Cjrocn '^warLr Jexels in het L,
artijen wapenen zich
oor Vliehorsbezetting
Kotter TX 14 Grietje
feestelijk overgedragen
nu
oetelief: „Er is
een weg terug meer
Texel „barst" van de
computer- virussen
ieland verwerpt Texelse vredesmissie
Schapen verwaarloosd
Reddingbrigade brengt
surfer in veiligheid
Drukte verder toegenomen
„Hij die niet waagt zal ook niet hebben"
JUICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10703
DINSDAG 4 AUGUSTUS 1992
vertenties, abonnementen, etc.
M en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
ge Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
042741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
ieGraaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs A46.20 per half jaar; Los /1.30
sezetting van de Vliehors waardoor schietoefeningen maan-
onmogelijk worden gemaakt houdt na Texel ook de gemoe-
op Vlieland volop bezig. Burgemeester mr. John van de
jenberg van Vlieland is geen voorstander van het plan en
t na overleg met de officier van justitie, de luchtmacht en
nlitie besloten maandag het politiekorps op het eiland te
jerken. „Als het blijft bij een korte ludieke actie die is ge-
lop publiciteit, grijpen we echter niet in."
schillende landelijke media heb-
mmiddels toegezegd aandacht
i aan de bezetting die
sidag om 10.00 uur begint.
omstreden vliegoefeningen
kerkelijk worden onderbroken
bezetting is allerminst de
In luchtmachtkringen verwacht
•lat het aantal vliegoefeningen
de zomervakantie toch al
zijn, zodat de kans dat er op
ïdag vanuit jachtbommenwer-
|;p afgedankte tanks wordt ge-
minimaal is. Een
/oerder van het ministerie van
in Den Haag zei desge-
dat de veiligheid van zowel de
verders als de vliegeniers niet
itspel zal worden gezet. „Maar
inteel weten we nog niet pre-
//at er maandag staat te gebeu
lde Vliehors."
Bijval
dexploitant Gerard Zoetelief, die
initiatief tot de bezetting heeft
men, laat desgevraagd weten
hij in zijn poging de overlast door
ijagers terug te dringen steeds
bijval oogst. „Medestanders
handtekeningen zetten." Vol-
Zoetelief is dat echter niet de
Kling. „Een goede sponsor kun-
we nog wel gebruiken. Mensen
^ee willen naar Vlieland zijn ook
Strijdlustig constateert hij
de aankondiging van de ac
estraaljagers zich al aanmerke-
ieter aan de regels houden. „En
'citdat de burgemeester van
«nd het politiekorps heeft ver-
t aan dat we serieus wor-
Senomen."
Steekspel
feester Van de Langenberg
politie-ingrijpen ondanks het
tome karakter van de de-
stratie niet uit. „Indien de actie
tferantiegrens overschrijdt, tref-
maatregelen." Waar die grens
ligt houdt Vlielands eerste
voorlopig nog even in het mid
den. Ook Zoetelief laat niet het ach
terste van zijn tong zien, maar wil
alvast wel verklappen dat er in De
Cocksdorp achter de 'schermen koort
sachtige drukte heerst. „We zijnde
geluidsoverlast moe. Zeker nu het mi
litaire oefengebied de Noordvaarder
op Terschelling zal sluiten, waardoor
de overlast hier zal toenemen.
De Vlielandse burgemeester denkt
daar anders over. „Kijk, dat er sprake
is van overlast staat buiten kijf. Maar
defensie is er de afgelopen jaren in
geslaagd de hinder sterk te reduce
ren. Men is volgens hem strenger
gaan optreden tegen piloten die „in
de fout" zijn gegaan. Het aantal
straaljagers dat zich buiten de aan
vliegroute begeeft is daardoor in en
kele jaren van vijftig procent
afgenomen tot 13 procent. Van de
Langenberg baseert zich op radartel
lingen die door defensie zijn ge
maakt. „Bovendien is de
aanvliegroute niet meer van noord
naar zuid, maar van west naar oost.
De overlast voor Texel is daardoor
aanzienlijk afgenomen. In de defen
sienota, die in de kamer uitvoerig is
besproken, staat bovendien zwart op
wit dat de komende jaren de hinder
met nog een kwart wordt vermin
derd. Defensie belooft meer
simulatie-oefeningen te houden."
