Veiligheid telt zwaarder dan commerciële belangen ZEILERS HEBBEN BEGRIP VOOR AFGELASTING RONDE $2500,- voor retour Los Angeles-Texel: „all in the game Petje af Nachtelijke storm veroorzaakt ravage op strand paal 17 PAGINA 4 TEXELSE COURANT DINSDAG 18 J( Het was alsof de weergoden een massale smeekbede van het complete vrijwilligerslegioen om méér wind dan in 1990 hadden verhoord. Zaterdagochtend vroeg stond er een pittige bries, zuidwest 4-5, ideaal voor een flitsende Ronde om Texel. Maar de schijn bedroog: de weersverwachting van Meteo Valkenburg was zó somber, dat de wedstrijdleiding niets anders kon doen dan de race af te gelasten. Veruit de meeste zeilers namen het teleurstellende besluit sportief op en deden hun best om er nog een sfeervolle dag van te maken. Welke gevolgen het afblazen finan cieel heeft, valt niet te zeggen. Vol gens penningmeester Kees Dros hoeft de organisatie zich over het re sultaat van deze aflevering geen zor gen te maken. „Met de inkomsten zit het wel snor. We hebben goede contracten afgesloten en inschrijfgel den hoeven we niet te retourneren. De uitgavenkant is nog een vraagte ken. Een meevaller is in elk geval dat we minder brandstof kwijt zijn." Meer bezorgd is hij over het Rondje van 1992. „Hoe zullen de sponsors reageren? Misschien zullen we ten aanzien van de contracten voor vol gend jaar concessies moeten doen." Zaterdag bleek duidelijk dat veiligheid voorop staat bij de beslissing om de wedstrijd al dan niet te laten door gaan. Wedstrijdleider Edwin Lodder, die samen met veiligheidsman Fup Boon om tien voor zeven zaterdag ochtend de beslissing nam: „Voor het middaguur werd windkracht 7 ver wacht. Op dat moment zou de grote meute nog door het Molengat moe ten. In verband met de veiligheid was het niet verantwoord om met zoveel boten op het water te zijn. We had den geen reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van het meteo- bericht. Tijdens de wereldkampioen schappen Prindle (die in de week voor het Rondje bij paal 17 werden gehouden, red.) stonden we ook voortdurend in contact met Valken burg. Hun verwachtingen kwamen telkens precies uit." Kern Dat later op de dag de wind niet tot de verwachte kracht aanwakkerde, was uiteraard een vervelende bij komstigheid. Onwillekeurig speelde de gedachte dat het Rondje achteraf gezien best had kunnen doorgaan, bij iedere betrokkene door het hoofd. Edwin Lodder: „Ik wil de bewering dat we best hadden kunnen starten, absoluut tegenspreken. In hele kop van Noordholland werd het heel slecht weer. Even ten zuiden van Den Helder werd windkracht acht ge meten. Dat Texel weinig van het slechte weer heeft gemerkt, kwam doordat de kern van het lage drukgebied precies boven het eiland lag. Een heel instabiele, onbetrouw bare situatie. Want als die kern zich even zou verplaatsen, zou meteen een harde wind de kop opsteken. Hoe instabiel het weer was, kon je merken aan windschiftingen, waarbij de wind zomaar 180 graden draaide." Applaus Zaterdagochtend vroeg reageerde vrijwel iedereen instemmend op het besluit. Nadat Lodder de verzamelde zeilers het vervelende nieuws had verteld, klonk zelfs een welgemeend applaus. De deelnemers beseften dat de organisatie de race niet lichtvaar dig had afgelast, maar dat het gezien de weersvooruitzichten niet anders kon. „Veel mensen kwamen me be danken en toonden begrip", aldus Lodder. „Ik heb geen wanklank ge hoord. Onvrede was er misschien wel bij deelnemers die binnenwater ge wend zijn, maar opvallend was dat we van kustzeilers geen enkele kri tiek kregen." Zeilen is nu eenmaal een sport die afhankelijk is van het weer. Regelma tig worden zeilwedstrijden afgelast wegens windstilte of te slecht weer. Toevallig was ditmaal de Ronde om Texel aan de beurt. Statistisch gezien was het ook niet onlogisch dat dit eens zou gebeuren: per slot van reke ning was het Rondje al dertien keer