Cjroen cZwarts Jexels in het
Onderschat Defensie
veiligheid Vliehors?
Woensdag gesprek
over geschillen
Veilige kotter TX 94
zit als een maatpak
Aanpassing vissershaven
kost 11 tot 14 miljoen
Jutters contra STM:
Fa. Gebr. Boersen en Zn. in het nieuw:
IN dit JNummer
TEXELSE^COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van
Weverstraat 1, Den Buig S 15375
VERDER \T
w Waterschap heeft meer tijd
voor sloten
w Zeven optredens tijdens
kleinkunstfestival
w Vragen aan EcoMare
w Nieuwe dominee is gerefor
meerd op moderne manier
w Dertig jaar geleden viel
de boot ook uit
Groen Links benadert Tweede Kamer
Luchtmacht verwacht
geen overlast echte
bommen op Vliehors
Geen Texels protest
tegen schietoefening
Brommer raakt fiets:
Cockdorper gewond
Uitbreiding Cocksdorper
brandweer valt niet mee
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10750
DINSDAG 19 JANUARI 1993
Voor advertenties, abonnementen, etc.
Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon 02220-12741 Telefax 02220-14111.
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
02220-12741. Geen krant gehad? Bel 02220-12741 Buiten kan
tooruren bel uw bezorger.
Redaktie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplem 3, Den
Burg, telefoon 02220-15639.
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46 99.17.636
Rabobank nr 36 25.01.742; I.N.G bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; Los ƒ1,35
De TX 94 ..Avontuur" in de haven van Oudeschild.
IM-ADVERTENTIE
Aanpassing van de haven van Oude
schild aan het huidige formaat sche
pen gaat elf tot veertien miljoen
gulden kosten. Dat heeft het inge
nieursbureau Frederik Harris bere
kend in opdracht van de gemeente.
De bevindingen staan in een concept
rapport dat het college van b en w
vorige week heeft ontvangen. Bin
nenkort verschijnt de definitieve ver
sie.
„We zullen met elkaar dit geld bijeen
moeten brengen", aldus burge
meester Schipper zaterdag tijdens de
officiële ingebruikname van de TX 94
Avontuur. Zijn opme'king richtte hij
niet alleen tot de vissers, maar te
vens tot de rijksoverheid die nu nog
eigenaar is van de haven. Momenteel
onderhandelen b en w met Rijkswa
terstaat over de overdracht van de
haven aan de gemeente.
Het initiatief tot de overdracht is ge
nomen door het rijk, dat decentralisa
tie van overheidstaken nastreeft.
Inzet van de onderhandelingen zijn de
kosten voor modernisering van de ha
ven. De betrokken instanties voelen
er weinig voor hiervoor volledig op te
draaien. Om inzicht te krijgen in de
kosten, kreeg het ingenieursbureau
opdracht deze te berekenen. Het on
derzoek wordt betaald door de vis
sers, de provincie, de gemeente en
het gewest Kop van Noordholland.
Zwartrijder. Een poging de wegen
belasting te ontduiken kwam een
46-jarige automobilist uit Den Burg
duur te staan. De man had zijn ken
tekenplaten zodanig vervalst dat ze
niet van echt waren te onderschei
den. Dit laatste om wél van het
Texelse Tesotarief te kunnen profite
ren. De politie doorzag de truc en be
keurde de zwartrijder.
Identiteitskaart. Texel loopt nog
niet erg warm voor de nieuwe ge
meentelijke identiteitskaart. Het bu
reau burgerzaken van de gemeente
heeft tot dusver slechts vier kaarten
afgegeven. De kaart zal tezijnertijd
ook als reisdocument geldig zijn.
