WEEKEND Bouwbedrijf Visser koopt opvallende oldtimer-truck Bijscholing voor Texelse APK-keurmeesters HORSZEL IN DIT NUMMER CRYPTOGRAM Cabaret Klunder Co in Klif 12 Lezing BD-landbouw Supporters mee naar wedstrijd Feyenoord Hobbymarkt De Koog N. FRANS •0 Studio Grabowski geeft vorm aan reclame en drukwerk ■0 Nieuwe eigenaar voor Loodsmansduin restaurant •0* Voortaan drie films per week in de bioscoop -v- Bericht uit de ruimte over luisteren naar de buren VRIJDAG 14 FEBRUARI 1992 PAGINA 7 Door Roy Helleman Horszei „Visch en Fruit" In 1984 won Bert Klunder samen met zijn toenmalige partner Co van Diemen het Camarettenfestival, dat in die tijd nog in Delft plaatsvond. Echter na drie succesvolle jaren hield dit duo op te be staan. Beide heren gingen hun eigen kant op en zodoende werd het een paar jaar stil rond Klunder Co. Bert Klun der was nogal in de ban geraakt van het regisseren van andere cabaretiers. Zo Het Vormings- en Ontwikkelingswerk houdt woensdag in d'Ouwe Ulo een le zing over de biologisch-dynamische landbouw. De lezing begint om 20.15 uur, de toegang bedraagt f6,=. De lezing wordt gehouden door Minne Schulting, biologisch-dynamische boer 'n Schoorl. Bij deze vorm van landbouw denken we vaak alleen aan de wormste kige appeltjes of de groententuin van iemand met geitewollen sokken. Maar ook in Wageningen begint men zo lang zamerhand de BD-landbouw serieus te nemen. De gedachte dat het huidige landbouwbeleid op den duur stuk loopt, wint steeds meer terrein. Wat aan de ene kant aan produktieverhoging en rende mentsverbetering wordt gedaan, gaat aan de andere kant verloren door milieube derf, overproduktie en erosie. Een sa menhangende visie op aarde en mens kan in deze doolhof uitkomst bieden. Voor verdere inlichtingen kan contact worden opgenomen met de administra te van de Stichting Ondersteuning Wel zijnswerk, telefoon 15582. was hij onder meer de regisseur van de laatste programma's van Brigitte Kaan dorp, Vincent Bijlo en Jaap Mulder. Co van Diemen staat overigens in maart op het Klif-podium als medewerker aan het programma over Cabaret Lurelei. Min of meer uit liefhebberij schreef Klun der, tussen de bedrijven door, weer een programma voor zichzelf, die de veel zeggende titel „Visch en Fruit" meekreeg en waarin hij wordt bijgestaan door de jonge MYLOU FRENCKEN. Zij heeft zo juist de opleiding aan de Kleinkunst Aca demie afgerond. In haar examenjaar won Mylou de creativiteitsprijs en tijdens de grote finale van het jongste Camaretten festival in Rotterdam - 23 november 1991 - eindigde zij niet alleen als tweede maar veroverde ze en passant ook de Persoon lijkheidsprijs. „Visch en Fruit" is een poging de gren zen te verkennen tussen toneel en caba ret, waarin Bert Klunder de rol speelt van Henk Zwakjes, een teruggetrokken le vende man die gevraagd is om in het theater zijn verhalen te komen vertellen. Onderweg naar het theater pikt hij een meisje op. Zij verstoort echter een wan kel evenwicht. Fen komische en ontroe rende voorstelling. Omdat Klunder als regisseur van ande ren beseft hoe belangrijk de (begelei ding van iemand van buitenaf is, heeft ook hij een regisseur aangetrokken in de persoon van Kees Prins. De tekstredactie was in handen van George Groot, mu ziek van Jeroen Gebhardt en Michiel Jansen. Klif 