TCL7 OVER >iARW f« m at!j|/£H Gelukkig Kerstfeest I n »r tIEi V? FILM GRIMLACH Ezeltje Harry v, HARRY van Rijthoven in 'S KERSTFEEST een kerstwens LANGS DE WEG Boogie Woogie Night in Klif 12 Oki Do yoga Sportlokaal live bij zaalvoetbaltoernooi Familie D. Dijker duizend piek rijker MET DE KERST NAAR DE FILM... IINSDAG 24 DECEMBER 1991 PAGINA 13 podium met „Heb |e Dan Tijgers In De Kongo?" onder auspiciën van het Aids- fonds en Gezinsverzorging en Bejaar denhulp Texel. Wat doen we met Harry met de feestda gen? Of met vader, moeder, een al leenstaand nicht|e of een verre vriend? Een voor velen jaarlijks terugkerend pro bleem dat de voorpret - die ons hart in december vol verwachting doet kloppen - danig kan vergallen. Harry is ook al leen, maar probeert zich met eenzaam te voelen. Het gaat dus niet goed met Har ry, en de enige die zich daar druk om maakt is Harry zelf. Veertig, vrijgezel, al leen op kamers. Alleen aanspraak aan zijn kat, zijn tv, zijn telefoon en zes kerst kaarten... I LARRY'S CHRISTMAS van de Engelse auteur Steven Berkoff is een verhaal, een monoloog, omlijst door drie zangeres sen, die de mensen laat lachen, laat na denken en ontroert. Berkpff heeft een stuk vol herkenbare humor en sneren naar zogenaamde kerstgezelligheid ge schreven en Harry van Rijthoven voelt dit sarcasme feilloos aan. Hij speelt de eeu wige underdog. Hij blijft zijn tanden blootlachen tot de misère hem tenslotte te veel wordt en hij op kerstavond terwijl de predikanten via de radio hun blijde boodschappen verkondigen. Hoe treurig het verhaal van Harry ook is, Harry's Kerstfeest is een komedie. De monoloog is in een pittige, haast Freek de Jonge-achtige stijl, met veel bittere humor en zwarte grappen. Vrijdag 27 december, aanvang 21.00 uur, entree T15,00, vriendenprijs F12.50. Inmiddels voor het vierde jaar speelt Harry van Rijthoven HARRY'S KERST FEEST gedurende twee a drie weken rond de kerstdagen. Voor de rest van het ieizoen speelt hij mee in een aantal pro- Jukties van het Amsterdamse Toneel, loms zelfs in een paar tegelijk. Want on danks het vele televisiewerk (onder meer Het Klokhuis en de RTL4-serie De Dageraad) is het theater Van Rijthovens grootste passie. Samen met Frank Groot hof speelt hij bovendien dikwijls lunch- voorstellingen of voor scholen en verenigingen het sterk actueel en maatschappij-kritisch stuk „Nepal". In mei 1990 stonden ze samen op het Klif- RëÜOuti CjOtA 'cfi „O, kerstnacht schoner dan de dagen!" Daar was ik het als kind niet mee eens. De kerstnacht was niet zo schoonomdat te dan om vijf uur 's morgens je warme nest uit moest om naar de nachtmis te gaan. Dat was een beproeving want die mis duurde zeer lang. Bovendien was het koud en je rammelde van de honger, want pas na afloop mocht je ontbijten. Kortom, je werd er niet goed van en dat bedoel ik letterlijk, want menigeen werd tijdens die marathondienst bevangen door flauwte of misselijkheid en moest voortijdig het gebouw verlaten of met eau de cologne worden bijgebracht. Vooral door die nachtmis zagen we het kerstfeest met gemengde gevoelens tege moet. Als ik met ouders en broertje door de stikdonkere en soms gladde straten van Den Burg naar de kerk stapte, dacht ik: ze lijken wel gek. Maar eenmaal bin nen was je toch blij dat je gekomen was. ledereen was er immers. Het orgel speel de zacht bekende kerstmelodieën, zo mooi en langzaam dat je er tranen van in ie ogen kreeg. Honderden kaarsen zorg den voor sfeervolle, gedempte