„We moeten geen paniekvoetbal spelen Toeristen laten auto net zo lief staan" „Samen inventariseren wat eiland kan hebben Kleine-logiesverstrekker Gerard Zoetelief: Exploitatie Calluna in gevaar door bevriezing bedden? Speelotheek n;s „De maand van waarschuwing" n Nota over toerisms Texel doet het goi Cor Kuip, raadslid en ondernemer „47.000", ontstaan na diepgaand onderzoek of zomaar vastgesteld? Groen Links-raadslid Peter Bakker: Kritiek raadsleden op nota Groen Links Onderzoek naar bedrijfsvorm Vooruitzichten gunstig voor camping Woutershok PAGINA 6 TEXELSE COURANT VRIJDAG 21 AUGUSTUS J „Toename van toerisme naar het eiland, hoeft niet te leiden tot onge wenste piekdrukte voor de veer boot", aldus Gerard Zoetelief, voorman van de vereniging voor Kleine Logies Verstrekkers (KLV) en tegenstander van bevriezing van het aantal slaapplaatsen. „De Texelse lo- giesverstrekkers hebben de sleutel in handen de toeristenstroom naar het eiland te spreiden over de hele week, zodat de drukte voor de veer dienst zich niet ophoopt in het weekend." Hij denkt dat Teso hier door tot in lengte van jaren voldoen de capaciteit zal hebben. „We moeten geen paniekvoetbal spelen." „Met een gemiddelde autobezetting van 28 procent, is het toch te gek dat we het toerisme willen indam men, alleen omdat de schepen op piekdagen de drukte niet aankun nen", stelt Gerard Zoetelief. De KLV- voorman erkent de motieven van Teso, die door een grotere automobili- tiet in de toekomst betrekkelijk snel wachttijden voorziet. De inzet van superschepen leidt tot andere proble- Voor een financieel gezonde basis moet zwemparadijs Calluna worden uitgebreid met een bungalowpark. Realisatie van vakantiehuisjes is mo menteel echter niet mogelijk, omdat de gemeente geen nieuwe slaap plaatsen uitgeeft. Het eventueel te rugdraaien van de „47.000" zal Calluna dan ook in ernstige proble men brengen. Calluna-directeur Joop Jellema wijst er op dat hij bij de opening van het zwemparadijs in 1987 al heeft ver zocht om een camping, sporthotel of bungalows op recreatieterrein 't Kerc- keland te mogen neerzetten. Zowel Staatsbosbeheer, eigenaar van het terrein, als de gemeente hielden de boot echter af. „Diverse keren ben ik er nog achteraan geweest, maar er kwam geen schot in de zaak", aldus Jellema. Totdat hij een gesprek had met wethouder Barendregt, die hem adviseerde haast te maken met de plannenmakerij, zodat er komend na jaar bij de herziening van het bestem mingsplan buitengebied rekening mee kan worden gehouden. In februari j.l. diende de zwembad-leiding een aan vraag in voor wijziging van de be stemming „dagrecreatie" in „verblijfsrecreatie". Gedacht werd aan een terrein met circa vijftig vakantie huizen. Staatsbosbeheer reageerde positief, maar de gemeente nam we derom een afwijzend standpunt in. B en w schreven: „Wij onderkennen het belang van Calluna als recreatieve voorziening en voor de werkgelegen heid, maar gezien het Recreatieba sisplan (1990) kunnen we geen nieuwe gebieden voor verblijfsrecrea tie aanwijzen". Twee maten Jellema vindt het onbegrijpelijk dat zijn vijf jaar geleden voorgestelde plan niet is gehonoreerd, terwijl de laatste jaren wel her en der vakantie huizen zijn gebouwd op basis van be staande maar nog niet ingevulde plannen. Volgens hem heeft de ge meente in 't Stappeland bovendien met twee maten gemeten. „Het oude plan betrof 144 appartementen. Daar zijn minder slaapplaatsen mee ge moeid dan bij de 144 vakantiehuizen, die er nu worden gebouwd. Die slaapplaatsen zijn er dus extra bijge komen, zonder dat sprake was v^n oude rechten. Voor het tussengebied geldt precies hetzelfde." Piek Los hiervan lijkt terugdraaien van de 47.000 Jellema geen goede zaak. „Topdrukte duurt maar zo kort: een week of drie in de zomer. Het is dus de