WEEKEND „Link leggen met het verenigingsleven" RIMLACH CD Directeur optimistisch over toekomst De Texelse Muziek- en dansschool diep geworteld in de gemeenschap De speelleerklassen vormen de basis Oh denneboom. Een daverend lesje slagwerk HORSZEL Preek LICHT DONDERDAG 24 DECEMBER 1992 PAGINA 11 Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, de muziekschool werd pakweg 40 jaar geleden opgericht vanuit de fanfare. Daarna zijn beide partij en een eigen leven gaan leiden, evenals het versnipperde vereni gingsleven. Als het aan directeur Hendrik-Jan Trooster ligt moet de oude link er weer komen. „We moeten breder denken en ook be drijfsmatiger gaan werken, inspelen op wensen vanuit de bevolking." Een gedreven man met veel stokpaardjes, en evenzoveel verantwoor delijkheidsgevoel. „We hebben maar één muziekschool, we moeten regelmatig de hand in eigen boezem steken. Kwaliteit blijven leveren." Onder de bezielende leiding van de 'nieuwe' directeur is de Texelse muziek- en dansschool de afgelopen anderhalf jaar in rustiger vaarwater terecht geko men. Slecht gaat het niet. Eén op de acht kinderen zit op de muziekschool, de doorstroom van de speelklas naar de muziekles is hoog, 80%, en het leerlin gen aantal, groeit. Momenteel heeft de school 650 leerlingen. Voorts is er een leuk en jong team docenten en zijn er recentelijk twee nieuwe docenten aan genomen. Toch zijn er zaken die directeur Trooster dwarszitten. Bijvoorbeeld de subsidies. De gemeente gaat bij de berekening van de jaarlijkse raamsubsidie uit van een bedrag dat in 1989 is vastgesteld. Trooster pleit voor periodieke aanpas sing van deze subsidie. Volgens hem maken de stijgende kosten dit noodza kelijk. „We hebben een gigantische post reiskosten. Van de 16 docenten komen er 12 van de vaste wal. We hebben een docente cello aangetrokken, maar die kan binnen het budget slechts één maal in de twee weken lesgeven, weliswaar dubbele lesuren maar pedagogisch is het ongunstig." De gemeente geeft subsidie tot 22-jarigen. Volgens Trooster is het, con form de landelijke vergrijzing, nood zaak om ook nieuwe groepen aan te trekken. Hij doelt hiermee op de groep 55-jarigen en ouder. Onder bedrijfsmatiger werken verstaat Trooster ook het inspelen op wensen vanuit de bevolking. Door verregaande bezuinigingen - „Sommige muziek scholen zijn gewoon wegbezuiningd, stomweg opgeheven" - stelt hij zich tot taak een eigen beleid te maken en een eigen stukje inkomen te realiseren. Hierbij wordt vooral gedacht aan een breder aanbod van cursussen, eventueel vooraf gegaan door een marktonder zoek. „In januari hebben we een c/ose- harmony weekend, dat zat binnen een week vol. Dit soort korte cursussen be druipen zichzelf, als er wat geld over schiet kan ik daar voor een volgend project bijvoorbeeld de PR weer van fi nancieren. We moeten breder denken." Toekomstplannen „We moeten terug naar een gezamenlij ke visie, een aantal diciplines koppelen. Onze zangdocent en dansconsulent ge ven bijvoorbeeld cursussen aan de mu sicalvereniging. We hebben de kennis in huis, zoveel mogelijk mensen zou den hier gebruik van moeten maken. Ook de voorspeelruimte zou functione ler gebruikt kunnen worden. Van de 25 uur die ons ter beschikking staat gebrui ken wij de voorspeelruimte maar 12 uur. Directeur Hendrik jan Trooster..... vol toekomst plannen.... Voor de overige uren zouden we de ruimte kunnen verhuren aan het vereni gingsleven. Op korte termijn willen we een oudervereniging opzetten. Momen teel