WEEKEND
Bouwbedrijf Visser koopt
opvallende oldtimer-truck
Bijscholing voor Texelse
APK-keurmeesters
HORSZEL
IN DIT NUMMER
CRYPTOGRAM
Cabaret Klunder Co
in Klif 12
Lezing BD-landbouw
Supporters mee naar
wedstrijd Feyenoord
Hobbymarkt De Koog
N.
FRANS
•0 Studio Grabowski geeft
vorm aan reclame en
drukwerk
■0 Nieuwe eigenaar voor
Loodsmansduin
restaurant
•0* Voortaan drie films per
week in de bioscoop
-v- Bericht uit de ruimte
over luisteren naar de
buren
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1992
PAGINA 7
Door Roy Helleman
Horszei
„Visch en Fruit"
In 1984 won Bert Klunder samen met
zijn toenmalige partner Co van Diemen
het Camarettenfestival, dat in die tijd
nog in Delft plaatsvond. Echter na drie
succesvolle jaren hield dit duo op te be
staan. Beide heren gingen hun eigen
kant op en zodoende werd het een paar
jaar stil rond Klunder Co. Bert Klun
der was nogal in de ban geraakt van het
regisseren van andere cabaretiers. Zo
Het Vormings- en Ontwikkelingswerk
houdt woensdag in d'Ouwe Ulo een le
zing over de biologisch-dynamische
landbouw. De lezing begint om 20.15
uur, de toegang bedraagt f6,=.
De lezing wordt gehouden door Minne
Schulting, biologisch-dynamische boer
'n Schoorl. Bij deze vorm van landbouw
denken we vaak alleen aan de wormste
kige appeltjes of de groententuin van
iemand met geitewollen sokken. Maar
ook in Wageningen begint men zo lang
zamerhand de BD-landbouw serieus te
nemen. De gedachte dat het huidige
landbouwbeleid op den duur stuk loopt,
wint steeds meer terrein. Wat aan de ene
kant aan produktieverhoging en rende
mentsverbetering wordt gedaan, gaat aan
de andere kant verloren door milieube
derf, overproduktie en erosie. Een sa
menhangende visie op aarde en mens
kan in deze doolhof uitkomst bieden.
Voor verdere inlichtingen kan contact
worden opgenomen met de administra
te van de Stichting Ondersteuning Wel
zijnswerk, telefoon 15582.
was hij onder meer de regisseur van de
laatste programma's van Brigitte Kaan
dorp, Vincent Bijlo en Jaap Mulder. Co
van Diemen staat overigens in maart op
het Klif-podium als medewerker aan het
programma over Cabaret Lurelei.
Min of meer uit liefhebberij schreef Klun
der, tussen de bedrijven door, weer een
programma voor zichzelf, die de veel
zeggende titel „Visch en Fruit" meekreeg
en waarin hij wordt bijgestaan door de
jonge MYLOU FRENCKEN. Zij heeft zo
juist de opleiding aan de Kleinkunst Aca
demie afgerond. In haar examenjaar won
Mylou de creativiteitsprijs en tijdens de
grote finale van het jongste Camaretten
festival in Rotterdam - 23 november 1991
- eindigde zij niet alleen als tweede maar
veroverde ze en passant ook de Persoon
lijkheidsprijs.
„Visch en Fruit" is een poging de gren
zen te verkennen tussen toneel en caba
ret, waarin Bert Klunder de rol speelt van
Henk Zwakjes, een teruggetrokken le
vende man die gevraagd is om in het
theater zijn verhalen te komen vertellen.
Onderweg naar het theater pikt hij een
meisje op. Zij verstoort echter een wan
kel evenwicht. Fen komische en ontroe
rende voorstelling.
Omdat Klunder als regisseur van ande
ren beseft hoe belangrijk de (begelei
ding van iemand van buitenaf is, heeft
ook hij een regisseur aangetrokken in de
persoon van Kees Prins. De tekstredactie
was in handen van George Groot, mu
ziek van Jeroen Gebhardt en Michiel
Jansen.
