten minder, als wordt uitge
gaan van een volledige bezetting van
de ruim 1200 plaatsen op het terrein
in het seizoen. Het effect zal econo
misch rampzalig zijn."
Verplaatsing van de hoofdingang plus
receptie naar het noorden van de
camping acht de RST vanuit be-
heerstechnisch oogpunt een crime.
„Het terrein is 2,5 kilometer lang.
Auto's zijn op de wegen niet toege
staan. Wat zullen gasten op het zuid
gedeelte doen, behalve klagen? Dit
vraagt om een volwaardig receptiege
bouw op zuid, plus bijbehorend per
soneel en extra parkeerplaatsen en
een toeristentoegangsweg."
Gevaar
De stichting is van mening dat de in
de nota genoemde oplossingen de
continuïteit van de RST in gevaar
brengt. „Ook wordt een ernstige hy
potheek gelegd op een gezond eco
nomisch voortbestaan van het
midden- en kleinbedrijf op Texel."
Het feit dat de parkeer- en ver
keersproblematiek in de nota leef
baarheid niet als bijzondere
knelpunten ter sprake zijn gekomen,
verbaast de RST. „Uiteindelijk worden
De Koog en Den Burg hier niet alleen
in het seizoen door getroffen."
De RST komt tot de conclusie dat de
nota leefbaarheid niet statistisch of
cijfermatig is onderbouwd. „Een be
langrijk gemis is voorts dat de proble
men niet in historisch perspectief zijn
geplaatst", aldus Hofmann, die zich
niet aan de indruk kan onttrekken dat
de nota uitsluitend gericht is op het
krijgen van reacties. „In de trant van:
schiet er maar gaten in."
Wie langs de spoorweg woont, weet
dat er een trein langskomt, vindt de
stichting. „Wat betreft (kleine) crimi
naliteit en ordeverstoringen is op
Texel sprake van een verheugende
ontwikkeling: er is de afgelopen vijf
jaren sprake van duidelijke afname.
Een bepaalde mate van last zal ech
ter voor ieder aanvaardbaar moeten
zijn."
De RST vraagt zich af of de gesug
gereerde problematiek de wel zéér in
grijpende oplossingen rechtvaardigt.
,.De bar in De Waldhoorn functio
neert dienstverlenend en niet com
mercieel. Als het schenken van
sterke drank zo stringent wordt ver
boden, kan bij een toneeluitvoering
niet eens meer een borrel worden
geschonken aan het doorgaans
oudere publiek." De dorpscommissie
van Den Hoorn is het met het voor
stel om geen sterke drank meer te
schenken in de dorpshuizen absoluut
niet eens. „De mensen willen tijdens
een avondje uit graag een borreltje
kunnen drinken."
De maatregel doet volgens de dorps
commissie afbreuk aan het vereni
gingsleven en het dorpsleven. „En
dat kan als we het hebben over ver
betering van de leefbaarheid van de
Texelaars toch niet de bedoeling zijn."
Er wordt met nadruk op gewezen dat
het dorpshuis wel degelijk een ver
antwoord beleid voert ten aanzien
van alcoholgebruik. „Zo wordt abso
luut geen alcohol of zwak-
alcoholische drank geschonken tij
dens jeugdclubactiviteiten."
Hoewel de dorpscommissie tot haar
genoegen heeft geconstateerd dat
Den Hoorn in de nota leefbaarheid
niet apart als probleemgebied wordt
genoemd, heeft zij schriftelijk een
aantal opmerkingen ingediend.
Zo wordt ingegaan op het feit dat
ondanks het parkeerverbod op Klif
(aan één kant), hier nog regelmatig il
legaal wordt geparkeerd. „Dat geeft
irritatie. We juichen het toe als er
parkeergelegenheid aan de rand van
het dorp wordt gerealiseerd, bijvoor
beeld aan de Rommelpot."
De dorpscommissie zou het ook ple
zierig vinden als er regelmatiger snel
heidscontroles zouden worden
gehouden op de Witteweg, Hoornder-
weg en Westerweg.
„Daarnaast willen we nogmaals op
de
noodzaak wijzen van een fietspad
tussen ons dorp en Paal 9. Tot onze
spijt is dat niet opgenomen in de be
groting voor 1991. Wat ons nog meer
donker gat, maar mensen van de
vaste wal vaak wel. Die gebruiken
zo'n fietspad 's nachts niet."
Van der Linde schat de te maken
kosten op ongeveer f50.000,-. „Een
bedrag dat niet in verhouding staat
tot andere te maken kosten in Den
Burg en De Koog Met wat meer be
geleiding van de discogangers naar
buiten, kan dit de overlast aanzienlijk
beperken. Alleen kun je ze als ze De
Cocksdorp desondanks toch in wil
len, nooit tegenhouden."