verlich ting waardoor zelfs Celienus en de kleine Klaassie Vaak veel mooier leken dan ze in werkelijkheid waren. Mensen knikten elkaar glimlachend en knip ogend toe. Als koster Thomas Buisman tijdig de verwarming had opgestookt, ivas ook de temperatuur best om uit te houden, zodat het allemaal eigenlijk wel meeviel. Het was trouwens ongepast om moeilijk te doen over die nachtmis. Het kindje je ins en zijn ouders hadden het destijds ook niet makkelijk gehad m die tochtige stal. Een beetje versterving kon geen kwaad voor een gezonde jongen, die m de zekerheid leefde dat hij na afloop de henen kon strekken bij de stralende warmte van een hypermoderne olie- haard. („Geen roet, geen stof en geen lesjouw met kolen"). Ik moest het maar beschouwen als boetedoening voor mijn pekelzondenWat dat waren, weet ik log steeds niet, waarschijnlijk zonden >an een licht kaliber waar je in eigen be heer vanaf kon komen. Uit ervaring wist k dat hetgeen voldoening gaf als je thuis bleef. Een keer was ik om een of andere eden niet naar de nachtmis geweest en het liep precies at zoals mijn moeder had "oorspeld: ik miste het „kerstgevoel". Oat neemt niet weg dat die nachtmis een ange zit was. De rituelen bij het altaar loor meerdere „heren" die zich temid- len van wierookwolken en een meute msdienaartjes uitsluitend van Latijn be kenden, waren met erg boeiend. Ook Ie inhoud van de preek was niet af- Iestemd op jeugdige toehoorders. Het 'iel wel op dat de toon verschilde van 'en gemiddelde preek: met dreigend naar vredelievend en feestelijk, afgezien 'an enkele bekommerde opmerkingen He betrekking hadden op de actualiteit, 'oals de oorlog in Korea. De kerkgangers die doorgaans werden aangesproken met „beminde gelovigen", waren nu „feest vierende Christenen". Het thema was uiteraard altijd de geboorte van de Ver losser en de diepere betekenis daarvan. Meestal werd ingegaan op wat over deze gebeurtenis door profeten was voorzegd, maar ook op wat er negen maanden tevo ren was gebeurd: de onbevlekte ontvan genis. Je had geen idee wat dat was. Op school en thuis deden ze er zeer ontwij kend over, wat overigens ook gold voor de gewone bevlekte ontvangenis. Het maakte voor de beleving weinig uit. We voelden dat het iets gewichtigs en heiligs was, waarover de engel Gabriel aan de maagd Maria had „geboodschapt". Eens drukte de pastoor zich wat ongelukkig uit door te zeggen dat Gabriel bij Maria een Grote Boodschap had gedaan, maar er was niemand die erom lachte zodat ik ook maar mijn fatsoen hield. Met een rijtje andere kinderen zat ik al tijd rechts vooraan in de kerk, zo dicht mogelijk bij de grote kerststal, die was neergezet op de plaats, waar anders een der zijaltaren was. Die stal had het mo del van een rietgedekte Texelse schapen- boet, waardoor je het gevoel kreeg dat de Blijde Gebeurtenis niet m Palestina had plaatsgehad, maar in Zuid Haffel of Spang. Door de geopende wagendeuren zag je temidden van Jozef, Maria, her ders en schapen het kindje Jezus in een echte krèbliggen. De prille Verlosser leek in het geheel met op de krijsende rode baby's die in die dagen vooral door het Roomse volksdeel in aanzienlijke quota op de wereld werden gezet, maar lag er wijs en volwassen bij, de knietjes opgetrokken en armpjes uitnodigend uit gestrekt. Achter en boven de boet was een schitterend decor: een donkerblau we nachtelijke hemel met de grote ster van Betlehem en wolkenpartijen waarin een groep mollige, blote