Cjroen 2warL-Jexels in het harL, l/liehors weer in opspraak ia incident met oefenbom fytueeH Liüe! Auto over de kop: twee zwaargewonden defensie-topman na zomer op werkbezoek? Irijver had VVV «t mogen bouwen" Meer betalen voor chemisch afval Snelle regeling uitbreiding TWO Halfjaarscijfers Teso: vervoer weer toegenomen Gedeputeerde brengt bezoek 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10694 u, advertenties, abonnementen, etc. neveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, |oon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. (jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 2220-12741. tan werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. as Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 VRIJDAG 3 JULI 1992 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f46,20 per half jaar; Los f1,30 toedracht van het spectaculaire ongeval in het Eierlandse at, waarbij het betonningsvaartuig „Nieuwe Diep" door een ifenbom van een Duitse straaljager werd getroffen, is nog niet ikend. Een commissie van de Duitse luchtmacht heeft een on- irzoek ingesteld, maar is daarmee nog niet klaar. Wonder bo rn wonder raakte geen der acht opvarenden gewond. De kustwacht en reddingboot waren een groot deel van de ij in touw met het verlenen van assistentie. igemeester Schipper stelde het in ent woensdag aan de kaak tijdens onderhoud met generaal-majoor Westerhuis van het ministerie van fensie. „Een ernstig feit", aldus .hipper. „Nu is het een betonnings- lip, maar je moet er niet aan den dat straks 'De Vriendschap' met iel mensen aan boord, of catama- nsworden getroffen." Westerhuis m Schippers bezorgdheid voor imisgeving aan. Hij wil geen com- geven zolang het onderzoek opt. ■tongeval gebeurde dinsdag om- is half tien 's morgens, toen de feuwediep" voor anker lag in De ik, het vaarwater ten zuidoosten 01de Vliehors. Het schip was in af lating van de vloed, om de werk steden waarmee de bemanning rsodag was begonnen voort te zet- kllet de „Nieuwe Diep", die be tetot de dienst vaarwegmarkering Directie Scheepvaart en Mari ne Zaken (DGSM) van het mini ma van Verkeer en Waterstaat, •jiien scheepvaartbakens onderhou- len vervangen. Volgens woord- ïder Scholten van het ministerie het schip op een toegestane ats en was er contact geweest et de verkeersleiding van schietran- De Vliehors. Desondanks werd tschip getroffen. Koffie (opvarenden hadden op dat mo- ent koffiepauze in het bemannings- thlijf. Schipper J. Schoolderman: I zagen een steekvlam, die ge- wd ging met een harde klap en 8(1 hoop rook. Natuurlijk schrokken «enorm, maar er was geen pa- De mannen renden naar bui- n zodat de situatie in ogenschouw nworden genomen. Dat een 3r de boosdoener was, drong eerste instantie niet tot hen door. bolderman: „Van de oefeningen ihen we nauwelijks iets gemerkt, (straaljager hebben we niet eens word." werd gevreesd voor brand aan *4 gezien de rookontwikkeling. Uatie en luchttoevoer werden 0rom uitgezet. Er was echter geen end uitgebroken. Bij inspectie van 'schip kwam al spoedig de aap de mouw. Een circa 25 cm groot gat in een waterdichte deur wees op een granaat-inslag. Het projectiel had, gelukkig, het stevigste deel van de deur, bij het scharnier doorboord. „Vermoedelijk heeft hij daardoor de meeste vaart verloren", aldus School derman. Verwoestend De snelheid was echter nog groot genoeg om zich een verwoestende weg door het schip te banen. Het ongeveer 35 cm lange projectiel boorde zich door de stalen wand van het bemanningsverblijf, ging