25 Sla uwe plekken en stoere verhalen hamep I HAAI Ravage bij finish: Hamerhaai naar de haaien )e Ronde vanuit een rubberboot: Ronde om Texel Saboteurs aktief tijdens de ronde Knokken in de branding. Bij de start van het Hondje Texel gingen de meeste deelnemers keurig over de zandbanken heen, maar de finish bleek voor tientallen zeilers een strui kelblok. Moegestreden en blij dat de verlossende eindstreep was bereikt, werd menig stuurman verrast door de woeste brekers. Zonder pardon til den de brandinggolven de vederlichte catamarans op en wie dan de wind vol in de zeilen kreeg, ging zonder pardon kopje onder. Schrijnende tafe relen waren het gevolg. Terwijl fami lieleden op het strand al met bloemen klaarstonden om hun favo rieten te verwelkomen, dreven de pechvolle zeilers steeds verder af. Ge nadeloos sleurde de branding de om geslagen boten in zuidelijke richting. Sommige zeilers zwommen wanhopig achter hun cat aan, anderen klemden zich vast aan hun boot, maar moesten hun pogingen om zich op te richten tenslotte uitgeput staken. En kele deelnemers staken vuurpijlen af om de redders op zee en op het strand te waarschuwen. Zo zagen we de Utrechtse badmeesters bij paal 15 uitrukken. Aangekomen bij de gekap seisde boot, weigerden de zeilers echter aan boord van de reddingboot land.". Hij prees de inspanning van zo'n vierhonderd vrijwilligers en constateerde met tevredenheid dat ondanks de vele kwetsuren en het verlies aan materiaal de stemming in het zeilkamp goed was. „Sommigen waren zelfs wild enthousiast." Foto's Ronde om Texel: Tessa de Graaft Lyda Dijt, Dirk Kui ter, Gerard Timmerman en Frans Hopman. Het stormachtige weer heeft niet al leen de verzekeraars op kosten ge jaagd. Ook de organisatie moest bloeden. „De helikopter moest vaker dan was voorzien de lucht in. Dat kost geld." Broodnodig succes toch voor de Ronde om Texel. „Na enkele Gloednieuwe boten soms, gedoemd om op de kust te pletter te slaan. Ongerust Inmiddels was de ongerustheid over het niet kunnen vinden van de buddy-boot gegroeid. De radio aan boord kwam met het weinig ge ruststellende bericht dat een mari niersboot zou zijn omgeslagen. Bij de VC-boei lag een landingsboot (LCVP) van het type Mark III. Daar werd on ze LCRM van nieuwe brandstof voor zien en hoorden we dat de buddy-boot ergens bij de Slufter op de kant lag en niet meer door de branding kon komen. Enigszins opge lucht werd de tocht vervolgd. De Waddenzee was in vergelijking met zijn grote broer aan de westkust een makkie. Hier vielen weinig „slachtoffers". Komisch was dat en kele schippers van volgboten in hun enthousiasme om de zeilers te scha duwen helemaal vergaten de vaargeul aan te houden, wat een lange wan deling door kniediep water opleverde. Nog erger We begonnen net de lol van het rondje weer in te zien, toen we het Marsdiep naderden.... Daar was de deining zo mogelijk nog erger dan op de Noordzee. Ter hoogte van de Hors ontdekten we de eerste aangespoel de cats en al spoedig bleek dat de kustlijn vol lag met gestrande zeilboten. De mariniers deden hun uiterste best te klimmen. Ze wilden hun peperdure catamaran niet achterlaten en wensten assistentie om hun mate riaal in veiligheid te brengen. Marine bootjes boden de helpende hand. Tot de pechvogels behoorden ook de Texelaars Ruud Hamer en Arie van der Burg. Vlak na het passeren van de finishlijn sloegen ze om. Met veel pijn en moeite wisten ze de boot, de „Hamerhaai" genaamd, weer over eind te krijgen. Dit knappe staaltje kreeg echter geen beloning, want even later sloeg het duo opnieuw over de kop. Hangend aan hun cata maran dreven ze