Parijse schrijver maakt furore met Texelse roman VVN-afdeling denkt kritisch mee over verkeersmaatregelen Texels vliegtuig maakt noodlanding in weiland KORT TEXELS de Texel" op Franse televisie Thuiszorg: fusie met regio voor betere dienstverlening Pilote (21) zet toestel veilig aan de grond Oliespoor naar De Cocksdorp 38' DINSDAG 31 MAART 1992 TEXELSE COURANT PAGINA 5 j.U„U .'.Ü..MIILU. Documentaires. Wethouder Barendregt liet uitkomen dat afname van het aantal ongeluk ken op Texel voor een belangrijk deel bereikt moet worden door gedrags beïnvloeding, één der taken van de nieuwe VVN-afdeling. Daarbij kan ge bruik worden gemaakt van het fraaie voorlichtingsmateriaal dat VVN be schikbaar heeft. De wethouder over handigde symbolisch het door de gemeente beschikbaar gestelde start- Pas na de noodlanding slaagde de pilote er, onder toeziend oog van de passagiers, in de motor weer draaiende te krijgen. Het ongebruikelijke tafereel trok zondagmiddag veel bekijks. Inzet: Karen Peerenboom. (Foto Gerard Timmerman) Op Texel gebeuren steeds meer ver keersongelukken. Dat is voor de ge meente zeer teleurstellend, omdat de laatste jaren veel kostbare ver- keersvoorzieningen (fietspaden, link- safvakken, reconstructies, verkeersremmers, etc.) zijn gemaakt waarmee juist vermindering van het aantal ongelukken was beoogd. Dat is een van de problemen waarmee de afdeling Texel van Veilig Verkeer Nederland zich zal bezig houden. Een directe aanleiding is er zeer bin nenkort in de vorm van het Verkeers- veiligheidsplan Texel. Hierop wees wethouder Klaas Baren dregt toen vrijdagmiddag de nieuwe VVN-afdeling officieel werd geïnstal leerd in het raadhuis. Belangrijk is dat de afdeling een eigen kritisch geluid kan laten horen over het verkeersvei- ligheidsvraagstuk en dus zeker niet bij voorbaat het gemeentelijk beleid in deze onderschrijft. In de jaren na de oorlog werd op Texel meer dan eens een VVN- staat beschreven. De relatie tussen de eilanden is dus al eeuwen oud", steltLods. Televisie Bij kenners staat „Sven" hoog aan geschreven. Bij „Prix Renoudot", een toonaangevende literatuurprijs in Frankrijk, eindigde het boek bij de vijf brandweer heeft vrijdag op het tiaject Den Burg-De Cocksdorp op verschillende plaatsen de weg moe ten schoonspuiten. De weg was plaatselijk glad geworden door dieselolie die uit een oplegger was gelekt. II Die oplegger was de „Mammobiel" die op Texel was voor het borstkan- keronderzoek. Bij garage Kievit aan Pontweg was voor f100,- diesel olie getankt ten behoeve van het ag- at, dat in de Mammobiel wordt gebruikt als in de directe omgeving geen elektriciteitsaansluiting is. Blijk- was ergens een lek, waardoor de oplegger (die bij het Eierlandsche ftuis standplaats ging innemen)'langs de hele 13 kilometer lange route een oliespoor achterliet. avontuur geen schrammetje heeft overhouden, betekende de noodlan ding een voortijdig einde van de rondvlucht. „Het begin van de vlucht kwam nog minder onverwacht dan het einde", steekt het gezinshoofd niet zonder trots van wal. „Ik logeer hier met mijn kinderen een weekend. Vanmiddag reden we langs het vlieg veld en besloten zomaar een rond vlucht te maken." Het viertal wil geen kwaad woord horen over de koelbloedige pilote. „Tja, Karen kan het ook niet helpen dat de motor uit viel. Maar ze bleef héél kalm toen het gebeurde. Dat was voor ons een hele geruststelling. We zijn gèen mo ment in paniek geweest. Heel netjes zette ze het toestel daarop aan de grond. Even vreesde ik nog dat we in een greppel zouden stranden, geluk kig kwamen we die niet tegen en liep het goed af." Luchthavenmeester Ed de Bruin is vol lof over het krani ge optreden van de pilote. „Een heel karwei om zo'n zwaar toestel veilig aan de grond'te zetten." Vliegtuigmonteur Kortenhoeven kon tijdens een eerste inspectie de oor zaak van de motorstoring nog niet vaststellen, maar vermoedt dat door condensvorming de carburateur is be vroren. De probleemloze start aan de grond komt waarschijnlijk