\,Ons zeeklimaat maakt
Voorspellingen moeilijk
Texelaars Hun
"Hadheidsbestrijding op Texel:
Maatwerk: verlengstuk
van het arbeidsbureau
GeknipX)*
Geen NK voor
turners GVT
Hulp bij invulling vacatures
1 KXiiLbr, y C0URANT
rdlopen en fietsen
„run bike run"
Aanrijding met
container
s houdt schade
tot 3-1
lijk wel naar wens, al bleven soms
toch nog wat puntjes liggen. Met
45.15 punten sloot Pieter de wed
strijd. Samen met de 45.20 punten
uit Amsterdam had hij hiermee een
totaal van 90.35, 3.5 punten tekort
voor de achtste plaats.
In de categorie 4C was het de beurt
aan Arjan Zwaneveld (achtste in de
eerste wedstrijd) en Wilco Drijver
(tiende).
Ook hier was het turnbeeld hetzelfde
als in de voorgaande wedstrijd: zeer
sterke concurrentie uit Noord- en
Zuid Holland. Arjan en Wilco turnden
voor wat zij waard waren en lieten
het beste zien wat zij op dit moment
beheersten. Uiteindelijk eindigde Wil
co op de achtste plaats met 44.95.
Met zijn totaal van 44.60 uit Amster
dam kwam hij op 89.55 en een ne
gende plaats na twee wedstrijden.
Arjan was in Stede Broec elfde met
44.35 en met zijn totaal uit Amster
dam (44 85) eindigde hij op de tien
de plaats met 89.20 punten.
De enige turners van G.V.T. die nu
nog kans maken op de finale wed
strijd zijn Nico Stoter (nivo 1B) en
Mark Jan Mulder (nivo 2C). Zij moe
ten nog aan de eerste van de drie
plaatsingswedstrijden beginnen. Deze
wedstrijd is op 24 april in ^indhoven.
In het blad Management Team (het
grootste businessmagazine) van 8 fe
bruari staat onder de kop „Meer
Schot in single malts" een artikel
over de Schotse whisky in het alge
meen en de verzameling van Texelaar
Willem Ham in het bijzonder.
geschikt ciLcZijK'i ilu^
meeste single malt wijf
lenen zich ook als digestif
Als begeleider van de maal
tijd zijn in principe alleen
single malt whiskies geschikt.
Maar daarvoor moet u wel
connoisseur zijn en, Ixtlang-
rijker nog, een restaurant
met een ruime sortering aan
single malt whiskies zien te
vinden. In Nederland vindt
u zo 'n ambiance alleen op
Texel. De single mall whiskies j
doen bet vooral goed bij
jhhcholels en als begeleider
SOAG 9 MAART 1993 TDVT7I CT? ^7
'reng was de bijna afgelopen winter 1992-1993 bepaald
et. Schaatsen kon alleen een kleine week rond de jaarwisse-
ig en eind februari/begin maart vroor het zachtjes. Dit wil
:hter niet zeggen dat de Texelse gladheidsbestrijding een
interslaap heeft kunnen houden. Want als de temperatuur
i het eiland rond de drie graden (boven nul) ligt, gaat 's
orgens om vier uur een gemeentelijke gladheidwachter op
id. Hij bepaalt of de zoutstrooiers op pad moeten. Een ver
ia! over vroeg opstaan, kou en uitglijden.
vember nog niet zoveel loos, terwijl
het soms in april nog glad kan zijn.
Dan blijven de wachters een langere
periode in touw.