12, Den Hoorn, Zondag 16 februari, aanvang 20.30 uur Entree f15,00, vriendenprijs f12,50. Te lefoon 19633. Naast de oude ijsfabriek, waar bouwbe drijf Visser haar basis heeft, staat een oude DAF-vrachtwagen. Ik keek tevens op van het nieuwe kantoorgebouw dat bijna klaar is. Een nostalgisch bouw werk, dat als een aanwinst kan worden beschouwd voor het achttienjarige bouwbedrijf, dat met 25 medewerkers veel renovatie- en restauratiewerk doet. Visser Bouwbedrijf is gevestigd in een pand aan de Schilderweg, dat ooit dienst deede als vispuffabriek. Pas daarna werd het een ijsfabriek. Alleen de palen aan de ingang van het terrein, waar eens de netten hingen te drogen, doen nog den ken aan dit visserij-verleden. Vissers bouwbedrijf heeft een bijzondere old-timer gekocht. Dat lijkt een rage te worden op Texel. Nu ben ik van huis uit meer onderlegd in maritieme zaken, maar voor deze keer heb ik me even in een vrachtwagen verdiept. PAF OF LEYLAND? Het geïnstalleerde vermogen komt van Daf. Van origine is het een Engels type motor, om precies te zijn van Leyland, maar er is in de loop der tijd zoveel aan veranderd dat het een Daf mag worden genoemd. Voor de liefhebbers: het is een dieselmotor, type DA475, heeft acht ci linders, is viertakt en maakt 2500 toeren. De cilinderinhoud is 4,7 liter. Dus al die „blitz-kickers" met grote Mercedessen of BMW's hoeven zich niets te verbeelden. Deze Daf heeft meer cc's. Het nuttige vermogen is 100 pk. Honderd pk? Met zoveel vermogen willen we niet eens op de boegschroef varen. BEGRENZER? Om het beestje aan de praat te krijgen, moet er minimaal een halve minuut wor den voorgegloeid. Ja, deze Daf, type A-16-DA, is wel een oud beestje, hoor. Hoe oud hij ook mag zijn, dit type auto was zijn tijd ver vooruit. Al dat gezeur van May-Weggen over snelheidsbegren zers is immers voor deze wagen niet no dig. Met wind en tij mee loopt hij niet harder dan tachtig of vijfentachtig kilo- meter per uur. Deze vrachtwagen met neus („torpedo" blijkt dat te heten) werd in 1957 voor het eerst als chassis gele verd. In 1958 werd ook de cabine er bij geleverd. Moest voor die tijd in de open lucht worden gestuurd? Even ons licht opgestoken bij Hans Witte, die weet im mers alles van vrachtwagens. Nu schijnt het normaal te zijn dat vrachtwagenchas- sis met assen en motor zo kaal worden verkocht. De eigenaar kan er dan zelf een carosseriebedrijf bij zoeken. Een duidelijk voorbeeld zijn autobussen. Daar ziet u vaak andere merken op staan, bijvoorbeeld Den Ouden, Hainje, Van Hooi, BOVA, enzovoorts. Witte stort te een stortvloed van technische gege vens over mij uit. Deze Daf heeft een hydraulisch rem- systeem dat vacuüm wordt bekrachtigd. De versnelling is niet gesynchroniseerd, er moet dus dubbel worden „geklutst" (gekoppeld). Er zijn vijf versnellingen plus een achteruit. Die vijf versnellingen kunnen weer worden gedeeld, zodat er tien versnellingen ontstaan. Dientenge volge heet de achteras een „two-speed" De achterover kiepende bak is van het fa brikaat NETAM en wordt door twee hy draulische cilinders omhoog gedrukt. Er staat ook een TICO hydraulische kraan op de wagen, die 3V2 ton op een sprei van een meter kan tillen. Op ongeveer 5'/2 meter is dat nog ton. Dit was de reden dat Martin Visser de wagen kocht. In de