„Een guitig baasje, al is hij een beetje grof" R BEZORGER m/v Oudeschilder jeugd ii ban van „Ferrie Teel L Wervelende uitvoering van de Muziek- en Dansschool IHTexels Agendas ecensie Tekst struikelblok Cocksdorper komedianten TEXELSE^? couRANT Waggeltje, een bijzondere eend Wij zoeken een I* Opbrengst bazar I Eerste expo Galerie: internationale allure DINSDAG 6 APRIL schuur. Haar spel was kordaat en vlot. Zonder overbodige franje, maar wel opvallende geschminkt zette ze een broodnuchtere boerin op de plan ken. Bijna voortdurend aan haar zijde worstelde Rina Monen zich door de soms eindeloze volzinnen waarmee de schrijver haar debutantenrol had volgeschreven. Dat ze als de brutale dochter Linda niet helemaal tot haar Dat voor een succesvol toneelstuk veel komt kijken, ondervond het Cocksdorper publiek zaterdagavond in het Eierlandsche Huis. In de ko medie Boerenkool met worst" dwong het glansrijke spel van met name Gerhard Smeenk, Rob Bode graven en Leo Saai weliswaar respect af, de tekstvastheid van de Durpers liet hier en daar te wensen over. Hun aarzelingen gingen ten koste van de aandacht van het pu bliek, dat tot ver na elven aan de stoel zat gekluisterd. Ter compensa tie verliep de verloting ongekend snel, waarbij één echtpaar zelfs bei de prijzen in de wacht sleepte. Plaats van handeling in Boerenkool met worst" is de boerderij van Jan- nie Landstra, die met haar dochter en geholpen door knecht Hannes een zieltogend bestaan leidt. Weinig steun heeft ze van haar oude moeder en de armoedzaaier Berend, die be halve op de boerin en haar dochter een oogje heeft op de provisiekast. Tot overmaat van ramp maakt de landheer zijn opwachting. De jonkeer die door zijn uitbundige levensstijl aan lager wal is geraakt eist de ach terstallige pacht op. Genoeg ingre diënten voor een lachwekkende, soms ontroerende komedie, met hier en daar een ondeugend zijsprongetje. Kennelijk is schrijver M. de Bildt be gaan met het lot van de boe- Berend de Boer (Gerhard Smeenk) en oma (Els die Boerenkool met worst". renstand; de schrijnende situatie van de landbouwer vloeide regelmatig uit zijn pen. Broodnuchter Voor de rol van boerin Jannie Landstra had regisseur Björn Ezerman zijn keus laten vallen op Ankie Hooy- Ooijevaarruziën om een bal gehakt in de kome- {Foto Tessa de Graaft) recht kwam, had veel te maken met haar onbeweglijke houding. Hoe an ders verging het Leo Saai, die door zijn natuurlijke spel de lachers op zijn hand kreeg. Met de handen stijf in de zakken maakte hij de onbeholpen boerenknecht Hannes tot een onver getelijk type. De meeste aandacht ging uit naar Gerhard Smeenk die als de pluizige Berend de Boer kwistig rond strooide met grappen grollen. Hij wist de heu- merige oma (Els Ooijevaar) te ont dooien en maakte haar medeplichtig aan zijn kruimeldiefstallen. Met zijn doldwaze uitmonsteringen en de clowneske uitstraling kreeg Smeenk de lachers op zijn hand Frank en vrij bewoog hij zich over de bühne, waarbij zijn acteerkwaliteit, tekstvast heid en tempo respect afdwong. Voor zijn rol moesten de lange ma nen aan zijn kin er tenslotte aan ge loven. Toneelrivaal Rob Bodegraven (jonkheer Pierre) typeerde hem als „een guitig baasje, al is hij een beetje grof." Als bon vivant had hij zich de bijpassende tongval, houding en ge baren van de adelstand aangemeten. Jammer was dat juist dit „beschaaf de" type veel hulp nodig had van souffleur Gerard Monen. De fluiste rende steun en