Cjroen c2wartsJexeU in het
pvarenden tijdig weg
an brandende kotter
Leegstand koopwoningen
wordt aan banden gelegd
„Strandpaviljoens zijn
niet voor bewoning"
Dieplader in brand
Stel, het is je eigen vel...
NEDERLANDSE
BRANDWONDEN
STICHTING
EcoMare zette vijf
zeehonden uit.
s* Vleugel wagenmuseum
snel overeind.
sw Geringe opkomst bij
behandeling jaarplan.
Astrid Joosten leidt
discussie over energie
besparing.
sw Damclub royaal ten
onder.
erblis afschaffen
ens hoge kosten?
Toeristische verhuur doorn in oog
Bewaking wordt toegestaanmaar...
ICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10626
DONDERDAG 24 OKTOBER 1991
plenties, abonnementen, etc,
de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220-14111
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
2741.
,erktijd
Graaf. Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags
Abonnementsprijs f43,95 per half jaar: Los fl,20
De aan de Paleiskade van de Helderse haven liggende TX 9 met de totaal uitgebrande brug
het eerste gezicht nauwelijks lijkt
aangetast. Een door kortsluiting van
zelf gestarte hulkpmotor werd tijdens
deze verkenning uitgeschakeld. Nadat
de toevoerkranen van de brandstof
tanks waren afgesloten, werden col
lega's van de brandweer van Den
Helder ter assistentie geroepen met
het verzoek schuim mee te brengen.
De hulptroepen arriveerden per mari
neschip. De drie omringende vaartui
gen (de Belgische kotter, het
douane-vaartuig en het marineschip)
pompten vervolgens drie kwartier
lang water met schuim in de beman-
ningsverblijven, waardoor er ruim een
meter water in het achterschip kwam
te staan. Vrijwilligers van de Texelse
brandweer konden toen in het nog
snikhete ruim afdalen om de laatste
brandhaarden te doven. Wadend door
de totaal uitgebrande slaapvertrek
ken, kon rond 21.15 uur het sein
„brand meester" worden gegeven.
De TX 9 „Deo Juvante" werd ruim
een jaar geleden door Drijver overge
nomen van een visserijbedrijf in Zuid-
Holland. Het is de voormalige TX 36
„Jan van Toon" die in 1979/1980
werd gebouwd. De kotter kwam in
januari 1986 spectaculair in het
nieuws toen deze op de Noordzee
■midscheeps een tanker ramde, waar
bij de tanker in brand vloog.
iFoto Ben Korungl
„Indien de gemeente langdurige
leegstand vermoedt, moet de huisei
genaar het tegendeel maar bewij
zen." CDA-er Gelein Jansen toonde
zich voorstander van strikte naleving
van de Leegstandwet, maar bleef
sceptisch. „Als het maar geen papie
ren tijger is."
Even na vijf uur gistermiddag
werd de brandweer gealar
meerd voor een brandje aan de
Westerweg bij Den Burg Spe
lende kinderen hadden daar
met hooi een vuur gemaakt
tussen de wielen van een in de
berm geparkeerde dieplader,
eigendom van aannemer Wil
lem Bakker. De rubber banden
van een der wielenstellen stond
al gauw in lichterlaaie, waarna
de dadertjes er vandoor gingen.
De situatie was niet ongevaar
lijk want op korte afstand van
de dieplader stond een tank
propaangas van een woning.
De brandweer had het vuur
snel met schuim geblust, waar
door de schade beperkt bleef.
(Foto Harry de Graal)
warenden van de kotter TX 9 „Deo Juvante" hebben
gavond hun schip moeten verlaten na vergeefse pogingen
n brand in de machinekamer te blussen. Ze bleven onge-
maar het elf jaar oude schip werd als gevolg van de
zeer zwaar beschadigd.
avonds aan. Nadat ik door politie en
marechaussee was ondervraagd,
werd ik door de politieboot RP 20
keurig naar Texel gebracht, zodat ik
rond één uur 's nachts weer thuis
zat".
