Huurwoningen verdelen
op basis van inkomen
GEKNIPT
Experiment met fietsbus
krijgt steun provincie
„Geen mensen uit hun huis jagen
Opvallende toename
vervoerde opleggers
Jaarcijfers Teso-bootdienst
Koorn op
de molen
LEI geeft andere
uitleg aan nota
Rode Kruis schenkt
leskisten aan alle
basisscholen Texel
Feestmiddag van
de Zonnebloem
Nieuwjaarsduik
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 7 JANUARI 1992 I
Wonen is op Texel nog geen luxe. Maar als er maatregelen worden
genomen dreigt het dat wel te worden. Dat is de conclusie van het
gemeentebestuur naar aanleiding van de Groen Links-nota over de
huurwoningenproblematiek op het eiland. Vooral de dreigende
scheefgroei tussen huren en inkomens en de doorstromingsmoge
lijkheden verdienen de aandacht.
want je verdient nou teveel...." Van
daar dat de doorstroming naar duur-
dere woningen op één of andere
wijze aantrekkelijker moet worden
gemaakt. Jaap Vlaming van Groen
Links deed de suggestie bestaande
groenstroken bij tuinen te betrekken,
om die te vergroten en daarmee een
huis meer gewild te maken.
Subsidie
Texel heeft een goed onderhouden
huurwoningenbestand. De huizen
worden toegewezen door de gemeen
te, de woningbouwvereniging (WBV)
en de Stichting Bejaardenzorg Texel
(SBT). Ondanks dat bouwwerkzaam
heden op het eiland soms hoge
kosten met zich mee brengen, zijn de
huren van de woningen op Texel ten
opzichte van de overkant laag te noe
men. Ruim zestig procent van het
huurwoningenbestand van de WBV
zit onder een maandhuur van ƒ525,-.
Het aantal goedkope huizen zal ech
ter afnemen door de huurstijgingen.
Bij nieuwbouw moet de huur
minstens 6,25 procent van de stich-
tingskosten van een huis bedragen.
En met het oog op de huidige kosten
van nieuwbouw, is het niet mogelijk
erg lage aanvangshuur te realiseren.
„Bouwen is tegenwoordig moeilijk.
We hebben weinig vrijheid van han
delen, alles wordt ons door het rijk
opgelegd", verzuchtte directeur Hans
Wendrich van de WBV vorige week
in de vergadering van de com
missie voor ruimtelijk- en
huisvestingsbeleid.
Groen Links pleit in de nota voor het
zoeken naar goedkopere bouwgrond
en mogelijkheden tot goedkoper bou
wen. De SBT gaf, via een reactie van
bestuurslid D. van Wilsum, aan daar
altijd al mee bezig te zijn. „Zoveel
mogelijk huis voor zo weinig mogelijk
geld. En dat is ons tot nu toe aardig
gelukt."
Scheefgroei
Er is in Nederland en dus ook op
Texel echter sprake van scheefgroei.
Dat houdt in dat mensen met een re
delijk inkomen toch een „goedkope"
huurwoning hebben. De voorraad
daarvan is beperkt, dus wie een laag
inkomen heeft, komt niet aan bod.
Door het toewijzingsbeleid voor huur
woningen te koppelen aan een inko-
menstoets, kan worden geprobeerd
iets aan de scheefgroei te doen. Dat
gebeurt al, maar een probleem is dat
iemand die in de loop der jaren meer
is gaan verdienen en nog steeds in
een goedkope huurwoning zit, daar
vaak niet uit wil. Wendrich: „Je kan
moeilijk tegen iemand na tien jaar
wonen zeggen: je moet vertrekken,
Als iemand met een laag inkomen in
een duurdere huurwoning terecht
komt, kan hij of zij een beroep doen
op huursubsidie. Helaas is de drempel
voor huursubsidie opgetrokken, dus
huurders komen minder snel voor een
bijdrage in aanmerking.
Scheefgroei komt bij de doelgroep
van de SBT nauwelijks voor. Het be
perken van huursubsidie zou voor
ouderen kwalijke gevolgen kunnen
hebben. Piet Bakelaar van de SBT:
„Zij hebben namelijk geen mogelijk
heden om iets aan hun inkomen te
doen. Bovendien heeft men vaak be
perkte pensioenvoorzieningen."
Huurbelasting?