werken we alleen met de docenten en een directeur. Bij de grote uitvoering zijn er altijd vrijwilligers die helpen BEDRIJF Een stokpaardje is het bedrijfsmatiger werken. „Je zou kunnen zeggen dat wij in een zeer luxe sitatie zitten. Als do centen van de enige muziekschool zou den we rustig achterover kunnen leunen en onze lesjes af kunnen draaien. Wat we feitelijk missen is concurrentie. Dat dwingt je om constant je produkt te ver beteren, aan te scherpen." Ook zonder concurrentie wordt binnen de muziek school regelmatig de hand in eigen boe zem gestoken en gewerkt aan produktverbetering en uitbreiding. Niet in de laatste plaats voelt Trooster de ver antwoordelijkheid die de school heeft binnen de basisvorming van kinderen. „Het is belangrijk dat we een stuk cul tuur behouden, mensen moeten actief bezig blijven met kunst. Een groot deel van de bevolking doet dat ook - potten bakken, toneel, fanfare, muziekschool - Kijken naar kunst resulteert vaak in zelf actief bezig zijn met kunst, en anders om - er is een relatie binnen het actief en reseptief beleven van kunst. In de ba sisvorming van jonge kinderen zijn wij daar al mee bezig in de speelklassen. En ook de consulenten hebben daar een functie in." (Begeleiding op de basis scholen bij de algemene muzikale vor ming. Hierbij wordt onder andere c/o- cenfen/es gegeven (juffie krijgt gitaarles) en er worden voorstellingen aangebo den waarbij de kinderen begeleid kun nen kijken. Er is veel behoefte aan deze docentenbegeleiding- MW.) De Texelse muziek-en dansschool is voor velen - met name school gaande kinderen en hun ouders - een begrip. Voor anderen, mensen die nooit in het dorpshuis d'Ouwe Ulo komen, iets onbekends. In dit artikel wordt de veelzijdigheid van de muziek- en dansschool belicht: tutu's, speelklassen, voorspeelavonden, subsidies, toekomstplannen en een interview met directeur Hendrik-jan Trooster. „De Texelse mu ziekschool is vooruitstrevend. Ook op landelijk niveau. Belangrijk is dat wij diep moeten wortelen in de Texelse gemeenschap." Een im pressie. maar een oudervereniging heeft een grotere medeverantwoordelijkheid en directe betrokkenheid, de verantwoor delijkheid kan worden verdeeld. In de verre toekomst? (lacht) Een cultureel centrum waar alles óp het gebied van cultuur wordt gecentraliseerd, een geva rieerd aanbod waarvan de bevolking op timaal gebruik kan maken. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die met kunst bezig zijn, dit ook uit wil len dragen. Deze link zouden we moe ten gebruiken bij het opzetten van een podium. Uiteraard kunnen wij nu al leen maar binnen de muziek uitbrei den, we móeten ervoor zorgen dat we, als muziekschool, diep wortelen in de Texelse gemeenschap." Tekst: Ruud Nooy, Wil de Leeuw, Marija Westerlaken. Foto's: March Heijnen Docent Peter Dijkstra uit Leeuwarden geeft twee dagen per week les aan de muziekschool. Naast de slagwerkleer lingen heeft hij maar liefst acht speel leerklassen onder zijn hoede. In Den Burg, maar ook in de buitendorpen. Pe ter is de muziek-consulent voor de ba sisscholen. De overige twee speelklassen worden geleid door Betty Bakker. De algemene muzikale basis kennis leren de kinderen van overwe gend groep 5 en 6 in twee jaar. Daarna kiezen ze hun favoriete instrument. Donderdagavond rond de klok van zes neemt een groepjke tweedejaars bezit De Texelse muziek- en dansschool heeft een belangrijke plaats in het muziek, zang en ballet onderwijs op Texel. Voor de leerlingen van groep vijf en zes