Kampioenskoe Tjepkema
winnaar op alle fronten
„Teso niet bereid openbaar
vervoer te stimuleren"
Oudjes nog best op wintershow rundvee
M Texels
W^t ik zeggen wou...
TEXELSE^ C0URANT
Los draadje Teso
Texels commentaar
op voorbereiding
nieuw streekplan
Apotheek blijft
in Oosterend
Kinderdansgroep
begint repetities
Verdraagzaamheid
TARIEFSVERHOGING
waddrnbïurt
1993: Het is alles Teso wat de klok slaat
Groen Links woedend over waddenbiljet
Melkveehouder Koos Tjepkema met de kampioenskoe Klaske 324. die zowel tot winter- als tot uierkampioene werd uitgeroepen
iFolo Gerard TimmermanI
VRIJDAG 15 JANUARI 1993
VERVOLG VAN PAGINA 1
gerief werden getroffen. Over het al
gemeen werd berustend gereageerd,
al was het vervelend dat niemand
enig idee had hoe lang het dobberen
zou voortduren. Er was geen ambu
lance aan boord of ander spoed
eisend vervoer. Veel mensen
arriveerden te laat op hun werk of op
hun afspraken, maar voor zover be
kend was dat niet rampzalig.
Vervelend was de onzekerheid ook
voor de snel groeiende rij wachten
den in Den Helder en op 't Horntje.
Op Texel waren mensen die rijexamen
moesten doen of een afspraak had
den met een specialist in het zieken
huis. Mevrouw C. Vonk-van der Vis
uit Oost zou door haar man naar een
ziekenhuis in Amsterdam worden ge
bracht voor onderzoek in verband
met een op handen zijnde hartopera
tie.
Ze zat uren in de auto te wachten en
moest maar hopen dat ze bij de spe
cialist nog terecht kon. Dat viel ach
teraf mee want ze kon nog worden
geholpen. Arie Kalis uit Oosterend
had er ook geen plezier in. Hij liep
rond met een rammelende maag
want hij moest om 9.00 uur nuchter
in het ziekenhuis zijn voor een onder
zoek en had geen idee of daar nog
wat van terecht zou komen.
Rijexamen
Ook de kandidaten die rijexamen
moesten doen in Den Helder verbe
ten zich. Het zag ernaar uit dat zij
veel te laat zouden komen en pas na
maanden opnieuw aan bod zouden
zijn. Sommigen vroegen van Teso een
verklaring in de hoop daarmee de
overmachtsituatie te kunnen aanto
nen en daardoor eerder aan de bak
te kunnen. Eén van hen greep de ge
legenheid aan om met een marine
boot de oversteek te maken (zie het
bericht elders op deze pagina). Het
merendeel van de passagiers was la
coniek, in het bijzonder werknemers
van de Helderse werf en scholieren
die zich met echt getroffen voelden
door een paar uur verzuim. Johnny
Pieterse uit Den Burg, die dagelijks
naar zijn werk bij Albert Heijn in Den
Helder reist, begreep niet waarom
sommigen zich zo druk maakten. „Ik
reis al vijftien jaar elke werkdag heen
en weer. Al die tijd is zoiets hooguit
vijf keer voorgekomen. Ik vind niet
dat je daar moeilijk over moet doen".
Media
Zowel op Texel als in Den Helder
vormden zich voor de telefooncellen
lange rijen omdat iedereen naar huis
of zaak wilde bellen om te melden
wat er aan de hand was.
Het trof ongelukkig dat de restaura
ties op beide havens waren gesloten.
De wachtenden hadden anders best
op kosten van Teso een consumptie
kunnen krijgen. Nu was daar geen
beginnen aan. In Den Helder maakte
het Teso-personeel wel koffie met
spullen die op eigen gebruik zijn af
gestemd, en reikte daarvan zo veel
mogelijk uit. Aan boord van het dob
berende schip zelf kwam niemand
wat te kort. ledereen kreeg op kosten
van Teso een consumptie.
Het sensationeel klinkende nieuwsbe
richt dat de Teso-veerboot „stuurloos
op drift" was bracht nogal wat me
dia in actie. Het NOS-journaal vond
het belangrijk genoeg om er in de
In mei 1994 wordt een nieuw
streekplan vastgesteld. Gedeputeer
de Staten heeft een keuzenotitie ge
maakt als voorbereiding hierop.
