Schoener Heemskerk gestrand in 1840 Bemanning en lading gered BBTexd TEXELSE COURANT Provinciale titel voor GVT turners en een vierde mijl West van Texel te moeten zijn, sturende daarop onmid dellijk om de Noordwest, doch het schip bleef al voort zeilende stooten en zwaar in de grond bonken'. Blankert liet meteen twee extra men sen aan de pompen zetten teneinde het in het ruim binnen stromende water te lijf te gaan. Als een aange schoten dier worstelde de 'Heems kerk' zich door de branding. Nu eens de kop in noordwestelijke richting, even daarna wees ze weer naar het noordoosten. Zoals vrijwel altijd was de strijd van het schip tegen de grondzeeën en branding een vergeefs gevecht. Rond twee uur raakte de schoener geheel geboeid en zagen de zeelieden 'in dit vroege uur rondom en van alle kanten niets dan branding verligt door hels hemelvuur'. Kapitein Blankert riep zijn mannen bij een en raadpleegde met hen wat te doen, teneinde 'zoo mogelijk schip en lading en ook tevens hunne levens te sauveren'. Besloten werd dat in dien het schip los kwam ze zouden proberen haar recht voor de wind zei lend, zo hoog mogelijk op het strand te zetten. Voorafgaand aan deze mo gelijkheid maakten ze de communica tielijn klaar, hezen lantaarns in het want en schoten een aantal malen met het kanon, teneinde hun toestand aan de kustbewoners ken baar te maken. Een uur later leek het lot hen enigs zins gunstig gestemd. De kop van de 'Heemskerk' zwaaide plotseling van stuurboord naar bakboord. Even hier na begon ze weer over de zeebodem te stoten. Voor de mannen was dit het teken waarop ze hadden ge wacht. Toen het schip oost voor lag liet Blankert de ra's vierkant brassen en al bonkend en stotend over de harde bodem begon de 'Heemskerk' aan het laatste stukje reis van haar bestaan. Hevig krakend en overspoeld door de branding bereikte de vermel de schoener, kort na 4 uur, haar defi nitieve eindbestemming. Even hierna klaarde het weer enigszins op en za gen 'zij comparanten alstoen het vuur van het eiland Vlieland in het Noordoosten, zoodat volgens peiling het schip in het Eyerland te Texel was gestrand'. Van boord geschopt Het schip bleef onophoudelijk stoten waardoor het onder water zwaar be schadigde en het zeewater in grote hoeveelheden naar binnen kon stro men. Om het verder overhangen naar bakboord te verhelpen liet de beman ning de zware spier zo laag mogelijk aan stuurboord zakken. Een peiling in het ruim leerde echter dat zich daarin aan bakboord reeds 9 voet water hadverzameld, zodat de slagzij niet werd verholpen. Bij eb ontdekte Blankert dat het voor schip van de 'Heemskerk' haast droog op het strand stond. Op dat moment kwam een beambte van de strandvonderij bij hem aan boord. Hij vertelde dat de opperstrandvonder, samen met nog een aantal heren, spoedig zou verschijnen, ten einde de kapitein alle mogelijke hulp in deze omstandigheden te bieden. Na een half uur arriveerden de heren Zunderdorp en Ran, beiden commissi onair in zeezaken. Kennelijk wekten beiden heren niet veel vertrouwen bij kapitein Blankert want hij schopte ze meteen weer van boord. Toen op perstrandvonder Willem Bok tezelf dertijd op zijn paard aankwam, had hij de grootste moeite de beledigde Texelaars te overreden om opnieuw aan boord te gaan. Niettemin ze Bok, die de kapitein verzeg dat beide heren het vertrouw^ dig waard waren. Mede gezien het jaargetijde uk lem Bok dat snel handelen ge^ was. Hij kwam met Blankert dat de lading en de scheepstte snel geborgen diende te worde regelde wagens op het strand sers met hun vaartuigen die vj de Roggesloot kwamen, om he borgene in 'veiligheid' te breng Kennelijk had kapitein Blankert de ogen van de hulpvaardige B en sjouwerlui gezien wat hemi aan stond. Hij plaatste bij des; die inmiddels op het strand wa gebracht twee gewapende Ook de bemanning van elk vis vaartuigen werd uitgebreid me gewapend bemanningslid vani 'Heemskerk'. In het ruim vant wrak waren de kisten, waarin manufacturen bevonden, dooi ting in