Festival voor
Amsterdams Kleinkunst
vierde jaar in Klif 12
Kotter
Agenda
TEXELSE^ COURANT
Hoogwater Oudeschild
ragen aan EcoMare
Workshop percussie
Lorenzo Dros. cartoonist en illustrator, maar tevens actief in het theater iFoto Rene Kempes)
Het komend weekend -22, 23 en 24 januari- vindt voor het vier
de achtereenvolgende jaar in Klif 12 in Den Hoorn de allerlaatste
voorronde plaats voor het Concours om de Wim Sonneveld tro
fee, ofwel het Amsterdams Kleinkunst Festival. In het najaar van
'92 werden voor dit concours groepen, duo's en solisten gese
lecteerd die in de loop van de winter met de hulp van een pro
fessionele begeleider en via een kort tournee langs een aantal
kleine theaters in het land konden werken en schaven aan hun
programma.
Jury
Het ligt dus voor de hand dat slechts
één persoon of groep gaat afvallen,
maar de jury op Texel heeft de be
voegdheid gekregen uit te maken wie
en hoeveel er naar Amsterdam gaan.
De mogelijk bestaat dat alle zeven
deelnemers doorgelaten worden,
maar ook is het mogelijk dat slechts
drie van de zeven verder gaan, of er
ger nog, niet één.
De jury bestaat dit jaar uit de volgen
de vijf personen: Evert de Vries, initi
atiefnemer van het festival en
cabaretier (Heren Op Zicht): Joep
Paulussen, cabaret-kenner en grafisch
ontwerper voor vele theaters en
theatergroepen; Barry Stevens, inder
daad die van de Soundmix Show e.d.;
Riet Veenendaal, was jaren verslag
geefster voor theateraktiviteiten voor
de Helderse Courant en Cor van
Heerwaarden, eigenaar van Klif 12.
Op vrijdagavond zullen drie deelne
mers zich presenteren, te weten de
solisten Thomas Acda en Niek Ba-
rendsen en het duo Mestoverschot.
Zaterdagavond de vier andere
competitie-deelnemets: de solisten
Joost Laterveer en Rick Lorenzo
De deelnemers
THOMAS ACDA brengt met zijn pro
gramma „zitten voor de blues deel
lil" een soort van Rock en Roll-
cabaret in de regie van Ruut Weiss-
man. Een programma over eerlijkheid
en het toppunt van echte liefde, over
hoe je een waarheid kunt verzinnen.
Kleinkunst Akademie leerling Acda
schreef liedjes voor o.a. De Types en
Paul de Leeuw.
In hun programma „Dit zaakje
stinkt" springt het duo Edo Donkers
(20) en Johan van den Berg (21) als
MESTOVERSCHOT van de hak op de
tak door hun eigen belevingswereld.
Ze schreven zelf tekst en muziek en
begeleiden zich daarbij op gitaar, pia
no, xylofoon, mondharmonica en key
board; ware multi-instrumentalisten
dus. In De Engelenbak in Amsterdam
kregen ze de smaak pas echt te pak
ken, en ze traden een keer op in een
promotieprogramma van „De Kunst
bende" op KRO TV.
Ballet?
Het Zwanenmeer is eigenlijk een bal
let van Pjotr lljitsj Tsjaikovski, maar
De organisatie heeft deze keer tijdens
die selectie strengere normen laten
gelden om te voorkomen dat er deel
nemers zullen zijn die in vergelijking
met de „betere" ver beneden de
maat zouden blijven. Voorgaande ja
ren gebeurde dit nog wel eens. Uit
eindelijk zijn zeven deelnemers
overgebleven, die tijdens deze zoge
naamde „halve finale" moeten probe
ren zich te plaatsen voor het
uiteindelijke festival in maart in Am
sterdam.
Dros, het duo Berk en Bont en de
groep Café Spoorzicht. Beide avond
zal het publiek weer een
publieksprijs-winnaar mogen uitroe
pen, dit om de spanning te verhogen
en de deelnemers uit te dagen zich
voor het publiek van hun beste kant
te laten zien Zondagmiddag zal de
jury de uitslag geven, maar pas na
een gastoptreden van Duet Siglette
en een feestelijke afsluiting door de
Texelse smartlappenband De
Klapband.
DINSDAG 19 JANUARI 1993
Een pas de deux met een kreperende eend. door Niek Barendsen.
„Het Zwanenmeer" -de titel van het
programma van NIEK BARENDSEN- is
een pas de deux van een kreperende
eend met een doodgewone man. Een
cabaretier speelt zijn eigen gasten.
