Huurwoningen verdelen op basis van inkomen GEKNIPT Experiment met fietsbus krijgt steun provincie „Geen mensen uit hun huis jagen Opvallende toename vervoerde opleggers Jaarcijfers Teso-bootdienst Koorn op de molen LEI geeft andere uitleg aan nota Rode Kruis schenkt leskisten aan alle basisscholen Texel Feestmiddag van de Zonnebloem Nieuwjaarsduik PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 7 JANUARI 1992 I Wonen is op Texel nog geen luxe. Maar als er maatregelen worden genomen dreigt het dat wel te worden. Dat is de conclusie van het gemeentebestuur naar aanleiding van de Groen Links-nota over de huurwoningenproblematiek op het eiland. Vooral de dreigende scheefgroei tussen huren en inkomens en de doorstromingsmoge lijkheden verdienen de aandacht. want je verdient nou teveel...." Van daar dat de doorstroming naar duur- dere woningen op één of andere wijze aantrekkelijker moet worden gemaakt. Jaap Vlaming van Groen Links deed de suggestie bestaande groenstroken bij tuinen te betrekken, om die te vergroten en daarmee een huis meer gewild te maken. Subsidie Texel heeft een goed onderhouden huurwoningenbestand. De huizen worden toegewezen door de gemeen te, de woningbouwvereniging (WBV) en de Stichting Bejaardenzorg Texel (SBT). Ondanks dat bouwwerkzaam heden op het eiland soms hoge kosten met zich mee brengen, zijn de huren van de woningen op Texel ten opzichte van de overkant laag te noe men. Ruim zestig procent van het huurwoningenbestand van de WBV zit onder een maandhuur van ƒ525,-. Het aantal goedkope huizen zal ech ter afnemen door de huurstijgingen. Bij nieuwbouw moet de huur minstens 6,25 procent van de stich- tingskosten van een huis bedragen. En met het oog op de huidige kosten van nieuwbouw, is het niet mogelijk erg lage aanvangshuur te realiseren. „Bouwen is tegenwoordig moeilijk. We hebben weinig vrijheid van han delen, alles wordt ons door het rijk opgelegd", verzuchtte directeur Hans Wendrich van de WBV vorige week in de vergadering van de com missie voor ruimtelijk- en huisvestingsbeleid. Groen Links pleit in de nota voor het zoeken naar goedkopere bouwgrond en mogelijkheden tot goedkoper bou wen. De SBT gaf, via een reactie van bestuurslid D. van Wilsum, aan daar altijd al mee bezig te zijn. „Zoveel mogelijk huis voor zo weinig mogelijk geld. En dat is ons tot nu toe aardig gelukt." Scheefgroei Er is in Nederland en dus ook op Texel echter sprake van scheefgroei. Dat houdt in dat mensen met een re delijk inkomen toch een „goedkope" huurwoning hebben. De voorraad daarvan is beperkt, dus wie een laag inkomen heeft, komt niet aan bod. Door het toewijzingsbeleid voor huur woningen te koppelen aan een inko- menstoets, kan worden geprobeerd iets aan de scheefgroei te doen. Dat gebeurt al, maar een probleem is dat iemand die in de loop der jaren meer is gaan verdienen en nog steeds in een goedkope huurwoning zit, daar vaak niet uit wil. Wendrich: „Je kan moeilijk tegen iemand na tien jaar wonen zeggen: je moet vertrekken, Als iemand met een laag inkomen in een duurdere huurwoning terecht komt, kan hij of zij een beroep doen op huursubsidie. Helaas is de drempel voor huursubsidie opgetrokken, dus huurders komen minder snel voor een bijdrage in aanmerking. Scheefgroei komt bij de doelgroep van de SBT nauwelijks voor. Het be perken van huursubsidie zou voor ouderen kwalijke gevolgen kunnen hebben. Piet Bakelaar van de SBT: „Zij hebben namelijk geen mogelijk heden om iets aan hun inkomen te doen. Bovendien heeft men vaak be