het water vrijwel allen i gebarsten, waardoor alles uit J ruim moest worden gevist. He waren veel extra mensen en 4 weer meer toezicht nodig. Nieuwsgierigen op het strand l|a, allerlei spullen de verkeerde ksW liepen werden door kapitein S bijgestaan door Zunderdorp, Bj Bok, met hel en verdoemenis i dreigd. Ter waarschuwing wei; een aantal malen in de lucht g ten. Veel hielp het allemaal n> af dat moment gingen veel Is op zondag naar de kerk, in te knappere kleding dan voorhes Sabo Op het wrak maakte men ziet dels ook weer druk, over des meer toenemde wind. Zware begonnen opnieuw over de ie van de schoener heen te lope het opkomen van de vloed at men het met langer verantwa aan boord te blijven. Voor da! aan de wal stapten, liet Blaat de zeezijde aan alle kanten at uitzetten. Op deze manier wl voorkomen dat vissers het sd naderden en leegroofden. Tol februari was de bemanning 4 alles naar De Cocksdorp tetfP' IP Steeds als de vloed opkwam ze van boord om vervolgens lend water weer verder te ga ding, zeilen, touwwerk, ra's, kanonnen, alles van enige w« werd weggesleept en gevarer hetgeen werd geborgen liet uitvoerig beschrijven in kwam kwaliteit. In het Eyerlandse huis waren ders van de bewoner, Pieter 1 gehuurd. Daarin werden de manufacturen die overgekom ren opgeborgen. Op die 6e li was de zaak rond 'zoodat de gie als nu hunne kledingstukl losse goederen naar de Rog; bragten en aldaar inscheep» kaagschip bestemd om al ha met de Equipagie naar Amsti over te brengen. Dat zij na t van deze laatste werkzaamhe schip en lading, zich gezame gaven naar het dorp Den Bui Texel, ruim drie uur van Eyerï wijderd, ten einde aldaar, in gement de Vergulde Zwaan, gebreken van een kantons g het bovenstaande in verklarr brengen van Notaris en getui zijnde Theodorus Logman, l« houder, en Klaas Bruijn, broo beiden wonende te Den Bui; Dat het resultaat van het vei van èlle goederen niet volger, wens van kapitein Blankert es wetsvertegenwoordigers op I eiland was verlopen, leek dm De oorzaak hiervan, was mei gelegen in armoede van deb vissers en slouwerlieden. 0(1 het verbale geweld en de dit ten van zowel de kapitein ah genoemde wetsdienaren zalf sers en sjouwers in het verN keelgat zijn geschoten. Als 9 hiervan heeft naast de eerde noemde armoede, ook een a drang tot sabotage waarschf rol gespeeld. In ieder geval li pers en opvarenden van de haringschuiten, allen afkoms Oost, zeer ongebruikelijk gei op 22 februari 1840 aanwea weest in het Logement De Kikkert in Den Burg, voor h® gen van een verklaring. Ier duikelde Bastiaan Willem naar de vijfde plaats. In niveau 4C presteerde Arjan Zwa- neveld goed. Verrassend wist hij tel kens door goede afwerking en door turnen met een respectabele techniek op ieder toestel vrij hoge cijfers bin nen te halen. Met 46.70 punten werd hij verdienstelijk vierde en mocht hiervoor nog een medaille voor in ontvangst nemen. Als klapper op de vuurpijl traden in de laatste wedstrijd de „crème de la crème" van de Noord-Hollandse turn- populatie aan. Voor Texel traden Mark Jan Mulder en Nico Stoter voor het voetlicht. Stoter had een makkelijke dag. Voor naamste concurrent en Nederlands kampioen Marcel Scheufele was niet aanwezig en op vrij ontspannen wijze turnde Stoter 48.05 punten bijelkaar. Voldoende om op de hoogste trede van het erepodium te mogen klim men. Mark Jan Mulder had het zwaarder. De te kloppen co' Was Jaap Tol van St. Maun' Volendam. Deze turner was ken terug op de N.K. als tv? geëindigd. Óf hij heeft in tus gende periode teveel gefeed Jan verkeerde in een gewei" vorm: ditmaal wist de Texeü als eerste te eindigen met schil van 0.55 punten. Als t deze prestatie lag een knap? oefening ten grondslag die jury werd beloond met 8.8 scoorde Mulder 47.70 punk Diefstal. Uit een tent op ping bij De Koog is een ruff kleding, een fototoestel er gestolen. De tent was ope" sneden. DINSDAG 8 Jiff, Tijdens het provinciale kampioen schap turnen in Amsterdam behaal den Mark Jan Mulder in niveau 20 en Nico