Cjrocn ^warLr Jexels in het
uurt wil aanvullende
/erkeersmaatregelen
Subsidie
vliegtuig
voor „stiller"
paracentrum?
RAD O
suucitclin
flk-jU
20-jarig jubileum
Juwelier Martin Tromp
lini-rotonde officieel geopend
O
Veerboot „Marsdiep"
op Malta aangekomen
zeehondjes
in EcoMare
Vernielingen
TEXELSE^COURANT
OMEGA
The sign of excellence.
SECTOR
Switzerland
feliciteren
met zijn
li FcoMare
•dvertenties, abonnementen, etc.
'u en de Rooy B.v., Postbus. 11, 1790 AA Den Burg,
rj 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
je Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12741.
e buiten werktijd
L Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ46,20 per half jaar; Los /1,30
iwonenden zijn niet blij met de mini-rotonde op de kruising
juwlanderweg-Postweg-Ruigendijk. Zij vinden dat het ver-
irspleintje teveel geld heeft gekost in verhouding tot het resul-
it. Volgens de buurt zal er nog steeds met te hoge snelheid
iden gereden. Wèl vindt men de nieuwe oversteekplaats voor
Isers een verbetering. De mini-rotonde werd vrijdagmiddag op
stelijke wijze geopend door wethouder Dirk Terpstra.
Gemeentewerken zal vooralsnog geen
extra voorzieningen treffen, zo liet
woordvoerder Jan Frederici doorsche
meren. „In principe komen er geen
borden bij. Eerst zullen we de situatie
eens een seizoen, of misschien wel
een jaar, aankijken. In de tussentijd
zal het effect op de snelheid worden
gemeten. We hebben nog steeds
goede verwachtingen, gezien de pos'
tieve ervaringen elders in Nederland.'
Volgens Frederici is de mini-rotonde
een compromis. Enerzijds moet het
verkeersplein personenauto's afrem
men, anderzijds moet het plein breed
genoeg zijn voor passerende vracht
wagens. Een rustig rijgedrag moet
verder worden opgewekt door de bult
op het binnenste van de rotonde. De
ze hoop grond, die nog zal worden
beplant, onttrekt de overzijde van het
verkeersplein aan het zicht, zodat na
derend verkeer niet geneigd zal zijn
om zomaar het verkeersplein op te
rijden.
Moeite
Afgelopen .weekend bleek dat veel
Terpstra maakt het rondje rond,
van de laatste steen (met op-
bestrating. IFoto Frans Hopman)
laatste dagen voor de of-
nam het ver
van de rotonde,
voor een bewoner van de
awlanderweg om de snelheden te
Auto's die met honderd kilo
uur langs raasden, bleken
te vormen. Met
buren is de man van
aanvullende maatregelen
zijn. Voorgesteld wordt
km-zone in te stellen en het
te bevorderen door bij
ribbels in het wegdek.
bestuurders moeite hadden met de
nieuwe situatie. Door menigeen werd
geen richting aangegeven. Daarnaast
wordt vanuit Eierland naderend ver
keer verrast omdat het wegdek naar
de rotonde omhoog loopt. Deze ver
hoging van de Postweg was een eis
van de provincie Noordholland, de
belangrijkste geldschieter van het
project. De Ruigendijk is namelijk als
waterkerende dijk aangemerkt en
moest dientengevolge op 2.60 meter
boven NAP worden gebracht. Ge
meentewerken zal de onduidelijkheid
proberen weg te nemen door de
plaatsing van bewegwijzeringsborden
met een situatieschets, zoals langs
snelwegen gebruikelijk is.
