Vier ambulances tegelijk in actie Ei\l-mensen willen op èxel blijven werken De Porto krijgt uitstel tot februari van rechter „Bereikbaarheid paal 21 onvoldoende" Zandspuiten weer begonnen PAVAROTTI in CONCERT rvangend projekt tilbare kaart? itsers bekennen raak in De Koog Joyrlding BICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10592 DINSDAG 2 JULI 1991 Gistermiddag moest een ernstig ge wonde man op provisorische wijze van het strand worden gehaald. De man, een werknemer van de Combi natie De Koog, was bij werkzaamhe den op het zandsuppletie-schip Geopotes 14 met een arm bekneld geraakt. Omdat drie ambulances be zet waren, werd gebruik gemaakt van een op de Joost Dourleinkazerne gestationeerde marine-ziekenwagen. Deze kwam snel in actie, maar toch duurde het bijna een uur voordat de gewonde naar het Gemini-ziekenhuis kon worden afgevoerd. Het betreffende strandslag (paal 21) is over de weg niet bereikbaar. Nadat de gewonde per rubberboot vanaf de enkele kilometers voor de kust opere rende zandhopperzuiger naar het strand was gebracht, werd hij met een terreinwagen naar paal 20 (Bad- weg) vervoerd. Dat is de dichtst bij- zijnde verharde strandopgang, die toegankelijk is voor autoverkeer. De verwondingen lieten zich ernstig aan zien; gevreesd werd dat de arm zou moeten worden geamputeerd. In het Gemini-ziekenhuis bleek later dat de man, een 29-jarige inwoner van Doetinchem, er nog goed vanaf was gekomen. Nadat de verwondin gen aan zijn onderarm waren ge hecht, kon hij huiswaarts keren. Dat aanvankelijk voor erger werd ge vreesd, kwam vooral omdat de wond hevig bloedde. Dankzij prima eerste hulp, zowel op het schip als op het strand, werd het bloeden gestelpt. De matroos was met een arm be kneld geraakt tussen het dek en het 700 kg zware hoofdblok van de kraan aan boord van het schip. Vol gens de rijkspolitie te water is het een puur pechgeval; iedereen heeft zich aan de instructies gehouden. Aarzelend Inmiddels was vanuit het tijdelijk kan toor van de aannemerscombinatie, dat is gevestigd bij paal 21, om medi sche hulp gevraagd. Als eerste werd een huisarts gebeld. Die wilde zelf niet komen, maar gaf het advies on middellijk de ambulancedienst te waarschuwen. In tweede instantie was de arts wel bereid naar het strand te komen. De aanwezigen in het kantoor van de Combinatie De Koog spraken over deze aarzelende houding naderhand hun verwondering en boosheid uit. Toch was het een gebruikelijke procedure: tussen de artsen en de ambulancedienst bestaat de afspraak dat bij een onge val de eerste hulp wordt overgelaten aan het verpleegkundig personeel aan boord van de ziekenwagen. Bezet De twee wagens van de Ambulance dienst Texel waren, toen het alarm werd geslagen, allebei bezet. In zulke gevallen komt er een ambulance van Den Helder naar Texel. Dat gebeurde ook, maar het toeval wilde dat deze ambulance direct in actie moest ko men, volgens de politie voor een ge wonde fietser op de Californiëweg. Vanuit de regionale alarmcentrale werd vervolgens de marine ambulance van de Dourleinkazerne ingeschakeld. Deze kwam over het strand naar de plek des onheils gesneld, maar reed de plaats waar de gewonde man lag (Badweg) voorbij. Pas bij paal 21 keerde de ziekenwagen om, dankzij een snelle reactie van exploitant Stef Hoogenboom van het nabije strand paviljoen Beach Inn. Op de weg terug naar paal 20 dreig de de reddingsactie belangrijke ver traging op te lopen, toen de marine-ambulance zich vast reed in het zand. Het voertuig wist echter op eigen kracht weer los te komen. Aan gekomen bij de Badweg werd de ge wonde in de ambulance gelegd en werd linea recta naar de boot gere den. Unicum De gelijktijdige inzet van vier ambu lances is een unicum in de precies 25-jarige geschiedenis van de Ambu lancedienst Texel. Eigenaresse Nel Smidt: „In de afgelopen veertien da gen kwam het wel al drie keer voor dat de ambulance van Den Helder meteen moest worden ingezet. Toen kwam er echter geen vierde geval bij." Volgens mevrouw Smidt is het inzet ten van de Mok-ambulance in dat ge val een vaste afspraak. De marine-ambulance verleent ook wel assistentie als er geen ziekenwagen Lees verder pagina 5 sw Sluiting PEN-centrale: - reacties burgemeester - effect op werkgelegenheid Problemen op Waalder school s» Vervoer Teso toch weer gestegen s* Reportage: slecht weer s» Vernieuwing op Turkse Tent: uitbreiding