Stoter in niveau 1B beiden de hoogste plaats. Zij mogen zich met dit resultaat provinciaal kampi oen noemen. Ook in de andere cate gorieën wisten Texelse turners en turnsters goede resultaten neer te zetten waaronder een derde plaats voor Sanne Brügemann in niveau 2D en een tweede plaats van Nienke Postma in niveau 1D. Aanvankelijk bleven de goede resulta ten voor de Texelse turnvereniging lang uit. In de eerste wedstrijd turn den Karin Zwaneveld en Marit Hoo- genbosch in niveau 6D en Sanne Schoo in niveau 5D. Zowel Karin als Marit turnden goed maar kwamen telkens op de vier damestoestellen een half punt tekort om bij de besten van Noord Holland mee te kunnen. De behaalde 15e en 17e plaats wa ren een teleurstelling. Met Sanne Schoo ging het iets beter, maar ook hier waren o.a. door een val van de balk de punten op balk en langemat te laag om uiteindelijk op het ereschavot te belanden. Een ze vende plaats is echter acceptabel. In wedstrijd twee was het de beurt aan de meer ervaren turnsters. Anne- mieke Moor (niveau 3D) sprokkelde 30.85 bijelkaar wat slechts 0.2 pun ten tekort was voor de tweede plaats. Nu resteerde er slechts de vijfde plaats. Gelukkig ging het met Nienke Postma in niveau 1D geweldig goed. Slechts Anke Herber van „Kei zer Otto" uit Naarden bleek over meer inhoud en vooral evenwicht te bezitten om Nienke hiermee van de eerste plaats te houden. De behaalde tweede plaats was echter een hele opluchting voor de technische leiding van G.V.T. die zijn jongens en meiden graag enig succes gunt. Iets minder goed presteerde Sanne Brügemann. Dit minder goed kwam niet zozeer tot uitdrukking in wat zij liet zien, maar meer in wat zij niet liet zien. Op langemat werd een enorme denkfout gemaakt waardoor de slot serie domweg niet gemaakt werd. Op balk ging het ook niet hele maal naar wens en het is aan het doorzettingsvermogen en vasthou dende trainen van Sanne te danken dat zij ondanks de gemaakte fouten toch nog op de derde plaats wist uit te komen. Wispelturig De jongens namen daarna de wedstrijden van de meisjes over. In niveau 6C kwamen Jaap Duin en Yannis Engelvaart voor G.V.T. uit. Bei de jonge turners waren in een wispelturige bui en kenden in de wedstrijd hun sterke en zwakke mo- kombuis, of wat daar van over was, doorbrengen. Tevens probeerden ze daar het deel van de kleren, dat ze hadden kunnen redden, enigszins te drogen. Verkleumd en totaal uitgeput zwoegden de mannen door voor be houd van schip en lading. Dat hun eigen leven ook gevaar begon te lo pen drong op dat moment niet ergtot hen door. Door vermoeidheid, koude en alle doorstane emoties waren ze zich niet geheel bewust van het ge vaar wat hen bedreigde. Op woensdag 29 januari sloeg de zee definitief toe. Op het middaguur had kapitein Blankert een zonswaar- neming kunnen doen. Hieruit bere kende hij hun positie en bevond te zijn op 53° 58'N,03° 48'E. Hij ver legde toen de koers naar 'Zuiden ten Oosten drie vierde Oost' en hoopte op die manier 'in Texel binnen te zei len'. Die middag nam de wind snel in kracht af om vervolgens te krimpen naar het zuidwesten. Dat dit meestal niet veel goeds betekent besefte Blankert maar al te goed. Niettemin had hij goede hoop om op tijd binnen te zijn. Helaas, in de avond verslechterde het weer. De wind nam weer toe tot 'Bramzeils en Marszeilskoelte, verge zeld met Buyen van Regen, Hagel en dikke lucht, zoodat zij zeer weinig van zich konde zien, doch steeds koers houdende, als zoo even is ge zegd, en wel om reden dat zij vol gens middagbestek en waterdiepte op genoegzame afstand van den wal veronderstelden te zijn, en tevens stelde de volgende dag binnen te kunnen wezen, loodende des avonds tien ure zestien vadem, gedurig ge lood hebbende zestien, zeventien en wederom zestien vadem. Dat zij met eene stijve Marszeilskoelte, en dikke verstopte lucht, vergezeld van Regen en Hagel, zoodat men gene vuren konde zien, en alzoo ook gene ver kenningen kunnende doen, om te elf uren tot hunne met geringe ontzet