Liever zaag dan poppen a Meubelmaakster Van der Zee: Texelaars geven zich bloot in foto-expositie De Vries 6 WOU... 'IV Bednjvi gheid ri TEXELSE COURANT Nieuwe ontwerpstudio Aantal „asielwoningen" hoeft niet omhoog Grond weinig waard... Aanrijdingen Open Brief Bus mc VRIJDAG 30 Jy lAG Op de LTS was ze het enige meisje in haar klas, op de MTS ble ken tot haar verrassing meer meiden hetzelfde vak te willen le ren. maar op Texel is ze nu de enige vrouwelijke gediplomeerd-meubelmaakster. Judith van der Zee was niet altijd even zeker over haar keuze, nu ze zover is gekomen wil ze ver der: „Eerst nog een paar jaar restauratietechnieken leren en een tijdje bij een meubelbedrijf werken om aan het werktempo te wennen, maar mijn ideaal is een eigen atelier waar ik kan restaureren en zelf ontwerpen. Liefst op Texel." .V,* Dat Judith (19) uiteindelijk haar doel zo duidelijk voor ogen heeft, zal nie mand die haar als kind al kende ver bazen. Aan de keukentafel van de ouderlijke woning aan de Genteweg bij Oosterend vertelt ze enthousiast: „Het leuke van werken met hout is dat het leeft, ieder stukje is anders. Als je vandaag een rechte plank hebt, kan-ie morgen heel goed krom zijn." Haar moeder herinnert zich: „Als klein meisje was Judith altijd met hout bezig. Wanneer je haar zocht, hoefde je maar even in de schuur te kijken. Verlanglijstjes voor haar verjaardag waren ook altijd het zelfde: een hamer, een zaag, altijd gereedschap. We hebben nog drie jongens, dus vroeg ik mijn enige dochter soms of ze niet iets meisje sachtigs wilde. Een pop bijvoorbeeld. Maar wanneer we dan bij Bakkers Ij zerhandel liepen, riep ze al: 'Oh, dat is een mooie zaag. Mag ik die niet?' We mogen ook niet van d'r verhui zen, want dan zou ze haar werk- schuur kwijt zijn." LTS Duidelijk was dat een keuze voor de LTS-afdeling bouwtechniek voor de hand lag, maar bij Judith en haar ouders was even aarzeling. Moeder Van der Zee: „Ze was in die tijd een beetje verlegen en ze zou toch tus sen allemaal jongens terecht komen. Aan de andere kant was ze altijd met haar hobby bezig en dan is het zonde iemand een lap textiel in handen te drukken. Tenslotte hebben we haar aangeraden zich maar niks van die jongens aan te trekken." Judith vult De jonge ondernemers Ruud Wolt- hoorn en Roland Winter zijn op Texel een nieuwe ontwerpstudio gestart. Onder de naam R&R Design and Photographies zijn deze enthousiaste ondernemers al enige tijd actief op Texel. Winter heeft 16 jaar ervaring bij een groot reclamebureau aan de vaste wal. Als oud-Texelaar komt hij 's zo mers graag voor enige maanden naar Texel en samen met vriend en collega Wolthoorn is hij voor de grap begon nen met enkele reclamestunts voor bedrijven in o.a. De Koog. Door het Het aantal woningen dat de gemeen te Texel beschikbaar stelt voor asiel zoekers, zal niet worden verhoogd. Dat aantal blijft dus 6, oftewel 2 pro mille van het totale aantal woningen. Het Ministerie van WVC had graag gezien dat Texel uitging van 3 promil le, dus negen woningen. Gezien de woningschaarste op het eiland gin gen b en w daarmee niet accoord, omdat Texel kampt met ernstige wo ningschaarste. Het ministerie had daar begrip voor. slagen van deze opdrachten hebben zij nu zoveel werk dat zij het plan hebben opgevat een eigen studio te beginnen. Beiden zitten vol creatieve ideeën en zeggen zelf het hoofd te kunnen bieden aan de concurrentie. R&R verzorgt alle soorten reclame- werk, zoals briefpapier, folders, posters, kaarten, placemats enz. Ook in samenwerking met de klant kan R&R het uitwerken van de opdracht verzorgen. De werkruimte die zij in De Koog tot hun beschikking hebben, wordt in september