Veiligheid telt zwaarder
dan commerciële belangen
ZEILERS HEBBEN BEGRIP VOOR AFGELASTING RONDE
$2500,- voor retour
Los Angeles-Texel:
„all in the game
Petje af
Nachtelijke storm
veroorzaakt ravage
op strand paal 17
PAGINA 4
TEXELSE COURANT
DINSDAG 18 J(
Het was alsof de weergoden een massale smeekbede van het
complete vrijwilligerslegioen om méér wind dan in 1990 hadden
verhoord. Zaterdagochtend vroeg stond er een pittige bries,
zuidwest 4-5, ideaal voor een flitsende Ronde om Texel. Maar
de schijn bedroog: de weersverwachting van Meteo Valkenburg
was zó somber, dat de wedstrijdleiding niets anders kon doen
dan de race af te gelasten. Veruit de meeste zeilers namen het
teleurstellende besluit sportief op en deden hun best om er nog
een sfeervolle dag van te maken.
Welke gevolgen het afblazen finan
cieel heeft, valt niet te zeggen. Vol
gens penningmeester Kees Dros
hoeft de organisatie zich over het re
sultaat van deze aflevering geen zor
gen te maken. „Met de inkomsten
zit het wel snor. We hebben goede
contracten afgesloten en inschrijfgel
den hoeven we niet te retourneren.
De uitgavenkant is nog een vraagte
ken. Een meevaller is in elk geval dat
we minder brandstof kwijt zijn."
Meer bezorgd is hij over het Rondje
van 1992. „Hoe zullen de sponsors
reageren? Misschien zullen we ten
aanzien van de contracten voor vol
gend jaar concessies moeten doen."
Zaterdag bleek duidelijk dat veiligheid
voorop staat bij de beslissing om de
wedstrijd al dan niet te laten door
gaan. Wedstrijdleider Edwin Lodder,
die samen met veiligheidsman Fup
Boon om tien voor zeven zaterdag
ochtend de beslissing nam: „Voor het
middaguur werd windkracht 7 ver
wacht. Op dat moment zou de grote
meute nog door het Molengat moe
ten. In verband met de veiligheid was
het niet verantwoord om met zoveel
boten op het water te zijn. We had
den geen reden om te twijfelen aan
de betrouwbaarheid van het meteo-
bericht. Tijdens de wereldkampioen
schappen Prindle (die in de week
voor het Rondje bij paal 17 werden
gehouden, red.) stonden we ook
voortdurend in contact met Valken
burg. Hun verwachtingen kwamen
telkens precies uit."
Kern
Dat later op de dag de wind niet tot
de verwachte kracht aanwakkerde,
was uiteraard een vervelende bij
komstigheid. Onwillekeurig speelde
de gedachte dat het Rondje achteraf
gezien best had kunnen doorgaan, bij
iedere betrokkene door het hoofd.
Edwin Lodder: „Ik wil de bewering
dat we best hadden kunnen starten,
absoluut tegenspreken. In hele kop
van Noordholland werd het heel
slecht weer. Even ten zuiden van
Den Helder werd windkracht acht ge
meten. Dat Texel weinig van het
slechte weer heeft gemerkt, kwam
doordat de kern van het lage
drukgebied precies boven het eiland
lag. Een heel instabiele, onbetrouw
bare situatie. Want als die kern zich
even zou verplaatsen, zou meteen
een harde wind de kop opsteken.
Hoe instabiel het weer was, kon je
merken aan windschiftingen, waarbij
de wind zomaar 180 graden draaide."
Applaus
Zaterdagochtend vroeg reageerde
vrijwel iedereen instemmend op het
besluit. Nadat Lodder de verzamelde
zeilers het vervelende nieuws had
verteld, klonk zelfs een welgemeend
applaus. De deelnemers beseften dat
de organisatie de race niet lichtvaar
dig had afgelast, maar dat het gezien
de weersvooruitzichten niet anders
kon. „Veel mensen kwamen me be
danken en toonden begrip", aldus
Lodder. „Ik heb geen wanklank ge
hoord. Onvrede was er misschien wel
bij deelnemers die binnenwater ge
wend zijn, maar opvallend was dat
we van kustzeilers geen enkele kri
tiek kregen."
Zeilen is nu eenmaal een sport die
afhankelijk is van het weer. Regelma
tig worden zeilwedstrijden afgelast
wegens windstilte of te slecht weer.
Toevallig was ditmaal de Ronde om
Texel aan de beurt. Statistisch gezien
was het ook niet onlogisch dat dit
eens zou gebeuren: per slot van reke
ning was het Rondje al dertien keer
achter elkaar doorgegaan.
