Cjroen (2jwarLrJ~exels in het harL, Pontweg 4-baans tussen Den Burg en De Koog lij verdubbeling van bootverkeer: Hogere prioriteit voor fietspad Vuurtorenweg Opruimen asbest maakt afwikkeling brand duur Vlaming: „Niet nóg meer asfalt" WEEKEND lursplein 5 uit de isrt door falende andstoftoevoer Nablussen schuur vergt vele uren Statiegeld-rovers Zak van Max TEXELSE A' TELEFOONGIDS iK iÊ LAATSTE WEEK Ir VOOR v. WIJZIGINGEN óor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy b.v., Postbus 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741. Telefax 02220-14111. Klactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 02220-12741. tfschijning dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs M6,20 per half jaar; j5 f1,30. Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kantooruren bel bezorger. Als die niet bereikbaar is tel. 06-52983748. Redactie buiten irktijd Frans Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, teldfoon 1220-15472. VRIJDAG 23 OKTOBER 1992 rem Is de vervoersgroei bij Teso volgens prognoses blijft toenemen, uilen op den duur niet alleen veel grotere boten en andere ha- ens nodig zijn, maar zullen ook de wegen en andere verkeers- oorzieningen op Texel een veel grotere capaciteit moeten lijgen. De Pontweg moet in elk geval tussen Den Burg en De loog vierbaans worden, op meerdere kruispunten zijn ver- serslichten nodig, afslagen moeten worden verplaatst en pstelterreinen dienen aanzienlijk te worden vergroot. it blijkt uit een „Planstudie Texel" 8 in opdracht van Teso is gemaakt jor het ingenieursbureau Oranje oud uit Almere. Het bureau onder- jcht de gevolgen voor de infrastruc- ir op Texel van een uitbreiding van capaciteit van de veerboten tot 50 personenauto's en een verdub- iling van het autoverkeer ten op- chte van 1992 tussen Den Helder j Texel. oals bekend houdt Teso ernstig re ining met deze ontwikkeling, mede ndat wordt gevreesd dat de plaat- lijke overheid niet bereid of in staat ilzijn de groei van het toeristisch iloverkeer tot staan te brengen. Onderdeel ït onderzoek van Oranjewoud is iS onderdeel van de totale studie Teso instelt naar de mogelijkhe- n om de verkeersstroom van en ar het eiland te blijven verwerken nder dat er wachttijden van bete- lis, files of andere stagnatie ont- aat. Een globaal onderzoek naar soort schepen dat straks nodig ïigt te zijn, is al achter de rug. Een derzoek naar de benodigde haven- :iliteiten op Texel en in Den Helder algzand) volgt nog. anjewoud heeft bij het onderzoek <ening gehouden met twee voor- larden die door Teso zijn gesteld: wegen, opstelstroken e.d. in de di- omgeving van de haven moeten boende capaciteit hebben om 400 to's die binnen vier minuten van de ot komen, te herbergen. Op de af- erwegen van de veerhaven mag an voertuig meer aanwezig zijn als i volgend schip aankomt. Dat udt in dat het Texelse wegennet, in bijzonder de Pontweg, voldoende «t zijn om het verkeer binnen der minuten af te wikkelen. Twee mogelijkheden 1 ingenieursbureau ziet twee mo lleden om de ontscheping vlot laten verlopen: door middel van weg met twee rijbanen met elk e rijstroken en door middel van weg met twee rijbanen met elk rijstroken. Vooral de eerste mo- lijkheid is uitgewerkt en wordt i<baar als het meest reëel gezien. jezien van het licht vlak bij de ha- is thans slechts één kruispunt de Pontweg voorzien van ver- Texelse KNRM-boot Beursplein 5 listeravond „gered" door zijn in collega Jan van Engelenburg, 'eddingboot van Terschelling. Pro ven met de brandstoftoevoer iden ervoor dat de Beursplein 5 SS tijd stuurloos ronddobberde. dat een noodsysteem van de fsplein mankementen vertoonde, d de boot woensdag onder