engeltjes zich kostelijk vermaakte. Het bovenaardse ta fereel was geschilderd door Blok van der Velden, die ervoor had gezorgd dat wol- Henk Pepping and The Attacks Zondag 29 december is in Klil 12 een speciaal optreden van Henk Pepping and The Attacks. Pepping is in het muziekwe- reldje een bekende naam en geldt als een virtuoos op de piano als het gaat om Boogie Woogie, Ragtime, Rock and Roll en Blues. Vanaf zijn veertiende jaar speelt hij deze genres ai, waarbij hij zich liet inspireren door giganten als Albert Ammons, Mea de Lux Lewis en Pete Johnson, van wie nog steeds juweeltjes van nummers zijn repertoire sieren. Van de latere grootheden die hem op het tuiste stijlpad zetten zijn John Mayall, Rob Hoeke en Harry Muskee een aantal namen die voldoende zeggen over de muziek die hij graag speelt. De laatste jaren echter is bij Henk Pep ping onmiskenbaar de invloed van JERRY LEE LEWIS, „the Father of Rock and Roll" een steeds zwaarder stempel gaan druk ken op het repertoire. De muziek van Jer ry Lee Lewis heeft al dertig jaar bewezen een ieder mee te kunnen sleuren in een swingend ritme De manier waarop Pep ping deze muziek vertolkt, bewijst zijn kenflarden toevalllg-precies de geslachts delen van de engeltjes afdekten zodat geen aanstoot werd gegeven Evengoed rilde ik bij de aanblik. Voor geen prijs zou ik zelf in de winternacht in mijn blo te kont boven Zuid Haffel willen fladde ren. Het zou trouwens geen gezicht zijn. Zo zat ik tijdens die lange nachtmis te kijken en te fantaseren. Blijkbaar had mijn moeder dat ook gedaan, want die vestigde mijn speciale aandacht op de os en de ezel achterin de stal. Dat ezeltje met zijn ondeugende, vorsende ogen, leek volgens haar sprekend op Marius Roeper van „Ora en Labora". Dat zei me toen niets, want ik kende deze Doopsge zinde agrariër niet van gezicht. Pas vele jaren later, toen ik in mijn werk te maken kreeg met Roeper als polderbestuurder, zag ik dat mijn moeder gehjk had. Ik moest dan ook altijd aan het ezeltje in de kerststal denken als hij m het polderhuis aan het woord was. Óf die gelijkenis er ook nu nog is, valt te betwijfelen. Het ezeltje is in die veertig jaar hetzelfde ge bleven, maar Roeper niet. Gebruik makend van de kerstgroep als blikvanger, had het kerkbestuur een spe ciaal offerblok voor de stal gezet, ten ba te van de missie of iets vaags dat als bijzondere noden" werd aangeduid. De techniek stond ook toen al voor niets: dat offerblok was ingebouwd in een en gel. Gooide je een muntstuk van vol doende gewicht in de gleuf, dan knikte de engel dankbaar met het hoofd. Alle kinderen wilden er geld ingooien om de engel te laten knikken en dat was uiter aard de bedoeling. Mijn baldadige broertje ontdekte echter dat het engeltje ook knikte als je er alleen maar een flin ke klap tegen gaf. Andere kinderen de den dat toen ook, zodat de cherubijn danig te li/den had zonder dat er een cent tegenover stond. Er werd een eind aan gemaakt door strenge mannen die de taak hadden om in de kerk de orde te bewaren en herkenbaar waren aan een rode, goudbestikte sjerp met het op- klasse. En zijn repertoire lijkt wel onuit puttelijk, want hij speelt, behalve af en toe een korte pauze, de hele avond door. Muzikaal wordt hij bijgestaan door The Attacks, een paar muzikanten die allen in de muziek hun sporen al hebben ver diend. De afgelopen jaren zijn er een aantal CD's en LP's van Pepping versche nen. „Henk Pepping and The Attacks", Op Texel wordt