Groen 'ZwartsJ~exels in het hart Man regiopolitie ladelig voor Texel 1 „Stadsbus Den Helder liet Texelaars staan Turkse truckchauffeurs gestrand aan Emmalaan Schulpengat in de vaart 3een rekening met eilandpositie" In afwachting van aardappeltransport: Bromfietser gewond bij aanrijding Geluidsoverlast Is'i r Eerste kievitsei gevonden Nieuwe feestcommissie Den Hoorn pakt uit Herinneringen aan ULO 1971 b+ Anne Kemper schitterde in toneelstuk SVC »i Taarten voor ongeslagen kampioensteam Tevoko-dames Rijverbod ATTENTIE ATTENTIE Uw voordelige motor- of zitmaaier staat bij de CEBECO, Bernhardlaan 172 SHOW-, KIJK- en KOOPDAGEN 22 en 23 maart a.s. zie onze donderdag advertentie. BRIGHT 15 SEPTEMBER 1887 10565 DINSDAG 19 MAART 1991 advertenties, abonnementen, etc. wpld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. on 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 ctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 10-12741. ctie buiten werktijd reet Berndsen, Wilhelmmalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs ƒ43,95 per half jaar; Los ƒ1,20 1993 moet de gemeentepolitie it de rijkspolitie zijn gefuseerd tot jnaamde „regiopolitie". Iedere leente krijgt, afhankelijk van de itte, een basiseenheid. Voor spe- jtische ondersteuning kan een jep worden gedaan op een regio- li tweedelijns-voorziening. Maar in ïplan waarin dit is uitgewerkt is en rekening gehouden met de ei- ipositie van Texel. De burge- ister heeft in een brief zijn jnoegen hierover aan de sa- istellers kenbaar gemaakt. Jeden van de raadscommissie algemeen en organisatorisch be- [moedigden de burgemeester gis- tavond aan zich sterk te maken or de speciale status van Texel. S Kuip van Texels Belang: „In het n worden verschillende samenstel- gen van de basiseenheden ge- lemd. Zo zou Texel kunnen pengaan met Den Helder, Zijpe en ina Paulowna of alleen met Den aider. Maar in de praktijk betekent ït dat we er in iedere variant op jhteruit gaan. We staan bevoegdhe in af aan andere gemeenten en de lot belemmert een optimale samen- bfking." Het raadslid vroeg of het an nog consequenties heeft voor Komst van gedetacheerde politie- ulp in de zomermaanden. Gré Ze ers (PvdA) wilde weten of er nog ivloed op de inhoud van het plan an 'worden uitgeoefend of dat alles TOststaat Meer te vertellen jit Stam, hoofd van de afdeling al- pene zaken,'legde uit dat het een fontwerp betreft, maar dat de ge- |nten er niet veel over te zeggen ben. „We hebben de indruk dat lemeenten die beschikken over eentepolitie (bij meer dan 40.000 iners) meer te vertellen hebben. groepscommandanten van de politie zijn slecht vertegenwoor digd bij de reorganisatie en daar zijn ze het niet mee eens." Stam vertelde dat er veel heen en weer wordt ge praat en geschreven over de reorgani satie en dat de stapel papier erover dagelijks toeneemt. „In het eerste concept werd duidelijk aangegeven dat Texel een apart geval is. In het tweede voorontwerp werden we ech ter niet meer genoemd. Maar wij wil len vastgelegd hebben dat men rekening houdt met onze eilandsta- tus." Volgens Stam staat de komst van ge- detacheerden hier los van, hoewel zij na de reorganisatie uit de regio moe ten komen waar Texel bij gaat horen, „Dat wordt dan weer een probleem op zich, want daarin bevinden zich meerdere kustgemeenten, die alle maal extra hulp nodig hebben...." Uitwisselen Burgemeester Schipper merkte op dat Texel nu ook al op Alkmaar is aangewezen als er specialistische hulp is vereist. „Ik ben wel vóór het vormen van één politiekorps. Het uit gangspunt van het plan is dat naar behoefte