Boom stelt toekomst
veilig met groter dok
ssr-*Groen Zwarts- Texel mhet harL, tsssssssr"*-
m
Maandag beslissing over
nieuwbouw bij RSG/LBO?
Kunstwerk?
Tekort aanmeldingen
voor stadswandeling
De wijze uil
PEN-bedrijf
jft voorlopig
;tand
laandag eerste
ind al op
strand
HCHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10571
DONDERDAG 11 APRIL 1991
11, Den Burg, telefoon 02220-14687.
rimmerman,
Andere regeling voor
strandreiniging
w Beachparkhuizen: zelf
Kijkje in het thans nog in Flensburg liggende dok. dat in augustus ligplaats krijgt in de haven van Oudeschild.
Het veel grotere droogdok dat in augustus in gebruik wordt ge
nomen door het Scheepsreparatie- en Dokbedrijf Hans Boom, is
nodig om ook in de toekomst van opdrachten en dus van werk
verzekerd te zijn. „Er komen steeds meer visserijschepen die te
groot zijn voor ons huidige dok. Daar moeten wij uit puur zelfbe
houd rekening mee houden", aldus Hans Boom, die dinsdag j.l.
zijn handtekening zette onder het koopcontract.
Het nu aangeschafte dok heeft een
lengte van 97 meter, een breedte
van 19.40 meter en een draagver
mogen van 1500 ton. Dat betekent
dat het ruim twee keer zo groot is
als het nu in gebruik zijnde dok dat
Boom in 1979 aanschafte.
Ook dit dok werd in 1943 gebouwd,
maar het is minder intensief gebruikt
en beter onderhouden, zodat het er
veel nieuwer uitziet. Het werd ge
maakt in opdracht van de Duitse
Kriegsmarine en was speciaal
bestemd voor onderhoud en repara-
tiewerk aan onderzeeboten.
Het thans in Flensburg aan de Oost
zee liggende dok werd door Boom
aangekocht via scheepsmakelaar
Heuvelman Jansen Krimpen B.V.
uit Krimpen ad IJssel en zal begin
augustus via het Kieler kanaal en de
Duitse bocht naar Oudeschild worden
gesleept. Het oude dok is verkocht
en zal op de terugweg worden mee
genomen.
Noodzaak
Hans Boom was al enige jaren op
zoek naar een dok van een dergelijke
grootte, daartoe aangezet door de
ontwikkelingen in de visserij. Na een
periode van onzekerheid werd het
langzamerhand duidelijk dat het aan
tal visserijschepen zou teruglopen of
stabiliseren, maar dat de gemiddelde
scheepsgrootte aanmerkelijk zou toe
nemen. Ook bi) de Texelse vloot is
die ontwikkeling volop gaande. Daar
zijn nu al zeven kotters die langer zijn
dan 38 meter en dus niet passen in
het huidige dok, zodat ze voor hun
onderhouds- en reparatiewerk zijn
aangewezen op bedrijven op het
vasteland. Het behoeft geen betoog
dat dit zeer bedreigend is voor de
toekomst van het dokbedrijf van
Hans Boom, dat toch al onder druk
staat van de gevolgen van de visserij
quotering. Minder vissen betekent
automatisch minder reparatie en on
derhoud, zodat het aantal medewer
kers van vijftien naar twaalf moest
zakken. Als voorbeeld om aan te ge-
Het bijna 100 meter lange dok
van Boom betekent een ingrij
pende verandering van het „ha
venlandschap" van Oudeschild.
Een verfraaiing kan zo'n donker
gevaarte niet zijn, tenzij het
mogelijk is de wanden, die 7,5
meter boven het water uitste
ken in fraaie kleuren te schilde
ren of er een kunstwerk van te
maken. Hans Boom voelt veel
voor de laatste en heeft de stil
le hoop dat studenten van een
kunstacademie of anderen die
in staat zijn er iets aardigs van
te maken, zich uitgedaagd zul
len voelen. Als zij met een
goed plan komen, kunnen zij bij
voorbaat op alle technische
medewerking rekenen...
ven hoe ingrijpend voor hem de ver
vanging van visserijschepen kan
uitpakken, vertelt Hans Boom: ,,De
firma Krijnen heeft twee kleinere kot
ters die regelmatig bij ons werden
gedokt, vervangen door één grotere.
