Cjrocn "Zwartrjexels in het
Ne worden ten onrechte
s cowboys beschouwd"
„Geen heksenjacht,
maar in overleg"
xichauffeurs betreuren aanklacht
Gemeente over geluidmetingen horeca:
Dekbed ontvreemd
sw 200.000ste bezoeker
werd vergeten...
Brok in de keel van
KTF eeuwfeest
v* Negatief gebruik naam
Texel in advertentie?
s» Texelse hengst
Roderick kampioen
in Heteren
Tweede poging voor
surfrace om Texel
w Weinig strijdlust onder
vliegerfanaten
Brandende schuur
snel geblust
UITGEZONDERD
O-I. bussen
Licht 15 september 1887 nr 10613
DINSDAG 10 SEPTEMBER 1991
plenties, abonnementen, etc.
ld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220 12 741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a s.
opman, Pater Witteplein 27 Den Burg telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60 398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs M3.95 per half jaar. Los /1.20
chadg bleef beperkt tot een gat in de houten zijwand. (Foto Frons Hopman
Taxichauffeur Henk Boeijen ..gekiekt". Hij vindt dat zijn beroepsgroep ten onrechte als boeman van het Texelse wegennet wordt omschreven
(Foto's Corard Timmerman.)
„Al een paar jaar zijn we bezig met
de geluidoverlast-problematiek. On
dernemers krijgen, in goed overleg,
de tijd om maatregelen te treffen.
Dit beleid heeft succes. Van de 95
café-achtige bedrijven zijn er slechts
drie notoire overtreders, tegen wie
we na een laatste waarschuwing nu
een dwangsom-procedure zijn be
gonnen. Dan zijn er nog vier wat
minder ernstige gevallen, waarbij
nog aan een oplossing wordt ge
werkt. Conclusie is dus dat de be
drijfstak als geheel de problematiek
goed heeft opgepakt." Aldus wet
houder Dirk Terpstra in reactie op de
veronderstelling dat de gemeente
een heksenjacht op horecabedrijven
is begonnen.
Het resultaat van vorige maand ge
houden geluiacontroles gaf aanleiding
tot onrust in horeca-kringen. Meerde
re café's en disco's overschreden de
normen ruimschoots en kregen een
waarschuwing, proces verbaal of -in
drie gevallen- een dwangsomprocedu
re aan de broek. Volgens wethouder
Terpstra was dat het gevolg van het
gelijkheidsbeginsel: als het ene bedrijf
wordt gecontroleerd, kan men het
andere niet overslaan. Zo kon het ge
beuren dat niet alleen bedrijven waar
over regelmatig klachten zijn, maar
ook enkele als goed geïsoleerd be
kend staande bedrijven teveel geluid
bleken te produceren. Ook die bedrij
ven kregen een waarschuwing, of
gingen op de bon. „Het wil echter
niet zeggen dat de gemeente de zaak
nu strenger aanpakt dan voorheen
Ons beleid is niet veranderd: probe
ren in goed overleg met de onderne
mers en de omwonenden tot
oplossingen te komen. Maatregelen
kosten vaak veel geld, daarom krijgt
de ondernemer de gelegenheid om
zijn bedrijf aan te passen", aldus
Terpstra.
Bedrijfsbezoeken
Nadat de gemeentelijke afdeling mi
lieubeheer in 1988 de hinderwetver
gunningen had doorgenomen, werd
in 1989 begonnen met overleg, voor
lichting en bedrijfsbezoeken. In eerste
instantie werden bedrijven bezocht
waarover klachten waren. Ook de
naastgelegen bedrijven kregen een
bezoekje van milieu-ambtenaren. Nu,
twee jaar later, is het afrondend sta
dium bereikt. Volgens de gemeente
zijn de resultaten goed merkbaar,
maar zijn er met een gering aantal
bedrijven nog problemen
Terpstra: „Met het bestuur van de
Texelse afdeling van Horeca Neder
land houdt de gemeente voortdurend
contact Het horera-bestuur is op de
hoogte van al onze acties. Dit con
tact vinden we erg belangrijk, want
het onderling vertrouwen moet goed
blijven. Ook over andere punten, zo
als bijvoorbeeld de leefbaarheid, is
overleg met de horeca nodig, en dan
zou het jammer zijn als dat overleg
wordt gefrustreerd door onrust over
de geluidmetingen." Volgens de wet
houder heeft het horeca-bestuur be
grip voor de gemeentelijke aanpak.
