Kw/nAstukje Elke goede expositie is een drama Nog een fotolab in het centrum La Morena" nieuwe uitgaansgelegenheid in het hoge noorden longe ondernemer durft: BEDRIJVIGHEID BERICHT UIT DE RUIMTE De langste dag WEEKEND BEDRIJVIGHEID Clownsact tijdens voorspeeluur LaG 19 JUNI 1992 PAGINA 11 Door Cees Ribbens Zondag is het 21 juni en dat betekent de langste dag van het jaar. Men noemt het ook de dag van de zomerzonne- wende, of met een mooi woord zomer solstitium. Tot nu toe klom de zon elke dag een beetje hoger aan de hemel en verdween hij elke dag een beetje later en een beetje verder naar het Noorden onder de horizon. Dat is nu voorbij, de zon keert weer terug op zijn schreden. En dat tijdstip markeert het officiële begin van de zomer. Op de baan van de aarde rond de zon zijn vier markante punten aan te wij zen. Op 21 juni wijst het Noordelijke deel van de aardas zo dicht mogelijk in de richting van de zon. Sterrenkundigen zijn natuurlijk niet tevreden met een da gaanduiding en berekenen het preciese tijdstip, voor dit jaar is dat 4 uur 12. Over precies een jaar zijn we weer op dat punt aangeland maar dat valt dan iets later op de dag, namelijk rond 10 uur. Zoals U weet duurt een jaar 365 en een kwart dag, vandaar. Elk jaar bijna zes uur later op de kalender dus; toch wordt het nooit 22 juni want op tijd wordt er een schrikkeldag ingevoegd. In het jaar 2100 vervalt bij uitzondering de schrikkeldag en tegen die tijd zou zo- merzonnewende wel eens een keer op 20 juni kunnen vallen. Het tweede markante punt is de winter zonnewende op 21 of 22 december. Het Noordelijke deel van de aardas wijst dan juist zo ver mogelijk van de zon vandaan. We beleven dan de kortste dag van het jaar. Dat de datum hier wisselt tussen 21 en 22 december komt doordat het preciese tijdstip over de datumgrens kan schuiven voordat de schrikkeldag de zaak weer korrigeert. Op het mo ment van winterzonnewende begint of ficieel de winter. De twee andere speciale data zijn de voorjaarsequinox op 21 of 22 maart en de najaarsequinox op 22 of 23 septem ber. De aardas staat dan precies loo drecht op de lijn aarde-zon. Deze data markeren respektievelijk het begin van de lente en van de herfst. HOEVEEL ZON Hoe lang duurt de langste dag? Volgens de gegevens in de kranten ko men de eerste zonnestralen op zondag aanstaande boven de horizon om 5 uur 19 en het laatste glimpje zon verdwijnt weer om 22 uur 3. Maar die gegevens gelden voor de stad Utrecht. Op Texel wonen we echter Westelijker en Noor delijker dan in Utrecht en dat betekent dat die tijdstippen voor ons eiland iets anders liggen. De zon komt hier op om 5 uur 15 en gaat onder om 22 uur 11. In Utrecht duurt de langste dag 16 uur en 44 minuten, op Texel profiteren we 12 minuten langer van de zon. ZOMER Eigenlijk vreemd dat men het begin van de zomer plaats op het moment dat de dagen al weer beginnen te korten. Maar ja, men heeft dat nu eenmaal, in het ver re verleden zo gedefinieerd. Maar, als we het belangrijkste kenmerk van onze zomer bekijken, namelijk de hoge ge middelde temperatuur, dan is het ook weer niet zo gek. De hoogste gemiddel de dagtemperatuur valt in ons land pas eind juli. Door de nabijheid van de zee ijlt de temperatuur wat na op de ka lender. HOEVEEL ZOMER Wist U dat de vier seizoenen niet even lang duren? Dat wordt veroorzaakt doordat de aardbaan niet precies een cirkel is maar de vorm heeft van een el lips. Dat betekent dat de afstand van de aarde tot de zon niet altijd even groot is. Die afstand is het kortst in begin januari (we noemen dat punt het perihelium) en het langst in begin juli (en dat heet het aphelium). In de tekening is dat, voor de duidelijkheid, een beetje over dreven weergegeven. Als de afstand kor ter is beweegt de aarde wat sneller in zijn baan; is de afstand groter dan ge middeld