vreden in Nieuw-Zeeland id-Texelaar Piet van Uden: -""""BS Méér bedrijven in markt voor Zeeuwse veerboot een te treedt op tegen ntiegebruik woning surfwedstrijd Vlieland College schrikt terug voor aanschaf brandweerauto Beslissing 2e dubbeldekker eind september Noodlokaal voor „Durper Honk" Onderzoek effect tariefharmonisatie in laatste fase Fietser tegen auto (DAG 1 AUGUSTUS 1991 TEXELSE COURANT Keiaar Piet van Uden was na bijna 40 jaar Nieuw-Zeeland ven terug op Texel. De familieband werd weer even aan- j, dat maakte de visite geslaagd. Maar Piet zou hier nooit ïillen wonen. Zélfs op Texel heeft het jachtige leven naar ning toegeslagen. Hij prefereert de rust en de ruimte van enwoordige vaderland. Uden is geen Texelaar van Hij kwam in 1931 ter we it Brabantse dorpje Loos- ilegen op zo'n tien kilometer Vlak na de oorlog, in 1946, het gezin met zeven kinde- Texel. Hier viel altijd wel wat verrichten in de landbouw en ook wat de toen vijftienjari- ing doen. De Cocksdorper 3n de Graat werd zijn werk- ik bij het ouderlijk huis aan idseweg. dden ze het niet thuis, maar eeg Piet het idee dat z'n met in Nederland lag: „De ihten waren niet geweldig, aid werk was er niet en ik bij de boer deed, ontving julden in de week. Uitgaan echt mogelijk in De Cocks- e tijd, maar als ik in het eens een paar biertjes ging i er nog een pakje sigaret- cht, was ik al bijna door heen. Dat zag ik graag an- Pionier e kerst van 1951 behoorde e allereersten die hun geluk n Nieuw-Zeeland. De emi- iadden meestal weinig idee Je directe toekomst hen zou „Ik wist ook nog niks", zegt L „Engels kon ik een beetje door wat cursussen die ik gedaan, maar dat was al- ij aankomst met de boot in i werd het iets duidelijker, e douane kwamen ook an het arbeidsbureau aan in hoorde ik dat ik bij een oer op het Zuidereiland kon stting van de tocht per ittrein en auto kwam Piet op 2 februari 1952 op de lestemming. Het beviel hem T>a bij de boer, waar hij kost ging. „Het Engels pik- i op. Het was.een gezin kinderen, dus je liep auto matisch de hele dag te praten en dan leer je een vreemde taal snel. Verder verdiende ik direct al vijftig gulden in de week, en dat was een weelde vergeleken met wat ik was gewend." Van Uden werd bovendien snel opge nomen door de Nieuwzeelander ge meenschap. De mensen zijn naar zijn zeggen rustig en vriendelijk en doen over het algemeen „niet moeilijk". Op mijn wat naïeve opmerking dat Australiërs wel als tamelijk stug en weinig vriendschappelijk bekend staan, en of dat voor Nieuwzeelan- ders niet geldt, zegt Van Uden droog: „Australië ligt op drie uur vliegen. Het kan best een ander soort men sen zijn daar, maar ik ken ze niet." In de stroom Nederlanders die de pi oniers in later jaren volgde, bevonden zich ook twee broers van Piet, zodat hij niet alleen op de oorspronkelijkere bewoners was aangewezen. Hoewel niet vaak, blijft Van Uden deze fami lieleden tot op de dag van vandaag met een zekere regelmaat zien. Huwelijk Eén Nieuwzeelandse beviel Piet in ieder geval wel zéér bijzonder en hij haar. De kennismaking op een dansa vond in een dorp in de buurt mondde in 1957 tenslotte uit in een huwelijk, waaruit drie zonen en twee dochters werden geboren. De vaste werkgever was ondertussen ingeruild voor een trekkend bestaan als schapen scheerder, maar na het trouwen werd in ieder geval een voorlopig vaste uit valsbasis betrokken in de vorm van een huurhuis. Dat blijvende zaken Van Uden echter niet zo eigen zijn, blijkt wanneer hij z'n verdere carrière schetst: naast het schapenscheren werden in de winter tal yan andere klussen gedaan. Nadat hij toch weer boerenknecht werd, heeft hij ook nog in een schapeslachterij gewerkt en de laatste achteneenhalf jaar voor zijn pensioen in een papierfabriek. Uiteindelijk betrok hij een huis in Ma- taura, eemklein stadje in de buurt van Invercargill. In al die tijd is Van Uden nooit meer in Nederland ge weest. Twaalf jaar geleden was z'n moeder, die