Cjroen 2warL-Jexels in het harL,
l/liehors weer in opspraak
ia incident met oefenbom
fytueeH
Liüe!
Auto over de kop:
twee zwaargewonden
defensie-topman na zomer op werkbezoek?
Irijver had VVV
«t mogen bouwen"
Meer betalen voor
chemisch afval
Snelle regeling
uitbreiding TWO
Halfjaarscijfers
Teso: vervoer
weer toegenomen
Gedeputeerde
brengt bezoek
15 SEPTEMBER 1887 - NR 10694
u, advertenties, abonnementen, etc.
neveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
|oon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
(jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
2220-12741.
tan werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
as Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
VRIJDAG 3 JULI 1992
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f46,20 per half jaar; Los f1,30
toedracht van het spectaculaire ongeval in het Eierlandse
at, waarbij het betonningsvaartuig „Nieuwe Diep" door een
ifenbom van een Duitse straaljager werd getroffen, is nog niet
ikend. Een commissie van de Duitse luchtmacht heeft een on-
irzoek ingesteld, maar is daarmee nog niet klaar. Wonder bo
rn wonder raakte geen der acht opvarenden gewond. De
kustwacht en reddingboot waren een groot deel van de
ij in touw met het verlenen van assistentie.
igemeester Schipper stelde het in
ent woensdag aan de kaak tijdens
onderhoud met generaal-majoor
Westerhuis van het ministerie van
fensie. „Een ernstig feit", aldus
.hipper. „Nu is het een betonnings-
lip, maar je moet er niet aan den
dat straks 'De Vriendschap' met
iel mensen aan boord, of catama-
nsworden getroffen." Westerhuis
m Schippers bezorgdheid voor
imisgeving aan. Hij wil geen com-
geven zolang het onderzoek
opt.
■tongeval gebeurde dinsdag om-
is half tien 's morgens, toen de
feuwediep" voor anker lag in De
ik, het vaarwater ten zuidoosten
01de Vliehors. Het schip was in af
lating van de vloed, om de werk
steden waarmee de bemanning
rsodag was begonnen voort te zet-
kllet de „Nieuwe Diep", die be
tetot de dienst vaarwegmarkering
Directie Scheepvaart en Mari
ne Zaken (DGSM) van het mini
ma van Verkeer en Waterstaat,
•jiien scheepvaartbakens onderhou-
len vervangen. Volgens woord-
ïder Scholten van het ministerie
het schip op een toegestane
ats en was er contact geweest
et de verkeersleiding van schietran-
De Vliehors. Desondanks werd
tschip getroffen.
Koffie
(opvarenden hadden op dat mo-
ent koffiepauze in het bemannings-
thlijf. Schipper J. Schoolderman:
I zagen een steekvlam, die ge-
wd ging met een harde klap en
8(1 hoop rook. Natuurlijk schrokken
«enorm, maar er was geen pa-
De mannen renden naar bui-
n zodat de situatie in ogenschouw
nworden genomen. Dat een
3r de boosdoener was, drong
eerste instantie niet tot hen door.
bolderman: „Van de oefeningen
ihen we nauwelijks iets gemerkt,
(straaljager hebben we niet eens
word."
werd gevreesd voor brand aan
*4 gezien de rookontwikkeling.
Uatie en luchttoevoer werden
0rom uitgezet. Er was echter geen
end uitgebroken. Bij inspectie van
'schip kwam al spoedig de aap
de mouw. Een circa 25 cm groot
gat in een waterdichte deur wees op
een granaat-inslag. Het projectiel
had, gelukkig, het stevigste deel van
de deur, bij het scharnier doorboord.
„Vermoedelijk heeft hij daardoor de
meeste vaart verloren", aldus School
derman.
Verwoestend
De snelheid was echter nog groot
genoeg om zich een verwoestende
weg door het schip te banen. Het
ongeveer 35 cm lange projectiel
boorde zich door de stalen wand van
het bemanningsverblijf, ging daar
door een hoek en belandde via het
dubbele dek in de machinekamer,
waar nog een stalen pijp en spant
werden vermorzeld. Op de bodem
naast de motoren kwam de oefen-
bom tot stilstand. Er volgde geen
ontploffing, omdat het ding geen ex
plosieve lading bevatte, maar slechts
een rookpatroon. De rookontwikke
ling is daarmee verklaard.