han- 9enomen door een monteur van ^erkant. Schipper Jaap Groen gisteren rond half vier uit voor oroefvaart om te testen of alles in orde was. Noordzee, zo'n negen mijl uit 'ust begon de brandstoftoevoer de hoofdtank naar de dagtank te *en, waarna de motor uitviel, dat het probleem niet door de op- iaden kon worden verholpen, d de hulp ingeroepen van de Jan Engelenburg, die de Beursplein 5 20.00 uur bij paal 33 afleverde, lursplein 5 is uit de vaart tot de •!emen zijn verholpen. Schipper hoopt dat dit in de loop van zal zijn. keerslichten. Berekend is dat de ver keersintensiteit op enkele andere punten zo groot zal worden dat ook daar lichten nodig zijn: in elk geval op de kruispunten 7 en 8 (Emma- laan en Keesomlaan) maar waar schijnlijk ook op andere plaatsen tussen de veerhaven en De Koog. De grotere verkeersdrukte op de Pont weg zal uiteraard ook gevolgen heb ben voor andere wegen op Texel, maar naar de eventueel noodzakelij ke aanpassingen daarvan heeft Oranjewoud geen onderzoek in gesteld. Inzake de te verwachten verkeers drukte op verschillende kruispunten maakt Oranjewoud wel een voorbe houd. Omdat de bekende gegevens summier en deels vrij oud zijn, zijn nogal wat aannames gedaan. Nader onderzoek op dit punt wordt aan bevolen. Even wachten... Zoals gemeld wordt gestreefd naar een situatie waarin het aangevoerde verkeer niet hoeft te wachten of op een andere manier wordt opgehou den. Om de ontscheping niet te be lemmeren moet voor meer opstelruimte voor het aankomende verkeer worden gezorgd. Om dat mo gelijk te maken moet het ver keerslicht bij de haven 135 meter naar noordelijke richting worden ver plaatst en het eerste kruispunt 170 meter. De Pontweg moet over een flinke lengte tot drie stroken worden verbreed. Versmalling tot een strook is niet gewenst omdat bij Den Burg alweer verbreding tot twee stroken nodig is. Andere mogelijkheid De zaken komen anders te liggen een bepaalde wachttijd voor het van de boot komende verkeer acceptabel wordt gevonden. Dan kan de uitbrei ding van de Pontweg meer beperkt blijven: een snelle versmalling achter het eerste kruispunt van drie naar twee stroken kan een wachttijd van maximaal 16 minuten tot gevolg heb ben. Een tweede versmalling tot één strook kan pas twee tot drie kilome ter na de eerste versmalling plaats vinden. Dat wordt echter afgeraden omdat bij Den Burg alweer verdubbe ling nodig is. Als een nog langere wachttijd wordt aanvaard, zou men telkens twee stroken „groen" kunnen geven, waardoor vrij snel achter het eerste kruispunt een versmalling van twee naar één strook mogelijk is. Daardoor kan de Pontweg een tweestrooks weg blijven, maar de af wikkeling van het bootverkeer neemt in dat geval wel zo'n 18 minuten in beslag. Toch heeft Oranjëwoud deze laatste mogelijkheid wat nader uitge- Lees verder pagina 3 Situatie kort na het arriveren van de brandweer. Terwijl de vlammen uit het dak van de hooi-opslagruimte slaan, wordt op de voorqrond de molVetal nat nahnnrian fln.n nn.n* knW melkstal nat gehouden. Deze opzet had succes. (Foto Frans Hopman) w Wat doet provincie met waterschappen? w Gereformeerde clown treedt op in dienst w Texelse jongeren in VPRO-programma Koolhof strijdt eenzaam voor Aldi sw- Gesubsidieerde tapkasten opnieuw bron van zorg Een fietspad langs de Vuurtorenweg staat bijna bij alle leden van de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid hoog in het vaan del. Hoger dan bij het college en bij Texels Belang. „Dat pad is namelijk niet alleen belangrijk voor het toe risme, maar ook voor de eigen inwo ners", verklaarde Erna Eelman (VVD). Een fietspad naar paal 9 staat bij de gemeente bovenaan het lijstje. Hier