Texelse vloot durft
weer te investeren
Nieuwe TX 1 Cornelia" geeft aan:
Reinigingsrecht
Betaling in
drie termijner
Kerstgroen af te
halen in Krimbos
Ook dat nog-sprookje
in school in De Waal
krijgt goede afloop
Aanrijding
Kerstmiddag Anbo
PAGINA 6
die van de firma
wordt
overdracht De
ge snelheid in de richting van de
boot reed, had wel gezien dat de
Texelaar zijn richtingaanwijzer aan
had, maar had verwacht dat de man
meteen was afgeslagen. Een botsing
volgde, waardoor de wagen van de
Alkmaarder total loss raakte en die
van de Texelaar zeer zwaar bescha
digd werd.
Wat zal het donderdag stil
worden in de brievenbus...
maar vrijdag komen we
gezellig samen!
VERVOLG VAN PAGINA 1
volle containers aanbieden.
Terpstra legt uit dat er maar weinig
verband bestaat tussen de kosten
van de huisvuilverwerking en de hoe
veelheid die wordt afgevoerd. Het af
voeren van een volle container kost
evenveel als een bijna lege.
Wegen?
Dat sluit niet uit dat er toch wat be
treft het tarief rekening gehouden
zou kunnen worden met de aangele
verde hoeveelheden vuil, bijvoorbeeld
door de minicontainers tijdens het
ophalen te wegen. Dat is op dit mo
ment op Texel nog niet mogelijk,
maar er wordt een proef mee gedaan
in Zaanstad. Als die proef slaagt is
het denkbaar dat Texel ook een
weegsysteem invoert. Ook is het
denkbaar dat de burgers geen vast
bedrag per jaar betalen, maar een be
drag per container. Als ze geen con
tainer aanbieden, betalen ze niets.
Daarmee wordt elders in het land
geëxperimenteerd. De consequentie
van deze systemen is uiteraard dat
leveranciers van grotere hoeveelheden
vuil extra moeten betalen omdat het
totale bedrag dat nodig is voor de
huisvuilverwerking toch op tafel moet
komen. Nu al wordt door onderne
mers heftig geprotesteerd tegen de
hogere tarieven die zi) moeten
betalen.
Dure recycling
Een ongunstige factor voor de toe
komstige exploitatie van de gemeen
telijke afvalverwerking is, dat het
apart houden van batterijen, klein
chemisch afval, plastic, glas, papier
e.d. steeds kostbaarder wordt. Oud
papier is haast niets waard, van land
bouwplastic is niet af te komen en
de recyclingbedrijven die chemisch
afval en batterijen verwerken, bren
gen bij de gemeente steeds hogere
tarieven in rekening. Terpstra: „We
doen echt al het mogelijke om het
reinigingsrecht zo laag mogelijk te
houden, maar het nieuwe systeem
was onvermijdelijk. We hebben er
nooit omheen gedraaid dat het voor
de burgerij veel duurder zou worden".
Wie het echt niet kan betalen, kan
een beroep doen op de gemeentelijke
kwijtscheldingsregeling, die ook van
toepassing is op andere gemeentelij-
Texelaars die hun woonkamer wil
versieren met dennetakjes worde
door Staatsbosbeheer in de gelei
heid gesteld hun kerstrgroen in h
Krimbos nabij De Cocksdorp te v
zamelen. Het bosperceel, waar g
kapte dennetakken in ruime mati
voorradig zijn, bevindt zich aan c
Krimweg, ter hoogte van de pari
weide. Vanaf die plek moet men
noordelijke richting honderd meti
het bos inwandelen. Op andere
sen is het niet toegestaan denne
ken te verzamelen.
ke heffingen en belastingen. Var
regeling wordt regelmatig gebrui
maakt. Volgens Terpstra is de la
tijd in veertig tot vijftig gevallen
hele of gedeeltelijke kwijtscheloi
verleend. De regels voor die kwi
schelding zullen echter minder s
worden, omdat het rijk er niet g
kig mee is dat gemeenten op d<
manier de landelijke inkomenspc
doorkruisen.