De bemanning had over geluk niet te
klagen. Als de granaat een meter op
zij en een meter hoger was ingesla
gen, hadden de opvarenden het
waarschijnlijk niet kunnen navertellen.
De oefengranaat had een „dood" ge
wicht van ongeveer tien kilo.
Kustwacht
Vanaf het schip werd de Eierlandse
vuurtoren gewaarschuwd. Hoofdkust
wachter Piet Stam alarmeerde de
KNRM-reddingboot Beursplein 5 en
vroeg de luchtmacht-leiding op de
Vliehors het vliegverkeer stil te leg
gen. De Beursplein 5 rukte vrijwel
meteen uit en was binnen tien minu
ten ter plaatse. Reddingbootschipper
Jaap Groen verwonderde zich erover
dat de schietoefeningen tijdens de
reddingsactie gewoon doorgingen.
Schipper Schoolderman van de
„Nieuwe Diep" besloot dat iedereen
van boord moest. Alle acht opvaren
den stapten over op de Beursplein 5,
die hen naar het boothuis bij paal 33
bracht. De „Nieuwe Diep" hoefde
niet te worden versleept en bleef
voor anker liggen bij de vaargeul 400
meter ten zuidoosten van de Vlie
hors.
Schrik
In de gloednieuwe kantine van het
reddingboothuis kwamen de mannen
weer op verhaal. De schrik zat er bij
far Bouw BV had niet bij de aan
kleding van de VVV-nieuwbouw
worden uitgenodigd, omdat
J'eur Jaap Drijver als TVO-
'^finwoordiger deel uitmaakt van
J«stuur van de Stichting VVV
«Promotie. Aldus stelt de fractie
'ratels Belang in een brief aan
c°wge van b en w. De voorzit-
VJn promotiestichting, Jo En-
•eait, betreurt de actie van Texels
9: -Jammer, want het is een
zaak."
gekend was Drijver Bouw de
^inschrijver bij de aanbeste
den het nieuwe VVV-kantoor en
,•9het werk ook gegund. Naast
°ouw waren de Texelse aan-
Duin en Visser uit-
v '9d. Fractievoorzitter Gerbrand
van Texels Belang zegt de
«en van Drijver Bouw niet in
j «trekken. Hij vindt het alleen
^er dat deze onderneming is
^°%1 Poster spreekt het coile-
ben w aan op haar medeve-
^ordelijkheid. „U
'^nwoordigt de Texelse raad in
•diting VVV en was ongetwij
feld ook op de hoogte. Wij vragen
ons af of u met de gevolgde handels
wijze heeft kunnen instemmen",
schrijft Poster.
Wethouder Dirk Terpstra, die namens
de gemeente in het VVV-bestuur zit,
wil niet op de kritiek ingaan. Welis
waar is de brief dinsdag besproken
tijdens het wekelijkse college-overleg,
maar het definitieve antwoord moet
nog op schrift worden gesteld en
komt komende dinsdag nogmaals aan
de orde.
VVV-voorzitter Engelvaart vindt dat
Poster de plank mis slaat. „Het
bestuur heeft zich voor de aanbeste
ding laten adviseren door architecten
bureau Alkema. De architect heeft
beter inzicht in de beschikbaarheid
en kwaliteiten van de Texelse aanne
mingsbedrijven. We hebben zijn voor
stel opgevolgd."
Engelvaart bestrijdt dat Drijver als
bestuurslid een voorsprong had op
zijn concurrenten. „Elk bedrijf be
schikte over dezelfde informatie: het
bestek, dat door de architect was ge
maakt." Bij de gunning heeft het
VVV-bestuur vervolgens zuiver naar
de laagste prijs gekeken. „Tevoren
stond al vast dat alle drie onderne
mers vaardig genoeg waren. Nee, het
was beslist geen onderonsje."
s« Horeca wil onderzoek
naar gokverslaving
Nu ook Mig-straaljager
op Vliegveld Texel
sw Jeugd kan lol op
met „Van Tasjes"
Commerciële videofilm
geeft goede informatie.
