Vier ambulances
tegelijk in actie
Ei\l-mensen willen op
èxel blijven werken
De Porto krijgt uitstel
tot februari van rechter
„Bereikbaarheid paal 21 onvoldoende"
Zandspuiten
weer begonnen
PAVAROTTI in CONCERT
rvangend projekt
tilbare kaart?
itsers bekennen
raak in De Koog
Joyrlding
BICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10592
DINSDAG 2 JULI 1991
Gistermiddag moest een ernstig ge
wonde man op provisorische wijze
van het strand worden gehaald. De
man, een werknemer van de Combi
natie De Koog, was bij werkzaamhe
den op het zandsuppletie-schip
Geopotes 14 met een arm bekneld
geraakt. Omdat drie ambulances be
zet waren, werd gebruik gemaakt
van een op de Joost Dourleinkazerne
gestationeerde marine-ziekenwagen.
Deze kwam snel in actie, maar toch
duurde het bijna een uur voordat de
gewonde naar het Gemini-ziekenhuis
kon worden afgevoerd.
Het betreffende strandslag (paal 21)
is over de weg niet bereikbaar. Nadat
de gewonde per rubberboot vanaf de
enkele kilometers voor de kust opere
rende zandhopperzuiger naar het
strand was gebracht, werd hij met
een terreinwagen naar paal 20 (Bad-
weg) vervoerd. Dat is de dichtst bij-
zijnde verharde strandopgang, die
toegankelijk is voor autoverkeer. De
verwondingen lieten zich ernstig aan
zien; gevreesd werd dat de arm zou
moeten worden geamputeerd.
In het Gemini-ziekenhuis bleek later
dat de man, een 29-jarige inwoner
van Doetinchem, er nog goed vanaf
was gekomen. Nadat de verwondin
gen aan zijn onderarm waren ge
hecht, kon hij huiswaarts keren. Dat
aanvankelijk voor erger werd ge
vreesd, kwam vooral omdat de wond
hevig bloedde. Dankzij prima eerste
hulp, zowel op het schip als op het
strand, werd het bloeden gestelpt.
De matroos was met een arm be
kneld geraakt tussen het dek en het
700 kg zware hoofdblok van de
kraan aan boord van het schip. Vol
gens de rijkspolitie te water is het
een puur pechgeval; iedereen heeft
zich aan de instructies gehouden.
Aarzelend
Inmiddels was vanuit het tijdelijk kan
toor van de aannemerscombinatie,
dat is gevestigd bij paal 21, om medi
sche hulp gevraagd. Als eerste werd
een huisarts gebeld. Die wilde zelf
niet komen, maar gaf het advies on
middellijk de ambulancedienst te
waarschuwen. In tweede instantie
was de arts wel bereid naar het
strand te komen. De aanwezigen in
het kantoor van de Combinatie De
Koog spraken over deze aarzelende
houding naderhand hun verwondering
en boosheid uit. Toch was het een
gebruikelijke procedure: tussen de
artsen en de ambulancedienst
bestaat de afspraak dat bij een onge
val de eerste hulp wordt overgelaten
aan het verpleegkundig personeel aan
boord van de ziekenwagen.
Bezet
De twee wagens van de Ambulance
dienst Texel waren, toen het alarm
werd geslagen, allebei bezet. In zulke
gevallen komt er een ambulance van
Den Helder naar Texel. Dat gebeurde
ook, maar het toeval wilde dat deze
ambulance direct in actie moest ko
men, volgens de politie voor een ge
wonde fietser op de Californiëweg.
Vanuit de regionale alarmcentrale
werd vervolgens de marine
ambulance van de Dourleinkazerne
ingeschakeld.
Deze kwam over het strand naar de
plek des onheils gesneld, maar reed
de plaats waar de gewonde man lag
(Badweg) voorbij. Pas bij paal 21
keerde de ziekenwagen om, dankzij
een snelle reactie van exploitant Stef
Hoogenboom van het nabije strand
paviljoen Beach Inn.
Op de weg terug naar paal 20 dreig
de de reddingsactie belangrijke ver
traging op te lopen, toen de
marine-ambulance zich vast reed in
het zand. Het voertuig wist echter op
eigen kracht weer los te komen. Aan
gekomen bij de Badweg werd de ge
wonde in de ambulance gelegd en
werd linea recta naar de boot gere
den.
Unicum
De gelijktijdige inzet van vier ambu
lances is een unicum in de precies
25-jarige geschiedenis van de Ambu
lancedienst Texel. Eigenaresse Nel
Smidt: „In de afgelopen veertien da
gen kwam het wel al drie keer voor
dat de ambulance van Den Helder
meteen moest worden ingezet. Toen
kwam er echter geen vierde geval
bij."
