r ANDERE TEXELAARS RIMLACH WEEKEND Texelse deelname: Wereldconferentie Baha'i in New York SS» 8 t/m .o1 Gewijzigde openingstijden Gallery Het Posthuys De volgende ronde!! Jaarmeterkaart voor behoud van het milieu Jeugdcollecte „Jantje Beton" Racket avond Ludiek hockeyteam eert Sieme Luitse HORSZEL Slap Cursus over gedrag en vertrouwen DIEREN VRIJDAG 6 NOVEMBER 1992 31 Maartje Habraken uit De Koog vertrekt binnenkort naar New York om een we reldcongres bij te wonen dat van 23 tot en met 26 november wordt gehouden. Samen met 30.000 andere Baha'i uit de hele wereld zal de 17-jarige Texelse deelnemen aan het grootste evenement dat ooit door de internationale Baha'i gemeenschap is georganiseerd. Het wereldcongres in New York omvat onder meer lezingen, muziek en audio visuele presentaties. Ook is er een klas siek concert in Carnegie Hall met pro minente musici en een openbaar optreden van jazzmusicus Dizzy Gil lespie, die zelf Baha'i is. De sluiting van het congres zal per satelliet in alle we relddelen zijn te volgen. Tijdens de sa tellietuitzending op 26 november zullen over de hele wereld een tiental conferenties rechtstreeks contact heb ben met New York. Naar schatting zul len op deze wijze vijf miljoen Baha'i verbonden zijn met elkaar. Dat sluit nauw aan bij de doelstelling van het ge loof; de eenheid van de mensheid. GEEN SEKTE „Het is geen sekte", zegt Maartje na drukkelijk. Ze is van huis uit opgegroeid met het Baha'i geloof en diep overtuigd van de waarheid van de boodschappen die Baha'u'llah, de stichter van het ge loof, aan zijn volgelingen gaf. „Het is een soort universeel geloof", aldus Maartje. „Zowel Jezus als Mohammed en Boedda worden erkend. We geloven in God, maar dan als een soort groter samenvattend geheel". Eenheid in ver scheidenheid is een belangrijk uitgangs puntvan het Baha'i geloof en een thema dat tijdens het congres uitgebreid aan de orde zal komen. ZENDELINGEN De familie Habraken uit De Koog en nog twee mensen uit Den Burg zijn de enige Baha'i op Texel. In Nederland zijn er ongeveer duizend die worden gead viseerd zich zoveel mogelijk te versprei den. Het is echter niet de bedoeling andere mensen opdringerig kennis te la ten nemen van de jongste, onafhankelij ke wereldgodsdienst die is gericht op de problemen van deze tijd. De familie Ha braken kwam naar Texel omdat er prak tisch geen Baha'i woonden. Geen zieltjes winnerij. Gewoon, mensen ken nis laten nemen van. Maartje: „Mijn moeder organiseert altijd bijeen komsten, dan kunnen mensen vrijblij vend bij ons thuis komen om er meer over te horen." Tot dusver is de respons op Texel niet groot. „Er komt bijna nooit iemand", zegt Maartje die dat toch wel een beetje sneu voor haar moeder vindt. Het vooroordeel dat het hier om een sekte gaat of dat het met Bhagwan te maken heeft wil Maartje graag wegne men. Morgen (zaterdag) organiseert ze een multiculturele avond voor jongeren ten huize van de Fam. Habraken in De Koog. Er wordt een spel gespeeld. „Geel- en Blauw land" is een soort spel vorm waarbij jongeren in discussie ra ken over thema's als racisme. „Ik heb de hele school uitgenodigd" zegt Maartje en ze hoopt dat er een aantal zullen ko men. „De klas is in ieder geval gemte- resseert, de meesten zijn ook heel belangstellend over New York." Bijna iedereen kent wel iemand met diabetes mellitus, suikerziekte. Het zijn er dan ook zo'n 300.000 in Nederland. Strakke leefregels en dieet kunnen complicaties niet altijd voorkomen Daarom blijft wetenschappelijk onderzoek hard nodig. U steunt dit onderzoek door een gift aan het Diabetes Fonds Nederland te Amersfoort. 