in bejaardenhuis Sint Jan woont, wel in Nieuw-Zeeland, maar toen drie jaar geleden bij haar 85ste verjaardag de tijd voor een tegenbe zoek was aangebroken, werd z'n vrouw ernstig ziek. Zij overleed niet lang daarna. Terug op Texel Nu is Piet dan toch in z'n geboorte land. Hij reist rond om al zijn familie na lange tijd weer eens te zien. Bij de familie Slaman in Oudeschild - de vrouw des huizes is zijn jongste zus - vertelt hij zijn bevindingen in verras send goed Nederlands: „Eén ding weet ik zeker: ik zou hier nooit meer willen wonen. Het is hier zo ontzet tend vol en druk geworden, ook op Texel. Reken maar uit: Nieuw Zeeland is ongeveer acht maal zo groot als Nederland, maar er wonen maar een goeie tweeéneenhalf miljoen mensen. En door het stadje waar ik woon, mag dan een redelijk grote weg lo pen, maar na acht uur 's avonds is het gewoon stil." Lachend vertelt me vrouw Slaman dat haar broer bij een fietstochtje over het eiland De Koog vergeleek met een mierenhoop en dat hij bovendien bij de TESO-haven geschrokken constateerde dat er ook al stoplichten op Texel te vinden zijn. „En toen ik met m'n broer van Rot terdam naar Texel reed, had ik liever in een vliegtuig gezeten. Ik zat constant met het hart in m'n mond." Wanneer ik vraag wat Van Uden nog kan waarderen aan Nederland, moet hij flink nadenken: „Al die bomen langs de weg, dat vind ik mooi. Er is in Nieuw-Zeeland natuurlijk ook veel natuurschoon, maar je moet wel zoe ken." Dat lijkt opmerkelijk, zeker wanneer de prachtigste plaatjes wor den getoond. Van Uden merkt op dat smaken verschillen. „Men is in Ne derland veel milieubewuster. Nieuw- Zeeland moet oppassen. Beter gere geld dan in Nederland vind ik de so ciale wetgeving. Niemand leeft in armoede en toch zijn de uitkeringen niet echt hoog. Bovendien kun je niet gedeeltelijk worden afgekeurd. Het is helemaal of helemaal niet. Dat kost de samenleving minder en dus kun nen andere zaken goedkoper zijn. De belastingen liggen veel lager, maar ook huizen en benzine zijn minder duur dan in Nederland." Spijt van zijn emigratie heeft Piet van Uden nooit gehad: „Ik ben gewoon Nieuwzeelander geworden. Misschien dat niet iedereen zich zo gemakkelijk thuisvoelt, maar je moet er wel reke ning mee houden dat ik heel jong was toen ik uit Nederland vertrok, met een Nieuwzeelandse ben ge trouwd en zelfs met de Nederlanders die ik daar tref nooit Nederlands spreek. Zo word je gewoon vanzelf Nieuwzeelander. En het rustige karak ter van de mensen was ook het mij ne: wél hard werken, maar alsjeblieft niet te gejaagd. Als het vandaag niet meer lukt, dan morgen maar," Kees Slaman vraagt zich hardop af wat er dan nog wel Nederlands is aan zijn zwager: „Als je nou heel kwaad bent, vloek je dan nog in het Hollands, Piet?" Deze antwoordt met z'n kenmerkende tevredenheid: „In het Engels lukt het me prima." Gelukkig voor Texel zegt Van Uden bij het afscheid dat hij hier graag op de dijk loopt en dat de haven van Oude schild toch ook mooi blijft. En met z'n zus kan hij het prima vinden en dat terwijl die maar zeven was toen broer Piet vertrok. j p urfclub Texel houdt zon- menwerking met de Kust- jing Westerslag, een rijd van Texel naar Vlie- wedstrijd telt mee voor impioenschap van de lub en het allround Texel schap. Tevens telt deze mee voor de selectie van surfers om mee te mogen de Texel Race, de surfrace De bekendmaking van de elname is na de surf- ran 18 augustus. De Texel It gevaren op 28 sep- m 11.00 uur gestart bij Ijoen Vliezicht (Paal 33). steken eerst over naar de n zodoende het natuurre- mijden. Vervolgens wordt ad langs Vlieland gevaren. links van de veerhaven beland. Daar krijgen de en begeleiders broodjes, or Paviljoen Vliezicht en i Snackbar Vliezee op fhankelijk van de snelheid e overtocht wordt ge- jen de surfers de tijd om ost-Vlieland te bekijken al- wordt gestart. De start md zal om ongeveer 14.00 inneer het tij is gekeerd ts de stroom weer mee 1 terugtocht