Hoewel er geen inspraak mogelijk is,
heeft het Texelse college toch de no
dige kanttekeningen doorgegeven.
De provincie heeft het idee opgevat
om drie gebieden uit Noordholland in
één streekplan te vatten, namelijk
Noord Kennemerland, Westfriesland
en de Kop van Noordholland. Texel
valt onder de laatste. Het college is
niet zo blij met de samenvoeging.
De woningbehoefte is op Texel bij
voorbeeld veel groter dan in de ande
re streken. Dat komt omdat door de
seizoensverbreding veel tijdelijke ba
nen zijn overgegaan in jaarbetrekkin-
uitzending van 20.00 uur aandacht
aan te besteden, met mooie beelden
van de inmiddels alweer keurig varen
de veerboot en van Teso-mannen die
druk aan het sleutelen zijn.
Directeur Hoogerheide kreeg van Fe
lix Meurders van de Vara-radio de
vraag voorgelegd of er wel genoeg
voedsel aan boord van het zwalkende
schip was. Waarom Hoogerheide uit
legde dat de opvarenden best een
paar uur zonder eten konden.
De Teso-directeur is het er niet mee
eens dat de stagnatie van de veer
dienst via de verkeerscentrale in Drie
bergen landelijk bekend gemaakt had
moeten worden. „Dat heeft alleen zin
als het zeer lang duurt Door zo'n ra
diobericht ontstaat al gauw de indruk
dat de boot minstens de hele dag uit
de vaart is en zodat je dan meer pro
blemen veroorzaakt dan vermijdt".
Informatie
De informatie richting wachtend pu
bliek op de havens blijkt bij dergelijke
stagnaties nog altijd een probleem te
zijn. Mensen willen graag telkens ho
ren hoe de situatie zich laat aanzien,
ook als er niets nieuws te melden is.
Daarover werd algemeen geklaagd.
Hoogerheide vertelt dat hij al gauw
personeel heeft aangewezen dat als
„aanspreekpunt" diende en langs
auto's en mensen werd gestuurd om
vragen te beantwoorden. In het
voortdurend omroepen met de geluid
sinstallaties op de havens ziet hij
weinig heil omdat het in de auto's
niet goed is verstaan, mede door de
harde wind. Toch zouden in Den Hel
der wel berichten zijn omgeroepen,
maar wachtende automobilisten al
daar houden vol niets te hebben ge
hoord. In elk geval werden de
mensen die zelf gingen vragen, be
hoorlijk op de hoogte gesteld.
Op het Teso-kantoor werden geduren
de de stagnatie niet minder dan 300
telefoontjes verwerkt. Allemaal men
sen die wilden weten wat er loos
was en hoe lang het nog zou duren.
De eerste vraag kon worden beant
woord, de tweede niet.
Reserveboot
Onder de wachtenden was de meest
gestelde vraag waarom Teso de re
serveboot Schulpengat niet in de
vaart bracht. Het antwoord was sim
pel. Zo'n in onderhoud zijnd schip is
niet direct vaarklaar en ook het per
soneel dat ervoor nodig is, is niet di
rect beschikbaar, zodat afvaren
binnen drie uur niet of nauwelijks
mogelijk is. Het is dan ook geen
oplossing bij een storing die zich niet
langdurig laat aanzien.
Als tijdens de stagnatie spoedeisend
een zieke naar het vasteland ge
bracht had moeten worden, zou een
marinehelikopter of marineboot heb
ben gevaren. Het is vaste regel dat
bij elke onderbreking van de veer
dienst via de alarmcentrale de marine
wordt gewaarschuwd, die dan zowel
een boot als een helikopter gereed
houdt.
Woensdagavond viel opnieuw de
boot uit. Dat had echter niets te ma
ken met het technisch defekt van die
ochtend maar met de zware storm.
Varen was nog heel goed mogelijk,
maar het binnenlopen van de haven
van 't Horntje werd door de combi
natie windsnelheid en hevige ge-
tijstroom riskant. De laatste boot kon
wél varen, met maar weinig passa
giers en auto's aan boord.
gen en omdat veel ouderen een huis
op Texel zoeken om hun laatste jaren
door te brengen.
Daarnaast wordt in de notitie geen
aandacht besteed aan havens. De ha
venmond van Oudeschild heeft drin
gend aanpassing nodig. Het college
wil deze zaken graag op laten nemen
in de keuzenotitie.
