e stranding van de „Pomona u KORT TEXEIS A J)iy. m e Stadsbus Den Helder Grondverkoop voor trafo's ERDAG 28 MAART 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 15 f I worden. In dat geval zou de verkoop van de aan de wal gebrachte spullen hem in staat stellen het hulploon aan de visserlui te betalen. fV ft Queen ol London nn/t l Anhtmu* iti49 - ji 'j* A Bllmdmu IW t'Ijf kreuur fictlAA 1632 I J f'1* «1 ril W Ot Jonpt Anlono- IH*P -ij.*'1 <2fTtV A Lar^brrtuy 1*14 ÉhAnn f Cz-riofui. 1650 É'.^TSS Jttk T>omai Amowenh Ifr kf,f Puur en Jan. L CquuUor 109 Auro/O. I0'J4 Alirrf. UanA CalKafina "*4t" t WSB ,„ndrJadant>na. XHir \[M Go*lf Tn>uu.. 1043 r *2fj lir^- Oc ,85i A mal to 1042 -rtirtr+.'Unj m 45 - J>:rsra^;. J^fe ff if hord. 1691 (pfguianng Orcaninfl Maria. Groot' v Kr.Hf.nobu. fampFU 16.1» C£-tutr( Vlok «k ~r t - -1 "«-X rji'i L'j6 *f fa Tnn worden genoemd. Het schip was zwaar beschadigd en grotendeels ontwricht. De koperen platen die de huid hadden bedekt - tegen pokken, kokerwormen en dergelijke- hingen in rafels bij het vaartuig neer. Aan dek was ook het een en ander zwaar be schadigd, waarbij onder anderen de verschansing als verloren moest wor den beschouwd. Uiteindelijk kwamen de drie experts tot de slotsom dat de totale waarde van het schip in haar huidige toestand f 3100,00 bedroeg. Ook was er voor ƒ1189,00 aan zeilen, rol len zeildoek, touwwerk, een boot en vele andere zaken verloren gegaan. De totale reparatiekosten bedroegen volgens de experts f 3418,00. Of ka pitein Thiessen zijn schip heeft laten repareren is niet bekend. Wel werd op 2 januari 1851 in de herberg De Rijzende Zon op de haven van Oude- schild een verkoping gehouden. Het betrof 500 Nederlandse ponden rood- blad koper afkomstig van de /„Porno- na'. De totale opbrengst was t 434,37 waarvan f 38,5214 verko- pingskosten en f 10,5914 registratie kosten, zodat Thiessen uiteindelijk f 385,25 ontving. En de gieren?. Zij zaten alweer op hun post bij het strand rustig op het volgende slachtoffer te wachten. Zij hadden de tijd, de winter duurde im mers nog lang genoeg! N.Z.H., wat kennen jullie je personeel en hun gedrag naar buiten toch slecht. Ook ik stond bij degenen die een uur moesten wachten. Als enige ben ik toen het N.Z.H. kantoor bin nengelopen. Daar zaten twee chauf feurs om de koffie terwijl de derde net weg liep. Toen ik hen beleefd vroeg of zij een aan de kant staande bus in wilden zetten om alle wach tende Texelaars even naar de boot te brengen antwoordden zij lakoniek: „Nee, dat kunnen wij niet doen. U moet gewoon een uur wachten". Be grijpt u nu dat ik mij zeer beledigd voel als de N.Z.H. zegt dat het voor val hen niet bekend is!! De bussen richting Texelse boot gaan gemiddeld te laat, behalve als de trein te laat is. Dan rijden ze opeens wel op schema. Het enige dat deze busdienst hoeft te doen is mensen naar de boot brengen. Waarom kan er niet op een verlate trein worden gewacht? De chauffeurs in de kantine wisten zelfs dat de trein te laat was! Ook vertel den zij dat de bus die voor onze ogen vertrok „vol" was. Sorry, maar uw maatschappij hanteert dan wel verschillende definities voor het woord „vol". Er waren n.l. nog een heleboel lege stoelen in die bus. Ooit wel eens voor de deuren van de bus gestaan die ze dicht doen als de bestuurder een stroom mensen aan ziet komen? Zeer deprimerend. En waarom wilde de desbetreffende chauffeur bij de boot de mensen er zo snel mogelijk uit hebben en weg wezen? Voelde hij soms ook dat hij toch fout had gehandeld? En nog be weert de N.Z.H. nergens