Groen c^warL~ cpxeh in het hart-,
Burgemeester pleit voor
grotere sociale controle
Kwaliteit
met prijs
haring TX
bevestigd
33
Horecaf en Horeca gaan fusie aan
Nioz-molen staat al
drie maanden stil
„Gelijkschakeling van
tarieven niet
juist
Oorzaak: versleten krui-inrichting
sw Klaas Veenbaas krijgt
koninklijk zilver
w Wilco Drijver nieuwe
turnkampioen
w Hoornder Jaap Lap
verlaat dorpsbestuur
w Theetjestied concert
overtrof verwachting
Samenwerking met
regio voor extra
milieu-gelden
CDA reageert op Erasmus-rapport:
CDA: Barendregt
buiten z'n boekje
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10656
DINSDAG 11 FEBRUARI 1992
Voor advertenties, abonnementen, etc.
Lanqeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
02220-12741.
Redactie buiten werktijd
Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /46.20 per half jaar; Los ƒ1,30
„Door de sociale controle te vergroten, met name in uw bran
ches, moet worden geprobeerd drugs- en drankmisbruik, gok
verslaving en misdaad op het eiland te verminderen", aldus
burgemeester Schipper gisteravond in hotel De Lindeboom tij
dens de fusiebijeenkomst van de plaatselijke afdelingen van Ho
reca Nederland en Horecaf. Beide organisaties gaan verder onder
de naam Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Texel. De eerste
burger van het eiland ging in op de voornemens die in het be
leidsplan van de nieuwe afdeling zijn verwoord.
De fusiebijeenkomst trok een volle
zaal. Eén van de voordelen van de
samenvoeging is dat horeca
ondernemers rechtstreeks contact op
kunnen nemen met het hoofdkantoor
van KHN in Woerden, waar specialis
ten klaar zitten om vragen te beant
woorden. Als er grote problemen zijn
komt er een regioconsulent langs om
deze met de bewuste ondernemer
door te praten en zo mogelijk op te
lossen.
Twee secties
Het nieuwe bestuur van de Texelse
afdeling van KHN presenteerde zich.
Het bestaat uit mensen die het
bestuur vormen van twee aparte sec
ties: de hotel en restaurantbedrijven
en de café- en aanverwante bedrij
ven. De eerste sectie staat onder
voorzitterschap van Erwin Lobato.
Overige leden zijn Cor van Heerwaar
den en Piet Evers. De tweede sectie
heeft Klaas Fris als voorzitter en Frits
Langeveld en Cees Swarthoff als le
den. Allen zetelen in het afdelings
bestuur onder voorzitterschap van
Mans Segers.
Er werd tijdens de vergadering een
beleidsplan van de nieuwe KHN afde
ling Texel gepresenteerd, waarin on
der andere het belang van goed
overleg met de gemeente, collegiale
samenwerking en de zorg voor goed
onderwijs voor horecaberoepen tot
uiting komt.
a Overleg
Burgemeester Schipper is blij met de
fusie. „We hadden al eèn goed over
leg tussen de gemeente en de hore
ca en dat zal nu nog
gestructureerder worden." Schipper
zei toe met de hoteleigenaren de mo
gelijkheden voor uitbreiding te willen
doornemen. „U bent belangrijk voor
ons met het oog op ons streven naar
seizoensverbreding." Hij raadde de
restaurantsector aan een culinair
Texels arrangement op te zetten, iets
dat volgens voorzitter Mans Segers
niet tegen dovemansoren is gezegd.
De landelijke voorzitter van KHN, G.
van Veen, legde uit dat zijn organisa
tie ook een steentje bijdraagt voor
promotie van het eiland via het Ne
derlands Bureau voor Toerisme en de
promotie VVV's. „Daarnaast zitten
we bovenop alle ontwikkelingen op
landelijk en EG-niveau. Maar we kun
nen niet werken zonder voeling te
houden met Texel." De in de zaal
aanwezige horeca-exploitanten hiel
den zich echter opvallend stil en had
den zelfs na herhaalde oproepen van
voorzitter Segers geen vragen over
de structuur en het beleid van de
nieuwe afdeling.
Uitzondering
De Texelse Hotel Vereniging is de eni
ge die zich heeft verzet tegen de fu
sie en zich ook nog niet heeft
aangesloten bij KHN. Voorzitter Harry
Wuis vertelde dat echter wel afspra
ken zijn gemaakt voor overleg. Van
Veen noemde het een gezonde zaak
dat er tegengas is gegeven. „Dat
hoort bij een democratische aanpak."
IFoto Gerard Timmerman)
In afwachting van een nieuwe krui-
inrichting staat de Nioz-windmolen
al drie maanden op non-actief. We
gens slijtage, die niet ongewoon is,
moet het bewuste onderdeel worden
vervangen. De leverancier van de
molen is echter failliet en de maat
schappij die de werkzaamheden
heeft overgenomen heeft nog geen
tijd.
