Cjroen ^warL/Jexels in het harL,
Woed, zweet en tranen
ijdens Ronde om Texel
m
re
Nog niet in de rij
voor de fietsbus
ystrumrace blaast evenement nieuw leven in
sen van spinaker
lede zet winnaars
Rondeweekend
gladjes verlopen
voor Teso
fGERlCHT
15 SEPTEMBER 1887 - NR 10691
DINSDAG 23 JUNI 1992
dvertenties, abonnementen, etc.
ijlden de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
En02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741.
nwerktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f46,20 per halfjaar; Los 71,30
Geen krant gehad? Bel 02220-12741.
Buiten kantoor-uren: bel uw bezorger.
Als die niet bereikbaar is: tel. 14881 of 18542.
vijftiende Ronde om Texel heeft het watersportevenement
leven ingeblazen. Dankzij de krachtige wind zaterdag
xj de catamaranrace meer spektakel dan ooit tevoren. Voor
minder ervaren zeilers bleek de zeiltocht echter een ware slij-
Minder dan de helft van de 603 deelnemers wist de
idstreep te halen. De rest hield het vroegtijdig voor gezien of
iidde, vaak in het zicht van de finish.
bS'Si (winaars John de Vries (li en Richard Kenbeek lieten na aankomst de champagne rijkelijk
piel'
idiukke dag voor vrijwilligers, die
zee als aan land uitvallers
Opende hand boden. Talloze ca-
aans liepen averij op, waarvan
aantal total loss raakte. Bijna
watersporters blesseerden
an enkelen werden met onder-
isverschijnselen uit het water
aald. Dankzij snelle medische
ibleef het leed beperkt,
ronde kende ook winnaars,
fcle zeilers en tevens overall-
werd het duo John de Vries
8'jssum en Remco Kenbeek
dem. Ze deden ruim drie uur
'bet rondje en bleven dankzij het
an van de spinaker op de Wad-
Me de concurrentie ruimschoots
Tevreden gezichten ook bij
organisatie, die voorgaande
Naties van zich kon afschudden.
p tevoren was de stemming be-
minder. Door de aanhouden
de noordwestenwind waren
metershoge golven ontstaan waar
door de jubileumronde moest worden
afgeblazen. Winnaars van voorgaande
edities zouden het in die race tegen
elkaar opnemen. Wedstrijdleider Ed
win Lodder: „Omdat de wind recht
op het strand stond, konden de cata
marans vrijdag niet door de zware
branding komen." Een enkeling die
het vrijdag toch waagde, kwam het
duur te staan. Het vaartuig van
ronde-favoriet Herman Boks en Jaap
Straakenbroek werd hoog opgetild
door de golven en kantelde, waardoor
de mast brak. Dankzij een gulle
sponsor, die voor een vervangende
catamaran zorgde, kon hij zaterdag
toch aan de start verschijnen. Tot ie
ders tevredenheid bleek dat de wind
zaterdagmorgen met kracht 4,5 uit
de noordoosthoek kwam. „Voor erva
ren zeilers uitstekende omstandighe
den. Een vlakke zee en een flinke
wind", aldus wedstrijdleider Edwin
Lodder. „Zon, wind, lekker weer,
kortom: we gaan zeilen." De mede
deling tijdens de briefing om 8.00
uur werd met gejuich begroet, nog
'onbewust van de slijtageslag die zou
volgen.
Waarschuwing
Lodder adviseerde onervaren zeilers
van deelname af te zien omdat de
beproeving voor hen te zwaar zou
zijn. Van de 683 opgegeven deelne
mers verschenen er toch nog 603
aan de start. Veel deelnemers kozen
echter eieren voor hun geld en
keerden nog voor de start terug naar
het strand. Eén van hen was Boude-
wijn Tanghe uit Oostende. „Zelf
woon ik als het ware op de Noord
zee, maar mijn maat heeft weinig er
varing en wil zijn Dart 20 er niet aan
wagen. Vanaf het strand lijkt het als
of de zee vlak is, maar bij de start
zijn de golven drie meter hoog en
met zoveel boten is de kans op averij
groot." De Vlaming betreurde de af
tocht: „Jammer, want het is toch
een kostbare trip."
Een zeiler uit Dortmund had wegens
zijn onervarenheid met buitenwater
hetzelfde besluit genomen. Spijt had
hij echter niet: „Wat een spektakel:
Volgend jaar komen we zeker weer."