Iedere wachter heeft om de beurt
twee dagen dienst, ingaande 12.00
uur. Hans Witte: „Als het om vier uur
niet glad is, moet je om vijf uur en
om zes uur weer gaan kijken, want
ondertussen kan het alsnog riskant
worden. Dat hou je niet vol naast je
gewone werk als je dat langer dan
twee dagen zou moeten doen."
iathlonafdeling van de Wielerve-
ing Texel houdt zaterdag 27
t een „run bike run". Deze tak
iport neemt in geheel Nederland
pulariteit toe. Triatleten beoefe-
leze sport om zich voor te be-
n op het triathlonseizoen.
n bike run op Texel is alleen
Texelaars. De verwachting is dat
in vijfentwintigtal deelnemers
Ie start zal verschijnen. Zowel
als niet-leden van de triathlon-
ing kunnen zich opgeven voor
tenement. De start is om 14.00
»j de wielerbaan in Den Burg. De
lemers beginnen met 5 km hard-
i gevolgd door 4 ronden van 9
rielrennen, waarna nogmaals de
choenen worden aangetrokken
het afsluitende gedeelte, 5 km
open. Het parcours is uitgezet
de voetbalvelden in Den Burg
de Hoge Berg. Het parcours
|een aantal hoogteverschillen
'oor het als lastig gekwalifi-
kan worden. Het wisselen van
iderdelen vindt plaats op het
lerterrein aan de Emmalaan in
urg. Er wordt gestart in drie
drieën, te weten: dames, heren
teranen. Bij de heren zijn favo-
ien Brouwer, Loek van Vliet en
i|m. Bij de dames is natuurlijk
van Lubek de grootste kans-
ter voor de eindoverwinning,
zullen ook de ogen gericht zijn
itascha van der Vis uit Ooste-
Een triatlete van wie in de toe-
t veel wordt verwacht.
I9stellenden kunnen zich tot 25
opgeven bij Simon Appel
0) of Gert Pansier (13668). Er
esn kosten aan verbonden voor
'elnemers.
Paul Witte en Jelte van der Kooi
kwam DWOW zelfs een paar keer in
moeilijkheden, maar Witte had geen
geluk met schoten en Van der Kooi
werd diverse keren hardhandig af
gestopt.
Na een klein half uur kon DWOW-
spits ongehinderd op keeper Van
Leersum afstormen toen de Boys-
achterhoede wegens vermeend bui
tenspel bleef staan. De spits maakte
geen fout en bracht de thuisploeg
aan de leiding. Direct daarop volgde
nog een enorme kans voor DWOw,
die echter door Van Leersum prima
werd gepareerd.
Bert Witte lanceerde Paul Witte, die
van rechts onder de keeper scoorde.
De grensrechter had echter bui
tenspel geconstateerd, zodat de tref
fer werd geannuleerd. Enkele minuten
later vergrootte DWOW de voor
sprong via een hard schot vanaf de
16-meter lijn en ging de rust in met
2-0.
Na rust dacht DWOW de wedstrijd
gemakkelijk te kunnen uitspelen. De
Boys zocht echter de aanval en met
twee nieuwe mensen voorin (Martijn
Beerling en John van Heerwaarden)
kwamen de kansen. Beerling schoot
over, John van Heerwaarden) bracht
Bert Witte in stelling, die ook over
schoot, Alfred Bakker kopte rakelings
naast uit een corner en Jelte van der
Kooi mocht een strafschop nemen na
een onschuldige overtreding op Al
fred Bakker. Van der Kooi bracht hier
mee 2-1 op het scorebord en vijf
minuten later had de scheidsrechter
opnieuw naar de elfmeterstip moeten
wijzen toen Van der Kooi tussen
twee tegenstanders werd gesandwi-
ched. Deze overtreding wuifde hij
echter weg. Een kwartier voor tijd
werd de strijd beslist. DWOW nam
op links een vrije trap, die scherp in
draaide bij de eerste paal. De inko
mende spits stapte verrassend over
de bal, waarna Bert Witte de bal via
zijn knie in eigen doel zag belanden:
3-1. De Boys kon hierna echter geen
vuist meer maken en moest de pun
ten in Wieringerwerf achterlaten.
Een 43-jarige man uit Voorburg is
met zijn wagen op de Vuurtorenweg
tegen een container gereden. Deze
stond op een aanhanger achter een
tractor van een 30-jarige Cocksdor-
per. Omdat de achterzijde van de
aanhanger niet was verlicht had hij
achter de stilstaande combinatie een
auto met de knipperlichten aan ge
zet. De Voorburger had dat wel ge
zien, maar de container die uitstak,
niet. Zijn auto liep krassen op.
