J Cjrocn ^warL-Jexels in het karL, „Texel mag geen reservaat Jijd rijp voor discussie over toekomst Texel" CDA-fractievoorzitter Brinkman: Barendregt weerlegt kritiek Teso, maar: Mediacircus strijkt neer op het eiland Alcohol-actie helpt: automobilisten Texel verbeteren gedrag Spiegel gestolen ffj Zure bommen w Francois de Grave gestopt met jagen w Jubilerende vakbond alert op misstanden R> Ruimtevaartlaboratorium onderzoekt bommenhinder Glansrijk kampioenschap turnploeg GVT 8+ AOT start uitgebreid touringcarprogramma Schipper herbenoemd nPfiFRICHT 15 SEPTFMRFR 1RR7 - NR 10554 DINSDAG 4 FEBRUARI 1992 I Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon I 02220-12 741. Redactie buiten werktijd Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs M6,20 per half jaar; Los /1,30 ur „We moeten ervoor oppassen dat in Den Haag wordt gedacht: ~l „ze redden zich daar maar op Texel", Het eiland mag geen re- servaat worden", aldus CDA-fractievoorzitter Elco Brinkman gis- teravond in De Raadskelder. De politicus was, met in zijn kielzog de complete parlementaire pers, radio en televisie, op het eiland neergestreken voor een toespraak die voornamelijk over de lan delijke politiek ging. Hij beloofde echter signalen die hij van de Texelaars opving als aandachtspunten in het fractieberaad van het CDA te brengen. De voormalige WVC-minister Brink man had het eiland uitgekozen voor I zijn toespraak naar aanleiding van een uitnodiging van het plaatselijke CDA-bestuur. Hij opende zijn betoog met de wens dat het kabinet in deze regeerperiode zal afmaken waar men mee bezig is. Brinkman hield een pleidooi voor een harde aanpak van de criminaliteit in het land. Daarnaast brak hij een lans voor de werkgelegenheid, die hij met concrete maatregelen wil aanpakken. Op gebied van milieuvervuiling en energiegebruik betoogde hij dat lasten moeten gelden voor consu ment en producent en dat maatrege- j len alleen kunnen worden ingevoerd met op z'n minst de andere EG- j landen. Hoewel Brinkman zijn speech goed had voorbereid, had hij zijn huiswerk ten aanzien van de plaatselijke situa- tie niet helemaal goed gedaan. Zo maakte hij een opmerking over de i boortoren die hij vanaf de boot had i gezien, alsof deze in functie zijn, ter wijl de platforms ter plaatse zijn ge parkeerd in afwachting van werk. Bovendien kon hij niet op de naam van de probleemweg N9 komen.... Plaatselijk 1 Ondanks een verzoek van de Texelse CDA-voorzitster Riet Huitema om I vooral vragen over landelijke politiek te stellen, greep menig Texelaar de Slechts zeven van de 381 automobi listen die sinds 8 september j.l. door de Texelse politie werden gecontro leerd op het rijden onder invloed, ble ken te diep in het glaasje te hebben gekeken. De overtredingen varieerden van een lichte overschrijding tot ruim viermaal de toegestane hoeveelheid alcohol. De controles maken deel uit van de campagne tegen het gebruik van alcohol in het verkeer, die in Noordholland-noord wordt gevoerd. In de afgelopen maand hield de politie zelfs in het geheel geen overtreders aan. Conclusie is dan ook dat de ac- tie op Texel effect sorteert. kans Brinkman aan de tand te voelen over een plaatselijk probleem. Jan Duin wilde weten waarom Texel, op kaartjes die zijn getekend in het ka der van nieuwe bestuurlijke indeling, niet meer als zelfstandige gemeente wordt aangegeven. Brinkman kende de tekeningen niet, maar kon zich niet voorstellen dat gemeente Texel in de toekomst wordt opgeheven. „Het is wel zo dat gemeenten enkele ver antwoordelijkheden kwijtraken aan de regio." Zowel Cees Hin als Anton Wilkens wezen de politicus erop dat er sprake is van een onrechtvaardige mestwet geving. Wilkens: „In Zuid Nederland zijn zaken echt uit de hand gelopen, maar in Noord Nederland niet. Toch moeten we er allemaal