toeverlaat kreeg uit dank zelfs een gehaktbal voorgescho teld. Jongensachtig Dochter Esther Bodegraven, die zich als de stadse Conny aan zijn zijde schaarde, verruilde de „opgeblazen windbuil" voor de boerenknecht. Last but not least invaller Ernst Jan de- Graaf, die als nep-brigadier de hand had weten te leggen op een uniform van de plaatselijke hermandad. Niet alleen de jonkheer voelde zich over donderd toen De Graaf met veel stemverheffing de autoriteit uithing, zelfs de zaal dacht even dat hij het meende. Als de jongensachtige buur jongen Ben liet hij zich vervolgens van een andere acteerzijde zien. Moet ik nu links- of rechtsom draaien lijkt deze jeugdige actrice zich af te vragen tijdens de uit voering ..Waggeltje" van de Muziek- en dansschool. (Foto Ben Koning) De generale repetitie oogt georgani seerd chaotisch. Maar de ordening is er wel degelijk. Vele enthousiaste medewerkers begeleiden zo'n twee honderd leerlingen van de Texelse muziek- en dansschool in de Burge meester De Koninghal. Zaterdag avond en zondagmiddag was dat de plek waar het allemaal gebeurde: performance paradise. Dans. muziek, gezongen, gespeeld. Waggeltje als leidraad in een anderhalf uur duren de show. die het massaal opgeko men publiek boeide van de eerste tot de laatste minuut. het verhaal van de eend Waggeltje is bij velen bekend. Herman van Veens I.M. ADVERTENTIE Wij zoeken iemand die voor ons de Texelse Courant wil bezorgen op de route: Kogerweg, Pontweg, Caüfor- niëweg, Ruyslaan, Randweg, Peli- kaanweg, Pijpersdijk, Oude dijkje, Maaikeduinweg, Ruigendijk. Hier wonen ongeveer 85 abonnees. LET OP: deze wijk kan eventueel in tweeën worden gesplitst. Het bezorgen is het eenvoudigst voor iemand die in deze omgeving woont. De kranten kunnen dinsdag en vrij dag even na 15.00 uur in onze druk kerij aan de Warmoesstraat worden afgehaald. Geïnteresseerden kunnen voor na dere inlichtingen terecht bij de receptie van de drukkerij. Parkstraat 10, R, Den Burg, telefoon 12741. „Alfred Jodocus Kwak" is erop geba seerd. De eend, die jarenlang erg spaarzaam is geweest, geeft gehoor aan de oproep van de koning van het land om zijn spaarcentjes aan hem te lenen. De koning zit in geldnood en Waggeltje wil hem wel helpen. Na verloop van tijd wordt Waggeltje on geduldig. Hij hoort maar niets van de koning en wil uiteindelijk zijn geld te rug. Hij besluit naar het paleis te gaan. Onderweg komt hij zijn vriend jes de vos, de ladder, de rivier en het wespennest tegen. Zij allen willen graag mee naar het paleis en ver dwijnen in de buik van de eend, de meest effectieve wijze van vervoer. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat de corrupte koning en zijn staf worden ontmaskerd. Uiteindelijk wordt Wag geltje de nieuwe koning. Live Er is maandenlang gerepeteerd door de leerlingen en de docenten van de Texelse muziek- en dansschool. Geko zen is voor live muziek en dat is de grote kracht van deze uitvoering. Jeugd van klein tot groot, samen met de muziekschooldocenten, musi ceren in verschillende orkestformaties en begeleiden aldus de dansers en danseressen op het toneel. Natuurlijk klinkt er af en toe een valse noot en haalt het orkest soms opgelucht adem als alle muzikanten min of meer gelijktijdig het eind halen van een bepaald nummer, maar dat is juist de charme van een live optre den. Het in zeer grote getalen opge komen publiek geniet, zeker als de jongste balletgroep het - voor hen immense - toneel betreedt. „Money does the world go around" vormt de muzikale ondersteuning van hun nummer. Aarzelend soms, de blijk veelal gericht op herkenningspunten in die o zo grote, donkere zaal. Aan het eind klinkt een daverend applaus. Een enkele artieste in spé blijft staan, kijkt, zwaait en komt uiteindelijk tot de ontdekking dat de rest van „la troupe" zich al achter de coulissen bevindt. Wat is het theaterleven toch een mooi bestaan. Finale In anderhalf uur trekken de muntjes, spaarpotten, ladders, vossen, rivier, De vorige week zaterdag door de World Servants in De Witte Burcht gehouden bazar voor Kenia, heeft ondanks het mooie weer het fraaie bedrag van f2710,= opgebracht. Het grootste deel van dit bedrag was afkomstig uit de loterij, maar ook de speciale Kenia-koeken gingen als warme broodjes over de toon bank. De verkoop van tweedehands goede ren en de grote sjoelbak hadden ech ter te kampen met het fraaie lenteweer, dat de toeloop op de ba zar duidelijk parten speelde. De orga nisatie zal de overgebleven artikelen bewaren tot zich een volgende gele genheid voordoet. Van de verloting is een aantal prijzen nog niet opge- ganzen en kippen, poortwachters, mi nisters en het wespennest voorbij. Speelse choreografie, begeleid door origineel gearrangeerde muziek. Soms uitbundig, dan weer ingetogen. Van blokfluitgroep tot accordeon ens emble, van de werkgroep lichte mu ziek tot een half symfonie-orkest. En niet te vergeten het kinderkoor, dat de show opent en eindigt. De finale van Waggeltje is een echte finale: de tweehonderd artiesten nemen minu tenlang afscheid van het publiek, dat hen beloont met een ovationeel ap plaus. Een beloning voor het optre den van de leerlingen van de Muziek en Dansschool, maar zeker ook voor al die mensen die hebben bijgedragen tot het succes van deze uitvoering. De hele entourage was schitterend: decor, kleding, grime, licht en geluid. Er is duidelijk veel zorg aan deze pro- duktie besteed. Ruud Nooy haald. Het betreft hier flessen wijn op de lotnummers 913 en 905, een fles likeur op lotnummer 948 en een rubberboot op lotnummer 720. De winnaars wordt verzocht contact op te nemen met Han Wilmink, telefoon 18963. Dinsdag 6 april In Cinema Texel draait om 20.30 uur „De Zevende Hemel" met o.m. Urbanus en René Sou- tendijk. Woensdag 7 april Van 10.00 tot 16.00 uur wordt in hotel De Lindeboom Paasmarkt gehouden met handvaardigheid, demonstraties e.d. In Cinema Texel draait om 14.00 uur „Ferngully, het laatste regen woud en om 16.00 en 20.30 uur „De Zevende Hemel". Het IVN Texel houdt een doe- middag voor kinderen van 6 tm 12 jaar. Verzamelen om 15.00 uur bij de kruising Ploegelanderweg-Monnikenweg in de dennen. Deelname gratis. Donderdag 8 april De Federatie van Doopsgezinde Zusterkringen houdt om 19.00 uur de gezamenlijke Paasmaaltijd in de kerk aan de Kogerstraat. In het Koffiecentrum aan de We verstraat begint om 19.30 uur dt laatste Mah-Jong avond, waarbij het seizoen wordt afgesloten. Een prijsje is beschikbaar voor degene die het meest het Mah jong haalt. Medio september be gint het volgende seizoen met ds mogelijkheid om zowel in als bin ten competitieverband mee te doen. Vrijdag 9 april Van 9.00 tot 16.00 uur wordt in de hal van hotel De Lindeboom een paashobbymarkt gehouden. Hoogwater Oudeschild Di 6 9.10 en 21.05 u Wo. 7 09.55 en 22.04u Do. 8 10.50 en 23.05 u Vr. 9 11.14 en 23.34 u Za. 10 11.37 en li Zo. 11 00.15 en 11.55u