Cjroen 'Twartsjexeh in het harL, >uperboten maken andere vegen en havens nodig Uitbreiding verpleeghuis na bouwvak van start 1 K •fiöt l^ock Live, r wreau Oranjewoud stelt onderzoek in IZHART 47.000 Op nn WEEKEND ft j sen dijk en duinenrij ivas/'e Boom over de weg Demonstratie KNRM en para's uitgesteld J ■advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld en de Rooy b.v.. Postbus 11, ;AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 20-14111- Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 20-12741. Verschijning: dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs: ƒ46,20 S!f)aar; Los ƒ1,30. Geen krant gehad?: Bel 02220-12741. Buiten kantoo- beluw bezorger (of 14881 18542). Redactie buiten werktijd: Tessa de Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639. HJERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10706 VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1992 met: 1 ree „superschepen" die Teso in de toekomst vreest nodig te tbben kunnen geen gebruik maken van de bestaande walvoor- tningen, toeleidende wegen en andere verkeersfaciliteiten. De ven van 't Horntje moet worden vervangen door een veel gro- ie, in Den Helder zal een haven op het Balgzand moeten wor- naangelegd en de aanvoerwegen, opstelterreinen e.d. moeten orden aangepast zodat ze veel grotere aantallen auto's in drie ikeersstromen kunnen verwerken. geeft het ingenieursbureau injewoud opdracht om uit te zoe- wat op de wal allemaal moet leuren als de schepen van 136 erlang en 25 meter breed die 400 auto's kunnen vervoeren, in nart komen. Het is onderdeel een uitgebreider onderzoek inza- ie toekomst van de veerverbin- waarmee Teso al geruime tijd is. In het kader daarvan werd Ier het Bureau voor Scheeps- w te Bloemendaal geraadpleegd ie bepalen welk scheepstype no- om bij de thans voorziene een uurdienst zonder wachttij- ile kunnen onderhouden. dubbeldekker voor 400 auto's et meest haalbaar als directe voor de schepen van het Sjetype. Op de langere termijn Hoogerheide. tzelfs gedacht aan driedekkers l)0 auto's kunnen vervoeren. Menigeen zal het voorbarig en zelfs belachelijk vinden dat Teso nu al be zig is met deze plannen. Maar vol gens directeur Theo Hoogerheide is het belangrijk om tijdig te bepalen wat het doel van het ondernemings beleid moet zijn en de zaken niet op hun beloop te laten. Tegelijk hoopt hij dat het vervoersaanbod zich spoedig zal stabiliseren, zodat het allemaal niet nodig zal zijn. „Maar dat is een privéopvatting. Van mij hoeft het echt niet, die grote boten. Ik vind het mooi genoeg, zoals het nu is. Maar assLsss. S5> het is nu eenmaal mijn taak om er voor te zorgen dat die veerdienst goed blijft functioneren, dus dat er voldoende capaciteit is om het aan bod op te vangen. Nogmaals: ik hoop dat de twee dubbeldekkers van het huidige type toereikend blijven, maar ik heb er geen invloed op. Dat is een zaak van de plaatselijke overheid en ik doe dan ook mijn uiterste best om de gemeente ervan te doordringen dat het beleid ingrijpend moet wor den bijgesteld als je de groei eruit wilt halen". Twijfel Of die grote schepen en de daarbij behorende havens en andere wal- voorzieningen een haalbare kaart zijn, zal nog moeten blijken. Het gaat om een enorm veel kostbaarder en om slachtiger operatie dan de capaci teitsvergrotingen die Teso de afgelopen kwart eeuw heeft doorge voerd. „Neem de haven van 't Hornt je. Die moet helemaal op zijn kop worden gezet om die veel grotere schepen te kunnen herbergen. Dus niet alleen andere fuiken, maar ook een grotere havenkom en bredere ha venmond. De veerhaven van Den Hel der is niet uit te breiden, omdat de ruimte ontbreekt en omdat de groei ende verkeersstromen door de stad niet meer kunnen worden verwerkt. Er moet dus een nieuwe haven op het Balgzand worden aangelegd. Wat vaartijd betreft maakt het weinig uit, al zal het voor de Texelaars die naar station, ziekenhuis e.d. moeten, niet leuk zijn dat ze een lange rit moeten maken. Zoals het er nu naar uitziet, zal de rijksoverheid die nieuwe veer haven niet eens willen. In de nieuwe planologische kernbeslissing wordt uitbreiding van havenfaciliteiten in het waddengebied immers van de hand gewezen. En dan praat ik nog niet eens over de enorme bedragen die voor die havens nodig zijn. Als het al lukt, duurt het minstens tien jaar voordat met de aanleg kan worden begonnen. Daarom moeten we nu al duidelijk maken welke kant het op moet". Weer wachten? Als de vervoersvraag in het