Fen Schilling, de „Nioz-molenaar",
wist al enige tijd dat de krui-
inrichting speling vertoonde. „Daar
viel wel mee te leven. We wisten dat
er vroeger of later wel iets aan
moest worden gedaan, maar die
noodzaak vervroegde doordat zich
een extra mankement voordeed. De
molen maakte bovendien veel meer
herrie dan anders, dus besloten we
de zaak stop te zetten."
De windturbine van het Nioz werd in
februari 1985 geleverd door de firma
Bouwma. Die is inmiddels failliet,
maar de werkzaamheden zijn overge
nomen door NedWind. Deze maat
schappij is tévens verantwoordelijk
voor het nieuwe windmolenpark nabij
Oudeschild. „We hebben gebeld en
gelukkig had NedWind onderdelen
van dit type molen op voorraad. Er is
een offerte gedaan voor een nieuwe
krui-inrichting. Het gaat om ongeveer
f20.000,-." Schilling legt uit dat de
gehele gondel (het bovendeel van de
molen) naar Heerhugowaard zal wor
den vervoerd, waar de krui-inrichting
wordt vervangen. „NedWind zag het
niet zitten om dat op Texel te doen.
Dus als het zover is, zitten we een
tijdje met alleen een paal voor de
deur."
Rendabele tijd
Zowel het Nioz als het Pen-bedrijf
Texel zit te springen om de reparatie.
Schilling: „Het is nu de meest renda
bele tijd voor een molen. Iedere dag
dat hij niet draait, moeten wij stroom
van de Pen betrekken. De molen
draait zo'n 14.000 k.Watt/uur per
maand. En dat maal 17 cent, reken
maar uit." De molen heeft in totaal
nu 1.091.613 K.Watt/uur opgeleverd
en heeft zichzelf daarmee ongeveer
terugverdiend.
De bemanning van de TX 33 Maarten Cornells"
Uit kwaliteitcontroles is gebleken dat de TX 33 {Maarten Corne
lls) van de firma M. Drijver en Zn. uit Oosterend vorig jaar de
best verzorgde haring aan wal heeft gebracht. De prestatie is
grotendeels te danken aan de manier waarop de vis op zee
wordt bewaard. Een nieuwe techniek die door Texelse kotter al
drie jaar geleden in gebruik werd genomen. Het Produktschap
voor vis en visprodukten, dat de controles uitvoerde, heeft de
Texelse vissers nu de jaarlijkse produktprijs toegekend.
In het Nationaal Milieubeleidsplan
(NMP) krijgt de gemeente enkele
nieuwe taken toebedeeld op milieuge
bied. Ter stimulering wordt een subsi
die in het vooruitzicht gesteld als de
gemeente deze taken uitvoert. Het
gaat om een bedrag van ƒ13.999,-
voor dit jaar, oplopend tot ƒ28.634,-
in 1994. Als wordt samengewerkt
met de regio, krijgt de gemeente nog
een bonus van 25 over deze be
dragen.
De afdeling milieu van de gemeente
heeft echter niet genoeg personeel
om naast het huidige werk de NMP-
taken te kunnen uitvoeren. Dat kan
echter wél, als samenwerking met de
regio wordt aangegaan. De raad zal
hier een uitspraak over doen in
maart.
Voor schipper Maarten Drijver komt
de prijs niet als een verrassing. „De
handel praat al jaren over de topkwa
liteit van de haring uit tubs." Tubs
zijn kunststof containers waarin ca.
vierhonderd kilogram vis in ijs wordt
gekoeld. Drie jaar geleden stapte Drij
ver samen met spanmaat Jan van
der Vis (TX 37) over op deze contai
ners. Ze zijn tienmaal zo groot als de
gebruikelijke viskisten. Een investe
ring waarmee bijna een half miljoen
gulden was gemoeid.
„Vooral in de haringvisserij, waarin
De Niozmolen, binnenkort weer in de takels.
Sociaal gezien zijn de aanbevelingen
in het rapport „Schipper mag ik
overvaren?" niet gunstig voor de
Texelaars. Tot deze conclusie komt
de Texelse CDA-fractie na analyse
van het lijvige rapport. Gelijke tarie
ven moeten van de baan, aldus het
CDA. In plaats daarvan moet een ta
riefsysteem worden opgezet, met
mogelijke bijdragen van de overheid
(rijk, provincie, gemeente) en met de
vindingrijkheid van Teso zelf.
Hoge bootkosten bij bezoek aan het
ziekenhuis, familiebezoek, sport
wedstrijden, concerten en andere
evenementen zijn gevolgen van het
rapport, die de Texelaars niet kunnen
ontlopen. Het CDA vindt dat de so
ciale gevolgen van een duurder boot
kaartje voor de eilandbevolking zwaar
wegen. In het Erasmus-rapport is dit
belang echter ondergeschikt aan het
economisch belang.
Het CDA kraakt het rapport niet, zo
als de PvdA-fractie in een eerder sta
dium wél deed. PvdA-voorman Van
der Kooi verwees het hele rapport
toen rechtstreeks naar de prullen
mand. „Daarmee zouden de opstel
lers van dit op zich gedegen stuk
tekort worden gedaan", aldus schrijft
fractievoorzitter Gelein Jansen. De
CDA'er vindt dat de onderzoekers
echter een uitgangsstelling hadden
moeten toevoegen: „Wat is het ge
volg van het nastreven van het
meest optimale voor zowel Teso als
de welvaart op Texel, voor het socia
le verkeer van en naar het eiland?"
