Cjroen c2wartsJexeU in het pvarenden tijdig weg an brandende kotter Leegstand koopwoningen wordt aan banden gelegd „Strandpaviljoens zijn niet voor bewoning" Dieplader in brand Stel, het is je eigen vel... NEDERLANDSE BRANDWONDEN STICHTING EcoMare zette vijf zeehonden uit. s* Vleugel wagenmuseum snel overeind. sw Geringe opkomst bij behandeling jaarplan. Astrid Joosten leidt discussie over energie besparing. sw Damclub royaal ten onder. erblis afschaffen ens hoge kosten? Toeristische verhuur doorn in oog Bewaking wordt toegestaanmaar... ICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10626 DONDERDAG 24 OKTOBER 1991 plenties, abonnementen, etc, de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220-14111 parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 2741. ,erktijd Graaf. Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags Abonnementsprijs f43,95 per half jaar: Los fl,20 De aan de Paleiskade van de Helderse haven liggende TX 9 met de totaal uitgebrande brug het eerste gezicht nauwelijks lijkt aangetast. Een door kortsluiting van zelf gestarte hulkpmotor werd tijdens deze verkenning uitgeschakeld. Nadat de toevoerkranen van de brandstof tanks waren afgesloten, werden col lega's van de brandweer van Den Helder ter assistentie geroepen met het verzoek schuim mee te brengen. De hulptroepen arriveerden per mari neschip. De drie omringende vaartui gen (de Belgische kotter, het douane-vaartuig en het marineschip) pompten vervolgens drie kwartier lang water met schuim in de beman- ningsverblijven, waardoor er ruim een meter water in het achterschip kwam te staan. Vrijwilligers van de Texelse brandweer konden toen in het nog snikhete ruim afdalen om de laatste brandhaarden te doven. Wadend door de totaal uitgebrande slaapvertrek ken, kon rond 21.15 uur het sein „brand meester" worden gegeven. De TX 9 „Deo Juvante" werd ruim een jaar geleden door Drijver overge nomen van een visserijbedrijf in Zuid- Holland. Het is de voormalige TX 36 „Jan van Toon" die in 1979/1980 werd gebouwd. De kotter kwam in januari 1986 spectaculair in het nieuws toen deze op de Noordzee ■midscheeps een tanker ramde, waar bij de tanker in brand vloog. iFoto Ben Korungl „Indien de gemeente langdurige leegstand vermoedt, moet de huisei genaar het tegendeel maar bewij zen." CDA-er Gelein Jansen toonde zich voorstander van strikte naleving van de Leegstandwet, maar bleef sceptisch. „Als het maar geen papie ren tijger is." Even na vijf uur gistermiddag werd de brandweer gealar meerd voor een brandje aan de Westerweg bij Den Burg Spe lende kinderen hadden daar met hooi een vuur gemaakt tussen de wielen van een in de berm geparkeerde dieplader, eigendom van aannemer Wil lem Bakker. De rubber banden van een der wielenstellen stond al gauw in lichterlaaie, waarna de dadertjes er vandoor gingen. De situatie was niet ongevaar lijk want op korte afstand van de dieplader stond een tank propaangas van een woning. De brandweer had het vuur snel met schuim geblust, waar door de schade beperkt bleef. (Foto Harry de Graal) warenden van de kotter TX 9 „Deo Juvante" hebben gavond hun schip moeten verlaten na vergeefse pogingen n brand in de machinekamer te blussen. Ze bleven onge- maar het elf jaar oude schip werd als gevolg van de zeer zwaar beschadigd. avonds aan. Nadat ik door politie en marechaussee was ondervraagd, werd ik door de politieboot RP 20 keurig naar Texel gebracht, zodat ik rond één uur 's nachts weer thuis zat". Opgepikt GIRO 202122; BANK 70.70.70.643 id, waarvan de oorzaak nog dsel is, werd ontdekt rond uur toen de kotter 60 mijl ten n van Terschelling lag te vis- ivarende Marcel Kooger (24) eschild: ,,We hadden net ge- oen we merkten dat er rook lelletje bij het kombuis stond, achinist Sander Boeijen de n de machinekamer open leek hij in de vlammen. Hij reet de deur weer dicht en hebben we alles gedaan om ir te verstikken door de klep- or de luchttoevoer af te slui- door de Halon-installatie aan in. Ook probeerden we de van gasolie dicht te maken, k succes te hebben, want de n de machinekamer was d heet dat de verf schroeide, a een tijdje kon je je hand er genaan houden. Na een uur sn we dat de brand opnieuw gelaaid, want alles werd irschrikkelijk heet. We beslo- n het schip te verlaten". Reddingvlot e was direct na het ontdek- de brand al rekening gehou- dinghy (reddingsvlot) lag al hterop het schip en ook was der buitenboord gebracht, zo- s, mede door het vrij rustige eel rustig verliep