„Een guitig baasje, al
is hij een beetje grof"
R
BEZORGER m/v
Oudeschilder jeugd ii
ban van „Ferrie Teel
L
Wervelende uitvoering van
de Muziek- en Dansschool
IHTexels
Agendas
ecensie
Tekst struikelblok Cocksdorper komedianten
TEXELSE^? couRANT
Waggeltje, een bijzondere eend
Wij zoeken een
I*
Opbrengst bazar
I
Eerste expo Galerie:
internationale allure
DINSDAG 6 APRIL
schuur. Haar spel was kordaat en
vlot. Zonder overbodige franje, maar
wel opvallende geschminkt zette ze
een broodnuchtere boerin op de plan
ken. Bijna voortdurend aan haar zijde
worstelde Rina Monen zich door de
soms eindeloze volzinnen waarmee
de schrijver haar debutantenrol had
volgeschreven. Dat ze als de brutale
dochter Linda niet helemaal tot haar
Dat voor een succesvol toneelstuk
veel komt kijken, ondervond het
Cocksdorper publiek zaterdagavond
in het Eierlandsche Huis. In de ko
medie Boerenkool met worst"
dwong het glansrijke spel van met
name Gerhard Smeenk, Rob Bode
graven en Leo Saai weliswaar
respect af, de tekstvastheid van de
Durpers liet hier en daar te wensen
over. Hun aarzelingen gingen ten
koste van de aandacht van het pu
bliek, dat tot ver na elven aan de
stoel zat gekluisterd. Ter compensa
tie verliep de verloting ongekend
snel, waarbij één echtpaar zelfs bei
de prijzen in de wacht sleepte.
Plaats van handeling in Boerenkool
met worst" is de boerderij van Jan-
nie Landstra, die met haar dochter en
geholpen door knecht Hannes een
zieltogend bestaan leidt. Weinig
steun heeft ze van haar oude moeder
en de armoedzaaier Berend, die be
halve op de boerin en haar dochter
een oogje heeft op de provisiekast.
Tot overmaat van ramp maakt de
landheer zijn opwachting. De jonkeer
die door zijn uitbundige levensstijl
aan lager wal is geraakt eist de ach
terstallige pacht op. Genoeg ingre
diënten voor een lachwekkende,
soms ontroerende komedie, met hier
en daar een ondeugend zijsprongetje.
Kennelijk is schrijver M. de Bildt be
gaan met het lot van de boe-
Berend de Boer (Gerhard Smeenk) en oma (Els
die Boerenkool met worst".
renstand; de schrijnende situatie van
de landbouwer vloeide regelmatig uit
zijn pen.
Broodnuchter
Voor de rol van boerin Jannie
Landstra had regisseur Björn Ezerman
zijn keus laten vallen op Ankie Hooy-
Ooijevaarruziën om een bal gehakt in de kome-
{Foto Tessa de Graaft)
recht kwam, had veel te maken met
haar onbeweglijke houding. Hoe an
ders verging het Leo Saai, die door
zijn natuurlijke spel de lachers op zijn
hand kreeg. Met de handen stijf in
de zakken maakte hij de onbeholpen
boerenknecht Hannes tot een onver
getelijk type.
De meeste aandacht ging uit naar
Gerhard Smeenk die als de pluizige
Berend de Boer kwistig rond strooide
met grappen grollen. Hij wist de heu-
merige oma (Els Ooijevaar) te ont
dooien en maakte haar medeplichtig
aan zijn kruimeldiefstallen. Met zijn
doldwaze uitmonsteringen en de
clowneske uitstraling kreeg Smeenk
de lachers op zijn hand Frank en
vrij bewoog hij zich over de bühne,
waarbij zijn acteerkwaliteit, tekstvast
heid en tempo respect afdwong.
Voor zijn rol moesten de lange ma
nen aan zijn kin er tenslotte aan ge
loven. Toneelrivaal Rob Bodegraven
(jonkheer Pierre) typeerde hem als
„een guitig baasje, al is hij een beetje
grof." Als bon vivant had hij zich de
bijpassende tongval, houding en ge
baren van de adelstand aangemeten.
