Boom stelt toekomst veilig met groter dok ssr-*Groen Zwarts- Texel mhet harL, tsssssssr"*- m Maandag beslissing over nieuwbouw bij RSG/LBO? Kunstwerk? Tekort aanmeldingen voor stadswandeling De wijze uil PEN-bedrijf jft voorlopig ;tand laandag eerste ind al op strand HCHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10571 DONDERDAG 11 APRIL 1991 11, Den Burg, telefoon 02220-14687. rimmerman, Andere regeling voor strandreiniging w Beachparkhuizen: zelf Kijkje in het thans nog in Flensburg liggende dok. dat in augustus ligplaats krijgt in de haven van Oudeschild. Het veel grotere droogdok dat in augustus in gebruik wordt ge nomen door het Scheepsreparatie- en Dokbedrijf Hans Boom, is nodig om ook in de toekomst van opdrachten en dus van werk verzekerd te zijn. „Er komen steeds meer visserijschepen die te groot zijn voor ons huidige dok. Daar moeten wij uit puur zelfbe houd rekening mee houden", aldus Hans Boom, die dinsdag j.l. zijn handtekening zette onder het koopcontract. Het nu aangeschafte dok heeft een lengte van 97 meter, een breedte van 19.40 meter en een draagver mogen van 1500 ton. Dat betekent dat het ruim twee keer zo groot is als het nu in gebruik zijnde dok dat Boom in 1979 aanschafte. Ook dit dok werd in 1943 gebouwd, maar het is minder intensief gebruikt en beter onderhouden, zodat het er veel nieuwer uitziet. Het werd ge maakt in opdracht van de Duitse Kriegsmarine en was speciaal bestemd voor onderhoud en repara- tiewerk aan onderzeeboten. Het thans in Flensburg aan de Oost zee liggende dok werd door Boom aangekocht via scheepsmakelaar Heuvelman Jansen Krimpen B.V. uit Krimpen ad IJssel en zal begin augustus via het Kieler kanaal en de Duitse bocht naar Oudeschild worden gesleept. Het oude dok is verkocht en zal op de terugweg worden mee genomen. Noodzaak Hans Boom was al enige jaren op zoek naar een dok van een dergelijke grootte, daartoe aangezet door de ontwikkelingen in de visserij. Na een periode van onzekerheid werd het langzamerhand duidelijk dat het aan tal visserijschepen zou teruglopen of stabiliseren, maar dat de gemiddelde scheepsgrootte aanmerkelijk zou toe nemen. Ook bi) de Texelse vloot is die ontwikkeling volop gaande. Daar zijn nu al zeven kotters die langer zijn dan 38 meter en dus niet passen in het huidige dok, zodat ze voor hun onderhouds- en reparatiewerk zijn aangewezen op bedrijven op het vasteland. Het behoeft geen betoog dat dit zeer bedreigend is voor de toekomst van het dokbedrijf van Hans Boom, dat toch al onder druk staat van de gevolgen van de visserij quotering. Minder vissen betekent automatisch minder reparatie en on derhoud, zodat het aantal medewer kers van vijftien naar twaalf moest zakken. Als voorbeeld om aan te ge- Het bijna 100 meter lange dok van Boom betekent een ingrij pende verandering van het „ha venlandschap" van Oudeschild. Een verfraaiing kan zo'n donker gevaarte niet zijn, tenzij het mogelijk is de wanden, die 7,5 meter boven het water uitste ken in fraaie kleuren te schilde ren of er een kunstwerk van te maken. Hans Boom voelt veel voor de laatste en heeft de stil le hoop dat studenten van een kunstacademie of anderen die in staat zijn er iets aardigs van te maken, zich uitgedaagd zul len voelen. Als zij met een goed plan komen, kunnen zij bij voorbaat op alle technische medewerking rekenen... ven hoe ingrijpend voor hem de ver vanging van visserijschepen kan uitpakken, vertelt Hans Boom: ,,De firma Krijnen heeft twee kleinere kot ters die regelmatig bij ons werden gedokt, vervangen door één grotere. Dat betekent drie klanten weg, want die twee oude schepen zijn verdwe nen en de nieuwe is voor ons te groot. Ook in andere visserijplaatsen is vraag naar