Cjroen 'Twartsjexeh in het harL,
>uperboten maken andere
vegen en havens nodig
Uitbreiding verpleeghuis
na bouwvak van start
1
K
•fiöt l^ock
Live,
r
wreau Oranjewoud stelt onderzoek in
IZHART
47.000
Op
nn
WEEKEND ft
j
sen dijk en duinenrij
ivas/'e
Boom over de weg
Demonstratie KNRM
en para's uitgesteld
J
■advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld en de Rooy b.v.. Postbus 11,
;AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax
20-14111- Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel.
20-12741. Verschijning: dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs: ƒ46,20
S!f)aar; Los ƒ1,30. Geen krant gehad?: Bel 02220-12741. Buiten kantoo-
beluw bezorger (of 14881 18542). Redactie buiten werktijd: Tessa de
Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639.
HJERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10706
VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1992
met: 1
ree
„superschepen" die Teso in de toekomst vreest nodig te
tbben kunnen geen gebruik maken van de bestaande walvoor-
tningen, toeleidende wegen en andere verkeersfaciliteiten. De
ven van 't Horntje moet worden vervangen door een veel gro-
ie, in Den Helder zal een haven op het Balgzand moeten wor-
naangelegd en de aanvoerwegen, opstelterreinen e.d. moeten
orden aangepast zodat ze veel grotere aantallen auto's in drie
ikeersstromen kunnen verwerken.
geeft het ingenieursbureau
injewoud opdracht om uit te zoe-
wat op de wal allemaal moet
leuren als de schepen van 136
erlang en 25 meter breed die
400 auto's kunnen vervoeren, in
nart komen. Het is onderdeel
een uitgebreider onderzoek inza-
ie toekomst van de veerverbin-
waarmee Teso al geruime tijd
is. In het kader daarvan werd
Ier het Bureau voor Scheeps-
w te Bloemendaal geraadpleegd
ie bepalen welk scheepstype no-
om bij de thans voorziene
een uurdienst zonder wachttij-
ile kunnen onderhouden.
dubbeldekker voor 400 auto's
et meest haalbaar als directe
voor de schepen van het
Sjetype. Op de langere termijn Hoogerheide.
tzelfs gedacht aan driedekkers
l)0 auto's kunnen vervoeren. Menigeen zal het voorbarig en zelfs
belachelijk vinden dat Teso nu al be
zig is met deze plannen. Maar vol
gens directeur Theo Hoogerheide is
het belangrijk om tijdig te bepalen
wat het doel van het ondernemings
beleid moet zijn en de zaken niet op
hun beloop te laten. Tegelijk hoopt hij
dat het vervoersaanbod zich spoedig
zal stabiliseren, zodat het allemaal
niet nodig zal zijn. „Maar dat is een
privéopvatting. Van mij hoeft het
echt niet, die grote boten. Ik vind het
mooi genoeg, zoals het nu is. Maar
assLsss.
S5>
het is nu eenmaal mijn taak om er
voor te zorgen dat die veerdienst
goed blijft functioneren, dus dat er
voldoende capaciteit is om het aan
bod op te vangen. Nogmaals: ik hoop
dat de twee dubbeldekkers van het
huidige type toereikend blijven, maar
ik heb er geen invloed op. Dat is een
zaak van de plaatselijke overheid en
ik doe dan ook mijn uiterste best om
de gemeente ervan te doordringen
dat het beleid ingrijpend moet wor
den bijgesteld als je de groei eruit
wilt halen".
Twijfel
Of die grote schepen en de daarbij
behorende havens en andere wal-
voorzieningen een haalbare kaart zijn,
zal nog moeten blijken. Het gaat om
een enorm veel kostbaarder en om
slachtiger operatie dan de capaci
teitsvergrotingen die Teso de
afgelopen kwart eeuw heeft doorge
voerd. „Neem de haven van 't Hornt
je. Die moet helemaal op zijn kop
worden gezet om die veel grotere
schepen te kunnen herbergen. Dus
niet alleen andere fuiken, maar ook
een grotere havenkom en bredere ha
venmond. De veerhaven van Den Hel
der is niet uit te breiden, omdat de
ruimte ontbreekt en omdat de groei
ende verkeersstromen door de stad
niet meer kunnen worden verwerkt.