Een andere Duitser moest bij de start
met een gebroken mast afhaken. „De
boot was gekapseisd, het oprichten
Catamaran gestrand op een strekdam: geen ongewoon verschijnsel in dit 15e Rondje. Met man en macht lukt het om de boot weer in het water
en vervolgens veilig op het strand te krijgen.
ging super, maar de mast knapte in
eens. Scheissequalitat..."
Start
De aanvankelijke vrees dat catama
rans niet door de ruwe branding zou
den komen, bleek onterecht. Dankzij
de gunstige wind konden de meeste
zeilers zich zonder al te veel proble
men in de startlinie manoeuvreren.
Traditioneel ging dat gepaard met de
nodige aanvaringen. Stuurman Hans
Boks en fokkenist Karin Smit
moesten met lede ogen toezien hoe
hun catamaran (type Dart) averij
opliep. Ook anderen moesten voortij
dig naar de kant.
Toen om tien uur de boten werden
weggeschoten, registreerden de ron
decamera's een kleine marge tussen
de starters. Ze kregen echter het
voordeel van de twijfel en werden
Omgeslagen catamaran in de branding voor de start.
Zaterdag heeft de „fietsbus" zijn
eerste rit op Texel gemaakt. Dat is
een gewone AOT-bus met een aan
hanger waarop rijwielen kunnen wor
den vervoerd. Mensen die met de
fiets naar Texel komen en moeiteloos
het stuk van de veerhaven naar hun
vakantieomgeving willen afleggen,
kunnen hun fiets tegen betaling van
f5,- in de aanhanger zetten en zelf
voor het gewone strippentarief in de
bus gaan zitten.
Of voor deze service, bedoeld om het
gebruik van fiets en openbaar ver
voer te stimuleren, voldoende animo
bestaat, is zeer de vraag. Het
systeem is dan ook opgezet als expe
riment dat loopt tot 23 augustus,
waarbij voor dit seizoen maximaal
1 BJ-5S-GX T
"ager M.P. Boersma verkoopt het eerste kaartje aan wethouder Klaas Barendregt. Op de achtergrond de gereedstaande fietsbus met
(Foto Harry de Graaf)
f20.000,- provinciale subsidie wordt
bijgedragen in een eventueel exploita
tietekort.
Vier passagiers...
De kosten van de fietsbus zijn per
dag f360,-, wat neerkomt op f60,-
per rit. Het komt erop neer dat de
zaak sluitend is bij een gemiddelde
bezetting van 12 fietsen per rit. Op
dit moment ziet het er niet naar uit
dat dat wordt gehaald. Voor de eer
ste officiële rit van zaterdag j.l. meld
de zich geen enkele gegadigde. Leden
van een Duitse familie overwogen
nog even om mee te rijden, maar za
gen ervan omdat ze naar De Cocks-
dorp moesten terwijl de fietsbus niet
verder gaat dan De Koog. Daarmee
kwam direct een van de zwakke pun
ten van het systeem aan het licht: de
grootste en voor fietsers minst at
tractieve afstand (veerhaven-De
Cocksdorp) kan NIET per fietsbus
worden afgelegd. Een ander minpunt
is dat de fietsbus slechts drie keer
per dag vanaf de veerhaven naar De
Koog rijdt, om 11.00, 13.00 en 16.00
uur, zodat mensen er hun reisplan op
af moeten stemmen. Dat is alleen
mogelijk als het bestaan van deze
mogelijkheid buiten Texel algemeen
bekend is, wat binnen de tijd die
voor het experiment is uitgetrokken,
practisch onmogelijk is.
Publiciteit
De gemeente heeft wel al het moge
lijke gedaan. Een persbericht is
gestuurd naar alle media en instan
ties die er interesse voor zouden kun
nen hebben, waaronder alle
Nederlandse VVV's, de dagbladen en
de toeristische pers. De direct betrok
kenen hopen dat het mogelijk zal zijn
het experiment, eventueel in aange
paste vorm, voort te zetten. Het eer
ste jaar zal het zeker niet hard lopen.
Dat is de afgelopen dagen al geble
ken want tot en met gistermiddag
hadden slechts vier mensen van deze
mogelijkheid gebruik gemaakt. Voor
de meeste ritten meldde zich hele
maal niemand zodat de fietsaanhan-
ger leeg bleef.
Eerste kaartje
Toch stond zaterdag een behoorlijk
aantal rijwielen in de aanhanger. Die
waren van de genodigden die het
eerste ritje meemaakten, waaronder
wethouder Klaas Barendregt en zijn
vrouw, NZH districtsmanager M.P.