Het CDA trekt een vergelijking met
de tarievenontwikkeling van de veer
diensten in Zeeland. In herinnering
wordt het jaar 1980 gebracht. Met
de nota „Zoute Veren" in het achter
hoofd werd toen een daling van de
veertarieven verwacht. „Nu, twaalf
jaar later, zien we dat de Teso-
tarieven ten opzichte van de Zeeuw
se veren meer dan trendmatig zijn
gestegen wanneer het om personen-
en vrachtvervoer gaat. Kijken we
naar het bootkaartje voor personen,
fietsen en brommers, dan blijkt dat
het verschil van toen (was ƒ3,70) in
zoverre niet meer te meten valt, dat
het verschil nu het gehele prijskaartje
van Teso is (met of zonder toekom
stige verhoging), omdat deze groep
in Zeeland nu gratis wordt vervoerd."
Het valt het CDA verder op dat de
Erasmus-onderzoekers blijkbaar niet
hebben bekeken of een efficiëntere
bedrijfsvoering van "Jpso tot de moge
lijkheden behoort. Bijvoorbeeld kan
onderzocht worden of een andere
dienstregeling mogelijk is. Het CDA
denkt aan bijvoorbeeld een vroegere
boot en nachtboot, wat gunstig zou
zijn voor vracht- en sociaal verkeer).
Ook het aantal afvaarten zou onder
de loep moeten worden genomen.
Vermindering van het aantal over
tochten wordt door het CDA van de
hand gewezen, maar uitbreiding ziet
men wel zitten. Extra kosten voor
Teso kunnen eventueel worden opge
vangen via arrangementen met een
„inclusief-bootkaart'
Als het aan de CDA-fractie ligt,
mogen b en w niet reageren in
de krant reageren op artikelen
die eerder in diezelfde krant heb
ben gestaan. Het CDA veroor
deelt wethouder Barendregt, die
vorige week in de Texelse Cou
rant inging op eerder gedane uit
latingen van Teso-directeur
Hoogerheide. Volgens het CDA
had Barendregt hooguit mogen
reageren als hij op persoonlijke ti
tel had gesproken of als Teso
een brief aan b en w zou hebben
gestuurd. „Wij hebben bezwaar
tegen discussiëren via de krant,
waar het gemeente(raads)zaken
betreft", aldus fractieleider Ge
lein Jansen. De redactie vraagt
zich nu af of we dit stukje vol
gens de CDA-normen eigenlijk
wel mogen plaatsen....
het altijd hollen of stilstaan is, zijn
deze koelcontainers ideaal. Voordeel
van dit systeem is dat de gevangen
vis sneller kan worden gekoeld." J.
Plug, controleur op de visafslag in IJ-
muiden, reageert instemmend. „Mits
het goed wordt toegepast is het een
prima systeem, dat zeker navolging
verdient.
Drijver betreurt het dat spanmaat de
TX 37 niet voor de prijs in aanmer
king komt. „Onze viskwaliteit kan
nooit veel verschillen. De prijs is al zo
vaak aan twee kotters uitgereikt. On
ze spanmaat is hierdoor ten onrechte
in diskrediet gebracht", meent de
schipper.
Afzet
Controleur Plug bestrijdt deze opvat
ting. „We hebben nauwkeurig gecon
troleerd. Het ontliep elkaar inderdaad
niet veel, maar de TX33 leverde toch
de beste kwaliteit haring. Vers en on
beschadigd." Een eigenschap die de
afnemers zeker moet aanspreken. Of
de kwaliteit in de prijs tot uiting
komt is volgens Drijver niet met ze
kerheid te zeggen. „Wij vissen op
contractbasis en krijgen een vaste
prijs voor de vis. (ƒ0,50 per kg ha
ring). Wel is het zo dat wij een onbe
perkte afzet hebben. Onze vis blijft,
in tegenstelling tot haring die op de
oude manier wordt bewaard, nooit
onverkocht. Het netto resultaat is er
wel door verbeterd."
De overstap op tubs werd door de
zevenkoppige bemanning met gejuich
begroet. „Het gesjouw met viskisten
is verleden tijd. Deze containers kun
nen alleen met een heftruck worden
verplaatst." Omdat dit ook op volle
zee moet gebeuren schafte Drijver
een heftruck aan waarmee aan boord
kan worden gereden. Dé truck moest
daarvoor wel speciaal worden aange
past aan het dek van de kotter. Ove
rigens vist de TX 33 inmiddels
alweer op tong en schol. „Vanaf eind
augustusvissen we weer op haring."
Het vangstgebied ligt rond die tijd
aan de noordkant van Engeland. „La
ter in het seizoen zakken we met de
vis mee richting Zeeuwse kust om in
december in het Kanaal te eindigen.
Oostblok
1991 was een redelijk jaar voor de
haringvissers. De vangsten waren
goed, al stond de prijs iets onder
druk. Deels wordt dit veroorzaakt
Lees verder pagina 2