voor bloeden. Wilt u dat in uw fractie eens aan de orde stellen?" Na enige aarzeling be loofde Brinkman dat te doen. Hij vindt echter dat de landbouwsector zelf ook een belangrijke stem heeft in de oplossing van het probleem. „Er moet meer overleg worden gevoerd met het ministerie over de regionale invulling van een maatregel." Dik Drijver somde een aantal maatre gelen op die Texel de laatste jaren van hogerhand zijn opgelegd. Hij pleitte voor meer overleg en inspraak mogelijkheden voor de betrokkenen. Brinkman was het met hem eens dat er met plaatselijke belangenor ganisa- ties moet worden gepraat over in te voeren regelingen, zodat deze door iedereen worden gesteund. „Den Haag moet het accepteren dat som mige plannen als „waardeloos" wor den beschouwd en dus worden afgewezen. Ook moeten plannen die niet effectief zijn kunnen worden te ruggedraaid. En ik zeg dit niet omdat ik morgen met de boot veilig weg wil kunnen." WVC-depot Riet Huitema wilde weten wat er te recht komt van de belofte die Brink man deed in zijn ministerperiode, tijdens een bezoek aan het eiland. Dat had te maken met de stichting van een onderwater-archeologisch depot op het eiland. De CDA-er kon zich de zaak niet zo goed herinneren, Van een bromfiets van een 16-jarige Oudeschilder werd vorige week een spiegel ter waarde van f 100,- gesto len. De bromfiets stond in de stalling van de scholengemeenschap. maar zei toe zijn opvolgster te pol sen. „U krijgt van mij schriftelijk ant woord." Als laatste verscheen burgemeester Schipper voor de microfoon. Hij vroeg aandacht voor de bijzondere ei landpositie van Texel. „En dat houdt in dat rijk en provincie voor ons uit zonderingen moeten maken op be paalde regelgeving." Brinkman prees Schipper dat hij zo opkwam voor „zijn" eiland. „Uitzonderingen maken zal niet meevallen, want iedere ge meente heeft wel een reden die uit zondering rechtvaardigt. Maar misschien kunnen we samen een wensenlijstje opstellen dat ik mee kan nemen naar Den Haag. Dan kun nen we proberen of aan bepaalde za ken een mouw valt te passen." CDA-fractievoorzitter Brinkman werd op Texel belaagd door een uitgebreid mediacircus. De CDA-er hield zich voornamelijk bij uitspraken over de landelijke politiek, iFoto Gerard Timmermani Als het aan wethouder Klaas Barendregt ligt, gaat eind dit jaar een grootschalig onderzoek van start, waarop het beleid voor Texel na het jaar 2000 zal worden gebaseerd. Doelen zijn het in de hand houden van het toerisme en het zorgen voor evenwich tige werkgelegenheid. Volgens Barendregt zal de gemeente fi nancieel fors moeten bijdragen aan het onderzoek. De wethouder reageert hiermee op de waarschuwende woorden van Teso-directeur Theo Hoogerheide in de Texelse Courant van vorige week dinsdag. Hoogerheide vond dat b en w weinig haast maken met een toe komstvisie en was, omdat hij niet langer wilde wachten, alvast maar begonnen aan een plan voor de bouw van driedeks-schepen. Baren dregt heeft echter ook kritiek op Hoogerheide, die volgens hem wat al te gemakkelijk de gemeente van een afwachtende houding beschuldigt. „Texel heeft zich zelfs zeer voor uitstrevend opgesteld. Wij waren een van de eerste gemeenten die een li miet stelde aan het aantal toeristi sche slaapplaatsen (47.000). En via onze bestemmingsplannen proberen we het toerisme op een aantal plaat sen te concentreren. Hoogerheide moet dus niet suggereren dat het ge meentebestuur niets heeft ondernc men om het toerisme in goede banen te leiden. Omgekeerd herinner ik me dat Hoogerheide in het begin van de jaren tachtig nog pleitte voor uitbrei ding van het aantal slaapplaatsen tot 60.000, dus Buiten het boekje Verder vindt Barendregt dat de Teso- directeur zich niet moet bemoeien met zaken die zijn bedrijf niet aan gaan. „Met zijn mening dat de ge meente