Volgens mevrouw Smidt is het inzet
ten van de Mok-ambulance in dat ge
val een vaste afspraak. De
marine-ambulance verleent ook wel
assistentie als er geen ziekenwagen
Lees verder pagina 5
sw Sluiting PEN-centrale:
- reacties burgemeester
- effect op werkgelegenheid
Problemen op Waalder school
s» Vervoer Teso toch weer gestegen
s* Reportage: slecht weer
s» Vernieuwing op Turkse Tent:
uitbreiding met 22 bungalows
sn Evert Koopman wielerkampioen
Gerard de Porto mag met zijn paar
denstallen tot februari in De Mars
blijven zitten. Hoewel de officiële
uitspraak van het kort geding dat
vorige week diende nog niet binnen
is, heeft de rechter dit tijdens de zit
ting duidelijk gemaakt. Volgens Wil
lem van 't Wout van het
gemeentelijke grondbedrijf levert dit
uitstel geen problemen op voor de
verdere inrichting van De Mars.
Gerard de Porto vindt dat eigenlijk
niet kan worden gesproken van een
winnaar of een verliezer in het kort
geding dat hij tegen de gemeente
had aangespannen. „Ik zal toch zelf
op zoek moeten naar een nieuwe lo-
katie."
Het probleem van De Porto is dat zijn
paardenstallen door de gemeente
worden beschouwd als liefhebberij en
daarom wordt geen bouwvergunning
verleent voor een voorziening op een
andere lokatie. „En dat terwijl ver
schillende ambtenaren me hebben
toegezegd dat ze verschrikkelijk hun
best zouden doen om een andere
plek voor mij te vinden. De uitspraak
van de rechter viel me mee, maar de
ambtenaren zijn me vreselijk tegenge
vallen. Wat heb ik me in de gemeen
te vergist!"
Op z'n Texels
De Porto haalt aan dat de gemeente
in haar verweerschrift voor de rechter
vertelde dat verschillende zaken op
z'n Texels waren geregeld. „Op z'n
Texels? Laat me niet lachen. Ik ben
ervan overtuigd dat als het écht op
z'n Texels was geregeld, ik allang een
ander plekje had gehad."
Er is veel vraag naar stallingsruimte
voor paarden op het eiland. De Porto
blijft zijn speurtocht naar een lokatie
voortzetten, maar is wel bang dat
zijn aanvragen steeds weer worden
afgewezen omdat hij geen volwaardig
agrarisch bedrijf heeft. „Ze geven
zelfs geen klein stukje medewerking.
Ik denk erover om mijn bedrijf dan
maar een professionele inslag te ge
ven. Me laten inschrijven bij de ka
mer van koophandel als pension- en
handelsstalhouder. Misschien dat ik
dan wat kan bereiken."
Volgens Willem van 't Wout is de ge
meente wel degelijk bereid De Porto
te helpen als er een geschikte plek
beschikbaar is. „Maar we moeten
ons wel aan de regels houden."
Ivertenties, abonnementen, etc.
eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Postgiro 652
02220-12 741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 t "I J J m Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon yf/I Yt 'f/f/ï ff C 1 Tl l/\ 0T I/I TT Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M a nr. 67 34.60.398
"41 U// (/C7/ Will L-> MPr 0 III rJv! TJ ill LVerachijnt dinsdags en donderdags.
avafktijd deze week tot en met dinsdag a.a. Abonnementsprijs 743.95 per half jaar; Los 71.20
Ie Graaff, Pater Wïtteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 I
PtN-medewerkers praten over hun toekomstmogelijkheden.
[verslagenheid was geen sprake toen de medewerkers van
(EN-bedrijf Texel donderdag te horen kregen dat de centrale
udeschild over 3,5 jaar dicht gaat omdat het eiland via een
triciteitskabel vanaf het vasteland van stroom wordt voor-
In tegendeel: direct laaide de discussie op over de vraag of
mogelijk is de in het geding zijnde werkgelegenheid geheel
ideeltelijk op Texel te houden.
ns bedrijfsleider W. ten Have
Jductiechef J. de Rijke is dat
hersenschim en zijn er wel de
mogelijkheden om „iets" naar
land te halen waar de PEN-
en emplooi kunnen vinden,
ij valt te denken aan warmte-
t, in combinatie met (eventueel
'aan te trekken) andere bedrij
naar ook aan instandhouding
uitbreiding van administratieve
teiten en aan bedrijvigheid op
ibied van milieu.
N-medewerkers leggen zich
)i| het feit dat er straks een ka
ar het vasteland ligt, maar dat
18-jarige Duitsers hebben op
olitiebureau in De Koog de
;>l van een grote hoeveelheid
'9 toegegeven. De inbrekers
eemdden uit een kledingzaak in
tog in de nacht van woensdag
tnderdag kleren ter waarde van
0,-.
1 ta tweetal zich door het
'aan van een raam toegang tot
"kei aan de Dorpsstraat had
"aft, maakten ooggetuigen on-
h'ijk melding bij de politie. Ter
troffen de agenten de daders
ian, maar stelden direct een on-
ek in. Daaruit bleek dat hulp
e technische recherche uit Alk-
tiet overbodig was. Bruikbare
tie daardoor aan het licht kwa-
:n enkele getuigenverklaringen
1 <1e politie op het spoor van de
1. die een vakantiewoning in De
°rp hadden gehuurd. Nog de-
^a9, even na het middaguur,
■t de twee inbrekers worden
■tonden. De buit werd in zijn
1 la het vakantieverblijf terugge-
hoeft volgens hen helemaal niet te
betekenen dat er van de centrale
niets overblijft. Er wordt druk ge
dacht en gediscussieerd over een al
ternatief dat met steun van het PEN
gerealiseerd zou moeten worden. Er
is nog weinig concreets over te mel
den, maar de betrokkenen gaan er
wel vanuit dat de nieuwe activiteit in
elk geval commercieel verantwoord
moet zijn. Het mag geen werkgele-
genheidsprojekt worden.