Jammer was dat juist dit „beschaaf
de" type veel hulp nodig had van
souffleur Gerard Monen. De fluiste
rende steun en toeverlaat kreeg uit
dank zelfs een gehaktbal voorgescho
teld.
Jongensachtig
Dochter Esther Bodegraven, die zich
als de stadse Conny aan zijn zijde
schaarde, verruilde de „opgeblazen
windbuil" voor de boerenknecht. Last
but not least invaller Ernst Jan de-
Graaf, die als nep-brigadier de hand
had weten te leggen op een uniform
van de plaatselijke hermandad. Niet
alleen de jonkheer voelde zich over
donderd toen De Graaf met veel
stemverheffing de autoriteit uithing,
zelfs de zaal dacht even dat hij het
meende. Als de jongensachtige buur
jongen Ben liet hij zich vervolgens
van een andere acteerzijde zien.
Moet ik nu links- of rechtsom draaien lijkt deze jeugdige actrice zich af te vragen tijdens de uit
voering ..Waggeltje" van de Muziek- en dansschool. (Foto Ben Koning)
De generale repetitie oogt georgani
seerd chaotisch. Maar de ordening is
er wel degelijk. Vele enthousiaste
medewerkers begeleiden zo'n twee
honderd leerlingen van de Texelse
muziek- en dansschool in de Burge
meester De Koninghal. Zaterdag
avond en zondagmiddag was dat de
plek waar het allemaal gebeurde:
performance paradise. Dans. muziek,
gezongen, gespeeld. Waggeltje als
leidraad in een anderhalf uur duren
de show. die het massaal opgeko
men publiek boeide van de eerste
tot de laatste minuut.
het verhaal van de eend Waggeltje is
bij velen bekend. Herman van Veens
I.M. ADVERTENTIE
Wij zoeken iemand die voor ons de
Texelse Courant wil bezorgen op de
route: Kogerweg, Pontweg, Caüfor-
niëweg, Ruyslaan, Randweg, Peli-
kaanweg, Pijpersdijk, Oude dijkje,
Maaikeduinweg, Ruigendijk.
Hier wonen ongeveer 85 abonnees.
LET OP:
deze wijk kan eventueel in
tweeën worden gesplitst.
Het bezorgen is het eenvoudigst
voor iemand die in deze omgeving
woont.
De kranten kunnen dinsdag en vrij
dag even na 15.00 uur in onze druk
kerij aan de Warmoesstraat worden
afgehaald.
Geïnteresseerden kunnen voor na
dere inlichtingen terecht bij de
receptie van de drukkerij.
Parkstraat 10,
R, Den Burg,
telefoon 12741.
„Alfred Jodocus Kwak" is erop geba
seerd. De eend, die jarenlang erg
spaarzaam is geweest, geeft gehoor
aan de oproep van de koning van het
land om zijn spaarcentjes aan hem te
lenen. De koning zit in geldnood en
Waggeltje wil hem wel helpen. Na
verloop van tijd wordt Waggeltje on
geduldig. Hij hoort maar niets van de
koning en wil uiteindelijk zijn geld te
rug. Hij besluit naar het paleis te
gaan. Onderweg komt hij zijn vriend
jes de vos, de ladder, de rivier en het
wespennest tegen. Zij allen willen
graag mee naar het paleis en ver
dwijnen in de buik van de eend, de
meest effectieve wijze van vervoer.
Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat de
corrupte koning en zijn staf worden
ontmaskerd. Uiteindelijk wordt Wag
geltje de nieuwe koning.
Live
Er is maandenlang gerepeteerd door
de leerlingen en de docenten van de
Texelse muziek- en dansschool. Geko
zen is voor live muziek en dat is de
grote kracht van deze uitvoering.
Jeugd van klein tot groot, samen
met de muziekschooldocenten, musi
ceren in verschillende orkestformaties
en begeleiden aldus de dansers en
danseressen op het toneel. Natuurlijk
klinkt er af en toe een valse noot en
haalt het orkest soms opgelucht
adem als alle muzikanten min of
meer gelijktijdig het eind halen van
een bepaald nummer, maar dat is
juist de charme van een live optre
den. Het in zeer grote getalen opge
komen publiek geniet, zeker als de
jongste balletgroep het - voor hen
immense - toneel betreedt. „Money
does the world go around" vormt de
muzikale ondersteuning van hun
nummer. Aarzelend soms, de blijk
veelal gericht op herkenningspunten
in die o zo grote, donkere zaal. Aan
het eind klinkt een daverend applaus.