Ma. 12 00.40 en 12.40(1 Di 13 00.47 en 13.25u Aan het strand is het ongeveer een uw eerder hoog water De zon komt 11 ap- op om 6.51 en gaat onder om 20.29 uur 12 april laatste kwartier; 7 april springtij 12 Bii if !i| dn we tee Andere naam. Niet Wim Bijlsma, maar Anne Bijlsma is de man die bij de oprichtingsvergadering van een dorpscommissie voor Den Burg be trokken is. Raam vernield. Bij het Yogacen- trum in de Weverstraat is een raam in een deur vernield. Snijwond. De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een 18-jarige Oudeschilder naar een dok ter gebracht omdat hij een flinke snij wond had. Hoe hij deze had opgelopen is niet duidelijk. Fietsendieven. In en rond Den Burg zijn afgelopen weekend verschillende fietsen gestoren. Enkele werden bij woningen vandaan gehaald. Telefoons vernield. Van vier tele foons in cellen op de Groeneplaats zijn de hoorns afgerukt en meegeno men. Getuigen van de baldadigheid worden verzocht zich te melden bij de politie, telefoon 12222. Kop-staart botsing. Op de Slufter- weg botste donderdagmiddag een 69-jarige automobilist uit De Cocks- dorp op de wagen voor hem. Hij merkte te laat dat zijn voorganger, een 28-jarige vakantieganger, stopte voor de kruising met de Postweg. Beide wagens raakte licht bescha digd. Toneelgroep Julia uit Den Helder heeft de Oudeschilder jeugd zondag een plezierige middag bezorgd. Het toneelstuk „Ferry Teel en de vergeet- korrels", geschreven door Aris Bre mer uit Oosterend, had niet alleen de aandacht van de kinderen, maar kon ook de aanwezige volwassenen boei en. Vooral Ria de Jager, die als „Moe" een prachtige karikatuur neer zette, wist de zaal het ene lachsalvo na het andere te ontlokken. Omdat de Oudeschilder kindertoneel groep „de Toverbal" door allerlei om standigheden dit jaar geen eigen opvoering in dorpshuis ,,'t Skiltje" kon geven, werd een beroep op de Helderse toneelvereniging gedaan, die „Ferrie Teel" van Bremer enkele we ken geleden in Julianadorp in premiè re had laten gaan. De groep zette het stuk zondag voor de zesde keer op de planken. „Dit zijn heerlijke stukken om te spelen", aldus regisseuse An ne de Vries. „We weten waar we het over hebben, want we spelen al drie jaar werk van Bremer. De „Beller de" en „Heer Kraai en het gevm voorwerp" hebben we ook met plezier gebracht." De routine van het gezelschap o gebied van kindertoneel was voi baar. Moeiteloos werden opmerfc gen van het jeugdige publiek in I spel meegenomen of genegeerd dat laatste betreft, lieten de Oua schildertjes zich niet kisten. Toen op een gegeven moment geen n tie kwam op de oplossing die zj een bepaald probleem aandroeg- werd spontaan een spreekkoor j geheven. Ferrie Teel, gespeeld door Conne den Berg en Gast Fantast (Johan Lebbe), vormden echter stabiele toren in het geheel, die de gem» ren telkens weer tot bedaren ws te brengen. De overige spelers Va.._ toneelgroep Julia waren: Jager B Bart/Kees van Mullem; Roodkapj grid van Rooyen; Oma/Tanja Has man; Napoleon/Mop Admiraal: 4 wolf/Joop Postema; toverfee/Ara Vries en souffleuse Annie Smid Ma Tinie Visser heeft Galerie Tessel uit weten te bouwen tot een expositie ruimte waar kunstenaars van naam. en ook van buiten de Nederlandse grenzen, graag exposeren. De eerste expositie in de serie zomerten- toonstellingen heeft een internatio naal karakter en wordt gekenmerkt door een grote perfectie. Vormge ving in glas, keramiek, acrylverf en edelmetaal. De Duitse