Jtxrli ia brt baru
Zie onze aanbiedingen op pagina 6
De opvarenden van het betonnings-
vaartuig „Nieuwe Diep", dat op 30
juni afgelopen jaar in het Eierlandse
Gat door een oefenbom van een
straaljager werd getroffen, kwamen
met de schrik vrij, maar wagen zich
wegens de risico's niet meer in het
gebied. Het gevolg is dat de tonnen
die de vaarroute markeren niet meer
kloppen met de kaart. Middels een
gisteren verstuurde brief wil de ge
meenteraadsfractie van Groen Links
bij de minister van Defensie aandrin
gen op spoedige maatregelen.
„Niemand kan meer vertrouwen op
I de aangegeven vaarroute. Dit wringt
des te meer, omdat door de sterke
stroming ter plaatse het gebied snel
verzandt en de vaargeulen zich
steeds wijzigen. Een deel van de ton
nen ligt ergens op het wad. Zij zijn
op zichzelf al een gevaar voor de
scheepvaart", aldus schrijven de
raadsleden Peter Bakker en Jaap Vla
ming. Ze wijzen ook op de andere
scheepvaart in het gebied, zoals de
Op de Vliehors wordt van 10 tot 23
februari met echte munitie gescho
ten. Eind januari vorig jaar veroor
zaakten drukgolven door een
soortgelijke oefening schade aan wo
ningen op het eiland. De Vliegbasis
Leeuwarden benadrukt dat de bom
men nu geen overlast tot gevolg zul
len hebben.
Na het incident van vorig jaar heeft
het Nationaal Lucht- en ruimtevaartla
boratorium (NLR) een onderzoek in
gesteld naar de oorzaak van de
drukgolven. Volgens het NLR was de
j schok op het noordelijke deel van
Texel mede te wijten aan een combi
natie van luchtdruk en windrichting.
De vluchtleiding heeft de bevindingen
in het rapport bestudeerd en zegt toe
dat als zich op de schietdagen in fe-
I hruari soortgelijke weersomstandighe
den voordoen, niet wordt gevlogen.
Burgemeester Schipper, die na de
i overlast vorig jaar zijn afkeuring uit
sprak, acht herhaling van het incident
niet waarschijnlijk. „We vinden dat
schietoefeningen mogelijk moeten
zijn, maar ze mogen geen overlast
veroorzaken. Na alles wat we hebben
meegemaakt ga ik er blindelings van
j, uit dat de luchtmacht zich daartoe
tot het uiterste zal inspannen."
Schipper heeft over de nieuwe oefe-
i ningen geen contact gehad met de
t; vluchtleiding.
De schietoefening met zogenaamde
live-weapens is onderdeel van een
•I cursus voor Nederlandse wape-
i ninstructeurs bij de F-16 squadrons
van de Koninklijke Luchtmacht. Een
groot gedeelte van de opleiding
■- bestaat uit theorie. Bij een soortgelij
ke internationale schietoefening in
september nam een Deense F16 de
toren onder vuur. Er deed zich toen
geen schade voor op Texel. Nu wordt
gevlogen met de vliegtuigtypen F-15
Eagle, F-14 Tomcat, F-3 Tornado en
Mirage 2000.
j Burgemeester Schipper heeft bewust
i geen contact opgenomen met de
vliegbasis Leeuwarden inzake de
schietoefeningen met scherpe muni
tie, die in februari op de Vliehors op
het programma staan. Vorig jaar
richtten de zware bommen door het
verplaatsen van luchtdruk schade aan
op noordelijk Texel. De bijzondere at-
j mosferische omstandigheden waren
daaraan debet. Defensie beloofde
i hiermee voortaan rekening te houden,
maar ging niet in op Schippers voor-
j stel deze oefeningen voortaan hele
maal achterwege te laten. „Over de
oefeningen is al veel tam-tam ge
maakt, dus heeft het weinig zin om
daar nu weer op te wijzen. We moe
ten er vertrouwen in hebben dat de
luchtmacht het ditmaal op een goede
manier oplost. Afwachten dus en kij
ken of het goed gaat", aldus de bur
gemeester gisteravond.
