Groen 'ZwartsJ~exels in het hart
Man regiopolitie
ladelig voor Texel
1
„Stadsbus Den Helder
liet Texelaars staan
Turkse truckchauffeurs
gestrand aan Emmalaan
Schulpengat in de vaart
3een rekening met eilandpositie"
In afwachting van aardappeltransport:
Bromfietser gewond
bij aanrijding
Geluidsoverlast
Is'i
r
Eerste kievitsei gevonden
Nieuwe feestcommissie
Den Hoorn pakt uit
Herinneringen aan ULO 1971
b+ Anne Kemper schitterde
in toneelstuk SVC
»i Taarten voor ongeslagen
kampioensteam Tevoko-dames
Rijverbod
ATTENTIE ATTENTIE
Uw voordelige
motor- of zitmaaier
staat bij de CEBECO,
Bernhardlaan 172
SHOW-, KIJK- en KOOPDAGEN
22 en 23 maart a.s.
zie onze donderdag advertentie.
BRIGHT 15 SEPTEMBER 1887
10565
DINSDAG 19 MAART 1991
advertenties, abonnementen, etc.
wpld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
on 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
ctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
10-12741.
ctie buiten werktijd
reet Berndsen, Wilhelmmalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs ƒ43,95 per half jaar; Los ƒ1,20
1993 moet de gemeentepolitie
it de rijkspolitie zijn gefuseerd tot
jnaamde „regiopolitie". Iedere
leente krijgt, afhankelijk van de
itte, een basiseenheid. Voor spe-
jtische ondersteuning kan een
jep worden gedaan op een regio-
li tweedelijns-voorziening. Maar in
ïplan waarin dit is uitgewerkt is
en rekening gehouden met de ei-
ipositie van Texel. De burge-
ister heeft in een brief zijn
jnoegen hierover aan de sa-
istellers kenbaar gemaakt.
Jeden van de raadscommissie
algemeen en organisatorisch be-
[moedigden de burgemeester gis-
tavond aan zich sterk te maken
or de speciale status van Texel.
S Kuip van Texels Belang: „In het
n worden verschillende samenstel-
gen van de basiseenheden ge-
lemd. Zo zou Texel kunnen
pengaan met Den Helder, Zijpe en
ina Paulowna of alleen met Den
aider. Maar in de praktijk betekent
ït dat we er in iedere variant op
jhteruit gaan. We staan bevoegdhe
in af aan andere gemeenten en de
lot belemmert een optimale samen-
bfking." Het raadslid vroeg of het
an nog consequenties heeft voor
Komst van gedetacheerde politie-
ulp in de zomermaanden. Gré Ze
ers (PvdA) wilde weten of er nog
ivloed op de inhoud van het plan
an 'worden uitgeoefend of dat alles
TOststaat
Meer te vertellen
jit Stam, hoofd van de afdeling al-
pene zaken,'legde uit dat het een
fontwerp betreft, maar dat de ge-
|nten er niet veel over te zeggen
ben. „We hebben de indruk dat
lemeenten die beschikken over
eentepolitie (bij meer dan 40.000
iners) meer te vertellen hebben.
groepscommandanten van de
politie zijn slecht vertegenwoor
digd bij de reorganisatie en daar zijn
ze het niet mee eens." Stam vertelde
dat er veel heen en weer wordt ge
praat en geschreven over de reorgani
satie en dat de stapel papier erover
dagelijks toeneemt. „In het eerste
concept werd duidelijk aangegeven
dat Texel een apart geval is. In het
tweede voorontwerp werden we ech
ter niet meer genoemd. Maar wij wil
len vastgelegd hebben dat men
rekening houdt met onze eilandsta-
tus."
Volgens Stam staat de komst van ge-
detacheerden hier los van, hoewel zij
na de reorganisatie uit de regio moe
ten komen waar Texel bij gaat horen,
„Dat wordt dan weer een probleem
op zich, want daarin bevinden zich
meerdere kustgemeenten, die alle
maal extra hulp nodig hebben...."
Uitwisselen
Burgemeester Schipper merkte op
dat Texel nu ook al op Alkmaar is
aangewezen als er specialistische
hulp is vereist. „Ik ben wel vóór het
vormen van één politiekorps. Het uit
gangspunt van het plan is dat naar
behoefte kan worden uitgewisseld,
maar dat gaat voor Texel niet op.