Er moet dus een nieuwe haven op
het Balgzand worden aangelegd. Wat
vaartijd betreft maakt het weinig uit,
al zal het voor de Texelaars die naar
station, ziekenhuis e.d. moeten, niet
leuk zijn dat ze een lange rit moeten
maken. Zoals het er nu naar uitziet,
zal de rijksoverheid die nieuwe veer
haven niet eens willen. In de nieuwe
planologische kernbeslissing wordt
uitbreiding van havenfaciliteiten in het
waddengebied immers van de hand
gewezen. En dan praat ik nog niet
eens over de enorme bedragen die
voor die havens nodig zijn. Als het al
lukt, duurt het minstens tien jaar
voordat met de aanleg kan worden
begonnen. Daarom moeten we nu al
duidelijk maken welke kant het op
moet".
Weer wachten?
Als de vervoersvraag in het tempo
van de afgelopen paar jaar blijft
groeien, krijgen we al weer betrekke
lijk gauw met wachttijden te maken.
Volgens Hoogerheide zijn wachttijden
van meer dan enkele uren desastreus
voor de economie van Texel. „Dat is
gebleken. In de zeventiger jaren heb
ben wij daardoor enorm op ons don
der gehad. Door wachttijden maak je
de toeristische investeringen die op
het eiland zijn gedaan slecht toegan
kelijk en daardoor minder rendabel.
Dat is heel schadelijk. Het tast de
kwaliteit aan terwijl Texel het juist
steeds meer van zijn kwaliteit moet
hebben".
De Teso-directeur zegt dan ook niets
liever te zien dan dat de gemeentelij
ke overheid, liefst gesteund door ho
gere overheden, zich op korte termijn
beraadt over maatregelen om de toe
ristische groei tot staan te brengen.
Hij twijfelt er niet aan dat 47000
slaapplaatsen op Texel teveel is.
Lees verder pagina 5
ntoorsnede van het scheepstype dat in
■i instantie de huidige dubbeldekkers zou
opvolgen.
door Klaas Bonne
Fs zijn ingekrompen
mcht
|strandtenthouder Zoetelief
'ten reeks gehoorgestoorden
tegenoffensief
f(k verdediging van Vlieland
""de zich niet op het Wad
-I uit angst voor de armada
R berlandsche gat
N Wnc/er enig bloedvergieten
wl -te troepenmacht aan land
weef met een handig spaadje
"I V grieven in het zand
de lange Vlielandsteiger
Schneider, de majoor
heeft voor zulk soort zaken
'aatjes in zijn oor
'baar moe, maar toch te-
r?°nze vloot terug
JL1 de koning van de wadden
wWrrriantig op de brug
f3' staan er op de Hors geen
J tóch als Don Quichotte
Beek en zijn kornuiten
f 'i nooit op het schavot
Direct na de bouwvakvakantie begint aannemer Duin met de uit
breiding van het verpleeghuis Texel. Aan de kant van de Lijnbaan
komt er een vleugel bij, waardoor de capaciteit met negen bed
den wordt uitgebreid en scheiding tot stand wordt gebracht tus
sen lichamelijk zieken en de zg. psycho-geriatrische patiënten.
De nieuwbouw kost totaal 2,9 miljoen gulden en moet in het
voorjaar worden opgeleverd.
Het verpleeghuis biedt straks plaats
aan totaal 48 patiënten, afgezien
van de zeven mensen die er voor
dagbehandeling terecht kunnen.
Daarmee is het Texelse verpleeghuis
nog altijd het kleinste zelfstandige
verpleeghuis in Nederland. Toch is
nu een meer efficiënte exploitatie
mogelijk.