Niek Barendsen heeft de kleinkunsta
cademie gevolgd en kreeg daar twee
maal de jaarlijkse creativiteitsprijs. Hij
schrijft liedjes en sketches voor o.a.
Het Klokhuis en De Vlaamsche Pot
en is wekelijks op de radio met
hoorspelen en acts bij Leidsekade Li
ve van de KRO.
BERK BONT bezingen in „Zerk"
het onvindbare geluk tussen leven en
dood, over de fascinatie voor gruwe
lijke morbide zaken, op een manier
die de konfrontatie niet uit de weg
gaat. Joep de Bont behaalde in '89
het diploma aan de Amsterdamse
Kleinkunstakademie en speelde mee
in een aantal muzikale produkties. In
de KRO-dramaserie Plantage Allee
had hij een vaste rol en speelde een
eenmalige gastrol in Medisch Cen
trum West. Berry van Berkun behaal
de in 1987 zijn diploma piano,
kerkorgel en improvisatie aan het
Conservatorium te Arnhem.
Koek en zopie
Het programma „Twee Meter
Sneeuw" van JOOST LATERVEER
gaat over een man die 's ochtends
bij de slager een vrouw heeft ont
moet. „Ontmoet" is misschien een
groot woord; ze was voor hem... Pas
op: het wordt laat en een bende.
Joost Laterveer behaalde in 1992 zijn
diploma aan de Akademie voor Klein
kunst in Amsterdam.
CAFE SPOORZICHT is een typisch
Hollandse NCRV koek-en-zopie-
operette die zich afspeelt in een café
aan de spoorlijn ergens in Neder
land. Hoofdpersonen in het stuk zijn:
kastelein Bertus K., beter bekend als
De Sigaar, die het leven beziet door
een borrelglaasje, keukenhulp Trees,
die voor (on)gevraagd voor porties
kaas zorgt en die van kanttekeningen
voorziet, pianostemmer Breukelmans
en vaste klant Rob, die blijft wanho
pen bij de wereldproblematiek.
Kortom, Café Spoorzicht is een kroeg
voor degene die zijn dagelijkse zor
gen wil vergeten en waar zelfs voor
de geheelonthouder veel te lachen
valt.
Toen men RICK LORENZO DROS en
kele jaren geleden vroeg om teksten
te schrijven voor een cabaretgezel
schap, reageerde hij met de opmer
king „Ik hou niet van theater". Hij
werkt onder de naam Lorenzo als
cartoonist en illustrator. Voor het
school-tv-weekjournaal schrijft hij al
vier jaar de tekst van het wekelijkse
lied. Hoewel zijn belangstelling voor
het schrijven groeide, was van een
loopbaan als cabaretier geen sprake.
Maar toch: Bloe Moen is zijn eerste
solo-programma, verfrissend cabaret
waarin de kritische blik en het vrolij
ke absurdisme van Lorenzo elkaar
moeiteloos afwisselen.
Gastoptreden
DUET SIGLETTE met WIJ STAAN
GELUKKIG HIER. Sigurd van Lommei
en drs. Nicolette ten Bosch zouden
nu waarschijnlijk docent (m/v) Frans
geweest zijn, als ze er niet tijdig ach
ter waren gekomen, dat het zingen
van een lied hen pas echt gelukkig
maakt. Als Duet Siglette beperkten
zij zich in eerste instantie tot het ver
krachten van draken, thans achten zij
de tijd rijp om iets dieper tot de kern
door te dringen: is geluk te koop?
Bestaat er iets lekkerders dan leed
Snickers? Is het Eurovisie Songfesti
val het hoogste doel? Moeten vrou
wen hoger zingen dan mannen? Het
olijke duo tracht op deze vragen een
antwoord te vinden, waarbij zij het
uiterste van hun vocale kwaliteiten
vergen en zichzelf opjagen tot onge
kende hoogtes en laagtes.
Bij het samenstellen van het pro
gramma mag Duet Siglette zich
graag laten leiden door zowel smaak
als smakeloosheid. „Wij staan geluk
kig hier" is een gastronomisch lied
jesprogramma vol muzikale
lekkernijen om je vingers bij af te
likken.
Feest
De Texelse KLAPBAND met Jan Sie-
me Dros, Ben Haak, Alex Bijma, Nils
Lely en Bart Heijnen zal proberen de
Texelse editie van Het Amsterdams
Kleinkunst Festival feestelijk af te
sluiten. In bespottelijke uitmonsterin
gen brengen zij bekende smartlappen
en andere Nederlandstalige liedjes.