Daarnaast heeft Texel na Amsterdam
het grootste aantal toeristische over
nachtingen, wat ook speciale aanpak
vraagt. De raad moet invloed krijgen
op de politiezorg," aldus de burge
meester, die opmerkte dat het ver
zoek om extra mankracht hier los
van staat.
Te water
Per 1 april wordt de situatie van de
rijkspolitie te water gewijzigd. Mo
menteel hoort Texel bij Den Helder,
dat weer onder Leeuwarden valt. Zo
doende wordt het hele waddengebied
door één waterpolitie-afdeling bestre
ken. Maar begin volgende maand
gaat Texel bij regio Noordholland ho
ren, die loopt tot Amsterdam. Dat
betekent dat overleg voortaan moet
plaatsvinden met de politiecomman-
)e nieuwe Teso-dubbeldekker Schulpengatis gisteren om 12.05 uur
fficieel in de vaart gegaan. De veerboot is vijf weken lang beproefd
oor vijf vaarploegen. Naast een algehele oriëntatie om vertrouwd te ra-
en met het schip, oefende de bemanning met alle veiligheidsmiddelen.
i an het eind van elke proef week nam de Schulpengatals oefening
ienstvaarten over van het oudere zusje „Molengat",
fliddels een intensief testprogramma werd vorige week een laatste con
trole gehouden op alle installaties en veiligheidsvoorzieningen aan boord
van de SchulpengatDaardoor kwam aan het licht dat de vloeistof-
oppelmg tussen de electrische aandrijfmotoren en de propellors niet
oed functioneerde. Daarnaast waren er problemen met het computer-
ysteem, dat storingsmeldingen gaf terwijl er helemaal geen storing
/as. „Er is meer dan een week gezocht waar de fout zat. Er kon on-
ertussen wel worden gevaren. Toen we eenmaal wisten waar het in
zat, was het in tien minuten verholpen," aldus Teso-directeur Theo Hoo-
erheide.
dubbeldekker „Schulpengat" is bewust twee weken voor Pasen in
vaart gebracht, om eventuele kinderziektes die zich nog voordoen te
Iunnen verhelpen. De Molengatzal voorlopig als reserveboot aan de
jam komen te liggen. De storing in het electrische circuit, die zich kort
feleden op dit schip voordeed, is nog niet naar volle tevredenheid ver-
maar heeft geen invloed op de besturing.
De Turkse chauffeurs ontspannen in het Texelse voorjaarszonnetje, in afwachting van een 6000 kilometer lange, stoffige rit
dant te Amsterdam. Burgemeester
Schipper zal voorstellen de bootcom
mandant in Den Helder zodanige be
voegdheden te geven, dat met hem
overleg kan worden gevoerd over za
ken die op de wateren rond Texel be
trekking hebben. Schipper: „Ik ben
hier helemaal niet gelukkig mee. In
Amsterdam heeft de waterpolitie een
totaal ander aandachtsveld dan hier.
Wij worden gescheiden van de rest
van het waddengebied, terwijl Vlie
land vlakbij is." Dit besluit is echter
van hogerhand opgelegd.
Een 16-jarige bromfietser uit Den
Burg liep zaterdagmiddag rond half
drie hoofdwonden en een hersen
schudding op, toen hij op het
kruispunt Hollewal-Vogelenzang-
Gasthuisstraat in aanrijding kwam
met een auto.
De jongen reed op de Gasthuisstraat
en wilde de kruising oversteken. Van
af de Hollewal kwam op dat moment
de auto, bestuurd door een 26-jarige
man uit Den Burg. De brommer raak
te de auto rechtsachter. Als gevolg
daarvan maakte de auto een abrupte
draai en kwam op de Vogelenzang
tot stilstand. De zeer zwaar bescha
digde bromfiets werd door de politie
voor onderzoek meegenomen.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
was het in de Zwaanstraat in Den
Burg niet erg rustig omdat de muziek
van een der daar gevestigde horeca
bedrijven te hard stond. Bovendien
stond de deur open. De 22-jarige
man achter de knoppen bracht het
geluidsvolume direct terug nadat hij
waarschuwend was toegesproken
door de politie, die ook de eigenaar
van de zaak in kennis stelde.
chulpengat" gistermiddag bij het verlaten van de haven, voor het eerst als dienstboot.