Binnentuin
De in één bouwlaag uit te voeren
nieuwe vleugel met een lengte van
55 meter zal zich uitstrekken langs
de Lijnbaan en wordt zodanig aan
het bestaande gebouw gekoppeld dat
een ruime binnenplaats ontstaat, die
als tuin zal worden ingericht. De
nieuwbouw zal het braakliggende ter
rein waar het verzorgingshuis Irene
stond, grotendeels in beslag nemen.
Het door architectenburo Alkema
Honigh uit De Koog ontworpen
bouwplan omvat onder meer acht
tweepersoonskamers, zeven éénper
soonskamers, rolstoel/invalidentoilet
ten, badkamers, berg- en
spoelruimten, zusterspost, huis- en
eetkamers, keuken en activiteiten
ruimte. Dit alles is bestemd voor 23
psycho-geriatrische patiënten die
daardoor niet meer hoeven te verke
ren bij de mensen die alleen maar li
chamelijk ziek zijn. Dat laatste was
tot dusver wegens de kleine schaal
van het verpleeghuis onmogelijk wat
li-JJ
LIJNBAAN
als een groot probleem werd gezien.
Renovatie
Direct na het gereedkomen van de
nieuwbouw zal het inmiddels verou
derde bestaande gebouw worden ge
renoveerd en anders ingedeeld, zodat
ook de lichamelijk zieke patiënten
meer ruimte en privacy krijgen.
Bij de vorige maand gehouden aan
besteding kwam Duin aanmerkelijk
lager uit de bus dan Drijver Bouw
B.V. en Vissers Bouw- en Timmerbe-
C
bfnnentuh
Plattegrond van het complex. In zwart aangegeven de nieuwbouw.
drijf. Toch lag ook zijn prijs nog een
stuk boven de begroting waarmee de
goedkeurende instanties accoord wa
ren gegaan. Dat noopte tot onder
handelingen en kleine aanpassingen
waardoor een prijs ontstond waar
mee alle betrokkenen vrede hadden.
Tussentijds werd in het bouwontwerp
nog een belangrijke verandering aan
gebracht: het dak dat oorspronkelijk
van hout zou worden, wordt nu van
steen omdat dit gunstiger is voor de
klimaatbeheersing in het gebouw.
Naast de architect en de bouwcom
missieleden J. Graaf en H. Tjepkema
was Ir C. Klaassen uit De Cocksdorp
nauw betrokken bij het project. Om
dat directeur J. Donatz op non actief
is, trad hij coördinerend op en onder
hield de contacten met de provinciale
en andere instanties die hun goed
keuring moesten geven aan de bouw.
Regelmatig steken geruchten de kop
op dat het Verpleeghuis Texel ge
doemd is te verdwijnen omdat het te
klein is, waardoor de kosten per pa
tiënt aanzienlijk hoger zijn dan in gro
te verpleeghuizen elders in het land.
Het bestuur laat echter met stellig
heid weten dat van opheffen geen
sprake is. Wel moeten de tekorten
worden teruggedrongen. Het ver
pleeghuis draait nu met verlies omdat
de kosten hoger zijn dan het budget
dat van overheidswege beschikbaar
wordt gesteld. De uitbreiding met de
daaraan gekoppelde vergroting van
het budget is wat dat betreft een
stap in de goede richting, maar er
zijn meer maatregelen nodig. Deze
zullen echter niet ten koste gaan van
de zorg voor de patiënten. Het is niet
uitgesloten dat het verpleeghuis op
den duur een samenwerkingsverband
aangaat met een overkants groot ver
pleeghuis, waardoor met name de
overheadkosten kunnen worden te
ruggebracht. Over het huidige exploi
tatietekort onderhandelt het bestuur
met de verzekeraars.
w Kampeerders vluchten
voor noodweer
w Anti-toerismestemming?