Boersma en enkele ambtenaren. Bij
de start verkocht Boersma het eerste
(ingelijste) kaartje aan de wethouder
en sprak de hoop uit dat de fietsbus
op Texel een succes zal worden. Het
gezelschap liet zich daarop naar De
Koog vervoeren, waar na een koffie
pauze in café Bremen ieder zijns
weegs ging, op de fiets natuurlijk.
De aanhanger waarmee de fietsen
worden vervoerd was al in bezit van
de NZH/AOT. Hij is afkomstig van een
experiment elders in Noordholland,
dat wel wat leek op het Texelse fiets-
busprojekt. Daar ging het echter om
woon-werk vervoer. Daarbij bleek aan
de fietsbus echter geen behoefte te
zijn, zodat het experiment mislukte.
Voor het nieuwe experiment is de
wagen aangepast en opnieuw ge
schilderd.
Geen prijs
De gemeente heeft het Texelse fiets-
busprojekt vergeefs voorgedragen
voor de nationale Milieu Toerisme-
prijs. Hoewel het project precies vol
doet aan de voorwaarden hoort het
helaas niet tot de vijf genomineerde
andere initiatieven die erop zijn ge
richt milieuvriendelijk toerisme te sti
muleren.
Dienstregeling
De fietsbus maakt tot en met 23
augustus zes ritten per dag. Driemaal
vanaf de veerhaven naar De Koog
(Nikadel). Vertrek vanaf de veerboot
om 11.00, 13.00 en 16.00 uur. (Aan
komst in De Koog telkens 29 minu
ten later).
Vertrek van De Koog om 10.10, 12.10
en 15.10 uur. Aankomst bij de veer
boot telkens 40 minuten later.
niet gediskwalificeerd. „Het verschil
was klein en valt ze gezien de om
standigheden niet aan te rekenen",
verklaarde Lodder. De wind rukte het
deelnemersveld snel uiteen. Catama
rans met een groot zeiloppervlak ble
ken in het stormachtige weer in het
voordeel. Behalve de kundigheid en
ervaring bleken de lengte en het li
chaamsgewicht van de bemanning
beslissender dan ooit tevoren.
Reddingwerk
Voor de bemanning van de ruim ze
ventig veiligheidsboten betekende het
startschot het begin van een drukke
dag. Op weg naar De Cocksdorp
blies de straffe noordooster de ronde
aspiraties van veel deelnemers al aan
stukken. Vooral de staartgroep kreeg
het ter hoogte van de Slufter zwaar
te verduren. Veel zeilers slaagden er
niet in de omgeslagen boten overeind
te krijgen. Anderen werden zeeziek.
Om de uitvallers op te pikken werden
de volgboten vanuit de lucht bij
gestaan door een helikopter en een
motorzweefvliegtuig, die in tegenstel
ling tot de door hoge golven ge
teisterde rubberboten, goed zicht
hadden op de wedstrijd. De piloten
gaven de lokatie van de gekapseisde
vaartuigen door aan de veiligheidsbo
ten, die de drenkelingen uit het water
haalde. Het leger vrijwilligers had de
handen vol de uitvallers ophet droge
te krijgen. De omgeslagen jachten
werden doorgaans tot aan de bran
ding op sleeptouw genomen, waarna
men ze liet drijven. Veel werk werd
verzet door betonningsvaartuig BREE
14, dat zo'n dertien omgeslagen bo
ten oppikte en later op de dag in de
NlOZ-haven aan wal zette. Het waren
echter niet alleen de catamarans die
omgingen. Ook enkele volgboten
Lees verder pagina 5
De stroom bezoekers door de
Ronde om Texel en het jazzwee-
kend heeft nauwelijks tot wacht
tijden bij,de veerdienst geleid.
Vrijdag, toen de drukte goed op
gang kwam, voer Teso vanaf zes
uur 's morgens met de twee
dubbeldekkers. Alleen voor de
boot van 14.35 uur uit Den Hel
der hebben automobilisten een
half uurtje moeten wachten. Za
terdag, toen de Molengat de
Schulpengat vanaf half acht 's
morgens assisteerde, kon het
vervoersaanbod moeiteloos wor
den verwerkt. Zondag noodzaak
te drukte aanTexelse zijde tot
inzet van de tweede dubbeldek
ker. Hoewel de wachttijd tussen
10.35 en 16.05 een half uur be
droeg, was van filevorming langs
de Pontweg geen sprake. Het
overschot van auto's naar het
eiland bedroeg 6409. Dat is bijna
duizend méér dan vorig jaar.
Deels werd dit veroorzaakt door
dat veel Duitsers een nationale
feestdag en een lang weekend
Texel bezochten.