bouw is dit namelijk zeer bruikbaar. Het laadvermogen van de vrachtwagen is 4Vi ton. Totaal weegt de wagen, plus vol le belading, WA ton. De inhoud van de tank bedraagt ongeveer zestig liter. Dit is niet zoveel, echter in aanmerking geno men dat deze auto eigendom was van RWS (aan de overkant) is het voldoende. Het eigen materiaal van RWS hoeft na melijk geen lange afstanden te rijden. Een vrachtauto als deze Daf zal onge twijfeld hoofdzakelijk ten behoeve van kantonnierswerk zijn ingezet. Deze, nog geheel in de originele staat verkerende truck, heeft slechts 100.000 kilometer gelopen. Het bouwjaar is 1970. Twee jaar later is Daf gestopt met de pro- duktie van dit type auto, dat zo'n vijftien jaar op de markt is geweest. Eerst heeft een mesthandelaar de auto van RWS ge kocht, later verkocht deze hem aan een handelaar in scheepsmotoren in Groot ebroek. OPKNAPPEN Wie moet nu eigenlijk met deze bejaarde dame op pad? Welnu, dat is Leon de Wit, en Texelaar die thans in Nieuwe Niedorp woont. Om op deze fraaie truck te mo gen rijden, heeft hij eerst de dochter van Martin Visser geschaakt. Vervolgens ex porteerde hij haar naar Nieuwe Niedorp en wil Visser zijn dochter terug, dan moet hij eerst aan Leon beloven dat hij op de Daf-torpedo mag rijden... Het plan om de wagen bijvoorbeeld in de bouwvakvakantie op te knappen, is nog vrij vaag. Dat hangt er namelijk van af hoe de wagen in de praktijk bevalt. Wij hopen dat dat positief zal zijn. Texelse voetballiefhebbers kunnen zon dag de wedstrijd Feyenoord-Vitesse be zoeken voor slechts de prijs van het entreekaartje (f22,50, plaats op de over dekte zittribune). Wie mee wil naar sta dion De Kuip in Rotterdam, moet zich aanmelden bij Piet Zijm (tel. 19576) of Henk Spigt (tel. 19627). Zij zijn beide jeugdleider van junioren BI van Texelse Boys, die zondag naar deze wedstrijd gaan. Omdat er in de bus nog plaats over is, worden nu ook anderen in de gele genheid gesteld. De reis wordt financieel mogelijk gemaakt door de Vrienden van de Boys, Van Sambeek Truckservice en Texeltours. Vertrokken wordt met de boot van 10.05 uur, terug om 18.35 of 19.35 Geslaagd Ramon van Tongelen uit De Cocksdorp heeft het SVH-diploma vakbekwaamheid cafébedrijf behaald. Hij is werkzaam bij strandpaviljoen De Krim. In de dorpskelder van De Koog wordt za terdag en zondag een hobbymarkt ge houden. Circa twaalf Texelse hobbyisten demonstreren hun vrijetijdsbesteding en bieden produkten te koop aan. Te koop aangeboden wordt o.m. zelfgemaakt patchwork, schilderijen, sieraden en poppen. De dorpskelder, Boodtlaan 8, is zaterdag geopend van 14.00 tot 22.00 uur. Zondag kunnen belangstellenden op de markt terecht tussen 14.00 en 17.00 uur. IFoto Ben Koning) Ook al heeft de gemeente Texel geen enkele financiële claim meer op Jarino", wil dat nog niet zeggen dat wij niets meer met dat stelletje te maken hebben. De Groningse recht bank eist tegen de baas van het hele spul, ene A.H.N., twee jaar gevange nisstraf, een fikse geldboete en te rugbetaling van f.234.000,=, weder rechtelijk verkregen door duistere privéhandeltjes. Ja,ja. N. weet nooit ergens van. Zo ontkent hij officiële afspraken over het gebruik van de schouwburgzaal van De Linde boom. Hij heeft altijd wel een smoes, verschuilt zich achter on grijpbare organisaties, lacht