J
Cjrocn ^warL-Jexels in het karL,
„Texel mag geen
reservaat
Jijd rijp voor discussie
over toekomst Texel"
CDA-fractievoorzitter Brinkman:
Barendregt weerlegt kritiek Teso, maar:
Mediacircus strijkt
neer op het eiland
Alcohol-actie helpt:
automobilisten Texel
verbeteren gedrag
Spiegel gestolen
ffj
Zure bommen
w Francois de Grave
gestopt met jagen
w Jubilerende vakbond
alert op misstanden
R> Ruimtevaartlaboratorium
onderzoekt bommenhinder
Glansrijk kampioenschap
turnploeg GVT
8+ AOT start uitgebreid
touringcarprogramma
Schipper herbenoemd
nPfiFRICHT 15 SEPTFMRFR 1RR7 - NR 10554
DINSDAG 4 FEBRUARI 1992
I Voor advertenties, abonnementen, etc.
Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
I 02220-12 741.
Redactie buiten werktijd
Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs M6,20 per half jaar; Los /1,30
ur „We moeten ervoor oppassen dat in Den Haag wordt gedacht:
~l „ze redden zich daar maar op Texel", Het eiland mag geen re-
servaat worden", aldus CDA-fractievoorzitter Elco Brinkman gis-
teravond in De Raadskelder. De politicus was, met in zijn kielzog
de complete parlementaire pers, radio en televisie, op het eiland
neergestreken voor een toespraak die voornamelijk over de lan
delijke politiek ging. Hij beloofde echter signalen die hij van de
Texelaars opving als aandachtspunten in het fractieberaad van
het CDA te brengen.
De voormalige WVC-minister Brink
man had het eiland uitgekozen voor
I zijn toespraak naar aanleiding van
een uitnodiging van het plaatselijke
CDA-bestuur. Hij opende zijn betoog
met de wens dat het kabinet in deze
regeerperiode zal afmaken waar men
mee bezig is.
Brinkman hield een pleidooi voor een
harde aanpak van de criminaliteit in
het land. Daarnaast brak hij een lans
voor de werkgelegenheid, die hij met
concrete maatregelen wil aanpakken.
Op gebied van milieuvervuiling en
energiegebruik betoogde hij dat
lasten moeten gelden voor consu
ment en producent en dat maatrege-
j len alleen kunnen worden ingevoerd
met op z'n minst de andere EG-
j landen.
Hoewel Brinkman zijn speech goed
had voorbereid, had hij zijn huiswerk
ten aanzien van de plaatselijke situa-
tie niet helemaal goed gedaan. Zo
maakte hij een opmerking over de
i boortoren die hij vanaf de boot had
i gezien, alsof deze in functie zijn, ter
wijl de platforms ter plaatse zijn ge
parkeerd in afwachting van werk.
Bovendien kon hij niet op de naam
van de probleemweg N9 komen....
Plaatselijk
1 Ondanks een verzoek van de Texelse
CDA-voorzitster Riet Huitema om
I vooral vragen over landelijke politiek
te stellen, greep menig Texelaar de
Slechts zeven van de 381 automobi
listen die sinds 8 september j.l. door
de Texelse politie werden gecontro
leerd op het rijden onder invloed, ble
ken te diep in het glaasje te hebben
gekeken. De overtredingen varieerden
van een lichte overschrijding tot ruim
viermaal de toegestane hoeveelheid
alcohol. De controles maken deel uit
van de campagne tegen het gebruik
van alcohol in het verkeer, die in
Noordholland-noord wordt gevoerd. In
de afgelopen maand hield de politie
zelfs in het geheel geen overtreders
aan. Conclusie is dan ook dat de ac-
tie op Texel effect sorteert.
kans Brinkman aan de tand te voelen
over een plaatselijk probleem. Jan
Duin wilde weten waarom Texel, op
kaartjes die zijn getekend in het ka
der van nieuwe bestuurlijke indeling,
niet meer als zelfstandige gemeente
wordt aangegeven. Brinkman kende
de tekeningen niet, maar kon zich
niet voorstellen dat gemeente Texel in
de toekomst wordt opgeheven. „Het
is wel zo dat gemeenten enkele ver
antwoordelijkheden kwijtraken aan de
regio."
Zowel Cees Hin als Anton Wilkens
wezen de politicus erop dat er sprake
is van een onrechtvaardige mestwet
geving. Wilkens: „In Zuid Nederland
zijn zaken echt uit de hand gelopen,
maar in Noord Nederland niet. Toch
moeten we er allemaal voor bloeden.