Met de nodige muzikale en cabare
tachtige grappen zetten zij regelmatig
het publiek op het verkeerde been.
Sinds Jacques Herb was er niemand
meer zo leuk als De Klapband.
Vrijdag- en zaterdagavond aanvang
20.30 uur, zondagmiddag aanvang
16.00 uur, entree per dag f12.50
(vriendenprijs f10.00), passe-partout
f30.00 (vriendenprijs f22.50).
VERVOLG VAN PAGINA 1
werd de derde nieuwe kotter die de
scheepswerf uit Zaandam voor de
Oudeschilders afleverde. De duurza
me band tussen de twee bedrijven
beperkt zich echter niet tot scheeps
bouw alleen: de ontwerper van het
schip, Marten Haak, kan zich intus
sen schoonzoon noemen van Kees
Boersen.
Landbouw
Reders Kees en Dirk Boersen, die van
oorsprong uit de landbouw kwamen,
zetten in 1959 samen met broer
Jaap hun eerste schreden in de vis
serij. Nadat ze in 1967 een eigen
kotter aanschaften, volgden er nadien
nog vijf. Inmiddels is zoon Kees tot
de firma toegetreden. Tevens is hij de
schipper van de nieuwste aanwinst,
die deze week voor het eerst de net
ten laat zakken.
Terugverdienen
Inmiddels heeft het bedrijf zich aan
gesloten bij de onlangs opgerichte
groep Texel, waarbij 85 procent van
de vissers is aangesloten. Doel is o.a.
het beheer van de visquota, die dit
jaar met vijftien procent zijn ver
hoogd.
„Maar een nieuw schip kan alleen
worden terugverdiend als iedereen
zich aan de afspraken houdt", waar
schuwde DETV-voorzitter Bas van
der Beek. In zijn toespraak benadruk
te hij het belang van een goede rela
tie tussen de vissers en de overheid.
Burgemeester Schipper overhandigde
namens de gemeente een gedenk-
schildje aan de Boersens. Schipper
verwachte veel van het overleg tus
sen de visserij en de gemeenten
Texel, Wieringen en Den Helder. „De
Noordhollandse visserij heeft met
dertig procent van het landelijke quo
tum heel wat in de melk te brokke
len."
Vertraging
Voor de bouw van het vaartuig scha
kelde Boersen eind 1991 scheeps
werf Haak BV. in Zaandam in, die het
schip eind vorig jaar zou opleveren.
Begin 1992 verkochten de gebroe
ders hun zes jaar oude schip aan de
firma Ellen en Zn, die het als de TX
5 „Arie Senior" lieten registreren.
Omdat de Boersens bijna een jaar
zonder schip kwam te zitten, ver
huurden ze het visquotum om zich
De neefjes Koos en Erik Boersen bij het neer
halen van de vlag van de reder en het hijsen
van de scheepsvlag.
van inkomsten te verzekeren. De be
manning vond tussentijds werk bij
collega-reders. Door verschillende
oorzaken duurde de bouw van het
schip echter langer dan voorzien.
Ontwerper Marten Haak: „In overleg
met Boersen is de grootte van het
dek aangepast om meer werkruimte
te krijgen en de veiligheid te vergro
ten." Uitgangspunt voor de kotter is
het zogenaamde „2000-type", dat in
samenwerking met het Rijks Instituut
voor Visserijonderzoek (RIVO) is ont
worpen.
Het binnenhalen van het vistuig vond
de bouwer voor verbetering vatbaar.
De brug werd daarom enkele meters
achter de boomkor geplaatst, zodat
de stuurman beter zicht heeft op het
binnenhalen van de netten. Enkele
gewichtige blokken beton voorin het
vaartuig zorgen voor voldoende even
wicht in het schip. Tijdens de proef
vaart vrijdag bleken de stabiliteits
berekeningen waarvan bij het ont
werp was uitgegaan, bijna tot op de
centimeter te kloppen.
Ontwerp
Het dek van het 40 meter lange en
8.50 meter brede schip is zodanig
ontworpen dat het vistuig (lengte
aan weerszijden 12 meter) vrij kan
worden neergelaten op het schip,
zonder hinderlijke obstakels. „Dat
voorkomt ongelukken." Om diezelfde
reden is het werkdek een halve me
ter verhoogd tot 1.30 meter boven
zeeniveau. Voor een efficiënte ver
werking van de platvis is voorin het
schip een vangst- en sorteer machine
ondergebracht. Om roestvormmg te
voorkomen is de installatie, net als
veel andere machinerie, gemaakt van
roestvrij staal.