ingericht als stu dio, om hen beter in staat te stellen de opdrachten op professionele wijze vorm te geven. Lydia Blok Het stukje grond bij Kogerstraat 36 dat de heer E. vd Have en mevrouw M. Stapels eventueel willen verko pen aan de gemeente, blijkt nog minder waard te zijn dan het bedrag van f20,- dat b en w aanvankelijk wilden betalen, nl. slechts één gul den per vierkante meter... Laatstgenoemd bedrag is bepaald door een taxateur van de Heidemij, die de taxatie uitvoerde in opdracht van de gemeente. Aanleiding was dat de gemeenteraad het (met de natte vinger bepaalde) bedrag van f20,- per vierkante meter, veel te laag vond en verwachtte dat taxatie een hoger be drag zou opleveren. Dat is dus an ders uitgepakt. De eigenaars, die het eerste bod al veel te laag vonden, Een 40-jarige automobilist uit Zwolle verleende geen voorrang aan een 21-jarige tegenligger uit Bunnik, toen hij van de Pontweg de Schumakers- weg inreed. De wagen van de man uit Bunnik liep zware plaatschade op. Op de Waalderweg ontstond een ket tingbotsing toen een 32-jarige man uit Terneuzen en een 58-jarige Cocksdorper afremden om af te slaan en een 57-jarige man uit Etten Leur dat te laat in de gaten had. De schade was echter gering. Een 23-jarige man uit Ecuador had te laat in de gaten dat een 43-jarige Duitse automobiliste afremde voor het verkeerslicht bij Akenbuurt. Door de botsing liepen beide wagens scha de op. willen het voor het getaxeerde be drag natuurlijk helemaal niet kwijt. Van der Have zal de gemeente met nieuwe voorstellen benaderen. Het gaat om totaal 28 vierkante me ter grond, die weliswaar eigendom is van Stapels en vd Have, maar al tien tallen jaren openbaar in gebruik is omdat de weg en het trottoir erop liggen. Omdat een eigenaar in zo'n geval toch niet over de grond kan be schikken, wilden Stapels en vd Have er vanaf, inhakend op het gemeente beleid in deze. De huidige eigenaars vinden de tot dusver geboden bedragen veel te laag omdat ze zelf voor de grond f150,- per m2 hebben neergeteld. Bneven van lezers Builen verantwoordelijkheid van de redactie aan: „Oh, ze keken wel even vreemd, maar na een paar weken deed ieder een heel gewoon." De interesse voor de houtbewerking groeide alleen maar en toen decaan Riteco haar drie jaar geleden op het idee bracht het Hout- en meubilering scollege (een MTS) in Amsterdam als vervolgstudie te kiezen, ging Judith daar gretig op in. „Grappig was dat de verhouding meisjes-jongens hier ongeveer veertig-zestig was, terwijl ik vooraf blij was geweest als er nog een of twee meisjes zouden zijn. In mijn klas begonnen we met vier mei den en achtentwintig jongens. IMa drie jaar waren alle meiden nog over, de jongens met hun tienen." Robuust Opvallend noemt Judith ook het ver schil in ontwerpen tussen de dames en heren. „Jongens maken robuuste meubels, meisjes zijn fijner." Ze il lustreert haar bewering met twee fo to's van werkstukken die in het examenjaar zijn gebouwd. Een kast van een mannelijke collega ziet er uit alsof inderdaad orkanen kunnen wor den weerstaan, een fraai afgewerkt meubelstuk van een meisje is nauwe lijks in staat rechtop te staan en moet worden vastgezet in de muur. Judiths heeft haar kast gebouwd naar de beeltenis van een zittende kat. Het massieve gedeelte bestaat uit essenhout, voor de gewelfde stukken heeft ze populier gebruikt, gefineerd met esdoorn. De kast oogt sierlijk, maar is door de (mannelijke) robuustheid geschikt als gebruiks voorwerp. „De leerkracht bepaalt of het ontwerp voldoet aan de gestelde moeilijkheidseisen. Maar verder advi seert hij alleen maar. Over lelijk en mooi heeft hij mets te zeggen. Al is het nog zo gek, als het aan