Subsidie
In zijn speech probeerde wethouder
Terpstra de indruk weg te nemen dat
het gemeentebestuur het autoverkeer
overwaardeert, waardoor de beoogde
stimulering van openbaar vervoer en
fietsen in de knel komt. „Die indruk
wordt gewekt doordat we de laatste
tijd veel investeren in wegreconstruc-
ties. Door het vervallen van de Wet
Uitkering Wegen per 1 januari 1993
zijn we echter genoodzaakt deze
werken versneld uit te voeren. Nu
kunnen we nog veel subsidie krijgen,
straks moeten we alles zelf betalen",
aldus Terpstra. Aan de mini-rotonde
werd fors meebetaald door de provin-
Lees verder pagina 2
Het rondje van Texel. Ook in vogelvlucht is Texels eerste rotonde een opvallende verschijning ii
der camping De Driehoek en rechtsboven recyclingbedrijf Spigt-Witte.
het landschap. Linksonder Pomona", rechtson-
ILuchtfoto Harry de Graaf)
De voormalige Teso-veerboot Mars
diep is gisteren rond 8.00 uur in Va-
letta op Malta aangekomen, nadat
het vrijdagmiddag de straat van Gi
braltar passeerde. De reis is zonder
moeilijkheden verlopen, afgezien van
de soms vrij zware zeegang waar
door het schip op enkele delen van
het traject nogal slingerde. De nieu
we eigenaar heeft besloten de kleu
ren en de naam van de veerboot te
handhaven en Teso is daarmee ac-
coord gegaan. Dat geldt ook voor de
Texelstroom die over enkele weken
naar Malta vertrekt en thans in de
haven van 't Horntje ligt in verband
met het uitvoeren van enkele werk
zaamheden.
is de jaarlijkse ge-
van zeehondjes be-
Nadat zaterdagochtend
jong ter wereld kwam,
vanochtend de volgende
zeehonde-baby's. Totaal
'Wacht EcoMare deze zomer
Mien jongen. Ook Robbie, die
met haar 34 jaar de oudste zee-
kndenmoeder van het Texelse
Mum, is weer in verwachting,
zijn de bevallingen later
i gekomen dan de laatste
t'en, toen de eerste jongen zich
•elf juni al aandienden. In de
Heddenzee zijn eveneens de eer-
zeehondjes geboren. Jan van
de schipper van het bewa-
tysschip Phoca, heeft in de
lelijke Waddenzee inmiddels
i[ jongen gesignaleerd.
Het Paracentrum Texel overweegt de aanschaf van een nieuw groter vlieg
tuig, ter vervanging van de Pilatus Porter. De interesse gaat uit naar een
Cessna 208 Caravan I, een toestel dat 14 personen kan vervoeren, dus zes
meer dan de Pilatus, en aanmerkelijk minder lawaai maakt. Tientallen geno
digden hebben zondag met de Cessna kennis gemaakt. Het toestel bracht in
het kader van een promotievlucht naar verschillende landen in Europa, een
bezoek aan Texel waar vier demonstratievluchten werden uitgevoerd.
fSfltru
Dit jat
De Cessna kost één miljoen dollar.
Hoe die investering moet worden ge
financierd is nog een vraag, maar di
recteur Bob Rienks is serieus van
plan om niet alleen aan te kloppen bij
de bank maar ook bij de gemeente.
„Dit toestel maakt aanzienlijk minder
lawaai dan de Pilatus. De leefbaar
heid van Texel is er dus mee gediend.
Dat is een algemeen belang, dus is
het redelijk dat de gemeente mij een
financiële tegemoetkoming geeft in
de vorm van een soort investerings
subsidie", zo redeneert hij
Expansie
Omdat de Cessna zes personen extra
kan meenëmen, kan Rienks meer pa
rachutisten „verwerken" bij een gelijk
aantal starts en landingen oftewel
„vliegbewegingen". Een prikkel om
naar een nieuw vliegtuig uit te kijken
is ook de op handen zijnde geluidszo
nering rond het vliegveld, een wette
lijke regeling die paal en perk stelt
aan de geluidsbelasting van de om
geving. Zonder aanschaf van een stil
ler en groter vliegtuig betekent die
zonering mogelijk beperking of be
vriezing van de bestaande parachu
tistenactiviteit. Dat komt slecht uit
want de belangstelling voor de para-
chutesport is groeiende en daarmee
de toeloop naar het paracentrum.
