Cjroen ThwartsJ~ex els in het hart
Liberaal kondigt motie
Waddenzeebeleid aan
N
„Commercieel belang NS
haaks op dat van Teso"
ALS TOERISTEN
NIETS VAN U HOREN,
HOORT U OOK NIETS VAN HEN
Weer noodreparatie
aan verzakte Redoute
Hoogerheide: reactie raad voorbarig
Qf
Iglo Pizza Crossa
vgasdÈSSSM
vBSEsm
ummer
bakker bv.
Boeiend debat tussen VVD-kamerlid en Nioz-bioloog
Commissie beoordeelt
waardevermindering
Nioz ziet geen kwaad
in gasboring Wadden
VERDER
IN DIT
Harry kwam Alie tegen
Sr Zingend de kerk in en uit
in Oudeschild
s* Raad vindt koffiereclame
te ver gaan
sw Generaal bezocht kazerne
9) Schots harpduo in Klif 12
s» Tekeningen van Kuperus
in raadhuiskelder
Inbraakpogingen
Commissie Welzijn
naar donderdag
Een briljant
idee!
Even naar hogere sferen
Zaterdag 20 februari
gaan wij op reis.
Advertenties voor
Texeltoerist Magazine
kunnen nog ingeleverd worden
tot 19 februari.
^UR
Graag tot ziens op
maandag 8 maart.
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10758
TEXELSE
DINSDAG 16 FEBRUARI 1993
COURANT
Voor advertenties, abonnementen, etc
Langeveld en de Rooy Bv, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon 02220-12741 Telefax 02220-14111.
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
02220-12741 Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kan
l tooruren bel uw bezorger.
Redaktie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplem 3, Den
I Burg, telefoon 02220-15639.
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f48,50 per half jaar; Los f\,35
De VVD fractie in de tweede kamer dient in april een motie in
j tegen de voorgenomen sluiting van een kwart deel van de Wad-
denzee voor de visserij. Deze aankondiging deed VVD-kamerlid
Mr. Jan te Veldhuis gisteravond op een druk bezochte foruma
vond in „Rebecca" in De Waal. Hij nam het op tegen Nioz-
bioloog dr. H. Lindeboom, die tot zijn verbazing geen bezwaar
had tegen gasboringen in de Waddenzee.
Tweede kamerlid Jan te Veldhuis.
IFoto Tessa do Graaff
Het liberale kamerlid met Wadden- en
Noordzeebeleid in zijn portefeuille,
was naar het eiland gekomen op uit
nodiging van zijn Texelse partijgeno
ten. De opzet om door twee
„tegenpolen" een boeiende discussie
uit te lokken slaagde volledig. Discus
sieleider Willem Bakker (Spyk) kan te
rugkijken op een verhelderend
forumavond.
„De manier waarop tegenwoordig
naar gas wordt geboord, is niet scha
delijk voor het milieu", verraste bio-
I loog Lindeboom zijn gehoor. Hij
I stelde als voorwaarde tien procent
I van de opbrengst te bestedem aan
de ontwikkeling van schelpdieren cul-
I tuur. „Dat is goed voor de werkgele-
I genheid." Te Veldhuis moest hem
teleurstellen. „Die twee miljard is in
Den Haag al vijftig keer uitgegeven."
j De Nioz-bioloog schroomde er in het
hol van de leeuw niet voor te pleiten
de visserij in kwart deel van de
Noordzee uit te bannen om het ef-
fekt hiervan te onderzoeken. „Door
de huidige visserijmethodes zijn voor
al de grotere vissoorten in de Noord
zee drastisch in aantal teruggelopen."
Lindeboom streeft naar een gebied
i van maximaal 100 bij 120 vierkante
kilometer, ten noordwesten van Vlie
land. Het nadelig effect voor de vis
sers is volgens hem minder groot
dan wordt verondersteld. „Door slui
ting van een kwart deel van de
j Noordzee voor de visserij neemt de
effectieve visvangst slechts met drie
tot zes procent af."
Sceptisch
Volgens Lindeboom, die zich baseer-
I de op gegevens van het Rijks Insti
tuut voor Visserij Onderzoek (Rivro),
wordt elke vierkante meter van de
zeebodem een paar keer per jaar om
geploegd door de vissers. Zijn uitla-
i tingen werden door het publiek, dat
j voor een groot deel uit vissers be-
Het verzoek van Schoorwal-bewoner
Niek de Graaf om een schadevergoe
ding wegens vermindering van woon
genot door de bouw van het
seniorencomplex Gasthuisstraat zal
door een onafhankelijke schadebeoor-
delingscommissie worden behandeld.
De gemeenteraad ging gisteren met
dit voorstel van b en w akkoord.