dekkingsmogelijkheden van grotere capaciteit. Ik wordt de laatste tijd steeds vaker gebeld en moet dan nee verkopen". Zoeken Het staat wel vast dat een naar ver houding steeds groter deel van de Noordzeevloot zal bestaan uit eenhe den van 40 tot 45 meter. Naar een droogdok voor schepen van die grootte ging Hans Boom dus op zoek. Hij heeft eerst nog overwogen zijn huidige dok, dat hij destijds kocht van de Terneuzense Scheeps bouw Maatschappij, te verlengen. Daar kleefden echter veel bezwaren aan want dat zou naar verhouding duur uitvallen en bovendien zou zo'n dok wel de vereiste lengte hebben, maar niet breed genoeg zijn om di verse soorten schepen van buiten de visserijsector, zoals bepaalde offsho revaartuigen en de nieuwe „Pelagia" van het NIOZ, te kunnen ontvangen. De mogelijkheden om nieuwe mark ten aan te boren zouden daardoor te beperkt zijn. Afgezien daarvan zou het dok tijdens het maanden durende ombouwwerk niet gebruikt kunnen worden, waardoor de klanten naar el ders zouden moeten uitwijken met al le bedrijfsschade van dien. Het nu aangeschafte dok heeft tussen de kasten" een breedte van 14.40 me ter, wat betekent dat schepen met een breedte tot 13 meter erin kun nen. Lage schepen of pontons mo gen zelfs nog wat breder zijn: 14 meter. Selfsupporting De op zichzelf vrij simpele techniek van een droogdok is in de loop der jaren nauwelijks gewijzigd, zodat uit het bouwjaar 1943 zeker niet moet worden afgeleid dat het dok is verou derd. Dat geldt wel voor de grote kraan die er thans nog op staan. De ze zal dan ook worden vervangen door een moderner type, waarschijn lijk een hydraulische telescoopkraan met een hefvermogen van ongeveer vijf ton. Een bijzonderheid van het nu aange schafte dok is dat het in z'n eigen electriciteitsbehoefte kan voorzien. Aan boord bevinden zich generatoren waarmee de stroom voor de pompen wordt opgewekt. Dat heeft te maken met het oorlogsverleden: het dok moest naar afgelegen fjorden en an dere veilige plaatsen zonder walstroom gesleept kunnen worden om daar onderzeeërs te kunnen opnemen. Zelfde plek Het nieuwe dok komt op zelfde plaats te liggen als het oude. Ter plaatse bevindt zich in de havenbo dem al een „put" met een lengte van 90 meter, zodat weinig voorbe reidende werkzaamheden nodig zijn om het gevaarte (dat ongeveer de zelfde diepgang heeft als het huidige dok) op zijn plaats te kunnen leggen zonder dat het bij afzinken de grond zal raken. r EX E LS E'B'COU RANT Lertenties, abonnementen, etc Lm De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Postgiro 652 Ü'o2220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 E A t -X- Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 L b iten werktijd J Abonnementsprijs M3.95 per half jaar; Los H.20 [Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687. Om te voorkomen dat door de activi teiten in het dok de haven zal vervui len, zijn bijzondere maatregelen getroffen. Het vuile water en andere ongerechtigheden die afkomstig zijn van het schoonmaken en andere werkzaamheden, kunnen met in zee stromen maar worden door een rand tegengehouden en vloeien af naar een put in de bodem van het dok. Oorspronkelijk was deze put („sonar- grube") bedoeld om ruimte te bieden voor de antennes van de sonarinstal- latie van de gedokte onderzeeboten. Nu is er een deksel op gemaakt en wordt het vuile water erin op gespaard. Als de put vol is en het zwevende vuil bezonken, wordt het water er volgens een door de Boom-medewerkers zelf ontworpen en waarschijnlijk uniek systeem uit gehaald, waarna het bezonken residu als chemisch afval kan worden afge voerd. Het verwijderen van het water (waarvan inmiddels is gebleken dat het schoon genoeg is om in de ha ven te kunnen