tempo van de afgelopen paar jaar blijft groeien, krijgen we al weer betrekke lijk gauw met wachttijden te maken. Volgens Hoogerheide zijn wachttijden van meer dan enkele uren desastreus voor de economie van Texel. „Dat is gebleken. In de zeventiger jaren heb ben wij daardoor enorm op ons don der gehad. Door wachttijden maak je de toeristische investeringen die op het eiland zijn gedaan slecht toegan kelijk en daardoor minder rendabel. Dat is heel schadelijk. Het tast de kwaliteit aan terwijl Texel het juist steeds meer van zijn kwaliteit moet hebben". De Teso-directeur zegt dan ook niets liever te zien dan dat de gemeentelij ke overheid, liefst gesteund door ho gere overheden, zich op korte termijn beraadt over maatregelen om de toe ristische groei tot staan te brengen. Hij twijfelt er niet aan dat 47000 slaapplaatsen op Texel teveel is. Lees verder pagina 5 ntoorsnede van het scheepstype dat in ■i instantie de huidige dubbeldekkers zou opvolgen. door Klaas Bonne Fs zijn ingekrompen mcht |strandtenthouder Zoetelief 'ten reeks gehoorgestoorden tegenoffensief f(k verdediging van Vlieland ""de zich niet op het Wad -I uit angst voor de armada R berlandsche gat N Wnc/er enig bloedvergieten wl -te troepenmacht aan land weef met een handig spaadje "I V grieven in het zand de lange Vlielandsteiger Schneider, de majoor heeft voor zulk soort zaken 'aatjes in zijn oor 'baar moe, maar toch te- r?°nze vloot terug JL1 de koning van de wadden wWrrriantig op de brug f3' staan er op de Hors geen J tóch als Don Quichotte Beek en zijn kornuiten f 'i nooit op het schavot Direct na de bouwvakvakantie begint aannemer Duin met de uit breiding van het verpleeghuis Texel. Aan de kant van de Lijnbaan komt er een vleugel bij, waardoor de capaciteit met negen bed den wordt uitgebreid en scheiding tot stand wordt gebracht tus sen lichamelijk zieken en de zg. psycho-geriatrische patiënten. De nieuwbouw kost totaal 2,9 miljoen gulden en moet in het voorjaar worden opgeleverd. Het verpleeghuis biedt straks plaats aan totaal 48 patiënten, afgezien van de zeven mensen die er voor dagbehandeling terecht kunnen. Daarmee is het Texelse verpleeghuis nog altijd het kleinste zelfstandige verpleeghuis in Nederland. Toch is nu een meer efficiënte exploitatie mogelijk. Binnentuin De in één bouwlaag uit te voeren nieuwe vleugel met een lengte van 55 meter zal zich uitstrekken langs de Lijnbaan en wordt zodanig aan het bestaande gebouw gekoppeld dat een ruime binnenplaats ontstaat, die als tuin zal worden ingericht. De nieuwbouw zal het braakliggende ter rein waar het verzorgingshuis Irene stond, grotendeels in beslag nemen. Het door architectenburo Alkema Honigh uit De Koog ontworpen bouwplan omvat onder meer acht tweepersoonskamers, zeven éénper soonskamers, rolstoel/invalidentoilet ten, badkamers, berg- en spoelruimten, zusterspost, huis- en eetkamers, keuken en activiteiten ruimte. Dit alles is bestemd voor 23 psycho-geriatrische patiënten die daardoor niet meer hoeven te verke ren bij de mensen die alleen maar li chamelijk ziek zijn. Dat laatste was tot dusver wegens de kleine schaal van het verpleeghuis onmogelijk wat li-JJ LIJNBAAN als een groot probleem werd gezien. Renovatie Direct na het gereedkomen van de nieuwbouw zal het inmiddels verou derde bestaande gebouw worden ge renoveerd en anders ingedeeld, zodat ook de lichamelijk zieke patiënten meer ruimte en privacy krijgen. Bij de vorige maand gehouden aan besteding kwam Duin aanmerkelijk lager uit de bus dan Drijver Bouw B.V. en Vissers Bouw- en Timmerbe- C bfnnentuh Plattegrond van het complex. In zwart aangegeven de nieuwbouw. drijf. Toch lag ook zijn prijs nog een stuk boven de begroting waarmee de goedkeurende instanties accoord wa ren gegaan. Dat noopte tot onder handelingen en kleine aanpassingen waardoor een prijs ontstond waar mee alle betrokkenen vrede hadden. Tussentijds werd in het bouwontwerp nog een belangrijke verandering aan gebracht: het dak dat oorspronkelijk van hout zou worden, wordt nu van steen omdat dit gunstiger is voor de klimaatbeheersing in het gebouw. Naast de architect en de bouwcom missieleden J. Graaf en H. Tjepkema was Ir C. Klaassen uit De Cocksdorp nauw betrokken bij het project. Om dat directeur J. Donatz op non actief is, trad hij coördinerend op en onder hield de contacten met de provinciale en andere instanties die hun goed keuring moesten geven aan de bouw. Regelmatig steken geruchten de kop op dat het Verpleeghuis Texel