heeft de raad zich in het verleden al voor uitgesproken. Tweede is een pad langs de Limietweg en als derde staat de Ruyslaan op de nominatie. De Vuurtorenweg komt pas als vijfde in beeld. Cor Kuip vertelde dat Texels Belang na paal 9 een fietspad langs de Westerweg belangrijk acht. „Dat is een drukke route naar het strand." Jaap Vlaming van Groen Links wees hem erop dat langs de Rozendijk al een aantrekkelijk fietspad ligt dat naar het betreffende strandslag leidt. Hij was helemaal niet te spreken over het fietspadenplan. „Komt u nu eerst maar eens met een allesomvattend verkeersplan zoals u hebt beloofd, voor we ergens asfalt gaan leggen. Straks blijkt dat helemaal niet nodig." Een horeca-ondernemer uit De Koog mist acht kratten met lege flessen van anderhalf liter. Deze vertegen woordigen een statiegeldwaarde van f108,-. Opnieuw gelegenheid Subsidie tot halen polioprik Wethouder Barendregt zei dat het verkeersplan zo veel werk betekent dat het nog wel even zal duren voor het klaar is. „En via een Texels sta tenlid hebben we de tip gekregen dat de provincie in januari weer een nieuw subsidiefonds voor fietspaden instelt. Wij moeten dus enkele plan nen indienen, anders laten we de vo gel over het net vliegen." Vlaming was niet overtuigd, maar verklaarde, als het dan moest, nog het meest te voelen voor het traject langs de Vuurtorenweg, ook alweer met het oog op de eigen bevolking met jonge, schoolgaande kinderen op die plek. Juridisch medewerker Rom van Schaik vertelde dat de provincie ze ker geen geld zal geven voor de Westerweg. „Dat hebben ze indertijd duidelijk gezegd toen wij kozen voor een pad langs de Hoornderweg." Voor de veiligheid van fietsers is het raadzaam dat er snel een fietspad langs de Vuurtorenweg (Foto Tessa de Graaff) Komende donderdag kunnen Texe laars zich tussen 16.00 en 18.30 uur in het Kruiswerkgebouw aan de Wittekruislaan in Den Burg (nog maals) laten inenten tegen polio. De vaccinatie bedoeld voor degenen die vorig keer (29 september j.l.) voor het eerst een polioprik kregen. Alle niet- of onvolledig gevaccineerden van jonger dan 41 jaar die zich spontaan aanmelden, krijgen even eens een prik of een suikerklontje („oreaal polio vaccin"). Onvolledig gevaccineerd wil zeggen: minder dan drie DTP-prikken. Zowel voor hen als degenen die nog nooit tegen kinderverlamming zijn ingeënt en na 1950 zijn geboren is de vacci natie gratis. Zij moeten wel hun vac cinatieboekjes meenemen. Voor hun herhalingsprikken wordt een afspraak gemaakt, ledereen die eind septem ber een volledig serie van drie prik ken is beloofd, kan deze ook krijgen. Er wordt bij deze groep echter niet meer met DTP gevaccineerd, maar met „plain polio" (alleen polio). Wie op 29 september is ingeënt, heeft nog geen volledige bescher ming tegen polio. Dat is pas na drie prikken het geval. De tweede inen ting is dus donderdag 29 oktober, de derde vindt plaats begin juni 1993. Uit praktische overwegingen heeft de Gewestelijke Gezondheids Dienst (GGD) de eerder genoemde datum 29 april 1993 verzet. De gevaccineer den mochten kort voor 29 oktober telefonisch contact opnemen met de GGD over tijd en plaats. De GGD hoopt met deze publicatie het aantal telefoontjes te beperken. Ook degenen buiten de doelgroep die perse een polioprik willen hebben, ondanks een duidelijke uitleg dat het niet nodig is, kunnen donderdag een inenting krijgen. Pas vele uren na afloop van de brand die woensdagmiddag een vrijstaande schuur van het maat schap M. Bakker zonen („De Kap- berg") aan de Rozendijk verwoestte, konden de vermoeide brandweerlie den terugkeren naar de kazerne. De brandweer had tot half twee 's nachts de handen vol aan