0^9 :isvooR koop Dit laatste verhaal gaat over een gezin op de vlucht. Asad is een Syrische Koerd, zijn vrouw Ekaterina, Katja, is van Bulgaarse afkomst. Asad streed voor het verdreven, ontkende en gediscrimi neerde Koerdische volk en tegen al het onrecht dat hen werd aangedaan. Sinds wij ons land (Koerdistan) kwijt zijn is het Koerdische volk versnipperd en verscheurd. Er zijn Syrische, Iraakse en Turkse Koerden maar we hebben geen eigen plek. Overal worden we ver dreven, we mogen onze eigen taal niet spreken, onze feesten niet vieren - we worden systematisch onderdrukt." (Om het wat dichter bij huis te brengen: ver gelijk de situatie met Nederland- Friesland, waaarbij de meeste Friezen tweetalig zijn.) Asad was politiek actief betrokken - in de beginjaren '80 be stond zijn hoofdactiviteit eruit om Koer den te helpen vluchten. Wegens zijn bekendheid met het grensgebied van Syrië en Irak bracht hij hele gewinnen il legaal de grens over. Ook hielp hij bij de verspreiding van een vijftal soorten illegale kranten. Daarnaast was hij aan gesloten bij de verboden Democratisch Koerdisch Syrische Partij. Deze partij streed voor de erkenning van de be staande Koerdische natie, voor vrijheid van meningsuiting, voor het uitoefenen van scholing in eigen taal en eigen cul tuur en het legaliseren van de partij. De partij zorde er ook voor dat hij in 1980 een studiebeurs kreeg en in Sofia (Bul garije) een studie kon volgen aan het Hoger Chemisch Instituut. 1 vef'| 1 CC In Sofia leerde hij Katja kennen, verlos kundige, en tevens werkzaam als ver pleegster in het ziekenhuis. In 1987 trouwden ze en snel daarna kwamen de kinderen. In 1988 was er voor de Iraakse ambassa de in Sofia een demonstratie tegen de gifgassen die Saddam Hoessein enkele dagen ervoor had losgelaten op de Koerden in Irak. Asad demonstreerde ook, werd opgepakt en gearresteerd. In 1990 kwam hij opnieuw in aanraking met de geheime politie. Zij weigerden zijn verblijfsvergunning te verlengen in verband met zijn betrokkenheid bij een verboden organisatie. Dat jaar vluchtte het gezin Achmed uit Bulgarije naar Sy rië. De situatie was er niet beter op ge worden. De Koerden hadden nog steeds geen recht van spreken en de Bulgaarse Katja werd door de regering totaal ont kend. Asad's politieke betrokkenheid- werd sterker en in '91 werd hij opnieuw lid van de verboden Koerdische Partij. Na de Golfoorlog was de hele wereld getuige van Saddams terreur tegen de Koerden toen er opnieuw gifgassen wer den uitgestoten over de onschuldige hoofden. Asad werd weer gearresteerd. Bij zijn vrijlating deed de geheime poli tie hem het aanbod voor hen te spione ren in Bulgarije. Hij had weinig keus - het werd hem duidelijk gemaakt dat bij weigering zijn vrouw en kinderen in ge vaar kwamen. Asad bedong anderhalve maand bedenktijd, precies de tijd die het gezin nodig had om het vertrek voor te bereiden. Asad was niet in het bezit van een paspoort; de partij regelde de benodigde papieren, het geld en ver voer. Asad en Katja wisten dat ze ergens in West-Europa terecht zouden komen. Het maakte ze niet veel uit waar, als het maar ver weg was en ergens waar ze po litiek asiel konden aanvragen. Het werd Nederland. U0LGT< Er bestaat een misverstand dat zowel door de eilanders als de buitenwacht in stand wordt gehouden, namelijk dat er op Texel geen buitenlanders zouden wonen. „Wij hebben maar één Ma- rokaan en die is heel erg geintegreerd", heeft menig Texelaar te gen ongelovige overkanters uitgeroepen. Mis. Er wonen wel degelijk 'vreemden' op het eiland - natuurlijk overkanters maar ook mensen die uit een voor ons vreemde cultuur komen. In en serie gesprekken worden deze mensen belicht. Wat voor soort leven hadden zij in hun vorige woonplaats en hoe hebben zij de overstap ervaren? Hebben ze het gevoel dat ze volledig door de Texelaars geaccepteerd worden? Op verzoek van de Werkgroep Anti Discriminatie publiceert TC3 een serie portret ten met als motto: wat van ver komt hoeft niet altijd vreemd te zijn. De laatste in de inmiddels 13-delige serie zijn Asad (31) en Eka terina (29) Achmed. DE REIS „In augustus 1991 gingen we illegaal de grens oyer met Irak waar we ongeveer anderhalve maand bij familie verbleven. Daarna gingen we per auto naar Turkije. We passeerden de Turkse grens illegaai en verbleven gedurende zes weken bij verre familie. Drie december dat jaai gingen we per vrachtauto naar Istan- boel. We zaten, zoals dat gebruikelijk is, met veel mensen in de open achter bak. Andere Koerden hielpen ons met valse visa en dergelijke. In een bus re den we gelijk door - via Roemenië, Hongarije, en Duitsland naar Neder land. Het viel niet mee, vooral niet voor de kinderen (één en vier jaar oud). Ze waren uitgeput, sliepen af en toe in de bus en huilden veel. Nederland was het eindstation, daar zijn we uitgestapt. Het was 14 december 1991." In Heerlen wer den ze opgevangen door de vreemde lingenpolitie. Een dag later werden ze doorverwezen naar een opvangcentrum in Zwolle waar ze een paar maanden verbleven, daarna werden ze tijdelijk in een centrum in Udenhout geplaatst. 