van te we ten. Hoezo oogkleppen!! De zondagavond geeft ook vaak proble men. Nog steeds schijnt het niet bij de N.Z.H. te zijn doorgedrongen (hoe zo oordopjes) dat bij de boten van 6, 7 en 8 uur twee bussen niet overbo dig zijn. Verder zou ik wethouder Ba- rendregt willen vragen zich de moeite te besparen om de totale dienstverle ning op dit traject aan te passen. De gemeente heeft in de loop der ja ren enkele stukjes grond uitgegeven aan het electriciteitsbedrijf (toen nog TEM) voor het plaatsen van transfor matorgebouwtjes („trafo's"). Door de nauwe contacten tussen TEM en de gemeente werd als erfpacht een symbolisch bedrag afgesproken. Later werd deze erfpacht echter opgetrok ken naar een reële prijs. Aan het PEN wordt tegenwoordig grond voor trafo's verkocht. De ge meente heeft met dit bedrijf een af spraak gemaakt over aankoop van de in erfpacht uitgegeven stukken. Het PEN heeft ook nog iets terug voor de gemeente: drie stukjes grond waar in het verleden trafo's hebben gestaan. De ruil kan niet helemaal uit, het PEN zal nog f7272,50 toe moeten betalen. Zelfs nu er ruimte genoeg is om nor male aansluitingen te hebben tussen trein, bus en boot en vice versa, blijkt het voor de N.Z.H. al moeilijk om dat te organiseren. Als je de tus senliggende tijd gaat proberen te ver korten krijg je nog meer problemen. Dan gaan we weer terug naar jaren geleden. Dat was öf een kaartje en de trein niet óf andersom. Nee, deze aansluitingen kunnen prima zo blijven. Alleen zal de N.Z.H. een aantal chauffeurs een socialere hou ding t.o.v. de Texelaars moeten aan meten. Goede en klantvriendelijke chauffeurs zijn er ook bij de N.Z.H., maar zoals altijd lijden de goede on der de slechte. Ik zou zeggen: chauf feurs, denk nog eens na over vrijdag 8 maart om ongeveer 20.20 uur. Zat u toen in het kantoor? Zwijg dan niet en durf te zeggen dat ik u die vraag heb gesteld. Een al jaar heen en weer reizen de student: Anja Witte Geslaagd. Voor het examen kok aan de Culinaire Vakschool te Gronin gen slaagde L.A. Huisman uit Den Hoorn. Onder dak. De bedrijvenactie van het Koninklijk Texels Fanfarecorps be gint niet pas op 22 april, zoals wij meldden, maar ging al op 22 maart van start. De actie, bestemd voor het nieuwe verenigingsgebouw, loopt tot 26 april. In de week na 26 april zijn particulieren aan de beurt. De actie „Onder dak" wordt feestelijk afgeslo ten op 4 mei. Kruisvereniging. In verband met Goede vrijdag is het Kruisverenigings gebouw (voorheen Groene Kruis) aan de Wittekruislaan morgen de gehele dag gesloten. Ook het magazijn is niet geopend. Voor dringende geval len kan men terecht via de centrale in Den Helder, tel. 02230-23024. Zaalstofzuiger. De vijftien jaar oude zaalstofzuiger van sporthal Ons Genoegen mag worden vervangen. De nieuwe machine, die in eigen be heer wordt gemaakt door meerdere zuigapparaten in een frame te plaat sen, gaat totaal f9827,08 kosten. Raadhuis. Nu de verbouwing van het raadhuis is afgerond, blijkt dat er f11.804,- is overgehouden. Dit bedrag gaat naar de post algemene middelen. Bevoegd. Wethouder Tine Krijnen krijgt de bevoegdheid subsidies uit de pot ontwikkelingshulp te verstrekken, mits de aanvragen aan de gestelde criteria voldoen en het budget toerei kend is. De gemeente keert maximaal 35 procent uit. Tanzania. Het Tanzaniacomité heeft f2689,28 bijeen gebracht voor de aankoop van goederen voor een huis houdschool en een ziekenhuis. De gemeente geeft 35 procent subsidie, dus f941,24. et het schrijven van een kort briefje bevestigde op- rstrandvonder