iJe moet de narcissen zan het land stelen" KOST Texels LANGS DE WEG ^igenachtige weer vertraagt bollenoogst Vliegangst TEXELSE y COURANT ndJa voor kinderen cte Lever n Stichting en niet weg te ken van Texel Bollentelers houden zaterdag open huis US1 1AG 6 AUGUSTUS 1993 Vliegen doe ik tegenwoordig graag en veel zonder een spoor van angst. Vroeger was ik wat minder gerust tijdens een vlucht. Ik zat al tijd te fantaseren wat ik zou doen als we zouden worden gekaapt, als een motor in brand raakte of als we te pletter vlogen tegen een berg. De hapjes en drankjes smaakten dan niet erg. Na elke landing begon ik blij te applaudis seren, opgelucht dat het weer goed was afgelopen. Het viel me op dat de andere passagiers on middellijk begonnen mee te klap pen, waaruit bleek dat ook zij het gevoel hadden aan de dood te zijn ontsnapt. Later hoorde ik dat dit klopt: vliegangst is een zeer ver breid verschijnsel. Touringcarbedrij- ven profiteren daarvan, hoewel er toch regelmatig een touringcar in een ravijn stort. Door die knagende onrust kon ik aan boord nooit slapen. Toch wordt verwacht dat je dat op een lange vlucht wèl doet, want de stewardess deelt dekens uit en dooft de lichten. Ik deed alleen voor de vorm mijn ogen dicht, maar zat intussen met kloppend hart te wachten, scherp luisterend naar het geraas van de motoren. Zuigermotoren vertrouwde ik niet en straalmotoren nog minder. Ik had gelezen hoe heet die dingen van binnen worden. Kunnen die la gers dat verdragen, zo lang achter elkaar? Met schrik realiseerde ik me ook dat het vliegtuig nog nooit zou oud en dus nog nooit zo zwak was geweest als op dat moment. Vroeg of laat zou metaalmoeheid toch zijn tol eisen? Vreselijk eng vond ik dat zwiepen van die vleu gels als er turbulentie was. Dat moet toch breken op den duur? Soms meende ik door een plotse linge verandering van het toerental van de motor of een lichte trilling dat er een mankement was. Ik waarschuwde dan een purser of stewardess, maar die hadden nooit wat in de gaten. Niks hoor, niets aan de hand. Probeert u maar wat te slapen. Wilt u een drankje? Dat drankje wilde ik wel. Ik heb in die Het mooie weer heeft de familie Ran van hoeve 's Hertogenbosch naar buiten gedreven. (Foto's Gerard Timmerman! voor de lucratieve export naar Japan. Rendement „Afzet naar Japan is gunstig voor het rendement van de kwekerijen op het eiland", vindt Jos Timmer, voor zitter van de Texelse afdeling van de Koninklijke Vereeniging voor Bloem bollencultuur. Van de 130 bedrijven op het eiland die zich met de bollen teelt bezig houden is het voor zo'n 70 de belangrijkste inkomstenbron. Gezamenlijke telen ze circa 500 hec tare bloembollen, waarvan ongeveer de helft narcissen. Van tulpen en le lies staat jaarlijks elk 100 bunder uit- geplant. Zo'n vijftig hectare is gevuld met gele krokus, hyacint en bijzonde re bolgewassen. Hoeyvel hij geen totaaloverzicht heeft, schat Timmer de gemiddelde oogst dit jaar redelijk in. „Ietsje minder dan vorig jaar, dat wel." Over het oogst- seizoen: „Wegens de late start van de schoolvakanties zaten we eerst met kromme tenen te wachten op bollenpellers. Gelukkig viel het uitein delijk mee, de oogst was gelukkig ook iets later." Was het tumult in de overbevolkte bollenschuren voorgaande jaren niet te beschrijven, dit jaar waren de pel lers de rust zelve. „Hoe het komt mag Joost weten, maar het beviel best." Concurrentie Texelaars kunnen volgens Schilling de concurrentie met de vastewal wel aan. „We hebben hier veel goede bol- lengrond. En de kosten daarvan zijn redelijk." Over de gemiddelde op brengst: „Het is wel eens slepen, maar doorgaans redden de bollen het wel." Er zijn veel factoren die de oogst beïnvloeden. „Texel bestaat uit veel grondsoorten en 't is maar net op welke perceel de