van de basisschool is er de speelklas waar op een speelse manier een stuk algemene muzikale vorming wordt gegeven. Voor de -tweedejaars speel- klasleerlingen is er een instrumentale oriëntatieperiode waarbij de muzikale mogelijkheden worden gestimuleerd en de kinderen worden voorbereid op een instrumentkeuze. Er wordt lesgegeven op 18 verschillende instrumenten, zowel individueel als in groepsverband. Het resultaat van de lessen is regel matig te beluisteren in de-altijd druk bezochte-voorspeelavonden. Ook is het mogelijk om naast de instrumentale les mee te spelen in één van de ensem bles. Meisjes en ook jongens vanaf vier jaar kunnen worden ingeschreven voor balletlessen. Tijdens de wekelijkse lessen wordt er geoefend aan de barre en op de grond, er wordt gesprongen en er wórden dansjes ingestudeerd. Met kinderen tot ongeveer tien jaar worden veel bewegingsimprovisaties gedaan. Ook ouderen kunnen terecht bij de muziekschool - bij voldoende belangstel ling worden er cursussen Algemene Muzikale Vorming voor vowassenen gegeven. 1 De voorspeelklas zweet op Enghsch Country Garden. NOU VOLGENS INI) IS DIT HIER DE WfWLDERSTRRFIT 30 nflflR HET KRN OOK DE DORPSSTRRRT ZSN van het lokaal en gaan de jongens en meisjes in twee aparte groepen zitten. Bij navraag vertelt Peter dat ze dat uit zichzelf doen. „Het zal de leeftijd zijn". Een paar zijn afwezig wegens belangrij ke kerstvieringen elders. Om het spul los te laten komen laat Peter ze een lied je over een nijlpaard zingen. Enthousi ast galmen ze een canon over de dikhuid. Er komt een lesje dramatische expressie bij in de vorm van kwaad kij ken bij een bepaalde regel en keihard op de tafel slaan bij het woordje „koe"! Ze knallen het eruit en wanneer Peter opmerkt dat de jongens het hartstikke fout deden, liggen de meiden in een deuk. De rust is snel terug als de blokfluiten tevoorschijn komen. Er is flink geoefend op het aloude „Englisch country gar den". Het is een hele toer om die onwil lige duim op het gaatje aan de onderkant van de blokfluit te houden. Maar ze zijn tweedejaars nietwaar? Zelfs de heel hoge tonen klinken al aar- Door William Witte 1. Various- Now this is Christmas 2. Various - Greatest hits Top 40 1992 3. Eric Clapton - Unplugged 4. Whitney Huston - Bodyguard 5. Various - The glory of Christmas 6. ABBA - ABBA gold 7. Various - Greatest hits of the 80's 8. Gloria Estefan - Greatest hits 9. Golden Earring - The Naked Truth 10. Joe Cocker - The Best of „Robert, dat accént moet er in!" bena drukt slagwerkdocent Peter Dijkstra de uitleg aan zijn geconcentreerde twaalf jarige leerling Robert Buijsman uit Den Burg. Robert drumt al vier jaar. Woensdag en donderdag op de muziekschool en thuis op zolder staat z'n eigen drumstel waar hij zich ongestoord kan uitleven. Deze zomer pelde hij nog wat bollen om een paar felbegeerde bekkens aan te kunnen schaffen. Hij speelt bij de Ram pestampers én de Werkgroep lichte mu ziek. Drummer in een hard-rockband is een toekomstdroom. Gecombineerd met een loopbaan als als banketbakker. Voorlopig is de jeugdige trommelaar druk genoeg op de muziekschool en is hij ook te vinden in de gelederen van de drumband van het fanfarekorps. Klassie ke muziek is per definitie „niks anv, maar de op klassieke leest geschoeide ouverture van de grote uitvoering van het afgelopen jaar vond hij ronduit pr achtig. Halverwege de les breekt een cruciaal moment aan. Peter stelt de bekende vraag: „Wat heb je deze week gedaan?" Alles wordt doorgenomen en