voortaan een nieuwe vorm van yoga gegeven: oki do yoga, een uit Japan afkomstige, levendige en bewe gelijke vorm van yoga. Deze vorm van yoga, met een grote variëteit aan oefenin gen die de gezondheid bevorderen, wordt gegeven op maandagavond van 19,45-21.00 uur en dinsdagavond van 20.45-22.00 uur in de Jan Drijverschool, Naalrand 2 te Den Hoorn. Informatie en opgave: Paul van Mierlo, tel. 19706. De lessen worden gegeven onder auspiciën van de Stichting voor Bewegingskunsten met ervaren en gediplomeerde leer krachten in heel Nederland. De uitzending van Sportlokaal op zon dag 29 december zal geheel gewijd zijn aan het Zaalvoetbal Kersttoernooi De regie is in handen van Trea van Leeu wen. De gespeelde wedstrijden zullen rechtstreeks worden verslagen door Mar co van Leersum en Gerrit Verhoeven: 16.00 uur: Beerekuil tegen Zuid Mo- I ukken 16.50 uur: In de Groote Slock tegen Oud PSV 17.30 uur: Twee jeugdteams samenge steld uit de Texelse selectie. In de rust en tussen de wedstrijden wor den uitslagen van eerder gespeelde wedstrijden doorgegeven en bovendien zullen er interviews worden afgenomen met spelers, coaches en organisatoren. En natuurlijk worden ook Peter en Arnie uit Goede Tijden Slechte Tijden aan het woord gelaten. Voor de overige sport geldt de winterstop, dus geen uitslagen. Foto's TC3, tenzij anders ver meld, gemaakt door Bert Koning. schrift „Eerbied in Gods huis". Net als andere roomse mensen hadden we ook thuis een kerststal. Mijn vader had hem in 1948 getimmerd van ruwe houten planken, afkomstig van kratten waarin onderdelen van Amerikaanse john Deere-tractoren hadden gezeten. Op een plank die in het dak van de stal was verwerkt, stond met zwarte letters „This end up". Meer dan een week voor kerstmis haalden we de stal al van de zol der, tegelijk met de doos beeldjes. De beeldjes waren allemaal afzonderlijk zo goed in kranten gerold, dat je de doos zo van de zoldertrap naar beneden kon gooien Dat deden we dan ook, tot afgrij zen van mijn moeder. Dat was voor haar nog maar het begin van de kerst-ellende, want wij wilden kerststal en directe om geving er zo natuurlijk mogelijk laten uit zien We zetten er dus grote dennetakken achter en bedekten de bo dem met dikke zoden mos en eeuwig leven", die we van de tuunwallen bij het Boysveld haalden. Temidden van al die ruigte plaatsten we de herdertjes en an dere personages, die er soms tot aan hun middel in stonden. De dagen daarna ver dwenen de figuren nog meer in de diep te want het nog natte mos begon in de warmte van de huiskamer hevig te groei en. Dat hield uiteraard op als alles was opgedroogd, maar dan werd het voor mijn ouders echt tijd om in te grijpen want droog mos brandt als buskruit en we hadden in en om de stal een massa kaarsjes en waxinelichtjes geplaatst, die we bij het invallen van de duisternis alle maal wilden aansteken. Sfeer, weet je wel. Meer dan eens brak in de stal brand uit, zodat mijn moeder haar hielen met durfde te lichten als wij thuis waren Soms waren de gevolgen van dergelijke ongelukken blijvend. In 1952 hadden we een lange kaars gezet onder de engel die hoog aan de voorgevel van de stal hing met in de handjes het lint „Gloria in e\- celsis Deo". Door de walmende kaars was het gezicht van de engel gitzwart ge- „Hot Boppin', Rockin' and Boogie Woo gie", „Rockin' The Boogie Woogie - Wild Piano Solo's" en samen met Rob Hoeke en André Valkering „Dynamite Boogies". Zondag 29 december 1991, aanvang 21.00 