De jeugdige turners van G.V.T. had
den zaterdag hun tweede voor
wedstrijd in Stede Broec. Zij liepen
tegen dermate sterke tegenstanders
op dat zij zich niet klasseerden voor
plaatsingswedstrijden voor het Ne
derlands kampioenschap.
In nivo 5C had Pieter Daalder on
danks goed turnen tijdens zijn eerste
wedstrijd in Amsterdam enkele we
ken terug slechts de twaalfde plaats
behaald. Nu stond hij voor de bijna
onmogelijke opgave om drie volle
punten in te lopen op nr. 8 (er mo
gen acht jongens door na optelling
van de twee resultaten uit de twee
wedstrijden).
Ook in Stede Broec ging alles eigen-
Berucht
De bijzondere aandacht van de wach
ters gaat uit naar bepaalde plaatsen.
Beruchte plekken zijn de Keesomlaan
voor garage Kaczor, de Pontweg ter
hoogte van de Eijercoogh en het Vos-
sehol. Witte: „Je ziet het gauw ge
noeg aan de weg. De glans is anders
dan wanneer er water op ligt. Als het
daar mis is, kun je er de donder op
zeggen dat het overal glad is."
Als een wachter gladheid consta
teert, belt hij vanaf het kantoor van
gemeentewerken de dienstdoende
man van Rijkswaterstaat. Die instan
tie verzorgt het strooien van hun ter
rein, zoals de haven en de
strandslagen. Vervolgens worden de
gemeentelijke rijders gewaarschuwd.
Waterschap
Gladheid wordt op Texel bestreden
door vijftien rijders. Twee ervan zijn
onlangs van het Waterschap overge
gaan naar de gemeente. „Ik kan nu
nog niet zeggen of dat verschil uit
maakt, want het is nog maar pas ge
beurd", aldus Theo Witte, één van de
ex-Waterschappers. „De organisatie
is anders, het lichaam is groter. Wij
zaten in een klein ploegje. Maar qua
werk maakt het niet veel verschil. Al
leen hebben we meer wegen te
strooien." Het Waterschap beperkte
zich tot het strooien van de polder
wegen. „Niet erg efficiënt", beaamt
Witte. „We lieten de gemeentelijke
wegen links liggen. Nu zit alles in
één pakket en pakken we iedere plek
mee waar we langs komen."
Vrachtwagens
De rijders zijn verdeeld in drie ploe-
Sneeuw hebben we dit jaar niet in deze hoeveelheden gehad, maar mocht het gebeuren, dan is de gemeente paraat
gen. Voor de gladheidsbestrijding
komt één ploeg in actie met drie
vrachtwagens. Twee daarvan zijn van
de gemeente, één wordt ingehuurd
van firma Tatenhove. Elke auto wordt
geladen met een kuub of drie zout
en werkt een route van zo'n vijftig ki
lometer af.
Zand en zout
Als eerste worden de doorgaande
wegen naar alle dorpen en de bus
routes gestrooid. Hans Witte: „Je
kunt natuurlijk met drie vrachtwa
gens het hele eiland niet zomaar
even doen. Daar gaat tijd in zitten.
Zo'n auto kan ook niet harder dan
veertig vijftig kilometer per uur. We
doen ons best, maar iedere automo
bilist heeft natuurlijk ook een eigen
verantwoordelijkheid." De mannen
weten zich niet te herinneren of ooit
wel eens één van de vrachtwagens
aan de glij is gegaan. Theo Witte:
„Je houdt er rekening mee en je
weet waar de rotplekken zijn. Wie op
een vrachtwagen rijdt weet wel hoe
hij met gladheid moet omgaan. Maar
het is wel spannend werk. Koud?