De doorstroming van huurders zou
kunnen worden bevorderd door invoe
ring van een huurbelasting. Dit houdt
in dat bij een lage huur een-bedrag
extra naar draagkracht wordt ingevor
derd. Het rijk heeft echter aangege
ven dat dit wettelijk niet kan. Van
Wilsum (SBT) geeft nog een andere
oplossing: „Als de huursubsidie
wordt gehandhaafd, zonder plafond,
kunnen de huren fors worden ver
hoogd. Bijvoorbeeld met acht pro
cent. De mensen met een laag
inkomen worden op deze wijze on
dersteund en de huurders met een
hoog inkomen dragen bij aan het
overheidstekort op het gebied van
volkshuisvesting."
Doorstroming kan niet worden afge
dwongen. Het enige dat de plaatsings
instanties kunnen doen is een
woning met een lage huur weigeren
toe te wijzen aan iemand met een
hoog inkomen. Daarnaast kan wor
den geprobeerd nieuwe woningen bij
zonder aantrekkelijk te situeren. De
commissieleden waren het er una
niem over eens dat geen doorstro
ming mag worden opgelegd.
Op Texel worden geen speciale
jongeren- of alleenstaanden-huizen
gebouwd. Wel zijn er verschillende
seniorenwoningen die, als zich geen
gegadigden van boven de 55 jaar
melden, door bovengenoemde doel
groep kunnen worden benut.
Het project Begeleid Wonen zit te
springen om huizen. De gemeente
geeft echter aan geen voorrang te
kunnen verlenen aan de doelgroep
van het project. Er is geen bezwaar
tegen dat meerdere personen één
huis bewonen, maar splitsing van een
woning in drie gelijkwaardige privé-
ruimten zien de gemeente en de
WBV niet zitten.
De drie toewijzende instanties ge
meente, WBV en SBT willen de on
derlinge samenwerking verbeteren en
in de toekomst gezamenlijk woningen
verdelen. Wendrich: „Er moeten bij
voorbeeld ook criteria worden ont
wikkeld voor urgentie. We moeten
zorgvuldig vaststellen welke gevallen
voorrang verdienen." Over de goed
kope bouwplannen die Groen Links in
de nota opperde was de WBV-
directeur kort. „We willen zulke hui
zen niet, want het is een rampenzooi.
Dat klinkt cru, maar als u dat plan
goed bestudeert, zult u het met me
eens zijn. Met grond, materiaal en
onderhoud zijn die woningen duurder
dan wat wij nu neerzetten."
In 1989 werden oude woningen aan het Schilderend afgebroken. Inmiddels staan op deze plek fraaie nieuwe huizen van de woningbouwvereni
ging. IFoto Archief Texelse Couranti
Het Landbouw-Economisch Instituut
(LEI) interpreteert de gegevens uit
het onlangs gepubliceerde rapport
„Texel en het natuurbeleidsplan rond
2000" anders dan de gezamenlijke
Texelse landbouworganisaties en het
college van b en w. „Het natuurbe
leidsplan is geen zwaard van Damo
cles voor de agrarische sector op
het eiland", concludeert het LEI. De
Texelaars vinden echter dat uitvoe
ring van het plan, door bijvoorbeeld
aanwijzing van relatienota- en natuu
rontwikkelingsgebieden, wel degelijk
verstrekkende gevolgen heeft.
Vorige maand werd dat benadrukt tij
dens een onderhoud met de gedepu-
Uit De Telegraaf van Oudejaarsdag.
Overigens betreft het hier natuurlijk
niet Michel, maar Martin Koorn.
teerden F. Tielrooy en J. Achterstraat
in het Havenrestaurant. De agrariërs
concludeerden uit het rapport dat de
landbouw er als gevolg van het be
leid qua werkgelegenheid behoorlijk
op achteruit gaat. „Dat werd door de
gedeputeerden niet tegengesproken",
aldus landbouw-woordvoerder Rinus
Kuiper. Het LEI stelt echter: „De ont
trekking van grond aan de Texelse
landbouw als gevolg van het natuur
beleidsplan zal leiden tot een lichte
daling van werkgelegenheid en pro-
duktieomvang. Die daling zou er ech
ter, in een iets trager tempo, ook
zonder natuurbeleidsplan zijn ge
weest. Er zijn dan ook geen aanwij
zingen voor een duidelijke
verslechtering van de positie van de
Texelse agrarische sector door het
plan, dat voor individuele bedrijven
wél ingrijpende veranderingen kan
meebrengen. Ook voor de dienstver
lenende bedrijven zullen de verande
ringen door het natuurbeleidsplan
geen grote gevolgen hebben." Vol
gens het LEI zal het proces van be
drijfsbeëindiging wel sneller gaan,
maar geen grotere gevolgen hebben.