Een enkele artieste in spé blijft staan,
kijkt, zwaait en komt uiteindelijk tot
de ontdekking dat de rest van „la
troupe" zich al achter de coulissen
bevindt. Wat is het theaterleven toch
een mooi bestaan.
Finale
In anderhalf uur trekken de muntjes,
spaarpotten, ladders, vossen, rivier,
De vorige week zaterdag door de
World Servants in De Witte Burcht
gehouden bazar voor Kenia, heeft
ondanks het mooie weer het fraaie
bedrag van f2710,= opgebracht.
Het grootste deel van dit bedrag
was afkomstig uit de loterij, maar
ook de speciale Kenia-koeken gingen
als warme broodjes over de toon
bank.
De verkoop van tweedehands goede
ren en de grote sjoelbak hadden ech
ter te kampen met het fraaie
lenteweer, dat de toeloop op de ba
zar duidelijk parten speelde. De orga
nisatie zal de overgebleven artikelen
bewaren tot zich een volgende gele
genheid voordoet. Van de verloting is
een aantal prijzen nog niet opge-
ganzen en kippen, poortwachters, mi
nisters en het wespennest voorbij.
Speelse choreografie, begeleid door
origineel gearrangeerde muziek. Soms
uitbundig, dan weer ingetogen. Van
blokfluitgroep tot accordeon ens
emble, van de werkgroep lichte mu
ziek tot een half symfonie-orkest. En
niet te vergeten het kinderkoor, dat
de show opent en eindigt. De finale
van Waggeltje is een echte finale: de
tweehonderd artiesten nemen minu
tenlang afscheid van het publiek, dat
hen beloont met een ovationeel ap
plaus. Een beloning voor het optre
den van de leerlingen van de Muziek
en Dansschool, maar zeker ook voor
al die mensen die hebben bijgedragen
tot het succes van deze uitvoering.
De hele entourage was schitterend:
decor, kleding, grime, licht en geluid.
Er is duidelijk veel zorg aan deze pro-
duktie besteed.
Ruud Nooy
haald. Het betreft hier flessen wijn
op de lotnummers 913 en 905, een
fles likeur op lotnummer 948 en een
rubberboot op lotnummer 720. De
winnaars wordt verzocht contact op
te nemen met Han Wilmink, telefoon
18963.
Dinsdag 6 april
In Cinema Texel draait om 20.30
uur „De Zevende Hemel" met
o.m. Urbanus en René Sou-
tendijk.
Woensdag 7 april
Van 10.00 tot 16.00 uur wordt in
hotel De Lindeboom Paasmarkt
gehouden met handvaardigheid,
demonstraties e.d.
In Cinema Texel draait om 14.00
uur „Ferngully, het laatste regen
woud en om 16.00 en 20.30 uur
„De Zevende Hemel".
Het IVN Texel houdt een doe-
middag voor kinderen van 6 tm
12 jaar. Verzamelen om 15.00
uur bij de kruising
Ploegelanderweg-Monnikenweg in
de dennen. Deelname gratis.
Donderdag 8 april
De Federatie van Doopsgezinde
Zusterkringen houdt om 19.00
uur de gezamenlijke Paasmaaltijd
in de kerk aan de Kogerstraat.
In het Koffiecentrum aan de We
verstraat begint om 19.30 uur dt
laatste Mah-Jong avond, waarbij
het seizoen wordt afgesloten.
Een prijsje is beschikbaar voor
degene die het meest het Mah
jong haalt. Medio september be
gint het volgende seizoen met ds
mogelijkheid om zowel in als bin
ten competitieverband mee te
doen.
Vrijdag 9 april
Van 9.00 tot 16.00 uur wordt in
de hal van hotel De Lindeboom
een paashobbymarkt gehouden.
Hoogwater Oudeschild
Di
6
9.10 en
21.05 u
Wo.
7
09.55 en
22.04u
Do.
8
10.50 en
23.05 u
Vr.
9
11.14 en
23.34 u
Za.
10
11.37 en
li
Zo.