met 22 bungalows sn Evert Koopman wielerkampioen Gerard de Porto mag met zijn paar denstallen tot februari in De Mars blijven zitten. Hoewel de officiële uitspraak van het kort geding dat vorige week diende nog niet binnen is, heeft de rechter dit tijdens de zit ting duidelijk gemaakt. Volgens Wil lem van 't Wout van het gemeentelijke grondbedrijf levert dit uitstel geen problemen op voor de verdere inrichting van De Mars. Gerard de Porto vindt dat eigenlijk niet kan worden gesproken van een winnaar of een verliezer in het kort geding dat hij tegen de gemeente had aangespannen. „Ik zal toch zelf op zoek moeten naar een nieuwe lo- katie." Het probleem van De Porto is dat zijn paardenstallen door de gemeente worden beschouwd als liefhebberij en daarom wordt geen bouwvergunning verleent voor een voorziening op een andere lokatie. „En dat terwijl ver schillende ambtenaren me hebben toegezegd dat ze verschrikkelijk hun best zouden doen om een andere plek voor mij te vinden. De uitspraak van de rechter viel me mee, maar de ambtenaren zijn me vreselijk tegenge vallen. Wat heb ik me in de gemeen te vergist!" Op z'n Texels De Porto haalt aan dat de gemeente in haar verweerschrift voor de rechter vertelde dat verschillende zaken op z'n Texels waren geregeld. „Op z'n Texels? Laat me niet lachen. Ik ben ervan overtuigd dat als het écht op z'n Texels was geregeld, ik allang een ander plekje had gehad." Er is veel vraag naar stallingsruimte voor paarden op het eiland. De Porto blijft zijn speurtocht naar een lokatie voortzetten, maar is wel bang dat zijn aanvragen steeds weer worden afgewezen omdat hij geen volwaardig agrarisch bedrijf heeft. „Ze geven zelfs geen klein stukje medewerking. Ik denk erover om mijn bedrijf dan maar een professionele inslag te ge ven. Me laten inschrijven bij de ka mer van koophandel als pension- en handelsstalhouder. Misschien dat ik dan wat kan bereiken." Volgens Willem van 't Wout is de ge meente wel degelijk bereid De Porto te helpen als er een geschikte plek beschikbaar is. „Maar we moeten ons wel aan de regels houden." Ivertenties, abonnementen, etc. eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Postgiro 652 02220-12 741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 t "I J J m Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon yf/I Yt 'f/f/ï ff C 1 Tl l/\ 0T I/I TT Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M a nr. 67 34.60.398 "41 U// (/C7/ Will L-> MPr 0 III rJv! TJ ill LVerachijnt dinsdags en donderdags. avafktijd deze week tot en met dinsdag a.a. Abonnementsprijs 743.95 per half jaar; Los 71.20 Ie Graaff, Pater Wïtteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 I PtN-medewerkers praten over hun toekomstmogelijkheden. [verslagenheid was geen sprake toen de medewerkers van (EN-bedrijf Texel donderdag te horen kregen dat de centrale udeschild over 3,5 jaar dicht gaat omdat het eiland via een triciteitskabel vanaf het vasteland van stroom wordt voor- In tegendeel: direct laaide de discussie op over de vraag of mogelijk is de in het geding zijnde werkgelegenheid geheel ideeltelijk op Texel te houden. ns bedrijfsleider W. ten Have Jductiechef J. de Rijke is dat hersenschim en zijn er wel de mogelijkheden om „iets" naar land te halen waar de PEN- en emplooi kunnen vinden, ij valt te denken aan warmte- t, in combinatie met (eventueel 'aan te trekken) andere bedrij naar ook aan instandhouding uitbreiding van administratieve teiten en aan bedrijvigheid op ibied van milieu. N-medewerkers leggen zich )i| het feit dat er straks een ka ar het vasteland ligt, maar dat 18-jarige Duitsers hebben op olitiebureau in De Koog de ;>l van een grote hoeveelheid '9 toegegeven. De inbrekers eemdden uit een kledingzaak in tog in de nacht van woensdag tnderdag kleren ter waarde van 0,-. 