HoEpSzjJiit oer Cf roen kwarts Jexels in het harL, olitiek moet zorgen dat xel niet te druk wordt" Verbazingwekkende uitspraak Uitspraak R.v.S: dwangsom De Toekomst gehandhaafd H MUZIEK en STRMTTHEATER (ook voor kinderen) o-directeur Hoogerheide in jaarverslag: Zondagmiddag a.s aanvang 15.00 uur tot 20.00 uur. Uitgebreid programma DORPSPLEIN DE KOOG en autodief - regeling 'camping ndhaafd SCHOENMAKER MAAKT HET WEER! t gestegen en f2,3 miljoen Dorpscommissies nu officieel spreekbuis. w ZDH toernooi zonder Miss Playboy van start Houtmolm in brand w Oud-Texelaar wil niet terug naar het eiland. sw Beslissing over nieuwe dubbeldekker pas eind september. s» Warme weer speelt touwtrekkers parten. s» Texelaars voor de balie. Programma wordt gratis aangeboden door: De Koog Promotion en Stichting Tropical Sea Festival ;HT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10601 DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1991 s Amro Bank nr. 46 99 17.636 36 25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 jinsdags en donderdags. itsprijs M3,95 per half jaar; Los /1.20 liten werktijd ndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896. Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-12741 lasten als gevolg van de introductie van de ..Schulpengat". De winst wordt op de gebruikelijke wijze besteed: een deel zal als dividend aan de aandeelhouders worden uit gekeerd (het maximum van 6 pro cent). het restant wordt toegevoegd aan de algemene reserve. voorlopig de uitbouw tot het gestelde maximum van 47.000 en wacht af hoe de mobiliteit zich zal ontwikke len. Als de mobiliteit te sterk groeit, zal het noodzakelijk zijn om het maxi mum aantal slaapplaatsen te verla gen", aldus Hoogerheide. In het jaarverslag schrijft hij dat de gemeente c.q. de politiek de nodige bestuurskracht en inventiviteit moet opbrengen voor een beleid dat is ge richt op consolidatie, zonder dat dit tot kwaliteitsverlies van het toe ristisch produkt leidt. Signaal Heeft Hoogerheide zelf ideeën voor zo'n toekomstig beleid? „Nee, ik zou niet weten hoe het moet, maar vind het belangrijk dat het probleem tijdig wordt onderkend en geef daarom een signaal. De afgelopen jaren was het beleid gericht op stimuleren van de groei. Consolideren vraagt een heel andere benadering. Voor het gemeen tebestuur zal dat geen eenvoudige zaak zijn. Als bijvoorbeeld de werk loosheid toeneemt, zal vanuit de sa menleving druk kunnen worden uitgeoefend om het toerisme verder wciteit van de huidige bootverbinding kun je nauwelijks loeren. Met een tweede dubbeldekker van het type engat' ontstaat een toename van circa 12 procent. Als je ilt, moet je een tweede haven aanleggen, 'n Pikante in- g, die ik nooit hoop mee te maken, want dan zou je et succes naar de bliksem helpen." Teso-directeur Theo wide toont zich bij de presentatie van het jaarverslag 191 een tevreden man. „Wij hebben de grens van de ver- oaciteit vrijwel bereikt, nu is het aan de politiek om te lat het op Texel niet te druk wordt." ige opvarende van de brui- lit Wuppertal, reed in de maandag op dinsdag met 'en fiets naar 't Horntje. akte hij aan het Molwerk ['gesloten auto. De sleutel ia het contact. De Duitser ah met de wagen uit de e eigenaresse, een 28-jarige Den Hoorn, ontdekte dit en 'olitie. De dief werd snel 'd. Hij bleek ook te diep in e te hebben gekeken. De echtend is hij door de poli- jn thuisland teruggestuurd. leen uitzonderingen meer "taakt op de regel dat !,s maar één nacht op de "tg mogen blijven. Afgelo- ind gaf wethouder Baren- temming om mensen twee 'aten blijven, maar hij be- 'at het om een eenmalige "et college van B en W 3ten het inderdaad bij één en. Het zal menigeen merkwaardig in de oren klinken dat uitgerekend Teso oproept tot remmen van de toeristi sche groei. Wat is hiervan de reden? Hoogerheide: „Bij de ontwikkeling van de 'Schulpengat' heeft een inge nieursbureau voor ons een bereke ning gemaakt van het vervoer op piekdagen. Conclusie was dat twee schepen in de toekomst voldoende moeten zijn. De berekening is ge maakt op basis van het aantal toe ristische slaapplaatsen op Texel en het zg. 