Kampioenskoe Tjepkema winnaar op alle fronten „Teso niet bereid openbaar vervoer te stimuleren" Oudjes nog best op wintershow rundvee M Texels W^t ik zeggen wou... TEXELSE^ C0URANT Los draadje Teso Texels commentaar op voorbereiding nieuw streekplan Apotheek blijft in Oosterend Kinderdansgroep begint repetities Verdraagzaamheid TARIEFSVERHOGING waddrnbïurt 1993: Het is alles Teso wat de klok slaat Groen Links woedend over waddenbiljet Melkveehouder Koos Tjepkema met de kampioenskoe Klaske 324. die zowel tot winter- als tot uierkampioene werd uitgeroepen iFolo Gerard TimmermanI VRIJDAG 15 JANUARI 1993 VERVOLG VAN PAGINA 1 gerief werden getroffen. Over het al gemeen werd berustend gereageerd, al was het vervelend dat niemand enig idee had hoe lang het dobberen zou voortduren. Er was geen ambu lance aan boord of ander spoed eisend vervoer. Veel mensen arriveerden te laat op hun werk of op hun afspraken, maar voor zover be kend was dat niet rampzalig. Vervelend was de onzekerheid ook voor de snel groeiende rij wachten den in Den Helder en op 't Horntje. Op Texel waren mensen die rijexamen moesten doen of een afspraak had den met een specialist in het zieken huis. Mevrouw C. Vonk-van der Vis uit Oost zou door haar man naar een ziekenhuis in Amsterdam worden ge bracht voor onderzoek in verband met een op handen zijnde hartopera tie. Ze zat uren in de auto te wachten en moest maar hopen dat ze bij de spe cialist nog terecht kon. Dat viel ach teraf mee want ze kon nog worden geholpen. Arie Kalis uit Oosterend had er ook geen plezier in. Hij liep rond met een rammelende maag want hij moest om 9.00 uur nuchter in het ziekenhuis zijn voor een onder zoek en had geen idee of daar nog wat van terecht zou komen. Rijexamen Ook de kandidaten die rijexamen moesten doen in Den Helder verbe ten zich. Het zag ernaar uit dat zij veel te laat zouden komen en pas na maanden opnieuw aan bod zouden zijn. Sommigen vroegen van Teso een verklaring in de hoop daarmee de overmachtsituatie te kunnen aanto nen en daardoor eerder aan de bak te kunnen. Eén van hen greep de ge legenheid aan om met een marine boot de oversteek te maken (zie het bericht elders op deze pagina). Het merendeel van de passagiers was la coniek, in het bijzonder werknemers van de Helderse werf en scholieren die zich met echt getroffen voelden door een paar uur verzuim. Johnny Pieterse uit Den Burg, die dagelijks naar zijn werk bij Albert Heijn in Den Helder reist, begreep niet waarom sommigen zich zo druk maakten. „Ik reis al vijftien jaar elke werkdag heen en weer. Al die tijd is zoiets hooguit vijf keer voorgekomen. Ik vind niet dat je daar moeilijk over moet doen". Media Zowel op Texel als in Den Helder vormden zich voor de telefooncellen lange rijen omdat iedereen naar huis of zaak wilde bellen om te melden wat er aan de hand was. Het trof ongelukkig dat de restaura ties op beide havens waren gesloten. De wachtenden hadden anders best op kosten van Teso een consumptie kunnen krijgen. Nu was daar geen beginnen aan. In Den Helder maakte het Teso-personeel wel koffie met spullen die op eigen gebruik zijn af gestemd, en reikte daarvan zo veel mogelijk uit. Aan boord van het dob berende schip zelf kwam niemand wat te kort. ledereen kreeg op kosten van Teso een consumptie. Het sensationeel klinkende nieuwsbe richt dat de Teso-veerboot „stuurloos op drift" was bracht nogal wat me dia in actie. Het NOS-journaal vond het belangrijk genoeg om er in de In mei 1994 wordt een nieuw streekplan vastgesteld. Gedeputeer de Staten heeft een keuzenotitie ge maakt als voorbereiding hierop. Hoewel er geen inspraak mogelijk is, heeft het Texelse