achter elkaar doorgegaan. Geen uitstel Uitstel naar zondag was niet moge lijk. Lodder: „Organisatorisch is dat niet haalbaar. Ten eerste kunnen we een dag later niet meer over voldoen de veiligheidsmiddelen beschikken. We hebben minimaal honderd veilig- heidsboten nodig. Ten tweede geeft de afvoer op zondag veel meer pro blemen, omdat bijna iedereen op maandag weer aan het werk moet en dus nog dezelfde dag naar huis wil. Zowel op het strand als op de veerhaven kom je dan in de knel." Amerikanen De Texelse deelnemers hebben over twee weken nog de troost van het „tuusrondje", maar het merendeel moet tenminste een jaar wachten om rondom Texel te kunnen zeilen. Sneu was de afgelasting vooral voor de ve le buitenlandse deelnemers. „Ach, ik ben te oud om teleurgesteld te zijn", glimlacht John Main uit Los Angeles. De Amerikaan, veelvoudig Califomisch zeilkampioen, zou voor het eerst zijn kunnen tonen in het Rondje Texel. Voorafgaand daaraan nam hij deel aan de WK Prindle bij paal 17. „Totaal heb ik in de afgelo pen tien dagen twee keer op de ca tamaran gezeten: éénmaal om te oefenen en één wedstrijd voor het wereldkampioenschap. Jammer, maar ik kom hier zeker terug. We hebben veel gefietst, Texel is ons goed beval len. Ik ben ook onder indruk van de •zee. Daar heb je hogere golven, maar ze zijn ook langer. Hier zijn de golven kort en heftig." Volgens Main, die weliswaar voor een fabriek in wedstrijden uitkomt maar als ama teur door het leven gaat, kost het re tourtje Los Angeles-Texel hem een slordige 2500 Amerikaanse dollar. „It's all in the game", lacht hij. Bier Zijn landgenoten Peter Schulz en Bru ce Kelbert uit Sacramento (Californië) waren speciaal voor het Rondje naar Europa gekomen. Schulz, die al drie maal eerder deelnam: „Godzijdank had ik geen tijd om aan het WK Prindle deel te nemen, anders was het helemaal zo'n teleurstelling ge weest. Voor de organisatie heb ik respect. Ik denk dat er veel moed voor nodig is om te zeggen: blow it off. Volgens mij is het een goede beslissing: waarschijnlijk zijn niet alle zeilers in staat om de te verwachten omstandigheden de baas te kunnen. Wat ik nu ga doen? Ik ga maar eens een kijkje in de tent nemen, hopelijk is er bier genoeg...." De Amerikanen verbleven met een groep op het eiland. Wat is voor hen de aantrekkingskracht van het Rondje moeilijk te beoordelen. Nu is het in elk geval nog prima zeilweer, dus waarom zouden we nu niet even de zee op gaan? Bovendien, na een stukje zeilen smaakt het bier veel be ter...." Paul van Lier en Irene Knoers uit Am sterdam hebben hun Prindle 16 op wielen gezet, klaar om van het strand te worden afgevoerd. „Ik vind de afgelasting verstandig", stelt Van Lier. „Zelf zeilen we meestal op de Westeinderplassen. Met branding heb ik alleen ervaring opgedaan bij grote wedstrijden, zoals bijvoorbeeld in de Ronde van 1985, toen hier een stevi ge branding stond. Ik was een van degenen die sneuvelde, al gebeurde dat buiten mijn schuld. Eerder deze week in het WK Prindle zijn we op de kant gebleven, de zee was ons te woest." Meer risico nemen Haaks op deze verklaring staat de mening van Rob de Jager uit Utrecht. Samen met zijn zeilmaat Bas Peeperkorn kiest hij het ruime sop. „De organisatie mag best wat meer risico nemen om de wedstrijd te la- ten doorgaan", zegt hij. „Nu is het perfect zeilweer. Ik denk dat iedereen al gefinisht is voordat het zwaar weer wordt. Ze kunnen de race toch gewoon van start laten gaan. Als dan blijkt dat het inderdaad te zwaar wordt, kunnen ze de wedstrijd toch afvlaggen. Waar je dan met al die boten heen moet? Tja.... Maar toch: ik denk dat de omstandigheden wel meevallen. Ook in het Molengat, om dat de ebstroom de golven daar straks mee naar buiten neemt en bij deze zuidelijke wind de golven breken Texel? Terry Bunker uit Whitehouse (Texas): „Het is zonder twijfel de big gest catrace in the