toeristische Vlieland-lijn, beroeps- en
recreatievaart en het onderzoeksschip
„Phoca" van het ministerie van Land
bouw en Visserij. Inmiddels doet de
„Phoca", hoewel daartoe verplicht, in
het betreffende zeegebied geen on
derzoek meer wegens de gevaarlijke
situatie. In de Texelse Courant van 17
juli 1992 deed „Phoca"-schipper Jan
van Dijk uit Oosterend uit de doeken
dat zijn schip vier jaar eerder al eens
bijna was geraakt door een oefen-
bom.
Niet afgerond
Zowel van dit bijna-ongeval als van
het incident met de „Nieuwe Diep"
is het onderzoek nimmer afgerond.
Groen Links stelt daar vraagtekens
bij, omdat een ander onderzoek, die
naar het per ongeluk treffen van de
commandotoren op de Vliehors op 5
september j.l., wèl is afgesloten. Con
clusie was dat de piloot van de
Deense F-16 zij doel visueel had
moeten waarnemen en bepalen, alvo
rens te schieten. Hij liet echter zijn
boordcomputer het doel uitrekenen -
tegen de opdracht in- met het beken
de fatale gevolg. De toren werd
zwaar beschadigd en er viel een
lichtgewonde.
„Waarom duurt uitsluitsel van de
twee andere schiet-incidenten zo
lang?", vraagt Groen Links in de
brief. „Komen deze ongevallen op de
zelfde wijze tot stand als bij de com
mandotoren? We weten het niet
zeker en het is van belang dat er
snel duidelijkheid wordt verschaft."
Verantwoordelijk
Groen Links vindt de huidige situatie
onacceptabel en wijst de minister
van Defensie op zijn plichten als be
windsman. „Is de minister zich vol
doende bewust van zijn
verantwoordelijkheid voor de veilig
heid van de scheepvaart en de men
sen die van dit gebied
gebruikmaken?"
De brief is gestuurd naar het Texelse
college van b en w en de Tweede
Kamer-fractie van Groen Links. Bak
ker en Vlaming willen dat de brief
onder aandacht van de minister
wordt gebracht, mogelijk door middel
van het stellen van Kamervragen.
Is het een storm in een glas water
of dreigt inderdaad een harde bot
sing tussen de jutters en de Stich
ting Texels Museum? Woensdag
gaan alle partijen met elkaar om de
tafel om de geschillen uit te praten.
Verschillende zaken lopen door elkaar,
waardoor een verwarrende situatie is
ontstaan. De Stichting Texels Mu
seum (STM) voert al enige tijd
gesprekken met de Stichting Jutters
Museum (SJM). Deze laatste instan
tie heeft financiële problemen en de
STM probeert hulp te bieden.
Enkele jutters, die ook zitting hebben
in het bestuur van SJM, hebben
daarnaast een individuele actie
gestart. Zij willen geld van de STM
als vergoeding voor opslagkosten van
door hen aangekochte goederen.
Aanleiding voor de actie is de weige
ring van museumdirecteur Jan Kuiper
om het onlangs door de TX 34 opge
viste kanon in de collectie van het
museum in Oudeschild op te nemen.
Kuiper vond deze vondst niet passen
binnen het collectiebeleid, dat mede
is vastgesteld door de jutters.
Geen toelichting
Ook binnen de stuurgroep Maritiem
en Juttersmuseum rommelt het. Deze
groep heeft een adviserende functie.
Duikclubafgevaardigde Richard
Zandstra is opgestapt uit ongenoe
gen over het dagelijks bestuur van de
STM. Hij en stuurgroepvoorzitter Dick
Witte uit Oudeschild willen deze stap
niet toelichten. Witte: „We wachten
allemaal het gesprek van woensdag
af, pas daarna zullen we naar buiten
treden. We hopen dat dan alle pro
blemen zijn opgelost."