college toch de no dige kanttekeningen doorgegeven. De provincie heeft het idee opgevat om drie gebieden uit Noordholland in één streekplan te vatten, namelijk Noord Kennemerland, Westfriesland en de Kop van Noordholland. Texel valt onder de laatste. Het college is niet zo blij met de samenvoeging. De woningbehoefte is op Texel bij voorbeeld veel groter dan in de ande re streken. Dat komt omdat door de seizoensverbreding veel tijdelijke ba nen zijn overgegaan in jaarbetrekkin- uitzending van 20.00 uur aandacht aan te besteden, met mooie beelden van de inmiddels alweer keurig varen de veerboot en van Teso-mannen die druk aan het sleutelen zijn. Directeur Hoogerheide kreeg van Fe lix Meurders van de Vara-radio de vraag voorgelegd of er wel genoeg voedsel aan boord van het zwalkende schip was. Waarom Hoogerheide uit legde dat de opvarenden best een paar uur zonder eten konden. De Teso-directeur is het er niet mee eens dat de stagnatie van de veer dienst via de verkeerscentrale in Drie bergen landelijk bekend gemaakt had moeten worden. „Dat heeft alleen zin als het zeer lang duurt Door zo'n ra diobericht ontstaat al gauw de indruk dat de boot minstens de hele dag uit de vaart is en zodat je dan meer pro blemen veroorzaakt dan vermijdt". Informatie De informatie richting wachtend pu bliek op de havens blijkt bij dergelijke stagnaties nog altijd een probleem te zijn. Mensen willen graag telkens ho ren hoe de situatie zich laat aanzien, ook als er niets nieuws te melden is. Daarover werd algemeen geklaagd. Hoogerheide vertelt dat hij al gauw personeel heeft aangewezen dat als „aanspreekpunt" diende en langs auto's en mensen werd gestuurd om vragen te beantwoorden. In het voortdurend omroepen met de geluid sinstallaties op de havens ziet hij weinig heil omdat het in de auto's niet goed is verstaan, mede door de harde wind. Toch zouden in Den Hel der wel berichten zijn omgeroepen, maar wachtende automobilisten al daar houden vol niets te hebben ge hoord. In elk geval werden de mensen die zelf gingen vragen, be hoorlijk op de hoogte gesteld. Op het Teso-kantoor werden geduren de de stagnatie niet minder dan 300 telefoontjes verwerkt. Allemaal men sen die wilden weten wat er loos was en hoe lang het nog zou duren. De eerste vraag kon worden beant woord, de tweede niet. Reserveboot Onder de wachtenden was de meest gestelde vraag waarom Teso de re serveboot Schulpengat niet in de vaart bracht. Het antwoord was sim pel. Zo'n in onderhoud zijnd schip is niet direct vaarklaar en ook het per soneel dat ervoor nodig is, is niet di rect beschikbaar, zodat afvaren binnen drie uur niet of nauwelijks mogelijk is. Het is dan ook geen oplossing bij een storing die zich niet langdurig laat aanzien. Als tijdens de stagnatie spoedeisend een zieke naar het vasteland ge bracht had moeten worden, zou een marinehelikopter of marineboot heb ben gevaren. Het is vaste regel dat bij elke onderbreking van de veer dienst via de alarmcentrale de marine wordt gewaarschuwd, die dan zowel een boot als een helikopter gereed houdt. Woensdagavond viel opnieuw de boot uit. Dat had echter niets te ma ken met het technisch defekt van die ochtend maar met de zware storm. Varen was nog heel goed mogelijk, maar het binnenlopen van de haven van 't Horntje werd door de combi natie windsnelheid en hevige ge- tijstroom riskant. De laatste boot kon wél varen, met maar weinig passa giers en auto's aan boord. gen en omdat veel ouderen een huis op Texel zoeken om hun laatste jaren door te brengen. Daarnaast wordt in de notitie geen aandacht besteed aan havens. De ha venmond van Oudeschild heeft drin gend aanpassing