nooit aan de huizenbouw in Wethouder Barendregt: .Gemeente Texel heeft juist een vooruitstrevend beleid gevoerd." IFoto Frans HopmanI 't Stappeland had mogen beginnen, gaat Hoogerheide buiten zijn boekje. Trouwens, het gaat in dat geval om een oud plan met verworven rechten. De gemeente had niet de vrijheid om in te grijpen. Dat was ook niet wen selijk, want het is een goed plan." Dat het aantal logeerbedden niet pre cies bekend is bij de gemeente, zoals Hoogerheide veronderstelde, wijst de wethouder van de hand: „Alle be staande slaapplaatsen zijn nauwkeu rig geregistreerd en in de computer opgeslagen." Autoverkeer Volgens Barendregt is het hoofdpro bleem niet de beheersing van het aantal slaapplaatsen, maar de ont wikkeling van de mobiliteit. Bekend is het „mobiliteits-scenario" van het rijk. Als er geen remmende maatrege len worden genomen, zou het auto verkeer in Nederland de komende dertig jaar met liefst 70 procent toe nemen. „De vraag is of die groei in derdaad zal plaatsvinden en of je die met een beperking van het aantal bedden kunt sturen. Eventuele ande re maatregelen zijn de terugdringing van het autoverkeer. Bijvoorbeeld door de aanleg van een groot par keerterrein in Den Helder, stimulering van het openbaar vervoer en een op timaal fietspadennet." Niet alleen de uitspraken van Hooger heide, maar bijvoorbeeld de toekom stige sluiting van de Pen-centrale en de bedreiging voor werkgelegenheid in de landbouw (uitkomsten LEI- onderzoek) hebben Barendregt tot de conclusie gebracht dat een beleidsvi sie voor de langere termijn noodzake lijk is. Een „breed" onderzoek, uit te voeren door een extern bureau, moet daarvoor de benodigde gegevens le veren, aldus Barendregt. Even geduld Waarom moet tot het einde van het jaar worden gewacht alvorens met het onderzoek een begin kan worden gemaakt? Barendregt voert financiële en organisatorische redenen aan: „Er is een fors bedrag voor nodig en de huidige gemeentebegroting laat dat niet toe. Daarnaast hebben de mede werkers hun handen vol aan de wijzi ging van de bestemmingsplannen buitengebied en De Koog, die dit jaar op het programma staan. Zij zullen ook voor het onderzoek gegevens moeten aanleveren en dat kost tijd. Ik voel er weinig voor om nu de hele organisatie overhoop te halen, maar wil het liever aan het eind van het jaar aanpakken." Of dat gebeurt, hangt af van de ge meenteraad, die over het onderzoek moet beslissen. In elk geval kan de raad een voorstel van b en w tege moet zien. Tïissen dijk en duinenrij door Klaas Bonne De „durpers" zijn de luchtmacht beu En klommen in het want Ze waren live op de TV En haalden menig krant Het serviesgoed kwam tot leven En de kalk viel van de muur Want defensie nam met zwaar geschut De Vliehors onder vuur En tante Cor haar mooiste paard Brak al haar ranke benen Ze heeft er nog een stuk of wat Maar viel toch op die ene En Eelman aan de Stengweg dacht Wat zal me nou gebeuren Want boven hem begon 't plafond Bedenkelijk te scheuren En de belofte uit Den Haag Die was zo veelbelovend Maar nog nooit was het lawaai Zo hard en oorverdovend En misschien heeft menig Tesselaar Een wat te ruim geweten Maar wijst toch echt niet op een scheur Die er altijd heeft gezeten Maar de luchtmacht toond' berouw En Texel likt haar wonden En prijst de man die 't buskruit ooit Een keer heeft uitgevonden Burgemeester Ton Schipper opnieuw voor een ambtsperiode van zes jaar benoemd. Zijn tweede termijn gaat in per 16 februari. De benoeming werd in een Koninklijk Besluit (nr. 92.000.586) via de Staatscourant of ficieel bekend gemaakt. Schipper moet ook weer officieel worden beë digd. De scheidende commissaris van de koningin drs. R. de Wit zal de plechtigheid op een nog nader te be palen datum voltrekken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1