1 ta tweetal zich door het 'aan van een raam toegang tot "kei aan de Dorpsstraat had "aft, maakten ooggetuigen on- h'ijk melding bij de politie. Ter troffen de agenten de daders ian, maar stelden direct een on- ek in. Daaruit bleek dat hulp e technische recherche uit Alk- tiet overbodig was. Bruikbare tie daardoor aan het licht kwa- :n enkele getuigenverklaringen 1 <1e politie op het spoor van de 1. die een vakantiewoning in De °rp hadden gehuurd. Nog de- ^a9, even na het middaguur, ■t de twee inbrekers worden ■tonden. De buit werd in zijn 1 la het vakantieverblijf terugge- hoeft volgens hen helemaal niet te betekenen dat er van de centrale niets overblijft. Er wordt druk ge dacht en gediscussieerd over een al ternatief dat met steun van het PEN gerealiseerd zou moeten worden. Er is nog weinig concreets over te mel den, maar de betrokkenen gaan er wel vanuit dat de nieuwe activiteit in elk geval commercieel verantwoord moet zijn. Het mag geen werkgele- genheidsprojekt worden. Goede moed Gistermiddag spraken we in de kanti ne van de centrale met een tiental PEN-medewerkers, die allerminst een verslagen indruk maakten. De mede deling over de sluiting van de centra le was voor hen niet als een schok gekomen want er was al lange tijd sprake van. „Die onzekerheid was heel vervelend. Nu we het definitieve bericht kregen was het eigenlijk een opluchting. Nu kunnen we verder denken", aldus een van hen. Het is over het algemeen wel als een te leurstelling ervaren dat het niet lukt de centrale tot het jaar 2000 te handhaven, zoals aanvankelijk de be doeling was. Vijftig plussers De PEN-medewerkers varieren in leef tijd van 30 tot bijna 60 jaar. De ge middelde leeftijd ligt rond 48 jaar. In de periode tot 1995 die de centrale nog kan bestaan, zullen enkele men- Onbekenden leenden in de nacht van donderdag op vrijdag de auto van een 69-jarige Oosterender. Het voer tuig werd niet beschadigd. De echt genote van de auto-eigenaar zag rond drie uur 's nachts iemand in de auto stappen. Na er vandoor te zijn gegaan zetten de dader(s) de perso nenwagen anderhalf uur later weer op zijn plek terug. Ook dit zag de vrouw gebeuren. Ze herkende echter niemand. De politie heeft de auto in middels op vingerafdrukken on derzocht. sen afvloeien wegens het bereiken van de VUT-leeftijd. Voor zover de overigen geen ander werk hebben gevonden, zullen er dan nog onge veer twintig mensen over zijn, meren deels vijftig plussers die gewend zijn aan een goed salaris. Uit wat daarover door hoofddirecteur Van Sandick is gezegd mag worden afgeleid dat de Texelse mensen, voor zover ze niet horen tot de minderheid die op het eiland kan blijven werken bij distributie of administratie, voor een groot deel elders bij het PEN of bij de nieuwe huisvuilcentrale in Alk maar aan de slag kan. In elk geval kunnen ze rekenen op hulp volgens het bestaande sociale plan dat op de Texelse situatie zal worden af gestemd. De medewerkers zijn echter niet van plan dat zomaar af te wach ten. Bedrijfsleider Ten Have: „Dat heeft mij aangenaam verbaasd. Ze zien de nieuwe situatie niet als een ramp maar als een uitdaging". Aan Texel gebakken De mensen die wij gisteren spraken verklaarden unaniem op Texel te wil len blijven wonen. „Bijna allemaal hebben we hier een eigen huis, we hebben hier onze vrienden en kennis sen. Als het onvermijdelijk is dat we op het vasteland gaan werken, gaan we liever pendelen dan verhuizen". Wat betreft deze opvatting is er geen verschil tussen de mensen die op Texel zijn geboren en getogen (onge veer de helft) en de „geïmporteerde" krachten. „Maar ook als het PEN het zou betalen, is dagelijks heen en weer reizen vervelend. Het zou daar om veel mooier zijn als we in ons eigen vak op Texel werk zouden kun nen vinden". Na het zeer vlotte begin van het projekt. zit het de laatste tijd niet mee met de zandsuppletie bij De Koog. Een oponthoud van meer dan een week is ontstaan door het in tweeën raken van de zinkerleiding. Dat gebeurde toen men bezig was deze leiding op een andere plaats neer te leggen. Mede door de hoge zeegang als gevolg van het her fstachtige weer raakte de boel de- fekt. Gisteren is men de hele dag in touw geweest om de leiding te repa reren en vanmorgen is het zandspui ten hervat. Dank zij de voorsprong die in het be gin is opgebouwd, is het oorspronke lijke tijdschema nog niet in gevaar. De hoeveelheid zand die op dit mo ment opgespoten moest zijn, is ook werkelijk aangebracht. Gezien het verbeterende weer wordt de kans op een verder voorspoedige afwikkeling van het projekt groot geacht. Begin van het tegelpad naar paal 21. ..Sloop één betonnen paaltje weg. dan is het pad in noodgevallen toegankelijk voor personenauto's", aldus strandexploitant S. Hoogenboom. 1 september 1991, AHOY' Rotterdam Kaartverkoop uitsluitend 010-45 95 860 ai'sn beschikbaar van 7450.- en 7650,- overige helaas uitverkocht I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1