Dat betekent drie klanten weg, want
die twee oude schepen zijn verdwe
nen en de nieuwe is voor ons te
groot. Ook in andere visserijplaatsen
is vraag naar dekkingsmogelijkheden
van grotere capaciteit. Ik wordt de
laatste tijd steeds vaker gebeld en
moet dan nee verkopen".
Zoeken
Het staat wel vast dat een naar ver
houding steeds groter deel van de
Noordzeevloot zal bestaan uit eenhe
den van 40 tot 45 meter. Naar een
droogdok voor schepen van die
grootte ging Hans Boom dus op
zoek. Hij heeft eerst nog overwogen
zijn huidige dok, dat hij destijds
kocht van de Terneuzense Scheeps
bouw Maatschappij, te verlengen.
Daar kleefden echter veel bezwaren
aan want dat zou naar verhouding
duur uitvallen en bovendien zou zo'n
dok wel de vereiste lengte hebben,
maar niet breed genoeg zijn om di
verse soorten schepen van buiten de
visserijsector, zoals bepaalde offsho
revaartuigen en de nieuwe „Pelagia"
van het NIOZ, te kunnen ontvangen.
De mogelijkheden om nieuwe mark
ten aan te boren zouden daardoor te
beperkt zijn. Afgezien daarvan zou
het dok tijdens het maanden durende
ombouwwerk niet gebruikt kunnen
worden, waardoor de klanten naar el
ders zouden moeten uitwijken met al
le bedrijfsschade van dien. Het nu
aangeschafte dok heeft tussen de
kasten" een breedte van 14.40 me
ter, wat betekent dat schepen met
een breedte tot 13 meter erin kun
nen. Lage schepen of pontons mo
gen zelfs nog wat breder zijn: 14
meter.
Selfsupporting
De op zichzelf vrij simpele techniek
van een droogdok is in de loop der
jaren nauwelijks gewijzigd, zodat uit
het bouwjaar 1943 zeker niet moet
worden afgeleid dat het dok is verou
derd. Dat geldt wel voor de grote
kraan die er thans nog op staan. De
ze zal dan ook worden vervangen
door een moderner type, waarschijn
lijk een hydraulische telescoopkraan
met een hefvermogen van ongeveer
vijf ton.
Een bijzonderheid van het nu aange
schafte dok is dat het in z'n eigen
electriciteitsbehoefte kan voorzien.
Aan boord bevinden zich generatoren
waarmee de stroom voor de pompen
wordt opgewekt. Dat heeft te maken
met het oorlogsverleden: het dok
moest naar afgelegen fjorden en an
dere veilige plaatsen zonder
walstroom gesleept kunnen worden
om daar onderzeeërs te kunnen
opnemen.
Zelfde plek
Het nieuwe dok komt op zelfde
plaats te liggen als het oude. Ter
plaatse bevindt zich in de havenbo
dem al een „put" met een lengte
van 90 meter, zodat weinig voorbe
reidende werkzaamheden nodig zijn
om het gevaarte (dat ongeveer de
zelfde diepgang heeft als het huidige
dok) op zijn plaats te kunnen leggen
zonder dat het bij afzinken de grond
zal raken.
r EX E LS E'B'COU RANT
Lertenties, abonnementen, etc
Lm De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Postgiro 652
Ü'o2220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 E A t -X- Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
L b iten werktijd J Abonnementsprijs M3.95 per half jaar; Los H.20
[Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687.
Om te voorkomen dat door de activi
teiten in het dok de haven zal vervui
len, zijn bijzondere maatregelen
getroffen. Het vuile water en andere
ongerechtigheden die afkomstig zijn
van het schoonmaken en andere
werkzaamheden, kunnen met in zee
stromen maar worden door een rand
tegengehouden en vloeien af naar
een put in de bodem van het dok.
Oorspronkelijk was deze put („sonar-
grube") bedoeld om ruimte te bieden
voor de antennes van de sonarinstal-
latie van de gedokte onderzeeboten.
Nu is er een deksel op gemaakt en
wordt het vuile water erin op
gespaard. Als de put vol is en het
zwevende vuil bezonken, wordt het
water er volgens een door de
Boom-medewerkers zelf ontworpen
en waarschijnlijk uniek systeem uit
gehaald, waarna het bezonken residu
als chemisch afval kan worden afge
voerd. Het verwijderen van het water
(waarvan inmiddels is gebleken dat
het schoon genoeg is om in de ha
ven te kunnen worden geloosd) ge
beurt met met een pomp maar met
luchtdruk waardoor wordt voorkomen
dat het schadelijke residu door wer
veling opnieuw door het water wordt
gemengd.
