Texelse vloot durft weer te investeren Nieuwe TX 1 Cornelia" geeft aan: Reinigingsrecht Betaling in drie termijner Kerstgroen af te halen in Krimbos Ook dat nog-sprookje in school in De Waal krijgt goede afloop Aanrijding Kerstmiddag Anbo PAGINA 6 die van de firma wordt overdracht De ge snelheid in de richting van de boot reed, had wel gezien dat de Texelaar zijn richtingaanwijzer aan had, maar had verwacht dat de man meteen was afgeslagen. Een botsing volgde, waardoor de wagen van de Alkmaarder total loss raakte en die van de Texelaar zeer zwaar bescha digd werd. Wat zal het donderdag stil worden in de brievenbus... maar vrijdag komen we gezellig samen! VERVOLG VAN PAGINA 1 volle containers aanbieden. Terpstra legt uit dat er maar weinig verband bestaat tussen de kosten van de huisvuilverwerking en de hoe veelheid die wordt afgevoerd. Het af voeren van een volle container kost evenveel als een bijna lege. Wegen? Dat sluit niet uit dat er toch wat be treft het tarief rekening gehouden zou kunnen worden met de aangele verde hoeveelheden vuil, bijvoorbeeld door de minicontainers tijdens het ophalen te wegen. Dat is op dit mo ment op Texel nog niet mogelijk, maar er wordt een proef mee gedaan in Zaanstad. Als die proef slaagt is het denkbaar dat Texel ook een weegsysteem invoert. Ook is het denkbaar dat de burgers geen vast bedrag per jaar betalen, maar een be drag per container. Als ze geen con tainer aanbieden, betalen ze niets. Daarmee wordt elders in het land geëxperimenteerd. De consequentie van deze systemen is uiteraard dat leveranciers van grotere hoeveelheden vuil extra moeten betalen omdat het totale bedrag dat nodig is voor de huisvuilverwerking toch op tafel moet komen. Nu al wordt door onderne mers heftig geprotesteerd tegen de hogere tarieven die zi) moeten betalen. Dure recycling Een ongunstige factor voor de toe komstige exploitatie van de gemeen telijke afvalverwerking is, dat het apart houden van batterijen, klein chemisch afval, plastic, glas, papier e.d. steeds kostbaarder wordt. Oud papier is haast niets waard, van land bouwplastic is niet af te komen en de recyclingbedrijven die chemisch afval en batterijen verwerken, bren gen bij de gemeente steeds hogere tarieven in rekening. Terpstra: „We doen echt al het mogelijke om het reinigingsrecht zo laag mogelijk te houden, maar het nieuwe systeem was onvermijdelijk. We hebben er nooit omheen gedraaid dat het voor de burgerij veel duurder zou worden". Wie het echt niet kan betalen, kan een beroep doen op de gemeentelijke kwijtscheldingsregeling, die ook van toepassing is op andere gemeentelij- Texelaars die hun woonkamer wil versieren met dennetakjes worde door Staatsbosbeheer in de gelei heid gesteld hun kerstrgroen in h Krimbos nabij De Cocksdorp te v zamelen. Het bosperceel, waar g kapte dennetakken in ruime mati voorradig zijn, bevindt zich aan c Krimweg, ter hoogte van de pari weide. Vanaf die plek moet men noordelijke richting honderd meti het bos inwandelen. Op andere sen is het niet toegestaan denne ken te verzamelen. ke heffingen en belastingen. Var regeling wordt regelmatig gebrui maakt. Volgens Terpstra is de la tijd in veertig tot vijftig gevallen hele of gedeeltelijke kwijtscheloi verleend. De regels voor die kwi schelding zullen echter minder s worden, omdat het rijk er niet g kig mee is dat gemeenten op d< manier de landelijke inkomenspc doorkruisen. B en w hebben gisteren besl ten erop te wijzen dat de Tei laars het zeer sterk gestegen reinigingsrecht 1991 in drie I mijnen mogen betalen. Uitge gaan was van twee termijnei waarvan de eerste voor 1 ja nuari en de andere uiterlijk I maart voldaan moest zijn. Bi, de aanslag zijn dan ook twei acceptgirokaarten gevoegd. Naar aanleiding van de schri die het hoge tarief teweeg heeft gebracht, mag de beta ling nu toch wat meer wordt gespreid. In de uiterste betat datum van de laatste termijr komt echter geen veranderir omdat de verordening dat ni toestaat. Het totale reiniging recht moet dus per 1 maart betaald zijn. Wie meer gespi wil betalen, wordt verzocht totale reinigingsbedrag in dri gelijke porties te verdelen er zelf te zorgen voor het beno digde extra giro- of bankove schrijvingsformulier. Uiteindelijk wil men naar