het na blussen en verwijderen van opgesla gen hooi en stro uit de half afgebrande schuur. Tot opluchting van de familie Bakker bleef de melkstal, waarin zich geen vee be vond, behouden. De brand ontstond omstreeks vijf uur doordat een groepje van vijf Texelse jongens van 11 en 12 jaar in de schuur met vuur speelde. Een riskan te situatie, omdat de ruimte vol lag met meer dan tweeduizend balen hooi en stro. Eén van de jeugdige da ders sloeg zelf alarm bij boer Meijert Bakker van „De Kapberg". „De vlammen sloegen toen al uit het dak. Er was geen houden meer aan", vertelt Bakker. Hij waarschuwde on middellijk de brandweer. Toen de met groot materieel uitgerukte brandweer ter plaatse kwam had het vuur al zo ver om zich heen gegrepen dat de schuur niet meer behouden kon wor den. Nieuwsgierigen Tot in de verre omtrek was een don ker gekleurde rookpluim zichtbaar. De brand trok veel aandacht, maar mede dankzij het regulerende optreden van de politie bleven nieuwsgierigen en toevallige voorbijgangers keurig op af stand. Groepscommandant Moeskops van de rijkspolitie Texel en burge meester Schipper kwamen zich per soonlijk van de ernst op de hoogte stellen. De vlammen sloegen vooral achter uit het dak, hetgeen gepaard ging met knallen van knappende asbest dakplaten. Al snel bereikte het vuur ook de voorste helft van de schuur. Nadat de brandweer zich ervan had overtuigd dat zich in de schuur geen gas, landbouwgif of andere gevaarlij ke stoffen bevonden, had men de brand in korte tijd onder controle. De spuitgasten wisten te voorkomen dat de brand zich uitbreidde tot de koei enstal die in de schuur is gebouwd. Koeien melken Bakker en zijn drie zoons koesterden toen nog hoop dat de 35 koeien die op het weiland graasden 's avonds in de stal konden worden gemolken. Die hoop bleek ijdel. Weliswaar slaagde de brandweer erin om de melkleidin- gen, electrische bedrading en tanks in de stal tegen de vlammen te be schermen, maar het nablussen nam zó veel tijd in beslag, dat de koeien niet naar binnen konden. Bovendien was het de vraag of de runderen dat hadden gewild, gezien de rook en chaos. Pas de volgende ochtend kon den de koeien van hun volle uiers worden verlost. Overbuurman Maar ten Veeger stelde zijn stal ter be schikking. In de voor hen vreemde omgeving lieten Bakkers koeien zich vrij gemakkelijk melken. Ook gisteravond werden de koeien weer bij Veeger gemolken, omdat ze nog niet in de stal van Bakker terecht konden. Bij nader inzien bleek de electriciteit niet helemaal goed, zodat eerst dat euvel moest worden verhol pen. De melk die nog van woensda- Lees verder pagina 3 IM-ADVERTENTIE Leuk spelletje voor het komende weekend: samen kleding en schoenen uitzoeken voor de Dat ruimt lekker op en het is voor een goed doel: het Tesselhuus en de Texelse reumapatiënten. Dinsdagmiddag a.s. komen we huis aan huis op heel Texel de zak ken ophalen. 45 vrijwilligers gaan met 15 auto's de weg op. Ze willen graag vóór donker klaar zijn. Daar om een paar verzoekjes: Doe kleding en schoenen in APARTE plastic huisvuilzakken. Als schoenen en kleding door el kaar raken, veroorzaakt dat een veel lagere opbrengst. Bind schoe nen met de veters aan weikaar vast. Bind de zakken goed dicht. Er hoeft geen label aan. We beginnen wat eerder. Zet de zakken uiterlijk 14.30 uur goed zichtbaar vlak aan de straat of aan de weg, zodat we ze vlot kunnen inladen. Mochten ergens toch zakken achterblijven, dan graag na 18.00 uur een telefoontje: 12235 of 17266. Bezorgen bij de fam. v.d. Vis (Gerritslanderdijk 41) mag ook. Bij voorbaat heel hartelijk dank voor uw medewerking. Rotaryclub Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1