Jan Kuiper sluit zich aan bij de woor
den van Witte. „Het lijkt een storm in
een glas water door de manhaftige
taal van enkelingen. We gaan om de
tafel en zullen alles tot op de bodem
uitpraten."
Een 15-jarige fietser uit De Cocks-
dorp liep verwondingen op toen hij
vrijdagmorgen op de Oorsprongweg
van achteren werd aangereden door
een bromfietser uit diezelfde plaats.
Het ongeluk gebeurde vroeg in de
morgen toen de jongen aan de rech
terkant van de weg een defect aan
zijn fiets probeerde te herstellen. Bij
de aanrijding kwam de fietser ten
val. Hij liep daarbij een lichte hersen
schudding op en schaafwonden aan
handen en gelaat. Het slachtoffer is
door de bromfietser naar huis ge
bracht.
Niemand thuis? Terwijl hij naar bin
nen keek of er iemand bij hem thuis
was, vergat een 79-jarige chauffeur
uit Den Burg op de weg te letten. Op
het Jan Dirksoord botste hij met zijn
gemotoriseerde bakfiets bovenop een
geparkeerde auto, eigendom van een
18-jarige plaatsgenoot. De strop bleef
beperkt tot materiële schade.
Het „maatpak" dat de Fa. Gebroe
ders Boersen zich had laten aanme
ten vergde een investering van een
slordige zeven miljoen gulden. Hoe
wel geen ongebruikelijk bedrag in de
visserijwereld, toch niet gering. „Tja,
het gaat momenteel goed in onze
branche, maar het kan in de toe
komst wel eens minder worden." Hij
Scheepsbouwers Marten en Jaap Haak. proosten met DirkKees sr en Kees jr. Boersen op een behouden vaart van de nieuwe Noordzeekotter.
(Foto s Gerard Timmerman)
„Ik ben zo gróós als een hond met zeven staarten." Kees Boer- doe|de op concurrentie uit het oost
sen sr. uit Oudeschild, mede-eigenaar van de jongste aanwinst blok en de dreigende economische
van de Texelse visservloot, stak zijn trots voor de nieuwe TX 94 recessie. „Met een schip als dit kun-
Avontuurniet onder stoelen of banken. Kosten nog moeite nen we alvast een tlidie vooruit,
zijn dan ook gespaard voor de geavanceerde Noordzeekotter die want nieuwe spullen winnen altijd'
zaterdag officieel in gebruik werd genomen. In het schip zijn zo- Derde
wel ideeën van de bemanning als de scheepsbouwer verwerkt. Wegens het onstuimige weer op de
„Samen hebben we een maatkotter gemaakt." dag van de officiële overdracht was
Wellicht wordt de vrijwillige brand
weer van De Cocksdorp met met
meer dan twee personen versterkt
Dat is minder rooskleurig dan rond
de jaarwisseling het geval was. Toen
meldden zich onverwacht vijf kandi
daten aan, allen werkzaam bij vakan
tiecentrum De Krim. Van de vijf is er
inmiddels één definitief afgevallen,
omdat hij over twee jaar het eiland
zal verlaten De leiding van de Texel
se brandweer voelde er weinig voor
om evengoed in zijn opleiding te in
vesteren. Van twee anderen is het
nog onzeker of zij tot het korps kun
nen toetreden, omdat zij de medische
keuring niet hebben doorstaan. Wel
licht lukt dat in tweede instantie
Twee personen zijn wèl goedgekeurd
en kunnen met een cursus starten.
afgezien van de traditionele proef
vaart. De ceremonie vond plaats in
de haven van Oudeschild en werd
voortgezet in 't Skiltje. Zo'n 250 ge
nodigden zagen de neefjes Erik en
Koos Boersen de vlag van de Avon
tuur hijsen, die de plaats innam van
die van scheepsbouwer Haak. Het
Lees verder pagina 2