ge doemd is te verdwijnen omdat het te klein is, waardoor de kosten per pa tiënt aanzienlijk hoger zijn dan in gro te verpleeghuizen elders in het land. Het bestuur laat echter met stellig heid weten dat van opheffen geen sprake is. Wel moeten de tekorten worden teruggedrongen. Het ver pleeghuis draait nu met verlies omdat de kosten hoger zijn dan het budget dat van overheidswege beschikbaar wordt gesteld. De uitbreiding met de daaraan gekoppelde vergroting van het budget is wat dat betreft een stap in de goede richting, maar er zijn meer maatregelen nodig. Deze zullen echter niet ten koste gaan van de zorg voor de patiënten. Het is niet uitgesloten dat het verpleeghuis op den duur een samenwerkingsverband aangaat met een overkants groot ver pleeghuis, waardoor met name de overheadkosten kunnen worden te ruggebracht. Over het huidige exploi tatietekort onderhandelt het bestuur met de verzekeraars. w Kampeerders vluchten voor noodweer w Anti-toerismestemming? Rolstoelers klagen over Koger discotheek Kampeerboeren vangen bot bij gemeente Schipper: méér urinoirs Regen en harde wind bezorgden deze week niet alleen kampeerders hache lijke ogenblikken. Ook de natuur wist niet wat haar overkwam toen na de fraaie julimaand het weer zomaar omsloeg. De zwakste broeders gaan dan het eerst voor de bijl. Zo knapte woensdagavond een reeds scheef hangende, half rotte wilg aan de Fon- teinsweg onder het stormgeweld. De boom viel dwars over de weg en vormde in het schemerdonker een gevaar voor het verkeer. Gewaar schuwd door de politie toog de brandweer onverschrokken door de winderige Westen om het karwei te klaren. Met een motorzaag lukte dat Vlot. (Foto Frans Hopman) Een verslag van de stormschade on der kampeerders staat op pagina 2. De strandspelen en demonstraties van KNRM en een parateam zijn gisteren niet doorgegaan wegens de harde wind. Volgende week, dus op donderdag 20 augustus, wordt op nieuw een poging gedaan tussen 15.00 en 18.00 uur op het strand bij paal 20 (Badweg), in de hoop dat de weergoden dat beter meewerken. Het was een beetje flauw van Baren- dregt om in de raadsvergadering af stand te nemen van een deel van wat hij heeft verklaard in het artikel over „de 47.000" in de krant van 7 augustus. Nu leek het voor de opper vlakkige luisteraar alsof wij hem maar wat in de mond hebben gelegd. De essentie van wat hij heeft gezegd is echter wel degelijk goed weerge geven: doorgroeien naar 47.000 slaapplaatsen dreigt tot problemen te leiden en we moeten dus overwegen of dat maximum alsnog moet worden teruggedraaid. Zoals kon worden verwacht gaf dat opschudding en lang niet iedereen was blij met Barendregts uitlatingen, ook al is er van een definitief stand punt van het college nog geen spra ke. Vooral raadsleden moeten zich onbehaaglijk voelen bij de gedachte dat straks gesneden moet worden in de bestemmingsplannen waardoor zij mogelijkheden voor bepaalde groepen burgers blokkeren. Dat zal veel ge donder geven. Wat hierover ook zal worden beslist, goed is het nooit, nog afgezien van de vraag of het juri disch mogelijk is. Het is dan ook be grijpelijk dat sommige volksvertegenwoordigers en mensen uit hun achterban de kwestie probe ren te bagatelliseren. Een greep uit het commentaar van die kant: zo'n vaart loopt het niet. Die groei van het toerisme houdt heus wel op, vooral na een paar slechte zomers. De geschiedenis zit vol golfbewegin gen. Na groei komt altijd een periode van stabilisering of terugloop. Dat soort redeneren is gebaseerd op niets anders dan de hoop dat het inder daad zo zal lopen. Raadsleden zijn echter niet gekozen om te hopen maar om te regelen. Barendregts stel- lingname is vooral ingegeven door se rieuze prognoses van Teso inzake de vervoersvraag, die erop wijzen dat het bij ongewijzigd beleid noodzake lijk wordt om nog grotere schepen in de vaart te brengen. Willen we een dergelijke ontwikkeling afwenden, dan zullen op vrij korte termijn ingrij pende beslissingen en maatregelen moeten worden genomen. Het is daarom goed dat de wethouder zijn mond heeft opengedaan, ook al heeft hij blijkbaar voor zijn beurt gepraat. Besturen is vooruit zien. IM-ADVERTENTIE i ...de naam zegt genoeg! TALK OT THE TOWN a.s. zondagmiddag, van 4 tot 7 en 's avonds van 10 tot 2... ...tussendoor kun je dus genieten van een overheerlijke steak van de houtskoolgrill! Toegang gratis! vleugel van het verpleeghuis, gezien vanaf de Lijnbaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1