Cjrocn "Zwartrjexels in het Ne worden ten onrechte s cowboys beschouwd" „Geen heksenjacht, maar in overleg" xichauffeurs betreuren aanklacht Gemeente over geluidmetingen horeca: Dekbed ontvreemd sw 200.000ste bezoeker werd vergeten... Brok in de keel van KTF eeuwfeest v* Negatief gebruik naam Texel in advertentie? s» Texelse hengst Roderick kampioen in Heteren Tweede poging voor surfrace om Texel w Weinig strijdlust onder vliegerfanaten Brandende schuur snel geblust UITGEZONDERD O-I. bussen Licht 15 september 1887 nr 10613 DINSDAG 10 SEPTEMBER 1991 plenties, abonnementen, etc. ld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 02220 12 741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 12741. werktijd deze week tot en met dinsdag a s. opman, Pater Witteplein 27 Den Burg telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36 25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60 398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs M3.95 per half jaar. Los /1.20 chadg bleef beperkt tot een gat in de houten zijwand. (Foto Frons Hopman Taxichauffeur Henk Boeijen ..gekiekt". Hij vindt dat zijn beroepsgroep ten onrechte als boeman van het Texelse wegennet wordt omschreven (Foto's Corard Timmerman.) „Al een paar jaar zijn we bezig met de geluidoverlast-problematiek. On dernemers krijgen, in goed overleg, de tijd om maatregelen te treffen. Dit beleid heeft succes. Van de 95 café-achtige bedrijven zijn er slechts drie notoire overtreders, tegen wie we na een laatste waarschuwing nu een dwangsom-procedure zijn be gonnen. Dan zijn er nog vier wat minder ernstige gevallen, waarbij nog aan een oplossing wordt ge werkt. Conclusie is dus dat de be drijfstak als geheel de problematiek goed heeft opgepakt." Aldus wet houder Dirk Terpstra in reactie op de veronderstelling dat de gemeente een heksenjacht op horecabedrijven is begonnen. Het resultaat van vorige maand ge houden geluiacontroles gaf aanleiding tot onrust in horeca-kringen. Meerde re café's en disco's overschreden de normen ruimschoots en kregen een waarschuwing, proces verbaal of -in drie gevallen- een dwangsomprocedu re aan de broek. Volgens wethouder Terpstra was dat het gevolg van het gelijkheidsbeginsel: als het ene bedrijf wordt gecontroleerd, kan men het andere niet overslaan. Zo kon het ge beuren dat niet alleen bedrijven waar over regelmatig klachten zijn, maar ook enkele als goed geïsoleerd be kend staande bedrijven teveel geluid bleken te produceren. Ook die bedrij ven kregen een waarschuwing, of gingen op de bon. „Het wil echter niet zeggen dat de gemeente de zaak nu strenger aanpakt dan voorheen Ons beleid is niet veranderd: probe ren in goed overleg met de onderne mers en de omwonenden tot oplossingen te komen. Maatregelen kosten vaak veel geld, daarom krijgt de ondernemer de gelegenheid om zijn bedrijf aan te passen", aldus Terpstra. Bedrijfsbezoeken Nadat de gemeentelijke afdeling mi lieubeheer in 1988 de hinderwetver gunningen had doorgenomen, werd in 1989 begonnen met overleg, voor lichting en bedrijfsbezoeken. In eerste instantie werden bedrijven bezocht waarover klachten waren. Ook de naastgelegen bedrijven kregen een bezoekje van milieu-ambtenaren. Nu, twee jaar later, is het afrondend sta dium bereikt. Volgens de gemeente zijn de resultaten goed merkbaar, maar zijn er met een gering aantal bedrijven nog problemen Terpstra: „Met het bestuur van de Texelse afdeling van Horeca Neder land houdt de gemeente voortdurend contact Het horera-bestuur is op de hoogte van al onze acties. Dit con tact vinden we erg belangrijk, want het onderling vertrouwen moet goed blijven. Ook over andere punten, zo als bijvoorbeeld de leefbaarheid, is overleg met de horeca nodig, en dan zou het jammer zijn als dat overleg wordt gefrustreerd door onrust over de geluidmetingen." Volgens de wet houder heeft het horeca-bestuur be grip voor de gemeentelijke aanpak. „Het bestuur weet dat de wettelijke verplichtingen moeten worden nage leefd. Er is geen sprake van een spanningsveld." Blij Voorzitter Mans Segers van Horeca Texel bevestigt Terpstra's woorden: „Ik hoop niet dat men de indruk heeft dat de gemeente een heksen jacht houdt. Dat is beslist niet het geval en daar zijn we ook heel blij mee. Op den duur zal iedereen aan de wettelijke eisen moeten voldoen. Gelukkig kan dit in goed overleg. Wij zijn in elk geval niet van plan ons te gen de wet te gaan verzetten." Segers betreurt wel