kan worden uitgewisseld, maar dat gaat voor Texel niet op. Daarnaast heeft Texel na Amsterdam het grootste aantal toeristische over nachtingen, wat ook speciale aanpak vraagt. De raad moet invloed krijgen op de politiezorg," aldus de burge meester, die opmerkte dat het ver zoek om extra mankracht hier los van staat. Te water Per 1 april wordt de situatie van de rijkspolitie te water gewijzigd. Mo menteel hoort Texel bij Den Helder, dat weer onder Leeuwarden valt. Zo doende wordt het hele waddengebied door één waterpolitie-afdeling bestre ken. Maar begin volgende maand gaat Texel bij regio Noordholland ho ren, die loopt tot Amsterdam. Dat betekent dat overleg voortaan moet plaatsvinden met de politiecomman- )e nieuwe Teso-dubbeldekker Schulpengatis gisteren om 12.05 uur fficieel in de vaart gegaan. De veerboot is vijf weken lang beproefd oor vijf vaarploegen. Naast een algehele oriëntatie om vertrouwd te ra- en met het schip, oefende de bemanning met alle veiligheidsmiddelen. i an het eind van elke proef week nam de Schulpengatals oefening ienstvaarten over van het oudere zusje „Molengat", fliddels een intensief testprogramma werd vorige week een laatste con trole gehouden op alle installaties en veiligheidsvoorzieningen aan boord van de SchulpengatDaardoor kwam aan het licht dat de vloeistof- oppelmg tussen de electrische aandrijfmotoren en de propellors niet oed functioneerde. Daarnaast waren er problemen met het computer- ysteem, dat storingsmeldingen gaf terwijl er helemaal geen storing /as. „Er is meer dan een week gezocht waar de fout zat. Er kon on- ertussen wel worden gevaren. Toen we eenmaal wisten waar het in zat, was het in tien minuten verholpen," aldus Teso-directeur Theo Hoo- erheide. dubbeldekker „Schulpengat" is bewust twee weken voor Pasen in vaart gebracht, om eventuele kinderziektes die zich nog voordoen te Iunnen verhelpen. De Molengatzal voorlopig als reserveboot aan de jam komen te liggen. De storing in het electrische circuit, die zich kort feleden op dit schip voordeed, is nog niet naar volle tevredenheid ver- maar heeft geen invloed op de besturing. De Turkse chauffeurs ontspannen in het Texelse voorjaarszonnetje, in afwachting van een 6000 kilometer lange, stoffige rit dant te Amsterdam. Burgemeester Schipper zal voorstellen de bootcom mandant in Den Helder zodanige be voegdheden te geven, dat met hem overleg kan worden gevoerd over za ken die op de wateren rond Texel be trekking hebben. Schipper: „Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee. In Amsterdam heeft de waterpolitie een totaal ander aandachtsveld dan hier. Wij worden gescheiden van de rest van het waddengebied, terwijl Vlie land vlakbij is." Dit besluit is echter van hogerhand opgelegd. Een 16-jarige bromfietser uit Den Burg liep zaterdagmiddag rond half drie hoofdwonden en een hersen schudding op, toen hij op het kruispunt Hollewal-Vogelenzang- Gasthuisstraat in aanrijding kwam met een auto. De jongen reed op de Gasthuisstraat en wilde de kruising oversteken. Van af de Hollewal kwam op dat moment de auto, bestuurd door een 26-jarige man uit Den Burg. De brommer raak te de auto rechtsachter. Als gevolg daarvan maakte de auto een abrupte draai en kwam op de Vogelenzang tot stilstand. De zeer zwaar bescha digde bromfiets werd door de politie voor onderzoek meegenomen. In de nacht van vrijdag op zaterdag was het in de Zwaanstraat in Den Burg niet erg rustig omdat de muziek van een der daar gevestigde horeca bedrijven te hard stond. Bovendien stond de deur open. De 22-jarige man achter de knoppen bracht het