Opgepikt
GIRO 202122; BANK 70.70.70.643
id, waarvan de oorzaak nog
dsel is, werd ontdekt rond
uur toen de kotter 60 mijl ten
n van Terschelling lag te vis-
ivarende Marcel Kooger (24)
eschild: ,,We hadden net ge-
oen we merkten dat er rook
lelletje bij het kombuis stond,
achinist Sander Boeijen de
n de machinekamer open
leek hij in de vlammen. Hij
reet de deur weer dicht en
hebben we alles gedaan om
ir te verstikken door de klep-
or de luchttoevoer af te slui-
door de Halon-installatie aan
in. Ook probeerden we de
van gasolie dicht te maken,
k succes te hebben, want de
n de machinekamer was
d heet dat de verf schroeide,
a een tijdje kon je je hand er
genaan houden. Na een uur
sn we dat de brand opnieuw
gelaaid, want alles werd
irschrikkelijk heet. We beslo-
n het schip te verlaten".
Reddingvlot
e was direct na het ontdek-
de brand al rekening gehou-
dinghy (reddingsvlot) lag al
hterop het schip en ook was
der buitenboord gebracht, zo-
s, mede door het vrij rustige
eel rustig verliep toen het niet
verantwoord leek om aan
e blijven. Met meerdere sche
le buurt was radiocontact ge-
waaronder een containerschip,
gische kotter en een Ameri-
regat dat bij een Navo-
g was betrokken. De red-
likopters van dit schip hingen
boven de Texelse kotter,
inden op dat moment geen
iden oppikken omdat dit in
I met tuigage, uitstaande net-
andere obstakels riskant was.
ord van de TX 9 bevonden
ast schipper Jan de Vries uit
g (schipper-eigenaar Jan Drij-
Oosterend was een week
lans Vlaming uit Den Burg,
ouwer uit Oosterend, Sander
uit Den Burg, Marcel Kooger
eschild en opstapper Cor Ba-
Allen gingen in het redding
en men een eind bij de kotter
n was geroeid, kwam een van
opters en liet een lijn zakken
ie Marcel Kooger werd opge-
zag nog hoe de andere heli-
Cor Barends ophaalde en naar
ddels naderbij gekomen Belgi-
'luimen van de rotzooi na de
'lissen kost de gemeente
meer. „Weegt dit op tegen
't van blissen? Het komt er
ik op neer dat in korte tijd een
edrag in vlammen opgaat", al-
afdeling financiën. Het colle
ct echter besloten de
'lissen als folkloristische eve-
'ten in stand houden.
overslagstation er is, moet
"fere ton afval die de gemeen-
"imt na de meierblissen f 170,-
n betaald. Steeds meer Texe-
isbruiken de vreugdevuren als
'sdkope manier om van hun
te komen. Zodoende wordt er
et aansteken van de brandsta-
k regelmatig een beroep ge-
'P de gemeente om schadelijke
"e komen verwijderen, die on-
'en er stiekum hebben
Pt.
wordt f18.000,- uitgetrokken
'eierblissen. Gemeentewerken
"er met een tekort van
Het college wil dit bedrag
'baar stellen en middels goede
™ng proberen de bevolking op
den en het vuilprobleem op de
te verminderen.
sche kotter bracht. Anderhalf uur la
ter leek de brand te zijn geluwd. Een
Belg, De Vries en Boeijen gingen aan
boord om verbinding tot stand te
brengen met de Belgische kotter,
waarna ze de wacht betrokken. Pas
toen breidde de brand aan boord zich
snel uit en sloeg over naar de brug.
De mannen, die geen mogelijk meer
hadden om met een vlot of ander
middel het schip te verlaten, kregen
het letterlijk heet onder de voeten en
waren dan ook blij dat ze konden
overstappen op de sleep/blusboot
„Spollum" die intussen was gearri
veerd.
