Festival voor Amsterdams Kleinkunst vierde jaar in Klif 12 Kotter Agenda TEXELSE^ COURANT Hoogwater Oudeschild ragen aan EcoMare Workshop percussie Lorenzo Dros. cartoonist en illustrator, maar tevens actief in het theater iFoto Rene Kempes) Het komend weekend -22, 23 en 24 januari- vindt voor het vier de achtereenvolgende jaar in Klif 12 in Den Hoorn de allerlaatste voorronde plaats voor het Concours om de Wim Sonneveld tro fee, ofwel het Amsterdams Kleinkunst Festival. In het najaar van '92 werden voor dit concours groepen, duo's en solisten gese lecteerd die in de loop van de winter met de hulp van een pro fessionele begeleider en via een kort tournee langs een aantal kleine theaters in het land konden werken en schaven aan hun programma. Jury Het ligt dus voor de hand dat slechts één persoon of groep gaat afvallen, maar de jury op Texel heeft de be voegdheid gekregen uit te maken wie en hoeveel er naar Amsterdam gaan. De mogelijk bestaat dat alle zeven deelnemers doorgelaten worden, maar ook is het mogelijk dat slechts drie van de zeven verder gaan, of er ger nog, niet één. De jury bestaat dit jaar uit de volgen de vijf personen: Evert de Vries, initi atiefnemer van het festival en cabaretier (Heren Op Zicht): Joep Paulussen, cabaret-kenner en grafisch ontwerper voor vele theaters en theatergroepen; Barry Stevens, inder daad die van de Soundmix Show e.d.; Riet Veenendaal, was jaren verslag geefster voor theateraktiviteiten voor de Helderse Courant en Cor van Heerwaarden, eigenaar van Klif 12. Op vrijdagavond zullen drie deelne mers zich presenteren, te weten de solisten Thomas Acda en Niek Ba- rendsen en het duo Mestoverschot. Zaterdagavond de vier andere competitie-deelnemets: de solisten Joost Laterveer en Rick Lorenzo De deelnemers THOMAS ACDA brengt met zijn pro gramma „zitten voor de blues deel lil" een soort van Rock en Roll- cabaret in de regie van Ruut Weiss- man. Een programma over eerlijkheid en het toppunt van echte liefde, over hoe je een waarheid kunt verzinnen. Kleinkunst Akademie leerling Acda schreef liedjes voor o.a. De Types en Paul de Leeuw. In hun programma „Dit zaakje stinkt" springt het duo Edo Donkers (20) en Johan van den Berg (21) als MESTOVERSCHOT van de hak op de tak door hun eigen belevingswereld. Ze schreven zelf tekst en muziek en begeleiden zich daarbij op gitaar, pia no, xylofoon, mondharmonica en key board; ware multi-instrumentalisten dus. In De Engelenbak in Amsterdam kregen ze de smaak pas echt te pak ken, en ze traden een keer op in een promotieprogramma van „De Kunst bende" op KRO TV. Ballet? Het Zwanenmeer is eigenlijk een bal let van Pjotr lljitsj Tsjaikovski, maar De organisatie heeft deze keer tijdens die selectie strengere normen laten gelden om te voorkomen dat er deel nemers zullen zijn die in vergelijking met de „betere" ver beneden de maat zouden blijven. Voorgaande ja ren gebeurde dit nog wel eens. Uit eindelijk zijn zeven deelnemers overgebleven, die tijdens deze zoge naamde „halve finale" moeten probe ren zich te plaatsen voor het uiteindelijke festival in maart in Am sterdam. Dros, het duo Berk en Bont en de groep Café Spoorzicht. Beide avond zal het publiek weer een publieksprijs-winnaar mogen uitroe pen, dit om de spanning te verhogen en de deelnemers uit te dagen zich voor het publiek van hun beste kant te laten zien Zondagmiddag zal de jury de uitslag geven, maar pas na een gastoptreden van Duet Siglette en een feestelijke afsluiting door de Texelse smartlappenband De Klapband. DINSDAG 19 JANUARI 1993 Een pas de deux met een kreperende eend. door Niek Barendsen. „Het Zwanenmeer" -de titel van het programma van NIEK BARENDSEN- is een pas de deux van een kreperende eend met een doodgewone man. Een cabaretier speelt zijn