nodig. Het college wil deze zaken graag op laten nemen in de keuzenotitie. De apotheek van Oosterend mag van de commissie voor ge- biedstoewijzing te Haarlem be houden blijven. Dat betekent dat vanaf 18 januari de patiënten van dokter Barnard en dokter Van Dijk met postcode 1794 en 1795 hun medicijnen kunnen blijven betrekken bij de praktijk. Alle andere patiënten kunnen terecht bij de apotheek in Den Burg. „Een beste kwaliteit met opvallend weinig verschil tussen de ingezon den dieren." Lovende woorden over het Texelse rundvee van jurylid Jan Aantjes tijdens de wintershow die woensdagmiddag in manege Aken- burg werd gehouden. De jury riep Klaske 324 van de firma H.J. Tjep kema uit De Waal uit tot winter- en tot de uier-kampioene. Een dubbele titel waarmee de negenjarige koe haar merendeels jonge rivalen de loef afstak. Achter de organisatie van alweer de zesde wintershow gaat een commis sie schuil bestaande uit leden van de Texelse veeteeltstudieclubs. „Het is een presentatie van onze gezamenlij ke inzet. Niet alleen voor de agrariërs zelf, maar juist voor een wat breder publiek", aldus voorzitter Jaap Hin (Nesweg), die tot zijn spijt consta teerde dat de belangstelling voor de zesde rundveekeuring iets minder was. Een oorzaak kon hij niet noe men. „Het gaat wel iets minder in de melkveehouderij, maar vergeleken met andere sectoren doen we het nog goed." Gezien de talrijke vaklie den die zich rond de arena verzamel den heeft het evenement zijn glans toch nog niet verloren. Leeftijd In de keuringsring maakten 33 melk koeien hun opwachting. Kritisch ge observeerd door juryleden Aantjes en collega Jan Bontekoning maakten ze onder begeleiding van hun eigenaars een aantal ronden. Eigenschappen waarop de kwaliteitskenners letten zijn: vorm en stevigheid van de uier, speenzettmg, stevigheid van de poten en de totale bouw van de dieren. De koe Heidi 6 van de firma H.J. Tjepke ma, die op het laatste moment was Groen Links is woedend op Teso om dat deze niet meedoet aan het wad denbiljet van de NS. Met dit trein-bus-boot arrangement worden reizigers van het openbaar vervoer tegen gereduceerd tarief naar de Waddeneilanden vervoerd. In een brief aan de veerdienst spreken raadsleden Peter Bakker en Jaap Vlaming hun afkeuring uit over de opstelling van Teso, die verwacht de piekbelasting niet te kunnen verwer ken. „Als het in een supermarkt druk wordt bij de kassa, zet men meer kassières in om de klanten van dienst te zijn. Een supermarkt heeft in te genstelling tot Teso dan ook te ma ken met concurrentie..." Groen Links schrijft het tegenstrijdig te vinden sJat wel mogelijk is om bin nen tien minuten 180 auto's te laden en te lossen. „Is de technisch hoog begaafde directeur niet in staat een tamelijk eenvoudig probleem als de controle van een reisbiljet op te los sen?" Autovakantie Bakker en Vlaming zijn niet onder de indruk van de argumenten van Teso tegen een overeenkomst met de NS over het waddenbiljet en vinden dat de veerdienst een kans laat schieten ingezonden omdat ze kort geleden heeft gekalfd, bleek bijna een gouden greep. Het dier werd kampioene in de rubriek melkvaarzen en sleepte in de ze klasse tevens de prijs voor de bes te uier in de wacht. In de eindronde kon ze echter niet op tegen Klaske 324, afkomstig van het zelfde bedrijf en twee jaar geleden ook al winterkampioene, die ondanks haar hoge leeftijd de voorkeur kreeg van de jury. Kritiek Het was een beslissing die onder de vaklieden veel discussie uitlokte en die vragen oproept over de kwaliteits verbetering van de Texelse veestapel. Jurylid Aantjes toonde begrip voor de kritiek, maar handhaafde het jury- besluit. „Het