Snel thuis
De heli met Kooger was wegens het
opraken van de brandstof terugge
gaan naar het Amerikaanse fregat,
ongeveer twintig minuten vliegen.
Kooger: „Ik werd door de Amerika
nen prima opgevangen. Bij het oppik
ken door de helikopter had ik even
door het water gesleept waardoor ik
een nat pak had opgelopen. De Ame
rikanen gaven me een droge overall
en koffie en namen mijn temperatuur
en bloeddruk op om te kijken of ik
onderkoeld was. Maar ik mankeerde
niets en na een half uur kon ik weer
in de helikopter stappen die me naar
vliegkamp De Kooij bracht. Daar
kwam ik om ongeveer elf uur 's
Verlaten strandpaviljoens, waarin
zich vaak kostbare spullen bevinden,
vormen een gewild object voor nach
telijke inbrekers. De gemeente staat
het eigenaren van strandtenten dan
ook toe hun paviljoens te bewonen
om hun eigendommen te bewaken.
Toch vonden de leden van de com
missie ruimterlijke ordening en huis-
vestingbeleid gisteravond in
meerderheid geen reden de pavil
joens om die reden groter mogen
worden dan de toegestane 250 vier
kante meter.
Strandexploitant S. Hoogeboom, die
met zijn voltallige gezin inmiddels in
zijn paviljoen bij paal 21 woont, mag
zijn strandtent daarom niet vergroten.
Hoogeboom, die schrifelijk aan de
gemeente liet weten dat zijn kinderen
zelfs tussen de kratten frisdrank
overnachten, vindt dat hij in het be
lang van zijn bedrijfsuitoefening ge
dwongen is met zijn gezin in zijn
strandtent te wonen. „Alleen op deze
wijze kunnen we in ons drukke be
drijf voldoende aandacht aan de kin
deren besteden", voerde hij als
argument aan. Hij wilde daarom zijn
paviljoen met meer dan het toegesta
ne aantal vierkante meters vergroten.
De meeste commissieleden wilde in
dit geval echter geen uitzondering
maken op de regel dat een paviljoen
niet groter mag zijn dan 250 m2 en
dat voor terrasruimte eromheen een
zelfde oppervlakte beschikbaar is.
Misbruik
Cor Kuip (Texels Belang) wilde de pa
viljoenhouders zelf laten bepalen hoe
ze de totale 500 m2 willen benutten.
Hij bestreed de opvatting dat de
strandexploitanten door ruimere pavil
joens neer te zetten, misbruik van de
toestemming zouden maken. De
commissie gaf desondanks geen ge
hoor aan de wens van Hoogeboom
zijn paviljoen uit te breiden tot de
door hem gewente 268 m2, temeer
omdat het bestemmingsplan „Buiten
gebied Texel" bewoning in de duinen
en op het strand niet toestaat. „En
als je het aan de één toestaat, kun je
het de ander niet verbieden", aldus
Gerard van der Kooi (PvdA).
Permanent
Inmiddels heeft Staatsbosbeheer haar
standpunt over de permanente vesti
ging van paviljoens in de duinen en
op het strand aangepast. Op elk
strandslag duld SBB nu twee pavil
joens. Eén daarvan mag, zoals bij
voorbeeld bij paal 9 het geval is,
permanent in de duinen staan. In het
beheersplan noordelijk duingebied
Texel, dat onlangs werd gepresen
teerd wijkt SBB af van de eis dat de
paviljoens tijdens de winterperiode
moeten worden verwijderd. Waar in
middels al twee paviljoens op het
strand staan, zoals bij De Koog, mag
niet in de duinen worden gebouwd.
Steeds meer woningen, die behoren
tot de permanente woningvoorraad,
worden door de eigenaren verhuurd
aan toeristen. De gemeente ziet in
dat door de groeiende behoefte aan
huizen het woningtekort toeneemt.
Leegstand zal daarom in de toe
komst strenger worden aangepakt.