eigen gasten. Niek Barendsen heeft de kleinkunsta cademie gevolgd en kreeg daar twee maal de jaarlijkse creativiteitsprijs. Hij schrijft liedjes en sketches voor o.a. Het Klokhuis en De Vlaamsche Pot en is wekelijks op de radio met hoorspelen en acts bij Leidsekade Li ve van de KRO. BERK BONT bezingen in „Zerk" het onvindbare geluk tussen leven en dood, over de fascinatie voor gruwe lijke morbide zaken, op een manier die de konfrontatie niet uit de weg gaat. Joep de Bont behaalde in '89 het diploma aan de Amsterdamse Kleinkunstakademie en speelde mee in een aantal muzikale produkties. In de KRO-dramaserie Plantage Allee had hij een vaste rol en speelde een eenmalige gastrol in Medisch Cen trum West. Berry van Berkun behaal de in 1987 zijn diploma piano, kerkorgel en improvisatie aan het Conservatorium te Arnhem. Koek en zopie Het programma „Twee Meter Sneeuw" van JOOST LATERVEER gaat over een man die 's ochtends bij de slager een vrouw heeft ont moet. „Ontmoet" is misschien een groot woord; ze was voor hem... Pas op: het wordt laat en een bende. Joost Laterveer behaalde in 1992 zijn diploma aan de Akademie voor Klein kunst in Amsterdam. CAFE SPOORZICHT is een typisch Hollandse NCRV koek-en-zopie- operette die zich afspeelt in een café aan de spoorlijn ergens in Neder land. Hoofdpersonen in het stuk zijn: kastelein Bertus K., beter bekend als De Sigaar, die het leven beziet door een borrelglaasje, keukenhulp Trees, die voor (on)gevraagd voor porties kaas zorgt en die van kanttekeningen voorziet, pianostemmer Breukelmans en vaste klant Rob, die blijft wanho pen bij de wereldproblematiek. Kortom, Café Spoorzicht is een kroeg voor degene die zijn dagelijkse zor gen wil vergeten en waar zelfs voor de geheelonthouder veel te lachen valt. Toen men RICK LORENZO DROS en kele jaren geleden vroeg om teksten te schrijven voor een cabaretgezel schap, reageerde hij met de opmer king „Ik hou niet van theater". Hij werkt onder de naam Lorenzo als cartoonist en illustrator. Voor het school-tv-weekjournaal schrijft hij al vier jaar de tekst van het wekelijkse lied. Hoewel zijn belangstelling voor het schrijven groeide, was van een loopbaan als cabaretier geen sprake. Maar toch: Bloe Moen is zijn eerste solo-programma, verfrissend cabaret waarin de kritische blik en het vrolij ke absurdisme van Lorenzo elkaar moeiteloos afwisselen. Gastoptreden DUET SIGLETTE met WIJ STAAN GELUKKIG HIER. Sigurd van Lommei en drs. Nicolette ten Bosch zouden nu waarschijnlijk docent (m/v) Frans geweest zijn, als ze er niet tijdig ach ter waren gekomen, dat het zingen van een lied hen pas echt gelukkig maakt. Als Duet Siglette beperkten zij zich in eerste instantie tot het ver krachten van draken, thans achten zij de tijd rijp om iets dieper tot de kern door te dringen: is geluk te koop? Bestaat er iets lekkerders dan leed Snickers? Is het Eurovisie Songfesti val het hoogste doel? Moeten vrou wen hoger zingen dan mannen? Het olijke duo tracht op deze vragen een antwoord te vinden, waarbij zij het uiterste van hun vocale kwaliteiten vergen en zichzelf opjagen tot onge kende hoogtes en laagtes. Bij het samenstellen van het pro gramma mag Duet Siglette zich graag laten leiden door zowel smaak als smakeloosheid. „Wij staan geluk kig hier" is een gastronomisch lied jesprogramma vol muzikale lekkernijen om je vingers bij af te likken. Feest De Texelse KLAPBAND met Jan Sie- me Dros, Ben Haak, Alex Bijma, Nils Lely en Bart Heijnen zal proberen de Texelse editie van Het Amsterdams Kleinkunst Festival feestelijk af te sluiten. In bespottelijke uitmonsterin gen brengen zij bekende smartlappen en andere Nederlandstalige liedjes. Met de nodige muzikale en cabare tachtige grappen zetten zij regelmatig het publiek op het verkeerde