perkte pensioenvoorzieningen." Huurbelasting? De doorstroming van huurders zou kunnen worden bevorderd door invoe ring van een huurbelasting. Dit houdt in dat bij een lage huur een-bedrag extra naar draagkracht wordt ingevor derd. Het rijk heeft echter aangege ven dat dit wettelijk niet kan. Van Wilsum (SBT) geeft nog een andere oplossing: „Als de huursubsidie wordt gehandhaafd, zonder plafond, kunnen de huren fors worden ver hoogd. Bijvoorbeeld met acht pro cent. De mensen met een laag inkomen worden op deze wijze on dersteund en de huurders met een hoog inkomen dragen bij aan het overheidstekort op het gebied van volkshuisvesting." Doorstroming kan niet worden afge dwongen. Het enige dat de plaatsings instanties kunnen doen is een woning met een lage huur weigeren toe te wijzen aan iemand met een hoog inkomen. Daarnaast kan wor den geprobeerd nieuwe woningen bij zonder aantrekkelijk te situeren. De commissieleden waren het er una niem over eens dat geen doorstro ming mag worden opgelegd. Op Texel worden geen speciale jongeren- of alleenstaanden-huizen gebouwd. Wel zijn er verschillende seniorenwoningen die, als zich geen gegadigden van boven de 55 jaar melden, door bovengenoemde doel groep kunnen worden benut. Het project Begeleid Wonen zit te springen om huizen. De gemeente geeft echter aan geen voorrang te kunnen verlenen aan de doelgroep van het project. Er is geen bezwaar tegen dat meerdere personen één huis bewonen, maar splitsing van een woning in drie gelijkwaardige privé- ruimten zien de gemeente en de WBV niet zitten. De drie toewijzende instanties ge meente, WBV en SBT willen de on derlinge samenwerking verbeteren en in de toekomst gezamenlijk woningen verdelen. Wendrich: „Er moeten bij voorbeeld ook criteria worden ont wikkeld voor urgentie. We moeten zorgvuldig vaststellen welke gevallen voorrang verdienen." Over de goed kope bouwplannen die Groen Links in de nota opperde was de WBV- directeur kort. „We willen zulke hui zen niet, want het is een rampenzooi. Dat klinkt cru, maar als u dat plan goed bestudeert, zult u het met me eens zijn. Met grond, materiaal en onderhoud zijn die woningen duurder dan wat wij nu neerzetten." In 1989 werden oude woningen aan het Schilderend afgebroken. Inmiddels staan op deze plek fraaie nieuwe huizen van de woningbouwvereni ging. IFoto Archief Texelse Couranti Het Landbouw-Economisch Instituut (LEI) interpreteert de gegevens uit het onlangs gepubliceerde rapport „Texel en het natuurbeleidsplan rond 2000" anders dan de gezamenlijke Texelse landbouworganisaties en het college van b en w. „Het natuurbe leidsplan is geen zwaard van Damo cles voor de agrarische sector op het eiland", concludeert het LEI. De Texelaars vinden echter dat uitvoe ring van het plan, door bijvoorbeeld aanwijzing van relatienota- en natuu rontwikkelingsgebieden, wel degelijk verstrekkende gevolgen heeft. Vorige maand werd dat benadrukt tij dens een onderhoud met de gedepu- Uit De Telegraaf van Oudejaarsdag. Overigens betreft het hier natuurlijk niet Michel, maar Martin Koorn. teerden F. Tielrooy en J. Achterstraat in het Havenrestaurant. De agrariërs concludeerden uit het rapport dat de landbouw er als gevolg van het be leid qua werkgelegenheid behoorlijk op achteruit gaat. „Dat werd door de gedeputeerden niet tegengesproken", aldus landbouw-woordvoerder Rinus Kuiper. Het LEI stelt echter: „De ont trekking van grond aan de Texelse landbouw als gevolg van het natuur beleidsplan zal leiden tot een lichte daling van werkgelegenheid