Cjrocn ^warLr Jexels in het uurt wil aanvullende /erkeersmaatregelen Subsidie vliegtuig voor „stiller" paracentrum? RAD O suucitclin flk-jU 20-jarig jubileum Juwelier Martin Tromp lini-rotonde officieel geopend O Veerboot „Marsdiep" op Malta aangekomen zeehondjes in EcoMare Vernielingen TEXELSE^COURANT OMEGA The sign of excellence. SECTOR Switzerland feliciteren met zijn li FcoMare •dvertenties, abonnementen, etc. 'u en de Rooy B.v., Postbus. 11, 1790 AA Den Burg, rj 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. je Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 12741. e buiten werktijd L Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ46,20 per half jaar; Los /1,30 iwonenden zijn niet blij met de mini-rotonde op de kruising juwlanderweg-Postweg-Ruigendijk. Zij vinden dat het ver- irspleintje teveel geld heeft gekost in verhouding tot het resul- it. Volgens de buurt zal er nog steeds met te hoge snelheid iden gereden. Wèl vindt men de nieuwe oversteekplaats voor Isers een verbetering. De mini-rotonde werd vrijdagmiddag op stelijke wijze geopend door wethouder Dirk Terpstra. Gemeentewerken zal vooralsnog geen extra voorzieningen treffen, zo liet woordvoerder Jan Frederici doorsche meren. „In principe komen er geen borden bij. Eerst zullen we de situatie eens een seizoen, of misschien wel een jaar, aankijken. In de tussentijd zal het effect op de snelheid worden gemeten. We hebben nog steeds goede verwachtingen, gezien de pos' tieve ervaringen elders in Nederland.' Volgens Frederici is de mini-rotonde een compromis. Enerzijds moet het verkeersplein personenauto's afrem men, anderzijds moet het plein breed genoeg zijn voor passerende vracht wagens. Een rustig rijgedrag moet verder worden opgewekt door de bult op het binnenste van de rotonde. De ze hoop grond, die nog zal worden beplant, onttrekt de overzijde van het verkeersplein aan het zicht, zodat na derend verkeer niet geneigd zal zijn om zomaar het verkeersplein op te rijden. Moeite Afgelopen .weekend bleek dat veel Terpstra maakt het rondje rond, van de laatste steen (met op- bestrating. IFoto Frans Hopman) laatste dagen voor de of- nam het ver van de rotonde, voor een bewoner van de awlanderweg om de snelheden te Auto's die met honderd kilo uur langs raasden, bleken te vormen. Met buren is de man van aanvullende maatregelen zijn. Voorgesteld wordt km-zone in te stellen en het te bevorderen door bij ribbels in het wegdek. bestuurders moeite hadden met de nieuwe situatie. Door menigeen werd geen richting aangegeven. Daarnaast wordt vanuit Eierland naderend ver keer verrast omdat het wegdek naar de rotonde omhoog loopt. Deze ver hoging van de Postweg was een eis van de provincie Noordholland, de belangrijkste geldschieter van het project. De Ruigendijk is namelijk als waterkerende dijk aangemerkt en moest dientengevolge op 2.60 meter boven NAP worden gebracht. Ge meentewerken zal de onduidelijkheid proberen weg te nemen door de plaatsing van bewegwijzeringsborden met een situatieschets, zoals langs snelwegen gebruikelijk is. Subsidie In zijn speech probeerde wethouder Terpstra de indruk weg te nemen dat het gemeentebestuur het autoverkeer overwaardeert, waardoor de beoogde stimulering van openbaar vervoer en fietsen in de knel komt. „Die indruk wordt gewekt doordat we de laatste tijd veel investeren in wegreconstruc- ties. Door het vervallen van de Wet Uitkering Wegen per 1 januari 1993 zijn we echter genoodzaakt deze werken versneld uit te voeren. Nu kunnen we nog veel subsidie krijgen, straks moeten we alles zelf betalen", aldus Terpstra. Aan de mini-rotonde werd fors meebetaald door de provin- Lees verder pagina 2 Het rondje van Texel. Ook in vogelvlucht is Texels eerste rotonde een opvallende verschijning ii der camping De Driehoek en rechtsboven recyclingbedrijf Spigt-Witte. het landschap. Linksonder Pomona", rechtson- ILuchtfoto Harry de Graaf) De voormalige Teso-veerboot Mars diep is gisteren rond 8.00 uur in Va- letta op Malta aangekomen, nadat het vrijdagmiddag de straat van Gi braltar passeerde. De reis is zonder moeilijkheden verlopen, afgezien van de soms vrij zware zeegang waar door het schip op enkele delen van het traject nogal slingerde. De nieu we eigenaar heeft besloten de kleu ren en de naam van de veerboot te handhaven en Teso is daarmee ac- coord gegaan. Dat geldt ook voor de Texelstroom die over enkele weken naar Malta vertrekt en thans in de haven van 't Horntje ligt in verband met het uitvoeren van enkele werk zaamheden. is de jaarlijkse ge- van zeehondjes be- Nadat zaterdagochtend jong ter wereld kwam, vanochtend de volgende zeehonde-baby's. Totaal 'Wacht EcoMare deze zomer Mien jongen. Ook Robbie, die met haar 34 jaar de oudste zee- kndenmoeder van het Texelse Mum, is weer in verwachting, zijn de bevallingen later i gekomen dan de laatste t'en, toen de eerste jongen zich •elf juni al aandienden. In de Heddenzee zijn eveneens de eer- zeehondjes geboren. Jan van de schipper van het bewa- tysschip Phoca, heeft in de lelijke Waddenzee inmiddels i[ jongen gesignaleerd. Het Paracentrum Texel overweegt de aanschaf van een nieuw groter vlieg tuig, ter vervanging van de Pilatus Porter. De interesse