piek waarover zoveel problemen worden gemaakt. Ik denk dat ook andersom een negatieve werking kan ontstaan. Namelijk dat toeristen zul len denken: Texel is vol, want ze mo gen er geen bed meer bijzetten." Maandag begint het uitleenseizoen '92/'93. Om Texelaars van buiten Den Burg meer de gelegenheid te ge ven om van de speelotheek gebruik te maken zijn de openingstijden ge wijzigd. Deze zijn nu maandagmorgen van 9.00 tot 11.00 uur en woensdagmid dag van 14.00 tot 16.00 uur. De con tributie is en blijft f15,— per gezin. De speelotheek bevindt zich in d'Ou- we Ulo, Schilderend 29, Den Burg. Voor inlichtingen: secr. R. Struick- Harms, Duykerdam 4, 1791 TB Den Burg, tel. 10338. men. De alarmerende geluiden 1 Hoogerheide en wethouder Ba^ dregt, vindt Zoetelief overtrokker „We moeten geen paniekvoetbal len. Door vakantiegangers te stv #r ren buiten het weekend te koma ito worden de wisseldagen gesp voorkom je piekdrukte op hoogt*.!, gen en stimuleer je een betere t ting van de veerdienst. Vooral tï; 8,1 het hoogseizoen kunnen de logi iet verstrekkers, ook de kleine, deze wikkeling door hun reserverings# afdwingen. Het is in hun eigen lang. De toerist is hiertoe vast f ker bereid, voorspelt Zoetelief. ofop het goede contact met hun gast #w kan deze groep ook adviseren vaker de fiets te pakken en zo Jak toenemend autoverkeer op de Ta een halt toeroepen. Ook het op» (gi baar vervoer kan beter. Veel plaj age kun je per autobus niet bereiken at Geld hiervoor kan worden gehaai s de toeristenbelasting, die nu tew w aan niet-toeristische zaken wordt att' gegeven. >:3 „Laten we eerst eens inventarisa hoeveel slaapplaatsen er precies: en dan kijken waaraan nog behoe is." Blijkens een enquête die dei ftk< onlangs onder haar 420 leden ha Ege gehouden zijn er talloze verstrekkers die hun bedrijf willet W vergroten of de kwaliteit kwalititi er van de behuizing willen verbetera ft b „Dit komt neer op zo'n 1200 slaa plaatsen." De KLV heeft dit middels geclaimd bij de gemeenste Volgens Zoetelief is het juist de kJ :i." schaligheid op het eiland die Texel w interessant maakt voor de toerist, „Als ze naar grote parken willen, zen ze wel voor Centerparks of za De mensen komen hier voorrust! w ruimte, daarin onderscheidt heteili zich." Omdat de vakantiegangers toch de luxe willen die ze thuis ge «s, wend zijn, moet de verstrekkers die aankwaliteitsverbetering willen tog niet teveel dwarszitten. „Net alshe project in 't Stappeland, dat tos* gt ming kreeg voor het omzetten «n appartementen in luxe vakantiw gen, moet ook de toegestane voor huisjes van kleine- ■IS ïiS logiesverstrekkers worden verruimt) Dit om tegemoet te komen aan wensen van de gasten. Als we niet doen, verliezen we de greep de toerist. We moeten niet verge# 'C dat de Texelse economie draait op he toerisme. De frustrate onder menig kleine neemt door beperkingen verder toe f De grote jongens kunnen al goedki Nil per bouwen, krijgen voorrang bp n\ VVV, korting bij TVL en nu luiden weer. Alsof we in het verdi hoekje zitten.' Theo waarschuwt Ton en Ton schuwt Jan, Piet, Klaas. Maar da gemeester moet niet waarscto voor een „anti-toerisme-stemni maar (op z'n minst) een leren waarbij de factoren die des toe ming veroorzaken, worden weg genomen. ■A- K.