Dinsdag 19 januari
Van 15.45 tot 16.15 uur wordt in
de gymzaal van de Jozefschool
in Den Burg de eerste repetitie
van de kinderdansgroep gehou
den. Nieuwe leden zijn welkom.
De raadscommissie voor wel
zijnsbeleid heeft om 19.30 uur
een openbare vergadering in het
raadhuis. Onder andere wordt
gesproken over de toekomst van
zwembad Molenkoog en het jaar
verslag van de GGD.
De Historische Vereniging heeft
in dorpshuis d'Ouwe ULO een bi
bliotheekavond, aanvang 19.30
uur. Alleen voor leden.
In Cinema Texel draait om 20.30
uur „Howards End".
Woensdag 20 januari
In Cinema Texel draait om 15.00
uur „Peter Pan" en om 20.30
uur „Howards End".
De raadscommissie voor ruimte
lijk en huisvestingsbeleid heeft
om 19.30 uur een openbare ver
gadering in het raadhuis. Onder
andere wordt gespro ken over
aanwijzing van monumenten en
over voorbereidingsbesluiten.
In de Witte Burcht is een bijeen
komst van het R.K. Vrouwengil
de. Onder leiding van Wil
Kikkert-Duinker wordt een quiz
over Texel gehouden; 19.30 uur.
De Plattelandsvrouwen van De
Cocksdorp-Eierland hebben jaar
vergadering in Het Eierlandsche
Huis. Na de pauze J. Koolhof
met dia-quiz over Texel.
Donderdag 21 januari
De Knipkring Texel houdt ten hui
ze van Marie Wieten (War
moesstraat 36, Den Burg) een
instructie-avond, verzorgd door
Elly Stroucken-de Jager. Aanvang
19.30 uur.
De raadscommissie voor finan
cieel, economisch en technisch
beleid heeft om 19.30 uur een
openbare vergadering in het
raadhuis. Onder andere wordt
gesproken over stimulering van
Texelse producten.
Vrijdag 22 januari
In theater-restaurant Klif 12 is de
eerste avond van het Amster
dams kleinkunstfestival; 20.30
uur. Voor meer informatie zie het
bericht elders op deze pagina.
Di. 19
Wo. 20
Do. 21
Vr. 22
Za. 23
Zo. 24
Ma. 26
Di. 27
05.00 en 1 7.27 u.
06.1 5 en 18.50 u.
07.24 en 19.50 u.
08.30 en 20.25 u.
09.10 en 21.10 u.
09.17 en 21.46 u.
09.37 en 22.46 u.
10.20 en 23.16 u.
Aan het strand is het ongeveer een uur
eerder hoog water. De zon komt 24 ja
nuari op om 8.31 uur en gaat onder om
17.11 uur 22 januari nieuwe maan, 23
januari springtij.
De donkere expostieruimte van EcoMare.
(Foto Salko de WW H
Op 21 november 1992 gaf minister Maij-
Weggen het startschot voor een aanzienlijke
uitbreiding van EcoMare.
Tijdens de open dag op 28 november
konden Texelaars hierover hun vragen
kwijt.
In de komende edities van de Texelse
Courant worden deze vragen
beantwoord.
Om zeker te zijn dat de brug werd
uitgerust met de modernste
communicatie- en navigatie-
apparatuur bedong Boersen dat even
tuele nieuwe technische ontwikkelin
gen in het afgelopen jaar nog werden
geïnstalleerd. Zo kan met behulp van
een satellietontvanger de positie
nauwkeurig worden bepaald. Nieuw
is ook de koppeling van de compu
ters, voor een efficiënte registratie
van de positiegegevens. De nautische
apparatuur is gèplaatst door Radio
Holland.
Stabiliteit
Benedendeks bevinden zich de hut
ten voor de zeskoppige bemanning
en de koelcel waarin plaats is voor
60 ton vis. Voor de aandrijving van
de schroef (doorsnede 3.30 meter,
138 toeren/ minuut) zorgt een zesci
linder Stork Wartisla dieselmotor, die
goed is voor het maximum vermogen
van 2000 pk.
Waarom is het binnen zo donker bij
EcoMare
In de expostitieruimte van EcoMare
dringt nauwelijks daglicht door. De
bezienswaardigheden worden alle
maal apart verlicht met spotjes, en
de loopruimte voorhet publiek is be-
hoorslijk duister. In andere musea
blijkt dat dit anders kan: daglicht
voor de bezoekers en hier en daar
verduistering en accentverlichting om
de aandacht op speciale effecten te
vestigen. Een dergelijke aanpak lijkt
veel beter, mede gelet op het gebruik
van energie. Verschillende bezoekers
vragen zich dan ook af waarom Eco
Mare het daglicht niet binnenlaat.