en pro- duktieomvang. Die daling zou er ech ter, in een iets trager tempo, ook zonder natuurbeleidsplan zijn ge weest. Er zijn dan ook geen aanwij zingen voor een duidelijke verslechtering van de positie van de Texelse agrarische sector door het plan, dat voor individuele bedrijven wél ingrijpende veranderingen kan meebrengen. Ook voor de dienstver lenende bedrijven zullen de verande ringen door het natuurbeleidsplan geen grote gevolgen hebben." Vol gens het LEI zal het proces van be drijfsbeëindiging wel sneller gaan, maar geen grotere gevolgen hebben. Kuiper: „Het LEI heeft alleen naar de effecten van relatienota- en natuur Ter gelegenheid van het 75-jarig be staan van de afdeling Texel van het Rode Kruis hebben de basisscholen op het eiland een leskist cadeau ge kregen. Daarin bevindt zich uiteenlo pend les- en spelmateriaal voor alle groepen uit onder- en bovenbouw. Zo zijn verbandmiddelen bijgevoegd, waarmee in de klas aan de jongste jeugd demonstraties kunnen worden gegeven. Voor de wat oudere kinde- •ontwikkelingsbeleid gekeken. Maar tal van andere maatregelen, zoals de aanwijzing van verzuringsobjecten, de vierde nota ruimtelijke ordening, mestopslag en afbouw van EG- subsidies, komen daar nog eens bo venop." Dinsdag 7 januari De Vrouwenbond FNV heeft in De Buureton in de Molenstraat een praatavond, aanvang 20.00 uur. In Cinema Texel draait om 20.30 uur „Mortal Thoughts". Woensdag 8 januari In Happy Days in Den Hoorn speelt meervoudig Texels schaak kampioen Jaap Dros simultaan tegen elke belangstellende die zich meldt; aanvang 20.00 uur. In manege Akenburg begint om 13.30 uur een showveiling van rundvee, georganiseerd door de gezamenlijke veeteeltstudieclubs. Donderdag 9 januari In het Radio Texelprogramma 't Allegaartje dat vandaag tussen 19.00 en 20.00 uur wordt uitge zonden, zit een interview met March Heijnen en Fridt Blanken van het Project Begeleid Wonen (dit is iets anders dan de Texelse Reede). Bovendien wordt in de uitzending de naam van een nieuwe Texelse popformatie be kend gemaakt door de bandleden Maarten Elzinga, Maarten Vla ming, Geert Jan Kuip en zange res Brendalee Loef. De groep is tevens te horen. De formatie heeft een eerste optreden ver zorgd in Klif 12 en bestaat voor een groot deel uit oud-leden van Release it, de band die werd op geheven na het vertrek van Peter Arjan van der Slikke. Vrijdag 10 januari „Commedia de la NIOZ" brengt in het NlOZ-gebouw in 't Horntje H. Pinters „De Thuiskomst"; aanvang 20.00 uur. In Cinema Texel draait „Robin Hood, Prince of thieves"; 20.30 Hoogwater Oudeschiid Di. 7 08.40 en 21.44 Wo. 8 09.30 en 22.25 Do. 9 09.57 en 23.00 Vr. 10 10.27 en 23.30 Za. 11 10.50 en 23.54 Zo. 12 11.24 en 00.00 Ma. 13 00.24 en 11.40 Di. 14 00.57 en 12.30 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. De zon komt 12 ja nuari op om 8.43 uur en gaat onder om 16.50 uur. 13 januari laatste kwartier; 14 januari doodtij. ren zijn er onder meer verslagen over projecten in Belize en Indonesië. Te vens wordt algemene informatie over het Rode Kruis verstrekt, alsmede aandacht geschonken aan preventie en het Jeugd Rode Kruis. Op Texel wordt nog aan de oprichting van een Jeugd Rode Kruis gewerkt. Bangladesh Inmiddels is ook het bedrag overge maakt, dat resulteerde uit de verkoop van boekjes, volgeschreven door de Texelse schooljeugd. De boekjes wer den in mei en juni aan de man ge bracht. De opbrengst was bestemd voor leeftijdsgenootjes die in Bangla desh onder uiterst armoedige om standigheden moeten