af, ramden onder weg nog een pier en strandden in het zwin ter hoogte van paal 16. Uit geput kwamen ze aan land en wer den met een legertruck naar de EHBO-post bij paal 17 gebracht. De hoofdwond van Van der Burg en de gekneusde enkel van Hamer vielen echter in het niet bij de schade aan de boot. De gehavende Hamerhaai werd na de stranding volledig aan gruzelementen gebeukt. Vrienden haalden het wrak van de Prindle 18.2 (hieuwwaarde f24.000,-) uit het wa ter. „En we hadden nog wel zo'n goed Rondje gevaren", treurde Ha mer. Walter Brommersma, die zelf met echtgenote Magda op de Wad denzee de strijd met pech moest sta ken, monterde hem op: „Ach, voor de komende jaren heb je tenminste voldoende onderdelen." Verscheidene zeilers uitten kritiek op dobber-edities en de afgelasting van vorig jaar, begonnen de sponsers zich terug te trekken. We hebben alle zei len moeten bijzetten de begroting (ongeveer twee ton) rond te krijgen. Voor de broodjes voor de medewer kers is zelfs een sponsor aangetrok ken." Ook het aantal deelnemers was vergeleken met vorig jaar ongeveer een kwart lager. Hoewel een vijfde van het deelnemersveld uit het bui tenland afkomstig was, lieten zeilers uit de VS dit jaar verstek gaan. Insi ders zoeken de oorzaak in concurre rende races elders. De rondevoorzitter verwacht door het jongste spektakel dat het evenement meer aantrekkingskracht op spon sors, deelnemers en media zal uit oefenen. Een cameraploeg van CNN maakte zaterdag opnamen, evenals teams om hulp te bieden waar nodig. Maar het was onverantwoord om een cat naar de kant te slepen. Eenmaal door de branding werd je als een dood ding op het strand gekwakt, zonder mogelijkheid er weer af te komen. Het enige dat kon was een zeilboot in de goede richting slepen en vlak voor de kant losgooien, in de hoop dat de stroming en golven het laatste beetje zouden doen. De wind wakkerde aan en de golven ook. Onze nieuwe buddy Jan vloog na een golf met zijn boot vertikaal het water uit, waarbij de motor inclu sief staart volledig zichtbaar was. Hij verdween in een golfdal, maar dook gelukkig weer op Ondertussen boor de onze boot zich zo hevig in de wa termassa dat de neus bijna dubbel klapte. Hoe voorzichtig de mannen ook deden, ze konden niet voorko men dat hun bemanning en zijzelf met flinke dreunen op de houten bo dem van de LCRM's belandden na iedere golf. Moegebeukt en nat stapte ik ter hoogte van paal 17 over op de lan dingsboot. Nadat alle zeilers binnen waren werd snel koers gezet naar de Joost Dourleinkazeme. Nog wat on gemakkelijk zittend werd met een biertje nagepraat. Binnenkort zijn de blauwe plekken weer verdwenen. Dan blijven alleen de stoere verhalen over.... T.d.G. de organisatie, die volgens hen de fi nishlijn te dicht bij de kust had ge legd. Hierdoor moest men half in de branding finishen. Bovendien waren onvoldoende veiligheidsbootjés aan wezig om de pechvolle zeilers uit het water te vissen. Wedstrijdleider Ed win Lodder verklaart desgevraagd dat de finishlijn niet verderop het water kon worden gelegd, omdat anders de finish-container niet kon worden be mand. Ook was het bezwaarlijk om de kotter TX 50 verder in zee te leg gen, want dan zou de afstand tussen container en kotter (waartussen de finishlijn was getrokken) te groot worden en konden de zeilnummers niet worden ontcijferd. „Toch hebben we nog een poging ondernomen om het schip te verplaatsen. Dat bleek tijdens de finishprocedure echter on begonnen werk. Door het schomme len van het schip was het bovendien een bijzonder zware opgave", aldus Lodder. Hij wijst erop dat omslaan kon worden voorkomen