Willem Bok het einde van de laatste reis n het kotterschip „Pomona". imen met haar echtgenoot de Etrurische god „Vertumnus' eld de godin„Pomona" zich bezig met het rijpen der jchten en de rijping der boomvruchten in het bijzonder. iu de stranding van de met kastanjes geladen „Pomona" n actie van één van de mythologische rivalen van haar ischermgodin zijn geweest of het gevolg van wind en romingen rond Texel? Afgaand op de nu volgende heepsverklaring van kapitein en eigenaar Boy Thies Peter ïiessen houden we het maar op het laatste. Met behulp van twee vaartuigen en een aantal manschappen begon men de „Pömona" te lossen. De kastanjes werden naar het strand gebracht en vandaar met een kar naar een veilige plek in de duinen vervoerd. Daarvan daan werden ze later via De Cocks- dorp met een lichter (drijvende bak) naar Oudeschild gebracht. Ondertus sen was de bemanning druk bezig al le zeilen, tuigage „zoomede alles wat in den kajuit voorhanden was" naar de wal te brengen teneinde het schip zo licht mogelijk te maken. Later op de dag begonnen de vermoeienissen van de vorige dagen en nachten hen parten te spelen. Geheel afgemat vroegen ze de kapitein verlof zich naar de wal te mogen begeven. Thiessen gaf die toestemming zodat de stuurman, twee matrozen en de kok naar het strand gingen. Daar werd hen „door den zorgen van voor noemde vice consul den noodige hulp en gelegenheid tot rusten ver schaft". Kapers op kust De kapitein had inmiddels een aantal duistere personen als gieren op de rand van de duinen zien zitten. Aan gezien hij voldoende had gehoord over de roofzucht van deze lieden, leek het Thiessen verstandig voorlo pig aan boord te blijven. De 13e no vember werd niet gelost. Aan de wal werd die dag door de kapitein en stuurman ten overstaan van de nota ris en getuigen Jan Corneliszoon Schagen en Petrus Schuiver de scheepsverklaring (reisverslag) opge maakt. Bij zijn terugkomst aan boord leek al les in orde en waren de „roofvogels" verdwenen, dus kapitein Thiessen was gerust gesteld. Hij had echter beter moeten weten. Bij inspectie bleken een vat wijn en een kist cho colade uit het ruim te zijn verdwe nen. Ook vond hij een hoeveelheid gebroken flessen. Vermoeid besloot de man zijn kooi op te zoeken. Naast hem, op hun ten anker liggende scheepjes, vierden de visserlui feest.... En begeleid door hun lui druchtige gezang viel de kapitein uit eindelijk in slaap. Midden in de nacht schrok Thiessen plotseling wakker. Hij merkte dat de wind weer tot stormachtig was toe genomen en voelde zijn schip bewe gen! Snel ging hij aan dek en zag dat de visserlieden ondanks de feestroes op tijd waren verdwenen. Wegens gebrek aan hulp zette hij zich alleen aan het ankerspil. Met de in hemzelf aanwezige „ellebogenstoom" (spier kracht) lukte het Thiessen zijn schip bijna een halve kabellengte (100 me ter) in de richting van het uitgezette anker te trekken. Doornat en dodelijk vermoeid overzag de kapitein het re sultaat van zijn beulswerk. Pech was echter zijn deel, want op dat mo ment brak de ankerketting en werd de nu veel lichtere „Pomona" hoog op het vaste strand gezet. Nog steeds gaf Thiessen de strijd niet op. Diezelfde dag liet hij, om zijn schip nog lichter te maken, de nog aangeslagen zeilen, kettingen, boom, gaffel en lopend touwwerk aan de wal brengen. Op die manier hield hij tevens rekening met de mogelijkheid dat zijn schip uit elkaar geslagen zou doosten als wanneer zij op den mid dag een ure van dien dag in de haven van Texel behouden arriveer den en het schip op de door den