Parijse schrijver maakt
furore met Texelse roman
VVN-afdeling denkt
kritisch mee over
verkeersmaatregelen
Texels vliegtuig maakt
noodlanding in weiland
KORT TEXELS
de Texel" op Franse televisie
Thuiszorg: fusie met regio
voor betere dienstverlening
Pilote (21) zet toestel veilig aan de grond
Oliespoor naar
De Cocksdorp
38' DINSDAG 31 MAART 1992 TEXELSE COURANT PAGINA 5
j.U„U .'.Ü..MIILU.
Documentaires.
Wethouder Barendregt liet uitkomen
dat afname van het aantal ongeluk
ken op Texel voor een belangrijk deel
bereikt moet worden door gedrags
beïnvloeding, één der taken van de
nieuwe VVN-afdeling. Daarbij kan ge
bruik worden gemaakt van het fraaie
voorlichtingsmateriaal dat VVN be
schikbaar heeft. De wethouder over
handigde symbolisch het door de
gemeente beschikbaar gestelde start-
Pas na de noodlanding slaagde de pilote er, onder toeziend oog van de passagiers, in de motor
weer draaiende te krijgen. Het ongebruikelijke tafereel trok zondagmiddag veel bekijks.
Inzet: Karen Peerenboom. (Foto Gerard Timmerman)
Op Texel gebeuren steeds meer ver
keersongelukken. Dat is voor de ge
meente zeer teleurstellend, omdat
de laatste jaren veel kostbare ver-
keersvoorzieningen (fietspaden, link-
safvakken, reconstructies,
verkeersremmers, etc.) zijn gemaakt
waarmee juist vermindering van het
aantal ongelukken was beoogd. Dat
is een van de problemen waarmee
de afdeling Texel van Veilig Verkeer
Nederland zich zal bezig houden.
Een directe aanleiding is er zeer bin
nenkort in de vorm van het Verkeers-
veiligheidsplan Texel.
Hierop wees wethouder Klaas Baren
dregt toen vrijdagmiddag de nieuwe
VVN-afdeling officieel werd geïnstal
leerd in het raadhuis. Belangrijk is dat
de afdeling een eigen kritisch geluid
kan laten horen over het verkeersvei-
ligheidsvraagstuk en dus zeker niet
bij voorbaat het gemeentelijk beleid
in deze onderschrijft.
In de jaren na de oorlog werd op
Texel meer dan eens een VVN-
staat beschreven. De relatie tussen
de eilanden is dus al eeuwen oud",
steltLods.
Televisie
Bij kenners staat „Sven" hoog aan
geschreven. Bij „Prix Renoudot", een
toonaangevende literatuurprijs in
Frankrijk, eindigde het boek bij de vijf
brandweer heeft vrijdag op het
tiaject Den Burg-De Cocksdorp op
verschillende plaatsen de weg moe
ten schoonspuiten. De weg was
plaatselijk glad geworden door
dieselolie die uit een oplegger was
gelekt.
II Die oplegger was de „Mammobiel"
die op Texel was voor het borstkan-
keronderzoek. Bij garage Kievit aan
Pontweg was voor f100,- diesel
olie getankt ten behoeve van het ag-
at, dat in de Mammobiel wordt
gebruikt als in de directe omgeving
geen elektriciteitsaansluiting is. Blijk-
was ergens een lek, waardoor
de oplegger (die bij het Eierlandsche
ftuis standplaats ging innemen)'langs
de hele 13 kilometer lange route een
oliespoor achterliet.
avontuur geen schrammetje heeft
overhouden, betekende de noodlan
ding een voortijdig einde van de
rondvlucht. „Het begin van de vlucht
kwam nog minder onverwacht dan
het einde", steekt het gezinshoofd
niet zonder trots van wal. „Ik logeer
hier met mijn kinderen een weekend.
Vanmiddag reden we langs het vlieg
veld en besloten zomaar een rond
vlucht te maken." Het viertal wil
geen kwaad woord horen over de
koelbloedige pilote. „Tja, Karen kan
het ook niet helpen dat de motor uit
viel. Maar ze bleef héél kalm toen
het gebeurde. Dat was voor ons een
hele geruststelling. We zijn gèen mo
ment in paniek geweest. Heel netjes
zette ze het toestel daarop aan de
grond. Even vreesde ik nog dat we in
een greppel zouden stranden, geluk
kig kwamen we die niet tegen en
liep het goed af." Luchthavenmeester
Ed de Bruin is vol lof over het krani
ge optreden van de pilote. „Een heel
karwei om zo'n zwaar toestel veilig
aan de grond'te zetten."
Vliegtuigmonteur Kortenhoeven kon
tijdens een eerste inspectie de oor
zaak van de motorstoring nog niet
vaststellen, maar vermoedt dat door
condensvorming de carburateur is be
vroren. De probleemloze start aan de
grond komt waarschijnlijk doordat de
brandstoftoevoer weer was ontdooid.
