Stichting Duinbehoud
wil dat SBB opschiet
Speculaties over naam
van Beursplein 5"
KORT TEXELS
Provincie afwijzend over
woningbouw Den Hoorn
Ook schade aan Texels duin
Reddingboothuis in de steigers
Apparatuur voor
geluidsmetingen
moet vernieuwd
„Den Hoorn zal in museum veranderen"
Vijftig jaar samei
fcxclsc-
tel er
n werd
rSchccpswrakkcn
Dc Texelaars zijn zeker met van
I plan nm op hun lauweren te
gaan rusten. Plannen voor dc
toekomst zijn er volop. De heer
De Leeuw. "Op de Rede van
Texel liggen honderden oude
scheepswrakken. Het zou mooi
zijn om er éiin naar boven te ha
len en die toegankelijk te maken
i voor toeristen. In Engeland is dit
I gedaan mei hel schip de Mary
Rose Dal trekt nu miljoenen
bezoekers. Een dergelijke
attractie zou uitstekend aanslui-
1 ten bij wal hel Maritiem en
Juttcrsmuscum al te bieden
heeft op historisch gebied.
Wellicht dat het ministerie van
WVC hiervoor warm kan worden ge
maakt."
Een ander idee van de lieer De Leeuw
betreft dc creatie van een soort kinder
boerderij, maar dan gericht op de die
ren en planten die op hel wad leven.
Dit in aansluiting op de activiteiten van
Ecomarc. met haar zeehondenopvang
centrum. een educatieve voorziening
die eveneens bijdraagt aan hel kwali
teitsimago van Texel.
Opnieuw op
Wellichta
PAGINA 12
TEXELSE COURANT VRIJDAG 6 DECEMBER
Omdat een groot aantal metingen
moet worden verricht, is het nodig
dat de apparatuur wordt gekoppeld
aan een klein formaat personal com
puter. Nu heeft de gemeente een
draagbare pc, maar deze is zwaarder
dan het apparaat dat speciaal voor
de geluidsmeetapparatuur is bedoeld.
En aangezien de metingen op een
bepaalde, constante, hoogte moeten
worden verricht, bestaat voorkeur
voor het lichte apparaat.
De firma die de meetapparatuur kan
leveren heeft geen belangstelling voor
het huidige exemplaar van de ge
meente. Een ander bedrijf echter wel,
er is f3200,- voor geboden.
De stuurgroep automatisering mag
zich eerst over dit voorstel buigen,
waarna de leden van de raadscom
missie voor financieel, economisch
en technisch beleid zich erover mo
gen uitspreken.
In het Streekplan voor de Kop van
Noordholland staat Den Burg op Texel
als hoofdkern aangewezen, waarin de
meeste nieuwbouw moet plaatsvin
den. In Oudeschild, zo menen de pro
vinciebestuurders in het plan, kan
het inwonertal nog toenemen door de
groeiende werkgelegenheid daar. Als
basiskern komt de havenplaats daar
door eveneens in aanmerking voor
huizenbouw. In de andere dorpen, in
het plan als overige kernen aange
merkt, is nieuwbouw slechts inciden
teel toegestaan. Het voornemen om
aan de zuidoostkant van Den Hoorn
('t Zouteland) 24 woningen te bou
wen wijkt dus af van het streekplan.
De ambtelijke reactie baseert zich op
de inhoud van het Structuurplan
Texel, vastgesteld in 1979. Uitgangs
punt daarvan is dat voor verdere uit
breiding van Den Hoorn de
samenhang tussen nieuwbouw en
het huidige dorp behouden dient te
Het college van b en w wilde nog
niet reageren, maar is van plan de
provincie binnenkort om opheldering
te vragen. Dorpscommissie-voorzitter
Jaap Lap reageert geïrriteerd: „Ik
word er langzaamaan een beetje ziek
van." Lap herinnert nog eens aan de
enquête onder de Hoornders. „Er is
vooral onder de jongeren voldoende
animo om in ons dorp te gaan wo
nen." Momenteel nemen veel van zijn
woningbehoeftige dorpsgenoten hun
toevlucht tot Den Burg, waarin vooral
in het Marsgebied al jaren financieel
aantrekkelijke huizen worden ge
bouwd.
„Den Hoorn, dat eveneens in de toe
ristische sector geen uitbreiding tege
moet kan zien, zal op deze wijze in
een museum veranderen." Ook de
landbouw, vanouds een belangrijke
economische pijler in Den Hoorn,
staat door de dreigende uitbreiding
van het relatienotagebied onder druk.