world, zoals ze zeggen. De grootste wedstrijd die ik in Amerika heb meegemaakt is een race in Florida voor 200 Prindle's en Nacra's. De sfeer hier op het strand is geweldig. In de acht dagen dat we hier waren, hebben we veel contac ten gelegd, shirts uitgewisseld, enzo voort. Maar of ik terugkeer weet ik niet, het is toch wel een hele reis." De zee op Terwijl de meesten hun boten aftui gen, hijsen twee Duitsers uit Kiel de zeilen. „Nee hoor, niet omdat we het oneens zijn met de wedstrijdleiding. De prognoses maken de beslissing juist, denken we. Voor ons is dat Sommigen wilden niet wachten rof de tractoren In actie kwamen, en duwden en skt man en macht hun catamaran van het strand. voorbereiding ontbrak. Frustrerend was het bijvoorbeeld voor de meiden die middenin de nacht waren op gestaan om broodjes te smeren, en voor de tractorchauffeurs die alle ca tamarans naar het strand hadden ge transporteerd en ze nu weer allemaal weg moesten slepen. Klaas van der Duim, voor het eerst verantwoordelijk voor het transport, stond onder zwa re druk. In verband met de hoge wa terstand en de vele toeschouwers op het strand moest hij besluiten dat de afvoer van cats pas vier uur na de afgelasting kon beginnen. Een aantal zeilers duwde de eigen boten vervol gens zelf van het strand, wat komi sche situaties in het fnulle zand bij de strandopgang opleverde. Sommi gen wilden eerder naar huis, anderen verklaarden „eerder te willen feesten". Enkele andere deelnemers gingen daarentegen met de boot het water op Soep en broodjes De meesten vermaakten zich echter in de grote tent, waar ze werden voorzien van soep en broodjes. Het hiervoor ingehuurde cateringbedrijf moest in allerijl de soep opwarmen, maar kon daarna iedereen vlot hel pen. In de tent was het zowel met zeilers als toeschouwers druk. In de kledinghoek van Mantje gingen swea ters en jassen met „Rondje"-opdruk vlot van de hand. Adri Mantje: „De loop zit er goed in. Dat mag ook wel, want nu de wedstrijd is afgelast verwacht ik dat de zaterdagavond en de zondag wegvallen, waardoor ik toch wel zo'n 30 procent omzetder- ving heb En wat je nu ook mist zijn de deelnemers die een shirt kopen omdat ze het rondje hebben uitge zeild. Gelukkig kan ik de voorraad nog in de winkel verkopen; de ko mende maand zal dat wel lukken." De afvoer van catamarans, die om half twaalf begon, verliep gediscipli neerd. Alle deelnemers hadden een volgnummer, een systeem dat goed bleek te functioneren. In het eerste uur waren reeds 125 boten van het strand gehaald en aan het eind van de middag konden de tractorchauf feurs voor hun diensten worden be dankt. Televisie De commerciële zender RTL4, die een week lang met een filmploeg bij paal 17 present was, toonde afgelo pen zondag in het sportprogramma „Match" een impressie van het afge laste Rondje. In een beknopt, maar kundig samengesteld verslag werd op heldere wijze uitgelegd waarom de wedstrijd niet doorging. Onder ande ren verschenen wedstrijdleider Edwin Lodder, de comitéleden Kees Graaf en Wies Hendriks en zeiler Dirk Pool voor de camera. Pool verklaarde dat het op zee bar en boos was, en dat naar zijn mening de helft van de zei lers van het wad had moete» gehaald, als de Ronde wel k gestart. Het verslag was ge» met opnamen van het WK Pi de half uur durende tv-specii RTL4 komende zondag zou ii doorgaat, is onzeker. Mogelijl toevoeging van andere zeil-op toch „iets" te zien zijn. Volge Welk effect de afgelasting op Ronde van volgend jaar zal hi is moeilijk te schatten. Voort Rondje van zaterdag bleek he minder storm te lopen dan v< mogelijk als gevolg van de w edities van de afgelopen jarei lijk was dat nogal wat zeilers uit de boom keken. Donderd; vrijdag was het een drukte v lang in het inschrijfbureau; z< gochtend lag het aantal inschrijvingen rond 750 bote veer honderd minder dan vor Sinds 1986 ben ik op de „M last met het bevel