Nee, dat valt wel mee. Zodra het
zout geladen is zit je lekker in de
warme cabine, radiootje aan...."
Gestrooid wordt met gewoon zout,
tenzij het harder vriest dan tien gra
den. Buitendienst-chef Piet Bolier:
„Dan helpt zout niet meer en stap
pen we over op zand. Dat komt ech
ter zeer zelden voor. Soms vriest het
even zo hard, maar dan weten we
dat de temperatuur in de loop van de
dag oploopt en heeft zout strooien
dus wél zin." De hoeveelheid die
wordt gestrooid hangt af van de ma
te van gladheid. Afgelopen weken
was tien gram per vierkante meter
voldoende.
Er wordt zo zuinig mogelijk gestrooid,
met het oog op het milieu. In het
verleden was dat anders. Daarnaast
wordt de strooibreedte aangepast,
zodat zo min mogelijk zout in de ber
men terecht komt.
Onderhoud
Wegen met bomen erlangs of met ta
melijk glad asfalt lopen het eerste
kans glad te worden bij vorst. Bolier:
„Op de Hoornderweg, vlakbij de
Oude Kamp zit zo'n plek. En de pas
gerealiseerde linksafvakken op de
Pontweg bleken bijzonder glad. Zulke
plaatsen krijgen extra aandacht tij
dens het normale onderhoud van de
wegen. Soms wordt een nieuwe as-
faltlaag opgebracht, maar vaak is een
laagje split al voldoende."
Sneeuw is iets anders dan gladheid
door ijsvorming. „Gezelliger", vindt
Theo Witte „Vooral als je een
sneeuwstorm treft. Dan moet je op
je gevoel rijden, want markeringen zie
je niet. Hartstikke spannend." Bij
sneeuwval wordt vóór op de vracht
wagens een schuiver gemonteerd. Bij
zeer hevige sneeuwval worden te
vens shovels met chauffeurs in
gehuurd.
Zeeklimaat
Qua weerbeeld lijkt Texel voor een
leek misschien niet zo'n probleem,
want zo vaak vriest het hier niet. De
werkelijkheid is anders. Bolier: „Het is
op Texel juist moeilijker. Je hebt hier
altijd wind. Bovendien hoopt sneeuw
zich op tussen tuinwallen. Dat is bij
zonder verraderlijk." Het zeeklimaat
maakt gladheidsvoorspellingen moei
zaam. „We lopen nooit gelijk op met
de overkant. Het weerbericht heeft
het voor Texel lang niet altijd goed.
Soms is het hier glad bij vier graden
boven nul."
T.d.G.
de tijdrovende voorbereiding van sol
licitatieprocedures door Maatwerk
uit handen worden genomen.
„Maatwerk is niet actief op punten
waarop de markt al bediend wordt.
Wij richten ons op het midden- en
kleinbedrijf, dat is nog een braaklig
gend terrein", aldus P.C. Carelse van
Maatwerk. Het is zijn antwoord op
de vraag in hoeverre de in Zuthpen,
Breda, Zwolle en Hoorn gevestigde
organisatie een concurrent is voor
bestaande (commerciële) uitzend- en
organisatie-adviesbureaus.
Maatwerk is een werving- en selec
tiebureau, dat werkt zonder
winstoogmerk en uitsluitend voor op
drachtgevers uit de regio actief is.
Als de vacature daar om vraagt,
wordt wel landelijk naar een geschik
te kandidaat gezocht. Het gaat Maat
werk niet alleen om de snelheid
waarmee een vacature wordt inge
vuld, maar ook om de juiste persoon
op de juiste plaats. Basis van de se
lectie is het in kaart brengen van de
bedrijfssituatie door een persoonlijk
bezoek aan het betreffende bedrijf.