Ingefluisterd
Volgens actievoerder Zoetelief zijn
deze argumenten de Vlielander inge
fluisterd door gehaaide mensen van
de luchtmacht. „De man is echter in
geen drie jaar op Texel geweest en
beseft onvoldoende hoeveel overlast
wij ondervinden." Het recreatie-
plezier, dat volgens Zoetelief lijdt on
der de overlast, ondervindt op Vlie
land volgens Van de Langenberg
geen nadeel van de militaire activitei
ten. „Het defensie-terrein is afgeslo
ten voor burgers."
Langeberg vindt de protestactie
„stemmingmakerij", waarop zijn
eiland niet zit te wachten. „Op Vlie
land zijn tweehonderd mensen van
de luchtmacht permanent gelegerd.
Tezamen met hun gezinnen is dat
Een voorbijganger attendeerde de po
litie zondag op enkele verwaarloosde
schapen in een weiland aan de
Schansweg. De schapen waren nog
niet geschoren en een lam was
mank. Tevens liepen er enkele pony's
op het land, waarvan de watervoor
ziening te wensen overliet. De eige
naar, een landbouwer uit Den Burg,
heeft van de politie te horen gekre
gen dat hij tot vandaag de tijd heeft
de situatie te verbeteren, anders zul
len maatregelen worden getroffen.
zo'n twintig procent van de bevolking
van ons eiland. Voor de gemeen
schap op Vlieland zowel sociaal als
economisch gezien een groep van
formaat. We zijn er niet bij gebaat als
deze mensen moeten vertrekken. Ik
vind het zelfs hypocriet om te klagen
over de buren, terwijl jullie zelf bij de
fensie pleiten voor behoud van het
amfibische oefenkamp op de Mok."
Schipper
Zijn Texelse ambtgenoot Schipper
stelt zich ten aanzien van de Vlie
horsbezetting neutraler op. „Ik keur
de actie niet af, maar moedig het
ook niet aan. Wel vind ik het een
goede zaak dat de mensen met hun
mening naar buiten treden." Zelf zal
Schipper wegens een overvolle agen
da niet van de partij zijn. „Maar als
gemeente voeren we overleg met de
overheid over terugdringing van de
overlast." Volgens Schipper komt een
vertegenwoordiger van het ministerie
van defensie binnenkort naar het
eiland voor een informatief bezoek.
De Texelse reddingbrigade van de
KNBRD heeft gistermiddag bij paal
20 een surfer gered. De 20-jarige
vakantieganger kon door materiaal-
pech op eigen kracht niet de kust
bereiken en werd door de strand-
wachten ongedeerd uit zee gehaald.
Toen een gebroken mastvoet het ter
hoogte van De Koog het zeilen on
mogelijk maakte, dreigde de wa
tersporter door het afgaande tij
steeds verder af te drijven. Door he
vig te zwaaien wist hij de aandacht
van een strandwachter te trekken.
Op dat moment dreef hij ter hoogte
van de uitkijkpost al zo'n 250 meter
uit de kant. Een drie man sterke red-
dingploeg spoedde zich daarop
per rubberboot naar de drenkeling
die snel uit het zicht verdween. De
redders konden de surfer kort daarop
aan boord namen. Ook de kapotte
surfplank werd geborgen.
Hoewel de GGD actief voorlichtig te
gen besmetting verzorgt op de Texel
se boot, is het eiland niet vrij van
gevaarlijke virussen. De besmetting
heeft zich echter beperkt tot com
puters.
Bij een controle van een computer
bestand van een klant ontdekte Ben
Zegeren van Langeveld en de Rooij
maar liefst drie virussen. Zegeren
noemt dit het topje van de ijsberg.
„Texel barst van de virussen. Er zijn
1200 a 1300 bekende, waarvan maar
30 a 40 kunnen worden opgespoord
met zogenaamde scan-programma's."
In veel gevallen kan Zegeren de virus
sen verwijderen zonder schade aan
de bestanden, maar soms ontstaat
enige verminking.