„Het bestuur weet dat de wettelijke
verplichtingen moeten worden nage
leefd. Er is geen sprake van een
spanningsveld."
Blij
Voorzitter Mans Segers van Horeca
Texel bevestigt Terpstra's woorden:
„Ik hoop niet dat men de indruk
heeft dat de gemeente een heksen
jacht houdt. Dat is beslist niet het
geval en daar zijn we ook heel blij
mee. Op den duur zal iedereen aan
de wettelijke eisen moeten voldoen.
Gelukkig kan dit in goed overleg. Wij
zijn in elk geval niet van plan ons te
gen de wet te gaan verzetten."
Segers betreurt wel dat de gemeente
in een aantal gevallen harde sancties
heeft getroffen. „Heel jammer dat
het zo ver is gekomen. Inderdaad is
er contact geweest met de gemeente
over de aanpak van bepaalde kwes
ties. Als iemand een aanschrijven
krijgt, hoe is dan het vervolg? Per
soonlijk betwijfel ik of dwangsom
men de juiste manier zijn; met
overleg valt denk ik méér te berei
ken." Volgens Segers is het bestuur
echter niet door leden benaderd om
steun.
Kleine uurtjes
Onduidelijkheid bestaat er over de
wijze waarop de geluidmetingen wor
den verricht. Hiertoe aangewezen
ambtenaren van de afdeling milieu
gaan nu en dan 's avonds, soms tot
in de kleine uurtjes, op pad om in de
buurt van café's en disco's het ge
luidniveau te registreren. Mans Se
gers geeft aan dat de metingen
vragen oproepen: „Het is een ondui
delijke problematiek. Als buitenstaan
der kun je moeilijk beoordelen of er
wel of geen overtreding wordt ge
maakt. En: is een bedrijf fout als de
wettelijke norm wordt overschreden,
of pas als men boven het straatla-
waai uitkomt en de overburen er last
van hebben?"
Volgens de milieu-ambtenaren Anton
Wilkens (chef) en Roel Struik (milieu
technisch medéwerker) is het doel
overlast-bestrijding, niet het handha
ven van wettelijke regeltjes. Be
drijfspanden worden in hun totaliteit
beoordeeld, dus als er slechts één
„lek" is, is het bedrijf toch in over
treding. „Een ketting is zo sterk als
z'n zwakste schakel", aldus Wilkens.
Industriewijk
Kritiek dat het absurd is om bij de
sen die ons louter als snelheidsovertreders zien hebben
erkeerde indruk van ons", vertelt taxichauffeur Henk Boei-
spreekt namens een aantal collega's, die vinden dat de
ten onrechte in een kwaad daglicht is gesteld. De
ente overweegt namelijk in een brief taxibedrijven te wijzen
iderlijk en verkeersonveilig rijgedrag van hun chauffeurs.
maximum snelheid houden, zou de
patiënt nooit bijtijds in het ziekenhuis
arriveren", verklaart de taxichauffeur.
Volgens hem kunnen tijdens deze zo
genaamde „ziekenreizen" na verloop
van tijd openhartige verstandhoudin
gen ontstaan. „Deze mensen maken
vaak een moeilijke periode door, die
gepaard gaat met allerlei problemen
en spanningen. Je bent daarom méér
dan alleen chauffeur." De taxirijders
maken doorgaans niet langer dan zes
weken langdurige autoritten met de
zelfde mensen. „Dan raak je gewoon
uitgepraat en neemt een ander het
van je over."
ke voorbeelden, die het hardrijden in
de hand werken. „We hebben Jiet
dan nog niet over het chauffeursge
drag tijdens de nachtelijke ritten. „In
korte tijd moeten veel cafébezoekers
worden afgevoerd. In tegenstelling
tot de dagelijkse ritten werken alle
chauffeurs 's nachts op provisiebasis.
