Cjroen cZwarts Jexels in het Onderschat Defensie veiligheid Vliehors? Woensdag gesprek over geschillen Veilige kotter TX 94 zit als een maatpak Aanpassing vissershaven kost 11 tot 14 miljoen Jutters contra STM: Fa. Gebr. Boersen en Zn. in het nieuw: IN dit JNummer TEXELSE^COURANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van Weverstraat 1, Den Buig S 15375 VERDER \T w Waterschap heeft meer tijd voor sloten w Zeven optredens tijdens kleinkunstfestival w Vragen aan EcoMare w Nieuwe dominee is gerefor meerd op moderne manier w Dertig jaar geleden viel de boot ook uit Groen Links benadert Tweede Kamer Luchtmacht verwacht geen overlast echte bommen op Vliehors Geen Texels protest tegen schietoefening Brommer raakt fiets: Cockdorper gewond Uitbreiding Cocksdorper brandweer valt niet mee OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10750 DINSDAG 19 JANUARI 1993 Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741 Telefax 02220-14111. Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-12741. Geen krant gehad? Bel 02220-12741 Buiten kan tooruren bel uw bezorger. Redaktie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplem 3, Den Burg, telefoon 02220-15639. Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46 99.17.636 Rabobank nr 36 25.01.742; I.N.G bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; Los ƒ1,35 De TX 94 ..Avontuur" in de haven van Oudeschild. IM-ADVERTENTIE Aanpassing van de haven van Oude schild aan het huidige formaat sche pen gaat elf tot veertien miljoen gulden kosten. Dat heeft het inge nieursbureau Frederik Harris bere kend in opdracht van de gemeente. De bevindingen staan in een concept rapport dat het college van b en w vorige week heeft ontvangen. Bin nenkort verschijnt de definitieve ver sie. „We zullen met elkaar dit geld bijeen moeten brengen", aldus burge meester Schipper zaterdag tijdens de officiële ingebruikname van de TX 94 Avontuur. Zijn opme'king richtte hij niet alleen tot de vissers, maar te vens tot de rijksoverheid die nu nog eigenaar is van de haven. Momenteel onderhandelen b en w met Rijkswa terstaat over de overdracht van de haven aan de gemeente. Het initiatief tot de overdracht is ge nomen door het rijk, dat decentralisa tie van overheidstaken nastreeft. Inzet van de onderhandelingen zijn de kosten voor modernisering van de ha ven. De betrokken instanties voelen er weinig voor hiervoor volledig op te draaien. Om inzicht te krijgen in de kosten, kreeg het ingenieursbureau opdracht deze te berekenen. Het on derzoek wordt betaald door de vis sers, de provincie, de gemeente en het gewest Kop van Noordholland. Zwartrijder. Een poging de wegen belasting te ontduiken kwam een 46-jarige automobilist uit Den Burg duur te staan. De man had zijn ken tekenplaten zodanig vervalst dat ze niet van echt waren te onderschei den. Dit laatste om wél van het Texelse Tesotarief te kunnen profite ren. De politie doorzag de truc en be keurde de zwartrijder. Identiteitskaart. Texel loopt nog niet erg warm voor de nieuwe ge meentelijke identiteitskaart. Het bu reau burgerzaken van de gemeente heeft tot dusver slechts vier kaarten afgegeven. De kaart zal tezijnertijd ook als reisdocument geldig zijn. Jtxrli ia brt baru Zie onze aanbiedingen op pagina 6 De opvarenden van het betonnings- vaartuig „Nieuwe Diep", dat op 30 juni afgelopen jaar in het Eierlandse Gat door een oefenbom van een straaljager werd getroffen, kwamen met de schrik vrij, maar wagen zich wegens de risico's niet meer in het gebied. Het gevolg is dat de tonnen die de vaarroute markeren niet meer kloppen met de kaart. Middels een gisteren verstuurde brief wil de ge meenteraadsfractie van Groen Links bij de minister van Defensie aandrin gen op spoedige maatregelen. „Niemand kan meer vertrouwen op I de aangegeven vaarroute. Dit wringt des te meer, omdat door de sterke stroming ter plaatse het gebied snel verzandt en de vaargeulen zich steeds wijzigen. Een deel van de ton nen ligt ergens op het wad. Zij zijn op zichzelf al een gevaar voor de scheepvaart", aldus schrijven de raadsleden Peter Bakker en Jaap Vla ming. Ze wijzen ook op de andere scheepvaart in het gebied, zoals de Op de Vliehors wordt van 10 tot 23 februari met echte munitie gescho ten. Eind januari vorig jaar veroor zaakten drukgolven door een soortgelijke oefening schade aan wo ningen op het eiland. De Vliegbasis Leeuwarden benadrukt dat de bom