been. Sinds Jacques Herb was er niemand meer zo leuk als De Klapband. Vrijdag- en zaterdagavond aanvang 20.30 uur, zondagmiddag aanvang 16.00 uur, entree per dag f12.50 (vriendenprijs f10.00), passe-partout f30.00 (vriendenprijs f22.50). VERVOLG VAN PAGINA 1 werd de derde nieuwe kotter die de scheepswerf uit Zaandam voor de Oudeschilders afleverde. De duurza me band tussen de twee bedrijven beperkt zich echter niet tot scheeps bouw alleen: de ontwerper van het schip, Marten Haak, kan zich intus sen schoonzoon noemen van Kees Boersen. Landbouw Reders Kees en Dirk Boersen, die van oorsprong uit de landbouw kwamen, zetten in 1959 samen met broer Jaap hun eerste schreden in de vis serij. Nadat ze in 1967 een eigen kotter aanschaften, volgden er nadien nog vijf. Inmiddels is zoon Kees tot de firma toegetreden. Tevens is hij de schipper van de nieuwste aanwinst, die deze week voor het eerst de net ten laat zakken. Terugverdienen Inmiddels heeft het bedrijf zich aan gesloten bij de onlangs opgerichte groep Texel, waarbij 85 procent van de vissers is aangesloten. Doel is o.a. het beheer van de visquota, die dit jaar met vijftien procent zijn ver hoogd. „Maar een nieuw schip kan alleen worden terugverdiend als iedereen zich aan de afspraken houdt", waar schuwde DETV-voorzitter Bas van der Beek. In zijn toespraak benadruk te hij het belang van een goede rela tie tussen de vissers en de overheid. Burgemeester Schipper overhandigde namens de gemeente een gedenk- schildje aan de Boersens. Schipper verwachte veel van het overleg tus sen de visserij en de gemeenten Texel, Wieringen en Den Helder. „De Noordhollandse visserij heeft met dertig procent van het landelijke quo tum heel wat in de melk te brokke len." Vertraging Voor de bouw van het vaartuig scha kelde Boersen eind 1991 scheeps werf Haak BV. in Zaandam in, die het schip eind vorig jaar zou opleveren. Begin 1992 verkochten de gebroe ders hun zes jaar oude schip aan de firma Ellen en Zn, die het als de TX 5 „Arie Senior" lieten registreren. Omdat de Boersens bijna een jaar zonder schip kwam te zitten, ver huurden ze het visquotum om zich De neefjes Koos en Erik Boersen bij het neer halen van de vlag van de reder en het hijsen van de scheepsvlag. van inkomsten te verzekeren. De be manning vond tussentijds werk bij collega-reders. Door verschillende oorzaken duurde de bouw van het schip echter langer dan voorzien. Ontwerper Marten Haak: „In overleg met Boersen is de grootte van het dek aangepast om meer werkruimte te krijgen en de veiligheid te vergro ten." Uitgangspunt voor de kotter is het zogenaamde „2000-type", dat in samenwerking met het Rijks Instituut voor Visserijonderzoek (RIVO) is ont worpen. Het binnenhalen van het vistuig vond de bouwer voor verbetering vatbaar. De brug werd daarom enkele meters achter de boomkor geplaatst, zodat de stuurman beter zicht heeft op het binnenhalen van de netten. Enkele gewichtige blokken beton voorin het vaartuig zorgen voor voldoende even wicht in het schip. Tijdens de proef vaart vrijdag bleken de stabiliteits berekeningen waarvan bij het ont werp was uitgegaan, bijna tot op de centimeter te kloppen. Ontwerp Het dek van het 40 meter lange en 8.50 meter brede schip is zodanig ontworpen dat het vistuig (lengte aan weerszijden 12 meter) vrij kan worden neergelaten op het schip, zonder hinderlijke obstakels. „Dat voorkomt ongelukken." Om diezelfde reden is het werkdek een halve me ter verhoogd tot 1.30 meter boven zeeniveau. Voor een efficiënte ver werking van de platvis is voorin het schip een vangst- en sorteer machine ondergebracht. Om roestvormmg te voorkomen is de installatie, net als veel andere machinerie, gemaakt van roestvrij staal. Dinsdag 19 januari Van 15.45 tot 16.15 uur wordt