Het grotere dok (waarin eventueel
twee kleine schepen tegelijk onder
handen kunnen worden genomen)
betekent een belangrijke verbetering
van de concurrentiepositie van het
bedrijf Boom in de Waddenregio. Een
vergelijkbaar dok bevindt zich bij Vis
ser in Den Helder maar dat is minder
makkelijk bereikbaar omdat het door
sluizen van de open zee gescheiden
is. De enige twee andere grote dok
ken zijn te vinden in Harlingen en
Delfzijl. Voor veel klanten is echter
van doorslaggevend belang dat het
dokbedrijf van Boom de afgelopen ja
ren een uitstekende reputatie heeft
opgebouwd, waardoor er steeds
meer „verre" klanten komen. Hans
Boom: „Ja, we doen ons best om
perfekt werk af te leveren. Ik heb ge
lukkig erg goede medewerkers die
daar eer in stellen en met z'n allen
hebben we veel plezier in ons werk".
Wegens een tekort aan aanmeldingen
gaat de stadswandeling zaterdagmid
dag niet door. Bedoeling was een
tocht te maken langs bouwkundig in
teressante panden in Den Burg. De
organisatie overweegt later in het
jaar een nieuwe poging te wagen.
Een „zware" Texelse delegatie
bespreekt maandag op het ministerie
van onderwijs de toekomstige huis
vesting van de nieuwe scholenge
meenschap voor voortgezet
onderwijs, die na de fusie van LBO
en RSG per 1 augustus a.s. ont
staat. Hoogstwaarschijnlijk zal
maandag bekend worden wat er met
het gebouw van de voormalige huis
houdschool aan de Haffelderweg
gaat gebeuren. De kans is groot dat
toestemming wordt gegeven voor
nieuwbouw bij de scholengemeen
schap, verwacht schoolrector Heet-
veld.
Aangenomen wordt dat de Rijksge
bouwendienst het LHNO-gebouw zal
afkeuren. Met wethouder Krijnen-
Baijs en chef welzijn Praamstra zal
Heetveld maandag trachten de ter
mijn waarbinnen met nieuwbouw kan
worden gestart, te vervroegen. Als
de Texelse school de gebruikelijke
procedure moet afwachten, kan het
wel eens tot 1995 duren voordat de
nieuwe lokalen worden gerealiseerd.
Heetveld blikt echter optimistisch
vooruit: „Ik heb er alle vertrouwen in
dat we spoedig met nieuwbouw be
zig kunnen gaan."
Inmiddels zijn weer enkele stappen
gezet in de richting van fusie en
overdracht. In de raadsvergadering
van dinsdag nam de gemeenteraad
een aantal besluiten die de voortgang
van het overdrachtsproces bevorde
ren. De raad verleende goedkeuring
aan het zg. „protocol" inzake afspra
ken over het beheer van de nieuwe
gemeentelijke scholengemeenschap
en het protocol inzake de overdracht
van de gebouwen. Daarnaast stemde
de raad in met het management
contract dat de gemeente met de
nieuwe schooldirecteur (Heetveld) af
sluit.
Raadslid Nel Eelman (CDA) zei deze
laatstgenoemde constructie aanvan
kelijk een beetje eng te hebben ge
vonden, gezien de grote
verantwoording die op de schouders,
van de directeur komt te liggen. Na
dere informatie had haar echter ge
rustgesteld. Ze constateerde dat
Heetveld kan terugvallen op een
team van medewerkers.
Waardering
Alle raadsfracties lieten hun grote
waardering blijken voor het vele werk
dat is verzet door de werkgroep die
zich bezighoudt met de voorbereiding
van fusie en overdracht,
ledereen was er van overtuigd dat
dankzij het samengaan de kwaliteit
van het voortgezet onderwijs op
Texel is veiliggesteld. Erna Eelman
(VVD) noemde speciaal het voortbe
staan van het LBO van groot belang
voor het Texelse bedrijfsleven. „Bo
vendien krijgen leerlingen nu betere
mogelijkheden om over te switchen."
Mevrouw Eelman was alleen niet te
spreken over de bekostiging van de
1/4 formatieplaats die als gevolg van
de hele operatie bij de gemeente ont
staat. „Uiteraard zijn de kosten daar
van voor het rijk. Het rijk heeft altijd
beweerd dat de overdracht geen fi
nanciële consequenties voor de ge
meente zal hebben." Wethouder Tine
Krijnen antwoordde dat ze zich hier
voor hard zal blijven maken.