De Rijksluchtvaartdienst gaf daarom
toestemming met het vliegtuig op te
stijgen vanaf het weiland, hetgeen
tegen de avond gebeurde.
Overigens lijkt er geen zege op Piper
Cherokee te rusten, want op 2 maart
j.l. kwam het vliegtuig ook in het
nieuws. Een rondvlucht, met een
VVD-delegatie, eindigde toen voortij
dig doordat op de startbaan het wiel
van het toestel brak.
afdeling opgericht. De laatste keer
was een jaar of twintig geleden,
maar die organisatie is helemaal ver
waterd.
Inspirator
Het idee om weer een afdeling te be
ginnen kwam van burgemeester Ton
Schipper, die voor zijn benoeming op
Texel voorzitter was van het district
Drente van Veilig Verkeer Nederland.
Hij heeft het altijd heel merkwaardig
gevonden dat er op Texel geen afde
ling was.
Er was op het eiland nog wel een
contactman van VVN: Niding Drenth
uit Den Burg, die nu secretaris is van
de nieuwe afdeling. Het bestuur
bestaat verder uit J.Driehuis (voorzit
ter) uit De Waal, mevrouw G. Rüngs-
Wuis (penningmeester) uit De Koog,
mevrouw M. Leegwater-Klimp (vice-
voorzitter) uit Den Burg, B. Vlaming
(lid) uit Oosterend en L. van der Veen
(lid) uit De Cocksdorp. Dit gezelschap
werd vrijdagmiddag geïnstalleerd
door W. Palm van het Centraal Bu
reau van VVN. Deze maakte duidelijk
welk een ramp door de gezamenlijke
verkeersongelukken in Nederland
wordt aangericht, zonder dat men
zich daarvan bewust is omdat de
Jan Driehuis Ilinkskrijgt de voorzittershamer van W. Palm van het centraal bureau van Veilig
Verkeer Nederland. Foto Harry de Graaf)
slachtoffers over de tijd zijn gespreid.
Sinds 1950 zijn in Nederland 80.000
verkeersdoden gevallen en twee mil
joen gewonden. „Een constante mas
samoord". Meer dan 90% van de
ongelukken is te wijten aan menselij
ke fouten en is dus vermijdbaar. Door
gedragsbeïnvloeding is er wat aan te
doen en de VVN speelt daarbij een
belangrijke rol. Palm was blij dat er
op Texel mensen zijn gevonden die
de afdeling willen leiden en was in
het bijzonder erkentelijk jegens Rom
van Schaik, die het nodige voorberei
dende werk heeft gedaan. VVN telt
18 districten met 450 afdelingen en
55000 leden. Het draait op vrijwilli
gers die ondersteund worden door
80 beroepskrachten van het centraal
bureau. Blijkens het Meerjarenplan
Verkeersveiligheid heeft men zich als
doel gesteld: 25% minder slachtof
fers in. het jaar 2000. Er is dus werk
aan de winkel, ook op Texel. Palm
overhandigde aan het slot van zijn
praatje een voorzittershamer aan Jan
Driehuis, waarmee de installatie een
feit was.
kapitaal aan voorzitter Driehuis:
f2000,-.
Verder werd het woord gevoerd door
mevrouw A.M. de Kruyff-Rietveld en
T. Gerbrands, secretaris van het regi
onaal orgaan verkeersveiligheid, de
instantie die alles coördineert wat op
verkeersveiligheidsgebied in Neder
land gebeurt. Volgens hem is „de po
litiek" op dit gebied nogal lauw. Zijn
advies voor de nieuwe afdeling: „U
moet een verschrikkelijk lastige club
worden". Hij overhandigde een che
que, bestemd voor aankoop van ac
tiemateriaal.
Als dank voor de voorbereidende in
spanningen overhandigde de heer E.
Ponjee een briefopener met pennen-
set aan Rom van Schaik.
Voorzitter Driehuis bracht dank voor
de gemeentelijke medewerking in het
algemeen waarbij hij vermeldde dat
de afdeling gebruik mag maken van
vergaderruimte in het raadhuis. Op
zijn verzoek verklaarde burgemeester
Schipper zich bereid om bescherm
heer te worden van VVN-Texel.
De KRO zendt op
len 15 april van 18.30 tot 19.00
documentaires uit over het be
lang van de Waddenzee.
jgels. De politie heeft vrijdagmid-
op het strand een (levende) zee-
en een eidereend gevonden, die
de olie zaten. De vogels wer-
bij EcoMare gebracht.