1
Dit schaap kan voorlopig ongestoord doorgraven, want de dienst Ruimte en Groen van de provincie Noordholland reageerde afwijzend op de
plannen voor nieuwbouw in dit gedeelte van Den Hoorn Inmiddels nadert de bouw van vier bejaardenwoningen, waarvoor deprovincie wél groen
licht gaf. zijn voltooiing.
(Foto Gerard Timmerman)
aantoonbare schade." Taal en Van
der Wal vinden dat er te weinig be
waking voor natuurgebieden is.
„Daardoor gaan veel mensen van de
paden af. Er zou meer controle moe
ten zijn. Maar ja, dat is allemaal een
kwestie van geld."
De problemen rond de Texelse duinen
worden bij de Stichting gemeld door
consulent Martin van der Wal. Hij
wordt op zijn beurt getipt door de
tien leden van de Werkgroep Land-
schapszorg, waar hij ook bij is be
trokken.
Waterwinning
In de nota wordt gesproken over de
stopzetting van waterwinning uit de
Texelse duinen. Dat is inmiddels ge
beurd. „SBB heeft een plan klaar om
dit gebied tot een fraai stukje natuur
terrein om te toveren. Maar daar
moeten ze wel mee opschieten. Als
het gebied daar nog een jaar op
moet wachten, gaat het hardhollend
achteruit."
Ook begrazing van bepaalde gebie
den door koeien wordt door de Stich
ting afgekeurd. „Schapen gaat nog
wel, want die vertrappen de vegeta
tie niet zo." Militairen kunnen hele
maal geen goed doen in de ogen van
Stichting Duinbehoud. „Vooral door
helikopters worden vogels verstoord.
Iedere keer zitten ze weer boven het
broedgebied en als we erover klagen
beloven ze erop te letten. Maar dan
is het even later toch weer raak en
blijken het Engelsen of Duitsers te
zijn...."
Termijn verkorten?
Van der Wal vertelt dat Staatssecre
taris Gabor heeft toegezegd het duin
gebied over acht jaar onder de
natuurbeschermingswet te plaatsen.
„Tot die tijd kan SBB eigen be
heersplannen maken. Daar hebben
we wel enige inspraak in, maar zij
maken uit of ze een suggestie van
ons overnemen of niet. We willen de
„We willen niet iedereen uit het
duingebied weren. Je moet er ook
van kunnen genieten. Maar we wil
len de excessen aanpakken, want
ook op Texel zijn de duinen aange
tast", aldus Martin van der Wal en
Marcel Taal. Beiden zijn betrokken bij
de Stichting Duinbehoud, de eerste
als consulent op Texel, de laatste in
Leiden als mede-samensteller van de
knelpuntennota „Zee, zand en zor
gen", waarin alarm wordt geslagen
over de toestand waarin de Neder
landse duinen verkeren.
Staatsbosbeheer heeft een be
heersplan voor de duinen. „Sommige
punten die daarin zijn geregeld, gaan
ons niet ver genoeg", aldus Martin
van der Wal. „We zijn het bijvoor
beeld niet eens met het plezierjacht-
beleid. Er wordt teveel verstoord en
vertrapt. En de groene routes zouden
in augustus nog gesloten voor wan
delaars moeten zijn, want dan zijn in
De Geul de lepelaars nog niet uitge
broed."
Knelpunten
Marcel Taal legt uit dat de Stichting
Duinbehoud een nota heeft uitgege
ven om knelpunten te signaleren.
„We willen problemen aangeven. Nee,
er staan inderdaad geen oplossingen
in het rapport, maar dat is ook een
heel ander verhaal. Dat komt pas
hierna." Hij erkent dat op Texel het
evenwicht tussen duinbehoud en het
economisch profiteren van natuurge
bied gevoelig is. „Vooral door de sei
zoensverbreding wordt de druk op de
natuur erg groot. Té groot, want er is
De gemeente heeft nieuwe ge
luidsmeetapparatuur nodig. Dat kost
A35.000,-. De raad mag er in februa
ri een besluit over nemen.
Afgelopen jaar zijn door de gemeen
telijke milieu-afdeling veel geluidsme
tingen verricht. De apparatuur die
hiervoor werd gebruikt bleek goed
geschikt voor controles bij de horeca,
maar niet voor andere gelegenheden.