De gemeenschap Eierland zou voorts
graag een brommerverbod zien tus
sen 11.00 en 05.00 uur. „De jongens
uit ons dorp spelen nog wel eens
een thuiswedstrijd en hangen met
hun brommers dan de bink uit. We
weten niet of het wettelijk haalbaar
is, maar het kan aan vermindering
van de overlast bijdragen."
„Tenslotte zijn we van mening dat de
leefbaarheid niet te veel moet wor
den opgeblazen. Dat is niet goed
voor het eiland."
heeft verbaasd is dat mogelijke aa
leg ook niet is opgenomen in het I
creatiebasisplan."
In de nota leefbaarheid wordt wel
pleit voor stimulering van het fiets
bruik, omdat dat gunstig zou zijn
voor de leefbaarheid op het eiland
„Wij hopen dat het college de aanl
van een fietspad naar het strands)
dan ook in dit perspectief wil bekij
ken."
Adviseur R. van der Ploeg heeft n
mens de taxi-bedrijven De Boer, Tj
Toon Smidt en Taxi 12000 (Van dt
Wetering) gesteld dat de taxi
problemen, die in de nota leefbaar
heid worden genoemd, hun oor
sprong vinden in de onhoudbare
verschillen in de taxi-branche op h
eiland. „Met name is de overeen
komst die Taxi Grootjen met de
horeca ondernemers op Texel heefl
afgesloten, de reden van het niet
goed functioneren van de bedrijfsl
bij het nachtelijk café-bezoek."
Volgens Van der Ploeg is Taxi Grooj
jen niet in staat aan zijn verplichtir:
gen, die eerdergenoemde
overeenkomst hem oplegt, te vol
doen: het verzorgen van al het ver
voer tegen de te laag afgesproken
prijs.
De andere drie bedrijven op Texel
hebben met elkaar zeker de capaci
teit om aan deze vraag te voldoen,
hun aanbod wordt door de nachtelj
ke horeca-bezoekers echter niet op
prijs gesteld. Dit omdat deze drie
drijven het vervoer alleen kunnen
mogen verrichten tegen het door
Gewest Kop van Noordholland opgi
legde taxi-tarief, dat de café-verlate,
met willen betalen vanwege het mt
Grootjen afgesprokep (veel) lagere
bedrag.
„Hoewel intussen genoegzaam be
kend, zal dit probleem toch eerst
moeten worden opgelost", aldus Vil
der Ploeg,
Hij stelde gisteravond tevens een
aantal structurele oplossingen voor,
„Het installeren van een standplaat:
op de Groeneplaats, zoals het collea
ook voorstelt, is een goede sug
gestie. Rond het sluitingsuur zou je
de voertuigen voorts per zitplaats
moeten kunnen verhuren, waardoor;
de capaciteit van de taxi's wordt ve
groot. Er is ook nog de mogelijkheid
wat meer busjes in te zetten."
Namens de vervoerders zei Van dei
Ploeg het een goed idee te vinden
als een uur voor sluitingstijd van de
café's, de deur niet meer wordt
opengesteld voor nieuw binnenko-
mend publiek. „Hiermee wordt rono
het sluitingsuur rondwandelen van
het publiek voorkomen en wordt de
piek duidelijk gespreid, wat het ver
voer voor ons een stuk gemakkelijk
zou maken."
in bed--
"•■fend OS'»'-.
V ^^be?05'300"
i Po'itie'c -
van Oe
de pot«t>e
mountain
doof e®n
Hoog a^r™
oe P9i1—
Ondernemers Weverstraat: ..Als de verhouding wandelaars en fietsers zich verhoudt als 5.5. wie oordeelt dan over wie?
Voordat de openbare discussie
over de nota leefbaarheid gis
teravond plaatsvond, benader
den we verschillende mensen,
bedrijven en instellingen die
schriftelijk hun reacties op de
nota bij ben w indienden. Hoe
zij over de nota denken en met
welke door het college aange
dragen oplossingen ze het wel
of niet eens zijn, kunt u op de
ze pagina's lezen.
Eén ding is duidelijk: de om
vang van de schriftelijk inge
diende reacties bewijst dat de
leefbaarheid de gemoederen
flink bezig houdt. De komende
weken komen we uitgebreid
op dit onderwerp terug.