Lastig
Op Texel functioneert het gewestelijk
arbeidsbureau in Den Burg al jaren
uitstekend: de „score" inzake het
vervullen van vacatures is relatief
hoog. Toch kan Maatwerk volgens
arbeidsbureau-directeur Theo Zijm
ook op het eiland een steentje bijdra
gen. Zijm: „Hier hebben we best wel
te maken met banen waarvoor het
lastig is om de juiste persoon te vin
den, bijvoorbeeld als een specialist
nodig is. Maatwerk heeft de kennis
en ervaring om de sollicitatieprocedu
re van A tot Z te begeleiden. Van het
opstellen van een advertentie tot het
afnemen van een psychologisch on
derzoek. Je ziet dat hun diensten
verder strekken dan die van een ar
beidsbureau."
Een complete wervings- en selectie
procedure kost ƒ4.200,-, exclusief de
advertentiekosten. Mocht ondanks al
le inspanningen geen goede kandi
daat worden gevonden, dan wordt
ƒ550,- in rekening gebracht („no cu
re, less pay").
Organisatie-advies
Desgewenst geeft Maatwerk ook ad
vies over organisatie-structuur en
functieomschrijvingen. Zijm: „Iets
wat op Texel zeer van toepassing is.
Veel bedrijven hebben een sterke
groei doorgemaakt, maar de organi
satie is daarbij achtergebleven." Ca
relse vult aan: „Menig ondernemer is
alleen begonnen, maar moet nu lei
ding geven aan twintig of dertig me
dewerkers. Als de betreffende
directeur moeilijk kan delegeren,
dreigt het bedrijf te stagneren. Wat
wij van Maatwerk doen, is de organi
satie en taken op papier zetten. Dan
blijkt vaak dat er een herverdeling
van taken nodig is."
Samen met zijn vrouwelijke collega
M.A. Kors zal Carelse binnenkort
Texelse bedrijven benaderen. Informa
tie ter kennismaking is inmiddels ver
zonden. „Wij staan te popelen om de
eerste vacature op Texel te vervul
len."
se Boys heeft zondag niet voor
verrassing kunnen zorgen bij
oper DWOW. De thuiswedstrijd
e herfst ging voor de Boys met
/erloren, deze keer bleef de
de beperkt tot 3-1.
se Boys begon zonder Ronald
de Wetering (vakantie) en met
ijn Beerling (lichte blessure) op
ank. Joost van Heerwaarden ver-
Van de Wetering op de linkshalf-
s De eerste 25 minuten wist de
de gevaarlijke aanvallen van
)W onschadelijk te maken. Via
De stichting Maatwerk, een nog jon
ge organisatie die in het verlengde
van arbeidsbureaus opereert, wil nu
ook op Texel zijn diensten aanbie
den. Centraal staat de professionele
hulp bij het aantrekken van nieuw
personeel. Vooral als het erg moeilijk
blijkt om een geschikte (specialisti
sche) medewerker te vinden, kan
Maatwerk uitkomst bieden. Ook kan
Maatwerk-medewerkers M. Kors (links) en P. Carelse. hier poserend voor het Texelse arbeidsbu
reau, popelen om ..lastige" vacatures bij de bedrijven op het eiland te vervullen.
(Foto Frans Hopman
en Theo (r.) Witte bij de zoutopslag
jn acht gladheidswachters op
I. Hans Witte is één van hen.
lankelijk van de temperatuur en
weersverwachting gaan we er op
cdagen om vier uur uit. Mocht
glad zijn, dan kunnen we vóór
vertrek van de eerste boot in
- geval de busroute nog strooi-
Op zondag mogen de wachters
later op pad, omdat de eerste
wat later vertrekt. „Ik ben niet
ochtendmens, maar je weet dat
ïrbij hoort. Als je er eenmaal uit
bent is het niet zo erg."
De grens van drie graden zegt niet
alles. „We hebben wel meegemaakt
dat het vroor, maar absoluut niet
glad was. Een paar dagen later is het
voor je gevoel en volgens de thermo
meter veel warmer, maar dan is in
eens wel alles glad. Je kunt er geen
peil op trekken", aldus Witte.
Periode
De wachters zijn actief van 1 novem
ber tot 31 maart. Meestal is in no-