in de gymzaal van de Jozefschool in Den Burg de eerste repetitie van de kinderdansgroep gehou den. Nieuwe leden zijn welkom. De raadscommissie voor wel zijnsbeleid heeft om 19.30 uur een openbare vergadering in het raadhuis. Onder andere wordt gesproken over de toekomst van zwembad Molenkoog en het jaar verslag van de GGD. De Historische Vereniging heeft in dorpshuis d'Ouwe ULO een bi bliotheekavond, aanvang 19.30 uur. Alleen voor leden. In Cinema Texel draait om 20.30 uur „Howards End". Woensdag 20 januari In Cinema Texel draait om 15.00 uur „Peter Pan" en om 20.30 uur „Howards End". De raadscommissie voor ruimte lijk en huisvestingsbeleid heeft om 19.30 uur een openbare ver gadering in het raadhuis. Onder andere wordt gespro ken over aanwijzing van monumenten en over voorbereidingsbesluiten. In de Witte Burcht is een bijeen komst van het R.K. Vrouwengil de. Onder leiding van Wil Kikkert-Duinker wordt een quiz over Texel gehouden; 19.30 uur. De Plattelandsvrouwen van De Cocksdorp-Eierland hebben jaar vergadering in Het Eierlandsche Huis. Na de pauze J. Koolhof met dia-quiz over Texel. Donderdag 21 januari De Knipkring Texel houdt ten hui ze van Marie Wieten (War moesstraat 36, Den Burg) een instructie-avond, verzorgd door Elly Stroucken-de Jager. Aanvang 19.30 uur. De raadscommissie voor finan cieel, economisch en technisch beleid heeft om 19.30 uur een openbare vergadering in het raadhuis. Onder andere wordt gesproken over stimulering van Texelse producten. Vrijdag 22 januari In theater-restaurant Klif 12 is de eerste avond van het Amster dams kleinkunstfestival; 20.30 uur. Voor meer informatie zie het bericht elders op deze pagina. Di. 19 Wo. 20 Do. 21 Vr. 22 Za. 23 Zo. 24 Ma. 26 Di. 27 05.00 en 1 7.27 u. 06.1 5 en 18.50 u. 07.24 en 19.50 u. 08.30 en 20.25 u. 09.10 en 21.10 u. 09.17 en 21.46 u. 09.37 en 22.46 u. 10.20 en 23.16 u. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. De zon komt 24 ja nuari op om 8.31 uur en gaat onder om 17.11 uur 22 januari nieuwe maan, 23 januari springtij. De donkere expostieruimte van EcoMare. (Foto Salko de WW H Op 21 november 1992 gaf minister Maij- Weggen het startschot voor een aanzienlijke uitbreiding van EcoMare. Tijdens de open dag op 28 november konden Texelaars hierover hun vragen kwijt. In de komende edities van de Texelse Courant worden deze vragen beantwoord. Om zeker te zijn dat de brug werd uitgerust met de modernste communicatie- en navigatie- apparatuur bedong Boersen dat even tuele nieuwe technische ontwikkelin gen in het afgelopen jaar nog werden geïnstalleerd. Zo kan met behulp van een satellietontvanger de positie nauwkeurig worden bepaald. Nieuw is ook de koppeling van de compu ters, voor een efficiënte registratie van de positiegegevens. De nautische apparatuur is gèplaatst door Radio Holland. Stabiliteit Benedendeks bevinden zich de hut ten voor de zeskoppige bemanning en de koelcel waarin plaats is voor 60 ton vis. Voor de aandrijving van de schroef (doorsnede 3.30 meter, 138 toeren/ minuut) zorgt een zesci linder Stork Wartisla dieselmotor, die goed is voor het maximum vermogen van 2000 pk. Waarom is het binnen zo donker bij EcoMare In de expostitieruimte van EcoMare dringt nauwelijks daglicht door. De bezienswaardigheden worden alle maal apart verlicht met spotjes, en de loopruimte voorhet publiek is be- hoorslijk duister. In andere musea blijkt dat dit anders kan: daglicht voor de bezoekers en hier en daar verduistering en accentverlichting om de aandacht op speciale effecten te vestigen. Een dergelijke aanpak lijkt veel beter, mede gelet op het gebruik van energie. Verschillende bezoekers vragen zich dan ook af waarom Eco Mare het daglicht niet binnenlaat. Bouwkundig bekeken Het gebouw van EcoMare is ontwor