uur (tot 00.30 uur), entree f10,00; vriendenprijs f7,50. De kassabon-actie van de Weverstraat ondernemers heeft de familie D. Dijker, wonend aan de Golfslag, geen windeie ren gelegd. Hun bonnetje bleek goed voor de hoofdprijs van fl.000,-, die zater dag door notaris C.J. Boswijk werd ge trokken. Totaal namen 35 bedrijven deel aan de actie. De respons van het winke lend publiek was volgens de organisatie uitstekend. PRIJSWINNAARS Prijzen van /100,-: Tineke Bakker (tel. 14438), fam. J. Kager (Wittekruislaan), M Eelman (Beatrixlaan), M Parlevliet (19384) en A. Visser (Bernhardlaan). Prijzen van 10,-: H Grootjen (Dorpsstraat), Natha lie de Best (Ridderkerk), mevr. Groszpietsch (Schil- worden. Het was er niet meer af te krij gen, zodat we sindsdien over een allochtone engel beschikten, heel pro gressief. Moet kunnen, zouden we nu zeggen. Voor de rest waren de toen tv-loze kerst dagen saai en dat gold ook voor Nieuw jaarsdag. Je had dan wel vrij, maar je moest voortdurend in zondagse kleren lopen zodat je niet de beest kon uithan gen. Je ging met je ouders naar Kees Keij- zer de metselaar en andere omes en tantes waar je anders nooit kwam om hen „zalig kerstmis" dan wel „zalig nieuwjaar" te wensen. Je kon dan tege lijk je nieuwe visgraatjes plusfourspak la ten zien, dat een paar dagen tevoren na lang aarzelen was gekocht bij de heer P. Verberne, oftewel Piet van Mesjeu. Je dronk bij die visites thee, die heel anders smaakte dan thuis. Dat had te maken met de kwaliteit van de regenbak, die overal anders was. Bij de thee kreeg je een kerstkransje van fondant. Mijn moeder lette er scherp op dat je eerst de thee nut tigde en pas daarna het kransje Deed je het andersom, dan proefde je de suiker m de thee niet meer en dat was zonde van de suiker. Verder was het opzitten, pootjes geven, met twee woorden spre ken en nérgens aanzitten. Vrede op aar de kan heel vervelend zijn. Mijn vader kwam die feestdagen ook moeilijk door. Hij was dan uit zijn ritme, derend), W.A.M. Slikker (Diek), T.J. Witte (Beatrixlaan), D. Kuiper (Vloedlijn), mevr. Fibbe (Oesterstraat), Elly Elsendoom (Boodtlaan), Ina Koorn (Mieland), F. Halsema (Buytengors), G. v.d.Kooi (Beatrixlaan), J. v.d.Schans (tel. 12773), mevr. Van Osch (Lieuwstraat), Marjan Smit (Oost kaap), P. Brouwer (Bernhardlaan), A.J. v.d.Vis (Mari- coweg), E. Lap (Wilhelminalaan), C. Graaf (Duinreep), C. Witte (Weverstraat), J. de Ridder (Postweg), Elsje Koorn (Plevierstraat), Cor Vlaming (Keesomlaan), Coby Bakelaar (Vloedlijn), Van Koo- ten (Ada v.Hollandstraat), E. Rademakers (Schilde rend), P v.Boven (Sommeltjesweg), S. Arendse (Stolpweg), Margreet Jenness (Dageraad), PD. Kuy- per (Kogerstraat), Betty Jansen (Dorpsstraat). Huis man (Bernardlaan), M. Ellen (Ankerstraat), Jan J. Kager (Wittekruislaan), Ans Dijkman (War moesstraat). Maarten Dogger (Wilhelminalaan), Pieterse (Bernhardlaan), PD. Kuiper (Kogerstraat), Jeroen Dros (Noordwester), AC. Classen (Schie dam), Nel Dijker (Bernhardlaan), J.A. den Brok (Bernhardlaan), Kasper Zijm (Julianastraat), Boon (A.v.Hollandstraat), J.P Boon (Wilsterstraat), L.S. Koorn (Duinreep), Frank van Poelje (Lieuwstraat), Sibo Plaatsman (J- Hodshonstraat), Maartje Kamp huis (Vroonlant) klaagde over „oprispingen" en was blij als hij na afloop zijn overall weer kon aantrekken. Elke aanleiding om dat nog wat eerder te kunnen doen, greep hij met beide handen aan. Op een ijzige kersta vond om een uur of elf werd hij gebeld door iemand