ha venmeester aangegeven plaats vastlegden". Intussen hadden de koo plieden Klaas van der Sterre en Mi- chiel Kooger zich bezig gehouden met de lading kastanjes. In opdracht van vice consul Willem Bok was die lading overgebracht naar Oudeschild. Samen met, jawel het mes sneed ook toen al aan diverse kanten, ma kelaar Willem Bok kwamen zij tot de conclusie dat de kastanjes waren be schadigd door zee, stuifzand en he melwater. Hun advies was dan ook de zaak zo snel mogelijk te verkopen in het belang van de geïnteresseer den. De officiële stukken vermelden verder niets over een eventuele ver koop. Schaderapport Zoals gebruikelijk werd ook van de „Pomona" een schaderapport opge maakt. Als experts werden deze keer een oude bekende ex-kapïtein Jonas Noordberg, kapitein Willem Blom bei de uit Oudeschild en de scheepstim mermanbaas Simon Lastdrager uit Nieuwediep aangesteld. Nadat het schip op de helling was getrokken werd ze door de drie heren aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen. De „Pomona" was veilig in Oude schild aangekomen, dat wel. Afgaan de op de uitkomst van het schaderapport mocht dit een wonder Zandbank Later op de dag viel de wind weer helemaal weg. Vanaf dat moment tot aan de twintigste hebben de ,,door den kapitein tot hulp geroepen vis- scherlieden onophoudelijk alle pogin gen en kunstmiddelen zooals van het weggraven van zandbank en dergelij- ken aangewend op voornoemd schip weder vlot te krijgen". Uiteindelijk werd al hun zwoegen toch beloond. Op die dag draaide de wind naar het zuiden. De bemanning werd weer aan het ankerspil gezet, de visserlui maakten vast en tot groot verdriet van de gieren bewoog het schip zich, zwaar stotend, stukje voor stukje naar dieper water. Tot ieders verwon dering bleek de „Pomona" geen wa ter te maken. Met behulp van een paar vletten werden snel de zeilen, touwwerk en andere spullen weer aan boord gebracht. Daar construeer de men een noodzeil, hieuwde het anker en verzeilde rondom de noord- hoek van Eierland tot voor De Cocks- dorp, waar ze die avond het anker lieten vallen. Na de volgende ochtend opnieuw het anker te hebben gelicht „hebbende een flauwe koelte uit het noor- yj J" )n/Ui Kruispeiling ichtereenvolgens Bill of Portland, Catherines Pt. op het eiland it, Beachy Head en Dungeness isseerd te zijn, nam stuurman Stian Chnstensen tegen midder- )t op 10 november een kruispei- met het kompas van de vuren North Foreland en South Fore- De uitkomst hiervan gaf een tie van 51° 16' Noord 1° 40' I, wat overeen komt met vijftien noordoost van Dover, iet passeren van de straat van ïr was al gebleken dat het weer Ie Noordzee slechter was dan had verwacht. Een gure stor- htige noordwesten wind zorgde hoge aanschietende zeeën en dikke verstopte lucht, zodat op ovember geen observaties kon- worden gedaan. In de middag de wind toe tot een ware storm et westnoordwesten. Bij hoge n werd het grootzeil gereefd en de „Pomona" een koers van doost ten oosten voorliggen. Dodelijk mg rek«werk kwamen de kapi- en zijn stuurman „s avonds om r op een gegist bestek (geschat- ïsitie) van 53° 26 'Noord en 3° Dost, waarop zij oost ten noor- Singen sturen. Laatstgenoemde leningen, die uitkwamen op een ie van ongeveer veertig mijl noordwest van Texel, èn de te m koers zouden dodelijk voor de tona" blijken te zijn. op de avond liep de wind naar 'oordwesten en nam in kracht 2waar voor de hoge zeeën we- ind stoof de „Pomona" door de lonkere nacht. Intussen grijnsde Bn paar mijl afstand de branding de Texelse kust begerig naar zijn vermoedende