ee systeem waarbij alle gemee telijke belastingen en hef fin in één jaarlijkse aanslag aar burgers in rekening worden bracht, met de mogelijkheic om dit bedrag in twaalf geli maandelijkse termijnen te v doen, dus volledig over het jaar uitgesmeerd. Dat syste zal niet voor 1994 kunnen worden ingevoerd omdat dl software voor de automatis verwerking ervan nog niet voorhanden is. Zoals Van der Beek in zijn toespraak zei zijn verscheidene Texelse vissers eveneens van plan een nieuw schip te laten bouwen. Heet van de naald is het bericht dat de firma Gebr. Boersen uit Oudeschild de opvol ger van de TX 94 „Avontuur" heeft besteld. Gisteren werd de bestelling geplaatst. Het schip wordt geheel gebouwd door scheepswerf Haak in Zaandam en zal in de herfst van 1992 worden opgeleverd. De werf Bo- dewes in Foxhol IGroningenl heeft inmiddels een begin ge maakt met de bouw van het kasko voor de nieuwe TX 14 „Ellen" van Ellen-Trap BV uit Oosterend. De afbouw vindt plaats op de werf A. L. Hoek man in Urk. Naar verwachting ligt het schip eind juli in de Ou deschilder haven. Een sprookje dat voor de Redmer IJskaschool in De Waal verkeerd dreigde af te lopen, komt alsnog tot een goed einde. De school hield dit voorjaar een inzameling sactiewaarbij met een deel van de opbrengst twee kinderen in Nieuw Guinea werden geadop teerd. De rest van het bijeenge brachte geld U1600,-} werd gebruikt voor aanschaf van een vurig gewenst kopieerapparaat. Na ontvangst bleek de machine echter niet te werken. Wat er toen gebeurde leek veel op een onderwerp uit televisieprogram ma „Ook dat nog". Schooldirec teur Jan Driehuis: „We stuurden het apparaat ter reparatie naar de fabrikant. Tijdens de verzen ding door vervoerder Van Gend en Loos is het apparaat echter zoekgeraakt." Het vervoersbedrijf kon door de school niet voor het volledige schadebedrag aanspra kelijk worden gesteld. In de ver voersdocumenten stond te lezen dat de gedupeerde recht had op slechts zes gulden per kilogram zoekgeraakt materiaal. „Het ap paraat weegt veertien kilo, dus reken maar uit", aldus een te leurgestelde Driehuis, nadat hij talloze vruchteloze telefoon gesprekken had gevoerd. De schoolleiding besloot echter niet bij de pakken neer te zitten en richtte zich tot de importeur van de kopieermachine. Op aangrij pende wijze werd om hulp ge vraagd. Vorige week rinkelde in De Waal opnieuw de telefoon. Een diepgeroerde vertegenwoor diger van de firma Canon uit Hoofddorp beloofde de IJska school een fonkelnieuwe appa raat. Om elk risico te vermijden zal het bedrijf die zelf afleveren. DINSDAG 10 DECEMBER 19| „Voor zo'n grote investering is veel moed nodig. Als je de nota ^Help, de visserij verzuipt" leest, zou je haast zeggen: het is on verantwoord. Dat is het echter niet. De Texelse vissersvloot is zó sterk, dat vernieuwing mogelijk is." Aldus voorzitter Bas van der Beek van de Texelse visserijvereniging Door Eendracht Tot Vooruitgang (DETV), zaterdag ter gelegenheid van de overdracht van de gloednieuwe Noordzeekotter TX 1 „Cornelia Het ziet ernaar uit dat andere Texelse reders het voorbeeld van de firma C. Vonk en Zonen uit Oosterend spoedig zullen volgen. Van der Beek: „De volgende overdrachten staan al op het program ma...." Uit handen van directeur Timmermans van Maaskant Shipyard ontvangt Adrie Vonk de scheepspapieren Ook op de foto staan beide andere firmanten. Willem Igeheel links) en Cor Vonk Ihalf achter Timmermans) en moeder Cornelia Vonk. naar wie het schip is vernoemd, iFoto Frans Hopmanl Blijkens de reacties van de kenners onder de ruim tweehonderd genodig den zaterdag aan boord hebben schipper Adrie Vonk en zijn mannen een uitstekende zet gedaan met hun nieuwe TX 1. Managing director A. Timmermans van scheepswerf Maaskant Shipyards uit Stellendam: „Een compleet, functioneel en smaakvol ingericht schip. Uiterst de gelijk, zoals we van de familie Vonk gewend zijn." In vergelijking met zijn zeventien jaar oude voorganger, die op 9 juli j.l. naar Schotland werd verkocht, is de TX 1 iets minder lang maar ook iets breder. De kotter heeft een gesloten achterschip en het motorvermogen blijft juist onder het maximum van 2000 pk. Het heeft even geduurd voordat Texel weer een nieuwe Noordzeekotter mocht