Acht vrachtwagens uit Turkije bivak
keerden de afgelopen dagen op het
parkeerterrein hoek Emmalaan/Haf-
feiderweg. Het kamp trok de aan
dacht van menig voorbijganger.
Navraag leert dat de Turken in af
wachting waren van een transport
van 250 ton Texelse Draga-
pootaardappelen naar Iran. ..Geen
ongebruikelijke transactie", aldus
Jan Boon uit De Cocksdorp. com
missionair voor aardappelexporteur
Hettema Zonen uit Emmeloord.
..Maar nu er zoveel wagens hier en
kele dagen blijven staan, loopt het
wat meer in de gaten."
Donderdagavond arriveerden de eer
ste trucks. In de loop van het week
end groeide het gezelschap uit tot
acht stuks. Het eind was daarmee
nog niet in zicht. Totaal zullen de
Texelse pootaardappelen met twaalf
Turkse vrachtwagens worden afge
voerd.
De eerst aangekomen vrachtwagens
konden niet direct met een vracht
het eiland verlaten omdat pas giste
ren de officiële laaddatum was. Pas
zodra de vrachtbrieven waren gete
kend en de transactie via de bank
was geregeld, was het de Turken toe
gestaan te laden en te vertrekken, In
de tussentijd moesten de chauffeurs
zelf maar zien hoe ze zich vermaak
ten, drie- tot vierduizend kilometer
van huis.
In gebrekkig Duits leggen twee van
hen uit dat ze wel het een en ander
gewend zijn. „We logeren in hotel
Volvo", zeggen ze met een lach. De
mannen vertellen dat ze vrijwel voort
durend onderweg zijn en grote af
standen afleggen; daarom hebben ze
een flinke voorraad eten en drinken
bij zich. Een luik in de zijkant van één
der wagens verbergt een voorraad
kast; uitgeklapt doet het luik dienst
als eettafel. Opvallend is een grote
pot onvervalst Hollandse drop temid
den van levensmiddelen met onlees
bare etiketten. Voor nieuwsgierige
passanten serveren de chauffeurs
koffie of thee in sierlijk gevormde
glaasjes. Het smaakt best. „De
vrachtwagen is ons restaurant. We
hebben alles bij ons, behalve var
kensvlees. Dat mag niet, want we
zijn Mohammedanen", verklaren de
mannen. De afgelopen dagen hebben
ze wat heen en weer geslenterd in
de nabije omgeving en eenmaal naar
het centrum. Maar de meeste tijd
spendeerden ze onder elkaar bij de
vertrouwde vrachtwagens: een beetje
slapen, een beetje lezen en soms een
partijtje schaak.
Een aantal is naar Nederland gereisd
vanuit Turkije via Parijs. Nu hebben
ze, op weg naar Iran, ongeveer 6000
kilometer voor de wielen. Waarom
zouden ze zich dan op dit vredige
waddeneiland inspannen?
Goed materieel
De chauffeurs rijden voor twee fir-
Een groep Texelaars heeft zeer on
langs een uur op het busstation in
Den Helder moeten wachten omdat
de bus wegreed hoewel de Texelaars
klaar stonden om in te stappen. Dat
beweerde althans raadslid Ate
Rienstra (CDA) in de rondvraag van
de raadsvergadering. Bij de N2H in
Den Helder is het voorval niet be
kend. „Ik geloof geen snars van dit
verhaal. Zo zijn onze chauffeurs niet
opgevoed", aldus een woordvoerder.
Volgens Rienstra waren de Texelaars
per trein met tien minuten vertraging
in Den Helder gearriveerd. Ze spoed
den zich naar de gereedstaande
stadsbus. Het lukte een tiental men
sen de bus in te komen, tot de deur
zich sloot en de bus wegreed richting
veerhaven. „De rest rende naar de
overgebleven taxi's, die echter ook
snel vol waren. De overgeblevenen
konden hierdoor de boot niet berei
ken en waren gedwongen een uur te
wachten", aldus Rienstra. De CDA'er
wil dat de gemeente nagaat of de
chauffeur zich beslist moest houden
aan de vertrektijd of dat hij op eigen
initiatief heeft gehandeld.