door hoog aan de wind, zo dicht mogelijk bij de kotter, de finish te passeren. Lodder: „De laatste twintig tot dertig boten, waarvan de meesten schade hadden maar tóch wilden finishen, hebben we het advies gegeven te stoppen. Door de geleden schade waren ze vaak niet meer in staat om hoog aan de wind te zeilen en zonder brokken op het strand te komen.' van de Tros (radio en tv). Woensdag avond, om 23.30 uur, worden de Tros-beelden uitgezonden. Uitslagen Ronde om Texel 1992 Overallklassement: I. J. de Vries en R. Kenbeek (tors), tijd: 3.05.45; 2. H. v.d. Plas en K. de Mooy (n55s); 3. J. Visser en P. Loos (p19); 4. E. Steinraht en R. Wijnschenk (h16); 5. H. van Rhijn en G. Nagtegaal (n55s); 6. S. Karsen- barg en A. Kingma (da18); 7. 3. Salman en B. Lapadu (n60); 8. J. de Bakker (h14); 9. K. Boot en P. Disselhorst (da18); 10. R. White en Gr. Ells (GB) (h59s); Overallklassement Texelaars: II. Dirk Pool en Iris Czibor Alonso (n55s); 23. Martin Maat en Yolanda Maat (p19); 37. Her man Boks en Jaap Straakenbroek (my60); 66. Wouter Zeekant en Cornelis Zeekant (hu59); 69. Bart Boon en Fred Eenhoorn (s20s);. 74. Sidny van Zon en Jan Lange (h21p); 80. Kees Bakker en Jan Dirk Bindt (h18); 114. Ruud Ha mer en Arie van der Burg (p18.2); 122. Paul den Breejen en Jeroen der) Breejen (da18); 133. Jan Wiebe Boon en Arnold Boon (da18); 152. Joris Lamens en Reinier Nijland (hl6); 158. John de Kuyper en Guido de Kuyper (mi- ra); 162. Willem van Heerwaarden en Mare Ri- teco (da18); 203. Jenneke Jongman (h14s); 226. Jan Robert Huysman en Jan Schouwstra (p16). Alle nummers 1 in hun klasse: Dart 18 S. Karsenbarg en A. Kingma, Dart 20 B. Smit en V. Kruyt; Hobie 14 J. de Bakker; Hobie 16 E. Steinraht en R. Wijnschenk; Ho bie 17 KI. Sandmann (D); Hobie 18 C. van Loo en C. Bakhuizen; Hobie 18 Formula J. Wjker en D. van Amstel; Hurricane T. Annels en M. Causon (GB); Nacra 5.5s H, v.d. Plas en K. de Mooy; Nacra 5.8 H. Kijf en R. Vos; Nacra 6.0 J. Salman en B. Lapadu; Prindle 16 J. Cieremans en B. Troost; Prindle 18 M. Vol- lenbrock en E. Vollenbrock; Prindle 18.2 K. Vrijer en D. Vrijer; Prindle 19 J. Visser en P. Loos; Tornado S. Dodgeson en S. Jordan (GB); Open klasse (1) KI. Sandmann (D); Operv klasse (2) J. de Vries en R. Kenbeek; Dames en Jeugd D. Zeeuw v.d. Laan en K. Zeeuw v.d Laan. Voor de microfoon van Radio Texel kondigt wedstrijdleider Edwin Lodder tijdens de briefing het verheugende nieuws aan. „Zon, wind. lek ker weer. kortom: we gaan er lekker tegenaan." De gehavende zeilers Arie van der Burg en Ruud Hamer kunnen nog lachen temidden van de brokstukken van hun „Hamerhaai". PAGINA 5 m een rubberboot het water op een paar foto's te maken en dan t5er ean land....dat pakte zaterdag wanders uit. Terwijl ik bedenkelijk Rond te kijken naar de branding, jwd vakkundig een LCRM (rubber ed van het Korps Mariniers op het jftnd gezet om me op te pikken, branding, met brekers van wel *meter' werd met enige moeite dwongen. Bestuurder Rob lachte fioedigend naar me, terwijl zijn an- bemanningslid verdacht groen :S°n te worden. Dat was niet de Nschijn van de boot of het water, een onstuitbare aanval van zee- Hoewel de zee achter de bran- 9 vanaf het strand gezien vrij 9 leek, stonden er golven van ze- Wr meter. Niet verwonderlijk dus er]ige magen in opstand kwamen. eijn eigen verbazing had ik ner- J* 'asf van. hij meer buiten, dan in de besloot Rob zijn passagier Jet strand af te zetten. Weer j-ec/ien" dus, zoals het aanlanden men heet. Ter plekke werd ik JSeworyen als nieuw beman- j b- Eindelijk mijn kans om een Marinier te zijn.... Voorzichtig en verstandig varend