„We moeten geen
paniekvoetbal spelen
Toeristen laten auto
net zo lief staan"
„Samen inventariseren
wat eiland kan hebben
Kleine-logiesverstrekker Gerard Zoetelief:
Exploitatie Calluna
in gevaar door
bevriezing bedden?
Speelotheek
n;s
„De maand van
waarschuwing"
n
Nota over toerisms
Texel doet het goi
Cor Kuip, raadslid en ondernemer
„47.000", ontstaan
na diepgaand onderzoek
of zomaar vastgesteld?
Groen Links-raadslid Peter Bakker:
Kritiek raadsleden
op nota Groen Links
Onderzoek naar bedrijfsvorm
Vooruitzichten gunstig
voor camping Woutershok
PAGINA 6
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 21 AUGUSTUS J
„Toename van toerisme naar het
eiland, hoeft niet te leiden tot onge
wenste piekdrukte voor de veer
boot", aldus Gerard Zoetelief,
voorman van de vereniging voor
Kleine Logies Verstrekkers (KLV) en
tegenstander van bevriezing van het
aantal slaapplaatsen. „De Texelse lo-
giesverstrekkers hebben de sleutel in
handen de toeristenstroom naar het
eiland te spreiden over de hele
week, zodat de drukte voor de veer
dienst zich niet ophoopt in het
weekend." Hij denkt dat Teso hier
door tot in lengte van jaren voldoen
de capaciteit zal hebben. „We
moeten geen paniekvoetbal spelen."
„Met een gemiddelde autobezetting
van 28 procent, is het toch te gek
dat we het toerisme willen indam
men, alleen omdat de schepen op
piekdagen de drukte niet aankun
nen", stelt Gerard Zoetelief. De KLV-
voorman erkent de motieven van
Teso, die door een grotere automobili-
tiet in de toekomst betrekkelijk snel
wachttijden voorziet. De inzet van
superschepen leidt tot andere proble-
Voor een financieel gezonde basis
moet zwemparadijs Calluna worden
uitgebreid met een bungalowpark.
Realisatie van vakantiehuisjes is mo
menteel echter niet mogelijk, omdat
de gemeente geen nieuwe slaap
plaatsen uitgeeft. Het eventueel te
rugdraaien van de „47.000" zal
Calluna dan ook in ernstige proble
men brengen.
Calluna-directeur Joop Jellema wijst
er op dat hij bij de opening van het
zwemparadijs in 1987 al heeft ver
zocht om een camping, sporthotel of
bungalows op recreatieterrein 't Kerc-
keland te mogen neerzetten. Zowel
Staatsbosbeheer, eigenaar van het
terrein, als de gemeente hielden de
boot echter af. „Diverse keren ben ik
er nog achteraan geweest, maar er
kwam geen schot in de zaak", aldus
Jellema. Totdat hij een gesprek had
met wethouder Barendregt, die hem
adviseerde haast te maken met de
plannenmakerij, zodat er komend na
jaar bij de herziening van het bestem
mingsplan buitengebied rekening mee
kan worden gehouden. In februari j.l.
diende de zwembad-leiding een aan
vraag in voor wijziging van de be
stemming „dagrecreatie" in
„verblijfsrecreatie". Gedacht werd aan
een terrein met circa vijftig vakantie
huizen. Staatsbosbeheer reageerde
positief, maar de gemeente nam we
derom een afwijzend standpunt in. B
en w schreven: „Wij onderkennen het
belang van Calluna als recreatieve
voorziening en voor de werkgelegen
heid, maar gezien het Recreatieba
sisplan (1990) kunnen we geen
nieuwe gebieden voor verblijfsrecrea
tie aanwijzen".
Twee maten
Jellema vindt het onbegrijpelijk dat
zijn vijf jaar geleden voorgestelde
plan niet is gehonoreerd, terwijl de
laatste jaren wel her en der vakantie
huizen zijn gebouwd op basis van be
staande maar nog niet ingevulde
plannen. Volgens hem heeft de ge
meente in 't Stappeland bovendien
met twee maten gemeten. „Het oude
plan betrof 144 appartementen. Daar
zijn minder slaapplaatsen mee ge
moeid dan bij de 144 vakantiehuizen,
die er nu worden gebouwd. Die
slaapplaatsen zijn er dus extra bijge
komen, zonder dat sprake was v^n
oude rechten. Voor het tussengebied
geldt precies hetzelfde."