Klif 12, Den Hoorn, Zondag 16 februari,
aanvang 20.30 uur
Entree f15,00, vriendenprijs f12,50. Te
lefoon 19633.
Naast de oude ijsfabriek, waar bouwbe
drijf Visser haar basis heeft, staat een
oude DAF-vrachtwagen. Ik keek tevens
op van het nieuwe kantoorgebouw dat
bijna klaar is. Een nostalgisch bouw
werk, dat als een aanwinst kan worden
beschouwd voor het achttienjarige
bouwbedrijf, dat met 25 medewerkers
veel renovatie- en restauratiewerk doet.
Visser Bouwbedrijf is gevestigd in een
pand aan de Schilderweg, dat ooit dienst
deede als vispuffabriek. Pas daarna werd
het een ijsfabriek. Alleen de palen aan
de ingang van het terrein, waar eens de
netten hingen te drogen, doen nog den
ken aan dit visserij-verleden.
Vissers bouwbedrijf heeft een bijzondere
old-timer gekocht. Dat lijkt een rage te
worden op Texel. Nu ben ik van huis uit
meer onderlegd in maritieme zaken,
maar voor deze keer heb ik me even in
een vrachtwagen verdiept.
PAF OF LEYLAND?
Het geïnstalleerde vermogen komt van
Daf. Van origine is het een Engels type
motor, om precies te zijn van Leyland,
maar er is in de loop der tijd zoveel aan
veranderd dat het een Daf mag worden
genoemd. Voor de liefhebbers: het is een
dieselmotor, type DA475, heeft acht ci
linders, is viertakt en maakt 2500 toeren.
De cilinderinhoud is 4,7 liter. Dus al die
„blitz-kickers" met grote Mercedessen of
BMW's hoeven zich niets te verbeelden.
Deze Daf heeft meer cc's. Het nuttige
vermogen is 100 pk. Honderd pk? Met
zoveel vermogen willen we niet eens op
de boegschroef varen.
BEGRENZER?
Om het beestje aan de praat te krijgen,
moet er minimaal een halve minuut wor
den voorgegloeid. Ja, deze Daf, type
A-16-DA, is wel een oud beestje, hoor.
Hoe oud hij ook mag zijn, dit type auto
was zijn tijd ver vooruit. Al dat gezeur
van May-Weggen over snelheidsbegren
zers is immers voor deze wagen niet no
dig. Met wind en tij mee loopt hij niet
harder dan tachtig of vijfentachtig kilo-
meter per uur. Deze vrachtwagen met
neus („torpedo" blijkt dat te heten) werd
in 1957 voor het eerst als chassis gele
verd. In 1958 werd ook de cabine er bij
geleverd. Moest voor die tijd in de open
lucht worden gestuurd? Even ons licht
opgestoken bij Hans Witte, die weet im
mers alles van vrachtwagens. Nu schijnt
het normaal te zijn dat vrachtwagenchas-
sis met assen en motor zo kaal worden
verkocht. De eigenaar kan er dan zelf
een carosseriebedrijf bij zoeken. Een
duidelijk voorbeeld zijn autobussen.
Daar ziet u vaak andere merken op
staan, bijvoorbeeld Den Ouden, Hainje,
Van Hooi, BOVA, enzovoorts. Witte stort
te een stortvloed van technische gege
vens over mij uit.
Deze Daf heeft een hydraulisch rem-
systeem dat vacuüm wordt bekrachtigd.
De versnelling is niet gesynchroniseerd,
er moet dus dubbel worden „geklutst"
(gekoppeld). Er zijn vijf versnellingen
plus een achteruit. Die vijf versnellingen
kunnen weer worden gedeeld, zodat er
tien versnellingen ontstaan. Dientenge
volge heet de achteras een „two-speed"
De achterover kiepende bak is van het fa
brikaat NETAM en wordt door twee hy
draulische cilinders omhoog gedrukt. Er
staat ook een TICO hydraulische kraan
op de wagen, die 3V2 ton op een sprei
van een meter kan tillen. Op ongeveer
5'/2 meter is dat nog ton. Dit was de
reden dat Martin Visser de wagen kocht.