stuurde Rob de LCRM door de hui zenhoge golven, op zoek naar zijn „buddy"-boot, want voor de veilig heid werd twee aan twee gevaren. Die was echter nergens te bekennen. Wel troffen we overal omgeslagen catamarans aan. De waarschuwing van wedstrijdleider Edwin Lodder was kennelijk door veel amateurs in de wind (letterlijk!) geslagen. Omgeslagen cats werden bezocht en de zeilers werd gevraagd of ze hulp nodig hadden. Nou, dat hadden ze. Menigeen wist niet eensf hoe hij zijn catamaran weer moest oprichten! Wat doen zulke mensen toch op zee bij zo'n wind, levensgevaarlijk. Ook troffen we dobberende boten aan zonder bemanning. Bij de eerste ke ken we elkaar verschrikt aan en speurden we de omgeving af naar de zeilers. Een andere rescue-boot kwam ons melden dat de bemanning al naar de kant was gebracht. Later zouden we nog menige, in paniek verlaten, catamaran aantreffen. Waar nodig boden de boten van het Korps Mariniers hulp. COURANT TEXELSE veiligheid het aantal deelnemers niet groter moest zijn, bleek toen rond zes uur 's avonds het sein „veilig" werd gegeven. De laatste uitvallers werden twee uur later aan land ge zet. „Met méér deelnemers zouden we uren langer zijn bezig geweest", aldus hoofd veiligheidscommissie Jan van der Meer. Leed Eén zeiler werd naar het ziekenhuis afgevoerd met een kapotte knieschijf. Overige blessures waren snijwonden, kneuzingen, schaafwonden en be knelde ledematen. „Totaal hebben we vijftig behandelingen uitgevoerd", al dus Rick Nichols, die met een team van dertig EHBO'ers waakte over het welzijn van de deelnemers. Het duo Boog en Koolsteeg, dat zo'n tien mi nuten achter de koplopers in tweede positie voer, kreeg vlak voor de finish materiaalpech. Met hun Tornado moesten ze tot tweemaal naar de kant om een noodreparatie uit te voeren. Uiteindelijk kwamen ze als nummer 45 over de finish. Winnaars Rondewinnaars Kenbeek en De Vries, (tijd 3.05.45) lieten na de finish het ontvangstcommité in de kou staan, door doodgemoedereerd kilometers verder af te meren. Dankzij een han- ^OAG 23 JUNI 1992 n de branding over de kop lïerden op het strand geworpen. Strijd mijl de wind aanwakkerde tot jchtzes, arriveerde de kopgroep «j twaalf uur bij de vuurtoren, de koers negentig graden werd De ronding betekende een jchtmeting voor de deelnemers, jantal deelnemers koos de ver- Ie route en kwam in ondiep wa- terecht. De eerste passanten ^en de zwaarden nauwelijks neer- pi of liepen vast op de zandban- n Dit kostte de nodige tijd. Talloze ijöoten die de noordelijke route &n afsnijden, kwamen op de ikte van kerken muurvast te zitten, liet passeren van de VC-boei on- teams moesten de strijd op- n toen op volle zee bleek Jat de drijvers van hun catama rans vol water liepen. Ze ontdek- ;en dat de zwaardkasten van hun catamarans waren lekgeprikt. Een andere catamaran, die een soortgelijke behandeling had on- n, kon op provisorische wijze drijvende worden gehou- i. De ronde-organisatie is er van overtuigd dat sabotage in ret spel is. Edwin Lodder: „Het cetrof stuk voor stuk snelle cata marans, van het Tornado-type, •e ook door olympische teams worden gebruikt. De getroffen •Joegen hadden beslist kans om ie winnen." De daders achter de sabotagedaad zijn (nog) niet be iend, evenals hun beweegrede- m. Aan de Ronde van Texel zijn ien geldprijzen verbonden. De sportbranche steekt wel ild in de catamaransport. tosvolle zeilers spelen zich een succesvolle race rond •tteiland in de kijker van de sponsors. •ronden de zeilers aan de oostkant het eiland met wind in de rug rig tegenslag. Tot dat moment jrihet deelnemersveld aangevoerd fcrPeter