dan is de snelheid kleiner. Het gevolg van één en ander is dat de lente en de zomer langer duren dan de herfst en de winter. Mooi meegenomen toch? De verschillen zijn overigens niet zó groot. Lente: 92 dagen en 18,5 uur Zomer: 93 dagen en 15,5 uur Herfst: 89 dagen en 20 uur Winter: 89 dagen en 0 uur. 21/22 mrt 22/23 sept Door Henk Arend sen vaste pokertafels bevestigd, alles uiter aard uitgevoerd in hetzelfde kajarood en messing. De zaak is verder ingericht met een grote hoeveelheid ronde tafelt jes en stoelen, een biljart en een enorm videoscherm waarop MTV muziekvi deo's vertoond kunnen worden. Muziek speelt een belangrijke rol in La Morena. Het wordt iets harder af gespeeld dan praatniveau, „voor men sen die meer willen dan een discotheek en meer dan een gewone bar", zoals op de uitnodigingen stond voor de opening die woensdag heeft plaatsgevonden. Bij de inrichting is, niets aan het toeval overgelaten, over elk detail is nage dacht. Aan de geluidsisolatie is erg veel aandacht besteed. Alle muren en het hele plafond zijn geïsoleerd en in de glazen voorpui, met schuifdeuren, zit het dikste glas dat er te koop was. UITDAGING Een nieuwe uitdaging was een reden om deze zaak op poten te zetten plus het feit dat er in het dorp ruimte was voor nog een café. Bij de verbouwing, die in eigen beheer werd gedaan, zijn werkzaamheden ver richt door het CVI, Veldkamp, Westerla- ken, Vissers bouwbedrijf, Graaf schilders, VEM, Nauta video en het lo go is ontworpen door Ralph Grabowski. Foto's TC3 door March Heijnen De tweede tentoonstelling van galerie Het Posthuys stelt teleur. De hooggespannen verwachtingen voor de tweede tentoonstelling van de eerste echte galerie op Texel worden niet ingelost. De 'upgrading' zet voor alsnog niet door. De vijf uitverkoren kunstenaars werken allen op een min of meer konventionele manier met tra ditionele onderwerpen. Ze leveren smaakvol werk af dat over het alge meen nergens verrast en derhalve niet beklijft. Mooi zolang je er voor staat. Mooi en smaakvol zijn niet de enige kri- teria waaraan kunst en dus ook een ten toonstelling moet voldoen, sterker nog, het zijn géén kriteria. Zeker in de we reld van de beeldende kunst kom je niet ver als je als tentoonstellingsmaker kiest voor schoonheid. Het enige kriterium is kwaliteit. Naast het bijhouden van de ontwikkelingen in de moderne kunst zal er tijd, geld en moeite moeten wor den geïnvesteerd om die kwaliteit weten te ontdekken. Smaak legt je vast en be grenst je gebied van keuzemogelijkhe den. DRAMA Elke goede expositie is een drama. Het moet ontroeren, schokken, verwarren, prikkelen, doen hopen, onzeker maken, onteigenen, afbreken, nieuwsgierig ma ken, toevoegen, tegenstrijdig zijn, ont vluchten, doen verlangen, nieuw zijn, agressief maken, inkonsekwent zijn, or denen, ontregelen, blij maken, bevesti gen, voor gek zetten, een spiegel voorhouden, rijker maken, tegen spre ken, aan het denken zetten en de zin nen prikkelen. Arno Overdevest (1958), beeldend kunstenaar en leraar handvaardigheid, is op schildersgebied autodidakt. Hij werkt naar thema's die hun oorsprong hebben in zijn jeugd rond de boerderij. De thema's die hier te zien zijn vallen onder de noemers hobbelpaarden en hanen. Hoewel de schilderijen van Overdevest prominent aanwezig zijn in de galerie is zijn werk het minst van kwaliteit van alle exposanten. Het eigenlijke thema in zijn werk is bewe ging. Als we beweging in de beeldende kunst bekijken dan zien we dat het afge zien van de kinetische kunst een vorm van illusie betreft. Uit een stroom van momenten en houdingen wordt de meest representatieve gekozen om de beoogde beweging uit te beelden. Kiest de kunstenaar in plaats van één moment een aantal fasen samengevoegd in één beeld dan gaat het niet on het cruciale moment, maar om een vloeiende stroom