toen het niet verantwoord leek om aan e blijven. Met meerdere sche le buurt was radiocontact ge- waaronder een containerschip, gische kotter en een Ameri- regat dat bij een Navo- g was betrokken. De red- likopters van dit schip hingen boven de Texelse kotter, inden op dat moment geen iden oppikken omdat dit in I met tuigage, uitstaande net- andere obstakels riskant was. ord van de TX 9 bevonden ast schipper Jan de Vries uit g (schipper-eigenaar Jan Drij- Oosterend was een week lans Vlaming uit Den Burg, ouwer uit Oosterend, Sander uit Den Burg, Marcel Kooger eschild en opstapper Cor Ba- Allen gingen in het redding en men een eind bij de kotter n was geroeid, kwam een van opters en liet een lijn zakken ie Marcel Kooger werd opge- zag nog hoe de andere heli- Cor Barends ophaalde en naar ddels naderbij gekomen Belgi- 'luimen van de rotzooi na de 'lissen kost de gemeente meer. „Weegt dit op tegen 't van blissen? Het komt er ik op neer dat in korte tijd een edrag in vlammen opgaat", al- afdeling financiën. Het colle ct echter besloten de 'lissen als folkloristische eve- 'ten in stand houden. overslagstation er is, moet "fere ton afval die de gemeen- "imt na de meierblissen f 170,- n betaald. Steeds meer Texe- isbruiken de vreugdevuren als 'sdkope manier om van hun te komen. Zodoende wordt er et aansteken van de brandsta- k regelmatig een beroep ge- 'P de gemeente om schadelijke "e komen verwijderen, die on- 'en er stiekum hebben Pt. wordt f18.000,- uitgetrokken 'eierblissen. Gemeentewerken "er met een tekort van Het college wil dit bedrag 'baar stellen en middels goede ™ng proberen de bevolking op den en het vuilprobleem op de te verminderen. sche kotter bracht. Anderhalf uur la ter leek de brand te zijn geluwd. Een Belg, De Vries en Boeijen gingen aan boord om verbinding tot stand te brengen met de Belgische kotter, waarna ze de wacht betrokken. Pas toen breidde de brand aan boord zich snel uit en sloeg over naar de brug. De mannen, die geen mogelijk meer hadden om met een vlot of ander middel het schip te verlaten, kregen het letterlijk heet onder de voeten en waren dan ook blij dat ze konden overstappen op de sleep/blusboot „Spollum" die intussen was gearri veerd. Snel thuis De heli met Kooger was wegens het opraken van de brandstof terugge gaan naar het Amerikaanse fregat, ongeveer twintig minuten vliegen. Kooger: „Ik werd door de Amerika nen prima opgevangen. Bij het oppik ken door de helikopter had ik even door het water gesleept waardoor ik een nat pak had opgelopen. De Ame rikanen gaven me een droge overall en koffie en namen mijn temperatuur en bloeddruk op om te kijken of ik onderkoeld was. Maar ik mankeerde niets en na een half uur kon ik weer in de helikopter stappen die me naar vliegkamp De Kooij bracht. Daar kwam ik om ongeveer elf uur 's Verlaten strandpaviljoens, waarin zich vaak kostbare spullen bevinden, vormen een gewild object voor nach telijke inbrekers. De gemeente staat het eigenaren van strandtenten dan ook toe hun paviljoens te bewonen om hun eigendommen te bewaken. Toch vonden de leden van de com missie ruimterlijke ordening en huis- vestingbeleid gisteravond in meerderheid geen reden de pavil joens om die reden groter mogen worden dan de toegestane 250 vier kante meter. Strandexploitant S. Hoogeboom, die met zijn voltallige gezin inmiddels in zijn paviljoen bij paal 21 woont, mag zijn strandtent daarom niet vergroten. Hoogeboom, die schrifelijk aan de gemeente liet weten dat zijn kinderen zelfs tussen de kratten frisdrank overnachten, vindt dat hij in het be lang van zijn bedrijfsuitoefening ge dwongen is met zijn gezin in zijn strandtent te wonen. „Alleen op deze wijze kunnen we in ons drukke be drijf voldoende aandacht aan de kin deren besteden", voerde hij als argument aan. Hij wilde daarom zijn paviljoen met meer dan het toegesta ne aantal vierkante meters vergroten. De meeste commissieleden wilde in dit geval echter geen uitzondering maken op de regel dat een paviljoen niet groter mag zijn dan 250 m2 en dat voor terrasruimte eromheen een zelfde oppervlakte beschikbaar is. Misbruik Cor Kuip (Texels Belang) wilde de pa viljoenhouders zelf laten bepalen hoe ze de totale 500 m2 willen benutten. Hij bestreed de opvatting dat de strandexploitanten door ruimere pavil joens neer te zetten, misbruik van de toestemming zouden maken. De commissie gaf desondanks geen ge hoor aan de wens van Hoogeboom zijn paviljoen uit te breiden tot de door hem gewente 268 