edelsmit Barbara Lipowski heeft een serie zeer bijzondere siera den ontworpen. Haar studie deed zij op de Staatlichen Zeichenakademie in Hannau waarna zij in 1986 haar Meisterprüfung haalde. Als grondstof maakt ze gebruik van ongepolijst, geëtst zilver (zwartgemaakt zilver), ongepolijst 18 karaats goud, briljan ten en diverse soorten halfedelste nen. Kenmerkend voor haar werk is de balans tussen eenvoudig en op zichtig, grof en fijn, ruw en gepolijst. Zij schuwt het gebruik van diverse materialen in één sierraad niet. Com bineert een grove, zwarte ring met plakjes ongepolijst goud en zet daar, in een gouden driehoekzetting, een grote robijn op. Porcelein De in Frankrijk woonachtige Aziati sche topkeramiste Sasha Wardell ('56) heeft zich gespecialiseerd in het gebruik van zeer dunne, Chinese por celein. Zij studeerde in Engeland en won met haar werk diverse interna tionale prijzen. (Zagreb '84: grand prix 1e world triennial small cera mics: Parijs '86 designers competiti on winner.) Wardell werkt met gegoten vormen. De schalen en va zen die zij maakt van het kostbare ei- er schaalporcelein vallen op door grote perfectie, zowel in vorm als kleurgebruik. Volgens Tinie Visser is dit werk nog zeer betaalbaar, zeker in verhouding tot de bekendheid die de keramiste geniet. Zij noemt het een „echt collectors item". Zandstraal Ook uitblinkend zijn de Engelse glas bewerkers Paul Barcroft en Anthony opvoering zondag in 't Skiltje 1 Foto or Ferrie Teel en Moe van toneelgroep Julia bij de Wassel. Zij bewerken glas door net te blazen of gieten. Hiervoor worden zeer hoge temperaturen gebruikt, tot 1300 graden Celcius. Aan het trans parante glas worden tijdens het pro ces de kleuren toegevoegd welke later vaak weer gedeeltelijk worden weggestraald. Hierdoor onstaan mo tieven in kleur en vorm. Ook wordt met deze zandstraaltechniek het gladde glas bewerkt tot matglas. Te zien zijn onder andere vazen, scha len, en kleine, matglazen flaconnen. Zowel het glaswerk als de porcelei- nen vormen van Wardell hebben een perfectie in design en vorm, hierdoor gaan zij in deze expositie uitstekend samen. Wat echter ontbreekt is warmte, een zichtbare menselijke Dit hand, een foutje in de vorm van onbedoeld deukje in het materii Deze warmte vinden we ruimsöl terug in het werk van Anneke Schuurmans die een serie, hands vormd én gegoten, raku gestootB doosjes laat zien. Landschai I Peter Wiersema voegt een serie acrylverfschilderijen toe. Zes dK die een duidelijke ontwikkeling f voo werkwijze laten zien. Zijn vroef werken zijn vrij abstract. Zoveel en gelijk weglaten was zijn motto; landschappen suggereren een enkele lijnen horizon, verten en land. Opvallend is het gebruik v«| verse kleuren zeer donkerblauw nieuwere werk is realistischer en.uitd emotioneler. Ook hier laat hij zèlzal weer inspireren door de natuur, krijgt vorm in strandgezichten eindeloos veel woeste zee en lijn. Het donkere blauw is verwj door emotioneler rood. Het werk van bovenstaande ku' naars is te bewonderen tot 1 Nog niet in de expositie, maar met een kleine collectie in de 'j is het werk van de Haarlemse I: miste Christa Hoek. Zij heeft ti volledig gespecialiseerd in het d ken van oude schoenen die zi| voorkeur meeneemt van vakanl' Frankrijk of Portugal „omdat sdj nen daar nog echt worden afgd gen". Niet van echt te onderscheiden, deze exemplaren Marija Westej 3eb< F

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 2