Bouwkundig bekeken
Het gebouw van EcoMare is ontwor
pen in het begin van de jaren '70.
De ontwerper heeft indertijd met op
zet geen ramen of koepels in de ex
positieruimte aangebracht. Dit vooral
met het oog op maximale mogelijk
heden voor het uitlichten van de ten
toongestelde objecten met kunstlicht.
Energie was toen nog sportgoedkoop.
Praktisch bekeken
Daglicht bevat ultra-violette straling.
Dit UV-licht heeft op verschillende
objecten in de collectie een schadelij
ke invloed. Dit geldt met name voor
opgezette dieren, maar ook kleuren
foto's en schilderwerk worden op
den duur door UV aangetast. Het
weren van daglicht is dus op vele
plekken een noodzaak in verband
met het behoud van de collectie. Bij
het zeeaquarium is de verduistering
van de publieksruimte functioneel. De
aquaria zijn verlicht, zodat de dieren
goed zichtbaar zijn. De gangen zijn
duister omdat er dan geen hinderlijke
spiegelingen in het aquariumglas op
treden. Een ander voordeel van
duistere gangen is dat de dieren in
de aquaria minder worden verstoord
door het langslopende publiek. Ook
in ruimten waar dia's en video's wor
den vertoond is verduistering functio
neel: vooral dia's komen beter tot
hun recht tegen een duistere achter
grond. Door ook de andere ruimten
van de expositie vrij donker te hou
den onstaat een eenvormige sfeer in
de hele expositie.
Energie overwegingen
We zouden vele plekken in de exposi
tie naar de moderne maatstaven hel
der kunnen verlichten met extra
kunstlicht. Dit doen we niet, vooral
met het oog op de aanzienlijke ver
hoging van het energiegebruik die
daar voor nodig is. Wel proberen we
de huidige verlichting zoveel mogelijk
uit te voeren met spaarlampen. In
het nieuwe gebouw is optimaal ge
bruik gemaakt van binnenvallend
daglicht, zodag we daar het gebruik
van kunstlicht tot een minimum kun
nen beperken.
In het weekend van 27en 28 februa
ri wordt in het fanfaregebouw van
KTF een cursus percussie gehouden
door de Texelse Muziek- en Dans
school. De cursusleider is Jan Luc
van Eendenburg. Hij is zeer ervaren
op het gebied van Latijns-
Amerikaanse ritmes en heeft de stu
dierichting „Latin Percussion" ge
volgd aan het Rotterdams
Conservatorium. Hij studeerde bij
Steve Boston, J.L. Hartong, Hans
Cloo, Amanicio Bata, Fodé Uoula
(Guinee Bissau), Paulo Prata (Brazi
lië) en Justo Pelladito (Cuba). In
1987 en 1988 maakte hij studierei
zen naar Cuba.
Van Eendenburg heeft een uitgebrei
de staat van dienst als het gaat om
optredens in binnen- en buitenland
en plaatopnames. Momenteel is hij
als docent Latin Percussie verbonden
aan het Conservatorium te Hilversum,
het Muziekpakhuis in Amsterdam en
de Wereld-Muziekschool in Utrecht
en geeft hij workshops.
Het doel van de workshop is de deel
nemers kennis te laten maken met de
diverse Latijns-Amerikaanse ritmes en
de daarbij behorende instumenten,
met name die uit Cuba en Brazilië.
De workshop is bedoeld voor alle be
langstellenden.
De bijeenkomsten zullen bestaan uit
vier blokken van elk twee uur (inclu
sief een pauze van tien minuten),
verdeeld over twee dagen. De eerste
drie blokken zal telkens een nieuw
ritme worden geïntroduceerd, terwijl
het laatste blok wordt gebruikt om
alles nog eens door te nemen en
waar eventuele belangstellenden kun
nen komen luisteren naar het re
sultaat.
Zaterdag 11.00-13.00 uur Son Montu
no (Cuba); 14.00-16.00 uur Samba
(Brazilië); zondag 12.00-14.00 uur
Comparsa (Cuba); 15.00-17.00 uur
herhaling (toehoorders welkom).
Deelnemers met een eigen percussie
instument wordt verzocht dit mee te
nemen. Meedoen kost f 75,-, leerlin
gen van de muziekschool krijgen
20% korting.
Inschrijfformulieren zijn bij de admi
nistratie van de Texelse Muziek-
Dansschool of bij het bestuur van
één van de fanfareverenigingen te
verkrijgen.