worden geloosd) ge beurt met met een pomp maar met luchtdruk waardoor wordt voorkomen dat het schadelijke residu door wer veling opnieuw door het water wordt gemengd. Het grotere dok (waarin eventueel twee kleine schepen tegelijk onder handen kunnen worden genomen) betekent een belangrijke verbetering van de concurrentiepositie van het bedrijf Boom in de Waddenregio. Een vergelijkbaar dok bevindt zich bij Vis ser in Den Helder maar dat is minder makkelijk bereikbaar omdat het door sluizen van de open zee gescheiden is. De enige twee andere grote dok ken zijn te vinden in Harlingen en Delfzijl. Voor veel klanten is echter van doorslaggevend belang dat het dokbedrijf van Boom de afgelopen ja ren een uitstekende reputatie heeft opgebouwd, waardoor er steeds meer „verre" klanten komen. Hans Boom: „Ja, we doen ons best om perfekt werk af te leveren. Ik heb ge lukkig erg goede medewerkers die daar eer in stellen en met z'n allen hebben we veel plezier in ons werk". Wegens een tekort aan aanmeldingen gaat de stadswandeling zaterdagmid dag niet door. Bedoeling was een tocht te maken langs bouwkundig in teressante panden in Den Burg. De organisatie overweegt later in het jaar een nieuwe poging te wagen. Een „zware" Texelse delegatie bespreekt maandag op het ministerie van onderwijs de toekomstige huis vesting van de nieuwe scholenge meenschap voor voortgezet onderwijs, die na de fusie van LBO en RSG per 1 augustus a.s. ont staat. Hoogstwaarschijnlijk zal maandag bekend worden wat er met het gebouw van de voormalige huis houdschool aan de Haffelderweg gaat gebeuren. De kans is groot dat toestemming wordt gegeven voor nieuwbouw bij de scholengemeen schap, verwacht schoolrector Heet- veld. Aangenomen wordt dat de Rijksge bouwendienst het LHNO-gebouw zal afkeuren. Met wethouder Krijnen- Baijs en chef welzijn Praamstra zal Heetveld maandag trachten de ter mijn waarbinnen met nieuwbouw kan worden gestart, te vervroegen. Als de Texelse school de gebruikelijke procedure moet afwachten, kan het wel eens tot 1995 duren voordat de nieuwe lokalen worden gerealiseerd. Heetveld blikt echter optimistisch vooruit: „Ik heb er alle vertrouwen in dat we spoedig met nieuwbouw be zig kunnen gaan." Inmiddels zijn weer enkele stappen gezet in de richting van fusie en overdracht. In de raadsvergadering van dinsdag nam de gemeenteraad een aantal besluiten die de voortgang van het overdrachtsproces bevorde ren. De raad verleende goedkeuring aan het zg. „protocol" inzake afspra ken over het beheer van de nieuwe gemeentelijke scholengemeenschap en het protocol inzake de overdracht van de gebouwen. Daarnaast stemde de raad in met het management contract dat de gemeente met de nieuwe schooldirecteur (Heetveld) af sluit. Raadslid Nel Eelman (CDA) zei deze laatstgenoemde constructie aanvan kelijk een beetje eng te hebben ge vonden, gezien de grote verantwoording die op de schouders, van de directeur komt te liggen. Na dere informatie had haar echter ge rustgesteld. Ze constateerde dat Heetveld kan terugvallen op een team van medewerkers. Waardering Alle raadsfracties lieten hun grote waardering blijken voor het vele werk dat is verzet door de werkgroep die zich bezighoudt met de voorbereiding van fusie en overdracht, ledereen was er van overtuigd dat dankzij het samengaan de kwaliteit van het voortgezet onderwijs op Texel is veiliggesteld. Erna Eelman (VVD) noemde speciaal het voortbe staan van het LBO van groot belang voor het Texelse bedrijfsleven. „Bo vendien krijgen leerlingen nu betere mogelijkheden om over te switchen." Mevrouw Eelman was alleen niet te spreken over de bekostiging van de 1/4 formatieplaats die als gevolg van de hele operatie bij de gemeente ont