Raadslid Cor Kuip plaatste kantteke
ningen bij deze gang van zaken, die
Hij „gevaarlijk en omslachtig" noem
de. Gevaarlijk omdat de hele buurt
zijn voorbeeld kan volgen en om
slachtig omdat de burgerrechter een
deter alternatief lijkt. Gevallen van
planschade lopen echter niet via de
rechter. Kuip stelde voor de schade-
beoordelingscommissie voortaan
woraf een inschatting te laten ma
ken van de omvang van eventuele
schadeclaims als van een bestem
mingsplan wordt afgeweken.
stond, sceptisch ontvangen. Jan (van
Toon) van der Vis reageerde furieus.
„Door het wekkeren' van de zeebo
dem neemt het bodemleven juist toe.
En dat is gunstig voor de visstand."
Tijdens een heftige discussie bleken
de meningen over de effekten van
visserij op het zeeleven verdeeld.
Kamerlid Te Veldhuis suste de ge
moederen met de belofte dat sluiting
van het Noordzeedeel nog ver weg
is. Hij stelde een aantal voorwaarden.
„Sluiting kan alleen in EG-verband.
De grenzen van het zeegebied staan
nog niet vast en bovendien heeft het
kabinet nog geen voorstel ingediend.
Laat ze zich eerst maar eens verdie
pen in de feiten." De VVD'er zegde
toe zodra het voorstel er ligt met de
achterban in discussie te gaan.
Schelpdieren
De Zeeuwse politicus had zich meer
verdiept in de vangstbeperkingen
voor schelpdiervissers in de Wadden
zee „Sluiting van vijftien procent van
dit gebied is ruim voldoende." Voor
de in te dienen motie tegen het kabi
netsvoornemen rekende hij op de
steun van het CDA. „Maar in de poli
tiek weet je het maar nooit." Ter
loops doceerde hij vragensteller Klaas
Barendregt over de politieke besluit
vorming. „Inzake de Waddenzee was
het handjeklap tussen de ministers
Bukman en Alders. Over de Noordzee
komt Maij-Weggen daar nog bij."
Vangstbeperking
Naleving van de vangstbeperkende
maatregelen van de EG vormde een
heet hangijzer. De tweede kamer
besloot onlangs dat vissers tot 1 ja
nuari 1994 de tijd te gunnen dit zelf
te regelen. Voorwaarde is dat 75 pro
cent van de vissers dan is aangeslo
ten bij groepen, die zichzelf
controleren. Te Veldhuis erkende dat
samenwerking een zware opgave is
voor de vloot. „Als je concurrentie
gewend bent, is het een hele cultuu
romslag. Maar als het niet lukt, moe
ten jullie zelf de verantwoordelijkheid
nemen en saneringsdwang van de
overheid accepteren." DETV-
voorzitter Bas van der Beek reageer
de geïrriteerd. „Verplichte sanering is
toch niet het standpunt van de
VVD." De politicus wees erop dat
het voorstel werd gesteund door het
-rJ-
Met koud asfalt wordt de scheur provisorisch hersteld. iFoto Tessa de Graaff)
Een enorme scheur en een hellend vlak in het beton. Provisorisch wordt deze
gevaarlijke situatie in de verzakte Redoute gerepareerd door medewerkers van
de gemeente.
Het is niet de eerste noodreparatie die wordt uitgevoerd aan de gereconstru
eerde weg. Een woordvoerder: „Zolang het nog zakt gaan we geen nieuwe
betonlaag storten. Hoelang het duurt voor we daar aan toe zijn is moeilijk in
te schatten. We hopen op mei of juni, maar het kan ook wel najaar worden."
Als de weg nog meer gaat hellen en scheuren zal een deel van het beton
worden vervangen door een tijdelijke klinkerbestrating. „We controleren de Re
doute regelmatig en zodra er gevaarlijke situaties voor het verkeer ontstaan
nemen we maatregelen."
Wetenschapper Han Lindeboom ....geen tegen
stander van de visserij.... (Foto Tessa de Graaff)
Produktschap voor Vis en Visproduk-
ten.
Van der Beek en zijn achterban von
den het oneerlijk dat de visserij in
ons land zich bij de naleving van de
voorschriften veel minder kunnen
permitteren dan in het buitenland.
„Beperkingen worden sneller geac
cepteerd als ook in het buitenland
streng wordt gecontroleerd." Reder
Biem Vlaming wees in dit verband op
de vlucht naar Belgische visafslagen.
Het kamerlid zegde toe aan te drin
gen op betere naleving van de regels
in buurlanden.
„ledereen kijkt lelijk in onze richting, maar niemand vraagt waar
om we het eigenlijk niet doen." Tesodirecteur Theo Hoogerheide
noemt de heftige reactie van de gemeenteraad op de afwijzing
van deelname aan het Waddenbiljet voorbarig. „Ik had op z'n
minst verwacht dat de raadleden zorgvuldiger zouden zijn vóór
ze met een oordeel kwamen."
In een brief aan het college van
b en w legt de Tesodirecteur omstan
dig uit waarom de onderneming niet
meedoet aan het NS Waddenbiljet.