de eisen voldoet mag je het maken." Binnenkort verschijnt Judiths meubel in een vakblad, maar fabrikanten zul len naar verwachting weinig interesse hebben. „Het is puur ambachtelijk gemaakt. Te bewerkelijk dus voor massaproduktie." Het kan haar niet deren, want de komende twee jaar zit ze nog op school. „Ik wil eerst le ren hoe je antieke meubels weer in hun oude staat brengt. Misschien ga ik ook nog stofferen. Het lijkt me so- wie-so goed dat je zoveel mogelijk van je vak weet, want het is niet makkelijk om te slagen met een eigen bedrijfje. Daar moet je ook za kelijk voor zijn en dat ben ik niet, hoewel het middenstandsdiploma wel gelijk bij mijn diploma zit. Na mijn school ga ik eerst maar eens bij een bedrijfje werken om aan het werk tempo te wennen." „En om het start kapitaal voor een eigen zaak te verdienen", denkt moeder Van der Zee mee, „want je hebt veel gereed schap nodig en alleen een beitel kost al twintig gulden." Texel Ondertussen houdt Judith zich vast aan de visie van de leraar die heeft gezegd dat ze zich in het bedrijfsle ven wel zou redden. Het liefst zou ze zich dan vestigen op Texel: „Ja, maar dat komt door mijn vriendje", lacht ze. Weer serieus: „Nee, het is ge woon gemakkelijk met contacten. Aan de overkant moet je eerst een naam opbouwen en dat kan jaren du ren. Hier zijn nu ai mensen die me kennen. In het uitvaartcentrum in Den Burg staan twee grote mahonie houten kandelaars van me. Geen meubels, maar zo moet je toch be ginnen." Beste families Van der Vis en Schagen, Op het gevaar af dat ik opnieuw uw ergenis wek, hoop ik toch dat het mij gegund is te reageren op uw geza menlijk schrijven in de TC van 20 juli j.l. Omdat ik, alleen voor het creëren van een eigen parkeerplaats naast mijn woning, twee oude bomen kap en een smeedijzeren hek sloop, en daarmee geen positieve bijdrage lever aan het aangezicht van de Pe perstraat, moet ik ook niet zeuren om een paar ouderwetse lantaarnpa len voor de Peperstraat. Dat is zo on geveer de strekking van uw betoog. Een ogenschijnlijk logische redene ring, zeker voor mensen die verzuimd hebben zich iets breder te informeren omtrent de feitelijke achtergronden. Want wat zijn die feiten? Inderdaad heb ik eind vorig jaar in een brief aan het college van b en w de opmerking gemaakt, dat het wel aardig zo zijn om in de Peperstraat de aluminium lichtmasten te vervangen door soort gelijke lantaarnpalen als rond de kerk en in de Koetebuurt. Omdat hierop van de zijde van het college geen en kele reactie kwam, heb ik dit verzoek na enige tijd nog eens herhaald. Later werd mij in een persoonlijk gesprek met wethouder Terpstra te verstaan gegeven dat ik die lantaarnpalen wel kon vergeten omdat hiervoor geen bedrag op de investeringsbegroting van 1993, noch op die van 1994 was opgevoerd. Ook mijn vermetele poging om het dan alvast op de be groting voor 1995 te zetten, werd minzaam weggewuifd. En omdat ik verder weinig inzicht heb in de priori teiten op de gemeentelijke begroting, had ik mij reeds met deze afwijzing verzoend. Ware het niet, dat nog geen 14 dagen later, in het kader van een slepend conflict tussen de ge meente en de famile Koopman, waa rin ik overigens geen partij wens te zijn, er wel even 22 betonnen palen konden worden geplaatst. Tja, en dan dringt zich bij mij toch de vraag op, of voor deze exercitie wèl een bedrag op de investeringsbegroting was op gevoerd. En als dan later het ge meentebestuur een schier onbegrensde creativiteit aan de dag legt om een tropisclj zwemparadijs van een dreigend faillisement te red den, waarbij bepaald geen risicoloze credietgaranties worden afgegeven en hypothecaire leningen worden op