geluidsvolume direct terug nadat hij waarschuwend was toegesproken door de politie, die ook de eigenaar van de zaak in kennis stelde. chulpengat" gistermiddag bij het verlaten van de haven, voor het eerst als dienstboot. Acht vrachtwagens uit Turkije bivak keerden de afgelopen dagen op het parkeerterrein hoek Emmalaan/Haf- feiderweg. Het kamp trok de aan dacht van menig voorbijganger. Navraag leert dat de Turken in af wachting waren van een transport van 250 ton Texelse Draga- pootaardappelen naar Iran. ..Geen ongebruikelijke transactie", aldus Jan Boon uit De Cocksdorp. com missionair voor aardappelexporteur Hettema Zonen uit Emmeloord. ..Maar nu er zoveel wagens hier en kele dagen blijven staan, loopt het wat meer in de gaten." Donderdagavond arriveerden de eer ste trucks. In de loop van het week end groeide het gezelschap uit tot acht stuks. Het eind was daarmee nog niet in zicht. Totaal zullen de Texelse pootaardappelen met twaalf Turkse vrachtwagens worden afge voerd. De eerst aangekomen vrachtwagens konden niet direct met een vracht het eiland verlaten omdat pas giste ren de officiële laaddatum was. Pas zodra de vrachtbrieven waren gete kend en de transactie via de bank was geregeld, was het de Turken toe gestaan te laden en te vertrekken, In de tussentijd moesten de chauffeurs zelf maar zien hoe ze zich vermaak ten, drie- tot vierduizend kilometer van huis. In gebrekkig Duits leggen twee van hen uit dat ze wel het een en ander gewend zijn. „We logeren in hotel Volvo", zeggen ze met een lach. De mannen vertellen dat ze vrijwel voort durend onderweg zijn en grote af standen afleggen; daarom hebben ze een flinke voorraad eten en drinken bij zich. Een luik in de zijkant van één der wagens verbergt een voorraad kast; uitgeklapt doet het luik dienst als eettafel. Opvallend is een grote pot onvervalst Hollandse drop temid den van levensmiddelen met onlees bare etiketten. Voor nieuwsgierige passanten serveren de chauffeurs koffie of thee in sierlijk gevormde glaasjes. Het smaakt best. „De vrachtwagen is ons restaurant. We hebben alles bij ons, behalve var kensvlees. Dat mag niet, want we zijn Mohammedanen", verklaren de mannen. De afgelopen dagen hebben ze wat heen en weer geslenterd in de nabije omgeving en eenmaal naar het centrum. Maar de meeste tijd spendeerden ze onder elkaar bij de vertrouwde vrachtwagens: een beetje slapen, een beetje lezen en soms een partijtje schaak. Een aantal is naar Nederland gereisd vanuit Turkije via Parijs. Nu hebben ze, op weg naar Iran, ongeveer 6000 kilometer voor de wielen. Waarom zouden ze zich dan op dit vredige waddeneiland inspannen? Goed materieel De chauffeurs rijden voor twee fir- Een groep Texelaars heeft zeer on langs een uur op het busstation in Den Helder moeten wachten omdat de bus wegreed hoewel de Texelaars klaar stonden om in te stappen. Dat beweerde althans raadslid Ate Rienstra (CDA) in de rondvraag van de raadsvergadering. Bij de N2H in Den Helder is het voorval niet be kend. „Ik geloof geen snars van dit verhaal. Zo zijn onze chauffeurs niet opgevoed", aldus een woordvoerder. Volgens Rienstra waren de Texelaars per trein met tien minuten vertraging in Den Helder gearriveerd. Ze spoed den zich naar de gereedstaande stadsbus. Het lukte een tiental men sen de bus in te komen, tot de deur zich sloot en de bus wegreed richting veerhaven. „De rest rende naar de overgebleven taxi's, die echter ook snel vol waren. De overgeblevenen konden hierdoor de boot niet berei ken en waren gedwongen een uur te wachten", aldus Rienstra. De CDA'er wil dat de gemeente nagaat