Piek
Los hiervan lijkt terugdraaien van de
47.000 Jellema geen goede zaak.
„Topdrukte duurt maar zo kort: een
week of drie in de zomer. Het is dus
de piek waarover zoveel problemen
worden gemaakt. Ik denk dat ook
andersom een negatieve werking kan
ontstaan. Namelijk dat toeristen zul
len denken: Texel is vol, want ze mo
gen er geen bed meer bijzetten."
Maandag begint het uitleenseizoen
'92/'93. Om Texelaars van buiten
Den Burg meer de gelegenheid te ge
ven om van de speelotheek gebruik
te maken zijn de openingstijden ge
wijzigd.
Deze zijn nu maandagmorgen van
9.00 tot 11.00 uur en woensdagmid
dag van 14.00 tot 16.00 uur. De con
tributie is en blijft f15,— per gezin.
De speelotheek bevindt zich in d'Ou-
we Ulo, Schilderend 29, Den Burg.
Voor inlichtingen: secr. R. Struick-
Harms, Duykerdam 4, 1791 TB Den
Burg, tel. 10338.
men. De alarmerende geluiden 1
Hoogerheide en wethouder Ba^
dregt, vindt Zoetelief overtrokker
„We moeten geen paniekvoetbal
len. Door vakantiegangers te stv #r
ren buiten het weekend te koma ito
worden de wisseldagen gesp
voorkom je piekdrukte op hoogt*.!,
gen en stimuleer je een betere t
ting van de veerdienst. Vooral tï; 8,1
het hoogseizoen kunnen de logi iet
verstrekkers, ook de kleine, deze
wikkeling door hun reserverings#
afdwingen. Het is in hun eigen
lang. De toerist is hiertoe vast f
ker bereid, voorspelt Zoetelief. ofop
het goede contact met hun gast #w
kan deze groep ook adviseren
vaker de fiets te pakken en zo Jak
toenemend autoverkeer op de Ta
een halt toeroepen. Ook het op» (gi
baar vervoer kan beter. Veel plaj age
kun je per autobus niet bereiken at
Geld hiervoor kan worden gehaai s
de toeristenbelasting, die nu tew w
aan niet-toeristische zaken wordt att'
gegeven.
>:3
„Laten we eerst eens inventarisa
hoeveel slaapplaatsen er precies:
en dan kijken waaraan nog behoe
is." Blijkens een enquête die dei ftk<
onlangs onder haar 420 leden ha Ege
gehouden zijn er talloze
verstrekkers die hun bedrijf willet W
vergroten of de kwaliteit kwalititi er
van de behuizing willen verbetera ft b
„Dit komt neer op zo'n 1200 slaa
plaatsen." De KLV heeft dit
middels geclaimd bij de gemeenste
Volgens Zoetelief is het juist de kJ :i."
schaligheid op het eiland die Texel w
interessant maakt voor de toerist,
„Als ze naar grote parken willen,
zen ze wel voor Centerparks of za
De mensen komen hier voorrust! w
ruimte, daarin onderscheidt heteili
zich." Omdat de vakantiegangers
toch de luxe willen die ze thuis ge «s,
wend zijn, moet de
verstrekkers die
aankwaliteitsverbetering willen tog
niet teveel dwarszitten. „Net alshe
project in 't Stappeland, dat tos* gt
ming kreeg voor het omzetten «n
appartementen in luxe vakantiw
gen, moet ook de toegestane
voor huisjes van kleine-
■IS
ïiS
logiesverstrekkers worden verruimt)
Dit om tegemoet te komen aan
wensen van de gasten. Als we
niet doen, verliezen we de greep
de toerist. We moeten niet verge# 'C
dat de Texelse economie
draait op he toerisme. De frustrate
onder menig kleine
neemt door beperkingen verder toe f
De grote jongens kunnen al goedki Nil
per bouwen, krijgen voorrang bp n\
VVV, korting bij TVL en nu
luiden weer. Alsof we in het verdi
hoekje zitten.'
Theo waarschuwt Ton en Ton
schuwt Jan, Piet, Klaas. Maar da
gemeester moet niet waarscto
voor een „anti-toerisme-stemni
maar (op z'n minst) een
leren waarbij de factoren die des toe
ming veroorzaken, worden weg
genomen.
■A-
K.$' sts
Texel doet het goed, volgens de
vinciale nota over toerisme in No jen
holland. Het eiland neemt eender r.l
deel van alle kustvakanties in de nd.
vincie voor haar rekening. Daarns
stijgt de promotie door de plaatë
VVV veruit boven die van de re?
van Noordholland, met uitzondei
van Amsterdam.