pen in het begin van de jaren '70. De ontwerper heeft indertijd met op zet geen ramen of koepels in de ex positieruimte aangebracht. Dit vooral met het oog op maximale mogelijk heden voor het uitlichten van de ten toongestelde objecten met kunstlicht. Energie was toen nog sportgoedkoop. Praktisch bekeken Daglicht bevat ultra-violette straling. Dit UV-licht heeft op verschillende objecten in de collectie een schadelij ke invloed. Dit geldt met name voor opgezette dieren, maar ook kleuren foto's en schilderwerk worden op den duur door UV aangetast. Het weren van daglicht is dus op vele plekken een noodzaak in verband met het behoud van de collectie. Bij het zeeaquarium is de verduistering van de publieksruimte functioneel. De aquaria zijn verlicht, zodat de dieren goed zichtbaar zijn. De gangen zijn duister omdat er dan geen hinderlijke spiegelingen in het aquariumglas op treden. Een ander voordeel van duistere gangen is dat de dieren in de aquaria minder worden verstoord door het langslopende publiek. Ook in ruimten waar dia's en video's wor den vertoond is verduistering functio neel: vooral dia's komen beter tot hun recht tegen een duistere achter grond. Door ook de andere ruimten van de expositie vrij donker te hou den onstaat een eenvormige sfeer in de hele expositie. Energie overwegingen We zouden vele plekken in de exposi tie naar de moderne maatstaven hel der kunnen verlichten met extra kunstlicht. Dit doen we niet, vooral met het oog op de aanzienlijke ver hoging van het energiegebruik die daar voor nodig is. Wel proberen we de huidige verlichting zoveel mogelijk uit te voeren met spaarlampen. In het nieuwe gebouw is optimaal ge bruik gemaakt van binnenvallend daglicht, zodag we daar het gebruik van kunstlicht tot een minimum kun nen beperken. In het weekend van 27en 28 februa ri wordt in het fanfaregebouw van KTF een cursus percussie gehouden door de Texelse Muziek- en Dans school. De cursusleider is Jan Luc van Eendenburg. Hij is zeer ervaren op het gebied van Latijns- Amerikaanse ritmes en heeft de stu dierichting „Latin Percussion" ge volgd aan het Rotterdams Conservatorium. Hij studeerde bij Steve Boston, J.L. Hartong, Hans Cloo, Amanicio Bata, Fodé Uoula (Guinee Bissau), Paulo Prata (Brazi lië) en Justo Pelladito (Cuba). In 1987 en 1988 maakte hij studierei zen naar Cuba. Van Eendenburg heeft een uitgebrei de staat van dienst als het gaat om optredens in binnen- en buitenland en plaatopnames. Momenteel is hij als docent Latin Percussie verbonden aan het Conservatorium te Hilversum, het Muziekpakhuis in Amsterdam en de Wereld-Muziekschool in Utrecht en geeft hij workshops. Het doel van de workshop is de deel nemers kennis te laten maken met de diverse Latijns-Amerikaanse ritmes en de daarbij behorende instumenten, met name die uit Cuba en Brazilië. De workshop is bedoeld voor alle be langstellenden. De bijeenkomsten zullen bestaan uit vier blokken van elk twee uur (inclu sief een pauze van tien minuten), verdeeld over twee dagen. De eerste drie blokken zal telkens een nieuw ritme worden geïntroduceerd, terwijl het laatste blok wordt gebruikt om alles nog eens door te nemen en waar eventuele belangstellenden kun nen komen luisteren naar het re sultaat. Zaterdag 11.00-13.00 uur Son Montu no (Cuba); 14.00-16.00 uur Samba (Brazilië); zondag 12.00-14.00 uur Comparsa (Cuba); 15.00-17.00 uur herhaling (toehoorders welkom). Deelnemers met een eigen percussie instument wordt verzocht dit mee te nemen. Meedoen kost f 75,-, leerlin gen van de muziekschool krijgen 20% korting. Inschrijfformulieren zijn bij de admi nistratie van de Texelse Muziek- Dansschool of bij het bestuur van één van de fanfareverenigingen te verkrijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 2