Wilt u dat in uw fractie eens aan de
orde stellen?" Na enige aarzeling be
loofde Brinkman dat te doen. Hij
vindt echter dat de landbouwsector
zelf ook een belangrijke stem heeft in
de oplossing van het probleem. „Er
moet meer overleg worden gevoerd
met het ministerie over de regionale
invulling van een maatregel."
Dik Drijver somde een aantal maatre
gelen op die Texel de laatste jaren
van hogerhand zijn opgelegd. Hij
pleitte voor meer overleg en inspraak
mogelijkheden voor de betrokkenen.
Brinkman was het met hem eens dat
er met plaatselijke belangenor ganisa-
ties moet worden gepraat over in te
voeren regelingen, zodat deze door
iedereen worden gesteund. „Den
Haag moet het accepteren dat som
mige plannen als „waardeloos" wor
den beschouwd en dus worden
afgewezen. Ook moeten plannen die
niet effectief zijn kunnen worden te
ruggedraaid. En ik zeg dit niet omdat
ik morgen met de boot veilig weg wil
kunnen."
WVC-depot
Riet Huitema wilde weten wat er te
recht komt van de belofte die Brink
man deed in zijn ministerperiode,
tijdens een bezoek aan het eiland.
Dat had te maken met de stichting
van een onderwater-archeologisch
depot op het eiland. De CDA-er kon
zich de zaak niet zo goed herinneren,
Van een bromfiets van een 16-jarige
Oudeschilder werd vorige week een
spiegel ter waarde van f 100,- gesto
len. De bromfiets stond in de stalling
van de scholengemeenschap.
maar zei toe zijn opvolgster te pol
sen. „U krijgt van mij schriftelijk ant
woord."
Als laatste verscheen burgemeester
Schipper voor de microfoon. Hij
vroeg aandacht voor de bijzondere ei
landpositie van Texel. „En dat houdt
in dat rijk en provincie voor ons uit
zonderingen moeten maken op be
paalde regelgeving." Brinkman prees
Schipper dat hij zo opkwam voor
„zijn" eiland. „Uitzonderingen maken
zal niet meevallen, want iedere ge
meente heeft wel een reden die uit
zondering rechtvaardigt. Maar
misschien kunnen we samen een
wensenlijstje opstellen dat ik mee
kan nemen naar Den Haag. Dan kun
nen we proberen of aan bepaalde za
ken een mouw valt te passen."
CDA-fractievoorzitter Brinkman werd op Texel belaagd door een uitgebreid mediacircus.
De CDA-er hield zich voornamelijk bij uitspraken over de landelijke politiek, iFoto Gerard Timmermani
Als het aan wethouder Klaas Barendregt ligt, gaat eind dit jaar
een grootschalig onderzoek van start, waarop het beleid voor
Texel na het jaar 2000 zal worden gebaseerd. Doelen zijn het in
de hand houden van het toerisme en het zorgen voor evenwich
tige werkgelegenheid. Volgens Barendregt zal de gemeente fi
nancieel fors moeten bijdragen aan het onderzoek.
De wethouder reageert hiermee op
de waarschuwende woorden van
Teso-directeur Theo Hoogerheide in
de Texelse Courant van vorige week
dinsdag. Hoogerheide vond dat b en
w weinig haast maken met een toe
komstvisie en was, omdat hij niet
langer wilde wachten, alvast maar
begonnen aan een plan voor de
bouw van driedeks-schepen. Baren
dregt heeft echter ook kritiek op
Hoogerheide, die volgens hem wat al
te gemakkelijk de gemeente van een
afwachtende houding beschuldigt.
„Texel heeft zich zelfs zeer voor
uitstrevend opgesteld. Wij waren een
van de eerste gemeenten die een li
miet stelde aan het aantal toeristi
sche slaapplaatsen (47.000). En via
onze bestemmingsplannen proberen
we het toerisme op een aantal plaat
sen te concentreren. Hoogerheide
moet dus niet suggereren dat het ge
meentebestuur niets heeft ondernc
men om het toerisme in goede banen
te leiden. Omgekeerd herinner ik me
dat Hoogerheide in het begin van de
jaren tachtig nog pleitte voor uitbrei
ding van het aantal slaapplaatsen tot
60.000, dus
Buiten het boekje
Verder vindt Barendregt dat de Teso-
directeur zich niet moet bemoeien
met zaken die zijn bedrijf niet aan
gaan. „Met zijn mening dat de ge
meente nooit aan de huizenbouw in
Wethouder Barendregt: .Gemeente Texel heeft juist een vooruitstrevend beleid gevoerd."