dat de gemeente in een aantal gevallen harde sancties heeft getroffen. „Heel jammer dat het zo ver is gekomen. Inderdaad is er contact geweest met de gemeente over de aanpak van bepaalde kwes ties. Als iemand een aanschrijven krijgt, hoe is dan het vervolg? Per soonlijk betwijfel ik of dwangsom men de juiste manier zijn; met overleg valt denk ik méér te berei ken." Volgens Segers is het bestuur echter niet door leden benaderd om steun. Kleine uurtjes Onduidelijkheid bestaat er over de wijze waarop de geluidmetingen wor den verricht. Hiertoe aangewezen ambtenaren van de afdeling milieu gaan nu en dan 's avonds, soms tot in de kleine uurtjes, op pad om in de buurt van café's en disco's het ge luidniveau te registreren. Mans Se gers geeft aan dat de metingen vragen oproepen: „Het is een ondui delijke problematiek. Als buitenstaan der kun je moeilijk beoordelen of er wel of geen overtreding wordt ge maakt. En: is een bedrijf fout als de wettelijke norm wordt overschreden, of pas als men boven het straatla- waai uitkomt en de overburen er last van hebben?" Volgens de milieu-ambtenaren Anton Wilkens (chef) en Roel Struik (milieu technisch medéwerker) is het doel overlast-bestrijding, niet het handha ven van wettelijke regeltjes. Be drijfspanden worden in hun totaliteit beoordeeld, dus als er slechts één „lek" is, is het bedrijf toch in over treding. „Een ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel", aldus Wilkens. Industriewijk Kritiek dat het absurd is om bij de sen die ons louter als snelheidsovertreders zien hebben erkeerde indruk van ons", vertelt taxichauffeur Henk Boei- spreekt namens een aantal collega's, die vinden dat de ten onrechte in een kwaad daglicht is gesteld. De ente overweegt namelijk in een brief taxibedrijven te wijzen iderlijk en verkeersonveilig rijgedrag van hun chauffeurs. maximum snelheid houden, zou de patiënt nooit bijtijds in het ziekenhuis arriveren", verklaart de taxichauffeur. Volgens hem kunnen tijdens deze zo genaamde „ziekenreizen" na verloop van tijd openhartige verstandhoudin gen ontstaan. „Deze mensen maken vaak een moeilijke periode door, die gepaard gaat met allerlei problemen en spanningen. Je bent daarom méér dan alleen chauffeur." De taxirijders maken doorgaans niet langer dan zes weken langdurige autoritten met de zelfde mensen. „Dan raak je gewoon uitgepraat en neemt een ander het van je over." ke voorbeelden, die het hardrijden in de hand werken. „We hebben Jiet dan nog niet over het chauffeursge drag tijdens de nachtelijke ritten. „In korte tijd moeten veel cafébezoekers worden afgevoerd. In tegenstelling tot de dagelijkse ritten werken alle chauffeurs 's nachts op provisiebasis. Wil je honderd gulden in die paar uur verdienen moet je er flink tegenaan Mevrouw N. Smidt, die zaterdag avond geschokt had vastgesteld dat chauffeurs van alledrie taxibedrijven zich inderdaad schuldig maken aan snelheidsovertredingen, is van plan haar chauffeurs 's nachts niet meer op provisiebasis te laten werken. „Het financiële voordeel mag dan groot zijn, het werkt hardrijden in de hand. Wat mij betreft krijgen de chauffeurs een vaste vergoeding, on geacht het aantal kilometers dat ze rijden." Het liefst zou mevrouw Smidt zien dat de andere twee taxi ondernemers haar voorbeeld volgen. „Lage tarieven werken onverantwoord rijgedrag in de hand. De chauffeurs, veelal Texelaars die in hun vrije tijd iets willen bijverdienen, proberen zo snel mogelijk heen en weer te rijden om toch nog wat te verdienen." Doorgaans is éénderde déél van de omzet voor de rijder en tweederde deel voor de ondernemer. Rivaliteit Verschil in tarief werkt bovendien de rivaliteit tussen de chauffeurs in de hand, aldus mevrouw Smidt. De ge meente gaat ook niet geheel vrijuit, stelt ze. Ze pleit voor een nieuwe taxiverordening waarin zaken naar wens worden vastgelegd. „Nu is het zo dat klanten op de Groeneplaats zelf hun taxi kunnen kiezen. Vaak pakken ze de goedkoopste, of diege ne, die méér dan het toegestane aan tal passagiers accepteert. Dat is sim pel te voorkomen door de uitgaanders te verplichten de voorste taxi te nemen." Het werkt prima." Lees verder pagina 5 gevel van de achterburen op vijf me ter hoogte het geluid te meten, wij zen Wilkens en Struik van de hand. Vijf meter is de aanbevolen mee- thoogte, anderhalve meter is de mini male hoogte. „Vijf meter is ter hoogte van het slaapkamerraam. Je moet 's zomers toch gewoon met het