gaat langs de- als de heenreis. De finish (paviljoen Vliezicht. Als inen is en de uitslag van bes bekend, zal in het Pa- irijsuitreiking zijn. Inzet voor deze wedstrijd is (naast de com petitie de Mantje Sport wisselbeker), die vorig jaar door Niels Kossen mee naar huis werd genomen. De wed strijd staat open voor iedereen die denkt de tocht te kunnen maken. Ook voor surfende toeristen is het zeker de moeite waard om onder be geleiding het buureiland Vlieland te bezoeken. Inschrijving vanaf 10.00 uur in Paviljoen Vliezicht, de schip- persmeeting is om 10.45 uur. De start is zoals gezegd om 11.00 uur. Iedere deelnemer aan deze Vlieland- tocht krijgt een herinnering. Inschrijf geld bedraagt f 5,— voor leden en 710,— voor mensen die geen lid zijn. PAGINA 7 De gemeente ziet voorlopig af van de aanschaf van een nieuwe brand weerauto van omstreeks f450.000,- ter vervanging van een der bestaan de wagens. Inplaats daarvan zal de versleten pomp van de oude wagen worden gereviseerd of vervangen. Dat betekent dat het college geen gevolg geeft aan adviezen van de brandweer, de brandweerinspectie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de EVO. Al deze instanties zijn van mening dat de brandweerwa gen als geheel in zodanige staat ver keert dat het beter is deze in zijn geheel te vervangen. Het gaat om de in 1977 aangeschaf te Mercedes waarvan de pomp enke le maanden geleden ernstig begon te lekken. Provisorische reparatie zou al f6500,- kosten en omdat te verwach ten is dat het hele pompgedeelte ver vangen moet worden (kosten f30.000,-) liet men de inspectie en de EVO de hele wagen keuren. Het resultaat van deze onderzoeken was duidelijk: mede in verband met de kosten was reparatie niet zinvol. De Inspectie vond zelfs dat het voertuig „operationeel niet meer inzetbaar" is. „Het zal u duidelijk zijn", aldus de brandweerleiding tot het college, „dat nu van de drie tankautospuiten er één practisch gezien buiten gebruik is gesteld, een niet verantwoorde situa tie is ontstaan. Bij een grote brand zal een beroep moeten worden ge daan op assistentie vanuit de regio, waarbij de factor tijd alsmede het kostenaspect (boot 's nachts) een belangrijke rol spelen". Een nieuwe auto stond oorspronkelijk op het investeringsplan voor 1992, maar werd al naar 1993 doorgescho ven. Nog voordat de genoemde man kementen werden geconstateerd was door de brandweer al een werkgroep je gevormd om te bepalen aan welke eisen de nieuwe auto zou moeten voldoen. Onder andere wil men vier- wielaandrijving om terreinbranden in duinen en ander natuurgebied beter te kunnen benaderen. Een snelle beslissing over de nieuwe auto werd noodzakelijk geacht, mede met het oog op de levertijd die kan oplopen tot een jaar. Men wilde de aanschaf daarom weer naar het investe ringsplan 1992 terugbrengen. Dat zou betekenen dat andere investerin gen voor dat jaar moeten wachten en dat is blijkbaar zo problematisch, dat b en w aan deze wens geen ge volg willen geven. Als de gemeenteraad ermee accoord gaat, zal de openbare basisschool „Durper Honk" in De Cocksdorp worden uitgebreid met een noodlo kaal, omdat de bouw van een per manent lokaal een langdurige procedure vergt. B en W zullen de minister vragen de financiën voor dit lokaal, het meubi lair en het onderwijspakket beschik baar te stellen. De school zit al een tijd in ruimte nood en is daardoor gedwongen ook de hal als leslokaal te gebruiken. De ze ruimte (met aan bar, disco theekspullen en een chloorlucht die van het aangrenzende zwembad af komstig is) is daar echter totaal on geschikt voor. 