men nu geen overlast tot gevolg zul len hebben. Na het incident van vorig jaar heeft het Nationaal Lucht- en ruimtevaartla boratorium (NLR) een onderzoek in gesteld naar de oorzaak van de drukgolven. Volgens het NLR was de j schok op het noordelijke deel van Texel mede te wijten aan een combi natie van luchtdruk en windrichting. De vluchtleiding heeft de bevindingen in het rapport bestudeerd en zegt toe dat als zich op de schietdagen in fe- I hruari soortgelijke weersomstandighe den voordoen, niet wordt gevlogen. Burgemeester Schipper, die na de i overlast vorig jaar zijn afkeuring uit sprak, acht herhaling van het incident niet waarschijnlijk. „We vinden dat schietoefeningen mogelijk moeten zijn, maar ze mogen geen overlast veroorzaken. Na alles wat we hebben meegemaakt ga ik er blindelings van j, uit dat de luchtmacht zich daartoe tot het uiterste zal inspannen." Schipper heeft over de nieuwe oefe- i ningen geen contact gehad met de t; vluchtleiding. De schietoefening met zogenaamde live-weapens is onderdeel van een •I cursus voor Nederlandse wape- i ninstructeurs bij de F-16 squadrons van de Koninklijke Luchtmacht. Een groot gedeelte van de opleiding ■- bestaat uit theorie. Bij een soortgelij ke internationale schietoefening in september nam een Deense F16 de toren onder vuur. Er deed zich toen geen schade voor op Texel. Nu wordt gevlogen met de vliegtuigtypen F-15 Eagle, F-14 Tomcat, F-3 Tornado en Mirage 2000. j Burgemeester Schipper heeft bewust i geen contact opgenomen met de vliegbasis Leeuwarden inzake de schietoefeningen met scherpe muni tie, die in februari op de Vliehors op het programma staan. Vorig jaar richtten de zware bommen door het verplaatsen van luchtdruk schade aan op noordelijk Texel. De bijzondere at- j mosferische omstandigheden waren daaraan debet. Defensie beloofde i hiermee voortaan rekening te houden, maar ging niet in op Schippers voor- j stel deze oefeningen voortaan hele maal achterwege te laten. „Over de oefeningen is al veel tam-tam ge maakt, dus heeft het weinig zin om daar nu weer op te wijzen. We moe ten er vertrouwen in hebben dat de luchtmacht het ditmaal op een goede manier oplost. Afwachten dus en kij ken of het goed gaat", aldus de bur gemeester gisteravond. toeristische Vlieland-lijn, beroeps- en recreatievaart en het onderzoeksschip „Phoca" van het ministerie van Land bouw en Visserij. Inmiddels doet de „Phoca", hoewel daartoe verplicht, in het betreffende zeegebied geen on derzoek meer wegens de gevaarlijke situatie. In de Texelse Courant van 17 juli 1992 deed „Phoca"-schipper Jan van Dijk uit Oosterend uit de doeken dat zijn schip vier jaar eerder al eens bijna was geraakt door een oefen- bom. Niet afgerond Zowel van dit bijna-ongeval als van het incident met de „Nieuwe Diep" is het onderzoek nimmer afgerond. Groen Links stelt daar vraagtekens bij, omdat een ander onderzoek, die naar het per ongeluk treffen van de commandotoren op de Vliehors op 5 september j.l., wèl is afgesloten. Con clusie was dat de piloot van de Deense F-16 zij doel visueel had moeten waarnemen en bepalen, alvo rens te schieten. Hij liet echter zijn boordcomputer het doel uitrekenen - tegen de opdracht in- met het beken de fatale gevolg. De toren werd zwaar beschadigd en er viel een lichtgewonde. „Waarom duurt uitsluitsel van de twee andere schiet-incidenten zo lang?", vraagt Groen Links in de brief. „Komen deze ongevallen op de zelfde wijze tot stand als bij de com mandotoren? We weten het niet zeker en het is van belang dat er snel duidelijkheid wordt verschaft." Verantwoordelijk Groen Links vindt de huidige situatie onacceptabel en wijst de minister van Defensie op zijn plichten als be windsman. „Is de minister zich vol doende bewust van zijn verantwoordelijkheid voor de veilig heid van de scheepvaart en de men sen die van dit gebied gebruikmaken?" De brief is gestuurd naar het Texelse college van b en w en de Tweede Kamer-fractie van Groen Links. Bak ker en Vlaming willen dat de brief onder aandacht van de minister wordt gebracht, mogelijk door middel van het stellen van Kamervragen. Is het een storm in een glas water of dreigt inderdaad een harde bot sing tussen de jutters en de Stich ting Texels Museum? Woensdag gaan alle partijen met elkaar om de tafel om de geschillen uit te praten. Verschillende zaken lopen door elkaar, waardoor een verwarrende situatie is ontstaan. De Stichting Texels Mu