Rolstoelers klagen over
Koger discotheek
Kampeerboeren vangen
bot bij gemeente
Schipper: méér urinoirs
Regen en harde wind bezorgden deze
week niet alleen kampeerders hache
lijke ogenblikken. Ook de natuur wist
niet wat haar overkwam toen na de
fraaie julimaand het weer zomaar
omsloeg. De zwakste broeders gaan
dan het eerst voor de bijl. Zo knapte
woensdagavond een reeds scheef
hangende, half rotte wilg aan de Fon-
teinsweg onder het stormgeweld. De
boom viel dwars over de weg en
vormde in het schemerdonker een
gevaar voor het verkeer. Gewaar
schuwd door de politie toog de
brandweer onverschrokken door de
winderige Westen om het karwei te
klaren. Met een motorzaag lukte dat
Vlot. (Foto Frans Hopman)
Een verslag van de stormschade on
der kampeerders staat op pagina 2.
De strandspelen en demonstraties
van KNRM en een parateam zijn
gisteren niet doorgegaan wegens de
harde wind. Volgende week, dus op
donderdag 20 augustus, wordt op
nieuw een poging gedaan tussen
15.00 en 18.00 uur op het strand bij
paal 20 (Badweg), in de hoop dat de
weergoden dat beter meewerken.
Het was een beetje flauw van Baren-
dregt om in de raadsvergadering af
stand te nemen van een deel van
wat hij heeft verklaard in het artikel
over „de 47.000" in de krant van 7
augustus. Nu leek het voor de opper
vlakkige luisteraar alsof wij hem
maar wat in de mond hebben gelegd.
De essentie van wat hij heeft gezegd
is echter wel degelijk goed weerge
geven: doorgroeien naar 47.000
slaapplaatsen dreigt tot problemen te
leiden en we moeten dus overwegen
of dat maximum alsnog moet worden
teruggedraaid.
Zoals kon worden verwacht gaf dat
opschudding en lang niet iedereen
was blij met Barendregts uitlatingen,
ook al is er van een definitief stand
punt van het college nog geen spra
ke. Vooral raadsleden moeten zich
onbehaaglijk voelen bij de gedachte
dat straks gesneden moet worden in
de bestemmingsplannen waardoor zij
mogelijkheden voor bepaalde groepen
burgers blokkeren. Dat zal veel ge
donder geven. Wat hierover ook zal
worden beslist, goed is het nooit,
nog afgezien van de vraag of het juri
disch mogelijk is. Het is dan ook be
grijpelijk dat sommige
volksvertegenwoordigers en mensen
uit hun achterban de kwestie probe
ren te bagatelliseren. Een greep uit
het commentaar van die kant: zo'n
vaart loopt het niet. Die groei van
het toerisme houdt heus wel op,
vooral na een paar slechte zomers.
De geschiedenis zit vol golfbewegin
gen. Na groei komt altijd een periode
van stabilisering of terugloop. Dat
soort redeneren is gebaseerd op niets
anders dan de hoop dat het inder
daad zo zal lopen. Raadsleden zijn
echter niet gekozen om te hopen
maar om te regelen. Barendregts stel-
lingname is vooral ingegeven door se
rieuze prognoses van Teso inzake de
vervoersvraag, die erop wijzen dat
het bij ongewijzigd beleid noodzake
lijk wordt om nog grotere schepen in
de vaart te brengen. Willen we een
dergelijke ontwikkeling afwenden,
dan zullen op vrij korte termijn ingrij
pende beslissingen en maatregelen
moeten worden genomen. Het is
daarom goed dat de wethouder zijn
mond heeft opengedaan, ook al heeft
hij blijkbaar voor zijn beurt gepraat.
Besturen is vooruit zien.
IM-ADVERTENTIE
i
...de naam zegt genoeg!
TALK OT THE TOWN
a.s. zondagmiddag, van 4 tot 7 en
's avonds van 10 tot 2...
...tussendoor kun je dus genieten van een
overheerlijke steak van de houtskoolgrill!
Toegang gratis!
vleugel van het verpleeghuis, gezien vanaf de Lijnbaan.