bollen groeien." Zo hield ook het achterliggende groeiseizoen de telers en hun afne mers in spanning. Na een moeizaam plantseizoen richtte een verraderlijke nachtvorst in de lente schade aan in de gewassen. In combinatie met een warm en droog groeiseizoen, voorza gen veel telers een matige oogst. De voorspellingen werden anders, toen na enkele malse buitjes de planten weer opbloeiden. Van een topoogst is echter geen sprake „Het is wel minder geweest. om een bepaalde plek in het bin nenland van de Vogelkop te berei ken, ging dat feest niet door. Kort tevoren waren twee toestellen te gen een berg gevlogen. „We zitten daarom op het moment een beetje slecht in onze vliegtuigen en pilo ten. Je kunt beter met de kano gaan", zei pater Jan Frank, alsof het om een alledaagse beslomme ring ging. Bij een vliegramp in Europa of Amerika zijn de reddingsploegen meestal snel ter plaatse In Nieuw- Guinea, met bergen tot 5000 me ter en ontoegankelijk regenwoud dat 90% van de oppervlakte beslaat, duurt het langer. Het wrak komt meestal terecht in vrij wel onbewoond gebied, tussen bomen die gemiddeld hoger zijn dan de kerktorens van Den Burg. Het altijd groene bladerdak sluit zich en er is vanuit de lucht niets meer te zien. Een tweemotorige Twin Otter van Merpati met 12 mensen aan boord stortte twee jaar geleden neer op de route Manokwari-Bintuni. Het is tot dus ver niet gevonden. Toen ik over dat ongeluk in de krant las, maak te dat indruk, want ik had in de zelfde Twin Otter op dezelfde route gevlogen. De Dakota X 11 van „onze" lucht macht, die in 1962 tussen Merau- ke en Biak tegen een van de toppen van het 5000 meter hoge en besneeuwde Carstenz-massief botste, werd pas in de zeventiger jaren teruggevonden, door een missiepiloot die er toevallig langs vloog en er foto's van maakte. Die piloot was de Zwitser Ernst Röllin, die ik een paar jaar geleden nog bij een vliegfeest op Texel ont moette. Maar dat is een ander verhaal. Harry. vliegtuigen al heel wat Schotse whisky en Franse cognac achtero ver geslagen, gratis uiteraard. Verontrustend vond ik altijd de de monstratie met zuurstofmaskers en zwemvest aan het begin van elke vlucht. Het bewijs dat ze er terdege rekening mee hielden dat het deze keer mis zou gaan. Het zelfde effect gaf het lezen van de safety-cardDat is een folder met een stripverhaal, waarin je ziet waar de nooduitgangen zitten met opblaasbare glijbanen, waar je nooit (maar dan ook nooit) met naaldhakken op mag zitten. Er is ook een plaatje bij van een nood landing op zee: de passagiers vro lijk dobberend in een grote rubberboot, terwijl op de achter grond het wrak van het vliegtuig naar de diepte van de oceaan zinkt. Mijn overheersende gedach te bij het bekijken van die card was altijd: hier komt in de praktijk niets van terecht. Je ziet het toch in de krant bij elke vliegramp. Zo'n toestel ontploft, vliegt in brand of te pletter. Niemand heeft een kans. Als er al overlevenden zijn is dat bijna nooit te danken aan zuurstofmaskers, reddingvesten of rubberboten. Eigenlijk was dat nog mijn grootste troost. Als het fout zou gaan, zou het allemaal ra zendsnel zijn afgelopen, inclusief een gratis crematie, zodat de kosten en rompslomp daarvan de nabestaanden bespaard zouden blijven. De statistische gegevens liegen echter niet: vliegen is echt heel veilig. Maar niet overal ter wereld éven veilig. Grote luchtvaart is vei liger dan kleine luchtvaart en het spreekt vanzelf dat er vaker een ongeluk gebeurt in afgelegen ber gachtige ontwikkelingsgebieden, waar moderne navigatiemiddelen ontbreken en waar de piloot be hendig moet zien te landen op vliegstripjes, die in het bos zijn uit gekapt. En laat ik déér nu telkens heen moeten! Toen ik twee jaar geleden in Nieuw-Guinea probeerde mee te vliegen met een