Kuiper: „Het LEI heeft alleen naar de
effecten van relatienota- en natuur
Ter gelegenheid van het 75-jarig be
staan van de afdeling Texel van het
Rode Kruis hebben de basisscholen
op het eiland een leskist cadeau ge
kregen. Daarin bevindt zich uiteenlo
pend les- en spelmateriaal voor alle
groepen uit onder- en bovenbouw. Zo
zijn verbandmiddelen bijgevoegd,
waarmee in de klas aan de jongste
jeugd demonstraties kunnen worden
gegeven. Voor de wat oudere kinde-
•ontwikkelingsbeleid gekeken. Maar
tal van andere maatregelen, zoals de
aanwijzing van verzuringsobjecten, de
vierde nota ruimtelijke ordening,
mestopslag en afbouw van EG-
subsidies, komen daar nog eens bo
venop."
Dinsdag 7 januari
De Vrouwenbond FNV heeft in
De Buureton in de Molenstraat
een praatavond, aanvang 20.00
uur.
In Cinema Texel draait om 20.30
uur „Mortal Thoughts".
Woensdag 8 januari
In Happy Days in Den Hoorn
speelt meervoudig Texels schaak
kampioen Jaap Dros simultaan
tegen elke belangstellende die
zich meldt; aanvang 20.00 uur.
In manege Akenburg begint om
13.30 uur een showveiling van
rundvee, georganiseerd door de
gezamenlijke veeteeltstudieclubs.
Donderdag 9 januari
In het Radio Texelprogramma 't
Allegaartje dat vandaag tussen
19.00 en 20.00 uur wordt uitge
zonden, zit een interview met
March Heijnen en Fridt Blanken
van het Project Begeleid Wonen
(dit is iets anders dan de Texelse
Reede). Bovendien wordt in de
uitzending de naam van een
nieuwe Texelse popformatie be
kend gemaakt door de bandleden
Maarten Elzinga, Maarten Vla
ming, Geert Jan Kuip en zange
res Brendalee Loef. De groep is
tevens te horen. De formatie
heeft een eerste optreden ver
zorgd in Klif 12 en bestaat voor
een groot deel uit oud-leden van
Release it, de band die werd op
geheven na het vertrek van Peter
Arjan van der Slikke.
Vrijdag 10 januari
„Commedia de la NIOZ" brengt
in het NlOZ-gebouw in 't Horntje
H. Pinters „De Thuiskomst";
aanvang 20.00 uur.
In Cinema Texel draait „Robin
Hood, Prince of thieves"; 20.30
Hoogwater Oudeschiid
Di.
7
08.40 en
21.44
Wo.
8
09.30 en
22.25
Do.
9
09.57 en
23.00
Vr.
10
10.27 en
23.30
Za.
11
10.50 en
23.54
Zo.
12
11.24 en
00.00
Ma.
13
00.24 en
11.40
Di.
14
00.57 en
12.30
Aan het strand is het ongeveer een uur
eerder hoog water. De zon komt 12 ja
nuari op om 8.43 uur en gaat onder om
16.50 uur. 13 januari laatste kwartier;
14 januari doodtij.
ren zijn er onder meer verslagen over
projecten in Belize en Indonesië. Te
vens wordt algemene informatie over
het Rode Kruis verstrekt, alsmede
aandacht geschonken aan preventie
en het Jeugd Rode Kruis. Op Texel
wordt nog aan de oprichting van een
Jeugd Rode Kruis gewerkt.
Bangladesh
Inmiddels is ook het bedrag overge
maakt, dat resulteerde uit de verkoop
van boekjes, volgeschreven door de
Texelse schooljeugd. De boekjes wer
den in mei en juni aan de man ge
bracht. De opbrengst was bestemd
voor leeftijdsgenootjes die in Bangla
desh onder uiterst armoedige om
standigheden moeten leven. Inclusief
een bijdrage van de gemeente (ont
wikkelingssubsidie) kon nu bijna
ƒ10.000,- op de rekening van het Ro
de Kruis in Bangladesh worden
gestort.
