Stichting Duinbehoud wil dat SBB opschiet Speculaties over naam van Beursplein 5" KORT TEXELS Provincie afwijzend over woningbouw Den Hoorn Ook schade aan Texels duin Reddingboothuis in de steigers Apparatuur voor geluidsmetingen moet vernieuwd „Den Hoorn zal in museum veranderen" Vijftig jaar samei fcxclsc- tel er n werd rSchccpswrakkcn Dc Texelaars zijn zeker met van I plan nm op hun lauweren te gaan rusten. Plannen voor dc toekomst zijn er volop. De heer De Leeuw. "Op de Rede van Texel liggen honderden oude scheepswrakken. Het zou mooi zijn om er éiin naar boven te ha len en die toegankelijk te maken i voor toeristen. In Engeland is dit I gedaan mei hel schip de Mary Rose Dal trekt nu miljoenen bezoekers. Een dergelijke attractie zou uitstekend aanslui- 1 ten bij wal hel Maritiem en Juttcrsmuscum al te bieden heeft op historisch gebied. Wellicht dat het ministerie van WVC hiervoor warm kan worden ge maakt." Een ander idee van de lieer De Leeuw betreft dc creatie van een soort kinder boerderij, maar dan gericht op de die ren en planten die op hel wad leven. Dit in aansluiting op de activiteiten van Ecomarc. met haar zeehondenopvang centrum. een educatieve voorziening die eveneens bijdraagt aan hel kwali teitsimago van Texel. Opnieuw op Wellichta PAGINA 12 TEXELSE COURANT VRIJDAG 6 DECEMBER Omdat een groot aantal metingen moet worden verricht, is het nodig dat de apparatuur wordt gekoppeld aan een klein formaat personal com puter. Nu heeft de gemeente een draagbare pc, maar deze is zwaarder dan het apparaat dat speciaal voor de geluidsmeetapparatuur is bedoeld. En aangezien de metingen op een bepaalde, constante, hoogte moeten worden verricht, bestaat voorkeur voor het lichte apparaat. De firma die de meetapparatuur kan leveren heeft geen belangstelling voor het huidige exemplaar van de ge meente. Een ander bedrijf echter wel, er is f3200,- voor geboden. De stuurgroep automatisering mag zich eerst over dit voorstel buigen, waarna de leden van de raadscom missie voor financieel, economisch en technisch beleid zich erover mo gen uitspreken. In het Streekplan voor de Kop van Noordholland staat Den Burg op Texel als hoofdkern aangewezen, waarin de meeste nieuwbouw moet plaatsvin den. In Oudeschild, zo menen de pro vinciebestuurders in het plan, kan het inwonertal nog toenemen door de groeiende werkgelegenheid daar. Als basiskern komt de havenplaats daar door eveneens in aanmerking voor huizenbouw. In de andere dorpen, in het plan als overige kernen aange merkt, is nieuwbouw slechts inciden teel toegestaan. Het voornemen om aan de zuidoostkant van Den Hoorn ('t Zouteland) 24 woningen te bou wen wijkt dus af van het streekplan. De ambtelijke reactie baseert zich op de inhoud van het Structuurplan Texel, vastgesteld in 1979. Uitgangs punt daarvan is dat voor verdere uit breiding van Den Hoorn de samenhang tussen nieuwbouw en het huidige dorp behouden dient te Het college van b en w wilde nog niet reageren, maar is van plan de provincie binnenkort om opheldering te vragen. Dorpscommissie-voorzitter Jaap Lap reageert geïrriteerd: „Ik word er langzaamaan een beetje ziek van." Lap herinnert nog eens aan de enquête onder de Hoornders. „Er is vooral onder de jongeren voldoende animo om in ons dorp te gaan wo nen." Momenteel nemen veel van zijn woningbehoeftige dorpsgenoten hun toevlucht tot Den Burg, waarin vooral in het Marsgebied al jaren financieel aantrekkelijke huizen worden ge bouwd. „Den Hoorn, dat eveneens in de toe ristische sector geen uitbreiding tege moet kan zien, zal op deze wijze in een museum veranderen." Ook de landbouw, vanouds een belangrijke economische pijler in Den Hoorn, staat