Omdat het scheiden en verwerken
van chemisch afval de gemeente veel
kost, zal voortaan ƒ1,- per kilo (exclu
sief BTW) extra worden gevraagd van
de bedrijven die dit materiaal aanle
veren. Dit tarief geldt niet voor parti
culieren die chemisch afval naar de
Ecocar brengen. De ondernemers be
taalden tot nu toe f3,89 per kilo.
Jaarlijks wordt zo'n 13 ton chemisch
vuil door bedrijven aangeleverd.
Eén van de opvarenden met de granaat in de machinekamer. Door het gat in het plafond kwam het
projectiel naar binnen, alvorens via een stalen pijp en spant op de bodem tot stilstand te komen.
IFoto's Henk van Wijk mjnv. Fotopersburo Texell
van de kapitein optekenden. Later
kwamen ook de marechaussee en
een duik- en demonteerploeg van de
marina Laatstgenoemde eenheid on-
Lees verder pagina 5
de meesten nog goed in, getuige de
bedrukte stemming. Met sigaretten
en koffie verwerkte ieder op zijn ma
nier de onwaarschijnlijke gebeurtenis
op deze ogenschijnlijk zo rustige zo
merdag.
In het boothuis rinkelde de telefoon
onophoudelijk. Pers uit het hele land
en betrokken instanties wilden het
naadje van de kous weten. Om
streeks 12.00 uur arriveerde de
rijkspolitie te water, die het verhaal
Gary Moore, U2, Brian Adams,
Guns 'n Roses, the Cure
TALK or THE TOWN
a.s. zondagmiddag, van 4 tot 7 en
's avonds van 10 tot 2...
...tussendoor kun je dus genieten van een
overheerlijke steak van de houtskoolgrill!
Het gemeentebestuur heeft bijzonde
re maatregelen getroffen om de uit
breiding van de Texeler
dekbeddenfabriek mogelijk te maken
zonder dat eerst de artikel 19 proce
dure moet worden afgewacht. Er
wordt tijdelijke vrijstelling gegeven
krachtens artikel 17, wat betekent
dat de bouw binnen enkele weken
legaal kan worden voortgezet.
Artikel 17 wordt doorgaans toegepast
bij tijdelijke gebouwen of bouwwer
ken en geldt nooit langer dan vijf
jaar. In dit geval gebeurt het met een
uitbreiding die als permament is be
doeld. Daarom geldt de vrijstelling tot
uiterlijk 1 juli 1993; intussen gaat de
artikel 19 procedure voor een defini
tieve vergunning gewoon door.
De artikel 17 procedure is weinig tijd
rovend omdat b en w deze zelf, dus
zonder tussenkomst van de provincie,
kunnen afhandelen. Krachtens de re
gels moet de aanvraag 14 dagen
voor ieder ter inzage liggen op het
raadhuis (in dit geval vanaf 5 juli).
Als er in die periode geen bezwaren
worden gemaakt, wordt de bouwver
gunning zonder meer verstrekt.
Mochten er bezwaren komen dan
wordt beoordeeld of deze gegrond
zijn.
B en w hebben voor deze aanpak ge
kozen wegens het grote belang voor
de plaatselijke werkgelegenheid dat
hier in het geding is. Voor zover be
kend is het bij een permament ge
bouw nooit eerder gebeurd en het zal
hoge uitzondering blijven. Anderen
die iets willen bouwen dat afwijkt
van het bestemmingsplan kunnen er
dan ook geen rechten aan ontlenen.
De procedure kan bovendien alleen
worden toegepast als nagenoeg vast
staat dat tegen de bouw geen be
zwaar zal worden gemaakt. In theorie
is het nl. mogelijk dat het tot stand
gekomen gebouw bij de evengoed te
volgen artikel 19 procedure van de
hand wordt gewezen en dan gesloopt
moet worden.
Teso heeft in de maanden januari tot
en met juni weer meer vervoerd dan
vorig jaar. Opvallend is de stijging bij
de caravans en campers. Volgens
Jan Bloem, hoofd nautische dienst,
heeft het goede weer in het voorjaar
daar alles mee te maken.
Vorig jaar werden in de eerste zes
maanden 288.132 auto's overgezet.