In de bouw is dit namelijk zeer
bruikbaar.
Het laadvermogen van de vrachtwagen is
4Vi ton. Totaal weegt de wagen, plus vol
le belading, WA ton. De inhoud van de
tank bedraagt ongeveer zestig liter. Dit is
niet zoveel, echter in aanmerking geno
men dat deze auto eigendom was van
RWS (aan de overkant) is het voldoende.
Het eigen materiaal van RWS hoeft na
melijk geen lange afstanden te rijden.
Een vrachtauto als deze Daf zal onge
twijfeld hoofdzakelijk ten behoeve van
kantonnierswerk zijn ingezet.
Deze, nog geheel in de originele staat
verkerende truck, heeft slechts 100.000
kilometer gelopen. Het bouwjaar is 1970.
Twee jaar later is Daf gestopt met de pro-
duktie van dit type auto, dat zo'n vijftien
jaar op de markt is geweest. Eerst heeft
een mesthandelaar de auto van RWS ge
kocht, later verkocht deze hem aan een
handelaar in scheepsmotoren in Groot
ebroek.
OPKNAPPEN
Wie moet nu eigenlijk met deze bejaarde
dame op pad? Welnu, dat is Leon de Wit,
en Texelaar die thans in Nieuwe Niedorp
woont. Om op deze fraaie truck te mo
gen rijden, heeft hij eerst de dochter van
Martin Visser geschaakt. Vervolgens ex
porteerde hij haar naar Nieuwe Niedorp
en wil Visser zijn dochter terug, dan
moet hij eerst aan Leon beloven dat hij
op de Daf-torpedo mag rijden...
Het plan om de wagen bijvoorbeeld in
de bouwvakvakantie op te knappen, is
nog vrij vaag. Dat hangt er namelijk van
af hoe de wagen in de praktijk bevalt. Wij
hopen dat dat positief zal zijn.
Texelse voetballiefhebbers kunnen zon
dag de wedstrijd Feyenoord-Vitesse be
zoeken voor slechts de prijs van het
entreekaartje (f22,50, plaats op de over
dekte zittribune). Wie mee wil naar sta
dion De Kuip in Rotterdam, moet zich
aanmelden bij Piet Zijm (tel. 19576) of
Henk Spigt (tel. 19627). Zij zijn beide
jeugdleider van junioren BI van Texelse
Boys, die zondag naar deze wedstrijd
gaan. Omdat er in de bus nog plaats over
is, worden nu ook anderen in de gele
genheid gesteld. De reis wordt financieel
mogelijk gemaakt door de Vrienden van
de Boys, Van Sambeek Truckservice en
Texeltours. Vertrokken wordt met de boot
van 10.05 uur, terug om 18.35 of 19.35
Geslaagd
Ramon van Tongelen uit De Cocksdorp
heeft het SVH-diploma vakbekwaamheid
cafébedrijf behaald. Hij is werkzaam bij
strandpaviljoen De Krim.
In de dorpskelder van De Koog wordt za
terdag en zondag een hobbymarkt ge
houden. Circa twaalf Texelse hobbyisten
demonstreren hun vrijetijdsbesteding en
bieden produkten te koop aan. Te koop
aangeboden wordt o.m. zelfgemaakt
patchwork, schilderijen, sieraden en
poppen. De dorpskelder, Boodtlaan 8, is
zaterdag geopend van 14.00 tot 22.00
uur. Zondag kunnen belangstellenden op
de markt terecht tussen 14.00 en 17.00
uur.
IFoto Ben Koning)
Ook al heeft de gemeente Texel
geen enkele financiële claim meer
op Jarino", wil dat nog niet zeggen
dat wij niets meer met dat stelletje te
maken hebben. De Groningse recht
bank eist tegen de baas van het hele
spul, ene A.H.N., twee jaar gevange
nisstraf, een fikse geldboete en te
rugbetaling van f.234.000,=, weder
rechtelijk verkregen door duistere
privéhandeltjes. Ja,ja. N. weet nooit
ergens van. Zo ontkent hij officiële
afspraken over het gebruik van de
schouwburgzaal van De Linde
boom. Hij heeft altijd wel een
smoes, verschuilt zich achter on
grijpbare organisaties, lacht ieder
een uit en doet of z'n neus bloedt.