11
00.15 en
11.55u
Ma.
12
00.40 en
12.40(1
Di
13
00.47 en
13.25u
Aan het strand is het ongeveer een uw
eerder hoog water De zon komt 11 ap-
op om 6.51 en gaat onder om 20.29
uur 12 april laatste kwartier; 7 april
springtij
12
Bii
if
!i|
dn
we
tee
Andere naam. Niet Wim Bijlsma,
maar Anne Bijlsma is de man die bij
de oprichtingsvergadering van een
dorpscommissie voor Den Burg be
trokken is.
Raam vernield. Bij het Yogacen-
trum in de Weverstraat is een raam
in een deur vernield.
Snijwond. De politie heeft in de
nacht van zaterdag op zondag een
18-jarige Oudeschilder naar een dok
ter gebracht omdat hij een flinke snij
wond had. Hoe hij deze had
opgelopen is niet duidelijk.
Fietsendieven. In en rond Den Burg
zijn afgelopen weekend verschillende
fietsen gestoren. Enkele werden bij
woningen vandaan gehaald.
Telefoons vernield. Van vier tele
foons in cellen op de Groeneplaats
zijn de hoorns afgerukt en meegeno
men. Getuigen van de baldadigheid
worden verzocht zich te melden bij
de politie, telefoon 12222.
Kop-staart botsing. Op de Slufter-
weg botste donderdagmiddag een
69-jarige automobilist uit De Cocks-
dorp op de wagen voor hem. Hij
merkte te laat dat zijn voorganger,
een 28-jarige vakantieganger, stopte
voor de kruising met de Postweg.
Beide wagens raakte licht bescha
digd.
Toneelgroep Julia uit Den Helder
heeft de Oudeschilder jeugd zondag
een plezierige middag bezorgd. Het
toneelstuk „Ferry Teel en de vergeet-
korrels", geschreven door Aris Bre
mer uit Oosterend, had niet alleen de
aandacht van de kinderen, maar kon
ook de aanwezige volwassenen boei
en. Vooral Ria de Jager, die als
„Moe" een prachtige karikatuur neer
zette, wist de zaal het ene lachsalvo
na het andere te ontlokken.
Omdat de Oudeschilder kindertoneel
groep „de Toverbal" door allerlei om
standigheden dit jaar geen eigen
opvoering in dorpshuis ,,'t Skiltje"
kon geven, werd een beroep op de
Helderse toneelvereniging gedaan, die
„Ferrie Teel" van Bremer enkele we
ken geleden in Julianadorp in premiè
re had laten gaan. De groep zette het
stuk zondag voor de zesde keer op
de planken. „Dit zijn heerlijke stukken
om te spelen", aldus regisseuse An
ne de Vries. „We weten waar we het
over hebben, want we spelen al drie
jaar werk van Bremer. De „Beller
de" en „Heer Kraai en het gevm
voorwerp" hebben we ook met
plezier gebracht."
De routine van het gezelschap o
gebied van kindertoneel was voi
baar. Moeiteloos werden opmerfc
gen van het jeugdige publiek in I
spel meegenomen of genegeerd
dat laatste betreft, lieten de Oua
schildertjes zich niet kisten. Toen
op een gegeven moment geen n
tie kwam op de oplossing die zj
een bepaald probleem aandroeg-
werd spontaan een spreekkoor j
geheven.
Ferrie Teel, gespeeld door Conne
den Berg en Gast Fantast (Johan
Lebbe), vormden echter stabiele
toren in het geheel, die de gem»
ren telkens weer tot bedaren ws
te brengen. De overige spelers Va.._
toneelgroep Julia waren: Jager B
Bart/Kees van Mullem; Roodkapj
grid van Rooyen; Oma/Tanja Has
man; Napoleon/Mop Admiraal: 4
wolf/Joop Postema; toverfee/Ara
Vries en souffleuse Annie Smid
Ma
Tinie Visser heeft Galerie Tessel uit
weten te bouwen tot een expositie
ruimte waar kunstenaars van naam.
en ook van buiten de Nederlandse
grenzen, graag exposeren. De eerste
expositie in de serie zomerten-
toonstellingen heeft een internatio
naal karakter en wordt gekenmerkt
door een grote perfectie. Vormge
ving in glas, keramiek, acrylverf en
edelmetaal.