missievliegtuig (Volgende week vervolg) Tuinbouwschool in Hoorn. „De oplei ding is nog maar voor de helft be zet", aldus moeder Nel. Toekomst Handelaar Daan Schilling uit Den Hoorn ziet echter nog wel toekomst voor de bollen. „Ik merk dat onder jongere Texelaars de animo voor het vak weer wat opleeft. De narcissen zijn door het dieptepunt. Ach, bollen zijn toch niet weg te denken van het eiland. Doorgaans worden hier mooie bollen geteeld, die geschikt zijn voor export naar de Verenigde Staten en Japan." Alleen de tulpebollen van het eiland kwamen het land van de rijzende zon niet in, omdat ze besmet zouden zijn met een virus, in de volksmond be kend als Texels bont. Om de infectie uit te bannen en daarmee het Japan se embargo te doorbreken vernietigen kwekers hun besmette partijen eind deze maand. Na lang aandringen van uit Texel heeft het Produktschap voor de Sierteelt en de Vereniging De Tulp zich bereid verklaard de kosten hier van grotendeels te vergoeden. De verwachting is dat tulpen van Texel medio 1995 in aanmerking komen lent f bollenseizoen dit jaar? Tja, een lach en een traan", verzucht y Sieme Ran uit Eierland. Door de nattigheid in de maand juli lAI ten de kwekers menig werkschema omgooien teneinde de van het land te krijgen. ,,Je moet de narcissen gewoon van nd stelen", aldus handelaar Daan Schilling. „Een mooie J augustus kan echter veel goedmaken..." it doo JUWVB vergrö icksdvJ landde an eeni ?oor M, /vveri inzie start op donderdagmid- 16.00-17.00 uur yogales kn5!ï n^eren- De oefeningen zijn ge- kinderen, zoals het speels maken van dierhoudingen, 'HQ6* alingsoefeningen, het oefenen berging Mden, het ontwikkelen van letuiö tzintuig en concentratie, a/d Wi e-oefeningen in beweging, uwenv t plaats V Arno kerstrü ontspanning vanuit het id vermogen. Spelenderwijs te vertrouwd met de ontwik- ingik ran hun lichaam en ademha leren waarom een gezond en een gezonde geest be- tijn en waarom tussen beiden -iiwicht moet bestaan. Het jan» C'00r yo9a lichamelijk ster- VeidmrJ wordt harmonischer en rusti- ksn zich makkelijker be» ''eren. De lessen worden ge ls del l°or Nicole Kruijsifix, in het :rj heidscentrum in de War- raat. Tevens is er door uitbrei- 11 de yogalessen voor penen, inschrijving mogelijk maandagavond van 19.30- Jr en de dinsdagmorgen van 0 uur. Informatie, telefoon teres) enan de} teciai en. H* •n pf' erlandse Lever Darm Stich- edt in de week van 22 t/m Jp'us haar nationale collecte, d 2 I in te zamelen voor weten- onderzoek naar oorza- handeling en voorkoming van 'en het spijsverte- («I. open' erland worden 21.000 kinderen in '"huis opgenomen met een ba maag, lever, gal, alvlees- darmen. Vaak houden zij hun pij: H ^9 problemen met hun ge- die zich in de collecteweek 2 te willen vrijmaken, kunnen j®"6" bij R. Rienstra, Thijsse- Den Burg, tel. 13878; of T. Drijverstraat 2, Den Burg, 53. In de krant las ik dat een Fokker F28 van Merpati bij het vliegveld van Sorong in Nieuw-Guinea is verongelukt. Daar schrok ik een beetje van, want ik vlieg regelma tig met Fokkers van Merpati en ik kom elk jaar op dat vliegveld. Het is dan niet ver van je bed en je denkt: dit kan mij ook overkomen. Al weet je best dat de kans om met een vliegtuig neer te storten kleiner is dan het winnen van de hoofdprijs in de Staatsloterij. Met dat laatste houd ik nooit rekening, met het eerste dus zeker niet. De enkele keer dat ik bij het instap pen toch door onrust wordt be vangen, houd ik mij voor dat de Schepper in Zijn Plan heeft be schikt wanneer ik zal overlijden, zodat het voor die tijd niet kan ge beuren. Het probleem is alleen dat dit Plan niet ter inzage ligt en dat je er geen bezwaar tegen kunt maken. Van openbaarheid hebben ze in de Hemel nooit gehoord, zo dat het best mogelijk is dat het moment van