is de koe met de best eigenschappen, die ondanks haar leeftijd goed bewaard zijn gebleven." Hij doelde met name op de kwaliteit van de uier en goed ontwikkelde po ten, van belang voor een lange le vensduur. De winnende koe is jaarlijks goed voor zo'n tienduizend kilogram melk. Het vetpercentage (4,68) en het eiwitgehalte (3,41 pro cent) is vermeldenswaard. Het ver schil met de kampioene van vorig jaar, Oekie 66, van de firma C.J. Witte& Zn. uit Oosterend was klein. „Maar die stond met zo vast op de benen", oordeelde de jury. Uitschieters Toch schatten de keurmeesters ten opzichte van vorig jaar de gemiddel de kwaliteit van de dieren hoger. „Het ontloopt elkaar niet veel. Zowel naar boven als naar beneden geen echte uitschieters. Alleen in de ru briek melkvaarzen is het ondereind iets groter en kennen we een aantal tweede prijzen toe" De overige ru- het mobiliteitsvraagstuk aan te pak ken. Volgens Groen-Links valt over de toe name van het verkeer overigens wei nig te zeggen. Van invloed zijn de tolheffing, waardoor een autovakantie duurder wordt en de prijzenslag in de luchtvaart. „Als het scenario van auto-aanbod naar het eiland zó groot wordt dat driedeks-schepen nodig zijn, zal dit slechts van tijdelijke aard zijn. Het imago dat Texel uitstraalt zal voor menig toerist aanleiding zijn het eiland te mijden." De briefschrijvers hebben de indruk dat de veerdienst niets met openbaar vervoer te maken wil hebben. „Teso is nimmer bereid het gebruik hiervan te stimuleren." In plaats van uitsluitend extern on derzoek te verrichten doet Teso er goed eens te kijken of de eigen orga nisatievorm nog wel aansluit bij de behoefte van de reizigers. „De eigen status lijkt echter hogere prioriteit te hebben van de directie." Bij de benoeming van een nieuwe di recteur adviseert Groen Links Teso de nieuwkomer een minder autonome rol binnen de organisatie toe te ken nen. „Het is niet aan de directeur, commissarissen of aandeelhouders alleen te bepalen hoe en tegen welke prijs men zich over het Marsdiep moet verplaatsen." brieken waren goed voor een eerste prijs. De hoge, uniforme kwaliteit dankt Texel voor een groot deel aan de Friese stier Sunny Boy, die inmid dels al meer dan een miljoen nazaten heeft. „Jullie steken gunstig af bij de rest van het land", vergeleek jurylid Aan tjes de getoonde veestapel. In de Texelse fokkerij is volgens ingewijden dan ook pionierswerk verricht. Ameri kaans bloed deed hier zo'n vijftien jaar geleden z'n intrede en dat werpt nu z'n vruchten af. Vanuit het buitenland, o.a. Noord- Afrika en Zuid-Europa, is de vraag naar Texels melkvee flink gestegen. Vooral het hoge eiwitgehalte van de melk, spreekt de buitenlanders aan. Veiling Op de veiling die aansluitend werd gehouden gingen de meeste dieren redelijk van de hand. De melkkoeien brachten tussen de f2.200,- en de f2.450,- op. Klapstuk van de veiling leek de kampioenskoe, die Tjepkema te elfder ure besloot te veilen, maar de ophoudprijs bleek te hoog voor de kopers. Vee bestemd voor de vleesproduktie ontbrak woensdag. Door de matige vleesprijsen bestaat daarvoor kennelijk weinig interesse onder de veehouders. Uitslagen Melkvaarzen 1a Heidi 6 (beste uier). Fa. H. K. Tjepkema. 