Verder staat inmiddels vast dat het
beheer van de nieuwe school een
aparte tak van dienst bij de gemeen
te wordt, zoals nu sociale werkplaats
De Bolder. De raadsleden konden
zich prima vinden in deze constructie,
mede gezien de goede ervaringen
met De Bolder.
l*® ln 2'JQan zicht van het bijna 100 meter lange en 7.5 meter boven water uitstekende dok.
Tussen dijk en duinenrij
door Klaas Bonne
Een wijze uil zat op een tak,
Met half gesloten ogen,
En keek naar een eksterpaar
Dat net kwam aangevlogen
Zij pikten in een taartjesdoos,
Het restant van de kampanje,
En vochten om een kroontjeskurk,
Nog riekend naar champagne.
Het zal dat stel, zo dacht de uil,
In het geheel niet deren,
Dat ik door die bouwerij
Mijn veldmuis moet ontberen.
Ik vlieg maar naar de eendekooi,
Of naar de Nederlanden
En wacht het daar maar rustig af,
Waar ooit het schip zal stranden
Maar soms heb ik hier op mijn tak,
Zo'n akelig bang vermoeden,
Dat straks de brave burgerij,
Het koekoeksjong mag voeden.
verhuren verboden
s» Jozefschool en Bruinvis
schoolvoetbalkampioen
B-* Winkels en horeca
op industrieterrein?
w Muziek- en Dansschool
komt met „megaproductie"
w 50 pond kwijt in zes maanden
Biertappers in de bloemetjes
'ooralsnog geen sprake van het
ijnen van banen in de top van
ixelse PEN-bedrijf, hoewel reor-
iatie in de toekomst allerminst
lesloten.
Ins geruchten zou bedrijfsleider
[n Have al zijn overgeplaatst
"iet vasteland en zou ook de
ictiechef op korte termijn wor-
Tuggetrokken. Door de betrok-
fi zelf wordt dit ontkend.
Ifsleider Ten Have verklaart het
Irstand uit het feit dat hij naast
Junctie op Texel al geruime tijd
jkken is bij het ontwerpen van
eentrale in Alkmaar die gecombi-
zal worden met huisvuilver-
ing. Deze centrale van ongeveer
IW zal uitsluitend draaien op
lil, afkomstig uit heel Noordhol-
'oven het Noordzeekanaal, dus
andere van Texel. De installatie
[in 1995 klaar zijn. Het is niet
loten dat Ten Have blijvend en
e aan dit nieuwe bedrijf ver
in zal worden, maar daarover is
moment mets met zekerheid te
i.
e functie van productiechef bij
|EN-bedrijf Texel blijft voorlopig
md. Productiechef A.J. Stroo
it (na zes jaar) het bedrijf per 1
•s. om een nieuwe functie te
iarden bij Stork Ketels in Henge-
iar men is op zoek naar een op-
er.
44-20 apm
Collecte T
rationale hartweek
tederlandse hartstichting
giro 300, bonk 707070600
t de voorbereidingen voor
zandsuppletie bij De Koog
it het zo vlot, dat misschien
andag a.s. reeds het eerste
ld op het strand zal worden
\poten.
f is een week eerder dan
mnkelijk mogelijk leek De
snelling is te danken aan het
tte verloop van een soortge-
projekt bi/ Scheventngen,
ar door de daar gebruikte
50 meter lange zinkerleidmg
aldoor het zand van de
idzuiger naar het strand
rdt geperst, in het komende
ekend al naar Texel kan wor-
i overgebracht en aldaar af-
ronken. Aangezien een van
hopperzuigers, de „Barend
ren" ook ter plaatse is, kan
set worden aangesloten. De
ersvooruitzichten zijn bijzon-
I gunstig. De vlotte gang
li zaken is ook te danken aan
I dienstkring Texel van Rijks-
Yterstaat, waar de plannen
ier tijdig „panklaar" werden
[naakt en waar de admi-
Itrelieve beslommeringen
ind de gunning e.d. in record-
Jd werden afgewerkt. Die
Mlheid was mede te danken
an de uitstekende samenwer-
ing met de betrokken bagger-
fcatschappyen Boskalis en
Mer Stevin, die het projekt
jèzamenii/k uitvoeren onder de
laam „Kombinatie De Koog".