seum (STM) voert al enige tijd gesprekken met de Stichting Jutters Museum (SJM). Deze laatste instan tie heeft financiële problemen en de STM probeert hulp te bieden. Enkele jutters, die ook zitting hebben in het bestuur van SJM, hebben daarnaast een individuele actie gestart. Zij willen geld van de STM als vergoeding voor opslagkosten van door hen aangekochte goederen. Aanleiding voor de actie is de weige ring van museumdirecteur Jan Kuiper om het onlangs door de TX 34 opge viste kanon in de collectie van het museum in Oudeschild op te nemen. Kuiper vond deze vondst niet passen binnen het collectiebeleid, dat mede is vastgesteld door de jutters. Geen toelichting Ook binnen de stuurgroep Maritiem en Juttersmuseum rommelt het. Deze groep heeft een adviserende functie. Duikclubafgevaardigde Richard Zandstra is opgestapt uit ongenoe gen over het dagelijks bestuur van de STM. Hij en stuurgroepvoorzitter Dick Witte uit Oudeschild willen deze stap niet toelichten. Witte: „We wachten allemaal het gesprek van woensdag af, pas daarna zullen we naar buiten treden. We hopen dat dan alle pro blemen zijn opgelost." Jan Kuiper sluit zich aan bij de woor den van Witte. „Het lijkt een storm in een glas water door de manhaftige taal van enkelingen. We gaan om de tafel en zullen alles tot op de bodem uitpraten." Een 15-jarige fietser uit De Cocks- dorp liep verwondingen op toen hij vrijdagmorgen op de Oorsprongweg van achteren werd aangereden door een bromfietser uit diezelfde plaats. Het ongeluk gebeurde vroeg in de morgen toen de jongen aan de rech terkant van de weg een defect aan zijn fiets probeerde te herstellen. Bij de aanrijding kwam de fietser ten val. Hij liep daarbij een lichte hersen schudding op en schaafwonden aan handen en gelaat. Het slachtoffer is door de bromfietser naar huis ge bracht. Niemand thuis? Terwijl hij naar bin nen keek of er iemand bij hem thuis was, vergat een 79-jarige chauffeur uit Den Burg op de weg te letten. Op het Jan Dirksoord botste hij met zijn gemotoriseerde bakfiets bovenop een geparkeerde auto, eigendom van een 18-jarige plaatsgenoot. De strop bleef beperkt tot materiële schade. Het „maatpak" dat de Fa. Gebroe ders Boersen zich had laten aanme ten vergde een investering van een slordige zeven miljoen gulden. Hoe wel geen ongebruikelijk bedrag in de visserijwereld, toch niet gering. „Tja, het gaat momenteel goed in onze branche, maar het kan in de toe komst wel eens minder worden." Hij Scheepsbouwers Marten en Jaap Haak. proosten met DirkKees sr en Kees jr. Boersen op een behouden vaart van de nieuwe Noordzeekotter. (Foto s Gerard Timmerman) „Ik ben zo gróós als een hond met zeven staarten." Kees Boer- doe|de op concurrentie uit het oost sen sr. uit Oudeschild, mede-eigenaar van de jongste aanwinst blok en de dreigende economische van de Texelse visservloot, stak zijn trots voor de nieuwe TX 94 recessie. „Met een schip als dit kun- Avontuurniet onder stoelen of banken. Kosten nog moeite nen we alvast een tlidie vooruit, zijn dan ook gespaard voor de geavanceerde Noordzeekotter die want nieuwe spullen winnen altijd' zaterdag officieel in gebruik werd genomen. In het schip zijn zo- Derde wel ideeën van de bemanning als de scheepsbouwer verwerkt. Wegens het onstuimige weer op de „Samen hebben we een maatkotter gemaakt." dag van de officiële overdracht was Wellicht wordt de vrijwillige brand weer van De Cocksdorp met met meer dan twee personen versterkt Dat is minder rooskleurig dan rond de jaarwisseling het geval was. Toen meldden zich onverwacht vijf kandi daten aan, allen werkzaam bij vakan tiecentrum De Krim. Van de vijf is er inmiddels één definitief afgevallen, omdat hij over twee jaar het eiland zal verlaten De leiding van de Texel se brandweer voelde er weinig voor om evengoed in zijn opleiding te in vesteren. Van twee anderen is het nog onzeker of zij tot het korps kun nen toetreden, omdat zij de medische keuring niet hebben doorstaan. Wel licht lukt dat in tweede instantie Twee personen zijn wèl goedgekeurd en kunnen met een cursus starten. afgezien van de traditionele proef vaart. De ceremonie vond plaats in de haven van Oudeschild en werd voortgezet in 't Skiltje. Zo'n 250 ge nodigden zagen de neefjes Erik en Koos Boersen de vlag van de Avon tuur hijsen, die de plaats innam van die van scheepsbouwer Haak. Het Lees verder pagina 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1