raam open kunnen slapen, zonder wakker te worden van het gedreun van bassen?" Ook niet eens zijn ze het met de mening dat het raar is om in een uitgaansstraat, zoals de Dorpsstraat in De Koog en de Kan toorstraat in Den Burg, geluidmetin gen te verrichten, omdat het geluid uit café's en discotheken nauwelijks iets zou toevoegen aan het straatla- waai. „Wij hanteren in dat geval de hoogste norm die ons land kent: die van een industriewijk. Ook in de gro te steden wordt deze norm gehan teerd inzake geluidoverlast in het centrum. In sommige steden is men trouwens veel stengen in Den Haag bijvoorbeeld krijgen horecabazen maar een maand de tijd om hun zaak aan te passen In de Texelse uit- gaansstraten is men in overtreding als een niveau van 45 dBA wordt overschreden, hoewel 30 dBA de norm is. Je moet daarbij bedenken dat elke drie decibelfén een verdub beling van het geluidniveau beteke nen." Donderdag is uit een winkel in De Koog een Texeler dekbed ontvreemd. De diefstal, ter waarde van f329,-, is volgens de winkelierster vermoedelijk gepleegd door een echtpaar met twee kinderen, dat de winkel be zocht, maar niets kocht. Het wegne men moet plaats hebben gevonden op het moment dat de winkelierster door de moeder van het gezin aan de praat werd gehouden. zich niet snel verspreiden. Met een harde, oostelijke wind zou het ge bouw waarschijnlijk in lichter laaie hebben gestaan. Er bevonden zich geen waardevolle spullen in het pand. De schuur was zelfs geheel ontruimd en stond op punt te worden gesloopt, zodat de grond bouwrijp kan worden gemaakt ten behoeve van verdere invulling van het Mars plan. In opdracht van de gemeente was men de afgelopen dagen bezig geweest met de verwijdering van asbest-platen uit de schuur; deze week zou het gebouw worden afge- bussen we! en taxi's niet? zal de laatste zijn die zegt nooit te hard rijden", erkent „Maar, de mensen beseffen ig dat de omstandigheden ons wel eens dwingen." Aan de n een willekeurige werkdag t de taxichauffeur zijn stand- i te lichten. „Vanaf 5.45 uur ens zijn we inzetbaar." De re- r dat tijdstip wordt snel dui- Om 6.45 uur komt iemand tot ekking dat zijn auto met wil Grote paniek. De man belt entrale, want hij moet de 1 zeven uur halen." Boeijen t hoe hij in zijn ochtendjas op zijn taxi start en zich in vlie- aart naar de opdrachtgever die gelukkig net zoals hij in g woont. „Denk niet dat je je dooie akkertje naar de :n kan rijden, want zo werkt e praktijk niet. De klant is ko- deze heeft toevallig haast ijd op zijn werk te komen. In- zien vroege wandelaars wel 'n taxi voorbij scheuren", ver- Idigt Boeijen zich. Volgens i taxi's, met de lichtgevende het dak, voor iedereen goed aar. „Maar we zijn niet de lie haast hebben om op tijd isoboot te arriveren." Ziekenreis gaat verder: „Na het ontbijt k richting Oosterend om daar uur iemand op te halen die Ie boot van 9.00 uur naar enhuis in Amsterdam moet Aangekomen blijkt de klant klaar, zodat Boeijen pas om kan vertrekken. „Wanneer in dergelijke gevallen aan de Vertraging Om één uur is hij weer terug op Texel en geeft hij aan de centrale door dat zijn taxi vrij is. In De Cocks- dorp staatde volgende klant, die in dit geval voor onderzoek om kwart voor drie in het Gemini-ziekenhuis in Den Helder moet zijn, alweer te trap pelen. „Normaalgesproken geen pro bleem, behalve als op de Hoofdweg de weg is opgebroken." Zoiets leidt volgens Henk weer tot onverwachte vertraging, die alleen door harder rij' den dan is toegestaan is in te halen. Wanneer uiteindelijk toch alles vol gens schema verloopt is de patiënt om ca. 17.30 uur thuis in De Cocks- dorp. „Ineens krijg je door dat in Den Hoorn een man met acute blaas- klachten om zes uur met de boot mee moet, voor een spoedopname in het ziekenhuis in Alkmaar. Het is planken, maar als de man uiteindelijk bijtijds op de operatietafel ligt, kan hij je wel omhelzen." 's Nachts Henk Boeijen, in vaste dienst bij Taxi Toon Smidt, kent nog meer soortgelij- Kort na zes uur vanochtend werd alarm geslagen voor brand in een schuur aan de Sluyscoog in De Mars. Toen de brandweer arriveerde, sloe gen de vlammen al uit de grote, hou ten loods. De brandweer wist het vuur zeer snel te blussen, zodat de schade beperkt bleef tot een gat in de buitenwand. De brand was door nog onbekende oorzaak ontstaan in een hoek van de schuur. Dankzij het vriiwel winHstillp wppt Lnn hot wimr

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1