ting aan de grond stootten. Hierop bevond de kapitein, dat het schip van des namiddags tot op dat oogenblik eene verkeer van elf en driezevende mijl had afgelegd, en wel op het oo genblik dat de kapitein berekende zes menten, wat uiteindelijk resulteerde in een achtste plaats voor Jaap en een negende plaats voor Yannis. Pieter Daalder, die sterk op dreef was in de verplichte turnoefeningen van niveau 5C, wist enorm veel punten te vergaren, maar de concurrentie in dit niveau is buitengewoon groot. Alle topverenigingen in Noord Holland (en dat zijn er nogal wat) hebben hier zeer sterke jonge turners rondlopen. De zevende plaats met 47.10 is dan ook best een goede prestatie te noemen. Blunder Bastiaan Willem Witte kon in niveau 4D sterk mee komen. Slechts op het laatste toestel (brug gelijk) werd de wedstrijd verloren door een enorme blunder aan het begin van de oefe ning. Hierna was Bastiaan Willem volledig weg en de behaalde 6.10 voor deze oefening was volgens trai ner Nico Stoter nog minstens twee punten te hoog. Door deze tegenval- In december 1839 monsterden veertien bemanningsleden aan op de schoener 'Heemskerk' uit Amsterdam, voor een reis vanuit de thuishaven naar Batavia vice versa. Na de nodige vertraging en een weken durende worsteling op zee, waarbij het vaartuig reeds op de hoogte van Oostende was geweest, strandde de schoener precies zesendertig dagen later op de Texelse kust. Vliegende Hollander In de avond van woensdag 15 januari zagen ze plotseling een lichtje door komen. Het bleek het vuur van Duin kerken te zijn. Samen met deze waarneming en een diepteloding van 11 vadem zette Blankert een gegist bestek van 3Vi mijl NW van Duinker ken in de kaart. Inmiddels was de wind toegenomen tot volwaardige stormkracht uit het zuidwesten. Door ervaring wijs geworden was het voor Blankert duidelijk dat het voorbij Do ver nog slechter zou zijn. Hij 'veroor deelde het tengevolge van dien, niet raadzaam, verder naar de Engte door te zeilen, wendden te dien einde de steven, en sturende alstoen Noord noordwest tot eene diepte van vie rentwintig vadem'. De volgende dag trok de storm ver der aan. Met een dikke lucht en hoge aanschietende zeeën zwoegde de 'Heemskerk' zwaar slingerend in de Ze bevonden hun positie te zijn op ongeveer 2 mijlen 'West ten Zuiden van Wijkerduin'. Toen besloot de kapi tein weer koers naar Texel te zetten. Wegens de zware zeegang was het hen niet mogelijk om vóór de zee weglopend te zeilen dus stuurden ze eerst westelijk. Gedurende elf etmalen leverde de schoener een gevecht op leven en dood met de Noordzee. Stormachtige winden met nu en dan orkaankracht vergezeld van regen, zware hagel, sneeuwjacht en donder hadden de Noordzee veranderd in een heksenke tel van aanstormende waterbergen met hiertussen ijzingwekkend diepe dalen. Onbekend gevaarte In de avond van de 23e januari kwam het licht van Kijkduin even door. Ze namen onmiddellijk een pei ling en bevonden het vuur in het zuidzuidoosten te hebben en schat ten de afstand, naar aanleiding van een loding van 18 vadem, op 2/i mijl van zich. Weer verlegden zij hun koers naar het noordwesten om ver der uit de gevaarlijke wal te raken. Tijdens deze manoeuvre sloeg de schrik hen wederom om het hart. Vlak naast de schoener rees plotse ling een enorme zwarte schaduw uit het golftop omhoog. Even vreesden de mannen door dat onbekende ge vaarte verpletterd te worden. Toen het voorwerp weer iets dieper in het water terugzakte, zagen ze dat het de boeg van een half gezonken, verti caal in het water drijvend vaartuig was, waar ze ternauwernood vrij van bleven. Hels hemelvuur Gedurende die dagen bleef de be manning vrijwel niets gespaard. Op bijna alle plaatsen begon de ontzette schoener lekkage te vertonen. Het lo gies van de bemanning kwam even eens vol water te staan. Hierdoor moesten ze de schaarse momenten waarop ze even konden rusten, in de Het laden van de Heemskerk nam vijf dagen in beslag. In de avond van de negenentwintigste sloegen ze de