$' sts Texel doet het goed, volgens de vinciale nota over toerisme in No jen holland. Het eiland neemt eender r.l deel van alle kustvakanties in de nd. vincie voor haar rekening. Daarns stijgt de promotie door de plaatë VVV veruit boven die van de re? van Noordholland, met uitzondei van Amsterdam. Het rapport toont aan dat Noon) land veel te bieden heeft op ristisch gebied, maar dat niet al* mogelijkheden worden benut. W doeling van de provincie is om mende jaren aan de hand van thema's kust, water en cultuur tuur het toerisme in het promoten. In de nota wordt gesteld dat m bezoek bij mooi weer problemen zich meebrengt op gebied vanj^ iht frastructuur en criminaliteit. vincie wil daar middels proefprojecten verbetering mtöj gen. Gemeente Texel hoopt in' kader daarvan een subsidie*®. nen verwerven voor de stadsw r,a ten van De Koog, waar nu nog wr de gemeente 720.000,- Perse i^e voor wordt betaald. Stri F8 izi' .bittere nasmaak. FF „Een toename met nog zo'n 4.000 slaapplaatsen is slechts een uitbrei ding van nauwelijks tien procent. Dat zal Teso de kop niet kosten", vindt Cor Kuip (Texels Belang), die als toeristisch ondernemer in De Koog de vakantiedrukte van nabij meemaakt. „Ook bij voortzetting van het huidige beleid zijn grotere veer boten en havens in de toekomst beslist niet nodig." „Teso heeft nooit willen meedenken over een oplossing waarbij auto's in Den Helder worden achtergelaten. Begrijpelijk, want autovervoer is een belangrijke inkomstenbron voor Teso. Waarom zegt Hoogerheide nu dat hij niets ziet in een parkeervoorziening voor auto's aan de vastewal? Vakan tiegangers zijn best wel genegen hun vervoermiddel te laten staan, kijk maar naar de situatie op Schiphol." Volgens Kuip zijn er ook andere oplossingen denkbaar om het ver voersaanbod te spreiden, zoals varia tie in wisseldagen bij de logiesbedrijven. Hij verwijst naar het vliegvervoer op buitenlandse vakantie-oorden, dat ook niet dage lijks plaatsvindt. „Neem de Griekse eilanden. Vandaag vliegt Nederland, 47.000. Zelden in de geschiede nis van de Texelse politiek heeft een getal zoveel discussie opge leverd. Het vraagstuk rond het aantal slaapplaatsen is echter niet nieuw. Al eerder stelden be leidsmakers, politici en weten schappers zich de vraag wat de maximum draagkracht is van het eiland. Toen in de zestiger jaren het toe risme op het eiland grote vormen ging aannemen besloot de ge meenteraad tot het maken van het Recreatie-basisplan. Een diepgaande studie naar de toe ristische bezetting werd hiervoor op poten gezet. Uitgangspunt was de draagkracht van de na tuurterreinen, waarbij het meest kwetsbare gebied als bovengrens werd aangehouden. Voor het on derzoek trok de gemeente des kundigen aan, verenigd in de commissie Sepers, vernoemd naar de voorzitter ir. I.D. Sepers van Staatsbosbeheer. Voor strand en bos was overbezetting nog ver weg, maar duingebied leed aanzienlijk onder de toeristische druk. Samen met andere facto ren berekende de commissie Se pers de bovengrens op een bezetting van 47.000 slaapplaat sen. Het getal werd niet als streefgetal genoemd. Bij de ont wikkeling van het streekplan be gin jaren zeventig is ook de bevolking, verenigd in verschillen de werkgroepen intensief bezig geweest met de slaapplaatsen materie. Het recreatie-basisplan werd me debepalend voor het bestem mingsplan Buitengebied, dat halverwege de zeventiger jaren werd vastgesteld. Decor Omdat bleek dat vakantiegangers de Texelse natuur wel als decor beschouwen voor hun uitstapje, maar er niet erg zuinig mee om gingen, adviseerde de commissie Sepers tot bouw van een natuur- educatie centrum. Als bufferzone voorduingebied bij het toeristisch noorden van het eiland, drong de commissie aan op de aanleg van een bos van ca. 100 hectare bij De Cocksdorp, waarvan inmid dels het grootste gedeelte is ge realiseerd. Illegale slapers Twee 19-jarige jongens uit Purmerend zijn betrapt op clandestien overnach ten. De Purmerenders waren een schuurtje achter een woning aan de Ruyslaan binnengedrongen, maar de eigenaar kreeg hen in de gaten. Ze waren binnengekomen door een ruitje in te slaan. De politie stuurde ze naar de noodcamping. Snelheidsmeting Bij een donderdagavond op de Pont- weg gehouden snelheidscontrole zijn 24 verkeersdeelnemers betrapt op te hard rijden. Veertien van deze bestuurders