begroeten. De laatste was de TX 19 van de gebroeders Krijnen uit Oudeschild, die op 30 juni vorig jaar in de vaart kwam. Dat het tijdelijk stil aan het bouwfront was, heeft een lo gische verklaring. Financiële middelen waren de afgelopen jaren hard nodig voor de aankoop van quota: de ver vanging van schepen kwam op de tweede plaats. Per slot van rekening heeft het geen zin om te investeren in een kostbaar nieuw schip, zonder zeker te zijn dat met de kotter het hele jaar door kan worden gevist. Ook de familie Vonk zat in dat schuitje. „Liever hadden we dit schip al veel eerder besteld", geeft Adrie Vonk desgevraagd toe. „Maar we moesten eerst investeren in vangstrechten voor tong en schol. Nu hebben we voldoende om rendabel te kunnen draaien. Voorlopig maken we even een pas op de plaats." Hoeveel ton platvis de TX 1 nu precies mag vangen, wil de robuuste visserman niet kwijt. Wel geeft hij aan dat in vergelijking met een paar jaar gele den de tong- en scholquota voor de ze kotter met ongeveer 35 procent zijn uitgebreid. De bouw van de TX 1 gebeurde op twee plaatsen. Het kasko werd ge bouwd in Polen, op de scheepswerf in Gdansk. In Stellendam op de werf van Maaskant Shipyards volgde de afbouw. Eind augustus werd daarmee begonnen, ,,'n Krappe levertijd. Vier maanden is de standaard-afbouwtijd, indien de benodigde materialen aan wezig zijn", aldus de heer Timmer mans van Maaskant. Vorige week dinsdag, 3 Vi maand later, kon de technische proefvaart worden gehou den. Slechts het weer had voor een klein oponthoud gezorgd bij het schil derwerk, voor het overige was de bouw vlot verlopen. Adrie Vonk ver bleef de afgelopen periode op de werf om de bouw intensief te kun nen begeleiden. Volgens Timmermans kweet Vonk zich prima van deze taak: „De werfmensen hebben hem ervaren als een uiterst coöperatieve bouwheer." Meer ruimte Nieuw snufje is de „trawlingvalve" (ADS systeem), waarmee men de schroef heel langzaam kan laten draaien. Voor- en achteruit manoeu vreren gaat hierdoor stukken rustiger. De TX 1 is de tweede grote kotter in Nederland die met dit systeem is uit gerust. Gevraagd naar de voornaamste ver schillen met de vorige TX 1, noemt Adrie Vonk allereerst de halve meter die het schip breder is. „Die vind je overal in terug. Dit schip heeft méér ruimte." Dat het schip ook zestig centimeter korter is, heeft minder in vloed. De lengte is 40.05 meter, de breedte 8.50 m en de holte 4.70 m. De nieuweling beschikt over moder nere apparatuur, zoals de van andere Texelse kotters reeds bekende satel- lietnavigatie en daglicht radar. Het systeem waarmee de verse vis aan boord wordt verwerkt, is gehand haafd. Ook is weer gekozen voor een Deutz hoofdmotor. De hulpmotoren zijn van Daf. Het motorvermogen be draagt 1995 pk bij 862 toeren. Tops nelheid is 13,4 mijl per uur (de oude TX 1 liep 11,5 mijl). Brandblusser De kotter is de eerste van de Texelse vloot die is voorzien van een brandblus-installatie in de machineka mer voorin het schip. De brandblus ser wordt aangedreven door een havengeneratorset (hulpmotor met twee dynamo's) en functioneert apart van de hoofdmachinekamer. Tijdens de afbouw werd op het laatste mo ment tot deze voorziening besloten. Aanleiding was de brand aan boord van de TX 9 in oktober. Vonk: „Je kunt een heel goed uitgewerkt bestek maken, maar tijdens de bouw stuit je soms op onverwachte dingen. En soms verandert je visie wel eens, zoals in dit geval." De indeling van de verblijfsruimten is anders vanwege het gesloten achter-' schip. De hutten bevinden zich niet meer in één ruimte in het achteron der, maar zijn nu allemaal over stuur boordzijde gesitueerd. De dames van de firma hadden een belangrijke in breng bij de keuze van het interieur, dat door iedereen bijzonder werd ge waardeerd. Concluderend zegt Vonk: „De nieuwe TX 1 is een kotter zon der veel poeha." Welk bedrag ermee is gemoeid, zegt hij niet. Het bedrag van f 9 miljoen, dat zaterdag de ron de deed, is volgens Adrie Vonk te hoog. De helft van dat bedrag is ech ter veel te laag,Het was een gro te investering", zegt Vonk diplomatiek. Overdracht Voor de proefvaart en overdracht be stond een overweldigende belangstel ling. Méér dan tweehonderd personen maakten de plechtigheden aan boord