over de la vaartuigen van het Korps Ma Uit hoofde van mijn functie I nauw betrokken bij veel zeile menten in Nederland en ged: de laatste vier jaar ook bij di om Texel. Bij deze wil ik mijn afnemen voor de organisatie catamaranronde. De afgelast jammer, maar volkomen terei de weersgegevens die zaterd tend voorhanden waren kon nisatie niet anders dan het R afgelasten. Ik en mijn person gedurende vele jaren, overdai nachts, bekend met de watei Texel- ondersteunen de beslis ledig. Een moedige en moeilij beslissing, zeker na het eche vorig jaar. Natuurlijk zullen de deelnems eerste instantie teleurgesteld gevoel zal denk ik snel plaats voor het besef dat bij de Ror Texel niet wordt gesold met i heid van de deelnemers. Evei ten waarbij dit wel gebeurt i onmiddellijk onze steun.verlie Ronde kan dus volgend jaar i onze steun rekenen. De Ronc Texel 1991 was een leuk boe was het een beetje dunne ec gend jaar beter. M.M.I. S kapitein der r Joost Dourleii op de Razende Bol." Een Italiaanse deelnemer die vrijdagavond na een 1200 km lange autorit op Texel was gearriveerd, aanvaardde zonder een meter te hebben gezeild de terugreis. „Maar volgend jaar kom ik weer", beloofde hij. Twee Engelsen hadden minder klachten over de afgelasting dan over het tarief dat ze Teso moesten betalen. „De veerboot naar Texel is nog duurder dan de boot van Engeland naar Holland", mopperden ze. Frustrerend Hoe het ook zij, de veertiende Ronde om Texel vond niet plaats. Niet alleen voor de zeilers maar ook voor organi satie en vrijwilligers een teleurstel ling. De bekroning op een heel jaar Dat de Ronde om Texel niet voor niets werd afgelast, bleek in de nacht van zaterdag op zondag. Omstreeks 02.00 uur kreeg Texel alsnog te maken met het voor zaterdagmiddag voorspelde nood weer. Een korte maar hevige storm veroorzaakte op het strand bij paal 17, start- en finishplaats van het Rondje, een flinke rava ge- De tent op het terras van strand paviljoen „Ome Joop" vloog de lucht in. Een grote stalen veran keringspen werd daarbij als door een katapult weggeschoten, vloog dwars door het dak, door boorde een magnetron en bleef steken in een aanrechtblad. Tot ieders geluk bevond zich op dat moment niemand in het pavil joen. Het tentzeil belandde op het dak, er sneuvelden een stuk of zeven ruiten en terrasschotten werden van hun plaats gelicht. Ook de grote feesttent van de Ronde om Texel liep stormschade op De voorkant waaide eruit, zo dat de wind vrij spel had in de tent. Kostbare spullen zoals beeldschermen vlogen door lucht. De situatie liet zich ge lijk aanzien, omdat de stalen tentspanten omhoog kwamei de tent de lucht in dreigde ti gaan. Met man en macht pn beerden medewerkers van he Rondje geassisteerd door me van het cateringbedrijf de scl zoveel mogelijk te beperken, discotheek Question in Den I werd een oproep gedaan voo vrijwillige tractorchauffeurs o zich met spoed naar het stra te begeven. Vrachtwagens den als gewicht gebruikt en een shovel werd aan de zeer een dam van zand tegen de geschoven. Deze maatregelei sorteerden effect. De medew kers, van wie velen al een w lang hard hadden gewerkt er terdag voor dag en dauw wa opgestaan, konden pas na v( uur hun bed opzoeken. Tentr huurbedrijf Den Ridder uit UI' hout schat de schade op ongeveer twee ton. De organisatie prees zich ga' kig dat de meeste catamaran zaterdag al van het strand w verwijderd. De schade zou a' ders met te overzien zijn g«' weest. Onder de boten die n wel op het strand lagen, hiek storm flink huis. Hoewel teleurgesteld, hebben de zeilers een applaus over voor de beslissing van de wedstrijdleiding. Helemaal uit Amerika naar Texel voor een wedstrijd die niet doorging, berustte de Amerikaanse zeilploeg. It's all in the game' Met hun catamaran onder het schuim gaan Rob de Jager en Bas Peeperkorn toch de zee op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 4