Gisteravond schaarde de commissie
ROH zich grotendeels achter het plan
van b en w om de bestaande
Leegstandswet eindelijk in de praktijk
te brengen. De gemeente kan nu aan
de slag om tot een gedetialleerde uit
voering te komen. De grove lijnen
staan inmiddels wel vast. Woningbe
zitters van wie bekend is dat hun
eigendom sinds vijf maanden niet
meer permanent wordt verhuurd, zul
len met een standaardbrief worden
aangeschreven. Eigenaren die al meer
dan een jaar niet meer permanent
zelf in hun huis wonen zullen ook
worden benaderd. Het is strafbaar
wanneer leegstand door de bewoner
of eigenaar niet bij de gemeente
wordt gemeld. Door de afdeling Bur
gerzaken is inmiddels een inventarisa
tie gemaakt van het aantal langdurig
leegstaande huizen. In de brief zal de
eigenaar door de gemeente eerst
naar de reden van leegstand worden
gevraagd. Vervolgens wordt voor
gesteld zelf ervoor te zorgen dat de
woning permanent zal worden be
woond. Indien de huisbezitter daartoe
niet overgaat, maar binnen een
gestelde termijn gegronde bezwaren
kan aanvoeren voor de leegstand van
de woning zal door de gemeente met
worden opgetreden. Zo niet, dan
wordt het huis binnen een bepaalde
termijn gevorderd. De woning wordt
dan verhuurd aan een woningzoeken
de op basis van een tijdelijkhuurcon-
tract. De opzegtermijn bedraagt voor
de huurder één maand en voor de
verhuurder drie maanden.
Aanslag
Zowel Erna Eelman-van der Kooi
(VVD) als Cor Kuip van Texels Belang
toonden zich fel tegenstander van
het vorderen van particuliere bezittin
gen door de gemeente. „Uitvoering
van de leegstandswet is een aanslag
op het eigendomsrecht", aldus
Eelman-van der Kooi. Ze vroeg zich
af wie voor de kosten van eventuele
vernieling van de woning zou op
draaien. Wethouder Klaas Barendregt
verklaarde dat ter voorkoming van
narigheid door de huurder een waar
borgsom zou moeten worden gestort.
„Dat is goed gebruik." Gerard van
der Kooi (PvdA) toonde zich net als
Jaap Vlaming (Groen Links) groot
voorstander van het opeisen van
leegstaande woningen en bestreed
de opvatting van Erna Eelman. „Eigen
belang mag niet boven algemeen be
lang gaan", aldus de PvdA-er. Jaap
Vlaming ging nog een stapje verder.
Den Helder
De „Deo Juvante" was inmiddels
min of meer uitgebrand en nadien
door de Belgische kotter op sleep
touw genomen, richting Texel. Het
was de wens van de eigenaar dat
het schip in Oudeschild zou worden
binnengebracht, maar toen de sleep
gisteravond tegen 19.00 uur de thuis
haven naderde, beslisten de autoritei
ten dat de TX 9 naar de Helderse
haven moest omdat de faciliteiten
daar beter werden geacht.
Brandweer
De TX 9 in betere dagen.
Voordat de kotter kon worden bin
nengesleept, kreeg de Texelse brand
weer het verzoek een inspectieronde
te maken om te zien of het vuur
werkelijk was gedoofd. Via het „stil
alarm" werden zeven mannen opge
roepen die met een douaneboot naar
de TX 9 werden gebracht. De spuit
gasten namen op eigen initiatief en
kele slangen en poederblussers mee.
Een kijkje in de bemanningsverblijven
leerde al snel dat de brand allerminst
uit was. De temperatuur beneden
was zo hoog dat het dekhout om
hoog krulde. Omdat de trap naar be
neden was weggebrand en door de
intense hitte, kon weinig worden uit
gericht. De met persluchtmaskers uit
geruste vrijwilligers verkenden
vervolgens de machinekamer, die op
(Foto Dirk KuiterI