Hoogerheide: „De NS heeft veel ver
schillende kortingstarieven. Daarmee
probeert dit bedrijf zoveel mogelijk
reizigers te krijgen. Uitbreiding van
het volume dus. De gedachte erach
ter is dat de verleende kortingen wor
den gecompenseerd door de extra
hoeveelheid reizigers. Dat gaat echter
voor Teso met op."
De directeur vindt dat de NS zakelij
ke argumenten aanvult met ideële,
zoals het terugdringen van de auto
mobiliteit. „Maar het is niet rea
listisch om aan te nemen dat een
Waddenbiljet de hoeveelheid auto's
zal terugdringen of beperken. Voor
reizigers speelt ook het ongemak en
de kosten van verder transport buiten
alleen de reis naar het eiland een
rol."
Toch in de rij
Omdat een deel van het Waddenbiljet
bij de boot zou moeten worden om
gewisseld voor een kaartje, moet een
reiziger alsnog in de rij staan. „Het
extra comfort van maar één keer een
kaartje kopen waarmee wordt ge
schermd is dus maar beperkt", aldus
Hoogerheide.
Het Waddenbiljet is gebaseerd op
een kortingstarief. Maar ook als Teso
niet akkoord zou zijn gegaan met een
gereduceerd tarief, wilde de NS het
biljet wel invoeren. „De geregelde
Texelbezoeker is dan echter onvoor
delig uit. Die kan beter een
15-rittenkaart kopen en de normale
treinprijs betalen, tenzij de afstand
die per trein moet worden afgelegd
erg groot is."
Inkomstendaling
Het is niet bekend hoeveel personen
de trein pakken om naar Texel te rei
zen. Uit verkoopstatistieken en en
quêteresultaten uit het verleden kan
worden afgeleid dat dit jaarlijks zo'n
300.000 personen zijn. Als Teso kor
ting verleend aan gebruikers van het
Waddenbiljet zou dat een inkomsten
derving voor de bootonderneming be
tekenen van f600.000,-. Om dit op
te vangen zouden alle personentarie-
ven zo'n zes procent moeten stijgen.
„Onaanvaardbaar", vindt Hoogerhei
de. „Het deel van hun klanten dat
gebruik maakt van het Waddenbiljet
is voor de NS maar klein, maar de
treinreizigers vormen voor Teso een
groot deel van de markt."
Dagtoerisme
De Schulpengat mag 1320 passa
giers vervoeren, de Molengat 1200.
Op sommige zomerse dagen worden
deze getallen bijna gehaald. Andere
bootdiensten kennen reeds wachttij
den voor personen. Teso heeft dit
probleem voorgelegd aan het college.
Hoogerheide: ,,B en w gaven toen
aan geen voorstander te zijn van
meer dagtoerisme. Maar misschien is
het college ondertussen van mening
veranderd. Zo ja, dan horen wij dat
graag...."
Uitwaaien
De busonderneming NZH heeft te
kennen gegeven wel wat te zien in
het Waddenbiljet, om het „vervoers
volume" uit te breiden. Hoogerheide
is van mening dat dat kan door ook
bij tussenboten busverbinding met de
haven te onderhouden. „Daarmee
zou de kwaliteit van het openbaar
vervoer gediend zijn."
Teso heeft in samenwerking met de
NS al de dagtocht „Uitwaaien op
Texel". Hierin is een gereduceerd
boottarief verwerkt en een toegangs
bewijs voor EcoMare. Ongeveer 6000
mensen maken daar per jaar gebruik
van.
Hoogerheide: „Zaken zijn altijd ge
compliceerder dan je denkt. We heb
ben heus niet zomaar nee gezegd
tegen dat Waddenbiljet."
Bij vijf woningen aan de Duinreep, De
Zes, Kogerstraat en het Pater Witte-
plein is in de nacht van vrijdag op
zaterdag geprobeerd in te breken. De
dader trachtte de achterdeur te for
ceren, maar wist slechts bij één wo
ning echt binnen te dringen. Niet
bekend is of ook iets is weggeno
men. ledereen die iets verdachts
heeft gezien in de genoemde straten
wordt verzocht de politie te bellen,
telefoon 12222.
Wegens ziekte van wethouder Krijnen
is de raadscommissievergadering voor
welzijnsbeleid voor vanavond afge
last. De agendapunten worden don
derdag behandeld in de vergadering
van de commissie voor financieel,
economisch en technisch beleid om
19.30 uur in het raadhuis.
I.M. ADVERTENTIE
I.M. ADVERTENTIE
Drukkerij
Langeveld en de Rooy
Parkstraat 10 Den Burg
telefoon 02220 - 12741
fax 02220 - 14111
Groeneplaats
I.M ADVERTENTIE
2 stuks a 300 gram van ƒ8,78 voor
T E ƒ0 max. 4 stuks per klant
I O op op
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pag 6