29 Juni '92 kwam er een ROWA-huis (re geling opvang asielzoekers) vrij op Texel. Asad en Katja waren blij dat er eindelijk een plek was waar ze rustig konden verblijven, waar ook wat meer ruimte was want al die tijd had het ge zin op één kamer geleefd. Nu wachten ze vooralsnog hoe de asielaanvraag zal verlopen. Het wonen op Texel bevalt heel goed. Eindelijk is er rust en regelmaat in het gezin. De oudste dochter gaat naar school, Asad zit op Nederlandse les, houdt zich regelmatig op bij het Vluch telingen Werk waar hij koffie drinkt en andere mensen ontmoet en werkt drie ochtenden per week bij een technische dienst. Marija Westerlaken De afgelopen maanden zijn er mensen van diverse nationaliteiten aan het woord geweest. We spraken met een Duitser, een Poolse, een Roemeens stel, een Zweedse, een Spanjaard, een Israëlische, een Colombiaanse, een Filipijn- se, een Somalische, een Chinees en met dit laatsteSyrisch-Bulgaarse echtpaar. Er wonen hier nog meer nationaliteiten, meer dan de meeste mensen denken. Er zijn mensen uit onder andere Italië, Finland, Estland, Turkije, Brazilië en Chili. Wij willen alle geïnterviewden bedanken voor het in ons gestelde ver trouwen en het vertellen van hun verhaal. Ook Mieke Rietveld willen we har telijk bedanken voor haar meedenkwerk en alle informatie die zij ons heeft gegeven. We hopen dat door deze serie duidelijk is geworden dat ook op het eiland meerdere culturen samenleven en dat er een wat breder beeld ontstaat over onzeandere Texelaars". Wijzelf hebben er een heel rijk gevoel aan over gehouden. March Heijnen en Marija Westerlaken. Met ingang van 9 november gelden voor Art Gallery Het Posthuys de volgende openingstijden: Dinsdag en donderdag van 14.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur; Zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur; Zondag van 13.30 tot 17.00 uur. De inwoners van Noord-Holland kun nen vanaf heden een jaar lang op een makkelijke manier een bijdrage leveren aan het behoud van het milieu. De Noordhollandse energie- en waterlei dingbedrijven hebben gezamenlijk een nieuwe meterkaart ontwikkeld: de jaar meterkaart. Deze kaart is een uitste kend hulpmiddel om energie en water te besparen. De kaart die huis aan huis wordt ver spreid bestaat uit twee delen. Aan de ene kant staat de nieuwe jaarmeterkaart én aan de andere kant de bekende (lan delijke) kaart voor de actie zunig sto- ken/zuinig-aan. Van 1 tot en met 7 november zullen weer duizenden verenigingen op pad gaan om te collecteren voor het jeugd werk in ons land. Dat gebeurt in het ka der van de Nationale Jeugdcollecte „Jantje Beton". De helft van de op brengst is voor collecterende groep, de andere helft wordt door het Nationaal Jeugdfonds besteed aan zinvolle projec ten. Ook op Texel wordt dit jaar weer gecollecteerd en wel door de volgende groepen: Scouting Texel, Drumband D.E.K., GYVO De Koog, KOTEX Kinder boerderij, Drumband Excelsior, de Speel-o-theek, Peuterspeelzaal De Koo- terkeet. Deze groepen rekenen ook dit jaar weer op uw bijdrage! In sport- en evenementencentrum 't Stappeland wordt iedere donderdag een racketavond gehouden, onder leiding van een tennisleraar. Het begint om 19.00 uur en de kosten voor deelname bedragen f10,- per persoon. Op woensdag kunnen kinderen van 6 en 7 jaaftennisles krijgen in de Stappe- landhal. De lessen beginnen om 14.00 uur en de kosten zijn ƒ10,- per kind. Op geven hiervoor kan telefonisch via 27000. Familieleden van de vroegere Koger strandjutter Sieme Luitse herdachten onlangs op ludieke wijze hun legenda rische voorvader. Dertien telgen van de huidige generaties Luitse, die allemaal aan de overkant wonen, traden op een hockeytoernooi van WMHC in Wage- ningen aan als een team jutters. De te nues waren gemaakt van jute, waarop schelpen waren genaaid en iedere hoc- key(st)er droeg een oud-Hollandse pet. Bij aanvang van elke wedstrijd overhan digden de Luitses de tegenpartij een makreel die ze zogenaamd 's morgens vroeg hadden gevangen bij De