gaat uit naar een Cessna 208 Caravan I, een toestel dat 14 personen kan vervoeren, dus zes meer dan de Pilatus, en aanmerkelijk minder lawaai maakt. Tientallen geno digden hebben zondag met de Cessna kennis gemaakt. Het toestel bracht in het kader van een promotievlucht naar verschillende landen in Europa, een bezoek aan Texel waar vier demonstratievluchten werden uitgevoerd. fSfltru Dit jat De Cessna kost één miljoen dollar. Hoe die investering moet worden ge financierd is nog een vraag, maar di recteur Bob Rienks is serieus van plan om niet alleen aan te kloppen bij de bank maar ook bij de gemeente. „Dit toestel maakt aanzienlijk minder lawaai dan de Pilatus. De leefbaar heid van Texel is er dus mee gediend. Dat is een algemeen belang, dus is het redelijk dat de gemeente mij een financiële tegemoetkoming geeft in de vorm van een soort investerings subsidie", zo redeneert hij Expansie Omdat de Cessna zes personen extra kan meenëmen, kan Rienks meer pa rachutisten „verwerken" bij een gelijk aantal starts en landingen oftewel „vliegbewegingen". Een prikkel om naar een nieuw vliegtuig uit te kijken is ook de op handen zijnde geluidszo nering rond het vliegveld, een wette lijke regeling die paal en perk stelt aan de geluidsbelasting van de om geving. Zonder aanschaf van een stil ler en groter vliegtuig betekent die zonering mogelijk beperking of be vriezing van de bestaande parachu tistenactiviteit. Dat komt slecht uit want de belangstelling voor de para- chutesport is groeiende en daarmee de toeloop naar het paracentrum. De mensen die zondag een van de vluchten meemaakten en ook de moeite namen om het toestel op en bij het vliegveld vanaf de grond te beluisteren, waren unaniem van me ning dat de Cessna aanspraak mag maken op het predikaat „fluistervliea- tuig". Natuurlijk is er wat te horen, maar het is duidelijk minder dan het geluid dat de Pilatus Porter voor tbrengt, hoewel ook dit toestel bij niet al te „woest" gebruik best te verdragen is. Toch is de aanmerkelijk zwaardere Cessna voorzien van een 575 pk tur binemotor, een krachtbron die sterk genoeg is om het toestel in vijf minu ten naar een hoogte van twee kilo meter te brengen. Het mindere geluid is een technologische prestatie, uitge lokt door de wereldwijde vraag naar geluidsarme vliegtuigen. Het lawaai stelt weinig voor dank zij de constructie van de uitlaten, de vorm van de propeller en vooral het toeren tal. Het probleem bij veel vliegtuigen is namelijk dat de propellerpunten zo snel draaien dat zij door de geluids barrière gaan en daarmee schokgol ven oproepen die op de grond als hels kabaal merkbaar zijn. Bij de Cessna gebeurt dat niet omdat het toerental ruim beneden de 2000 blijft. Het verschil is verbluffend. De Pilatus pleegt bij snelle duikvlucht vanaf grote hoogte een hevige „bel" lawaai te veroorzaken; van de Cessna merkt men vrijwel niets. Bij gewone kruisvlucht is het verschil minder groot, althans niet in volume, wel in toonhoogte. Naast het geluidsniveau zijn er tal van andere voorwaarden waaraan het toestel moet voldoen om als opvolger van de Pilatus geschikt te zijn. Uit eindelijk gaat het erom in zo kort mo gelijke tijd zoveel mogelijk parachutisten omhoog te brengen om daarna zo snel mogelijk terug te ke ren voor het aan boord nemen van nieuwe. En dat alles tegen de laagst mogelijke brandstof-, onderhouds- en andere kosten. Voor zover dat aan de hand van de technische gegevens en de demonstraties van zondag viel vast te stellen, wint de Cessna op punten van de Pilatus. Alleen voor het taxiën op het veld is meer tijd nodig. De vluchten waren leuk voor de ge nodigden die mee mochten. Het was opwindend om te ervaren hoe al een paar minuten na de start Texel zo diep was weggezonken dat het in zijn geheel als een landkaart was te overzien. Over de aanschaf van de Cessna wordt al geruime tijd gedacht, mede omdat het in de praktijk een buiten gewoon betrouwbaar vliegtuig is ge bleken. Er zijn er tot dusver 500 gemaakt en geleverd. In Amerika, waar Bob Rienks was om over de aanschaf te praten, is een vloot van deze toestellen in gebruik voor de be zorging van expressepost naar soms zeer kleine vliegveldjes in afgelegen gebieden. Ook als parachutistenvlieg tuig heeft het zijn waarde al bewe zen. Als zodanig is het in een vijftal landen in gebruik. De aanschaf heeft overigens geen „vliegende" haast. Er is dus nog alle tijd om te rekenen en de ervaringen van andere gebruikers te vernemen. sw Pleeborstel voor huis aannemer van De Krim Indrukwekkende CD van mannenkoor Fietstocht Vaals-Texel: een insider-verslag Baptisten hebben een nieuwe dominee In de nacht van vrijdag op zaterdag is de auto van een Duitser bekrast met een scherp voorwerp. De wagen stond aan de Epelaan in De Koog. Ook bleek een ruitewisser van een andere auto in die straat verbogen. Bij deze krant is vandaag een folder toegevoegd van Boek- en kantoorboekhandel Langeveld en de Rooy Defce is door het bezorgers korps bij alle op Texel wonende abonnees bezorgd. Potentiële klanten en belangstellenden bij de op het vliegveld Texel staande Cessna Caravan. SPORT WATCHES The Swiss watch for children.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1