daar door een hoek en belandde via het dubbele dek in de machinekamer, waar nog een stalen pijp en spant werden vermorzeld. Op de bodem naast de motoren kwam de oefen- bom tot stilstand. Er volgde geen ontploffing, omdat het ding geen ex plosieve lading bevatte, maar slechts een rookpatroon. De rookontwikke ling is daarmee verklaard. De bemanning had over geluk niet te klagen. Als de granaat een meter op zij en een meter hoger was ingesla gen, hadden de opvarenden het waarschijnlijk niet kunnen navertellen. De oefengranaat had een „dood" ge wicht van ongeveer tien kilo. Kustwacht Vanaf het schip werd de Eierlandse vuurtoren gewaarschuwd. Hoofdkust wachter Piet Stam alarmeerde de KNRM-reddingboot Beursplein 5 en vroeg de luchtmacht-leiding op de Vliehors het vliegverkeer stil te leg gen. De Beursplein 5 rukte vrijwel meteen uit en was binnen tien minu ten ter plaatse. Reddingbootschipper Jaap Groen verwonderde zich erover dat de schietoefeningen tijdens de reddingsactie gewoon doorgingen. Schipper Schoolderman van de „Nieuwe Diep" besloot dat iedereen van boord moest. Alle acht opvaren den stapten over op de Beursplein 5, die hen naar het boothuis bij paal 33 bracht. De „Nieuwe Diep" hoefde niet te worden versleept en bleef voor anker liggen bij de vaargeul 400 meter ten zuidoosten van de Vlie hors. Schrik In de gloednieuwe kantine van het reddingboothuis kwamen de mannen weer op verhaal. De schrik zat er bij far Bouw BV had niet bij de aan kleding van de VVV-nieuwbouw worden uitgenodigd, omdat J'eur Jaap Drijver als TVO- '^finwoordiger deel uitmaakt van J«stuur van de Stichting VVV «Promotie. Aldus stelt de fractie 'ratels Belang in een brief aan c°wge van b en w. De voorzit- VJn promotiestichting, Jo En- •eait, betreurt de actie van Texels 9: -Jammer, want het is een zaak." gekend was Drijver Bouw de ^inschrijver bij de aanbeste den het nieuwe VVV-kantoor en ,•9het werk ook gegund. Naast °ouw waren de Texelse aan- Duin en Visser uit- v '9d. Fractievoorzitter Gerbrand van Texels Belang zegt de «en van Drijver Bouw niet in j «trekken. Hij vindt het alleen ^er dat deze onderneming is ^°%1 Poster spreekt het coile- ben w aan op haar medeve- ^ordelijkheid. „U '^nwoordigt de Texelse raad in •diting VVV en was ongetwij feld ook op de hoogte. Wij vragen ons af of u met de gevolgde handels wijze heeft kunnen instemmen", schrijft Poster. Wethouder Dirk Terpstra, die namens de gemeente in het VVV-bestuur zit, wil niet op de kritiek ingaan. Welis waar is de brief dinsdag besproken tijdens het wekelijkse college-overleg, maar het definitieve antwoord moet nog op schrift worden gesteld en komt komende dinsdag nogmaals aan de orde. VVV-voorzitter Engelvaart vindt dat Poster de plank mis slaat. „Het bestuur heeft zich voor de aanbeste ding laten adviseren door architecten bureau Alkema. De architect heeft beter inzicht in de beschikbaarheid en kwaliteiten van de Texelse aanne mingsbedrijven. We hebben zijn voor stel opgevolgd." Engelvaart bestrijdt dat Drijver als bestuurslid een voorsprong had op zijn concurrenten. „Elk bedrijf be schikte over dezelfde informatie: het bestek, dat door de architect was ge maakt." Bij de gunning heeft het VVV-bestuur vervolgens zuiver naar de laagste prijs gekeken. „Tevoren stond al vast dat alle drie onderne mers vaardig genoeg waren. Nee, het was beslist geen onderonsje." s« Horeca wil onderzoek naar gokverslaving Nu ook Mig-straaljager op Vliegveld Texel sw Jeugd kan lol op met „Van Tasjes" Commerciële videofilm