Het rapport toont aan dat Noon)
land veel te bieden heeft op
ristisch gebied, maar dat niet al*
mogelijkheden worden benut. W
doeling van de provincie is om
mende jaren aan de hand van
thema's kust, water en cultuur
tuur het toerisme in het
promoten.
In de nota wordt gesteld dat m
bezoek bij mooi weer problemen
zich meebrengt op gebied vanj^ iht
frastructuur en criminaliteit.
vincie wil daar middels
proefprojecten verbetering mtöj
gen. Gemeente Texel hoopt in'
kader daarvan een subsidie*®.
nen verwerven voor de stadsw r,a
ten van De Koog, waar nu nog wr
de gemeente 720.000,- Perse i^e
voor wordt betaald.
Stri
F8
izi'
.bittere nasmaak.
FF
„Een toename met nog zo'n 4.000
slaapplaatsen is slechts een uitbrei
ding van nauwelijks tien procent.
Dat zal Teso de kop niet kosten",
vindt Cor Kuip (Texels Belang), die
als toeristisch ondernemer in De
Koog de vakantiedrukte van nabij
meemaakt. „Ook bij voortzetting van
het huidige beleid zijn grotere veer
boten en havens in de toekomst
beslist niet nodig."
„Teso heeft nooit willen meedenken
over een oplossing waarbij auto's in
Den Helder worden achtergelaten.
Begrijpelijk, want autovervoer is een
belangrijke inkomstenbron voor Teso.
Waarom zegt Hoogerheide nu dat hij
niets ziet in een parkeervoorziening
voor auto's aan de vastewal? Vakan
tiegangers zijn best wel genegen hun
vervoermiddel te laten staan, kijk
maar naar de situatie op Schiphol."
Volgens Kuip zijn er ook andere
oplossingen denkbaar om het ver
voersaanbod te spreiden, zoals varia
tie in wisseldagen bij de
logiesbedrijven. Hij verwijst naar het
vliegvervoer op buitenlandse
vakantie-oorden, dat ook niet dage
lijks plaatsvindt. „Neem de Griekse
eilanden. Vandaag vliegt Nederland,
47.000. Zelden in de geschiede
nis van de Texelse politiek heeft
een getal zoveel discussie opge
leverd. Het vraagstuk rond het
aantal slaapplaatsen is echter
niet nieuw. Al eerder stelden be
leidsmakers, politici en weten
schappers zich de vraag wat de
maximum draagkracht is van het
eiland.
Toen in de zestiger jaren het toe
risme op het eiland grote vormen
ging aannemen besloot de ge
meenteraad tot het maken van
het Recreatie-basisplan. Een
diepgaande studie naar de toe
ristische bezetting werd hiervoor
op poten gezet. Uitgangspunt
was de draagkracht van de na
tuurterreinen, waarbij het meest
kwetsbare gebied als bovengrens
werd aangehouden. Voor het on
derzoek trok de gemeente des
kundigen aan, verenigd in de
commissie Sepers, vernoemd
naar de voorzitter ir. I.D. Sepers
van Staatsbosbeheer. Voor strand
en bos was overbezetting nog
ver weg, maar duingebied leed
aanzienlijk onder de toeristische
druk. Samen met andere facto
ren berekende de commissie Se
pers de bovengrens op een
bezetting van 47.000 slaapplaat
sen. Het getal werd niet als
streefgetal genoemd. Bij de ont
wikkeling van het streekplan be
gin jaren zeventig is ook de
bevolking, verenigd in verschillen
de werkgroepen intensief bezig
geweest met de slaapplaatsen
materie.
Het recreatie-basisplan werd me
debepalend voor het bestem
mingsplan Buitengebied, dat
halverwege de zeventiger jaren
werd vastgesteld.
Decor
Omdat bleek dat vakantiegangers
de Texelse natuur wel als decor
beschouwen voor hun uitstapje,
maar er niet erg zuinig mee om
gingen, adviseerde de commissie
Sepers tot bouw van een natuur-
educatie centrum. Als bufferzone
voorduingebied bij het toeristisch
noorden van het eiland, drong de
commissie aan op de aanleg van
een bos van ca. 100 hectare bij
De Cocksdorp, waarvan inmid
dels het grootste gedeelte is ge
realiseerd.
Illegale slapers
Twee 19-jarige jongens uit Purmerend
zijn betrapt op clandestien overnach
ten. De Purmerenders waren een
schuurtje achter een woning aan de
Ruyslaan binnengedrongen, maar de
eigenaar kreeg hen in de gaten. Ze
waren binnengekomen door een ruitje
in te slaan. De politie stuurde ze naar
de noodcamping.