staat. „Uiteraard zijn de kosten daar van voor het rijk. Het rijk heeft altijd beweerd dat de overdracht geen fi nanciële consequenties voor de ge meente zal hebben." Wethouder Tine Krijnen antwoordde dat ze zich hier voor hard zal blijven maken. Verder staat inmiddels vast dat het beheer van de nieuwe school een aparte tak van dienst bij de gemeen te wordt, zoals nu sociale werkplaats De Bolder. De raadsleden konden zich prima vinden in deze constructie, mede gezien de goede ervaringen met De Bolder. l*® ln 2'JQan zicht van het bijna 100 meter lange en 7.5 meter boven water uitstekende dok. Tussen dijk en duinenrij door Klaas Bonne Een wijze uil zat op een tak, Met half gesloten ogen, En keek naar een eksterpaar Dat net kwam aangevlogen Zij pikten in een taartjesdoos, Het restant van de kampanje, En vochten om een kroontjeskurk, Nog riekend naar champagne. Het zal dat stel, zo dacht de uil, In het geheel niet deren, Dat ik door die bouwerij Mijn veldmuis moet ontberen. Ik vlieg maar naar de eendekooi, Of naar de Nederlanden En wacht het daar maar rustig af, Waar ooit het schip zal stranden Maar soms heb ik hier op mijn tak, Zo'n akelig bang vermoeden, Dat straks de brave burgerij, Het koekoeksjong mag voeden. verhuren verboden s» Jozefschool en Bruinvis schoolvoetbalkampioen B-* Winkels en horeca op industrieterrein? w Muziek- en Dansschool komt met „megaproductie" w 50 pond kwijt in zes maanden Biertappers in de bloemetjes 'ooralsnog geen sprake van het ijnen van banen in de top van ixelse PEN-bedrijf, hoewel reor- iatie in de toekomst allerminst lesloten. Ins geruchten zou bedrijfsleider [n Have al zijn overgeplaatst "iet vasteland en zou ook de ictiechef op korte termijn wor- Tuggetrokken. Door de betrok- fi zelf wordt dit ontkend. Ifsleider Ten Have verklaart het Irstand uit het feit dat hij naast Junctie op Texel al geruime tijd jkken is bij het ontwerpen van eentrale in Alkmaar die gecombi- zal worden met huisvuilver- ing. Deze centrale van ongeveer IW zal uitsluitend draaien op lil, afkomstig uit heel Noordhol- 'oven het Noordzeekanaal, dus andere van Texel. De installatie [in 1995 klaar zijn. Het is niet loten dat Ten Have blijvend en e aan dit nieuwe bedrijf ver in zal worden, maar daarover is moment mets met zekerheid te i. e functie van productiechef bij |EN-bedrijf Texel blijft voorlopig md. Productiechef A.J. Stroo it (na zes jaar) het bedrijf per 1 •s. om een nieuwe functie te iarden bij Stork Ketels in Henge- iar men is op zoek naar een op- er. 44-20 apm Collecte T rationale hartweek tederlandse hartstichting giro 300, bonk 707070600 t de voorbereidingen voor zandsuppletie bij De Koog it het zo vlot, dat misschien andag a.s. reeds het eerste ld op het strand zal worden \poten. f is een week eerder dan mnkelijk mogelijk leek De snelling is te danken aan het tte verloop van een soortge- projekt bi/ Scheventngen, ar door de daar gebruikte 50 meter lange zinkerleidmg aldoor het zand van de idzuiger naar het strand rdt geperst, in het komende ekend al naar Texel kan wor- i overgebracht en aldaar af- ronken. Aangezien een van hopperzuigers, de „Barend ren" ook ter plaatse is, kan set worden aangesloten. De ersvooruitzichten zijn bijzon- I gunstig. De vlotte gang li zaken is ook te danken aan I dienstkring Texel van Rijks- Yterstaat, waar de plannen ier tijdig „panklaar" werden [naakt en waar de admi- Itrelieve beslommeringen ind de gunning e.d. in record- Jd werden afgewerkt. Die Mlheid was mede te danken an de uitstekende samenwer- ing met de betrokken bagger- fcatschappyen Boskalis en Mer Stevin, die het projekt jèzamenii/k uitvoeren onder de laam „Kombinatie De Koog".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1