waarin beweging, tijd en ruimte samen gaan. Een aantal momenten wor den in één beeld samengevoegd. In de beeldende kunst vinden we dit effekt in futuristische werken. Ook Overdevest kiest voor die samen voeging, vooral in zijn hanengevechten. Maar bij hem is er geen sprake van een harmonisch samengaan van beweging, tijd en ruimte, maar van vormen die hij bijna geheel laat verdwijnen in een wir war van rondtollende lijnen. Zijn vech tende hanen doen door die draaikolk van lijnen sterk denken aan stripteke ningen van vechtende figuren waarin schematisch beweging wordt uitge beeld. Alleen door de kluwen lijnen moet in zijn werk snelheid worden ge suggereerd, maar door deze oppervlak kige en gemakkelijke manier van werken die al gauw voor stijl wordt aan gezien, dezelfde expressie krijgt als cen- trifugeschiderijen die iedereen op de kermis kan maken. De vormen van zijn hobbelpaarden worden ook al in een cirkelvormige kompositie gedwongen en krijgen iets weeigs omdat de karakteristieke lijnen van het paard verdwijnen en de kontou- ren worden vervaagd. Waar dit effekt het minst doorwerkt, nl. bij de tweedelige schilderijen waarbij het hobbelgedeelte gescheiden van het paard wordt afge beeld, krijgt het werk direkt meer dyna miek. Werk dat met kop en schouders boven dat van de rest uitsteekt is het keramiek H: r Marija Westerlaken bij het aanzicht van La Morena valt nond even open. Een knallende pui, id met wit, een zeer on-Texels ge il. Woensdag opende de voormalige Hoop in de Kikkertstraat in de (lidorp. oy(28) en Patrica (25) Kuijper zijn «beslissers. Ruim zes weken gele- sbesloten ze Herberg/restaurant De cple kopen. Twee dagen later was (looprond en kon worden begonnen ideverbouwing tot bar/café/biljart, feweken tijd is het pand ingrijpend iuwd. Het blauw/witte interieur plaatst moeten maken voor een geheel. wisten precies wat we wilden. Die i:ood, kersenrood, en het hele in terieur hebben we al die tijd voor ogen gehad, het is fantastisch al je ziet hoe dat gerealiseerd wordt", aldus Patricia Kuijper. Kaja interieurs uit Rijssen heeft hun wensen verwezenlijkt in kersenrood, aangevuld met messing details en melkglazen lampen. Het geheel ademt een zuidelijke sfeer, maar schuwt ook art deco details niet. Door het hele pand, 150 m2, is een rode houten lam- brizering waarboven de muur rookbruin is gesponsd. Aan de achterwand die 18 meter breed is, staat een 13 meter lange bar, uitgevoerd in kajarood houten mes sing. De barkrukken zijn bijpassend rood met messing voetensteunen. On geveer in het midden van de ruimte is een hekwerk met spijlen waaraan drie van Matthieu Gelissen (1954). Zijn kera mische plastieken kenmerken zich door abstrakte samenstelingen van organi sche vormen. De objekten hebben een mysterieuze aantrekkingskracht en ma ken nieuwsgierig naar de leefvormen uit de oertijd die model gestaan zouden kunnen hebben. Het werk oogt stevig en robuust met als tegenhanger kleine uitstekende vormen die voor de nodige verfijning zorgen. Verrassend is ook de soms gebruikte kombinatie van kera miek en lood wat als accentuering van vormen gebruikt wordt. Sommige vor men zijn zo opgebouwd dat ze hoewel in evenwicht staand, weg lijken te wil len springen. In een enkel geval doet de al te grote herkenbaarheid van krabbe- scharen afbreuk aan het geheel en krijgt daardoor een onbedoelde surrealistisch trekje en lijken de twee grote plastieken in de kelder een te willekeurige stape ling van verschillende vormen. RAKU Woensdag wordt weer een voorspee luur in de voorspeelruimte van de Texel se Muziek- en Dansschool gehouden. De voorstelling begint om 19.15 uur, de toegang is gratis. Het belooft een zeer afwisselende en speciale avond te worden. Het program ma zal namelijk door drie clowns word- ne gepresenteerd en tussen de verschillende onderdelen