De mensen die zondag een van de
vluchten meemaakten en ook de
moeite namen om het toestel op en
bij het vliegveld vanaf de grond te
beluisteren, waren unaniem van me
ning dat de Cessna aanspraak mag
maken op het predikaat „fluistervliea-
tuig". Natuurlijk is er wat te horen,
maar het is duidelijk minder dan het
geluid dat de Pilatus Porter voor
tbrengt, hoewel ook dit toestel bij
niet al te „woest" gebruik best te
verdragen is.
Toch is de aanmerkelijk zwaardere
Cessna voorzien van een 575 pk tur
binemotor, een krachtbron die sterk
genoeg is om het toestel in vijf minu
ten naar een hoogte van twee kilo
meter te brengen. Het mindere geluid
is een technologische prestatie, uitge
lokt door de wereldwijde vraag naar
geluidsarme vliegtuigen. Het lawaai
stelt weinig voor dank zij de
constructie van de uitlaten, de vorm
van de propeller en vooral het toeren
tal. Het probleem bij veel vliegtuigen
is namelijk dat de propellerpunten zo
snel draaien dat zij door de geluids
barrière gaan en daarmee schokgol
ven oproepen die op de grond als
hels kabaal merkbaar zijn. Bij de
Cessna gebeurt dat niet omdat het
toerental ruim beneden de 2000
blijft. Het verschil is verbluffend. De
Pilatus pleegt bij snelle duikvlucht
vanaf grote hoogte een hevige „bel"
lawaai te veroorzaken; van de Cessna
merkt men vrijwel niets. Bij gewone
kruisvlucht is het verschil minder
groot, althans niet in volume, wel in
toonhoogte.
Naast het geluidsniveau zijn er tal
van andere voorwaarden waaraan het
toestel moet voldoen om als opvolger
van de Pilatus geschikt te zijn. Uit
eindelijk gaat het erom in zo kort mo
gelijke tijd zoveel mogelijk
parachutisten omhoog te brengen om
daarna zo snel mogelijk terug te ke
ren voor het aan boord nemen van
nieuwe. En dat alles tegen de laagst
mogelijke brandstof-, onderhouds- en
andere kosten. Voor zover dat aan de
hand van de technische gegevens en
de demonstraties van zondag viel
vast te stellen, wint de Cessna op
punten van de Pilatus. Alleen voor
het taxiën op het veld is meer tijd
nodig.
De vluchten waren leuk voor de ge
nodigden die mee mochten. Het was
opwindend om te ervaren hoe al een
paar minuten na de start Texel zo
diep was weggezonken dat het in
zijn geheel als een landkaart was te
overzien.
Over de aanschaf van de Cessna
wordt al geruime tijd gedacht, mede
omdat het in de praktijk een buiten
gewoon betrouwbaar vliegtuig is ge
bleken. Er zijn er tot dusver 500
gemaakt en geleverd. In Amerika,
waar Bob Rienks was om over de
aanschaf te praten, is een vloot van
deze toestellen in gebruik voor de be
zorging van expressepost naar soms
zeer kleine vliegveldjes in afgelegen
gebieden. Ook als parachutistenvlieg
tuig heeft het zijn waarde al bewe
zen. Als zodanig is het in een vijftal
landen in gebruik. De aanschaf heeft
overigens geen „vliegende" haast. Er
is dus nog alle tijd om te rekenen en
de ervaringen van andere gebruikers
te vernemen.
sw Pleeborstel voor huis
aannemer van De Krim
Indrukwekkende CD
van mannenkoor
Fietstocht Vaals-Texel:
een insider-verslag
Baptisten hebben een
nieuwe dominee
In de nacht van vrijdag op zaterdag
is de auto van een Duitser bekrast
met een scherp voorwerp. De wagen
stond aan de Epelaan in De Koog.
Ook bleek een ruitewisser van een
andere auto in die straat verbogen.
Bij deze krant is vandaag
een folder toegevoegd van
Boek- en kantoorboekhandel
Langeveld en de Rooy
Defce is door het bezorgers
korps bij alle op Texel
wonende abonnees bezorgd.
Potentiële klanten en belangstellenden bij de op het vliegveld Texel staande Cessna Caravan.
SPORT WATCHES
The Swiss watch for children.