Generatie
De virussen worden overgebracht
door gebruik te maken van hulppro
gramma's of spelletjes van onbeken
de herkomst. Zegeren: „Er is een
nieuwe generatie virussen die ook
databestanden aantast en DAT-files
die gebruik maken van het intelligen
tiesysteem van de computer."
Of een computer is „besmet" is niet
altijd merkbaar. De virussen kunnen
De toeristische drukte op Texel is de
afgelopen dagen nog iets verder toe
genomen. Het aantal auto's van niet
ingezetenen bedroeg vorige week
woensdag 9504 en steeg zaterdag
tot 9821, vooral als gevolg van rela
tief veel weekendverkeer.
Zondagavond bleek de stand gezakt
te zijn tot 9183. Het is goed mogelijk
dat er de kómende dagen weer enke
le honderden auto's bijkomen. Vorig
jaar liep het aantal vreemde auto's
tussen 27 en 30 juli op tot even bo
ven de 10.000.
op verschillende wijzen worden geac
tiveerd, bijvoorbeeld door een bepaal
de handeling van de gebruiker of een
speciale datum. Sommige virussen
geven afwijkingen in het beeld
scherm, bijvoorbeeld een balletje dat
er hinderlijk doorheen springt (het
pingpong-virus). Anderen zorgen er
voor dat harddics of disc-drives
slecht functioneren bijvoorbeeld het
diskette-killervirus. Deze laatste is
veel gevaarlijker.
Michelangelo
Enkele jaren geleden werd Nederland
opgeschrikt door het virus Datacrime
II. Vorig jaar bestond vrees voor Mi
chelangelo. Zegeren heeft echter wei
nig aanvragen voor controle op
aanwezigheid van schadelijke virus
sen gekregen. „Zolang iemand geen
klachten heeft, werkt men door met
een computer. Dat is logisch. Maar
de schade kan enorm zijn als later
blijkt dat er toch een virus in zit.
Voor particulieren is dit meestal wel
te overzien, maar voor grote bedrij
ven is het een ramp."
sw Oosterender pop voorziet
in behoefte
Jeu de boule-club heeft al
22 leden
Spektakulair besluit Texels
autocross-seizoen
wParalympics trekt veel
bezoekers naar zwembad
Teruggekeerde kunstenaar
in Raadhuis-kelder
,,'t Mag waaien, stil zijn, vloeien, ebben. Hij die niet waagt zal
ook niet hebben". Deze spreuk is te lezen aan boord van de TX
14 „Grietje" van de B.V. Ellen en Trap uit Oosterend, die zater
dag tijdens een feestelijke proefvaart werd overgedragen en
gisteren voor zijn eerste reis is vertrokken.
De fraaie kotter, die 7,5 miljoen gul
den heeft gekost, is de opvolger van
de TX 14 „Ellen" die nog in Oude-
schild voor de kade ligt en vrijwel
zeker naar Schotland wordt ver
kocht. De onderhandelingen zijn in
vergevorderd stadium.
De „Grietje" werd gebouwd bij Ma
chinefabriek en Handelsonderneming
A. L. Hoekman B.V. te Urk, die als
hoofdaannemer fungeerde. Het casco
werd vervaardigd bij scheepswerf
Volharding in Foxhol. Onder de vele
andere bedrijven die bij de bouw wa-
gisterochtend om half acht bij het passeren van 't Horntje. De eerste dagen worden gebruikt voor proefvissen
■Hen van apparatuur. (Foto's Harry de Graaf)
ren betrokken, waren enkele Texelse:
de Verenigde Schilders zorgden voor
het schilderwerk, Hans Boom leverde
en installeerde de vistuigen en de
CIV Texel zorgde voor de volledige
tuigage.
Geluidsdicht
De nieuwe TX 14 is 40,95 meter
lang, 8,50 meter breed en 5.00 me
ter hol. Er staat een Caterpillar mo
tor, type 3606, van 2000 pk. Ook de
twee hulpmotoren zijn Caterpillars.
Een bijzonderheid is dat er één is in
gebouwd in een geluidsdichte kast,
wat bijdraagt aan goede arbeidsom
standigheden als in het weekend aan
boord werkzaamheden moeten wor
den verricht. In meer opzichten blijkt
uit ontwerp en uitvoering dat aan het
welzijn van de opvarenden is ge
dacht. De verblijven zijn bijzonder
fraai en gerieflijk, maar tevens prac-
tisch ingericht. Dat het oog ook wat
mocht hebben, blijkt onder meer uit
het fraaie mozaïek-werk dat in de te
gelvloer van diverse vertrekken is
aangebracht door steenhouwer
kunstenaar G. Weerstand uit Urk.