1b Erma 122, Firma J. Rutten Zn, 1c. Marja 33, E.J. Witte. Melktwenters: la. Ada 12 (beste uier), C.W. Hm, 1b. Willy 202, J.P. Herweijer, 1c. Aagje 56, Firma C.J. Witte Zn Oudere melkkoeien: 1a. Oekie 66, Fa. C.J. Witte Zn.. 1b. Ina 4 (beste uier), Gebr v/d Star, 1c. An 169, Fa. M.H. JT. Smit. Eindronde la Klaske 324 (uierkampioen), Fa. H. K Tjepkema, 1b. Trijntje 260, Fa. S. Plaatsman Zn., 1c. Emma 152, Fa. J. Rutten Zn Dinsdag a.s. worden de repetities van de Kinderdansgroep hervat: van 15.45-16.15 uur in het gymlokaal van de Jozefschool in Den Burg. Leidster Vrony Mosk hoopt ook nieuwe leden te kunnen begroeten. Kinderen vanaf 5 jaar zijn welkom. Voor deelnemers uit de buitendorpen die vervoerspro blemen hebben, kan waarschijnlijk wel een regeling worden getroffen. Nadere informatie bij Vrony Mosk, te lefoon 16686 (vóór 10.30 uur). Waddenbiljet. Het college van B en W is onaangenaam verrast door de weigering van Teso om mee te wer ken aan het zg. Waddenbiljet. De bootdienstdirectie zal worden ge vraagd waarom niet wordt meege daan en of dit besluit kan worden heroverwogen. Bijdrage. De raad wordt gevraagd f65.260,- bij te dragen aan een dis tributie planologisch onderzoek. Dit gaat over de spreiding van (winkel voorzieningen in een bepaald gebied, de wensen die er zijn voor bepaalde voorzieningen enz. Het onderzoek maakt deel uit van het grote sociaal economische onderzoek en het geld komt uit het budget dat daarvoor is gereserveerd. Baarmoederhalskanker. Op Texel worden vrouwen door de huisartsen benaderd om mee te werken aan een onderzoek naar baarmoederhalskan ker. Hiervoor ontvangen de huisart sen een vergoeding van f1,- per oproep. Het opkomstpercentage op Texel is hoog. Aan de overkant wordt het onderzoek geregeld door de GGD en is de opkomst beduidend minder. Andere gemeenten overwegen daar om het Texelse voorbeeld te volgen. Tuinhekdeurtje. Bij een woning aan de Waalderstraat is het deurtje van een tuinhek vernield. De schade be draagt zo'n f75,-. Elmerhof. Hoewel het college stichting van een sociaal-medisch centrum bespreekbaar vindt, wil men niet verder onderhandelen met de Stichting Elmerhof over de lokatie Emmalaan. Eerst wil het college een plan ontwikkelen wat moet gebeuren met het terrein Den Burg-west. Wo ningbouw lijkt de meest voor de hand liggende optie. Circus. Circus Renz Junior krijgt van het college vergunning om van 4 tot en met 11 augustus optredens in De Koog te verzorgen. Vorig jaar be zocht dit zelfde circus het eiland en er was veel waardering van het pu bliek voor de voorstellingen. De ge meente was tevens tevreden over de wijze waarop het circus voldeed aan de gestelde voorwaarden. Onderwaterarcheologie. De ge meente is gevraagd een bijdrage te leveren aan het project Archeologi sche Streekinventarisatie Westelijke Waddenzee. Het college wil echter eerst meer duidelijkheid van het rijk over de oprichting van een archeolo gisch depot op het eiland, vóór een standpunt wordt ingenomen. B en w voelen er niet zoveel voor om steeds weer geld in tijdelijke projecten te steken. Zaalvoetbaltoernooi. Café Le Berry uit De Koog houdt zaterdagmiddag in Sport- en evenementenhal 't Stappe- land een zaalvoetbaltoernooi. Zes a acht ploegenspelen vanaf 13.00 uur om de Le Berry-bokaal. Teams die meedoen zijn: Casino, J'elleboog, Le Berry, La Morena en De Zwaan. Ilrwrn vin tczfrs Builen vcranl»T>onJch[Vhcid on df redact* De laatste tijd lijkt het weer mode te worden om lekker te schoppen tegen ondernemers en ondernemende men sen. Meestal denk je dan: ik hoop dat het ze oplucht. Maar het inge zonden stukje over Frits Agter gaat te ver. Als er anderen zijn die zich geheel belangeloos zoals hij inzetten voor de gemeenschap, laat die zich dan melden. Werk genoeg bij diverse verenigingen. Wat verdraagzaamheid betreft: Dag mevrouw M. Zonnen- berg e, t. q. Gerard Zoetelief De Koog. Provisorisch hersteld loopt de ..Molengat" om 10.15 uur de haven van 't Horntje binnen. De passagiers kunnen eindelijk aan boord. iFoto Harry de Graan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 5