Teso heeft in 1991 weer iets meer
personen, auto's en andere vervoer
middelen over het Marsdiep gehol
pen, dan het jaar ervoor. Vooral in
de categorie opleggers was de stij
ging opvallend. De wachttijd is afge
nomen met 95 procent.
Er werden in 1991 650.626 auto's
overgezet, een stijging van 3,29 pro
cent ten opzichte van het jaar ervoor.
Het slechte voorseizoen wordt duide
lijk weerspiegeld in de jaarcijfers,
want de maanden april, juni en juli
leverden minder vervoer op dan het
voorgaande jaar. Topmaand was tra
ditiegetrouw augustus.
Bij de vrachtwagens vormde juli de
beste maand. In totaal werden in
1991 35.323 vrachtauto's overgeva
ren, tegen 33.883 in 1990, een stij
ging van 4,25 procent.
Nieuwbouw
Zoals gezegd vormden de opleggers
een opvallende stijging met 16,51
procent (17.032 tegen 14.618). Vol
gens Jan Bloem van Teso-bootdienst
komt dit door een flinke afvoer van
landbouwproducten van het eiland en
de aanvoer van bouwmaterialen voor
diverse projecten op het eiland, zoals
de nieuwbouw op 't Stappeland, de
Mok en de reconstructie van de Te-
sokade.
Ook het aantal vervoerde bussen
nam toe (met 6,17 procent) tot
De Zonnebloem houdt zaterdag 18
januari een feestmiddag met bekende
televisie-artiesten. Hiervoor kunnen
nog kaarten a ƒ8,- (inclusief koffie en
gebak) worden afgehaald op Bern-
hardlaan 3b in Den Burg. Telefonisch
opgeven voor de feestmiddag kan
ook via nummer 15784 of 13259.
2580. Mei vormde voor deze catego
rie de beste maand. Er werd 3,18
procent meer caravans vervoerd. In
getallen waren het er 21.144 tegen
20.492. Ook in deze categorie is het
slechte voorseizoen terug te vinden:
in de voorjaars- en voorseizoenmaan
den werden minder caravans ver
voerd dan in 1990, maar deze
schade werd in de overige maanden
ingehaald. Bij de aanhangwagens
was de stijging licht: 17.254 tegen
16.972 1,66 procent).
Dagjesmensen
Het totale aantal eenheden maakte
een stijging door van 4,04 procent
(815.466 tegen 783.817). Er werden
2.729.910 personen vervoerd. In
1990 waren dat er 2.563.790, der
halve een stijging van 6,47 procent.
„Maar een vrachtwagenchauffeur is
ook een persoon en iedere inzittende
van een auto ook, dat moet wel wor
den meegewogen bij het bekijken van
deze cijfers", aldus Bloem. „Toch valt
er wel uit af te leiden dat in een pe
riode met bijzonder fraai weer veel
dagjesmensen zonder auto het eiland
aandoen."
Zonder startschot van de burge
meester hebben wij traditiegetrouw
en zonder ophef ook weer onze
„nieuwjaarsduik" op het blote strand
van paal 9 genomen. Wij drinken
daarna warme chocolade met slag
room (verschil moet er zijn) bij Joop
Vlaming
Namens de Hoornder
Nieuwjaarszwemmers,
Bert Weijdt
Michel Koorn is
I een eilander. Hij
groeide op tussen
de schapen van
Texel, voordat hij
op het vasteland
trachtte om een
bestaan op te
bouwen als semi-
professioneel
voetballer. Koorn
probeerde het bij
FC Zwolle, maar
moest de conclu-
I sie trekken dat er
voor hem geen
glansrijke interna
tionale carrière
I was weggelegd.
Dus keerde hij
I terug naar z'n
eiland, om te wo
nen en te werken,
zoals zijn familie al
generaties lang
had gedaan. Na
gedane arbeid
wenst hij dit sei
zoen nog wel een
balletje te trappen
bij de amateurs
van Texel, dus
vroeg hij bij de
KNVB overschrij
ving aan.