Geen uitstel
Uitstel naar zondag was niet moge
lijk. Lodder: „Organisatorisch is dat
niet haalbaar. Ten eerste kunnen we
een dag later niet meer over voldoen
de veiligheidsmiddelen beschikken.
We hebben minimaal honderd veilig-
heidsboten nodig. Ten tweede geeft
de afvoer op zondag veel meer pro
blemen, omdat bijna iedereen op
maandag weer aan het werk moet
en dus nog dezelfde dag naar huis
wil. Zowel op het strand als op de
veerhaven kom je dan in de knel."
Amerikanen
De Texelse deelnemers hebben over
twee weken nog de troost van het
„tuusrondje", maar het merendeel
moet tenminste een jaar wachten om
rondom Texel te kunnen zeilen. Sneu
was de afgelasting vooral voor de ve
le buitenlandse deelnemers.
„Ach, ik ben te oud om teleurgesteld
te zijn", glimlacht John Main uit Los
Angeles. De Amerikaan, veelvoudig
Califomisch zeilkampioen, zou voor
het eerst zijn kunnen tonen in het
Rondje Texel. Voorafgaand daaraan
nam hij deel aan de WK Prindle bij
paal 17. „Totaal heb ik in de afgelo
pen tien dagen twee keer op de ca
tamaran gezeten: éénmaal om
te oefenen en één wedstrijd voor het
wereldkampioenschap. Jammer, maar
ik kom hier zeker terug. We hebben
veel gefietst, Texel is ons goed beval
len. Ik ben ook onder indruk van de
•zee. Daar heb je hogere golven, maar
ze zijn ook langer. Hier zijn de golven
kort en heftig." Volgens Main, die
weliswaar voor een fabriek in
wedstrijden uitkomt maar als ama
teur door het leven gaat, kost het re
tourtje Los Angeles-Texel hem een
slordige 2500 Amerikaanse dollar.
„It's all in the game", lacht hij.
Bier
Zijn landgenoten Peter Schulz en Bru
ce Kelbert uit Sacramento (Californië)
waren speciaal voor het Rondje naar
Europa gekomen. Schulz, die al drie
maal eerder deelnam: „Godzijdank
had ik geen tijd om aan het WK
Prindle deel te nemen, anders was
het helemaal zo'n teleurstelling ge
weest. Voor de organisatie heb ik
respect. Ik denk dat er veel moed
voor nodig is om te zeggen: blow it
off. Volgens mij is het een goede
beslissing: waarschijnlijk zijn niet alle
zeilers in staat om de te verwachten
omstandigheden de baas te kunnen.
Wat ik nu ga doen? Ik ga maar eens
een kijkje in de tent nemen, hopelijk
is er bier genoeg...."
De Amerikanen verbleven met een
groep op het eiland. Wat is voor hen
de aantrekkingskracht van het Rondje
moeilijk te beoordelen. Nu is het in
elk geval nog prima zeilweer, dus
waarom zouden we nu niet even de
zee op gaan? Bovendien, na een
stukje zeilen smaakt het bier veel be
ter...."
Paul van Lier en Irene Knoers uit Am
sterdam hebben hun Prindle 16 op
wielen gezet, klaar om van het
strand te worden afgevoerd. „Ik vind
de afgelasting verstandig", stelt Van
Lier. „Zelf zeilen we meestal op de
Westeinderplassen. Met branding heb
ik alleen ervaring opgedaan bij grote
wedstrijden, zoals bijvoorbeeld in de
Ronde van 1985, toen hier een stevi
ge branding stond. Ik was een van
degenen die sneuvelde, al gebeurde
dat buiten mijn schuld. Eerder deze
week in het WK Prindle zijn we op
de kant gebleven, de zee was ons te
woest."
Meer risico nemen
Haaks op deze verklaring staat de
mening van Rob de Jager uit
Utrecht. Samen met zijn zeilmaat Bas
Peeperkorn kiest hij het ruime sop.
„De organisatie mag best wat meer
risico nemen om de wedstrijd te la-
ten doorgaan", zegt hij. „Nu is het
perfect zeilweer. Ik denk dat iedereen
al gefinisht is voordat het zwaar
weer wordt. Ze kunnen de race toch
gewoon van start laten gaan. Als dan
blijkt dat het inderdaad te zwaar
wordt, kunnen ze de wedstrijd toch
afvlaggen. Waar je dan met al die
boten heen moet? Tja.... Maar toch:
ik denk dat de omstandigheden wel
meevallen. Ook in het Molengat, om
dat de ebstroom de golven daar
straks mee naar buiten neemt en bij
deze zuidelijke wind de golven breken
Texel? Terry Bunker uit Whitehouse
(Texas): „Het is zonder twijfel de big
gest catrace in the world, zoals ze
zeggen. De grootste wedstrijd die ik
in Amerika heb meegemaakt is een
race in Florida voor 200 Prindle's en
Nacra's. De sfeer hier op het strand
is geweldig. In de acht dagen dat we
hier waren, hebben we veel contac
ten gelegd, shirts uitgewisseld, enzo
voort. Maar of ik terugkeer weet ik
niet, het is toch wel een hele reis."