of de chauffeur zich beslist moest houden aan de vertrektijd of dat hij op eigen initiatief heeft gehandeld. Een woordvoerder van het NZH- haltekantoor in Den Helder zegt des gevraagd dat er in dergelijke situaties een noodprocedure bestaat. Als een bus afgeladen vol dreigt te raken, laat de chauffeur ogenblikkelijk een oproep uitgaan naar het haltekantoor. Van daaruit wordt actie ondernomen door het inzetten van een tweede bus. Wethouder Barendregt verwees in zijn beantwoording naar de onlangs in de commissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid gehouden discus sie over de aansluiting boot-bus in Den Helder. Conclusie was toen dat de totale dienstverlening op dat tra ject niet optimaal is. Barendregt wil daarom overleg voeren met vier be trokken partijen: de NS, de NZH en de gemeenten Den Helder en Texel. Het overleg wordt momenteel voor bereid. Bij een routinecontrole in de nacht van zaterdag op zondag hield de poli tie in de Klimpstraat in De Cocksdorp een 71-jarige man uit Maartensdijk aan. Toen hij aan het ademanalyseap paraat werd gezet, bleek hij iets te veel te hebben gedronken. Hem werd een rijverbod van drie uur opgelegd. ma's, getuige de opschriften op de zijkanten van de trucks. Drie wagens zijn van Caliskan Kardesler Internatio nal Transport uit Ankara, de overige vijf komen uit Istanbul (Ulusoy Trans port Co.). Laatstgenoemde vijf zijn al lemaal van het merk Volvo en zien er -als de stof even wordt weggedacht- nog patent uit. „Beslist geen ouwe troep", aldus een Texelse kenner. Vol gens hem zit bij de drie trucks uit Ankara, van het Duitse merk MAN, één bijzondere. Deze heeft namelijk een oude Büssing-cabine, maar voor zien van het merkplaatje MAN. Export De export van Texelse aardappelen naar landen als Iran is dus niet onge bruikelijk. Jan Boon schat dat jaarlijks 20.000 ton van het eiland wordt af gevoerd naar het buitenland. Het af zetgebied strekt zich uit tot landen rond de Middellandse Zee en in het Midden-Oosten. „Dat is niet iets van de laatste jaren, maar er is wel dertig jaar kweek aan vooraf gegaan. De pootaardappelen die aan deze landen worden verkocht, zijn gekweekt naar de omstandigheden die daar heersen. Met goede begeleiding vanuit Neder land moet het mogelijk zijn om daar zelf een succesvolle teelt van de^ grond te krijgen. Vanuit de wereld voedselorganisatie wordt de aardap pel ook gepromoot, vanwege de gunstige voedingswaarde." De aardappelexport vanuit Nederland omvatte in het seizoen 1989/'90 (oktober-april) 550,000 ton. Dit jaar groeit de export waarschijnlijk tot bo ven de 600.000 ton. „Ondanks de Golfoorlog", zegt Boon. „Want dat is het risico in deze handel: we exporte ren naar politiek gevoelige landen. Nu is Irak als afnemer weggevallen. Dat land was toch goed voor 10.000 ton per jaar." De pootaardappelen die gisteren door de Turken zijn geladen, zijn geleverd door diverse Texelse agrariërs. Daar naast halen de chauffeurs nog een paar vrachten op in Groningen. De reis naar Iran duurt naar verwachting een dag of tien, twaalf. Uiteraard worden de aardappels onderweg goed gekoeld. „Drieduizend kilometer tot de Turkse grens, daarna tweedui zend dwars door Turkije en tot slot nog eens duizend in Iran. Ja, door Irak kan ook, maar die route is veel te gevaarlijk", aldus de goed verzorgd uitziende chauffeurs. De losadressen bevinden zich in drie plaatsen ten noorden van de Iraanse hoofdstad Te heran: Faridan, Zanjan en Sharoed. ei CEBECO Mechanisatie b.v. Bernhardlaan 172, 1791 XJ Den "Burg, tel 12752

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1