Koog. De tegenstanders kregen te verstaan dat „de Luitses hen wel een visje zouden la ten ruiken...." „Qua prestaties verliep het toernooi echter niet geweldig, maar de historische uitmonstering oogstte enorm veel succes", zo laat achter-, achter-, achterneef Pieter Luitse uit Leid- schendam ons weten. Sieme Luitse, die 135 jaar geleden in De Koog werd gebo ren, was een echte dorpsfiguur die ook op de rest van het eiland grote bekend heid genoot. In een Texelse Courant uit 1979 wordt hij geschetst als een goed lachse zonderling". Samen met zijn zuster bewoonde hij een huisje aan de Dorpsstraat. Zijn populariteit had hij ze ker te danken aan het dagelijks grondig schoonmaken van de straat. Het liefst liep Sieme Luitse echter over het strand, op zoek naar aanspoelsel, dat hij mee naar huis nam. Of opat, want alles dat hij langs de waterlijn vond en eetbaar leek, at hij op. Ondanks zijn merkwaar dige levenswijze haalde Sieme de tach tig; pas kort voor de tweede wereldoorlog blies hij zijn laatste adem uit. De tegenstanders van de re constructie van de Redoute kunnen zich gniffelend en vol leedvermaak in de handen wrijven: het kwaad straft zichzelf! Hun alternatieven boden toch een betere oplossing, véél goedkoper en een karakte ristiek stuk binnendijk zou intact zijn gebleven. De meerderheid besliste anders. Het kapitale weg werk (1,4 miljoen!) is inmiddels uit gevoerd, maar nog lang niet klaar. De hele rotzooi verzakt, want de ondergrond is te slap, stom he? ledereen in de buurt had het al lang seit: dót ken deer nooit goed gaan! Ze hebben toch niet hard genoeg geroepen, want hun kreten kwa men niet over de Hoge Berg" laat staan bij de Achterberg. Slappe hap daar bij de Redoute. Dat smeekt om harde actie. Burgers van Texel pak op die zak! Nee niet de zak van Max, maar de gemeentelijke zak die CFT zak! Het dichten, van gaten in de dijk doen we al eeuwen met zakken.... Horszei Staand: v.l.n.r. ingrid, Marijke, Anke, Maarten, moeder en Pieter Luitse. Voorgrond: Jan Joost, Marieke, Kiki, Florien, Willemijn, Arnout en Erik Luitse. In het centrum Prem Mandir, De Ruy- terstraat 62 te Oudeschild (tel. 14013), start een cursus voor vrouwen met als ti tel „Alleen op pad-samen op weg". De opleiding gaat over inzicht krijgen in iemand eigen gedrag en het vertrouwen hervinden in jezelf. De thema's komen uit het boek „Padwerk" van Eva Pierrakos. De leiding is in handen van Akkie Kik kert en Ratnam Dros. Akkie Kikkert heeft vijf jaar gewerkt bij Vrouwenhulp verlening als individueel gespreksleidster en studeerde aan de so ciale academie. Ratnam Dros heeft al twaalf jaar een eigen meditatie- en groeicentrum en heeft diverse opleidin gen gevolgd, waaronder psychologie en medische handlijnkunde. De cursusavonden zullen tweemaal per maand plaatsvinden. De kosten bedra gen f25,- per avond, inclusief lesmateri aal en koffie/thee. Op 18 november is er een open informatie avond in het cen trum te Oudeschild vanaf 20.00 uur. Ooit begonnen we met een geërfde hond, die door overmatig koek- en snoep- gebruik nauwelijks in staat was tot enige aktie. We namen daarom een paar gro te jachthonden. Om hun bewegingsdrift enigszins te beteugelen fietste ik twee keer in de week Texel met ze in het rond. Daardoor werden ze zo getraind dat het een dagelijkse noodzaak werd. We hebben nu een heel klein hondje met een groot hart. Ze is vegetarisch en eist door schril geblaf een aandeel in rauwe prei, mandarijn en knoflookolijf. De jongste kat kent geen gevaar. Niet omdat ze extra moedig is. Voor een grommende bouvier gaat ze behaaglijk over de grond liggen rollen, dus we vermoeden een geestelijk afwijking. Met de pony ging het tot dusverre goed. De winter komt eraan en er is een stal in orde ge maakt. Hij houdt echter niet van eenzaamheid, 's Morgens om vijf uur begint hij te brullen en houdt niet op voordat hij buiten bij z'n maten loopt. We zoe ken dus een gezelschapsdame voorde nacht en hebben van paardekenners be grepen dat hij een geit moet hebben. Als de pony overdag buiten is, kan een geit dan zomaar alleen blijven? Zou een geit het gezelschap van een debiele kat op prijs stellen? Of van een vegetarische hond? D. WITTE ROEPER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 7