IFoto Frans HopmanI
't Stappeland had mogen beginnen,
gaat Hoogerheide buiten zijn boekje.
Trouwens, het gaat in dat geval om
een oud plan met verworven rechten.
De gemeente had niet de vrijheid om
in te grijpen. Dat was ook niet wen
selijk, want het is een goed plan."
Dat het aantal logeerbedden niet pre
cies bekend is bij de gemeente, zoals
Hoogerheide veronderstelde, wijst de
wethouder van de hand: „Alle be
staande slaapplaatsen zijn nauwkeu
rig geregistreerd en in de computer
opgeslagen."
Autoverkeer
Volgens Barendregt is het hoofdpro
bleem niet de beheersing van het
aantal slaapplaatsen, maar de ont
wikkeling van de mobiliteit. Bekend is
het „mobiliteits-scenario" van het
rijk. Als er geen remmende maatrege
len worden genomen, zou het auto
verkeer in Nederland de komende
dertig jaar met liefst 70 procent toe
nemen. „De vraag is of die groei in
derdaad zal plaatsvinden en of je die
met een beperking van het aantal
bedden kunt sturen. Eventuele ande
re maatregelen zijn de terugdringing
van het autoverkeer. Bijvoorbeeld
door de aanleg van een groot par
keerterrein in Den Helder, stimulering
van het openbaar vervoer en een op
timaal fietspadennet."
Niet alleen de uitspraken van Hooger
heide, maar bijvoorbeeld de toekom
stige sluiting van de Pen-centrale en
de bedreiging voor werkgelegenheid
in de landbouw (uitkomsten LEI-
onderzoek) hebben Barendregt tot de
conclusie gebracht dat een beleidsvi
sie voor de langere termijn noodzake
lijk is. Een „breed" onderzoek, uit te
voeren door een extern bureau, moet
daarvoor de benodigde gegevens le
veren, aldus Barendregt.
Even geduld
Waarom moet tot het einde van het
jaar worden gewacht alvorens met
het onderzoek een begin kan worden
gemaakt? Barendregt voert financiële
en organisatorische redenen aan: „Er
is een fors bedrag voor nodig en de
huidige gemeentebegroting laat dat
niet toe. Daarnaast hebben de mede
werkers hun handen vol aan de wijzi
ging van de bestemmingsplannen
buitengebied en De Koog, die dit jaar
op het programma staan. Zij zullen
ook voor het onderzoek gegevens
moeten aanleveren en dat kost tijd.
Ik voel er weinig voor om nu de hele
organisatie overhoop te halen, maar
wil het liever aan het eind van het
jaar aanpakken."
Of dat gebeurt, hangt af van de ge
meenteraad, die over het onderzoek
moet beslissen. In elk geval kan de
raad een voorstel van b en w tege
moet zien.
Tïissen dijk en duinenrij
door Klaas Bonne
De „durpers" zijn de luchtmacht beu
En klommen in het want
Ze waren live op de TV
En haalden menig krant
Het serviesgoed kwam tot leven
En de kalk viel van de muur
Want defensie nam met zwaar
geschut
De Vliehors onder vuur
En tante Cor haar mooiste paard
Brak al haar ranke benen
Ze heeft er nog een stuk of wat
Maar viel toch op die ene
En Eelman aan de Stengweg dacht
Wat zal me nou gebeuren
Want boven hem begon 't plafond
Bedenkelijk te scheuren
En de belofte uit Den Haag
Die was zo veelbelovend
Maar nog nooit was het lawaai
Zo hard en oorverdovend
En misschien heeft menig Tesselaar
Een wat te ruim geweten
Maar wijst toch echt niet op een
scheur
Die er altijd heeft gezeten
Maar de luchtmacht toond' berouw
En Texel likt haar wonden
En prijst de man die 't buskruit ooit
Een keer heeft uitgevonden
Burgemeester Ton Schipper opnieuw
voor een ambtsperiode van zes jaar
benoemd. Zijn tweede termijn gaat in
per 16 februari. De benoeming werd
in een Koninklijk Besluit (nr.
92.000.586) via de Staatscourant of
ficieel bekend gemaakt. Schipper
moet ook weer officieel worden beë
digd. De scheidende commissaris van
de koningin drs. R. de Wit zal de
plechtigheid op een nog nader te be
palen datum voltrekken.