genomen op een wijze waarvoor geen enkel ander bij de gemeente hoeft aan te kloppen, dan denk ik toch weer; zouden er met een klein beetje van deze inventiteit dan niet een paar oude lantaarnpaaltjes in de Peperstraat kunnen worden geregeld? En als dan bovendien blijkt dat er bo ven de maximale gemeentelijke reser ve van 3,3 miljoen nog zo'n 9 ton over is, dan denk ik weer; wat maakt dan 725.000,- voor een paar lan taarnpaaltjes nog uit? Maar ik mag niet zeuren want ik ben zelf de slo per. En omdat die gedachte blijkbaar bij nog enkele mensen heeft postge vat, waarvan een enkeling al op een holletje bij het gemeentehuis was gaan informeren of er wel een kap- vergunning was verleend, wil ik ook hier de feiten wel even op een rijtje zetten. De strook grond tussen mijn huis en dat van buurman Dros is 4,75 meter breed. De beide circa 80 jaar oude lindebomen, we hebben de jaarringen geteld, stonden op 20 cm afstand van m'n buurmans zijgevel. Dus ook zonder het kappen van die bomen was er voldoende ruimte om daar met een autootje van 1,5 meter breed langs te kunnen. Maar juist omdat de bomen zo dicht op het huis van m'n buurman stonden, druk te de takken op het dak van dit huis en waren bij harde wind al eens pan nen van het dak geveegd. Bovendien bleef dit dak, dat vrijwel geheel schuil ging onder het loof van beide bomen, altijd vochtig. In het verleden had een vorige bewoner al een paar grote takken uit de kruinen gezaagd. Hierdoor was bij de voorste boom de stam gedeeltelijk ingerot waardoor het gevaar bestond dat bij een storm grote delen uit de kruin zouden bre ken met alle gevolgen van dien. Daarenboven bestond het gevaar dat de wortels van beide bomen de fun dering van het vrij licht gefundeerde naastliggende huis, omhoog zouden drukken. En hoewel de gemeente wel degelijk de historische waarde en het gezichtsbeppalende karakter van bei de bomen in haar overwegingen heeft doen gelden, heeft zij op grond van voornoemde risico's toch beslo ten een kapvergunning te verlenen. Wat het smeedijzeren hek betreft, tot slot nog het volgende. Dit hek was waarschijnlijk even oud als beide bo men. De gietijzeren palen, waarvan bij een aantal aan de onderkant de bevestigingsnokken en bij één zelfs de hele kop was afgebroken, stonden los op het onderstaande muurtje. De schorren en steunpunten aan de ge vels waren reeds doorgeroest en de enige reden dat het hek er nog stond was, omdat nog niemand en aan had geleund. En omdat omhalen van de bomen, dit komt, is toen gelijktijdig hei gesloopt. Het eenvoudigste ook verreweg goedkoopste om even bij de Gamma een schaarhekje te halen en dit vanging te plaatsen. Maar ji dat mij zeer veel is gelgen karakteristieke aanzicht vang perstraat en mijn woning bog !(vo nog onder monumentenzorg ik drukdoende om de gietijze len en de smeedijzeren hek elementen te restaureren om t.z.t. weer in hun oude luiste nen herplaatsen. Dan zal om strook grond gedeeltelijk mei klinkers worden bestraat en blinde kopmuur een doorgang den gemaakt zodat ik metm lorp tootje achter m'n woning kan waar voldoende ruimte is om eens 40 van die autootjes te ren. Maar omdat de grond» bomen hebben gestaan eersi wat moet inklinken en Keulen Aken ook niet op één dag zj bouwd, zal mij daarvoor nog tijd moeten worden gegund, danks durf ik, hoewel ik er liefhebber van ben, er wel en jenever op te zetten dat het eerder zal staan dan de oude taarnpalen. oot met n d af Er gez ïdac is h< end fee he 013' de1 liter ister rea alle Dwalend over Texel met de p ke bus kwamen mijn dochter aan in De Cocksdorp. Een st dorpje aan het wad. Mijn dn een paardenliefhebster en vil strandrit maken. Dat lukte er niet, zodat we naar de bush; gemaal Eierland wandelden. We kwamen daar aan om 11 ruim op tijd voor de bus 27 17.50 uur. Er kwam nog een paar aan. De tijd verstreek. 