Snelheidsmeting
Bij een donderdagavond op de Pont-
weg gehouden snelheidscontrole zijn
24 verkeersdeelnemers betrapt op te
hard rijden. Veertien van deze
bestuurders werden door de politie
aangehouden, van de overige tien
werd alleen het kenteken genoteerd.
Alle 24 krijgen een proces verbaal.
Totaal werden 574 voertuigen gecon
troleerd.
morgen weer een ander land." „Met
incidentele, korte wachttijden kunnen
wij wel leven."
Dagtoerisme
De toenemende automobiliteit op
Texel valt volgens Kuip wel mee. De
meeste toeristen parkeren hun wagen
bij het vakantieverblijf en laten de
auto er zoveel mogelijk staan. Ze ko
men hier immers om te wandelen en
te fietsen. Kijk maar aan de Badweg
in De Koog. De kampeerders die een
parkeerplaats hebben zijn doodsbang
hun plek kwijt te raken."
Dagtoerisme hoeft niet verkeerd uit
te pakken en kan worden gestimu
leerd meent Kuip. „De reclame
campagne moet zich echter niet rich
ten op de autobezitters, maar op ge
organiseerde busreizen en
treinreizigers, die zijn aangewezen op
de fiets of openbaar vervoer."
Geleidelijk
Texels Belang is voorstander van een
geleidelijke en beheerste groei van
het toerisme op het eiland. „De groei
zal gelijke tred houden met het aan
tal bedden en dat is controleerbaar."
Een beleid van meer dan twintig jaar,
waarop door de middenstand en ho
reca is geïnvesteerd, mag onder in
vloed van Teso niet zomaar worden
omgebogen. Tot dusver gaf de ge
meente kleine logiesverstrekkers te
verstaan dat ze moesten wachten
met uitbreidingsplannen tot het
bestemmingsplan Buitengebied en
dat van De Koog waren vastgesteld.
Ook kampeerboeren, die hoopten te
kunnen profiteren van een gunstige
verdeling door de nieuwe Wet op de
Openluchtrecreatie, zien de weg naar
een verruiming tot tien eenheden ge
blokkeerd. „Wij vinden zelfs dat op
ieder boerenerf mag worden gekam
peerd. Het is een recreatievormdie
steeds meer mensen aanspreekt en
voor de boeren een gunstige bijver
dienste is."
Het omzetten van tenten in vakantie
woningen vindt Kuip niet gewenst.
„Kamperen is een seizoensaangele
genheid. Als de zomer voorbij is, ver
dwijnen de tenten en blijft de natuur
over."
Tweeslachtig
Aan het appartementencomplex in
het tussengebied in De Koog heeft
de politicus een bittere nasmaak
overhouden. „Toen de gemeenteraad
na het faillissement van Jarino de
overdracht aan Livingstone moesten
goedkeuren werd ons door b en w
toegezegd dat het tussengebied een
mooie invulling krijgen, zoals een
dorpshuis, beplanting etc. Onder die
voorwaarde ging de raad akkoord. Nu
gaat een projectontwikkelaar met de
„rechten" voor een groot complex
aan de haal. Terwijl de kleine logies
verstrekkers achter het net dreigen te
vissen, mag De Koog intussen blij
zijn dat er op bescheiden wijze wo
ningbouw mag plaatsvinden."
Teso de status van openbaar vervoer
krijgt, zodat op vertoon van een
strippenkaart of zo de overtocht kan
worden gemaakt."
Lobby
Groen Links wil druk uitoefenen op
Den Haag, om de autodruk op het
eiland te verlagen. Bakker verwijst
naar de vierde Nota ruimtelijke orde
ning, waarin staat aangegeven dat de
kuststrook zich goed leent voor
„randtoerisme". „We moeten politici
ervan overtuigen dat Texel niet meer
toeristen kan hebben." Ondernemers
die aanvoeren dat ze op groei hebben
geïnvesteerd neemt Bakker niet se
rieus. „Ze doen maar wat. In drie
kwart van de gevallen ontbreekt een
serieus beleidsplan, maar proberen ze
gewoon de winst van het jaar ervoor
weg te werken."
Bakker voelt er niets voor het kampe
ren bij de boer te verruimen. „Bij vijf
tenten vinden veel landbouwers het
rendement te laag. Bij tien eenheden
zullen veel meer boeren kampeerders
toelaten. Dat staat haaks op het be
staande beleid dat concentratie van
kampeerders nastreeft. Zeker omdat
de weinige slaapplaatsen die na een
inventarisatie nog resteren beter op
z'n plaats zijn bij kleine logies
verstrekkers, die ervan moeten leven.