door de dreigende uitbreiding van het relatienotagebied onder druk. 1 Dit schaap kan voorlopig ongestoord doorgraven, want de dienst Ruimte en Groen van de provincie Noordholland reageerde afwijzend op de plannen voor nieuwbouw in dit gedeelte van Den Hoorn Inmiddels nadert de bouw van vier bejaardenwoningen, waarvoor deprovincie wél groen licht gaf. zijn voltooiing. (Foto Gerard Timmerman) aantoonbare schade." Taal en Van der Wal vinden dat er te weinig be waking voor natuurgebieden is. „Daardoor gaan veel mensen van de paden af. Er zou meer controle moe ten zijn. Maar ja, dat is allemaal een kwestie van geld." De problemen rond de Texelse duinen worden bij de Stichting gemeld door consulent Martin van der Wal. Hij wordt op zijn beurt getipt door de tien leden van de Werkgroep Land- schapszorg, waar hij ook bij is be trokken. Waterwinning In de nota wordt gesproken over de stopzetting van waterwinning uit de Texelse duinen. Dat is inmiddels ge beurd. „SBB heeft een plan klaar om dit gebied tot een fraai stukje natuur terrein om te toveren. Maar daar moeten ze wel mee opschieten. Als het gebied daar nog een jaar op moet wachten, gaat het hardhollend achteruit." Ook begrazing van bepaalde gebie den door koeien wordt door de Stich ting afgekeurd. „Schapen gaat nog wel, want die vertrappen de vegeta tie niet zo." Militairen kunnen hele maal geen goed doen in de ogen van Stichting Duinbehoud. „Vooral door helikopters worden vogels verstoord. Iedere keer zitten ze weer boven het broedgebied en als we erover klagen beloven ze erop te letten. Maar dan is het even later toch weer raak en blijken het Engelsen of Duitsers te zijn...." Termijn verkorten? Van der Wal vertelt dat Staatssecre taris Gabor heeft toegezegd het duin gebied over acht jaar onder de natuurbeschermingswet te plaatsen. „Tot die tijd kan SBB eigen be heersplannen maken. Daar hebben we wel enige inspraak in, maar zij maken uit of ze een suggestie van ons overnemen of niet. We willen de „We willen niet iedereen uit het duingebied weren. Je moet er ook van kunnen genieten. Maar we wil len de excessen aanpakken, want ook op Texel zijn de duinen aange tast", aldus Martin van der Wal en Marcel Taal. Beiden zijn betrokken bij de Stichting Duinbehoud, de eerste als consulent op Texel, de laatste in Leiden als mede-samensteller van de knelpuntennota „Zee, zand en zor gen", waarin alarm wordt geslagen over de toestand waarin de Neder landse duinen verkeren. Staatsbosbeheer heeft een be heersplan voor de duinen. „Sommige punten die daarin zijn geregeld, gaan ons niet ver genoeg", aldus Martin van der Wal. „We zijn het bijvoor beeld niet eens met het plezierjacht- beleid. Er wordt teveel verstoord en vertrapt. En de groene routes zouden in augustus nog gesloten voor wan delaars moeten zijn, want dan zijn in De Geul de lepelaars nog niet uitge broed." Knelpunten Marcel Taal legt uit dat de Stichting Duinbehoud een nota heeft uitgege ven om knelpunten te signaleren. „We willen problemen aangeven. Nee, er staan inderdaad geen oplossingen in het rapport, maar dat is ook een heel ander verhaal. Dat komt pas hierna." Hij erkent dat op Texel het evenwicht tussen duinbehoud en het economisch profiteren van natuurge bied gevoelig is. „Vooral door de sei zoensverbreding wordt de druk op de natuur erg groot. Té groot, want er is De gemeente heeft nieuwe ge luidsmeetapparatuur nodig. Dat kost A35.000,-. De raad mag er in februa ri een besluit over nemen. Afgelopen jaar zijn door de gemeen telijke milieu-afdeling veel geluidsme tingen verricht. De apparatuur die hiervoor werd gebruikt bleek goed geschikt voor controles bij de horeca, maar niet