18.05 uur kwam een bus aan|°eve scheurd. Ik liep erheen met strippenkaart gereed maar. scheurde door. Verbazing by vroegen een plaatselijke bwo Diens reactie was: ach, over uur komt de volgende. terw in ie aa Is hi taan snisi jeen ®rr lie e lee Maarten te Naschrift: Volgens busonderneming AO den de passagiers waarschip ie di bij de halte maar iets verderi iwe schuilen voor het slechte we chauffeur heeft ze vermoedefyaa maal niet gezien. Het is daai thoek en als hij toch al acht! schema lag, had hij haast. M Iged laten natuurlijk niet opzette? in gi sen bij haltes staan.", aldus! worn aar me jonc woordvoerder. „De mens zonder kleren is heel mooi. Je staat daar, geheel onbeschermd, je kunt je niet verstoppen. Het resul taat van mijn werk is ook duidelijk: Je vindt het mooi of je vindt het niet mooi, een tussenweg is er niet." Sinds gisteren exposeert fotograaf Pieter de Vries in atelier ,,'t Schilder- tje" te Den Hoorn met een collectie foto's van Texelaars die voor een groot deel naakt poseerden. Een op vallende expositie, want waar de mo dellen normaal betrekkelijk anoniem blijven, zullen ze in een kleine ge meenschap als de Texelse niet zelden door bezoekers worden herkend. Toch hoefde De Vries nooit zijn grote rede naarskunst in de strijd te werpen of hen eerst met enorme hoeveelheden alcohol te bedwelmen om zijn model len uit de kleren te krijgen: „Voor de fotograaf is het de kunst een goed contact op te bouwen met de gepor tretteerde en iemands vertrouwen te winnen. Lukt dat niet en wordt die persoon krampachtig, dan krijg je ook geen goede foto. Dan kap ik het trouwens af en probeer ik het later nog wel eens, want iedereen heeft er recht op goed op de foto te staan." Het lukte Pieter de Vries overduidelijk wèl om zijn modellen op het gemak te stellen, want op een enkele uitzon dering na stralen ze een ongedwon gen, vaak zelfs trotse houding uit. Sommigen zouden zelfs in een strip verhaal geen tekstballon nodig heb ben, want iemand die lachend recht in de camera kijkt, kan maar één ding willenzeggen: „Denk er maar van wat je wilt, ik vind dit leuk." De Vries: „Voor mij als fotograaf is dat ook een confrontatie. Als mensen zich zo op hun gemak voelen dat ze recht in de camera kijken, dan kan ik me ook niet verschuilen." Vertederend en net alsof ze om on verklaarbare reden uit een familieal bum zijn gehaald, zijn de foto's van trotse vaders en moeders met een piep/onge nakomeling. Pril geluk, waarbij je de angstige vraag kunt stellen zoals atelierhouder Henk Noorlander doet) hoe lang het mag voortbestaan voor de donkere wolken zich samenpakken. Dergelijke tafere len zijn immers van overal en alle tij den en ook in oorlogsgebieden zullen veel ouders vol vertrouwen in de toe komst met hun kroost hebben ge poseerd. Naast de naakten hebben ook enkele Texelaars Imet kleren) geposeerd in hun werkomgeving. De resultaten zijn iets minder verrassend, maar een noeste werker met bezoedel schoot blijft voor menig wm die twijfelt aan zijn bestem deze wereld een intrigerend Bovendien is het spel met donker, ongeacht het afgebt ject, boeiend. De 29 foto's blijven hangen augustus, ,,'t SchHdertje' matige Schuilkerk IDIek Hel Hoorn is onregelmatig meer geopend. Joop Een minder-herkenbear Texels naakt, re bezichtigen op de expositie van Pieter de I' gen ites zet opi sen spre gelij prob n hl i. Ir n dl elk ireft terei nanii aan oorc ntgei pder rgad vo 'ees nger van wei sdag >00 trail inpro

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 6