„Geen sprake
van", luidde het j
antwoord vanuit
Zeist. „Ja, maar ik
ben verhuist en ik I
leef weer net als
vroeger op Texel",
sputterde Michel J
via zijn zaakwaar-1
nemer Keje Mole-|
naar nog tegen,
maar de KNVB
was niet te ver
murwen: „Dat
kan iedereen wel
zeggen." Eigenlijk
een logische reac
tie. Want dergelij
ke ambtelijke
halsstarrigheid,
dat is Koorn op de j
molen van de
bond.
Toeristen die de komende zomer met hun eigen fiets naar Texel
willen komen, maar de Pontweg tussen de veerhaven en De
Koog (of terug) per openbaar vervoer willen afleggen, kunnen
gebruik maken van de „fietsbus". Dat is een gewone AOT auto
bus waaraan een aanhangwagen zit, waarop de fiets kan wor
den geladen. Het is een experiment dat bedoeld is om het
gebruik van de auto op Texel af te remmen en het fietsen te be
vorderen. De provincie heeft in het eventuele exploitatietekort
van het experiment een bijdrage van maximaal f20.500,- toege
zegd. De kans is groot dat een dergelijk bedrag ook voor de vol
gende jaren beschikbaar is.
Het is een uniek experiment, want
een dergelijke service is bij toeristi
sche vervoer nog niet eerder door
een autobusonderneming geboden.
Een inmiddels door de NZH overge
nomen busonderneming heeft enkele
jaren geleden wel op een dergelijke
manier fietsen vervoerd bij het
woon/werkverkeer op de lijn
Amsterdam-Zaandam, maar dat
werd een mislukking. Er bestond
veel te weinig animo voor. Wat be
treft toeristisch vervoer op de lijn 't
Horntje-De Koog v.v. zijn de ver
wachtingen hoger gespannen. Overi
gens wordt daarbij gebruik gemaakt
van dezelfde aanhangwagen, die in
Amsterdam-Zaandam werd gebruikt.
Die wagen zal worden opgeknapt en
verbouwd; er kunnen 16 fietsen op.
In de periode 20 juni tm 23 augustus
a.s. zullen dagelijks zes ritten met de
fietsaanhangwagen worden gemaakt,
volgens het navolgende schema: Ver
trektijden De Koog: 10.10, 12.10 en
15.10 uur. Aankomst 't Horntje
10.50, 12.50 en 15.50 uur.
Vertrektijd 't Horntje: 11.00, 13.00 en
16.00 uur. Aankomsttijd De Koog
11.29, 13.29 en 16.29 uur.
Alleen bij deze diensten wordt de
aanhangwagen dus aangekoppeld.
Voor het vervoer moet per fiets f2,50
a f5,- worden betaald. Dit tarief moet
nog worden vastgesteld. De reiziger
zelf betaalt daarnaast voor zichzelf
het normale strippenkaarttarief voor
de bus. De kosten van dit fietsver-
voer zijn begroot op f360,- per dag,
dus per rit f60,-. Het systeem is (bij
f5,- per fiets) kostendekkend als per
rit gemiddeld 12 fietsen worden mee
genomen. De kosten (totaal 22.750)
bestaan uit de afschrijving van de
aanhangwagen, maar om tech
nisch/organisatorische redenen zal bij
invoering van dit systeem veel vaker
op deze lijn een tweede of zelfs een
derde bus moeten rijden, waaraan
uiteraard ook kosten zijn verbonden,
zo legt districtschef MP. Boersma
van de AOT (NZH) uit.
Poging
Het initiatief voor de „fietsbus" is
genomen door het gemeentebestuur,
dat graag ziet dat de toeristen op
Texel meer gaan fietsen en de auto
thuis laten. De gemeente benaderde
de provincie om subsidie en vorige
week reageerden Gedeputeerde Sta
ten dus positief.
Het experiment heeft alleen kans van
slagen als er op grote schaal in het
land bekendheid aan wordt gegeven.
Nog voordat de potentiële vakantie
ganger besluit een vakantie op Texel
te boeken, moet hem of haar bekend
zijn dat deze mogelijkheid er is. In
middels is geregeld dat er een publi
catie komt in de VVV-bladen, maar
de provincie heeft aangeraden ook
Teso, de eerste Nederlandse Fietsers
Bond en de redactie van het tijd
schrift „Openbaar Vervoer" te be
naderen.