Een vliegtuig van Tessel-air met aan
boord vier passagiers (de familie Co-
nijn uit Wormer) moest zondagmid
dag een noodlanding maken in een
weiland bij Den Burg. Waarschijnlijk
door ijsvorming in de carburateur
kreeg de Piper 32 Cherokee tijdens
een rondvlucht op 1500 voet (500
meter) hoogte plotseling een mo
torstoring. Dankzij kordaat handelen
van pilote Karen Peerenboom (21) uit
Purmerend, hield geen van de inzit
tenden een schrammetje over aan
het avontuur.
fen Franse cameraploeg streek vrijdag op het eiland neer voor
Mn reportage over hun schrijvende landgenoot Jean Lods, die op
hel zijn boek „Sven" heeft voltooid. Opmerkelijk is dat de ro-
wan, waaraan de Parijzenaar drie jaar heeft gewerkt, zich groten
deels afspeelt op Texel. In literatuurkringen in de lichtstad is het
boek inmiddels lovend ontvangen. Franse lezers informeerden
zelfs naar de precieze lokatie van /7e de Texel"...
Na de zusterhand met Paaseiland blij-
en we ook met een ander eiland
aan relatie te hebben. Réunion, een
win rotsachtig eiland aan de Afri-
®anse zuidkust, speelt een beschei-
Mn rol in de roman. Een oude man
^en9t er, in gezelschap van zijn aan
komen zoon Sven, zijn laatste le-
*nsdagen voor. Het joch verzacht
F verdriet van de grijsaard, nadat
ens zoon het ouderlijk nest heeft
fêrruild voor een eenzaam verblijf als
v°gelwachter op Texel. Gek genoeg
's'nde roman het eiland bijna verla
kt Eén van de weinige andere be-
Woners is een invalide
Vuurtorenwachter die dagelijks de zee
aspeurt, in de (vergeefse) hoop dat
2|jn dochter hem nog eens komt op-
jpen op zijn afgelegen post.
F boek beschrijft minutieus ge
kten en dialogen die zich tussen
etwee eilandbewoners afspelen.
L er wijdt de schrijver gedetailleerd
0verde „ongerepte" natuur.
Melancholie
beeft er geen spannende avon-
kroman van gemaakt. Thema van
b°ek is wachten, zonder besef
niijd en plaats, door de hoofdper
sonen, zowel op Texel als op Réuni
on. De auteur ziet vogels, die net als
kinderen het nest verlaten, als sym
bool van het wachten. Niet zonder
reden, want de geestelijk vader van
het boek is namelijk zelf enthousiast
vogelaar, een liefhebberij die in zijn
boek tot uiting komt.
Slufterduin
„Als het even kan verruil ik mijn Parij
se flat voor ons huisje op vakantie
park „Slufterduin". In de natuur doe
ik de meeste inspiratie op", vertelt
Lods. Hoewel het woord Texel in het
boek niet valt, noemt hij tal van an
dere lokaties, zoals de vuurtoren,
Mokbaai en veerboot Molengat bij de
naam. „De vogelwachter in het ver
haal woont zelfs in Paviljoen Drie",
legt echtgenote Francoise uit in ge
broken Nederlands.
„Sven" is het vierde boek van de
hand van Jean Lods (46). Zijn eerde
re romans speelden zich af op Réuni
on, het eiland waarop de auteur zijn
jeugd heeft doorgebracht. Veel van
zijn werken schreef hij echter op
Texel. „Het idee voor dit verhaal deed
ik op in een oud boekje, waarin de
scheepvaart tussen Texel en Réunion
Wie hulp nodig heeft van een ge
zinsverzorgster, kraamhulp of het
kruiswerk hoeft in de toekomst niet
meer naar verschillende instanties te
bellen. Door een fusie met zeven
zorginstellingen in de kop van
IMoordholland hoopt de Texelse ge
zinszorg na de zomervakantie thuis
zorg op maat te kunnen bieden.
Een jaar geleden besloten de Stich
ting gezinsverzorging van Den Helder,
Texel en Wieringermeer, het kruis-
hoogst genomineerden. Reden ge
noeg voor de Franse televisie naar
Texel af te reizen om hun landgenoot
op lokatie (o.a. de vuurtoren en de
Mokbaai) te interviewen.
Meesterwerk of niet, Jean Lods, die
in het dagelijks leven ingenieur is,
kan van zijn schrijverstalent niet be
staan. „Ik schat dat van dit boek
7000 exemplaren over de toonbank
gaan." De roman is nog niet in de
Texelse boekhandels verkrijgbaar. Het
224 pagina's tellende boek is slechts
in de Franse uitvoering verschenen.
Lods: „Maar ik hoop dat iemand die
goed Frans kent „Sven" nog eens
kan vertalen."
werk Kop van Noordholland, het
kraamcentrum Noordholland-noord,
de stichting thuiszorg Westfriesland-
west en de stichting voor maat
schappelijk werk te kijken of onder
linge samenwerking mogelijk was. Er
werd een commissie gevormd met
afgevaardigden van de besturen van
deze, zeven instellingen, onder leiding
van een onafhankelijke voorzitter,
Harry Brinkman uit Den Helder. „Het
is de bedoeling dat onze klanten
maar naar één loket hoeven. Daar
wordt gekeken welke instelling het
beste aan de hulpvraag kan voldoen."