doordat de brandstoftoevoer weer was ontdooid. De Rijksluchtvaartdienst gaf daarom toestemming met het vliegtuig op te stijgen vanaf het weiland, hetgeen tegen de avond gebeurde. Overigens lijkt er geen zege op Piper Cherokee te rusten, want op 2 maart j.l. kwam het vliegtuig ook in het nieuws. Een rondvlucht, met een VVD-delegatie, eindigde toen voortij dig doordat op de startbaan het wiel van het toestel brak. afdeling opgericht. De laatste keer was een jaar of twintig geleden, maar die organisatie is helemaal ver waterd. Inspirator Het idee om weer een afdeling te be ginnen kwam van burgemeester Ton Schipper, die voor zijn benoeming op Texel voorzitter was van het district Drente van Veilig Verkeer Nederland. Hij heeft het altijd heel merkwaardig gevonden dat er op Texel geen afde ling was. Er was op het eiland nog wel een contactman van VVN: Niding Drenth uit Den Burg, die nu secretaris is van de nieuwe afdeling. Het bestuur bestaat verder uit J.Driehuis (voorzit ter) uit De Waal, mevrouw G. Rüngs- Wuis (penningmeester) uit De Koog, mevrouw M. Leegwater-Klimp (vice- voorzitter) uit Den Burg, B. Vlaming (lid) uit Oosterend en L. van der Veen (lid) uit De Cocksdorp. Dit gezelschap werd vrijdagmiddag geïnstalleerd door W. Palm van het Centraal Bu reau van VVN. Deze maakte duidelijk welk een ramp door de gezamenlijke verkeersongelukken in Nederland wordt aangericht, zonder dat men zich daarvan bewust is omdat de Jan Driehuis Ilinkskrijgt de voorzittershamer van W. Palm van het centraal bureau van Veilig Verkeer Nederland. Foto Harry de Graaf) slachtoffers over de tijd zijn gespreid. Sinds 1950 zijn in Nederland 80.000 verkeersdoden gevallen en twee mil joen gewonden. „Een constante mas samoord". Meer dan 90% van de ongelukken is te wijten aan menselij ke fouten en is dus vermijdbaar. Door gedragsbeïnvloeding is er wat aan te doen en de VVN speelt daarbij een belangrijke rol. Palm was blij dat er op Texel mensen zijn gevonden die de afdeling willen leiden en was in het bijzonder erkentelijk jegens Rom van Schaik, die het nodige voorberei dende werk heeft gedaan. VVN telt 18 districten met 450 afdelingen en 55000 leden. Het draait op vrijwilli gers die ondersteund worden door 80 beroepskrachten van het centraal bureau. Blijkens het Meerjarenplan Verkeersveiligheid heeft men zich als doel gesteld: 25% minder slachtof fers in. het jaar 2000. Er is dus werk aan de winkel, ook op Texel. Palm overhandigde aan het slot van zijn praatje een voorzittershamer aan Jan Driehuis, waarmee de installatie een feit was. kapitaal aan voorzitter Driehuis: f2000,-. Verder werd het woord gevoerd door mevrouw A.M. de Kruyff-Rietveld en T. Gerbrands, secretaris van het regi onaal orgaan verkeersveiligheid, de instantie die alles coördineert wat op verkeersveiligheidsgebied in Neder land gebeurt. Volgens hem is „de po litiek" op dit gebied nogal lauw. Zijn advies voor de nieuwe afdeling: „U moet een verschrikkelijk lastige club worden". Hij overhandigde een che que, bestemd voor aankoop van ac tiemateriaal. Als dank voor de voorbereidende in spanningen overhandigde de heer E. Ponjee een briefopener met pennen- set aan Rom van Schaik. Voorzitter Driehuis bracht dank voor de gemeentelijke medewerking in het algemeen waarbij hij vermeldde dat de afdeling gebruik mag maken van vergaderruimte in het raadhuis. Op zijn verzoek verklaarde burgemeester Schipper zich bereid om bescherm heer te worden van VVN-Texel. De KRO zendt op len 15 april van 18.30 tot 19.00 documentaires uit over het be lang van de Waddenzee. jgels. De politie heeft vrijdagmid- op het strand een (levende) zee- en een eidereend gevonden, die de olie zaten. De vogels wer- bij EcoMare gebracht. Een vliegtuig van Tessel-air met aan boord vier passagiers (de familie Co- nijn uit Wormer) moest zondagmid dag een noodlanding maken in een weiland bij Den Burg. Waarschijnlijk door ijsvorming in de carburateur kreeg de Piper 32 Cherokee tijdens een rondvlucht op 1500 voet (500 meter) hoogte plotseling een mo torstoring. Dankzij kordaat handelen van pilote Karen Peerenboom (21) uit Purmerend, hield geen van de inzit tenden een schrammetje over aan het avontuur. fen Franse cameraploeg streek vrijdag op het eiland neer voor Mn reportage over hun schrijvende landgenoot Jean Lods, die op hel zijn boek „Sven" heeft voltooid. Opmerkelijk is dat de ro- wan, waaraan de Parijzenaar drie jaar heeft gewerkt, zich groten deels afspeelt op Texel. In literatuurkringen in de lichtstad is het boek inmiddels lovend ontvangen. Franse lezers informeerden zelfs naar de precieze lokatie van /7e de Texel"... Na de zusterhand met Paaseiland blij- en we ook met een ander eiland aan relatie te hebben. Réunion, een win rotsachtig eiland aan de Afri- ®anse zuidkust, speelt een beschei- Mn rol in de roman. Een oude man ^en9t er, in gezelschap van zijn aan komen zoon Sven, zijn laatste le- *nsdagen voor. Het joch verzacht F verdriet van de grijsaard, nadat ens zoon het ouderlijk nest heeft fêrruild voor een eenzaam verblijf als v°gelwachter op Texel. Gek genoeg 's'nde roman het eiland bijna verla kt Eén van de weinige andere be- Woners is een invalide Vuurtorenwachter die dagelijks de zee aspeurt, in de (vergeefse) hoop dat 2|jn dochter hem nog eens komt op- jpen op zijn afgelegen post. F boek beschrijft minutieus ge kten en dialogen die zich tussen etwee eilandbewoners afspelen. L er wijdt de schrijver gedetailleerd 0verde „ongerepte" natuur. Melancholie beeft er geen spannende avon- kroman van gemaakt. Thema van b°ek is wachten, zonder besef niijd en plaats, door de hoofdper sonen, zowel op Texel als op Réuni on. De auteur ziet vogels, die net als kinderen het nest verlaten, als sym bool van het wachten. Niet zonder reden, want de geestelijk vader van het boek is namelijk zelf enthousiast vogelaar, een liefhebberij die in zijn boek tot uiting komt. Slufterduin „Als het even kan verruil ik mijn Parij se flat voor ons huisje op vakantie park „Slufterduin". In de natuur doe ik de meeste inspiratie op", vertelt Lods. Hoewel het woord Texel in het boek niet valt, noemt hij tal van an dere lokaties, zoals de vuurtoren, Mokbaai en veerboot Molengat bij de naam. „De vogelwachter in het ver haal woont zelfs in Paviljoen Drie", legt echtgenote Francoise uit in ge broken Nederlands. „Sven" is het vierde boek van de hand van Jean Lods (46). Zijn eerde re romans speelden zich af op Réuni on, het eiland waarop de auteur zijn jeugd heeft doorgebracht. Veel van zijn werken schreef hij echter op Texel. „Het idee voor dit verhaal deed ik op in een oud boekje, waarin de scheepvaart tussen Texel en Réunion Wie hulp nodig heeft van een ge zinsverzorgster, kraamhulp of het kruiswerk hoeft in de toekomst niet meer naar verschillende instanties te bellen. Door een fusie met zeven zorginstellingen in de kop van IMoordholland hoopt de Texelse ge zinszorg na de zomervakantie thuis zorg op maat te kunnen bieden. Een jaar geleden besloten de Stich ting gezinsverzorging van Den Helder, Texel en Wieringermeer, het kruis- hoogst genomineerden. Reden ge noeg voor de Franse televisie naar Texel af te reizen om hun landgenoot op lokatie (o.a. de vuurtoren en de Mokbaai) te interviewen. Meesterwerk of niet, Jean Lods, die in het dagelijks leven ingenieur is, kan van zijn schrijverstalent niet be staan. „Ik schat dat van dit boek 7000 exemplaren over de toonbank gaan." De roman is nog niet in de Texelse boekhandels verkrijgbaar. Het 224 pagina's tellende boek is slechts in de Franse uitvoering verschenen. Lods: „Maar ik hoop dat iemand die goed Frans kent „Sven" nog eens kan vertalen." werk Kop van Noordholland, het kraamcentrum Noordholland-noord, de stichting thuiszorg Westfriesland- west en de stichting voor maat schappelijk werk te kijken of onder linge samenwerking mogelijk was. Er werd een commissie gevormd met afgevaardigden van de besturen van deze, zeven instellingen, onder leiding van een onafhankelijke voorzitter, Harry