geeft goede informatie. Omdat het scheiden en verwerken van chemisch afval de gemeente veel kost, zal voortaan ƒ1,- per kilo (exclu sief BTW) extra worden gevraagd van de bedrijven die dit materiaal aanle veren. Dit tarief geldt niet voor parti culieren die chemisch afval naar de Ecocar brengen. De ondernemers be taalden tot nu toe f3,89 per kilo. Jaarlijks wordt zo'n 13 ton chemisch vuil door bedrijven aangeleverd. Eén van de opvarenden met de granaat in de machinekamer. Door het gat in het plafond kwam het projectiel naar binnen, alvorens via een stalen pijp en spant op de bodem tot stilstand te komen. IFoto's Henk van Wijk mjnv. Fotopersburo Texell van de kapitein optekenden. Later kwamen ook de marechaussee en een duik- en demonteerploeg van de marina Laatstgenoemde eenheid on- Lees verder pagina 5 de meesten nog goed in, getuige de bedrukte stemming. Met sigaretten en koffie verwerkte ieder op zijn ma nier de onwaarschijnlijke gebeurtenis op deze ogenschijnlijk zo rustige zo merdag. In het boothuis rinkelde de telefoon onophoudelijk. Pers uit het hele land en betrokken instanties wilden het naadje van de kous weten. Om streeks 12.00 uur arriveerde de rijkspolitie te water, die het verhaal Gary Moore, U2, Brian Adams, Guns 'n Roses, the Cure TALK or THE TOWN a.s. zondagmiddag, van 4 tot 7 en 's avonds van 10 tot 2... ...tussendoor kun je dus genieten van een overheerlijke steak van de houtskoolgrill! Het gemeentebestuur heeft bijzonde re maatregelen getroffen om de uit breiding van de Texeler dekbeddenfabriek mogelijk te maken zonder dat eerst de artikel 19 proce dure moet worden afgewacht. Er wordt tijdelijke vrijstelling gegeven krachtens artikel 17, wat betekent dat de bouw binnen enkele weken legaal kan worden voortgezet. Artikel 17 wordt doorgaans toegepast bij tijdelijke gebouwen of bouwwer ken en geldt nooit langer dan vijf jaar. In dit geval gebeurt het met een uitbreiding die als permament is be doeld. Daarom geldt de vrijstelling tot uiterlijk 1 juli 1993; intussen gaat de artikel 19 procedure voor een defini tieve vergunning gewoon door. De artikel 17 procedure is weinig tijd rovend omdat b en w deze zelf, dus zonder tussenkomst van de provincie, kunnen afhandelen. Krachtens de re gels moet de aanvraag 14 dagen voor ieder ter inzage liggen op het raadhuis (in dit geval vanaf 5 juli). Als er in die periode geen bezwaren worden gemaakt, wordt de bouwver gunning zonder meer verstrekt. Mochten er bezwaren komen dan wordt beoordeeld of deze gegrond zijn. B en w hebben voor deze aanpak ge kozen wegens het grote belang voor de plaatselijke werkgelegenheid dat hier in het geding is. Voor zover be kend is het bij een permament ge bouw nooit eerder gebeurd en het zal hoge uitzondering blijven. Anderen die iets willen bouwen dat afwijkt van het bestemmingsplan kunnen er dan ook geen rechten aan ontlenen. De procedure kan bovendien alleen worden toegepast als nagenoeg vast staat dat tegen de bouw geen be zwaar zal worden gemaakt. In theorie is het nl. mogelijk dat het tot stand gekomen gebouw bij de evengoed te volgen artikel 19 procedure van de hand wordt gewezen en dan gesloopt moet worden. Teso heeft in de maanden januari tot en met juni weer meer vervoerd dan vorig jaar. Opvallend is de stijging bij de caravans en campers. Volgens Jan Bloem, hoofd nautische dienst, heeft het goede weer in het voorjaar daar alles mee te maken. Vorig jaar werden in de eerste zes maanden 288.132 auto's overgezet. Dat waren er nu 316.827 9.95%). Bij de