Argumenten
Brinkman noemt overlapping één van
de grootste problemen waarmee de
zeven instanties te maken hebben.
Daarnaast zal de thuiszorg in de toe
komst aanmerkelijk toenemen.
„Ouderen blijven langer thuis en
mensen worden eerder uit het zie
kenhuis ontslagen om thuis verder te
herstellen. Daar moeten wij op in
spelen." Een derde argument dat fu
sering ondersteund is efficiency en
kwaliteit. Brinkman: „Onze geldge
vers, het rijk en de verzekeraars, stel
len bepaalde eisen aan de kwaliteit
van de thuiszorg. Die kunnen we be
ter garanderen als we onze krachten
bundelen."
De commissie heeft een samenwer
kingsplan gemaakt dat momenteel
door alle instellingen wordt bespro
ken. Vóór de zomervakantie moeten
zij zich erover uitlaten, opdat na de
vakantie met de samenwerking kan
worden gestart. Daarnaast moet rond
die tijd ook een uitspraak worden ge
daan over eventuele samenwerking
met de regio Noord Kennemerland,
zodat één grote regionale thuiszor
ginstelling kan worden gevormd.
Eilandpositie
Nel Schuijl van de Texelse gezinsver
zorging is tevreden over de ontwikke
lingen. „Onze zelfstandigheid en de
eilandpositie worden in het plan er
kend. Het gaat er voornamelijk om
dat opleidingen, financiële-, bestuurlij
ke en administratieve zaken regionaal
gebeuren. De uitvoering berust bij
ons."
Wie hulp nodig heeft zal in de toe
komst een Texels telefoonnummer
kunnen bellen. „De verzekeraar wil
immers zorg bij de mensen in de
buurt. Het is niet zo dat we perso
neel van de overkant laten komen,
behalve dan misschien in noodgeval
len", aldus Nel Schuijl. Ze verzekert
dat iedereen die hulp denkt nodig te
hebben, zelf kan bellen. „Er hoeft
niet eerst een verwijzing van een
huisarts te worden gehaald."
Wie er wat voor hulp krijgt, de zoge
naamde „intake", zal in de toekomst
door een onafhankelijk persoon ge
beuren aan de hand van bepaalde
criteria. „We willen hulp op maat bie
den, dus in overleg met de betrokke
nen. Sommigen zijn met een uurtje
hulp per dag al op weg geholpen."
Salarissen
Nel Schuijl erkent dat de rijkssubsidie
bij lange na niet voldoende is om de
groeiende behoefte aan thuiszorg op
te vangen. „Er zal meer geld moeten
komen, aangezien ook de salarissen
voor personeel in deze sector om
hoog moeten. Daar wordt landelijk
actie voor gevoerd." De Texelse ge
zinszorg heeft momenteel voldoende
personeel en geen wachtlijst. „Maar
dat willen we graag zo houden."
Een Franse tv-ploeg filmde schrijver Jean Lods op bij zijn huisje in vakantiepark ..Slufterduin".
Geen drank. Vijf automobilisten
zijn vrijdag gecontroleerd op drankge
bruik. Geen van hen was is over
treding.
Nadat het toestel om 16.10 uur vanaf
Vliegveld Texel was opgestegen liet
iets ten zuiden van Den Burg de mo
tor het afweten. In het vliegtuig za
ten behalve de pilote, vier passagiers.
Karen Peerenboom, die vergeefse po
gingen deed de machine weer draai
ende te krijgen, over dat moment:
„Hij stopte er gewoon mee en wilde
met geen mogelijkheid meer starten."
De pilote raakte echter niet in paniek.
De Purmerendse, die nog maar twee
weken werkzaam is bij Tessel-air,
koos zonder aarzelen een weiland uit
dat geschikt was als alternatieve lan
dingsstrip. Op het land van Maarten
Roeper (De Kamp) bij Den Burg zette
ze het zespersoons toestel even voor
half vijf, na een geruisloze glijvlucht
behoedzaam aan de grond. Op enkele
meters voor de afrastering kwam het
toestel tot stilstand. Onmiddellijk na
de landing verliet de familie Conijn
op gezag van de pilote het vliegtuig.
Karen bleef echter in de cockpit ach
ter en deed verwoede pogingen de
motor alsnog aan de praat te krijgen.
Vreemd genoeg lukte dat tóen wel.
„Ik snap er niets van. Er zit voldoen
de brandstof in de tank", mopperde
de pilote na afloop.
Voor de familie Conijn die aan het