laatste schalklat vast en was het schip zeeklaar, voor haar lange reis naar Nederlands Oost Indië. De vol gende ochtend vroeg kwam de loods aan boord om het vaartuig te verha len vanuit het dok (bassin) naar de Willems Sluis; de ingang van het Noordhollands Kanaal. Door, zoals ka pitein Blankert later verklaarde, 'eene aan moedwilligheid grenzende on- voorzigtigheid van de binnenloods Gerrit Akkerman' raakte het schip op het gewezen Oude Sluishoofd vast. Tengevolge hiervan moest de hele la ding op die plek in lichters worden gelost, waarna de 'Heemskerk' op 2 januari terug verhaalde naar het Oosterdok om de lading manufactu ren en een paar honderd ton met selstenen, opnieuw aan boord te nemen Waterstand Pas in januari werd de reis opnieuw gestart. Bij de sluis van het kanaal bleek de waterstand van het IJ te hoog zodat de volgende dag pas ge schut werd De tocht door het Noordhollands Kanaal verliep zonder verder noemenswaardig oponthoud en de schoener meerde af voor de sluis van het Nieuwe Diep. Omdat de wind niet uit de goede richting kwam bleef het schip nog een paar dagen in de haven liggen. De tijd werd ge bruikt om alles nog eens extra na te lopen voor de te gane lange reis. Met een zuidzuidoosten wind zeilde de 'Heemskerk' onder aanwijzing van loods J.S Wigman na enkele dag en naar zee. Daar ging de loods van boord. Meteen hierna nam kapitein Blankers een walpeiling waarbij hij Petten in 'Zuidzuidoost half Oost' en Kijkduin in 'Noordoost ten Noorden' peilde. Hij zette de koerslijn uit op 225 graden. Calais De volgende dagen kreeg de 'Heems kerk' te maken met een flauwe zuid en wind die ruimde naar het zuidwesten en toenam tot 'Bramzeils en gereefde Marszeilskoelte'. Gedu rende drie dagen wist kapitein Blan kert zijn schip in de richting van het Nauw van Calais te manoeuvreren. In dat gure weer met slecht zicht was zijn bemanning vrijwel constant aan dek en in de masten bezig met de zeilen. Somber zwijgend deden de verkleumde mannen hun werk, zich afvragend waar ze zich met hun schip in hemelsnaam bevonden. richtingvan de Engelse kust 'zeilende des avonds om zes en een half uur de vuren van Orfordness (52° 06'N,01° 32'E) West van zich'. Aftakeling De eerste tekenen van de totale afta keling van hun schip werden voor de bemanning langzamerhand merkbaar. Een paar stukken van de verschan sing werden weggeslagen en tussen een aantal huidplanken begon het zeewater door te sijpelen. Het weer werd alsmaar vuiler. Hoge zeeën stortten zich over dek en luiken. Groot was hun schrik toen ze plotse ling een, vrijwel onttakeld vaartuig, waarvan een deel van de verscheurde zeilen als de magere vingers van de dood onheilspellend klapperend aan de slingerende ra's rukte, hen rake lings passeerde. Schreeuwend pro beerde de mannen contact te maken, maar het scheen dat er zich niemand aan boord bevond. Met de schrik in de ogen keken ze het snel verdwij nende vaartuig na. De 'Heemskerk' zelf 'werkte aller ontzettendst, zoo danig zelfs, dat het beschotwerk, in hout, geplaatst tot beteugeling van het drinkwater in de waterketels, los werkte, en zoo geweldig heen en we der sloeg, dat de ketels defect wer den, en daar door lekkagie, aan dezelve bevonden werd, welke lekka gie in die toestand van oogenblik tot oogenblik verslimmerden'. Het weer werd alleen maar slechter. Terwijl een paar man doende was met een poging de stuurboords wa terketel te repareren, pleegde de ka pitein overleg met zijn stuurman. De schoener had reeds enkele zeilen ver speeld. De conclusie van de repara- tieploeg was somber. Timmerman Jacobus Bangaart meldde dat de wa terketel aan boord met te repareren was en waarschuwde tevens voor de conditie van de bakboords ketel. Zon der voldoende zeilen en drinkwater kon de reis toch niet naar wens wor den voltooid, dus dacht Blankert er over om hoe dan ook ergens binnen te lopen, teneinde de opgelopen schade te herstellen. Die middag namen ze een walpeiling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 8