Brinkman uit Den Helder. „Het is de bedoeling dat onze klanten maar naar één loket hoeven. Daar wordt gekeken welke instelling het beste aan de hulpvraag kan voldoen." Argumenten Brinkman noemt overlapping één van de grootste problemen waarmee de zeven instanties te maken hebben. Daarnaast zal de thuiszorg in de toe komst aanmerkelijk toenemen. „Ouderen blijven langer thuis en mensen worden eerder uit het zie kenhuis ontslagen om thuis verder te herstellen. Daar moeten wij op in spelen." Een derde argument dat fu sering ondersteund is efficiency en kwaliteit. Brinkman: „Onze geldge vers, het rijk en de verzekeraars, stel len bepaalde eisen aan de kwaliteit van de thuiszorg. Die kunnen we be ter garanderen als we onze krachten bundelen." De commissie heeft een samenwer kingsplan gemaakt dat momenteel door alle instellingen wordt bespro ken. Vóór de zomervakantie moeten zij zich erover uitlaten, opdat na de vakantie met de samenwerking kan worden gestart. Daarnaast moet rond die tijd ook een uitspraak worden ge daan over eventuele samenwerking met de regio Noord Kennemerland, zodat één grote regionale thuiszor ginstelling kan worden gevormd. Eilandpositie Nel Schuijl van de Texelse gezinsver zorging is tevreden over de ontwikke lingen. „Onze zelfstandigheid en de eilandpositie worden in het plan er kend. Het gaat er voornamelijk om dat opleidingen, financiële-, bestuurlij ke en administratieve zaken regionaal gebeuren. De uitvoering berust bij ons." Wie hulp nodig heeft zal in de toe komst een Texels telefoonnummer kunnen bellen. „De verzekeraar wil immers zorg bij de mensen in de buurt. Het is niet zo dat we perso neel van de overkant laten komen, behalve dan misschien in noodgeval len", aldus Nel Schuijl. Ze verzekert dat iedereen die hulp denkt nodig te hebben, zelf kan bellen. „Er hoeft niet eerst een verwijzing van een huisarts te worden gehaald." Wie er wat voor hulp krijgt, de zoge naamde „intake", zal in de toekomst door een onafhankelijk persoon ge beuren aan de hand van bepaalde criteria. „We willen hulp op maat bie den, dus in overleg met de betrokke nen. Sommigen zijn met een uurtje hulp per dag al op weg geholpen." Salarissen Nel Schuijl erkent dat de rijkssubsidie bij lange na niet voldoende is om de groeiende behoefte aan thuiszorg op te vangen. „Er zal meer geld moeten komen, aangezien ook de salarissen voor personeel in deze sector om hoog moeten. Daar wordt landelijk actie voor gevoerd." De Texelse ge zinszorg heeft momenteel voldoende personeel en geen wachtlijst. „Maar dat willen we graag zo houden." Een Franse tv-ploeg filmde schrijver Jean Lods op bij zijn huisje in vakantiepark ..Slufterduin". Geen drank. Vijf automobilisten zijn vrijdag gecontroleerd op drankge bruik. Geen van hen was is over treding. Nadat het toestel om 16.10 uur vanaf Vliegveld Texel was opgestegen liet iets ten zuiden van Den Burg de mo tor het afweten. In het vliegtuig za ten behalve de pilote, vier passagiers. Karen Peerenboom, die vergeefse po gingen deed de machine weer draai ende te krijgen, over dat moment: „Hij stopte er gewoon mee en wilde met geen mogelijkheid meer starten." De pilote raakte echter niet in paniek. De Purmerendse, die nog maar twee weken werkzaam is bij Tessel-air, koos zonder aarzelen een weiland uit dat geschikt was als alternatieve lan dingsstrip. Op het land van Maarten Roeper (De Kamp) bij Den Burg zette ze het zespersoons toestel even voor half vijf, na een geruisloze glijvlucht behoedzaam aan de grond. Op enkele meters voor de afrastering kwam het toestel tot stilstand. Onmiddellijk na de landing verliet de familie Conijn op gezag van de pilote het vliegtuig. Karen bleef echter in de cockpit ach ter en deed verwoede pogingen de motor alsnog aan de praat te krijgen. Vreemd genoeg lukte dat tóen wel. „Ik snap er niets van. Er zit voldoen de brandstof in de tank", mopperde de pilote na afloop. Voor de familie Conijn die aan het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 5