zullen ook zij het een en ander laten zien. De volgen de instrumenten worden ten gehore ge bracht: piano, gitaar, dwarsfluit, keyboard, accordeon en marimba. Ver der zullen het schoolorkest en een klari netkwartet voor het voetlicht treden. Ook zullen twee docenten een duo voor dwarsfluit en klarinet uitvoeren. die associaties zouden moeten opwekk- ken van archtektuur uit de oudheid maar dat door hun eenvormigheid niet doen. BRONZEN ges waar Kooiman steeds vaker voor wordt gevraagd. „Dit is ook een ver lengstuk van mijn kantoor. Als mensen een trouwreportage door komen praten, moet je ze wel een beetje kunnen ont vangen." Kooiman heeft eigen ideeën over de uitvoering ervan. „Er komt een aparte hoek in de zaak waar klanten een hele trouwreportage door kunnen nemen. Ik regel alles - de kaarten, het drukwerk (dit in samenwerking met Brü- gemann) de foto's en het fotoboek. Een gróót boek, ik vind dat een trouwboek niet in de boekenkast hoort." Geen concurrentie van Simon„Die heeft het hardstike druk bovendien hebben we verschillende manieren van werken. We zitten niet in eikaars vaar water." Kooiman is er van overtuigd dat er bruidsparen zijn die zijn onconventi onele manier van fotograferen waarde ren. (Voor de kenners: hij gebruikt een 20 mm-lens, waardoor interessante ver vormingen optreden. Nogmaals: je moet maar durven). Ook in de babyhoek kan men bij hem terecht voor geboortekaartjes en derge lijke. Edo Kooiman zelf blijft naast zijn werkzaamheden in zijn eigen zaak ook nog verbonden aan de Helderse Cou rant, waarvoor hij al een aantal jaren werkt als persfotograaf en redacteur. Een basisinkomen is hiermee gegarandeerd - dit verklaart enigszins de stap naar on dernemer op A-lokatie. Wat verder opvalt in zijn werk is een goede beheersing van het raku-stoken. Dit is een Japanse stooktechniek waar bij de objekten uit de gloeiende óven worden gehaald en daarna worden gesmoord in zaagsel. Door deze plotse linge temperatuur daling ontstaan fijne zwarte haarscheurtjes, craquelures, die het werk een doorleefd karakter geven. Plaatselijk wordt door Gelissen het zaagsel stevig aangedrukt zodat contro le ontstaat over de mate vam craquele- ring en de kleur ervan. Ook door Ben Gorlitz (1958) wordt de raku-techniek toegepast in werk dat wordt gekarakteri seerd door metronoomachtige vormen TROUWEN gel'f T, trekt langrijke reden voor het begin- eind 0vanzijn zaak zijn de trouwreporta- :pnti' Els Rignalda (1958) die hoofdzakelijk in de tuin exposeert, maakt statische bron zen beelden van mensen in traditioneel gegoten vormen die als ze worden ver geleken met het werk van Alberto Gia- cometti waar ze aan doen denken onmiddellijk gedegradeerd worden tot hobby werk. Op een onopvallend plaats je boven staan van Evert van Hemert een drietal bronzen beelden die verder ook niet opvallen behalve misschien omdat ze een tikkeltje uit balans staan. zou hij de volgende dag pas lar ach, maandag marktdag, drukte voor de deur en alle in huis. Waarom ook niet, en opende zijn nieuwe zaak, Je moet maar durven; een een A-lokatie met de hete n de concurrentie, van twee n je nek. Edo Kooiman (27) Voor een goeie is altijd plek." bloemisterij naast de Kooiman fotoservice. Servi- Kwaliteit voor alles, zegt Edo Kooi- M Er is een aantal pijlers waarop ■prijn zaak laat rusten. Uiteraard het y bikkelen van fotorolletjes waarvoor enodigde apparatuur is aange- Daarnaast verkoopt hij een bon kaarten en posters: van pzeiker-kaarten tot romantische ^taferelen en semi-moderne wand- gingen. Bij de inkoop hiervan Mij de hulp ingeroepen van Arjan l van kaarten en posterzaak „Ar- in Den Helder. Het is een col- kun! «die voor elk wat wils biedt, maar narkt moet nog worden afgetast", "Kooiman, die zich hiermee vooral «Texelaar richt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 11