werden door de politie aangehouden, van de overige tien werd alleen het kenteken genoteerd. Alle 24 krijgen een proces verbaal. Totaal werden 574 voertuigen gecon troleerd. morgen weer een ander land." „Met incidentele, korte wachttijden kunnen wij wel leven." Dagtoerisme De toenemende automobiliteit op Texel valt volgens Kuip wel mee. De meeste toeristen parkeren hun wagen bij het vakantieverblijf en laten de auto er zoveel mogelijk staan. Ze ko men hier immers om te wandelen en te fietsen. Kijk maar aan de Badweg in De Koog. De kampeerders die een parkeerplaats hebben zijn doodsbang hun plek kwijt te raken." Dagtoerisme hoeft niet verkeerd uit te pakken en kan worden gestimu leerd meent Kuip. „De reclame campagne moet zich echter niet rich ten op de autobezitters, maar op ge organiseerde busreizen en treinreizigers, die zijn aangewezen op de fiets of openbaar vervoer." Geleidelijk Texels Belang is voorstander van een geleidelijke en beheerste groei van het toerisme op het eiland. „De groei zal gelijke tred houden met het aan tal bedden en dat is controleerbaar." Een beleid van meer dan twintig jaar, waarop door de middenstand en ho reca is geïnvesteerd, mag onder in vloed van Teso niet zomaar worden omgebogen. Tot dusver gaf de ge meente kleine logiesverstrekkers te verstaan dat ze moesten wachten met uitbreidingsplannen tot het bestemmingsplan Buitengebied en dat van De Koog waren vastgesteld. Ook kampeerboeren, die hoopten te kunnen profiteren van een gunstige verdeling door de nieuwe Wet op de Openluchtrecreatie, zien de weg naar een verruiming tot tien eenheden ge blokkeerd. „Wij vinden zelfs dat op ieder boerenerf mag worden gekam peerd. Het is een recreatievormdie steeds meer mensen aanspreekt en voor de boeren een gunstige bijver dienste is." Het omzetten van tenten in vakantie woningen vindt Kuip niet gewenst. „Kamperen is een seizoensaangele genheid. Als de zomer voorbij is, ver dwijnen de tenten en blijft de natuur over." Tweeslachtig Aan het appartementencomplex in het tussengebied in De Koog heeft de politicus een bittere nasmaak overhouden. „Toen de gemeenteraad na het faillissement van Jarino de overdracht aan Livingstone moesten goedkeuren werd ons door b en w toegezegd dat het tussengebied een mooie invulling krijgen, zoals een dorpshuis, beplanting etc. Onder die voorwaarde ging de raad akkoord. Nu gaat een projectontwikkelaar met de „rechten" voor een groot complex aan de haal. Terwijl de kleine logies verstrekkers achter het net dreigen te vissen, mag De Koog intussen blij zijn dat er op bescheiden wijze wo ningbouw mag plaatsvinden." Teso de status van openbaar vervoer krijgt, zodat op vertoon van een strippenkaart of zo de overtocht kan worden gemaakt." Lobby Groen Links wil druk uitoefenen op Den Haag, om de autodruk op het eiland te verlagen. Bakker verwijst naar de vierde Nota ruimtelijke orde ning, waarin staat aangegeven dat de kuststrook zich goed leent voor „randtoerisme". „We moeten politici ervan overtuigen dat Texel niet meer toeristen kan hebben." Ondernemers die aanvoeren dat ze op groei hebben geïnvesteerd neemt Bakker niet se rieus. „Ze doen maar wat. In drie kwart van de gevallen ontbreekt een serieus beleidsplan, maar proberen ze gewoon de winst van het jaar ervoor weg te werken." Bakker voelt er niets voor het kampe ren bij de boer te verruimen. „Bij vijf tenten vinden veel landbouwers het rendement te laag. Bij tien eenheden zullen veel meer boeren kampeerders toelaten. Dat staat haaks op het be staande beleid dat concentratie van kampeerders nastreeft. Zeker omdat de weinige slaapplaatsen die na een inventarisatie nog resteren beter op z'n plaats zijn bij kleine logies verstrekkers, die ervan moeten leven. Een hotelhouder gaat tenslotte ook geen aardappels