uit een afgelegen hoek van Eierland die ernstige moeilijkheden had met een oliekachel, die wij kort tevoren hadden geleverd. „We zitten in de kou!", leder ander zou er de smoor in hebben, maar mijn vader hees zich opgetogen in werkkleding, stapte in de auto en spoed de zich richting vuurtoren. Uren later kwam hij terug, een grote sigaar in de brand, stinkend naar petroleum en m op perbeste stemming. Zalig kerstmis. Aan de kachel had Goddank niets geman keerd, de olie was alleen maar op. Mijn vader had toen bij een van zijn vele fami lieleden in De Cocksdorp (waar ze dat midden in de nacht blijkbaar ook heel gewoon vonden) een paar bussen petro leum gehaald. Ook had hij voor alle ze kerheid nog even met zijn mond de olieleiding doorgeblazen en hij had de nooddruftige klant pas verlaten toen de kamer weer behaaglijk was. De rekening heeft hij nooit gestuurd, want het was nog binnen de garantieperiode. Harry. Cinema Texel heeft de komende Kerstweek een prachtig programma voor het hele gezin Wilt u graag met de kleintjes naar de bioscoop dan is de matinee voorstelling „Bingo" een aanrader. Maar ook in de avonduren draait een film van formaat waar u met zijn allen van zult genieten, namelijk de ruim twee- eneenhalf uur durende „THE FISHER KING" met een schittèrende Robin Willi ams in één van de hoofdrollen. Een merkwaardig „sprookje" dat via de Midde leeuws stinkende onderbuik van New York zijn weg vindt langs het uitgaangsleven van de „hedendaagse" Big Apple. Een populaire radio-dj (Jeff Bridges) geeft zijn baan op en raakt aan lager wal en aan de alcohol. Hij adviseerde namelijk een labiele beller in zijn cynische radioshow alle yuppen uit te roeien, waar die doorgedraaide jongeman dan ook onmiddellijk mee begint. In die smerige onderbuik komt hij een poëtische zwerver tegen (Robin Williams), die volledig getikt lijkt te zijn en een stille lief de koestert voor een wel zeer onhandig meisje (Amanda Plummer). Deze zwerver blijkt voorheen een geslaagde yup-professor te zijn geweest, die pas gek werd toen zijn mooie vrouw werd neergeknald door die gestoorde jongeman.... De maker van deze rolprent met fantastisch acteren en beeldschone plaatjes is Terry Gilliam, een van de mannen van het vroegere Monthy Python en de maker van de zogenaamde Graal-films. Films waarin hij vaak realiteit en fanta sie door elkaar haalde, bijvoorbeeld door de acteurs zo maar in eens in zang of dans te laten uitbarsten BINGO! Over de film waarmee Texel weer eens een landelijke première beleefde is in de pers nogal verschillend gereageerd. Voor een enkele krant was het in het totale kerstaanbod voor de jeugd in de grote steden een overbodige film, maar op Texel is maar één bioscoop en de zogenaamde grote namen en/of films krij gen wij niet zo maar te zien. Wat blijft er dan van BINGO over? Een avonturenfilm over een ongelukkig circushondje, dat op zoek naar geluk vele heldendaden verricht. Zijn eerste goede daad in de grote boze wereld was het redden van de verdrinkingsdood van de al even ongelukkige Chuckie, een twaalfjarig jochie dat van zijn ouders geen hondje mag hebben, en trouwens nog veel meer niet. Zo beleven de twee samen en afzonderlijk wonderlijke avonturen, waarbij Bingo, die echt alles kan, telkens weer de grote redder blijkt te zijn. Dit klinkt toch best als een leuke en spannende film om samen met de kinde ren op een middag naar toe te gaan. (CvH)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 13