Dat waren er nu 316.827
9.95%). Bij de vrachtauto's lagen de
ze getallen op 16.916 om 18.270
8 en bij de opleggers op 7616
om 8389 10,14 De realisatie
van enkele bouwprojecten heeft in
vloed gehad op deze cijfers. Boven
dien is het dit jaar een zachte winter
geweest, waarin nauwelijks sprake
was van vorstverlet.
Bij de bussen is de stijging flink:
1372 tegen 1175 in '91 16,76
De caravans en campers scoren
9076 tegen 7785 16,58 Vol
gens Bloem is vooral de maand juni
doorslaggevend geweest in deze laat
ste sector. „We registreerden een stij
ging van maar liefst 57,8
Ook het aantal aanhangwagens nam
toe: 7104 tegen 6651 6,81
Hoewel het vervoer is toegenomen,
zijn de wachttijden beperkt gebleven
tot een half uurtje bij piekdrukte. Al
leen tijdens de Hemelvaartperiode
deed zich langere wachttijd voor, on
danks dat twee dubbeldeks boten in
bedrijf waren.
Maandag brengt de gedeputeerde
van Welzijn, mevrouw J. E. M. Ber-
man van D'66, een bezoek aan Texel.
Zij zal met het gemeentebestuur van
gedachten wisselen over zaken die
de zorgsector aangaan. Daarna be
zoekt zij Samen Eén/Gollards en de
voorzieningen voor rolstoelgebruikers
bij Paal 28.
Een ongeluk met zeer ernstige
afloop deed zich dinsdagmiddag
voor op de strandweg vlakbij
paal 12. Een personenauto met
vijf inzittenden vloog daar uit de
bocht en sloeg meerdere keren
in de duinen over de kop. De
59-jarige ongehuwde bestuurder
B.J. Bugel uit Almelo liep daarbij
meerdere botbreuken en zwaar
hersenletsel op. Zijn toestand
was vanmorgen nog uiterst
kritiek.
Een tweede inzittende, een
16-jarige scholier uit Beerzerveld
ligt in het Gemini ziekenhuis ook
op de intensive care-afdeling. Hij
heeft een zware hersenschudding
maar is er niet levensgevaarlijk
aan toe. Drie andere scholieren
konden lichtgewond of vrijwel
ongedeerd uit het wrak kruipen.
De bestuurder van de veronge
lukte Volvo was een onderwijzer
die voor een dag op bezoek was
bij een 64 jongens en meisjes
tellende groep van een school
voor beroepsonderwijs uit
Vroomshoop. De groep bracht op
„Jonkersbergen" een werkweek
door. De man arriveerde toen de
meeste leerlingen op het strand
van het Jan Ayeslag waren. Met
vier achtergebleven jongens die
hem de weg zouden wijzen, reed
hij daar ook heen.
Uit de bocht
Toen hij met een snelheid van
110 km over het Jan Ayeslag
reed, vloog hij vlak bij het strand
uit de bocht. Getuigen zagen dat
de wagen tegen het duin opreed,
enkele malen over de kop sloeg
en enkele tientallen meters van
de weg tot stilstand kwam met
ingedeukt dak en weggeslagen
ruiten. Drie jongens konden zich
direct bevrijden. De bewusteloze
bestuurder werd afgevoerd met
de ambulance. De zwaargewonde
jongen uit Beerzerveld die achter
in zat, werd uit de wagen ge
haald (nadat de brandweer met
apparatuur van de rampenwagen
een der raamstijlen van de auto
had doorgeknipt) en met een
tweede ambulance weggebracht.
In afwachting van beide zieke
nauto's liet Teso de veerboot in
de haven wachten.
Het ongeluk veroorzaakte grote
verslagenheid onder de groep
scholieren, hun begeleiders en de
ouders. De school organiseert al
meer dan tien jaar succesvolle
werkweken naar „Jonkersber
gen" op Texel.
De groep is inmiddels terugge
keerd, nadat de ouders op de
hoogte waren gesteld. De leiding
van de groep treft geen blaam.
De ongeluksrit naar het strand
had met het programma niets te
maken en de bestuurder had
geen bemoeienis met de organi
satie van de werkweek.
Hulpverleners halen de slachtoffers uit de vernielde auto.
IFoto Harry de GraafI