,,De combinatie wandelen en fietsen
in de Weverstraat is een probleem
dat door bewoners en ondernemers
wel degelijk wordt onderkend. Het
probleem wordt in hoofdzaak veroor
zaakt door de Texelse jeugd, met na
me door groepen scholieren", aldus
de Ondernemersvereniging van de
Weverstraat, die graag aan een
oplossing van het probleem mee wil
werken.
Bij een afweging van belangen spelen
volgens de Ondernemersvereniging
vele factoren een rol. Omdat verschil
lende straten in Den Burg voor ver
keer zijn afgesloten, is de fiets
volgens hen het meest handige ver
voermiddel om in Den Burg bood
schappen te doen. „Komt bij een
gemiddelde supermarkt 40 procent
van de klanten per fiets, is dat vaak
in de Weverstraat nog een hoger per
centage."
Voor een aantal oudere mensen is
boodschappen doen het het afleggen
van visites (de Weverstraat is ook
een woonstraat) per fiets een haalba
re zaak. Afstanden te voet zouden te
groot worden, meent de Onderne-
een winkelcentrum pas rendabel te
maken is bij een bevolkingsaantal van
25.000.
„En dan: als fietsers/voetgangers zich
verhouden als 4:6 of zelfs 5:5, wie
oordeelt er dan over wie?"
Genuanceerd
De ondernemers vinden dat de vraag
of de Texelse gemeenschap wel ge
schikt is voor de opvang van grote
aantallen verblijfs- en dagrecreanten,
om een zeer genuanceerde benade
ring vraagt. De druk die er de laatste
tijd wordt uitgeoefend op de
agrarische- en visserijsector maakt
volgens hen het toerisme van groei
end belang voor het inkomen op het
eiland.
Wat de drukte in de winkels betreft
menen zij dat hetwachten bij kassa's
in supermarkten een probleem is dat
landelijk aandacht krijgt. „Het is geen
Texels probleem. Integendeel, in het
bestemmingsplan Den Burg is ge
constateerd dat we overbewinkeld
zijn en dat het draagvlak van de win
kels al te klein is."
Aantasting centrum
De winkeliers vinden het voorstel om
winkels te verplaatsen in de richting
van andere centra een aantasting van
de levensvatbaarheid van de winkels
in Den Burg. „Dat betekent een ver
laging van de kwaliteit, een' aan
tasting van de centrum-functie en
een gevaar voor de werkgelegen
heid."
De opmerking in de nota leefbaarheid
dat primair de ondernemer voor rein
heid en netheid van de omgeving van
zijn zaak moet zorgen, gaat de on
dernemers te ver. „Het is zeer sug
gestief en leidt veel te gemakkelijk
tot de conclusie dat extra kosten van
reiniging maar door de ondernemers
moeten worden gedragen."
„De oplossingen die in de nota leef
baarheid worden genoemd vinden
wij nogal kortzichtig en af en toe
niet ter zake doende", aldus Erwin
van der Linde, woordvoerder van de
Gemeenschap Eierland. „Natuurlijk is
er overlast, maar de oplossing dat
De Krim zelf maar watvoor zijn
gasten moet organiseren en dat de
disco in het Eierlandse Huis moet
worden teruggebracht naar één
avond, snijdt ons inziens geen
hout."
Van der Linde merkt op dat De Krim
ongeveer 50 procent van de disco
gangers levert. „Dan houd je toch
nog de helft, zo'n 200 man, over. Als
De. Krim zelf disco-avonden gaat or
ganiseren, is dat uiteraard alleen voor
eigen gasten. Waar moet die andere
helft dan heen?"
Het terugbrengen van de disco naar
één avond, houdt voorts in dat er
nog zes dagen in een week overblij
ven. „Of ze gaan hier lopen rotzooi
en, of ze gaan ergens anders heen,
wat dan weer een kostbare geschie
denis wordt."
De Gemeenschap Eierland stelt daar
om voor het aantal disco-avonden
niet te wijzigen, maar het fietspad,
dat naast het Eierlandse Huis richting
Vuurtorenweg leidt, te verlichten.
„Dat is de kortste weg naar De Krim.
Texelaars zijn niet bang voor een
mersvereniging.
„Volgens het bestemmingsplan Den
Burg-Centrum mag de bereikbaarheid
niet worden aangetast. Wij stellen
dat een winkel die niet eens per fiets
bereikbaar is, in zijn bereikbaarheid is
aangetast en daardoor in zijn bestaan
wordt bedreigd", aldus woordvoerder
Peter Bakker.
De winkeliers vinden het afsluiten
van straten voor fietsers haaks staan
op het in de nota genoemde 'met
kracht stimuleren van de fiets' en
menen dat een voetgangersgebied in