Goede moed
Gistermiddag spraken we in de kanti
ne van de centrale met een tiental
PEN-medewerkers, die allerminst een
verslagen indruk maakten. De mede
deling over de sluiting van de centra
le was voor hen niet als een schok
gekomen want er was al lange tijd
sprake van. „Die onzekerheid was
heel vervelend. Nu we het definitieve
bericht kregen was het eigenlijk een
opluchting. Nu kunnen we verder
denken", aldus een van hen. Het is
over het algemeen wel als een te
leurstelling ervaren dat het niet lukt
de centrale tot het jaar 2000 te
handhaven, zoals aanvankelijk de be
doeling was.
Vijftig plussers
De PEN-medewerkers varieren in leef
tijd van 30 tot bijna 60 jaar. De ge
middelde leeftijd ligt rond 48 jaar. In
de periode tot 1995 die de centrale
nog kan bestaan, zullen enkele men-
Onbekenden leenden in de nacht van
donderdag op vrijdag de auto van
een 69-jarige Oosterender. Het voer
tuig werd niet beschadigd. De echt
genote van de auto-eigenaar zag
rond drie uur 's nachts iemand in de
auto stappen. Na er vandoor te zijn
gegaan zetten de dader(s) de perso
nenwagen anderhalf uur later weer
op zijn plek terug. Ook dit zag de
vrouw gebeuren. Ze herkende echter
niemand. De politie heeft de auto in
middels op vingerafdrukken on
derzocht.
sen afvloeien wegens het bereiken
van de VUT-leeftijd. Voor zover de
overigen geen ander werk hebben
gevonden, zullen er dan nog onge
veer twintig mensen over zijn, meren
deels vijftig plussers die gewend zijn
aan een goed salaris.
Uit wat daarover door hoofddirecteur
Van Sandick is gezegd mag worden
afgeleid dat de Texelse mensen, voor
zover ze niet horen tot de minderheid
die op het eiland kan blijven werken
bij distributie of administratie, voor
een groot deel elders bij het PEN of
bij de nieuwe huisvuilcentrale in Alk
maar aan de slag kan. In elk geval
kunnen ze rekenen op hulp volgens
het bestaande sociale plan dat op de
Texelse situatie zal worden af
gestemd. De medewerkers zijn echter
niet van plan dat zomaar af te wach
ten. Bedrijfsleider Ten Have: „Dat
heeft mij aangenaam verbaasd. Ze
zien de nieuwe situatie niet als een
ramp maar als een uitdaging".
Aan Texel gebakken
De mensen die wij gisteren spraken
verklaarden unaniem op Texel te wil
len blijven wonen. „Bijna allemaal
hebben we hier een eigen huis, we
hebben hier onze vrienden en kennis
sen. Als het onvermijdelijk is dat we
op het vasteland gaan werken, gaan
we liever pendelen dan verhuizen".
Wat betreft deze opvatting is er geen
verschil tussen de mensen die op
Texel zijn geboren en getogen (onge
veer de helft) en de „geïmporteerde"
krachten. „Maar ook als het PEN het
zou betalen, is dagelijks heen en
weer reizen vervelend. Het zou daar
om veel mooier zijn als we in ons
eigen vak op Texel werk zouden kun
nen vinden".
Na het zeer vlotte begin van het
projekt. zit het de laatste tijd niet
mee met de zandsuppletie bij De
Koog. Een oponthoud van meer dan
een week is ontstaan door het in
tweeën raken van de zinkerleiding.
Dat gebeurde toen men bezig was
deze leiding op een andere plaats
neer te leggen. Mede door de hoge
zeegang als gevolg van het her
fstachtige weer raakte de boel de-
fekt. Gisteren is men de hele dag in
touw geweest om de leiding te repa
reren en vanmorgen is het zandspui
ten hervat.
Dank zij de voorsprong die in het be
gin is opgebouwd, is het oorspronke
lijke tijdschema nog niet in gevaar.
De hoeveelheid zand die op dit mo
ment opgespoten moest zijn, is ook
werkelijk aangebracht. Gezien het
verbeterende weer wordt de kans op
een verder voorspoedige afwikkeling
van het projekt groot geacht.
Begin van het tegelpad naar paal 21. ..Sloop één betonnen paaltje weg. dan is het pad in noodgevallen toegankelijk voor personenauto's", aldus
strandexploitant S. Hoogenboom.
1 september 1991, AHOY' Rotterdam
Kaartverkoop uitsluitend 010-45 95 860
ai'sn beschikbaar van 7450.- en 7650,- overige helaas uitverkocht
I