Bovendien moet de gemeente voort
aan bij nieuwbouw contactgeluid- en
gevelisolatiemetingen verrichten. Als
dit wordt uitbesteed kost het f3000,-
per meting en geschat wordt dat dit
zo'n vijf tot tien keer per jaar zal
voorkomen.
Er zijn twee firma's in Nederland die
geluidsapparatuur leveren die de ge
meente wil hebben. Eén daarvan valt
af omdat hun product niet aan de
normen voldoet.
Te zwaar
„Beursplein 5", de gedoodverfde
naam voor de hypermoderne red
dingboot voor Texel, staat ter discus
sie. Het is nog onzeker of de
Vereniging voor Effectenhandel vol
doende geld bijeen zal krijgen voor
de financiering van het schip. De
KNRM (Koninklijke Nederlandse Red
ding Maatschappij), die over vol
doende financiële reserves beschikt,
zal desnoods de vervanger voor de
Siegfried Egmundis zélf financieren.
De aanpassing van het boothuis na-
is voltooid, kan worden begonnen
met de installatie van de apparatuur.
Wanneer alles volgens plan verloopt
zal het schip eind februari te water
worden gelaten. Dan volgt een span
nende testperiode van een aantal we
ken, waarin nieuwe systemen worden
gecontroleerd. Waarschijnlijk zullen
de proefvaarten dichtbij de werf, op
het IJsselmeer worden gehouden.
Blind
De opvarenden van de reddingboot,
bij De Cocksdorp zal hoe dan ook
vóór nieuwjaar zijn voltooid.
De Texelse vrijwilligers zullen hun
oude schip, dat naar Schiermonni
koog vertrekt, waarschijnlijk half april
kunnen uitzwaaien. De geavanceerde
vervanger zou aanvankelijk eerder
worden afgeleverd. „Door de specia
listische bouw van het schip neemt
het werk echter meer tijd in beslag
dan we hadden gedacht", aldus
KNRM-directeur S.E. Wiebenga. Dins
dag nam hij een kijkje op de werf
Habbeke in Volendam, waar de boot
wordt gebouwd. „De reddingmaat
schappij vindt een degelijke kwaliteit
van het schip belangrijker dan een
overhaaste afwerking. We zitten de
bouwers dus niet teveel achter de
broek." Schipper Jaap Groen stelde
zich zaterdag persoonlijk op de hoog
te van de vorderingen en is zichtbaar
in zijn nopjes over zijn toekomstige
vaartuig. Nu het casco van het schip
Gewest. Het college heeft besloten
toch nog mee te doen aan een inten
tieverklaring die moet leiden tot een
overeenkomst tussen het Gewest
Kop van Noordholland, het Zieken
fonds Noord-Holland-Noord en de
deelnemende gemeenten. Dit nadat
bij de VNG en het Gewest nadere in
formatie is ingewonnen. B en W wil
len echter wel onderhandelen over
een speciale overeenkomst voor
Texel, dat natuurlijk een specifieke ei
landpositie heeft.
die een topsnelheid heeft van ruim
dertig knopen (60 km per uur), moet
letterlijk blind kunnen varen op de
navigatie-apparatuur. Vergeleken met
de veel tragere Siegfried is de tech
niek aan boord van het nieuwe schip
veel gecompliceerder. Inmiddels is de
bemanning uitgebreid van zeven naar
twaalf man en heeft men een aantal
trainingen gevolgd, o.a. in Schotland.
Half april zal de nieuwe reddingboot
voor het eerst op Texel afmeren.
Het is twijfelachtig of dat onder de
naam „Beursplein 5" zal gebeuren.
Een nieuwe reddingboot krijgt tradi
tioneel de naam van diegene die het
leeuwedeel van de kostprijs van het
schip betaalt. Bedrijven die op de
beurs worden genoteerd, besteden
sinds een paar jaar een bedrag aan
een goed doel. De Vereniging voor
Effectenhandel maakt al enkele jaren
geld over naar de KNRM. Het bedrag
is tot dusver nog onvoldoende om de
helft van de kostprijs van het schip
(7825.000,-) te dekken. „Binnen een
maand hopen we zekerheid te heb
ben", stelt Wiebenga. Behalve het
schip stopt de KNRM ook f 350.000,
in de aanschaf van een nieuwetrek-
ker, die in juli in gebruik wordt geno
men. De oude tractor raakte dit
voorjaar total loss, toen de redders
werden verrast door het opkomende
tij. Ook de trailer wordt aangepast.