B en w hebben gisteren besl
ten erop te wijzen dat de Tei
laars het zeer sterk gestegen
reinigingsrecht 1991 in drie I
mijnen mogen betalen. Uitge
gaan was van twee termijnei
waarvan de eerste voor 1 ja
nuari en de andere uiterlijk I
maart voldaan moest zijn. Bi,
de aanslag zijn dan ook twei
acceptgirokaarten gevoegd.
Naar aanleiding van de schri
die het hoge tarief teweeg
heeft gebracht, mag de beta
ling nu toch wat meer wordt
gespreid. In de uiterste betat
datum van de laatste termijr
komt echter geen veranderir
omdat de verordening dat ni
toestaat. Het totale reiniging
recht moet dus per 1 maart
betaald zijn. Wie meer gespi
wil betalen, wordt verzocht
totale reinigingsbedrag in dri
gelijke porties te verdelen er
zelf te zorgen voor het beno
digde extra giro- of bankove
schrijvingsformulier.
Uiteindelijk wil men naar ee
systeem waarbij alle gemee
telijke belastingen en hef fin
in één jaarlijkse aanslag aar
burgers in rekening worden
bracht, met de mogelijkheic
om dit bedrag in twaalf geli
maandelijkse termijnen te v
doen, dus volledig over het
jaar uitgesmeerd. Dat syste
zal niet voor 1994 kunnen
worden ingevoerd omdat dl
software voor de automatis
verwerking ervan nog niet
voorhanden is.
Zoals Van der Beek in zijn
toespraak zei zijn verscheidene
Texelse vissers eveneens van
plan een nieuw schip te laten
bouwen. Heet van de naald is
het bericht dat de firma Gebr.
Boersen uit Oudeschild de opvol
ger van de TX 94 „Avontuur"
heeft besteld. Gisteren werd de
bestelling geplaatst. Het schip
wordt geheel gebouwd door
scheepswerf Haak in Zaandam
en zal in de herfst van 1992
worden opgeleverd. De werf Bo-
dewes in Foxhol IGroningenl
heeft inmiddels een begin ge
maakt met de bouw van het
kasko voor de nieuwe TX 14
„Ellen" van Ellen-Trap BV uit
Oosterend. De afbouw vindt
plaats op de werf A. L. Hoek
man in Urk. Naar verwachting
ligt het schip eind juli in de Ou
deschilder haven.
Een sprookje dat voor de Redmer
IJskaschool in De Waal verkeerd
dreigde af te lopen, komt alsnog
tot een goed einde. De school
hield dit voorjaar een inzameling
sactiewaarbij met een deel van
de opbrengst twee kinderen in
Nieuw Guinea werden geadop
teerd. De rest van het bijeenge
brachte geld U1600,-} werd
gebruikt voor aanschaf van een
vurig gewenst kopieerapparaat.
Na ontvangst bleek de machine
echter niet te werken. Wat er
toen gebeurde leek veel op een
onderwerp uit televisieprogram
ma „Ook dat nog". Schooldirec
teur Jan Driehuis: „We stuurden
het apparaat ter reparatie naar
de fabrikant. Tijdens de verzen
ding door vervoerder Van Gend
en Loos is het apparaat echter
zoekgeraakt." Het vervoersbedrijf
kon door de school niet voor het
volledige schadebedrag aanspra
kelijk worden gesteld. In de ver
voersdocumenten stond te lezen
dat de gedupeerde recht had op
slechts zes gulden per kilogram
zoekgeraakt materiaal. „Het ap
paraat weegt veertien kilo, dus
reken maar uit", aldus een te
leurgestelde Driehuis, nadat hij
talloze vruchteloze telefoon
gesprekken had gevoerd. De
schoolleiding besloot echter niet
bij de pakken neer te zitten en
richtte zich tot de importeur van
de kopieermachine. Op aangrij
pende wijze werd om hulp ge
vraagd. Vorige week rinkelde in
De Waal opnieuw de telefoon.
Een diepgeroerde vertegenwoor
diger van de firma Canon uit
Hoofddorp beloofde de IJska
school een fonkelnieuwe appa
raat. Om elk risico te vermijden
zal het bedrijf die zelf afleveren.