Wil je honderd gulden in die paar uur
verdienen moet je er flink tegenaan
Mevrouw N. Smidt, die zaterdag
avond geschokt had vastgesteld dat
chauffeurs van alledrie taxibedrijven
zich inderdaad schuldig maken aan
snelheidsovertredingen, is van plan
haar chauffeurs 's nachts niet meer
op provisiebasis te laten werken.
„Het financiële voordeel mag dan
groot zijn, het werkt hardrijden in de
hand. Wat mij betreft krijgen de
chauffeurs een vaste vergoeding, on
geacht het aantal kilometers dat ze
rijden." Het liefst zou mevrouw
Smidt zien dat de andere twee taxi
ondernemers haar voorbeeld volgen.
„Lage tarieven werken onverantwoord
rijgedrag in de hand. De chauffeurs,
veelal Texelaars die in hun vrije tijd
iets willen bijverdienen, proberen zo
snel mogelijk heen en weer te rijden
om toch nog wat te verdienen."
Doorgaans is éénderde déél van de
omzet voor de rijder en tweederde
deel voor de ondernemer.
Rivaliteit
Verschil in tarief werkt bovendien de
rivaliteit tussen de chauffeurs in de
hand, aldus mevrouw Smidt. De ge
meente gaat ook niet geheel vrijuit,
stelt ze. Ze pleit voor een nieuwe
taxiverordening waarin zaken naar
wens worden vastgelegd. „Nu is het
zo dat klanten op de Groeneplaats
zelf hun taxi kunnen kiezen. Vaak
pakken ze de goedkoopste, of diege
ne, die méér dan het toegestane aan
tal passagiers accepteert. Dat is sim
pel te voorkomen door de
uitgaanders te verplichten de voorste
taxi te nemen." Het werkt prima."
Lees verder pagina 5
gevel van de achterburen op vijf me
ter hoogte het geluid te meten, wij
zen Wilkens en Struik van de hand.
Vijf meter is de aanbevolen mee-
thoogte, anderhalve meter is de mini
male hoogte. „Vijf meter is ter
hoogte van het slaapkamerraam. Je
moet 's zomers toch gewoon met
het raam open kunnen slapen, zonder
wakker te worden van het gedreun
van bassen?" Ook niet eens zijn ze
het met de mening dat het raar is
om in een uitgaansstraat, zoals de
Dorpsstraat in De Koog en de Kan
toorstraat in Den Burg, geluidmetin
gen te verrichten, omdat het geluid
uit café's en discotheken nauwelijks
iets zou toevoegen aan het straatla-
waai. „Wij hanteren in dat geval de
hoogste norm die ons land kent: die
van een industriewijk. Ook in de gro
te steden wordt deze norm gehan
teerd inzake geluidoverlast in het
centrum. In sommige steden is men
trouwens veel stengen in Den Haag
bijvoorbeeld krijgen horecabazen
maar een maand de tijd om hun zaak
aan te passen In de Texelse uit-
gaansstraten is men in overtreding
als een niveau van 45 dBA wordt
overschreden, hoewel 30 dBA de
norm is. Je moet daarbij bedenken
dat elke drie decibelfén een verdub
beling van het geluidniveau beteke
nen."
Donderdag is uit een winkel in De
Koog een Texeler dekbed ontvreemd.