De apotheek van Oosterend mag
van de commissie voor ge-
biedstoewijzing te Haarlem be
houden blijven. Dat betekent dat
vanaf 18 januari de patiënten van
dokter Barnard en dokter Van
Dijk met postcode 1794 en 1795
hun medicijnen kunnen blijven
betrekken bij de praktijk. Alle
andere patiënten kunnen terecht
bij de apotheek in Den Burg.
„Een beste kwaliteit met opvallend
weinig verschil tussen de ingezon
den dieren." Lovende woorden over
het Texelse rundvee van jurylid Jan
Aantjes tijdens de wintershow die
woensdagmiddag in manege Aken-
burg werd gehouden. De jury riep
Klaske 324 van de firma H.J. Tjep
kema uit De Waal uit tot winter- en
tot de uier-kampioene. Een dubbele
titel waarmee de negenjarige koe
haar merendeels jonge rivalen de
loef afstak.
Achter de organisatie van alweer de
zesde wintershow gaat een commis
sie schuil bestaande uit leden van de
Texelse veeteeltstudieclubs. „Het is
een presentatie van onze gezamenlij
ke inzet. Niet alleen voor de agrariërs
zelf, maar juist voor een wat breder
publiek", aldus voorzitter Jaap Hin
(Nesweg), die tot zijn spijt consta
teerde dat de belangstelling voor de
zesde rundveekeuring iets minder
was. Een oorzaak kon hij niet noe
men. „Het gaat wel iets minder in de
melkveehouderij, maar vergeleken
met andere sectoren doen we het
nog goed." Gezien de talrijke vaklie
den die zich rond de arena verzamel
den heeft het evenement zijn glans
toch nog niet verloren.
Leeftijd
In de keuringsring maakten 33 melk
koeien hun opwachting. Kritisch ge
observeerd door juryleden Aantjes en
collega Jan Bontekoning maakten ze
onder begeleiding van hun eigenaars
een aantal ronden. Eigenschappen
waarop de kwaliteitskenners letten
zijn: vorm en stevigheid van de uier,
speenzettmg, stevigheid van de poten
en de totale bouw van de dieren. De
koe Heidi 6 van de firma H.J. Tjepke
ma, die op het laatste moment was
Groen Links is woedend op Teso om
dat deze niet meedoet aan het wad
denbiljet van de NS. Met dit
trein-bus-boot arrangement worden
reizigers van het openbaar vervoer
tegen gereduceerd tarief naar de
Waddeneilanden vervoerd. In een
brief aan de veerdienst spreken
raadsleden Peter Bakker en Jaap
Vlaming hun afkeuring uit over de
opstelling van Teso, die verwacht de
piekbelasting niet te kunnen verwer
ken.
„Als het in een supermarkt druk
wordt bij de kassa, zet men meer
kassières in om de klanten van dienst
te zijn. Een supermarkt heeft in te
genstelling tot Teso dan ook te ma
ken met concurrentie..."
Groen Links schrijft het tegenstrijdig
te vinden sJat wel mogelijk is om bin
nen tien minuten 180 auto's te laden
en te lossen. „Is de technisch hoog
begaafde directeur niet in staat een
tamelijk eenvoudig probleem als de
controle van een reisbiljet op te los
sen?"
Autovakantie
Bakker en Vlaming zijn niet onder de
indruk van de argumenten van Teso
tegen een overeenkomst met de NS
over het waddenbiljet en vinden dat
de veerdienst een kans laat schieten
ingezonden omdat ze kort geleden
heeft gekalfd, bleek bijna een gouden
greep. Het dier werd kampioene in de
rubriek melkvaarzen en sleepte in de
ze klasse tevens de prijs voor de bes
te uier in de wacht.
In de eindronde kon ze echter niet op
tegen Klaske 324, afkomstig van het
zelfde bedrijf en twee jaar geleden
ook al winterkampioene, die ondanks
haar hoge leeftijd de voorkeur kreeg
van de jury.
Kritiek
Het was een beslissing die onder de
vaklieden veel discussie uitlokte en
die vragen oproept over de kwaliteits
verbetering van de Texelse veestapel.
Jurylid Aantjes toonde begrip voor de
kritiek, maar handhaafde het jury-
besluit. „Het is de koe met de best
eigenschappen, die ondanks haar
leeftijd goed bewaard zijn gebleven."