'e zal een eind maken aan de recreatieve verhuur van een premie i De Mars. Deze toeristische verhuur is namelijk strijdig met het Jspfan en de premieregeling. kocht de woning enkele ln en ontvangt sindsdien man woont er echter niet '"getrokken bij een vrien- lu"rt de woning aan toe- 'onenden tipten de var deze lucratieve maar gang van zaken. De si er zo snel mogelijk va" „bestuursdwang" maken en heeft daartoe enomen met de recher che van het ministerie van VROM. Het gemeentebestuur heeft aanwij zingen dat het meer voorkomt dat gebouwen die voor permanente be woning zijn bestemd, uitsluitend wor den gebruikt voor verhuur aan toeristen. De betrokken eigenaars moeten er rekening mee houden dat hier scherper dan voorheen op zal worden gelet en dat in alle gevallen onmiddellijk zal worden opgetreden. Of Teso in samenwerking met de Provinciale Stoomboot Diensten (PSD) in Zeeland een zusterschip van dubbeldeks veerboot „Schulpen- gat" zal bestellen, is op zijn vroegst eind september bekend. Gedeputeer de Staten van Zeeland hebben hun beslissing, die eigenlijk voor de zo mer zou worden genomen, met drie maanden opgeschort. Teso heeft concurrentie van tenminste drie an dere bedrijven uit de scheepvaart branche. „Het is nu een rekensommetje. De uitkomst is mede afhankelijk van wel ke kwaliteit veerboot de Zeeuwen willen. Wij kunnen moeilijk met een Mercedes inschrijven, als zij een lie ver een lelijk eendje willen", schetst Teso-directeur Hoogerheide de stand van zaken. Bij de overdracht van de „Schulpen- gat", eind december vorig jaar, maak te Hoogerheide bekend dat Teso eventueel al volgend jaar een nieuwe Het rapport van het Rotterdam Trans port Centre (gelieerd aan de Erasmus Universiteit) inzake de structuur van de tarieven die Teso hanteert, zal in het derde kwartaal van dit jaar zijn afgerond. Deze verwachting spreekt Teso-directeur Theo Hoogerheide uit in zijn jaarverslag. De nadruk in het rapport wordt gelegd op door het mi nisterie van Economische Zaken voorgenomen gelijkschakeling van de tarieven („harmonisatie"). Inmiddels is een concept-eindrapportage in be zit van Teso, maar Hoogerheide wil over de voorlopige conclusies geen mededelingen doen. Het onderzoek naar de veertarieven van de overige Nederlandse Waddeneilanden, dat in opdracht van staatssecretaris mevr. Y. van Rooy van Economische Zaken wordt gehouden, is nog lang niet af gerond. Naar verwachting zal de staatssecretaris pas een standpunt innemen over de tariefharmonisatie, nadat de resultaten van laatstge noemd onderzoek bekend zijn. dubbeldekker wil laten bouwen als opvolger van de „Molengat". De oudste dubbeldekker zal in ongeveer het jaar 2000 aan vervanging toe zijn. Tot die tijd zou Teso het nieuw te bouwen schip kunnen verhuren aan de PSD. De Zeeuwse veerdienst kampt met het probleem dat één van de huidige schepen is afgeschreven, maar dat over een jaar of acht een vaste oeververbinding zal worden ge realiseerd. Om de tussentijd te over bruggen, is een andere veerboot nodig. Het Teso-aanbod berekent dus dat twee vliegen in één klap worden geslagen: het korte termijn probleem van de PSD en het lange termijn pro bleem van Teso worden op deze wij ze opgelost. De PSD-directie reageerde bereidwillig op Hoogerhei- des voorstel; begin dit jaar werden de onderhandelingen gestart. Allereerst moest worden onderzocht of de oplossing technisch haalbaar is. Inmiddels is duidelijk dat een dubbel deks veerboot a la de „Schulpengat" ook op het Zeeuwse traject inzetbaar is, en daarna zonder al teveel aan passingen in de havenfuiken van 't Horntje en Den Heider past. Hooger heide: „Twee zaken zijn in het bijzon der onder de loep genomen: de scheepseinden en de vaarsnelheid. De kop van de Zeeuwse veerboot is smaller, maar met wat laswerk valt dat aan te passen. Wezenlijker is de vaarsnelheid, die in Zeeland hoger moet zijn. Daar zijn we nog niet hele maal uit, maar het ziet er naar uit dat het zusterschip voldoende snel heid kan ontwikkelen." Concurrentie Teso is echter niet de enige gegadig de. De andere kapers op de kust zijn een rederij uit Dordrecht (die een catamaran-passagiersboot heeft aan geboden), een scheepvaartbedrijf uit Vlissingen en een scheepswerf. Een voorstel van Hoogerheide om open calculatie als uitgangspunt te nemen, is inmiddels door GS van Zeeland af gewezen. Momenteel is Teso bezig met het samenstellen van een offer te. Hoogerheide: „In een Zeeuwse krant heeft al gestaan dat Teso niet in de markt is. Maar dat kan best be tekenen dat wij juist wél in de markt zijn...." 