leven. Inclusief een bijdrage van de gemeente (ont wikkelingssubsidie) kon nu bijna ƒ10.000,- op de rekening van het Ro de Kruis in Bangladesh worden gestort. Teso heeft in 1991 weer iets meer personen, auto's en andere vervoer middelen over het Marsdiep gehol pen, dan het jaar ervoor. Vooral in de categorie opleggers was de stij ging opvallend. De wachttijd is afge nomen met 95 procent. Er werden in 1991 650.626 auto's overgezet, een stijging van 3,29 pro cent ten opzichte van het jaar ervoor. Het slechte voorseizoen wordt duide lijk weerspiegeld in de jaarcijfers, want de maanden april, juni en juli leverden minder vervoer op dan het voorgaande jaar. Topmaand was tra ditiegetrouw augustus. Bij de vrachtwagens vormde juli de beste maand. In totaal werden in 1991 35.323 vrachtauto's overgeva ren, tegen 33.883 in 1990, een stij ging van 4,25 procent. Nieuwbouw Zoals gezegd vormden de opleggers een opvallende stijging met 16,51 procent (17.032 tegen 14.618). Vol gens Jan Bloem van Teso-bootdienst komt dit door een flinke afvoer van landbouwproducten van het eiland en de aanvoer van bouwmaterialen voor diverse projecten op het eiland, zoals de nieuwbouw op 't Stappeland, de Mok en de reconstructie van de Te- sokade. Ook het aantal vervoerde bussen nam toe (met 6,17 procent) tot De Zonnebloem houdt zaterdag 18 januari een feestmiddag met bekende televisie-artiesten. Hiervoor kunnen nog kaarten a ƒ8,- (inclusief koffie en gebak) worden afgehaald op Bern- hardlaan 3b in Den Burg. Telefonisch opgeven voor de feestmiddag kan ook via nummer 15784 of 13259. 2580. Mei vormde voor deze catego rie de beste maand. Er werd 3,18 procent meer caravans vervoerd. In getallen waren het er 21.144 tegen 20.492. Ook in deze categorie is het slechte voorseizoen terug te vinden: in de voorjaars- en voorseizoenmaan den werden minder caravans ver voerd dan in 1990, maar deze schade werd in de overige maanden ingehaald. Bij de aanhangwagens was de stijging licht: 17.254 tegen 16.972 1,66 procent). Dagjesmensen Het totale aantal eenheden maakte een stijging door van 4,04 procent (815.466 tegen 783.817). Er werden 2.729.910 personen vervoerd. In 1990 waren dat er 2.563.790, der halve een stijging van 6,47 procent. „Maar een vrachtwagenchauffeur is ook een persoon en iedere inzittende van een auto ook, dat moet wel wor den meegewogen bij het bekijken van deze cijfers", aldus Bloem. „Toch valt er wel uit af te leiden dat in een pe riode met bijzonder fraai weer veel dagjesmensen zonder auto het eiland aandoen." Zonder startschot van de burge meester hebben wij traditiegetrouw en zonder ophef ook weer onze „nieuwjaarsduik" op het blote strand van paal 9 genomen. Wij drinken daarna warme chocolade met slag room (verschil moet er zijn) bij Joop Vlaming Namens de Hoornder Nieuwjaarszwemmers, Bert Weijdt Michel Koorn is I een eilander. Hij groeide op tussen de schapen van Texel, voordat hij op het vasteland trachtte om een bestaan op te bouwen als semi- professioneel voetballer. Koorn probeerde het bij FC Zwolle, maar moest de conclu- I sie trekken dat er voor hem geen glansrijke interna tionale carrière I was weggelegd. Dus keerde hij I terug naar z'n eiland, om te wo nen en te werken, zoals zijn familie al generaties lang had gedaan. Na gedane arbeid wenst hij dit sei zoen nog wel een balletje te trappen bij de amateurs van Texel, dus vroeg hij bij de KNVB overschrij ving aan. „Geen sprake van", luidde het j antwoord vanuit Zeist. „Ja, maar ik ben verhuist en ik I leef