HoEpSzjJiit oer
Cf roen kwarts Jexels in het harL,
olitiek moet zorgen dat
xel niet te druk wordt"
Verbazingwekkende uitspraak
Uitspraak R.v.S: dwangsom
De Toekomst gehandhaafd
H
MUZIEK en
STRMTTHEATER
(ook voor kinderen)
o-directeur Hoogerheide in jaarverslag:
Zondagmiddag a.s
aanvang 15.00 uur tot 20.00 uur.
Uitgebreid programma
DORPSPLEIN DE KOOG
en autodief
- regeling
'camping
ndhaafd
SCHOENMAKER
MAAKT HET WEER!
t gestegen en
f2,3 miljoen
Dorpscommissies nu
officieel spreekbuis.
w ZDH toernooi zonder
Miss Playboy van start
Houtmolm in brand
w Oud-Texelaar wil niet
terug naar het eiland.
sw Beslissing over nieuwe
dubbeldekker pas eind
september.
s» Warme weer speelt
touwtrekkers parten.
s» Texelaars voor de balie.
Programma wordt gratis aangeboden door:
De Koog Promotion en Stichting Tropical Sea Festival
;HT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10601
DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1991
s Amro Bank nr. 46 99 17.636
36 25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
jinsdags en donderdags.
itsprijs M3,95 per half jaar; Los /1.20
liten werktijd
ndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896.
Voor advertenties, abonnementen, etc.
Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
02220-12741
lasten als gevolg van de introductie
van de ..Schulpengat". De winst
wordt op de gebruikelijke wijze
besteed: een deel zal als dividend
aan de aandeelhouders worden uit
gekeerd (het maximum van 6 pro
cent). het restant wordt toegevoegd
aan de algemene reserve.
voorlopig de uitbouw tot het gestelde
maximum van 47.000 en wacht af
hoe de mobiliteit zich zal ontwikke
len. Als de mobiliteit te sterk groeit,
zal het noodzakelijk zijn om het maxi
mum aantal slaapplaatsen te verla
gen", aldus Hoogerheide.
In het jaarverslag schrijft hij dat de
gemeente c.q. de politiek de nodige
bestuurskracht en inventiviteit moet
opbrengen voor een beleid dat is ge
richt op consolidatie, zonder dat dit
tot kwaliteitsverlies van het toe
ristisch produkt leidt.
Signaal
Heeft Hoogerheide zelf ideeën voor
zo'n toekomstig beleid? „Nee, ik zou
niet weten hoe het moet, maar vind
het belangrijk dat het probleem tijdig
wordt onderkend en geef daarom een
signaal. De afgelopen jaren was het
beleid gericht op stimuleren van de
groei. Consolideren vraagt een heel
andere benadering. Voor het gemeen
tebestuur zal dat geen eenvoudige
zaak zijn. Als bijvoorbeeld de werk
loosheid toeneemt, zal vanuit de sa
menleving druk kunnen worden
uitgeoefend om het toerisme verder
wciteit van de huidige bootverbinding kun je nauwelijks
loeren. Met een tweede dubbeldekker van het type
engat' ontstaat een toename van circa 12 procent. Als je
ilt, moet je een tweede haven aanleggen, 'n Pikante in-
g, die ik nooit hoop mee te maken, want dan zou je
et succes naar de bliksem helpen." Teso-directeur Theo
wide toont zich bij de presentatie van het jaarverslag
191 een tevreden man. „Wij hebben de grens van de ver-
oaciteit vrijwel bereikt, nu is het aan de politiek om te
lat het op Texel niet te druk wordt."
ige opvarende van de brui-
lit Wuppertal, reed in de
maandag op dinsdag met
'en fiets naar 't Horntje.
akte hij aan het Molwerk
['gesloten auto. De sleutel
ia het contact. De Duitser
ah met de wagen uit de
e eigenaresse, een 28-jarige
Den Hoorn, ontdekte dit en
'olitie. De dief werd snel
'd. Hij bleek ook te diep in
e te hebben gekeken. De
echtend is hij door de poli-
jn thuisland teruggestuurd.
leen uitzonderingen meer
"taakt op de regel dat
!,s maar één nacht op de
"tg mogen blijven. Afgelo-
ind gaf wethouder Baren-
temming om mensen twee
'aten blijven, maar hij be-
'at het om een eenmalige
"et college van B en W
3ten het inderdaad bij één
en.
Het zal menigeen merkwaardig in de
oren klinken dat uitgerekend Teso
oproept tot remmen van de toeristi
sche groei. Wat is hiervan de reden?
Hoogerheide: „Bij de ontwikkeling
van de 'Schulpengat' heeft een inge
nieursbureau voor ons een bereke
ning gemaakt van het vervoer op
piekdagen. Conclusie was dat twee
schepen in de toekomst voldoende
moeten zijn. De berekening is ge
maakt op basis van het aantal toe
ristische slaapplaatsen op Texel en
het zg. 'mobiliteits-scenario' van het
ministerie van verkeer en waterstaat.
Het ministerie gaat uit van terugdrin
ging van de groei van de mobiliteit
met 30 procent. Lukt dat echter niet
en stijgt de mobiliteit sterker dan ver
wacht, dan leidt dat tot een groter
beslag op de capaciteit van de boot
verbinding. Dat betekent dus dat er
minder ruimte overblijft voor de ver-
blijfsrecreant."