Hij doelde met name op de kwaliteit
van de uier en goed ontwikkelde po
ten, van belang voor een lange le
vensduur. De winnende koe is
jaarlijks goed voor zo'n tienduizend
kilogram melk. Het vetpercentage
(4,68) en het eiwitgehalte (3,41 pro
cent) is vermeldenswaard. Het ver
schil met de kampioene van vorig
jaar, Oekie 66, van de firma C.J.
Witte& Zn. uit Oosterend was klein.
„Maar die stond met zo vast op de
benen", oordeelde de jury.
Uitschieters
Toch schatten de keurmeesters ten
opzichte van vorig jaar de gemiddel
de kwaliteit van de dieren hoger.
„Het ontloopt elkaar niet veel. Zowel
naar boven als naar beneden geen
echte uitschieters. Alleen in de ru
briek melkvaarzen is het ondereind
iets groter en kennen we een aantal
tweede prijzen toe" De overige ru-
het mobiliteitsvraagstuk aan te pak
ken.
Volgens Groen-Links valt over de toe
name van het verkeer overigens wei
nig te zeggen. Van invloed zijn de
tolheffing, waardoor een autovakantie
duurder wordt en de prijzenslag in de
luchtvaart.
„Als het scenario van auto-aanbod
naar het eiland zó groot wordt dat
driedeks-schepen nodig zijn, zal dit
slechts van tijdelijke aard zijn. Het
imago dat Texel uitstraalt zal voor
menig toerist aanleiding zijn het
eiland te mijden."
De briefschrijvers hebben de indruk
dat de veerdienst niets met openbaar
vervoer te maken wil hebben. „Teso
is nimmer bereid het gebruik hiervan
te stimuleren."
In plaats van uitsluitend extern on
derzoek te verrichten doet Teso er
goed eens te kijken of de eigen orga
nisatievorm nog wel aansluit bij de
behoefte van de reizigers. „De eigen
status lijkt echter hogere prioriteit te
hebben van de directie."
Bij de benoeming van een nieuwe di
recteur adviseert Groen Links Teso de
nieuwkomer een minder autonome
rol binnen de organisatie toe te ken
nen. „Het is niet aan de directeur,
commissarissen of aandeelhouders
alleen te bepalen hoe en tegen welke
prijs men zich over het Marsdiep
moet verplaatsen."
brieken waren goed voor een eerste
prijs. De hoge, uniforme kwaliteit
dankt Texel voor een groot deel aan
de Friese stier Sunny Boy, die inmid
dels al meer dan een miljoen nazaten
heeft.
„Jullie steken gunstig af bij de rest
van het land", vergeleek jurylid Aan
tjes de getoonde veestapel. In de
Texelse fokkerij is volgens ingewijden
dan ook pionierswerk verricht. Ameri
kaans bloed deed hier zo'n vijftien
jaar geleden z'n intrede en dat werpt
nu z'n vruchten af.
Vanuit het buitenland, o.a. Noord-
Afrika en Zuid-Europa, is de vraag
naar Texels melkvee flink gestegen.
Vooral het hoge eiwitgehalte van de
melk, spreekt de buitenlanders aan.
Veiling
Op de veiling die aansluitend werd
gehouden gingen de meeste dieren
redelijk van de hand. De melkkoeien
brachten tussen de f2.200,- en de
f2.450,- op. Klapstuk van de veiling
leek de kampioenskoe, die Tjepkema
te elfder ure besloot te veilen, maar
de ophoudprijs bleek te hoog voor de
kopers. Vee bestemd voor de
vleesproduktie ontbrak woensdag.
Door de matige vleesprijsen bestaat
daarvoor kennelijk weinig interesse
onder de veehouders.
Uitslagen
Melkvaarzen 1a Heidi 6 (beste uier). Fa. H.
K. Tjepkema. 1b Erma 122, Firma J. Rutten
Zn, 1c. Marja 33, E.J. Witte.
Melktwenters: la. Ada 12 (beste uier), C.W.
Hm, 1b. Willy 202, J.P. Herweijer, 1c. Aagje
56, Firma C.J. Witte Zn
Oudere melkkoeien: 1a. Oekie 66, Fa. C.J.
Witte Zn.. 1b. Ina 4 (beste uier), Gebr v/d
Star, 1c. An 169, Fa. M.H. JT. Smit.
Eindronde la Klaske 324 (uierkampioen), Fa.