voor andere gelegenheden. Bovendien moet de gemeente voort aan bij nieuwbouw contactgeluid- en gevelisolatiemetingen verrichten. Als dit wordt uitbesteed kost het f3000,- per meting en geschat wordt dat dit zo'n vijf tot tien keer per jaar zal voorkomen. Er zijn twee firma's in Nederland die geluidsapparatuur leveren die de ge meente wil hebben. Eén daarvan valt af omdat hun product niet aan de normen voldoet. Te zwaar „Beursplein 5", de gedoodverfde naam voor de hypermoderne red dingboot voor Texel, staat ter discus sie. Het is nog onzeker of de Vereniging voor Effectenhandel vol doende geld bijeen zal krijgen voor de financiering van het schip. De KNRM (Koninklijke Nederlandse Red ding Maatschappij), die over vol doende financiële reserves beschikt, zal desnoods de vervanger voor de Siegfried Egmundis zélf financieren. De aanpassing van het boothuis na- is voltooid, kan worden begonnen met de installatie van de apparatuur. Wanneer alles volgens plan verloopt zal het schip eind februari te water worden gelaten. Dan volgt een span nende testperiode van een aantal we ken, waarin nieuwe systemen worden gecontroleerd. Waarschijnlijk zullen de proefvaarten dichtbij de werf, op het IJsselmeer worden gehouden. Blind De opvarenden van de reddingboot, bij De Cocksdorp zal hoe dan ook vóór nieuwjaar zijn voltooid. De Texelse vrijwilligers zullen hun oude schip, dat naar Schiermonni koog vertrekt, waarschijnlijk half april kunnen uitzwaaien. De geavanceerde vervanger zou aanvankelijk eerder worden afgeleverd. „Door de specia listische bouw van het schip neemt het werk echter meer tijd in beslag dan we hadden gedacht", aldus KNRM-directeur S.E. Wiebenga. Dins dag nam hij een kijkje op de werf Habbeke in Volendam, waar de boot wordt gebouwd. „De reddingmaat schappij vindt een degelijke kwaliteit van het schip belangrijker dan een overhaaste afwerking. We zitten de bouwers dus niet teveel achter de broek." Schipper Jaap Groen stelde zich zaterdag persoonlijk op de hoog te van de vorderingen en is zichtbaar in zijn nopjes over zijn toekomstige vaartuig. Nu het casco van het schip Gewest. Het college heeft besloten toch nog mee te doen aan een inten tieverklaring die moet leiden tot een overeenkomst tussen het Gewest Kop van Noordholland, het Zieken fonds Noord-Holland-Noord en de deelnemende gemeenten. Dit nadat bij de VNG en het Gewest nadere in formatie is ingewonnen. B en W wil len echter wel onderhandelen over een speciale overeenkomst voor Texel, dat natuurlijk een specifieke ei landpositie heeft. die een topsnelheid heeft van ruim dertig knopen (60 km per uur), moet letterlijk blind kunnen varen op de navigatie-apparatuur. Vergeleken met de veel tragere Siegfried is de tech niek aan boord van het nieuwe schip veel gecompliceerder. Inmiddels is de bemanning uitgebreid van zeven naar twaalf man en heeft men een aantal trainingen gevolgd, o.a. in Schotland. Half april zal de nieuwe reddingboot voor het eerst op Texel afmeren. Het is twijfelachtig of dat onder de naam „Beursplein 5" zal gebeuren. Een nieuwe reddingboot krijgt tradi tioneel de naam van diegene die het leeuwedeel van de kostprijs van het schip betaalt. Bedrijven die op de beurs worden genoteerd, besteden sinds een paar jaar een bedrag aan een goed doel. De Vereniging voor Effectenhandel maakt al enkele jaren geld over naar de KNRM. Het bedrag is tot dusver nog onvoldoende om de helft van de kostprijs van het schip (7825.000,-) te dekken. „Binnen een maand hopen we zekerheid te heb ben", stelt Wiebenga. Behalve het schip stopt de KNRM ook f 350.000, in de aanschaf van een nieuwetrek- ker, die in juli in gebruik wordt geno men. De oude