mee. Eerst gaf de schipper een demonstratie van het kunnen van de kotter, waarbij het inhalen van Teso-veerboot Schulpengat het hoog tepunt vormde. Mevrouw Cornelia Vonk-van der Vis, naar wie de kotter is vernoemd, had de eer de vlag van de werf te strijken en die van de fir ma Vonk in top te hijsen. Voor de echtgenote van firmant Cor Vonk en moeder van Adrie (TX 1) en Willem (TX 2) was het zowat de gewoonste zaak van de wereld. Eerder doopte ze het schip op de werf in Gdansk en ook de vorige TX 1 droeg haar naam. Op de vlagwisselmg volgde de over dracht van de scheepspapieren. Adrie Vonk ontving die uit handen van de heer Timmermans. Met champagne werd daarna een toast uitgebracht op de behouden vaart van de „Cornelia" in de toekomst. Na terugkeer in Oudeschild werd de feestelijke dag traditioneel voortgezet in het Havenrestaurant, dat niet eer der zó vol zat (staande recepties met koud buffet niet meegerekend). Tus sen de gangen door voerden ver scheidene genodigden het woord. Burgemeester Ton Schipper beet het spits af. „Versterking en vernieuwing is voor de vissersvloot nodig om voort te bestaan. Hopelijk is dit voor de anderen een stimulans om te blij ven investeren. Voor de gemeente is dit in elk geval weer een reden om zich te blijven inzetten voor de visse rij op Texel en noord-Nederland. Er zal een gezamenlijke inspanning nodig zijn", aldus de burgemeester, die zich zoals altijd goed had voorbereid en had uitgezocht dat Cornelia „de ge hoornde" betekent. Rentmeesters Bas van der Beek greep de gelegen heid aan om enkele actuele zaken aan de orde te stellen. Ten eerste de zeedagenregeling. De DETV-voorzitter toonde zich verheugd dat een rege ling in de maak is op basis van quo tum en vangstcapaciteit, iets waarvoor de Texelse vissersbond als eerste in Nederland heeft gewedij verd. Negatief noemde hij de voorne mens om zeegebieden te sluiten. „Men noemt boeren wel eens de rentmeesters van de schepping. De vissers moeten proberen dat ook op hen van toepassing te laten zijn. Dat leidt tot oplossingen, waardoor het niet nodig zal zijn gebieden af te sluiten. Ik ben blij dat er onderzoeken worden gestart met als doel te ko men tot een selectievere visserij, die andere vormen van leven spaart." Nieuw vertrouwen Biem Trap, voorzitter van de Coöpera tieve Inkoopvereniging voor Visserij benodigdheden (CIV) constateerde dat er onder de CIV-leden méér acti viteit heerst. „Dat betekent dat er op Texel nieuw vertrouwen is in de toe komst, nadat het een tijdje stil is ge weest op het meuwbouwfront." Hij haalde een herinnering op, die dateer de uit de jaren vijftig. „In die tijd wil de iedereen emigreren, zo ook Vonk senior. Hij probeerde mij er ook warm Een 23-jarige automobilist uit Ooster end reed donderdag over de Pontweg en wilde bij de Amaliaweg afslaan. Hij wachtte even, want over het fietspad naderde een bromfietser. Een 21-jarige Alkmaarder, die met ho- In de kantine van het voormalige LBO-gebouw in Den Burg houdt de afdeling Den Burg van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (An bo) zaterdag 21 december een kerst middag met broodmaaltijd. De middag begint om 16.30 uur. Toe gangskaarten a 75,- zijn aanstaande vrijdag (13 december) verkrijgbaar in De Buureton. Inlichtingen: mevrouw A. Huizinga-Kalis, tel. 13533. De Noordzeekotter TX I zaterdagochtend tijdens de feestelijke proefvaart bi/ het passeren van 'r Horntje (Foto Harry do Graal) Het moment van de hoog De gebeurtenis wordt gadegeslagen door Frans Hopman) voor te maken. Eerst zouden we naar Curacao gaan om daar de visserij uit te oefenen, later werd het Israël. Als ik nu dit bedrijf zie waar de Vonken vanaf springen, zeg ik: toch maar goed dat we zijn gebleven, Cor." Andere sprekers waren Cor de Wolf namens de bemanning van de TX 2, Kees Daalder (opvarenden TX 1), Jan Vonk (oudste broer), A. Timmermans Vonk gaat meer dan tweehonderd belangstellenden. (Maaskant) en tot slot Adrie Von) De schipper en zijn bemanningsle konden haast niet wachten tot hi feest voorbij was. Zondagochtenr gen acht uur verliet de nieuwe T de Oudeschilder haven voor de e> echte visreis. Per slot van rekenir was het scholquotum nog niet vi vist....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 6