DINSDAG 10 DECEMBER 19|
„Voor zo'n grote investering is veel moed nodig. Als je de nota
^Help, de visserij verzuipt" leest, zou je haast zeggen: het is on
verantwoord. Dat is het echter niet. De Texelse vissersvloot is
zó sterk, dat vernieuwing mogelijk is." Aldus voorzitter Bas van
der Beek van de Texelse visserijvereniging Door Eendracht Tot
Vooruitgang (DETV), zaterdag ter gelegenheid van de overdracht
van de gloednieuwe Noordzeekotter TX 1 „Cornelia Het ziet
ernaar uit dat andere Texelse reders het voorbeeld van de firma
C. Vonk en Zonen uit Oosterend spoedig zullen volgen. Van der
Beek: „De volgende overdrachten staan al op het program
ma...."
Uit handen van directeur Timmermans van Maaskant Shipyard ontvangt Adrie Vonk de
scheepspapieren Ook op de foto staan beide andere firmanten. Willem Igeheel links) en Cor
Vonk Ihalf achter Timmermans) en moeder Cornelia Vonk. naar wie het schip is vernoemd, iFoto
Frans Hopmanl
Blijkens de reacties van de kenners
onder de ruim tweehonderd genodig
den zaterdag aan boord hebben
schipper Adrie Vonk en zijn mannen
een uitstekende zet gedaan met hun
nieuwe TX 1. Managing director A.
Timmermans van scheepswerf
Maaskant Shipyards uit Stellendam:
„Een compleet, functioneel en
smaakvol ingericht schip. Uiterst de
gelijk, zoals we van de familie Vonk
gewend zijn." In vergelijking met zijn
zeventien jaar oude voorganger, die
op 9 juli j.l. naar Schotland werd
verkocht, is de TX 1 iets minder
lang maar ook iets breder. De kotter
heeft een gesloten achterschip en
het motorvermogen blijft juist onder
het maximum van 2000 pk.
Het heeft even geduurd voordat Texel
weer een nieuwe Noordzeekotter
mocht begroeten. De laatste was de
TX 19 van de gebroeders Krijnen uit
Oudeschild, die op 30 juni vorig jaar
in de vaart kwam. Dat het tijdelijk stil
aan het bouwfront was, heeft een lo
gische verklaring. Financiële middelen
waren de afgelopen jaren hard nodig
voor de aankoop van quota: de ver
vanging van schepen kwam op de
tweede plaats. Per slot van rekening
heeft het geen zin om te investeren
in een kostbaar nieuw schip, zonder
zeker te zijn dat met de kotter het
hele jaar door kan worden gevist.
Ook de familie Vonk zat in dat
schuitje. „Liever hadden we dit schip
al veel eerder besteld", geeft Adrie
Vonk desgevraagd toe. „Maar we
moesten eerst investeren in
vangstrechten voor tong en schol. Nu
hebben we voldoende om rendabel te
kunnen draaien. Voorlopig maken we
even een pas op de plaats." Hoeveel
ton platvis de TX 1 nu precies mag
vangen, wil de robuuste visserman
niet kwijt. Wel geeft hij aan dat in
vergelijking met een paar jaar gele
den de tong- en scholquota voor de
ze kotter met ongeveer 35 procent
zijn uitgebreid.
De bouw van de TX 1 gebeurde op
twee plaatsen. Het kasko werd ge
bouwd in Polen, op de scheepswerf
in Gdansk. In Stellendam op de werf
van Maaskant Shipyards volgde de
afbouw. Eind augustus werd daarmee
begonnen, ,,'n Krappe levertijd. Vier
maanden is de standaard-afbouwtijd,
indien de benodigde materialen aan
wezig zijn", aldus de heer Timmer
mans van Maaskant. Vorige week
dinsdag, 3 Vi maand later, kon de
technische proefvaart worden gehou
den. Slechts het weer had voor een
klein oponthoud gezorgd bij het schil
derwerk, voor het overige was de
bouw vlot verlopen. Adrie Vonk ver
bleef de afgelopen periode op de
werf om de bouw intensief te kun
nen begeleiden. Volgens Timmermans
kweet Vonk zich prima van deze
taak: „De werfmensen hebben hem
ervaren als een uiterst coöperatieve
bouwheer."