tractor raakte dit voorjaar total loss, toen de redders werden verrast door het opkomende tij. Ook de trailer wordt aangepast. Het boothuis in De Cocksdorp heeft intussen een ware metamorfose on dergaan. Door de grotere omvang, 10,60 meter bij 4,10 meter, kan het schip anders niet meer naar binnen worden gereden. De plaats van de in gang wordt aangepast en ook de deur verhoogd. Ook van binnen v andert het gebouw ingrijpend. At terin komt een kleine werkplaats onderhoud aan het schip te kunn verrichten. Bouwbedrijf Daalder u De Cocksdorp startte in septemb en hoopt voor het eind van hetj! klaar te zijn met de verbouwing, de zolder van het boothuis, dat d zij een dakkapel is vergroot, timrr de bemanning ijverig aan een vei blijfsruimte. Daarin kunnen de zei bonken comfortabel napraten ove reddingen. Totale verbouwingskoi 7100.000,-. Geen evaluatie. Aangezien de meente regelmatig onderhandelt de betrokkenen afzonderlijk, wiM college af van de gezamenlijke ei luatie van het toeristische seizoe met SBB, RWS, TVO, strandexplt ten enzovoort, tenzij de betrokkei erop staan dat het wel doorgaat Prikkelbeloning. Texel krijgt 741.451 van het rijk omdat de ui ven aan bijstand over '89 en '90 meer dan tien procent zijn gedaa Deze zogenaamde „prikkelbelonii gaat naar de algemene middelen college wil niet instemmen met I voorstel van de afdeling welzijn met het bedrag een cursus voor derstaligen te bekostigen. Boothuis De bouw van woningen op 't Zoute land in Den Hoorn staat op losse schroeven. In een ambtelijke reactie reageerde de provinie Noordholland afwijzend op het ontwerp- bestemmingsplan, dat voorziet in de plaatsing van vierentwintig gezins woningen aan de Mokweg. B en w, die het bericht onlangs ontvingen, hebben nog geen standpunt in genomen. blijven. Dit betekent dat niet aan de noord- en noordoostkant mag worden gebouwd. „Ook nieuwbouw aan de zuidoostkant van het dorp ('t Zoute land), ver van het landschappelijk ge bied is vanuit landschappelijk en stedebouwkundig oogpunt onaan vaardbaar en tast de gave dorpsrand aan", staat in de reactie te lezen. Museum \V iSi'-- Al vijftig jaar delen Willem Ie li ble 175) en Brechtje Wijngaardt (71) samen lief en leed. Op 28 november 1941 werden zij naai de kerk ge reden per koets, door de vader van Frans Bakker uit Den Hoon Vijftig jaar later was het de bei aan de zoon om het echtpaar l vervoeren. Dat was een verras sing voor de in goede gezond heid verkerende echtelieden. Et beetje nerveus werd mevrouw Noble er wel van. „Ik hou niet van paarden, mij te groot", voi ze. Velen kwamen naar de recepti om het tweetal te feliciteren. na wachtte de familie een feestelijke dis. Om onderdak te bieden aan de Beursplein 5" moet het reddingboothuis ingrijpend worden aangepast. (Foto OH staatssecretaris, door de schade on der zijn aandacht te brengen, zover zien te krijgen dat hij die termijn van acht jaar verkort." De Stichting Duinbehoud heeft bij de gemeente een verzoek om subsidie ingediend van vijf cent per inwoner. „Dat hebben we bij elke kustgemeen- te gedaan", vertelt Taal. De Stichting heeft al enige toezeggingen gekre gen. „Gelukkig maar, want van de gesignaleerde problemen kunnen we er nu maar een paar aanpakken. Dat worden er veel meer als we wat rui mer in onze middelen zitten." Het subsidieverzoek wordt in de raadsvergadering van dinsdag be handeld. Uit het blad KNOV Magazine, dat een twee pagina's groot artikel aan het toerisme op Texel wijdde onder de kop „Texel en de zegeningen van het toerisme". Het citaat is van voorzitter Hans de Leeuw van de Vereniging tot Promotie van Texelse Produkten. 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 12