m2, temeer omdat het bestemmingsplan „Buiten gebied Texel" bewoning in de duinen en op het strand niet toestaat. „En als je het aan de één toestaat, kun je het de ander niet verbieden", aldus Gerard van der Kooi (PvdA). Permanent Inmiddels heeft Staatsbosbeheer haar standpunt over de permanente vesti ging van paviljoens in de duinen en op het strand aangepast. Op elk strandslag duld SBB nu twee pavil joens. Eén daarvan mag, zoals bij voorbeeld bij paal 9 het geval is, permanent in de duinen staan. In het beheersplan noordelijk duingebied Texel, dat onlangs werd gepresen teerd wijkt SBB af van de eis dat de paviljoens tijdens de winterperiode moeten worden verwijderd. Waar in middels al twee paviljoens op het strand staan, zoals bij De Koog, mag niet in de duinen worden gebouwd. Steeds meer woningen, die behoren tot de permanente woningvoorraad, worden door de eigenaren verhuurd aan toeristen. De gemeente ziet in dat door de groeiende behoefte aan huizen het woningtekort toeneemt. Leegstand zal daarom in de toe komst strenger worden aangepakt. Gisteravond schaarde de commissie ROH zich grotendeels achter het plan van b en w om de bestaande Leegstandswet eindelijk in de praktijk te brengen. De gemeente kan nu aan de slag om tot een gedetialleerde uit voering te komen. De grove lijnen staan inmiddels wel vast. Woningbe zitters van wie bekend is dat hun eigendom sinds vijf maanden niet meer permanent wordt verhuurd, zul len met een standaardbrief worden aangeschreven. Eigenaren die al meer dan een jaar niet meer permanent zelf in hun huis wonen zullen ook worden benaderd. Het is strafbaar wanneer leegstand door de bewoner of eigenaar niet bij de gemeente wordt gemeld. Door de afdeling Bur gerzaken is inmiddels een inventarisa tie gemaakt van het aantal langdurig leegstaande huizen. In de brief zal de eigenaar door de gemeente eerst naar de reden van leegstand worden gevraagd. Vervolgens wordt voor gesteld zelf ervoor te zorgen dat de woning permanent zal worden be woond. Indien de huisbezitter daartoe niet overgaat, maar binnen een gestelde termijn gegronde bezwaren kan aanvoeren voor de leegstand van de woning zal door de gemeente met worden opgetreden. Zo niet, dan wordt het huis binnen een bepaalde termijn gevorderd. De woning wordt dan verhuurd aan een woningzoeken de op basis van een tijdelijkhuurcon- tract. De opzegtermijn bedraagt voor de huurder één maand en voor de verhuurder drie maanden. Aanslag Zowel Erna Eelman-van der Kooi (VVD) als Cor Kuip van Texels Belang toonden zich fel tegenstander van het vorderen van particuliere bezittin gen door de gemeente. „Uitvoering van de leegstandswet is een aanslag op het eigendomsrecht", aldus Eelman-van der Kooi. Ze vroeg zich af wie voor de kosten van eventuele vernieling van de woning zou op draaien. Wethouder Klaas Barendregt verklaarde dat ter voorkoming van narigheid door de huurder een waar borgsom zou moeten worden gestort. „Dat is goed gebruik." Gerard van der Kooi (PvdA) toonde zich net als Jaap Vlaming (Groen Links) groot voorstander van het opeisen van leegstaande woningen en bestreed de opvatting van Erna Eelman. „Eigen belang mag niet boven algemeen be lang gaan", aldus de PvdA-er. Jaap Vlaming ging nog een stapje verder. Den Helder De „Deo Juvante" was inmiddels min of meer uitgebrand en nadien door de Belgische kotter op sleep touw genomen, richting Texel. Het was de wens van de eigenaar dat het schip in Oudeschild zou worden binnengebracht, maar toen de sleep gisteravond tegen 19.00 uur de thuis haven naderde, beslisten de autoritei ten dat de TX 9 naar de Helderse haven moest omdat de faciliteiten daar beter werden geacht. Brandweer De TX 9 in betere dagen. Voordat de kotter kon worden bin nengesleept, kreeg de Texelse brand weer het verzoek een inspectieronde te maken om te zien of het vuur werkelijk was gedoofd. Via het „stil alarm" werden zeven mannen opge roepen die met een douaneboot naar de TX 9 werden gebracht. De spuit gasten namen op eigen initiatief en kele slangen en poederblussers mee. Een kijkje in de bemanningsverblijven leerde al snel dat de brand allerminst uit was. De temperatuur beneden was zo hoog dat het dekhout om hoog krulde. Omdat de trap naar be neden was weggebrand en door de intense hitte, kon weinig worden uit gericht. De met persluchtmaskers uit geruste vrijwilligers verkenden vervolgens de machinekamer, die op (Foto Dirk KuiterI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1