Een woordvoerder van het NZH-
haltekantoor in Den Helder zegt des
gevraagd dat er in dergelijke situaties
een noodprocedure bestaat. Als een
bus afgeladen vol dreigt te raken,
laat de chauffeur ogenblikkelijk een
oproep uitgaan naar het haltekantoor.
Van daaruit wordt actie ondernomen
door het inzetten van een tweede
bus.
Wethouder Barendregt verwees in
zijn beantwoording naar de onlangs
in de commissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid gehouden discus
sie over de aansluiting boot-bus in
Den Helder. Conclusie was toen dat
de totale dienstverlening op dat tra
ject niet optimaal is. Barendregt wil
daarom overleg voeren met vier be
trokken partijen: de NS, de NZH en
de gemeenten Den Helder en Texel.
Het overleg wordt momenteel voor
bereid.
Bij een routinecontrole in de nacht
van zaterdag op zondag hield de poli
tie in de Klimpstraat in De Cocksdorp
een 71-jarige man uit Maartensdijk
aan. Toen hij aan het ademanalyseap
paraat werd gezet, bleek hij iets te
veel te hebben gedronken. Hem werd
een rijverbod van drie uur opgelegd.
ma's, getuige de opschriften op de
zijkanten van de trucks. Drie wagens
zijn van Caliskan Kardesler Internatio
nal Transport uit Ankara, de overige
vijf komen uit Istanbul (Ulusoy Trans
port Co.). Laatstgenoemde vijf zijn al
lemaal van het merk Volvo en zien er
-als de stof even wordt weggedacht-
nog patent uit. „Beslist geen ouwe
troep", aldus een Texelse kenner. Vol
gens hem zit bij de drie trucks uit
Ankara, van het Duitse merk MAN,
één bijzondere. Deze heeft namelijk
een oude Büssing-cabine, maar voor
zien van het merkplaatje MAN.
Export
De export van Texelse aardappelen
naar landen als Iran is dus niet onge
bruikelijk. Jan Boon schat dat jaarlijks
20.000 ton van het eiland wordt af
gevoerd naar het buitenland. Het af
zetgebied strekt zich uit tot landen
rond de Middellandse Zee en in het
Midden-Oosten. „Dat is niet iets van
de laatste jaren, maar er is wel dertig
jaar kweek aan vooraf gegaan. De
pootaardappelen die aan deze landen
worden verkocht, zijn gekweekt naar
de omstandigheden die daar heersen.
Met goede begeleiding vanuit Neder
land moet het mogelijk zijn om daar
zelf een succesvolle teelt van de^
grond te krijgen. Vanuit de wereld
voedselorganisatie wordt de aardap
pel ook gepromoot, vanwege de
gunstige voedingswaarde."
De aardappelexport vanuit Nederland
omvatte in het seizoen 1989/'90
(oktober-april) 550,000 ton. Dit jaar
groeit de export waarschijnlijk tot bo
ven de 600.000 ton. „Ondanks de
Golfoorlog", zegt Boon. „Want dat is
het risico in deze handel: we exporte
ren naar politiek gevoelige landen. Nu
is Irak als afnemer weggevallen. Dat
land was toch goed voor 10.000 ton
per jaar."
De pootaardappelen die gisteren door
de Turken zijn geladen, zijn geleverd
door diverse Texelse agrariërs. Daar
naast halen de chauffeurs nog een
paar vrachten op in Groningen. De
reis naar Iran duurt naar verwachting
een dag of tien, twaalf. Uiteraard
worden de aardappels onderweg
goed gekoeld. „Drieduizend kilometer
tot de Turkse grens, daarna tweedui
zend dwars door Turkije en tot slot
nog eens duizend in Iran. Ja, door
Irak kan ook, maar die route is veel
te gevaarlijk", aldus de goed verzorgd
uitziende chauffeurs. De losadressen
bevinden zich in drie plaatsen ten
noorden van de Iraanse hoofdstad Te
heran: Faridan, Zanjan en Sharoed.
ei CEBECO
Mechanisatie b.v.
Bernhardlaan 172, 1791 XJ Den "Burg, tel 12752