H. K Tjepkema, 1b. Trijntje 260, Fa. S.
Plaatsman Zn., 1c. Emma 152, Fa. J. Rutten
Zn
Dinsdag a.s. worden de repetities van
de Kinderdansgroep hervat: van
15.45-16.15 uur in het gymlokaal van
de Jozefschool in Den Burg. Leidster
Vrony Mosk hoopt ook nieuwe leden
te kunnen begroeten. Kinderen vanaf
5 jaar zijn welkom. Voor deelnemers
uit de buitendorpen die vervoerspro
blemen hebben, kan waarschijnlijk
wel een regeling worden getroffen.
Nadere informatie bij Vrony Mosk, te
lefoon 16686 (vóór 10.30 uur).
Waddenbiljet. Het college van B en
W is onaangenaam verrast door de
weigering van Teso om mee te wer
ken aan het zg. Waddenbiljet. De
bootdienstdirectie zal worden ge
vraagd waarom niet wordt meege
daan en of dit besluit kan worden
heroverwogen.
Bijdrage. De raad wordt gevraagd
f65.260,- bij te dragen aan een dis
tributie planologisch onderzoek. Dit
gaat over de spreiding van (winkel
voorzieningen in een bepaald gebied,
de wensen die er zijn voor bepaalde
voorzieningen enz. Het onderzoek
maakt deel uit van het grote sociaal
economische onderzoek en het geld
komt uit het budget dat daarvoor is
gereserveerd.
Baarmoederhalskanker. Op Texel
worden vrouwen door de huisartsen
benaderd om mee te werken aan een
onderzoek naar baarmoederhalskan
ker. Hiervoor ontvangen de huisart
sen een vergoeding van f1,- per
oproep. Het opkomstpercentage op
Texel is hoog. Aan de overkant wordt
het onderzoek geregeld door de GGD
en is de opkomst beduidend minder.
Andere gemeenten overwegen daar
om het Texelse voorbeeld te volgen.
Tuinhekdeurtje. Bij een woning aan
de Waalderstraat is het deurtje van
een tuinhek vernield. De schade be
draagt zo'n f75,-.
Elmerhof. Hoewel het college
stichting van een sociaal-medisch
centrum bespreekbaar vindt, wil men
niet verder onderhandelen met de
Stichting Elmerhof over de lokatie
Emmalaan. Eerst wil het college een
plan ontwikkelen wat moet gebeuren
met het terrein Den Burg-west. Wo
ningbouw lijkt de meest voor de
hand liggende optie.
Circus. Circus Renz Junior krijgt
van het college vergunning om van 4
tot en met 11 augustus optredens in
De Koog te verzorgen. Vorig jaar be
zocht dit zelfde circus het eiland en
er was veel waardering van het pu
bliek voor de voorstellingen. De ge
meente was tevens tevreden over de
wijze waarop het circus voldeed aan
de gestelde voorwaarden.
Onderwaterarcheologie. De ge
meente is gevraagd een bijdrage te
leveren aan het project Archeologi
sche Streekinventarisatie Westelijke
Waddenzee. Het college wil echter
eerst meer duidelijkheid van het rijk
over de oprichting van een archeolo
gisch depot op het eiland, vóór een
standpunt wordt ingenomen. B en w
voelen er niet zoveel voor om steeds
weer geld in tijdelijke projecten te
steken.
Zaalvoetbaltoernooi. Café Le Berry
uit De Koog houdt zaterdagmiddag in
Sport- en evenementenhal 't Stappe-
land een zaalvoetbaltoernooi. Zes a
acht ploegenspelen vanaf 13.00 uur
om de Le Berry-bokaal. Teams die
meedoen zijn: Casino, J'elleboog, Le
Berry, La Morena en De Zwaan.
Ilrwrn vin tczfrs Builen vcranl»T>onJch[Vhcid on df redact*
De laatste tijd lijkt het weer mode te
worden om lekker te schoppen tegen
ondernemers en ondernemende men
sen. Meestal denk je dan: ik hoop
dat het ze oplucht. Maar het inge
zonden stukje over Frits Agter gaat
te ver. Als er anderen zijn die zich
geheel belangeloos zoals hij inzetten
voor de gemeenschap, laat die zich
dan melden. Werk genoeg bij diverse
verenigingen. Wat verdraagzaamheid
betreft: Dag mevrouw M. Zonnen-
berg e, t. q.
Gerard Zoetelief
De Koog.
Provisorisch hersteld loopt de ..Molengat" om 10.15 uur de haven van 't Horntje binnen.
De passagiers kunnen eindelijk aan boord. iFoto Harry de Graan