vrachtauto's lagen de ze getallen op 16.916 om 18.270 8 en bij de opleggers op 7616 om 8389 10,14 De realisatie van enkele bouwprojecten heeft in vloed gehad op deze cijfers. Boven dien is het dit jaar een zachte winter geweest, waarin nauwelijks sprake was van vorstverlet. Bij de bussen is de stijging flink: 1372 tegen 1175 in '91 16,76 De caravans en campers scoren 9076 tegen 7785 16,58 Vol gens Bloem is vooral de maand juni doorslaggevend geweest in deze laat ste sector. „We registreerden een stij ging van maar liefst 57,8 Ook het aantal aanhangwagens nam toe: 7104 tegen 6651 6,81 Hoewel het vervoer is toegenomen, zijn de wachttijden beperkt gebleven tot een half uurtje bij piekdrukte. Al leen tijdens de Hemelvaartperiode deed zich langere wachttijd voor, on danks dat twee dubbeldeks boten in bedrijf waren. Maandag brengt de gedeputeerde van Welzijn, mevrouw J. E. M. Ber- man van D'66, een bezoek aan Texel. Zij zal met het gemeentebestuur van gedachten wisselen over zaken die de zorgsector aangaan. Daarna be zoekt zij Samen Eén/Gollards en de voorzieningen voor rolstoelgebruikers bij Paal 28. Een ongeluk met zeer ernstige afloop deed zich dinsdagmiddag voor op de strandweg vlakbij paal 12. Een personenauto met vijf inzittenden vloog daar uit de bocht en sloeg meerdere keren in de duinen over de kop. De 59-jarige ongehuwde bestuurder B.J. Bugel uit Almelo liep daarbij meerdere botbreuken en zwaar hersenletsel op. Zijn toestand was vanmorgen nog uiterst kritiek. Een tweede inzittende, een 16-jarige scholier uit Beerzerveld ligt in het Gemini ziekenhuis ook op de intensive care-afdeling. Hij heeft een zware hersenschudding maar is er niet levensgevaarlijk aan toe. Drie andere scholieren konden lichtgewond of vrijwel ongedeerd uit het wrak kruipen. De bestuurder van de veronge lukte Volvo was een onderwijzer die voor een dag op bezoek was bij een 64 jongens en meisjes tellende groep van een school voor beroepsonderwijs uit Vroomshoop. De groep bracht op „Jonkersbergen" een werkweek door. De man arriveerde toen de meeste leerlingen op het strand van het Jan Ayeslag waren. Met vier achtergebleven jongens die hem de weg zouden wijzen, reed hij daar ook heen. Uit de bocht Toen hij met een snelheid van 110 km over het Jan Ayeslag reed, vloog hij vlak bij het strand uit de bocht. Getuigen zagen dat de wagen tegen het duin opreed, enkele malen over de kop sloeg en enkele tientallen meters van de weg tot stilstand kwam met ingedeukt dak en weggeslagen ruiten. Drie jongens konden zich direct bevrijden. De bewusteloze bestuurder werd afgevoerd met de ambulance. De zwaargewonde jongen uit Beerzerveld die achter in zat, werd uit de wagen ge haald (nadat de brandweer met apparatuur van de rampenwagen een der raamstijlen van de auto had doorgeknipt) en met een tweede ambulance weggebracht. In afwachting van beide zieke nauto's liet Teso de veerboot in de haven wachten. Het ongeluk veroorzaakte grote verslagenheid onder de groep scholieren, hun begeleiders en de ouders. De school organiseert al meer dan tien jaar succesvolle werkweken naar „Jonkersber gen" op Texel. De groep is inmiddels terugge keerd, nadat de ouders op de hoogte waren gesteld. De leiding van de groep treft geen blaam. De ongeluksrit naar het strand had met het programma niets te maken en de bestuurder had geen bemoeienis met de organi satie van de werkweek. Hulpverleners halen de slachtoffers uit de vernielde auto. IFoto Harry de GraafI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1