telen." Het intrappen van een open deur. Zo werd door enkele raadsleden de nota van Groen Links over de parkeer- en verkeersproblemen op Texel bekriti seerd. Veel feiten uit het stuk waren naar hun mening al eerder geopperd. Erna Eelman van de VVD noemde de oplossingen die Groen Links aan draagt niet realistisch. „Ik heb het idee dat de partij haar stokpaardjes aan het berijden is". Ze zei met be langstelling uit te zien naar het ge meentelijke verkeersveiligheidsplan. „Daarin komen tenminste structurele oplossingen en niet alleen maatrege len om de piekdrukte op te vangen." Geslaagd. Aan de Innovam in Voor schoten slaagde Rob Kooiman voor het examen vakbekwaamheid voor het motorfietsbedrijf. Bakker: ...Druk uitoefenen... „Lukraak bouwen van vakantiehui zen vergroot niet alleen de toeristi sche druk op het eiland, het leidt tot ongewenste prijsconcurrentie waar mee Texelaars niet zijn gebaat." Pe ter Bakker, raadslid namens Groen Links, vindt dat de bovengrens van het toerisme wel is bereikt. „We moeten met elkaar om de tafel om te inventariseren wat het eiland kan hebben. Een eventueel restant moe ten we gunnen aan beroepsmatige logiesverstrekkers. Een hotel in het tussengebied hoeft niet zo nodig." Zijn fractie presenteerde onlangs de nota „Blik op oneindig", waarin Groen Links suggesties deed om het toenemende autoverkeer in goede ba nen te leiden. „Symptoombestrijding, volgens Hoogerheide. Inderdaad, maar volgens ons zijn de grenzen al lang bereikt. De vervoerscapaciteit van Teso is slechts onderdeel van dat probleem." Kortgezegd pleit de nota ervoor het autoverkeer uit de dorp scentra te weren, snelheden omlaag te brengen, buiten de dorpen par keergelegenheid te ontwikkelen en tenslotte de aanleg van een parkeer garage bij de Kooybrug. „Parkeren voor de veerboot kan zelfs als een gemak worden ervaren, indien de voorziening wordt opgenomen in vakantie-arrangementen. Dat kan al leen in combinatie met goed open baar vervoer. Logisch vervolg is dat De staatsbosbeheercamping 't Wou tershok in de Dennen zal volgend jaar onder een andere vlag worden voortgezet. Een onderzoek heeft uit gewezen dat het toekomstperspec tief voor deze en de zes andere algemene kampeerterreinen van SBB in Nederland zeer gunstig is. De nieuwe beheersvorm voor de terrei nen is onderwerp van een volgend onderzoek. Het ziet er allemaal rooskleuriger uit voor beheerder Ger de Graaf. Begin dit jaar ontstond een onzekere situa tie toen bekend werd dat SBB haar campings voor 1 januari 1993 wilde afstoten. De reden is dat het beheer van campings niet meer tot de kern taken van SBB wordt gerekend. Naast zeven kampeerterreinen heeft SBB ook nog vier kamphuizen. Daar voor is de situatie minder gunstig. Voor één ervan lijkt sluiting onaf wendbaar. Onderzoek toonde aan dat de cam pings goede vooruitzichten hebben. Er is toenemende vraag naar „groen" kamperen. Beheerder Ger de Graaf: „Er zijn gesprekken gevoerd over overname. Mijn vrouw en ik willen dat wel, maar dan moet er eerst dui delijkheid zijn over een nieuwe be drijfsvorm. Er zal worden bekeken of de campings gezamenlijk in een stichting moeten worden onderge bracht of in een BV." Overigens waarborgt SBB de banen van de be heerders; van gedwongen ontslagen zal geen sprake zijn. Bedrijfswoning De Graaf is er niet bang voor dat de camping in geprivatiseerde vorm het specifieke karakter zal verliezen. „De grond blijft toch eigendom van SBB, dus die stelt de randvoorwaarden. Al leen de gebouwen en het pachtrecht worden verkocht." De bedrijfswoning van De Graaf hoort bij de camping, dus hij hoeft zich geen zorgen te ma ken over zijn woonruimte. Hoewel alle onderzoeken voor de no dige vertraging zorgen, blijft 1 januari de streefdatum.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 6