Meer ruimte
Nieuw snufje is de „trawlingvalve"
(ADS systeem), waarmee men de
schroef heel langzaam kan laten
draaien. Voor- en achteruit manoeu
vreren gaat hierdoor stukken rustiger.
De TX 1 is de tweede grote kotter in
Nederland die met dit systeem is uit
gerust.
Gevraagd naar de voornaamste ver
schillen met de vorige TX 1, noemt
Adrie Vonk allereerst de halve meter
die het schip breder is. „Die vind je
overal in terug. Dit schip heeft méér
ruimte." Dat het schip ook zestig
centimeter korter is, heeft minder in
vloed. De lengte is 40.05 meter, de
breedte 8.50 m en de holte 4.70 m.
De nieuweling beschikt over moder
nere apparatuur, zoals de van andere
Texelse kotters reeds bekende satel-
lietnavigatie en daglicht radar. Het
systeem waarmee de verse vis aan
boord wordt verwerkt, is gehand
haafd. Ook is weer gekozen voor een
Deutz hoofdmotor. De hulpmotoren
zijn van Daf. Het motorvermogen be
draagt 1995 pk bij 862 toeren. Tops
nelheid is 13,4 mijl per uur (de oude
TX 1 liep 11,5 mijl).
Brandblusser
De kotter is de eerste van de Texelse
vloot die is voorzien van een
brandblus-installatie in de machineka
mer voorin het schip. De brandblus
ser wordt aangedreven door een
havengeneratorset (hulpmotor met
twee dynamo's) en functioneert apart
van de hoofdmachinekamer. Tijdens
de afbouw werd op het laatste mo
ment tot deze voorziening besloten.
Aanleiding was de brand aan boord
van de TX 9 in oktober. Vonk: „Je
kunt een heel goed uitgewerkt
bestek maken, maar tijdens de bouw
stuit je soms op onverwachte dingen.
En soms verandert je visie wel eens,
zoals in dit geval."
De indeling van de verblijfsruimten is
anders vanwege het gesloten achter-'
schip. De hutten bevinden zich niet
meer in één ruimte in het achteron
der, maar zijn nu allemaal over stuur
boordzijde gesitueerd. De dames van
de firma hadden een belangrijke in
breng bij de keuze van het interieur,
dat door iedereen bijzonder werd ge
waardeerd. Concluderend zegt Vonk:
„De nieuwe TX 1 is een kotter zon
der veel poeha." Welk bedrag ermee
is gemoeid, zegt hij niet. Het bedrag
van f 9 miljoen, dat zaterdag de ron
de deed, is volgens Adrie Vonk te
hoog. De helft van dat bedrag is ech
ter veel te laag,Het was een gro
te investering", zegt Vonk
diplomatiek.
Overdracht
Voor de proefvaart en overdracht be
stond een overweldigende belangstel
ling. Méér dan tweehonderd
personen maakten de plechtigheden
aan boord mee. Eerst gaf de schipper
een demonstratie van het kunnen
van de kotter, waarbij het inhalen van
Teso-veerboot Schulpengat het hoog
tepunt vormde. Mevrouw Cornelia
Vonk-van der Vis, naar wie de kotter
is vernoemd, had de eer de vlag van
de werf te strijken en die van de fir
ma Vonk in top te hijsen. Voor de
echtgenote van firmant Cor Vonk en
moeder van Adrie (TX 1) en Willem
(TX 2) was het zowat de gewoonste
zaak van de wereld. Eerder doopte ze
het schip op de werf in Gdansk en
ook de vorige TX 1 droeg haar
naam.
Op de vlagwisselmg volgde de over
dracht van de scheepspapieren. Adrie
Vonk ontving die uit handen van de
heer Timmermans. Met champagne
werd daarna een toast uitgebracht op
de behouden vaart van de „Cornelia"
in de toekomst.