'Bibliobus: Elke dinsdag op Texel. Standplaatsen en openingstijden: 10.00-10.30 uur 't Horntje, De Dage raad; 10.35-11.50 uur Oudeschild, ba sisschool; 12.30-13.15 uur De Cocksdorp, Eierlandsche Huis; 13.20-13.50 uur Midden-Eierland, ba sisschool; 13.55-14.10 uur Zuid- Eierland, Postweg; 14.20-15.35 uur Den Hoorn, basisschool; 15.45-16.30 uur De Koog, Nikadel; 16.45-18.00 en 18.30-19.45 uur Oosterend, De Bijen korf. 'Trimuur: Loop- en conditietraining o.l.v. Theo Franchimon. Voor gevor derden: elke dinsdag, start 16.30 uur op de Ploeglanderweg/kruising fietspad. 'Ecomare: Centrum voor Wadden en Noordzee, Ruyslaan 92, De Koog, tel. 17741. Open: dagelijks. Zeehonden voederen: 11.00 en 15.00 uur. 'Maritiem en Juttersmuseum: Ba- rentszstraat 21, Oudeschild, tel. 14956. Open: dagelijks, behalve zondag. 'Oudheidkamer: Kogerstraat 1, Den Burg, tel. 13135. Open: van 1 april tot en met 31 oktober en voorts in kerst- en voorjaarsvakantie, van maandag tot en met vrijdag. 'Agrarisch en Wagenmuseum: Ho- geremd 6, De Waal, tel. 12951. Open: van 16 mei tot en met 15 sep tember (en herfstvakantie), dinsdag tot en met vrijdag van 10.00-17.00 uur (zaterdag tot 16.00 uur), zondag en maandag en na 15 september da gelijks van 14.00-16.00 uur. Elke dinsdag- en donderdagmiddag smids demonstraties van 14.30-16.30 uur. Afspraken voor groepen buiten ope ningstijden: 18909 of 18622. 'TESO veerdienst: Informatie over wachttijden tijdens vakantiedrukte: tel. 69690. Gevonden voorwerpen: tel. 69655. Informatie over vertrektij den en tarieven: tel. 19393, of 02230-13589. Hoofdkantoor: tel. 69600 (alleen op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur, niet op vrijdag middag). •Radio Texel: Dagelijks te beluisteren op FM 106.2. Met muziek, achter gronden en actuele informatie over Texel. •Bibliotheek: Openbare bibliotheek, Drijverstraat 7, Den Burg. Open: maandag 10.30-12.30 uur; dinsdag 14.30-20.30 uur: woensdag 14.30-17.00 uur; donderdag gesloten; vrijdag 14.30-20.30 uur; zaterdag 10.30-12.30 uur. Een 75-jange fietser uit Den Burg gaf dinsdagmiddag op de kruising Koger- weg/Burgerdijkje geen voorrang bij het oversteken aan een 37-jarige au tomobilist uit Nieuw Buinen, die uit de richting van De Cocksdorp kwam. Een aanrijding was het gevolg. De fietser bleef ongedeerd, de auto liep deuken op. 'Diabetes-hulp: Zusters J.B. Mannes sen en J. Hol, Schoorwal 45, Den Burg, tel. 13242. Elke eerste dinsdag van de maand, van 16.00-19.00 uur, kunnen leden van de diabetesvereni ging spuiten en testmateriaal kopen. Bewijs van lidmaatschap meebren gen. Spoedgevallen: via telefonische afspraak. 'Speel-o-theek: Dorpshuis d'Ouwe ULO, Schilderend 39, Den Burg. Open: dinsdag 9.00-11.00 uur en woensdag 14.00-16.00 uur. 'Vrijwilligersgroep wijkverpleging: Voor diverse hulp aan ieder die daar aan behoefte heeft (praatje maken, boodschappen doen, wandeling ma ken, enz.). Aanvragen: indienen bij de vrijwilligers of bij de Kruisvereniging Kop van Noordholland, afdeling Texel (voorheen Groene Kruis), op werkda gen van 16.30-17.30 uur, tel. 13241. 'Opvang gevonden huisdieren: Die- renpension „Slufterweg", Slufterweg 216, Eierland, tel. 11477. Van ge meentewege aangewezen als opvan- gadres van onbeheerd aangetroffen katten en honden. Mensen die hun huisdier kwijt zijn, kunnen hier in formeren. 'Milieuklachten: Afdeling milieube heer, gemeente Texel, tel. 13041, tij dens kantooruren op werkdagen. Ook (24 uur per dag): provinciale klach tentelefoon, tel. 023-310200. Privacy gegarandeerd. 'Begeleidingsgroep borstkankerpa- tiënten: Kruisverenigingsgebouw, Wit te Kruislaan 19, Den Burg. Inlichtingen: tel. 13241, op werkda gen van 16.30-17.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 7