De zee op
Terwijl de meesten hun boten aftui
gen, hijsen twee Duitsers uit Kiel de
zeilen. „Nee hoor, niet omdat we het
oneens zijn met de wedstrijdleiding.
De prognoses maken de beslissing
juist, denken we. Voor ons is dat
Sommigen wilden niet wachten rof de tractoren In actie kwamen, en duwden en skt
man en macht hun catamaran van het strand.
voorbereiding ontbrak. Frustrerend
was het bijvoorbeeld voor de meiden
die middenin de nacht waren op
gestaan om broodjes te smeren, en
voor de tractorchauffeurs die alle ca
tamarans naar het strand hadden ge
transporteerd en ze nu weer allemaal
weg moesten slepen. Klaas van der
Duim, voor het eerst verantwoordelijk
voor het transport, stond onder zwa
re druk. In verband met de hoge wa
terstand en de vele toeschouwers op
het strand moest hij besluiten dat de
afvoer van cats pas vier uur na de
afgelasting kon beginnen. Een aantal
zeilers duwde de eigen boten vervol
gens zelf van het strand, wat komi
sche situaties in het fnulle zand bij
de strandopgang opleverde. Sommi
gen wilden eerder naar huis, anderen
verklaarden „eerder te willen
feesten". Enkele andere deelnemers
gingen daarentegen met de boot het
water op
Soep en broodjes
De meesten vermaakten zich echter
in de grote tent, waar ze werden
voorzien van soep en broodjes. Het
hiervoor ingehuurde cateringbedrijf
moest in allerijl de soep opwarmen,
maar kon daarna iedereen vlot hel
pen. In de tent was het zowel met
zeilers als toeschouwers druk. In de
kledinghoek van Mantje gingen swea
ters en jassen met „Rondje"-opdruk
vlot van de hand. Adri Mantje:
„De loop zit er goed in. Dat mag ook
wel, want nu de wedstrijd is afgelast
verwacht ik dat de zaterdagavond en
de zondag wegvallen, waardoor ik
toch wel zo'n 30 procent omzetder-
ving heb En wat je nu ook mist zijn
de deelnemers die een shirt kopen
omdat ze het rondje hebben uitge
zeild. Gelukkig kan ik de voorraad
nog in de winkel verkopen; de ko
mende maand zal dat wel lukken."
De afvoer van catamarans, die om
half twaalf begon, verliep gediscipli
neerd. Alle deelnemers hadden een
volgnummer, een systeem dat goed
bleek te functioneren. In het eerste
uur waren reeds 125 boten van het
strand gehaald en aan het eind van
de middag konden de tractorchauf
feurs voor hun diensten worden be
dankt.
Televisie
De commerciële zender RTL4, die
een week lang met een filmploeg bij
paal 17 present was, toonde afgelo
pen zondag in het sportprogramma
„Match" een impressie van het afge
laste Rondje. In een beknopt, maar
kundig samengesteld verslag werd op
heldere wijze uitgelegd waarom de
wedstrijd niet doorging. Onder ande
ren verschenen wedstrijdleider Edwin
Lodder, de comitéleden Kees Graaf
en Wies Hendriks en zeiler Dirk Pool
voor de camera. Pool verklaarde dat
het op zee bar en boos was, en dat
naar zijn mening de helft van de zei
lers van het wad had moete»
gehaald, als de Ronde wel k
gestart. Het verslag was ge»
met opnamen van het WK Pi
de half uur durende tv-specii
RTL4 komende zondag zou ii
doorgaat, is onzeker. Mogelijl
toevoeging van andere zeil-op
toch „iets" te zien zijn.