'mobiliteits-scenario' van het ministerie van verkeer en waterstaat. Het ministerie gaat uit van terugdrin ging van de groei van de mobiliteit met 30 procent. Lukt dat echter niet en stijgt de mobiliteit sterker dan ver wacht, dan leidt dat tot een groter beslag op de capaciteit van de boot verbinding. Dat betekent dus dat er minder ruimte overblijft voor de ver- blijfsrecreant." Jaren zeventig Ter vergelijking wijst Hoogerheide op de jaren zeventig, toen de capaciteit van de veerdienst te klein was en daardoor minder toeristen naar het eiland kwamen. Investeringen in de toeristische sector op Texel sorteer den daardoor weinig effect, of bleven achterwege. Teso zorgde voor de oplossing door grotere schepen te la ten bouwen. Met de ingebruikname van het tweede autodek in 1986 steeg de animo voor Texel als vakan tiebestemming explosief. Nu de tweede dubbeldekker in de vaart is heeft Teso echter de grens van de vervoerscapaciteit bereikt. Verlegging van deze grens is niet mogelijk. „Het meest logisch is", stelt Hoogerheide, „zorgen dat het aantal toeristische slaapplaatsen wordt afgestemd op het aantal auto's dat Teso maximaal kan vervoeren." 47.000 teveel? „Mijn advies aan de gemeente is daarom: beperk de uitbreiding van het aantal slaapplaatsen. Blokkeer WEZENLAND DEN BURG TELEFOON 13111 it jaarverslag heeft Teso periode achter de rug. De eg in 1990 met f2,6 mil- pzichte van het jaar er- toename van 11,5 procent, ste kwartaal van 1991 (dat lagperiode is opgenomen) i omzet met zeven ton. (ening van belastingen be- winst f2.290.000,-. Dat is '1,7 miljoen minder dan in ar dit verschil wordt ge- veroorzaakt doordat het lijftien maanden omvat s eerste kwartaal 1991) in i twaalf. In het boekjaar n maanden zijn dus twee rende) winterperioden op- hetgeen de winst negatief Andere oorzaken zijn de kosten en hogere rente- treffen. Als een bom Op 25 mei werd door bevoegde amb tenaren gemeten dat De Toekomst op „grove"" wijze de geluidsvoorschrif ten overschreed. Er werd een dwang sombeschikking aangevraagd. „Hiervoor is gekozen omdat de oor zaken van de overtreding, te rumoeri ge ventilatoren en een openstaande toegangsdeur, betrekkelijk makkelijk zijn te verhelpen", aldus de gemeen te. Volgens Luigies sloeg dit bij Lan geveld in als een bom. „Er was namelijk op dat moment geen enkele aanwijzing dat de geluidsnorm fors werd overschreden." De gemeente stelt echter niet te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de meting, uit gevoerd door gekwalificeerde mede werkers. Bovendien zijn in 1990 verschillende brieven aan De Toe komst gezonden, waarin staat dat er overtredingen zijn geconstateerd. Aap uit de mouw Discotheekeigenaar Langeveld vroeg schorsing aan. Ondertussen werd echter door de gemeente opnieuw een overtreding geconstateerd. Dat was op 9 juli. „Toen kwam echter de aap uit de mouw: de gemeente heeft het geluid gemeten op het moment dat zowel de binnen- als de buiten deur van de discotheek waren ge opend", aldus de toelichting van de advocaat. Omdat veel mensen in- en uit lopen, is het bijna onvermijdelijk Lees verder pagina 5 Bij de eerstvolgende overtreding van de geluidsnormen door dis cotheek De Toekomst in De Koog, moet eigenaar Frits Langeveld '15.000,- betalen. Het schorsingsverzoek, dat hij tegen deze beslissing indiende bij de Raad van State, is maandag afgewe zen. De motivatie hiervoor wordt pas over enige tijd bekend ge maakt. „Die wacht ik met spanning af, want het is een verbazingwekkende uitspraak", aldus Langeveld. Frits Langeveld: ..Door de 1-2-3 regeling wordt nog veel meer in- en uit gelopen den anders." Enkele horecabedrijven in De Koog, die vorig jaar herhaaldelijk de geluids normen hebben overschreden, zijn in februari gewaarschuwd dat de ge meente bij de eerstvolgende overtre ding zonder nadere berichtgeving hard zou optreden. De Toekomst was één van deze bedrijven. Volgens de toelichting van Langevelds advocaat Mr. H.H. Luigies uit Rotterdam kwam deze waarschuwing als een verras sing. Langeveld nam een akoestisch bureau in de arm, die hem adviseer de over voorzieningen die hij nog kon Vervoerscijfers De Teso-directeur erkent dat er, na de enorme groei van het vervoer, mo menteel een afvlakking optreedt. „We hebben de afgelopen jaren een inhaa leffect gehad na de introductie van Lees verder pagina 5 Vermoedelijk door een vonk van het afzuigsysteem heeft het houtmolm in de container naast sociale werkplaats De Bolder dinsdagmiddag vlam gevat. De brandweer spoot de container vol water, waardoor het vuur snel werd geblust. r Theo Hoogerheide: ,,lk geloof in verdere groei van het vervoer naar Texel." Twee van de meest recente veranderingen bij Teso in één beeld. Op de voorgrond de reconstructie Ie gang Is, op de achtergrond de tweede dubbeldekker Schulpengat". van de onderhoudskade. die momenteel in vol- te bevorderen." Betekent dit dat Texelpromotie niet meer nodig is? Hoogerheide: „Promo tie gericht op uitbreiding in het top- seizoen zou bedenkelijk zijn, het is niet de bedoeling om de noodcam- ping zo vol mogelijk te krijgen. De VW heeft dat gelukkig goed begre pen. Promotie voor een betere bezet ting in voor- en naseizoen is een goede zaak."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1