Na terugkeer in Oudeschild werd de
feestelijke dag traditioneel voortgezet
in het Havenrestaurant, dat niet eer
der zó vol zat (staande recepties met
koud buffet niet meegerekend). Tus
sen de gangen door voerden ver
scheidene genodigden het woord.
Burgemeester Ton Schipper beet het
spits af. „Versterking en vernieuwing
is voor de vissersvloot nodig om
voort te bestaan. Hopelijk is dit voor
de anderen een stimulans om te blij
ven investeren. Voor de gemeente is
dit in elk geval weer een reden om
zich te blijven inzetten voor de visse
rij op Texel en noord-Nederland. Er zal
een gezamenlijke inspanning nodig
zijn", aldus de burgemeester, die zich
zoals altijd goed had voorbereid en
had uitgezocht dat Cornelia „de ge
hoornde" betekent.
Rentmeesters
Bas van der Beek greep de gelegen
heid aan om enkele actuele zaken
aan de orde te stellen. Ten eerste de
zeedagenregeling. De DETV-voorzitter
toonde zich verheugd dat een rege
ling in de maak is op basis van quo
tum en vangstcapaciteit, iets
waarvoor de Texelse vissersbond als
eerste in Nederland heeft gewedij
verd. Negatief noemde hij de voorne
mens om zeegebieden te sluiten.
„Men noemt boeren wel eens de
rentmeesters van de schepping. De
vissers moeten proberen dat ook op
hen van toepassing te laten zijn. Dat
leidt tot oplossingen, waardoor het
niet nodig zal zijn gebieden af te
sluiten. Ik ben blij dat er onderzoeken
worden gestart met als doel te ko
men tot een selectievere visserij, die
andere vormen van leven spaart."
Nieuw vertrouwen
Biem Trap, voorzitter van de Coöpera
tieve Inkoopvereniging voor Visserij
benodigdheden (CIV) constateerde
dat er onder de CIV-leden méér acti
viteit heerst. „Dat betekent dat er op
Texel nieuw vertrouwen is in de toe
komst, nadat het een tijdje stil is ge
weest op het meuwbouwfront." Hij
haalde een herinnering op, die dateer
de uit de jaren vijftig. „In die tijd wil
de iedereen emigreren, zo ook Vonk
senior. Hij probeerde mij er ook warm
Een 23-jarige automobilist uit Ooster
end reed donderdag over de Pontweg
en wilde bij de Amaliaweg afslaan.
Hij wachtte even, want over het
fietspad naderde een bromfietser.
Een 21-jarige Alkmaarder, die met ho-
In de kantine van het voormalige
LBO-gebouw in Den Burg houdt de
afdeling Den Burg van de Algemene
Nederlandse Bond voor Ouderen (An
bo) zaterdag 21 december een kerst
middag met broodmaaltijd. De
middag begint om 16.30 uur. Toe
gangskaarten a 75,- zijn aanstaande
vrijdag (13 december) verkrijgbaar in
De Buureton. Inlichtingen: mevrouw
A. Huizinga-Kalis, tel. 13533.
De Noordzeekotter TX I zaterdagochtend tijdens de feestelijke proefvaart bi/ het passeren van 'r Horntje
(Foto Harry do Graal)
Het moment van de
hoog De gebeurtenis wordt gadegeslagen door
Frans Hopman)
voor te maken. Eerst zouden we naar
Curacao gaan om daar de visserij uit
te oefenen, later werd het Israël. Als
ik nu dit bedrijf zie waar de Vonken
vanaf springen, zeg ik: toch maar
goed dat we zijn gebleven, Cor."
Andere sprekers waren Cor de Wolf
namens de bemanning van de TX 2,
Kees Daalder (opvarenden TX 1), Jan
Vonk (oudste broer), A. Timmermans
Vonk gaat
meer dan tweehonderd belangstellenden.
(Maaskant) en tot slot Adrie Von)
De schipper en zijn bemanningsle
konden haast niet wachten tot hi
feest voorbij was. Zondagochtenr
gen acht uur verliet de nieuwe T
de Oudeschilder haven voor de e>
echte visreis. Per slot van rekenir
was het scholquotum nog niet vi
vist....