De Texelse samenleving kijkt mach
teloos toe en vraagt zich af wat er
nog voor kwalijke zaakjes aan de
hand kunnen zijn. Dit is het mo
ment om het conflict over de zaal
van De Lindeboom definitief op te
lossen. N. zal wel weer roepen dat
het juridisch en zakelijk niets met el
kaar heeft te maken, maar dat gelo
ven we toch al lang niet meer
Dertien Texelse automonteurs, die zijn erkend als APK-keurmeesters, volgden onlangs
een bijscholingsavond in Bos en Zee te De Koog. Sinds september zijn namelijk de
APK-milieu-eisen verscherpt.
De techniek in de auto-industrie is de laatste jaren sterk verbeterd. De uitstoot van
schadelijke gassen is sterk teruggebracht, maar er is verschil tussen de diverse mer
ken. Nu zijn de merken ingedeeld in categorieën en vopr elke rubriek geldt een
norm. Het innovatie- en onderwijscentrum Innovam uit Voorschoten heeft een cursus
opgezet waarin wordt uitgelegd hoe keurmeesters met deze normen moeten omgaan.
Aanvankelijk zou deze bijscholing aan de overkant worden gehouden, maar gezien
de animo van Texelse zijde, werd besloten op Texel een avond te organiseren.
Cursusleider R. Adriaanse was zeer te spreken over de deelnemers. „Een enthousiaste
ploeg. De keurmeesters zijn verplicht eens in de twee jaar een heroriëntatie te vol
gen. Deze cursus is echter niet verplicht, maar alleen bedoeld om de vakbekwaam
heid te verhogen. Het is een gunstige zaak dat er zoveel belangstelling voor is."
Door Rein van der Vis
Horizontaal:
I. Die kunst is ook te vinden in zeep o.i
6. Walvis in de kor.
7. Bolletje op stap.
8. De dokter in de misdaad.
9. Vis in ruste.
10. Belachelijke voorstelling.
II. Duitse binnenschepen.
12. Post uit Mali.
Vertikaal:
1. Testhaan.
2. Oud-katholieken zijn in orde
3. Azijn.
4. Kunstleer.
5. Zin van het bestaan.
Frankrijk is een prachtig land waar het goed toeven is met tent of caravan. Me
neren met alpinopetjes op maken daar wijnen van door de zon gestoofde drui
ven. Een land vol terrasjes met luchtige kleding. Een land vol zomer. Als ze
het daarbij hielden was er niets aan de hand. De chauvinistische Fransen wil
len echter weer alles, zelfs de Olympische winterspelen. Dat kon dus nooit wat
worden. De opening was wel aardig, maar dat had dan ook weinig met het
weer te maken. Daarna: waardeloos. Aan het ijshockey willen wij Nederlan
ders niet eens meedoen. Het niveau van kunstschaatsen is na Sjoukje Dijkstra
behoorlijk achteruitgegaan. Onze bobslee-coureurs mogen niet meedoen, ter
wijl we toch bijna de besten zijn. Onze ballet ski-ster was, buiten de finalisten,
de beste van allemaal. Daar maakten die Fransen dus meteen een demon stra-
tiesport van, dus telt het niet echt. Schaatsen dan. Dames. De een heeft een
binnenbocht-onvriendelijke techniek, de ander valt en Neerlands hoop in kou-
we dagen rijdt een scheve schaats. Ze blijkt ook nog eigenzinnig te zijn en dat
mag niet. In Calgary wilde heel Nederland toch nog met haar trouwenDan
blijft alleen Ard Schenk over. Nu is hij regelaar, maar mag dat alleen op laag
niveau. Kortom, alles is daar met de Franse slag georganiseerd. De opening
was wel leuk, maar voor de rest moet ik als Nederlander zeggen: waardeloos.
D. WITTE ROEPER
y