Die „menselijke" trekjes van het
schip zijn mede te danken aan de be
moeienis van Biem Trap's echtgenote
Grietje (waarnaar het schip is ge
noemd). Zij is van mening dat een
schip in de eerste plaats van deugde
lijke constructie moet zijn, maar daar
naast ook een prettig huis voor de
bemanning.
Ellen
In tegenstelling tot wat de naam van
de onderneming doet vermoeden,
heeft de familie Ellen geen zakelijke
bindingen meer met het visserijbe
drijf. De onderneming is uitsluitend in
handen van Pieter en Cor Trap,
respectievelijk schipper en machinist
van de TX 14. De naam Ellen blijft
echter in de firmanaam om eer te be-
Het moment van de overdracht. De Urker vlag wordt neergehaald en de scheepsvlag en
het groen-zwart van Texel gaan omhoog.
tuigen aan de oprichters van het
bedrijf.
De geschiedenis van dat bedrijf gaat
terug tot 1890 toen de blazer TX 51
in de vaart kwam. In 1927 nam Aris
Ellen de staalijzeren motorbotter TX
14 met 50 pk Kromhoutmotor in gé
bruik, gebouwd voor f13.750,-. De
botter werd in 1936 opgevolgd door
de kotter TX 14 en in 1939 kwam
daar de TX 51 bij. In 1960 volgde de
TX 14 „Willem Cornelis" en in 1974
de TX 14 „Ellen".
Vlagwisseling
Met familie, vrienden, kennissen en
andere genodigden ging de gepavoi-
seerde Grietje om half tien eerst naar
Den Helder om daar de genodigden
van de vastewal op te halen. Voor de
rede van Texel had daarop de over
dracht plaats, waarbij de Urker vlag
door Leendert Hoekman werd neerge
haald terwijl de „Grietje"-vlag werd
gehesen door mevrouw G. Trap-Ellen.
Werfdirecteur Hoekman overhandigde
aan de schipper tevens het voorlopig
certificaat, na gememoreerd te heb
ben dat de bouw en de besprekingen
daarover bijzonder goed waren verlo
pen. Aan de hand van vele tekenin
gen was met Cor en Pieter Trap heel
wat afgepraat en Hoekman twijfelde
er niet aan dat het schip nu volledig
voldoet aan alle verlangens. Het was
goed onderhandelen geweest in open
sfeer „recht voor de kop". Traditiege
trouw was er voor de familie Trap
een geschenk van de werf: gouden
broches en dasspelden met een
scheepsmotief.
Trots
„Toen we dat mooie, sierlijke schip
vanmorgen in de haven zagen liggen,
ging er wat door ons heen", aldus
vader Biem Trap later bij de receptie
en het koud buffet in het haven
restaurant van 't Horntje. Hij blikte in
de geschiedenis van het visserijbe
drijf erf betreurde het dat zijn
schoonvader, moeder en Wim Ellen
deze glorieuze dag niet hebben mo
gen meemaken. „Wat zouden ze trots
zijn geweest". Toen Trap in 1956 met
Grietje Ellen trouwde, had hij zijn
schoonvader Piet Ellen en ome Wim
leren kennen als een fijn stel men
sen. „Piet Ellen, een man van weinig
woorden, maar goed doordacht. Ome
Wim een man van véél woorden,
maar toch ook doordacht". Op ver
zoek van ome Wim werd destijds in
de TX 14 „Willem Cornelis" een
tekstbord aangebracht: ,,'t Mag waai
en, stil zijn, vloeien, ebben. Hij die
niet waagt, zal ook niet hebben". Al
dus werd aangegeven dat met het
nieuwe schip „stevig" gevaren moest
worden om het gewenste rendement
te krijgen.
Grietje Trap-Ellen had daar nog wat
aan toe te voegen en memoreerde
ook de donkere tijden die de vissen
de familie heeft moeten doormaken.
Lees verder pagina 5