ieder een uit en doet of z'n neus bloedt. De Texelse samenleving kijkt mach teloos toe en vraagt zich af wat er nog voor kwalijke zaakjes aan de hand kunnen zijn. Dit is het mo ment om het conflict over de zaal van De Lindeboom definitief op te lossen. N. zal wel weer roepen dat het juridisch en zakelijk niets met el kaar heeft te maken, maar dat gelo ven we toch al lang niet meer Dertien Texelse automonteurs, die zijn erkend als APK-keurmeesters, volgden onlangs een bijscholingsavond in Bos en Zee te De Koog. Sinds september zijn namelijk de APK-milieu-eisen verscherpt. De techniek in de auto-industrie is de laatste jaren sterk verbeterd. De uitstoot van schadelijke gassen is sterk teruggebracht, maar er is verschil tussen de diverse mer ken. Nu zijn de merken ingedeeld in categorieën en vopr elke rubriek geldt een norm. Het innovatie- en onderwijscentrum Innovam uit Voorschoten heeft een cursus opgezet waarin wordt uitgelegd hoe keurmeesters met deze normen moeten omgaan. Aanvankelijk zou deze bijscholing aan de overkant worden gehouden, maar gezien de animo van Texelse zijde, werd besloten op Texel een avond te organiseren. Cursusleider R. Adriaanse was zeer te spreken over de deelnemers. „Een enthousiaste ploeg. De keurmeesters zijn verplicht eens in de twee jaar een heroriëntatie te vol gen. Deze cursus is echter niet verplicht, maar alleen bedoeld om de vakbekwaam heid te verhogen. Het is een gunstige zaak dat er zoveel belangstelling voor is." Door Rein van der Vis Horizontaal: I. Die kunst is ook te vinden in zeep o.i 6. Walvis in de kor. 7. Bolletje op stap. 8. De dokter in de misdaad. 9. Vis in ruste. 10. Belachelijke voorstelling. II. Duitse binnenschepen. 12. Post uit Mali. Vertikaal: 1. Testhaan. 2. Oud-katholieken zijn in orde 3. Azijn. 4. Kunstleer. 5. Zin van het bestaan. Frankrijk is een prachtig land waar het goed toeven is met tent of caravan. Me neren met alpinopetjes op maken daar wijnen van door de zon gestoofde drui ven. Een land vol terrasjes met luchtige kleding. Een land vol zomer. Als ze het daarbij hielden was er niets aan de hand. De chauvinistische Fransen wil len echter weer alles, zelfs de Olympische winterspelen. Dat kon dus nooit wat worden. De opening was wel aardig, maar dat had dan ook weinig met het weer te maken. Daarna: waardeloos. Aan het ijshockey willen wij Nederlan ders niet eens meedoen. Het niveau van kunstschaatsen is na Sjoukje Dijkstra behoorlijk achteruitgegaan. Onze bobslee-coureurs mogen niet meedoen, ter wijl we toch bijna de besten zijn. Onze ballet ski-ster was, buiten de finalisten, de beste van allemaal. Daar maakten die Fransen dus meteen een demon stra- tiesport van, dus telt het niet echt. Schaatsen dan. Dames. De een heeft een binnenbocht-onvriendelijke techniek, de ander valt en Neerlands hoop in kou- we dagen rijdt een scheve schaats. Ze blijkt ook nog eigenzinnig te zijn en dat mag niet. In Calgary wilde heel Nederland toch nog met haar trouwenDan blijft alleen Ard Schenk over. Nu is hij regelaar, maar mag dat alleen op laag niveau. Kortom, alles is daar met de Franse slag georganiseerd. De opening was wel leuk, maar voor de rest moet ik als Nederlander zeggen: waardeloos. D. WITTE ROEPER y

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 7