De diefstal, ter waarde van f329,-, is
volgens de winkelierster vermoedelijk
gepleegd door een echtpaar met
twee kinderen, dat de winkel be
zocht, maar niets kocht. Het wegne
men moet plaats hebben gevonden
op het moment dat de winkelierster
door de moeder van het gezin aan de
praat werd gehouden.
zich niet snel verspreiden. Met een
harde, oostelijke wind zou het ge
bouw waarschijnlijk in lichter laaie
hebben gestaan. Er bevonden zich
geen waardevolle spullen in het pand.
De schuur was zelfs geheel ontruimd
en stond op punt te worden
gesloopt, zodat de grond bouwrijp
kan worden gemaakt ten behoeve
van verdere invulling van het Mars
plan. In opdracht van de gemeente
was men de afgelopen dagen bezig
geweest met de verwijdering van
asbest-platen uit de schuur; deze
week zou het gebouw worden afge-
bussen we! en taxi's niet?
zal de laatste zijn die zegt
nooit te hard rijden", erkent
„Maar, de mensen beseffen
ig dat de omstandigheden ons
wel eens dwingen." Aan de
n een willekeurige werkdag
t de taxichauffeur zijn stand-
i te lichten. „Vanaf 5.45 uur
ens zijn we inzetbaar." De re-
r dat tijdstip wordt snel dui-
Om 6.45 uur komt iemand tot
ekking dat zijn auto met wil
Grote paniek. De man belt
entrale, want hij moet de
1 zeven uur halen." Boeijen
t hoe hij in zijn ochtendjas op
zijn taxi start en zich in vlie-
aart naar de opdrachtgever
die gelukkig net zoals hij in
g woont. „Denk niet dat je
je dooie akkertje naar de
:n kan rijden, want zo werkt
e praktijk niet. De klant is ko-
deze heeft toevallig haast
ijd op zijn werk te komen. In-
zien vroege wandelaars wel
'n taxi voorbij scheuren", ver-
Idigt Boeijen zich. Volgens
i taxi's, met de lichtgevende
het dak, voor iedereen goed
aar. „Maar we zijn niet de
lie haast hebben om op tijd
isoboot te arriveren."
Ziekenreis
gaat verder: „Na het ontbijt
k richting Oosterend om daar
uur iemand op te halen die
Ie boot van 9.00 uur naar
enhuis in Amsterdam moet
Aangekomen blijkt de klant
klaar, zodat Boeijen pas om
kan vertrekken. „Wanneer
in dergelijke gevallen aan de
Vertraging
Om één uur is hij weer terug op
Texel en geeft hij aan de centrale
door dat zijn taxi vrij is. In De Cocks-
dorp staatde volgende klant, die in
dit geval voor onderzoek om kwart
voor drie in het Gemini-ziekenhuis in
Den Helder moet zijn, alweer te trap
pelen. „Normaalgesproken geen pro
bleem, behalve als op de Hoofdweg
de weg is opgebroken." Zoiets leidt
volgens Henk weer tot onverwachte
vertraging, die alleen door harder rij'
den dan is toegestaan is in te halen.
Wanneer uiteindelijk toch alles vol
gens schema verloopt is de patiënt
om ca. 17.30 uur thuis in De Cocks-
dorp. „Ineens krijg je door dat in Den
Hoorn een man met acute blaas-
klachten om zes uur met de boot
mee moet, voor een spoedopname in
het ziekenhuis in Alkmaar. Het is
planken, maar als de man uiteindelijk
bijtijds op de operatietafel ligt, kan hij
je wel omhelzen."
's Nachts
Henk Boeijen, in vaste dienst bij Taxi
Toon Smidt, kent nog meer soortgelij-
Kort na zes uur vanochtend werd
alarm geslagen voor brand in een
schuur aan de Sluyscoog in De Mars.
Toen de brandweer arriveerde, sloe
gen de vlammen al uit de grote, hou
ten loods. De brandweer wist het
vuur zeer snel te blussen, zodat de
schade beperkt bleef tot een gat in
de buitenwand. De brand was door
nog onbekende oorzaak ontstaan in
een hoek van de schuur. Dankzij het
vriiwel winHstillp wppt Lnn hot wimr