Het boothuis in De Cocksdorp heeft
intussen een ware metamorfose on
dergaan. Door de grotere omvang,
10,60 meter bij 4,10 meter, kan het
schip anders niet meer naar binnen
worden gereden. De plaats van de in
gang wordt aangepast en ook de
deur verhoogd. Ook van binnen v
andert het gebouw ingrijpend. At
terin komt een kleine werkplaats
onderhoud aan het schip te kunn
verrichten. Bouwbedrijf Daalder u
De Cocksdorp startte in septemb
en hoopt voor het eind van hetj!
klaar te zijn met de verbouwing,
de zolder van het boothuis, dat d
zij een dakkapel is vergroot, timrr
de bemanning ijverig aan een vei
blijfsruimte. Daarin kunnen de zei
bonken comfortabel napraten ove
reddingen. Totale verbouwingskoi
7100.000,-.
Geen evaluatie. Aangezien de
meente regelmatig onderhandelt
de betrokkenen afzonderlijk, wiM
college af van de gezamenlijke ei
luatie van het toeristische seizoe
met SBB, RWS, TVO, strandexplt
ten enzovoort, tenzij de betrokkei
erop staan dat het wel doorgaat
Prikkelbeloning. Texel krijgt
741.451 van het rijk omdat de ui
ven aan bijstand over '89 en '90
meer dan tien procent zijn gedaa
Deze zogenaamde „prikkelbelonii
gaat naar de algemene middelen
college wil niet instemmen met I
voorstel van de afdeling welzijn
met het bedrag een cursus voor
derstaligen te bekostigen.
Boothuis
De bouw van woningen op 't Zoute
land in Den Hoorn staat op losse
schroeven. In een ambtelijke reactie
reageerde de provinie Noordholland
afwijzend op het ontwerp-
bestemmingsplan, dat voorziet in de
plaatsing van vierentwintig gezins
woningen aan de Mokweg. B en w,
die het bericht onlangs ontvingen,
hebben nog geen standpunt in
genomen.
blijven. Dit betekent dat niet aan de
noord- en noordoostkant mag worden
gebouwd. „Ook nieuwbouw aan de
zuidoostkant van het dorp ('t Zoute
land), ver van het landschappelijk ge
bied is vanuit landschappelijk en
stedebouwkundig oogpunt onaan
vaardbaar en tast de gave dorpsrand
aan", staat in de reactie te lezen.
Museum
\V
iSi'--
Al vijftig jaar delen Willem Ie li
ble 175) en Brechtje Wijngaardt
(71) samen lief en leed. Op 28
november 1941 werden zij naai
de kerk ge
reden per koets, door de vader
van Frans Bakker uit Den Hoon
Vijftig jaar later was het de bei
aan de zoon om het echtpaar l
vervoeren. Dat was een verras
sing voor de in goede gezond
heid verkerende echtelieden. Et
beetje nerveus werd mevrouw
Noble er wel van. „Ik hou niet
van paarden, mij te groot", voi
ze.
Velen kwamen naar de recepti
om het tweetal te feliciteren.
na wachtte de familie een
feestelijke dis.
Om onderdak te bieden aan de Beursplein 5" moet het reddingboothuis ingrijpend worden aangepast.
(Foto OH
staatssecretaris, door de schade on
der zijn aandacht te brengen, zover
zien te krijgen dat hij die termijn van
acht jaar verkort."
De Stichting Duinbehoud heeft bij de
gemeente een verzoek om subsidie
ingediend van vijf cent per inwoner.
„Dat hebben we bij elke kustgemeen-
te gedaan", vertelt Taal. De Stichting
heeft al enige toezeggingen gekre
gen. „Gelukkig maar, want van de
gesignaleerde problemen kunnen we
er nu maar een paar aanpakken. Dat
worden er veel meer als we wat rui
mer in onze middelen zitten."
Het subsidieverzoek wordt in de
raadsvergadering van dinsdag be
handeld.
Uit het blad KNOV Magazine, dat een
twee pagina's groot artikel aan het
toerisme op Texel wijdde onder de
kop „Texel en de zegeningen van het
toerisme". Het citaat is van voorzitter
Hans de Leeuw van de Vereniging tot
Promotie van Texelse Produkten.
1