weer net als vroeger op Texel", sputterde Michel J via zijn zaakwaar-1 nemer Keje Mole-| naar nog tegen, maar de KNVB was niet te ver murwen: „Dat kan iedereen wel zeggen." Eigenlijk een logische reac tie. Want dergelij ke ambtelijke halsstarrigheid, dat is Koorn op de j molen van de bond. Toeristen die de komende zomer met hun eigen fiets naar Texel willen komen, maar de Pontweg tussen de veerhaven en De Koog (of terug) per openbaar vervoer willen afleggen, kunnen gebruik maken van de „fietsbus". Dat is een gewone AOT auto bus waaraan een aanhangwagen zit, waarop de fiets kan wor den geladen. Het is een experiment dat bedoeld is om het gebruik van de auto op Texel af te remmen en het fietsen te be vorderen. De provincie heeft in het eventuele exploitatietekort van het experiment een bijdrage van maximaal f20.500,- toege zegd. De kans is groot dat een dergelijk bedrag ook voor de vol gende jaren beschikbaar is. Het is een uniek experiment, want een dergelijke service is bij toeristi sche vervoer nog niet eerder door een autobusonderneming geboden. Een inmiddels door de NZH overge nomen busonderneming heeft enkele jaren geleden wel op een dergelijke manier fietsen vervoerd bij het woon/werkverkeer op de lijn Amsterdam-Zaandam, maar dat werd een mislukking. Er bestond veel te weinig animo voor. Wat be treft toeristisch vervoer op de lijn 't Horntje-De Koog v.v. zijn de ver wachtingen hoger gespannen. Overi gens wordt daarbij gebruik gemaakt van dezelfde aanhangwagen, die in Amsterdam-Zaandam werd gebruikt. Die wagen zal worden opgeknapt en verbouwd; er kunnen 16 fietsen op. In de periode 20 juni tm 23 augustus a.s. zullen dagelijks zes ritten met de fietsaanhangwagen worden gemaakt, volgens het navolgende schema: Ver trektijden De Koog: 10.10, 12.10 en 15.10 uur. Aankomst 't Horntje 10.50, 12.50 en 15.50 uur. Vertrektijd 't Horntje: 11.00, 13.00 en 16.00 uur. Aankomsttijd De Koog 11.29, 13.29 en 16.29 uur. Alleen bij deze diensten wordt de aanhangwagen dus aangekoppeld. Voor het vervoer moet per fiets f2,50 a f5,- worden betaald. Dit tarief moet nog worden vastgesteld. De reiziger zelf betaalt daarnaast voor zichzelf het normale strippenkaarttarief voor de bus. De kosten van dit fietsver- voer zijn begroot op f360,- per dag, dus per rit f60,-. Het systeem is (bij f5,- per fiets) kostendekkend als per rit gemiddeld 12 fietsen worden mee genomen. De kosten (totaal 22.750) bestaan uit de afschrijving van de aanhangwagen, maar om tech nisch/organisatorische redenen zal bij invoering van dit systeem veel vaker op deze lijn een tweede of zelfs een derde bus moeten rijden, waaraan uiteraard ook kosten zijn verbonden, zo legt districtschef MP. Boersma van de AOT (NZH) uit. Poging Het initiatief voor de „fietsbus" is genomen door het gemeentebestuur, dat graag ziet dat de toeristen op Texel meer gaan fietsen en de auto thuis laten. De gemeente benaderde de provincie om subsidie en vorige week reageerden Gedeputeerde Sta ten dus positief. Het experiment heeft alleen kans van slagen als er op grote schaal in het land bekendheid aan wordt gegeven. Nog voordat de potentiële vakantie ganger besluit een vakantie op Texel te boeken, moet hem of haar bekend zijn dat deze mogelijkheid er is. In middels is geregeld dat er een publi catie komt in de VVV-bladen, maar de provincie heeft aangeraden ook Teso, de eerste Nederlandse Fietsers Bond en de redactie van het tijd schrift „Openbaar Vervoer" te be naderen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 2