de docent is tevreden met zijn ijverige leerling. Hebben de andere docenten in hun lo kaal nog enige beenruimte, bij Peter staan behalve de twee drumstellen, nog twee enorme pauken en een marimba. Op deze grote „xylofoon" spelen ze sa men nog een gezellig stukje en onze ge teisterde trommelvliezen komen tot rust en genieten. Een groepje leerlingen dromt samen voor het zijraam en giebelend volgen ze vol belangstelling de verrichtingen van Robert. „Allemaal fans, joh!" knipoogt Peter en Robert werpt tersluiks een blik op het raam. Onaangedaan speelt hij zonder blikken of blozen, verder. Kerstmis, we passen ons weer aan en gedragen ons naar de sfeer en de geest van deze donkere dagen. Je filosofeert wat over klein en groot geluk, persoonlijk en andermans leed en het schrille contrast tussen kapotgesneden autobanden en het rampzalige vliegtuigongeluk in Portugal. Jawel, dan realiseer je je hoe betrekkelijk alles is. Hé, schei uit met dat gepreek! Dat gebeurt al genoeg. Helaas, bijna vanzelf ko men de woorden uit de vulpen (wat ouderwets inderdaad). Horszei, ste ken moet je, Kerst of niet. Doe toch niet zo schijterig. Daar gaat ie dan: ha, ha de regering vindt ineens, dat Texels landschappelijk waarde maar weinig voorstelt. Jammer, nu zijn we dus te laat, weg al die mooie subsidies. Permanent plaats voor tweehonderd asielzoekers in De Koog, dat is nog eens een nobel kerstgebaar. En dan is daar op nieuw mekkerende Menno, die de bestuurlijke hoogwerkers onderuit mept. Bravo, hij' vertolkt de gevoe lens van het volk! Wie kan daar nu tegen op? Deze keer dus geen ve nijnige steek, geen zedige preek, maar een welgemeend vrolijk kerstfeest Horszei dig zuiver, een enkel bibbertje daar gelaten. Om de beurt mogen ze nu een regel spelen en er ontstaat een korte maar heftige discussie wie dat het éérste mag. ledereen krijgt een beurt en daarna heb ben we genoeg Engelse tuintjes ge hoord. Er volgt een soort proefwerkje in de vorm van een lesje notenkennis. Ze storten zich er op. Peter maakt van de rust gebruik en vertelt dat na twee jaar overduidelijk blijkt welke kinderen ver der zullen gaan met muziek. Hij sluit af met een kerstliedje, waar ze thuis hun huisgenoten op kunnen vergasten. Een blokfluitend kind naast de kerstboom heeft wel iets vredigs, als die duim ten minste op het gaatje blijft. Slagwerkdocent Peter Dijkstra achter de marimba. Het is de 21ste, de kortste dag. Vanmorgen landde een DC 10 buitengewoon ongelukkig in Portugal. Terwijl je je afvraagt of er mogelijk bekenden bij zijn,, zeg! de omroepster op TV dat ze een special zullen uitzenden over de vraag: „hoe veilig is een DC 10". Wat heet veilig. Daarmee wordt je behoorlijk mee om de oren geslagen. „Hoe veilig is een Boeing 747", vroeg iedereen zich pas geleden af. „Hoe veilig is vrijen", vraagt de hele wereld zich af. „Hoe vei lig is binnenkort het afsteken van vuurwerk", vraagt Postbus 51 zich af. Som mige dingen kun je regelen. Al jaren steken we bij Oud en Nieuw alleen maar resterende kerststerretjes af en rennen we op de vingers fluitend door de straat om een gillende keukenmeid te imiteren. Niet omdat we principieel zijn, maar omdat we doodsbenauwd zijn van ontploffende dingen. Daar kan je in ieder geval wat aan doen. Zo'n vliegtuig laat echter niets aan je eigen initiatief over en is zo onbarmhartig als de pest in de Middeleeuwen. Het is de 21ste, de langste nacht. Ik wens u veel licht toe. D. WITTE ROEPER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 11