prooi. Om half If was het zover. Tot hun grote itting zagen de mannen plotse- ïen vlakte van schuim recht Jit. Bijna op hetzelfde moment ite het schip zwaar aan de 1, waarbij het angstaanjagende d van het schrapende zand on- 'e bodem de mannen deed hui- Krakend brak het roer af, door de „Pomona" als een vlieg n dodelijk web van geweld zat tgen. Sidderend en steunend de „Pomona" over de eerste heengeslagen om vervolgens ir op de tweede bank te bonken, 'esd klemde de bemanning zich vast. Gezien het geweld waren zij doodsbang dat hun schip ter plekke uit elkaar geslagen zou worden. Onbeweeglijk Geen moment liet de branding de ar me „Pomona" met rust. Zwaar wer kend werd ze ook over deze bank heen geslagen om uiteindelijk vlak bij het vaste strand onbeweeglijk vast te blijven zitten. Terwijl de zee gestadig over het schip heen rolde, probeerden de mannen uit levensbehoud een boot uit te zetten. Deze werd echter onmiddellijk in stukken geslagen, waarop men zich aan de pompen zette. Die sloegen echter lens (haal den lucht). In die benauwde toestand zat er niets anders op dan te proberen de nacht zo goed mogelijk door te ko men. Bij het aanbreken van de dag nam de wind plotseling snel in kracht af. Na overleg kwam de bemanning tot de conclusie dat men op de noordwestpunt van Texel moest zijn gestrand. Deze conclusie bleek juist en werd bevestigd door de vissers, die al snel rondom het schip versche nen. Hun aanbod om te helpen bij en aantal dagen voor Sarossa op vier van Bilbao ten anker te heb- gelegen, had de „Pomona" haar ig kastanjes ingenomen. Nadat laar was gemaakt en kapitein ssen zich ervan had overtuigd zijn schip voldoende zeewaardig vertrokken zij rond het middag van zondag 3 november richting van Biscaya, op weg naar Ham- Ier zeer gunstige weersomstandig- en - matige zuidzuidoosten wind - seerde het schip met haar vijf be- iningsleden tijdens de tweede :ht in de ochtend van 7 november issant en zeilde vervolgens Het aal in. Gezien de onbetrouwbaar- 0 van het weer op deze plaats in 1 tijd van het jaar, besloot Thies- stijf onder de Engelse wal te >en. In de nacht van 8 november 3.30 uur peilden zij Startpoint in noordoosten op een afstand van Duitse mijlen, dat is zestien zee- m. het bergen van schip en lading w „op goede mannen zeggen" (een man een man een woord een woord) door de kapitein aangenomen. Verloren? Even later verscheen ook Willem Bok in zijn functie als opperstrandvonder. Daar hij er van uit ging dat de „Po mona" als verloren diende te worden beschouwd, bood hij de kapitein alle hulp aan, voortvloeiende uit de strandvonderijwettenThiessen was echter van mening dat de „Po mona" weer naar dieper water kon worden gewerkt. De aanwezige vis serlui dachten daar, mede door de te verwachten verdiensten, hetzelfde over. Willem Bok verdween, om na een half uur in zijn functie als vice consul- van de vrije Hansestad Hamburg op nieuw aan boord te verschijnen. Dit maal bood hij de kapitein alle benodigde hulp aan bij het vlot bren gen van zijn schip om het vervolgens op een veilige plaats te laten anke ren. Deze hulp werd door Thiessen geaccepteerd. Met behulp van een visserschuit werd vervolgens een zwaar anker met ketting naar de zee kant uitgezet. Op die manier hoopten ze bij het volgende tij met behulp van het ankerspil het schip naar die per water te kunnen trekken. Tevens werd besloten om over te gaan tot het lossen van de lading kastanjes, wat het afbrengen van de „Pomona" zeker zou vergemakkelijken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 15