Een hotelhouder gaat tenslotte ook
geen aardappels telen."
Het intrappen van een open deur. Zo
werd door enkele raadsleden de nota
van Groen Links over de parkeer- en
verkeersproblemen op Texel bekriti
seerd. Veel feiten uit het stuk waren
naar hun mening al eerder geopperd.
Erna Eelman van de VVD noemde de
oplossingen die Groen Links aan
draagt niet realistisch. „Ik heb het
idee dat de partij haar stokpaardjes
aan het berijden is". Ze zei met be
langstelling uit te zien naar het ge
meentelijke verkeersveiligheidsplan.
„Daarin komen tenminste structurele
oplossingen en niet alleen maatrege
len om de piekdrukte op te vangen."
Geslaagd. Aan de Innovam in Voor
schoten slaagde Rob Kooiman voor
het examen vakbekwaamheid voor
het motorfietsbedrijf.
Bakker: ...Druk uitoefenen...
„Lukraak bouwen van vakantiehui
zen vergroot niet alleen de toeristi
sche druk op het eiland, het leidt tot
ongewenste prijsconcurrentie waar
mee Texelaars niet zijn gebaat." Pe
ter Bakker, raadslid namens Groen
Links, vindt dat de bovengrens van
het toerisme wel is bereikt. „We
moeten met elkaar om de tafel om
te inventariseren wat het eiland kan
hebben. Een eventueel restant moe
ten we gunnen aan beroepsmatige
logiesverstrekkers. Een hotel in het
tussengebied hoeft niet zo nodig."
Zijn fractie presenteerde onlangs de
nota „Blik op oneindig", waarin
Groen Links suggesties deed om het
toenemende autoverkeer in goede ba
nen te leiden. „Symptoombestrijding,
volgens Hoogerheide. Inderdaad,
maar volgens ons zijn de grenzen al
lang bereikt. De vervoerscapaciteit
van Teso is slechts onderdeel van dat
probleem." Kortgezegd pleit de nota
ervoor het autoverkeer uit de dorp
scentra te weren, snelheden omlaag
te brengen, buiten de dorpen par
keergelegenheid te ontwikkelen en
tenslotte de aanleg van een parkeer
garage bij de Kooybrug. „Parkeren
voor de veerboot kan zelfs als een
gemak worden ervaren, indien de
voorziening wordt opgenomen in
vakantie-arrangementen. Dat kan al
leen in combinatie met goed open
baar vervoer. Logisch vervolg is dat
De staatsbosbeheercamping 't Wou
tershok in de Dennen zal volgend
jaar onder een andere vlag worden
voortgezet. Een onderzoek heeft uit
gewezen dat het toekomstperspec
tief voor deze en de zes andere
algemene kampeerterreinen van SBB
in Nederland zeer gunstig is. De
nieuwe beheersvorm voor de terrei
nen is onderwerp van een volgend
onderzoek.
Het ziet er allemaal rooskleuriger uit
voor beheerder Ger de Graaf. Begin
dit jaar ontstond een onzekere situa
tie toen bekend werd dat SBB haar
campings voor 1 januari 1993 wilde
afstoten. De reden is dat het beheer
van campings niet meer tot de kern
taken van SBB wordt gerekend.
Naast zeven kampeerterreinen heeft
SBB ook nog vier kamphuizen. Daar
voor is de situatie minder gunstig.
Voor één ervan lijkt sluiting onaf
wendbaar.
Onderzoek toonde aan dat de cam
pings goede vooruitzichten hebben.
Er is toenemende vraag naar „groen"
kamperen. Beheerder Ger de Graaf:
„Er zijn gesprekken gevoerd over
overname. Mijn vrouw en ik willen
dat wel, maar dan moet er eerst dui
delijkheid zijn over een nieuwe be
drijfsvorm. Er zal worden bekeken of
de campings gezamenlijk in een
stichting moeten worden onderge
bracht of in een BV." Overigens
waarborgt SBB de banen van de be
heerders; van gedwongen ontslagen
zal geen sprake zijn.
Bedrijfswoning
De Graaf is er niet bang voor dat de
camping in geprivatiseerde vorm het
specifieke karakter zal verliezen. „De
grond blijft toch eigendom van SBB,
dus die stelt de randvoorwaarden. Al
leen de gebouwen en het pachtrecht
worden verkocht." De bedrijfswoning
van De Graaf hoort bij de camping,
dus hij hoeft zich geen zorgen te ma
ken over zijn woonruimte.
Hoewel alle onderzoeken voor de no
dige vertraging zorgen, blijft 1 januari
de streefdatum.