Jaren zeventig
Ter vergelijking wijst Hoogerheide op
de jaren zeventig, toen de capaciteit
van de veerdienst te klein was en
daardoor minder toeristen naar het
eiland kwamen. Investeringen in de
toeristische sector op Texel sorteer
den daardoor weinig effect, of bleven
achterwege. Teso zorgde voor de
oplossing door grotere schepen te la
ten bouwen. Met de ingebruikname
van het tweede autodek in 1986
steeg de animo voor Texel als vakan
tiebestemming explosief. Nu de
tweede dubbeldekker in de vaart is
heeft Teso echter de grens van de
vervoerscapaciteit bereikt. Verlegging
van deze grens is niet mogelijk. „Het
meest logisch is", stelt Hoogerheide,
„zorgen dat het aantal toeristische
slaapplaatsen wordt afgestemd op
het aantal auto's dat Teso maximaal
kan vervoeren."
47.000 teveel?
„Mijn advies aan de gemeente is
daarom: beperk de uitbreiding van
het aantal slaapplaatsen. Blokkeer
WEZENLAND DEN BURG TELEFOON 13111
it jaarverslag heeft Teso
periode achter de rug. De
eg in 1990 met f2,6 mil-
pzichte van het jaar er-
toename van 11,5 procent,
ste kwartaal van 1991 (dat
lagperiode is opgenomen)
i omzet met zeven ton.
(ening van belastingen be-
winst f2.290.000,-. Dat is
'1,7 miljoen minder dan in
ar dit verschil wordt ge-
veroorzaakt doordat het
lijftien maanden omvat
s eerste kwartaal 1991) in
i twaalf. In het boekjaar
n maanden zijn dus twee
rende) winterperioden op-
hetgeen de winst negatief
Andere oorzaken zijn de
kosten en hogere rente-
treffen.
Als een bom
Op 25 mei werd door bevoegde amb
tenaren gemeten dat De Toekomst op
„grove"" wijze de geluidsvoorschrif
ten overschreed. Er werd een dwang
sombeschikking aangevraagd.
„Hiervoor is gekozen omdat de oor
zaken van de overtreding, te rumoeri
ge ventilatoren en een openstaande
toegangsdeur, betrekkelijk makkelijk
zijn te verhelpen", aldus de gemeen
te. Volgens Luigies sloeg dit bij Lan
geveld in als een bom. „Er was
namelijk op dat moment geen enkele
aanwijzing dat de geluidsnorm fors
werd overschreden." De gemeente
stelt echter niet te twijfelen aan de
betrouwbaarheid van de meting, uit
gevoerd door gekwalificeerde mede
werkers. Bovendien zijn in 1990
verschillende brieven aan De Toe
komst gezonden, waarin staat dat er
overtredingen zijn geconstateerd.
Aap uit de mouw
Discotheekeigenaar Langeveld vroeg
schorsing aan. Ondertussen werd
echter door de gemeente opnieuw
een overtreding geconstateerd. Dat
was op 9 juli. „Toen kwam echter de
aap uit de mouw: de gemeente heeft
het geluid gemeten op het moment
dat zowel de binnen- als de buiten
deur van de discotheek waren ge
opend", aldus de toelichting van de
advocaat. Omdat veel mensen in- en
uit lopen, is het bijna onvermijdelijk
Lees verder pagina 5
Bij de eerstvolgende overtreding van de geluidsnormen door dis
cotheek De Toekomst in De Koog, moet eigenaar Frits Langeveld
'15.000,- betalen. Het schorsingsverzoek, dat hij tegen deze
beslissing indiende bij de Raad van State, is maandag afgewe
zen. De motivatie hiervoor wordt pas over enige tijd bekend ge
maakt. „Die wacht ik met spanning af, want het is een
verbazingwekkende uitspraak", aldus Langeveld.
Frits Langeveld: ..Door de 1-2-3 regeling wordt nog veel meer in- en uit gelopen den anders."
Enkele horecabedrijven in De Koog,
die vorig jaar herhaaldelijk de geluids
normen hebben overschreden, zijn in
februari gewaarschuwd dat de ge
meente bij de eerstvolgende overtre
ding zonder nadere berichtgeving
hard zou optreden. De Toekomst was
één van deze bedrijven. Volgens de
toelichting van Langevelds advocaat
Mr. H.H. Luigies uit Rotterdam kwam
deze waarschuwing als een verras
sing. Langeveld nam een akoestisch
bureau in de arm, die hem adviseer
de over voorzieningen die hij nog kon
Vervoerscijfers
De Teso-directeur erkent dat er, na
de enorme groei van het vervoer, mo
menteel een afvlakking optreedt. „We
hebben de afgelopen jaren een inhaa
leffect gehad na de introductie van
Lees verder pagina 5
Vermoedelijk door een vonk van het
afzuigsysteem heeft het houtmolm in
de container naast sociale werkplaats
De Bolder dinsdagmiddag vlam gevat.
De brandweer spoot de container vol
water, waardoor het vuur snel werd
geblust.
r Theo Hoogerheide: ,,lk geloof in verdere groei van het vervoer naar Texel."
Twee van de meest recente veranderingen bij Teso in één beeld. Op de voorgrond de reconstructie
Ie gang Is, op de achtergrond de tweede dubbeldekker Schulpengat".
van
de
onderhoudskade. die momenteel in vol-
te bevorderen."
Betekent dit dat Texelpromotie niet
meer nodig is? Hoogerheide: „Promo
tie gericht op uitbreiding in het top-
seizoen zou bedenkelijk zijn, het is
niet de bedoeling om de noodcam-
ping zo vol mogelijk te krijgen. De
VW heeft dat gelukkig goed begre
pen. Promotie voor een betere bezet
ting in voor- en naseizoen is een
goede zaak."