Boog en Patrick Koolsteeg. nij het hijsen van de spinaker, «Üj ruime wind aanzienlijk meer rtid geeft, lieten De Vries en [(;oek de verbijsterde concurrentie pscfiter zich. „Andere zeilers durf- het bolvormige zeil niet te voe- Omdat wij over goed materiaal schikte, waagden we het wel", al- is fenbeek. langrijke vooruitgang vindt Lodder dicap van 97 werd het tweetal te vens winnaar in het overall-klassement. Uiteindelijk haal den 236 boten de finish. Veertien daarvan waren afkomstig van het eiland zelf. Snelste Texelaars werden Dirk Pool en Iris Czibor Alonso, die de ronde aflegden in een tijd van 3.35.46 uur. Met hun Nacra 5.5 loop werden nummer elf in het overall klassement en derde in hun catamaran-klasse. Texelaars Martin en Yolanda Maat werden tweede in de Prindle-klasse. Totaal werd gestreden in vijftien klassen. Hekkesluiters wa ren Matthias Nothers en Brune Christoph uit Duitsland, die om 16.24 uur, bijna zes en een half uur na de start, binnenkwamen. Omdat sommi ge zeilers zich verzuimden af te mel den, ontstond bij de veiligheidsdienst verwarring over het al dan niet bin nen zijn. Perfect Fub Boon, dit jaar voor het eerst voorzitter van de stichting Ronde om Texel, kijkt tevreden terug op de race. Ondanks de vele brokken schaart hij zich volledig achter de beslissing van rondeleider Edwin Lodder en hoofd van de veiligheidscommissie Jan van der Meer. „Een perfect zeilwindje. En zoals verwacht nam de branding in de loop van de dag af." Boon be treurt het dat veel onervaren zeilers ondanks de waarschuwing toch van start zijn gegaan. „Zodoende zijn toch nog veel problemen ontstaan, ledereen is gelukkig weer terug aan de „fuik", die bij Oudeschild was ge plaatst. Dit was een denkbeeldige lijn met een breedte van circa tweehon derd meter waar de zeilers tussen door moesten varen. „Voorheen kruisten ze soms onder de Afsluitdijk langs. Dat is nu verleden tijd." Twin tig teams passeerden de boeien aan de verkeerde kant en werden gedis kwalificeerd. Om uiteenlopende rede nen ondergingen drie andere teams hetzelfde lot. Het gemak waarmee op de Waddenzee werd gezeild was voor de organisatie reden te volstaan met pakweg vijf volgboten aan de oost kust. Na een ontspannen rak op de Wad denzee, wachtte de zeilers in het Mo lengat, waar metershoge golven stonden, echter een nieuwe beproe ving. Bij veel deelnemers sloeg op dat moment de vermoeidheid toe. Talloze boten sloegen om, sommigen werden achtergelaten en spoelden aan op de Hors, evenals losse onder delen. In dit traject moesten de vol gers alle zeilen bijzetten om iedereen uit het water te pikken. In het laatste traject, vanaf paal 9 naar de finish bij paal 17, leden veel zeilers schipbreuk. Door uitputting bleken ze niet opge wassen tegen de straffe tegenwind. Stroomopwaarts kosten het veel in spanning de cats naar de finish te kruisen. De ronde zat er voor deze Duitse zeiler kort na moest hij de strijd staken. „Scheissequalitët." Moordend Stuurman Ad van Dale en fokkemaat Philip Elzerman (nr. 035), hielden weliswaar de boot overeind, maar kwamen totaal uitgeput aan de fi nish. „Het laatste gedeelte was moordend. We waren helemaal ka pot." Het tweetal moest elkander op het laatste stuk oppeppen om bij de les te blijven. „Toch komen we vol gend jaar wéér." Van de binnenko mende schepen sloeg ging gemiddeld één op de vijf om. Omdat veel volg boten koers hadden gezet naar het Molengat, konden redders bij de fi nish het werk niet aan. Dat gezien de vjes sloegen de boten op de wilde zee c gebroken mast de start alweer op. Met een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 5