Volge
Welk effect de afgelasting op
Ronde van volgend jaar zal hi
is moeilijk te schatten. Voort
Rondje van zaterdag bleek he
minder storm te lopen dan v<
mogelijk als gevolg van de w
edities van de afgelopen jarei
lijk was dat nogal wat zeilers
uit de boom keken. Donderd;
vrijdag was het een drukte v
lang in het inschrijfbureau; z<
gochtend lag het aantal
inschrijvingen rond 750 bote
veer honderd minder dan vor
Sinds 1986 ben ik op de „M
last met het bevel over de la
vaartuigen van het Korps Ma
Uit hoofde van mijn functie I
nauw betrokken bij veel zeile
menten in Nederland en ged:
de laatste vier jaar ook bij di
om Texel. Bij deze wil ik mijn
afnemen voor de organisatie
catamaranronde. De afgelast
jammer, maar volkomen terei
de weersgegevens die zaterd
tend voorhanden waren kon
nisatie niet anders dan het R
afgelasten. Ik en mijn person
gedurende vele jaren, overdai
nachts, bekend met de watei
Texel- ondersteunen de beslis
ledig. Een moedige en moeilij
beslissing, zeker na het eche
vorig jaar.
Natuurlijk zullen de deelnems
eerste instantie teleurgesteld
gevoel zal denk ik snel plaats
voor het besef dat bij de Ror
Texel niet wordt gesold met i
heid van de deelnemers. Evei
ten waarbij dit wel gebeurt i
onmiddellijk onze steun.verlie
Ronde kan dus volgend jaar i
onze steun rekenen. De Ronc
Texel 1991 was een leuk boe
was het een beetje dunne ec
gend jaar beter.
M.M.I. S
kapitein der r
Joost Dourleii
op de Razende Bol." Een Italiaanse
deelnemer die vrijdagavond na een
1200 km lange autorit op Texel was
gearriveerd, aanvaardde zonder een
meter te hebben gezeild de terugreis.
„Maar volgend jaar kom ik weer",
beloofde hij. Twee Engelsen hadden
minder klachten over de afgelasting
dan over het tarief dat ze Teso
moesten betalen. „De veerboot naar
Texel is nog duurder dan de boot van
Engeland naar Holland", mopperden
ze.
Frustrerend
Hoe het ook zij, de veertiende Ronde
om Texel vond niet plaats. Niet alleen
voor de zeilers maar ook voor organi
satie en vrijwilligers een teleurstel
ling. De bekroning op een heel jaar
Dat de Ronde om Texel niet voor
niets werd afgelast, bleek in de
nacht van zaterdag op zondag.
Omstreeks 02.00 uur kreeg Texel
alsnog te maken met het voor
zaterdagmiddag voorspelde nood
weer. Een korte maar hevige
storm veroorzaakte op het strand
bij paal 17, start- en finishplaats
van het Rondje, een flinke rava
ge-
De tent op het terras van strand
paviljoen „Ome Joop" vloog de
lucht in. Een grote stalen veran
keringspen werd daarbij als door
een katapult weggeschoten,
vloog dwars door het dak, door
boorde een magnetron en bleef
steken in een aanrechtblad. Tot
ieders geluk bevond zich op dat
moment niemand in het pavil
joen. Het tentzeil belandde op
het dak, er sneuvelden een stuk
of zeven ruiten en terrasschotten
werden van hun plaats gelicht.
Ook de grote feesttent van de
Ronde om Texel liep stormschade
op De voorkant waaide eruit, zo
dat de wind vrij spel had in de
tent. Kostbare spullen zoals
beeldschermen vlogen door
lucht. De situatie liet zich ge
lijk aanzien, omdat de stalen
tentspanten omhoog kwamei
de tent de lucht in dreigde ti
gaan. Met man en macht pn
beerden medewerkers van he
Rondje geassisteerd door me
van het cateringbedrijf de scl
zoveel mogelijk te beperken,
discotheek Question in Den I
werd een oproep gedaan voo
vrijwillige tractorchauffeurs o
zich met spoed naar het stra
te begeven. Vrachtwagens
den als gewicht gebruikt en
een shovel werd aan de zeer
een dam van zand tegen de
geschoven. Deze maatregelei
sorteerden effect. De medew
kers, van wie velen al een w
lang hard hadden gewerkt er
terdag voor dag en dauw wa
opgestaan, konden pas na v(
uur hun bed opzoeken. Tentr
huurbedrijf Den Ridder uit UI'
hout schat de schade op
ongeveer twee ton.
De organisatie prees zich ga'
kig dat de meeste catamaran
zaterdag al van het strand w
verwijderd. De schade zou a'
ders met te overzien zijn g«'
weest. Onder de boten die n
wel op het strand lagen, hiek
storm flink huis.
Hoewel teleurgesteld, hebben de zeilers een applaus over voor de beslissing van de wedstrijdleiding.
Helemaal uit Amerika naar Texel voor een wedstrijd die niet doorging,
berustte de Amerikaanse zeilploeg.
It's all in the game'
Met hun catamaran onder het schuim gaan Rob de Jager en Bas Peeperkorn toch de zee op.