De Duitse edelsmit Barbara Lipowski
heeft een serie zeer bijzondere siera
den ontworpen. Haar studie deed zij
op de Staatlichen Zeichenakademie
in Hannau waarna zij in 1986 haar
Meisterprüfung haalde. Als grondstof
maakt ze gebruik van ongepolijst,
geëtst zilver (zwartgemaakt zilver),
ongepolijst 18 karaats goud, briljan
ten en diverse soorten halfedelste
nen. Kenmerkend voor haar werk is
de balans tussen eenvoudig en op
zichtig, grof en fijn, ruw en gepolijst.
Zij schuwt het gebruik van diverse
materialen in één sierraad niet. Com
bineert een grove, zwarte ring met
plakjes ongepolijst goud en zet daar,
in een gouden driehoekzetting, een
grote robijn op.
Porcelein
De in Frankrijk woonachtige Aziati
sche topkeramiste Sasha Wardell
('56) heeft zich gespecialiseerd in het
gebruik van zeer dunne, Chinese por
celein. Zij studeerde in Engeland en
won met haar werk diverse interna
tionale prijzen. (Zagreb '84: grand
prix 1e world triennial small cera
mics: Parijs '86 designers competiti
on winner.) Wardell werkt met
gegoten vormen. De schalen en va
zen die zij maakt van het kostbare ei-
er schaalporcelein vallen op door
grote perfectie, zowel in vorm als
kleurgebruik. Volgens Tinie Visser is
dit werk nog zeer betaalbaar, zeker in
verhouding tot de bekendheid die de
keramiste geniet. Zij noemt het een
„echt collectors item".
Zandstraal
Ook uitblinkend zijn de Engelse glas
bewerkers Paul Barcroft en Anthony
opvoering zondag in 't Skiltje
1 Foto or
Ferrie Teel en Moe van toneelgroep Julia bij de
Wassel. Zij bewerken glas door net te
blazen of gieten. Hiervoor worden
zeer hoge temperaturen gebruikt, tot
1300 graden Celcius. Aan het trans
parante glas worden tijdens het pro
ces de kleuren toegevoegd welke
later vaak weer gedeeltelijk worden
weggestraald. Hierdoor onstaan mo
tieven in kleur en vorm. Ook wordt
met deze zandstraaltechniek het
gladde glas bewerkt tot matglas. Te
zien zijn onder andere vazen, scha
len, en kleine, matglazen flaconnen.
Zowel het glaswerk als de porcelei-
nen vormen van Wardell hebben een
perfectie in design en vorm, hierdoor
gaan zij in deze expositie uitstekend
samen. Wat echter ontbreekt is
warmte, een zichtbare menselijke
Dit
hand, een foutje in de vorm van
onbedoeld deukje in het materii
Deze warmte vinden we ruimsöl
terug in het werk van Anneke
Schuurmans die een serie, hands
vormd én gegoten, raku gestootB
doosjes laat zien.
Landschai I
Peter Wiersema voegt een serie
acrylverfschilderijen toe. Zes dK
die een duidelijke ontwikkeling f voo
werkwijze laten zien. Zijn vroef
werken zijn vrij abstract. Zoveel en
gelijk weglaten was zijn motto;
landschappen suggereren een
enkele lijnen horizon, verten en
land. Opvallend is het gebruik v«|
verse kleuren zeer donkerblauw
nieuwere werk is realistischer en.uitd
emotioneler. Ook hier laat hij zèlzal
weer inspireren door de natuur,
krijgt vorm in strandgezichten
eindeloos veel woeste zee en
lijn. Het donkere blauw is verwj
door emotioneler rood.
Het werk van bovenstaande ku'
naars is te bewonderen tot 1
Nog niet in de expositie, maar
met een kleine collectie in de 'j
is het werk van de Haarlemse I:
miste Christa Hoek. Zij heeft ti
volledig gespecialiseerd in het d
ken van oude schoenen die zi|
voorkeur meeneemt van vakanl'
Frankrijk of Portugal „omdat sdj
nen daar nog echt worden afgd
gen". Niet van echt te
onderscheiden, deze exemplaren
Marija Westej
3eb<
F