uitvoering aanstaan de is. Veel meer geruststelling vind ik daarom in de gedachte dat de man die het vliegtuig bestuurt, ook omkomt als het mis gaat. Re ken dus maar dat hij goed oplet en tevoren kijkt of er genoeg ben zine in de tank zit. Bij chirurgen is dat anders. Ik wil niet beweren dat die er maar op lossnijden, maar als door hun nalatigheid of toedoen een patiënt overlijdt, zit ten zij 's avonds weer lekker naar Studio Sport te kijken, maar hun patiënt ligt opgebaard in het rouw- centrum. Ja, dat is een smakeloze manier van redeneren, maar ik voel het nu eenmaal zo. om erover mee te kunnen praten", merkt hij spottend op. De verwerking van de oogst liep hier op rolletjes. Letterlijk, want het pellen van de tulpen, voorheen een tijdro vende klus, gaat bij Ran tegenwoor dig machinaal. „En tot volle tevredenheid, mits de bollen de goe de vóórbehandeling krijgen. En dat is dit jaar aardig gelukt", stelt John te vreden vast. Samen met broer Rem- co wil hij het bedrijf overnemen. „Ja, ze willen in de bollen", aldus Ran se nior die liever ziet dat zijn opvolger voor een loopbaan in de advocatuur kiest. Maar het bloed kruipt ook in Eierland waar het niet gaan kan, be rust hij. Dat de animo voor het bollenvak, dat bij menigeen niet al te hoog staat aangeschreven, tanende is blijkt uit het leerlingenaantal op de Middelbare oyman (De Razende Bolzoekt zijn narcissen op met de aardappelrooier. ~T bedrijf 's Hertogenbosch aan pveg is de familie Ran druk in pet verwerking van de bolle- „De tulpenoogst is wat ma il jaar", aldus zoon John die kshii J naar een perceel onder aan ren opmerkt: „Daar is de iets droger dan op Madura." vanl egele krokussen is hij beter te ■schijn zeker omdat de prijs van dit Texelse bolgewasje er best m wj,,,, kan" Om het gevreesde voorkomen hebben ze bij glanzende knollen tijdig ge- een flinke hoek narcis- Ran nog een bescheiden lelies: „Maar dat is meer In de bloembollenbedrijven staan de ontwikkelingen niet stil. De teelt heeft een enorme mechani sering doorgemaakt, op het ge bied van planten, oogsten en sorteren. De computer heeft zijn intrede gedaan en de biotechnologie introduceerde nieuwe teelttechnieken. Om zich te presenteren aan het publiek hebben de bollentelers zaterdag tot Nationale Bollendag uitgeroe pen. Voor degenen die meer wil len weten over de bloembollen stellen Jaap Duinker uit Den Hoorn (Herenstraat 6) en Theo Kooyman („De Razende Bol", Pe- likaanweg 1, De Koog), hun be drijven die dag open voor publiek. De koffie staat klaar en voor vragen kan men bij de bol lentelers terecht. Om de sfeer in de schuur van Kooyman op te luisteren speelt Jan de Waard op zijn accordeon. maar ook wel eens beter", aldus Schilling die de bloembollenoogst van dit seizoen als „normaal tot matig" taxeert. Over de prijzen is hij niet on tevreden. „De meeste tulpen hebben een veer moeten laten, maar de nar- cissenoogst krijgen we wel weg." Onderling zijn er flinke opbrengstver- chillen. „Waar de ene kweker treurt over een matige opbrengst, moet je niet opkijken als zijn buurman „woest beste" bollen roort" Aardappelrooier Op een stuk land aan de Pelikaanweg bij De Koog constateert teler Theo Kooyman dat de oogst wat tegenvalt. „Tja, eerst reken je je rijk en denk je wat liggen er een bollen op het land. Maar om voldoende plantgoed over te houden kunnen we niet teveel ver kopen heb ik al in de gaten. Of het een goed of slecht jaar is, weet ik pas zeker in november, als de veiling het geld overmaakt." Momenteel is hij druk doende een perceel narcissen op te scheppen. Om kostbare tijd te sparen doet hij dat nu met een aardappelrooier. Het idee is afkomstig van akkerbouwers, die enkele jaren geleden met de nar- cissenteelt zijn begonnen. „Ik had nooit gedacht dat ik op deze manier nog eens zou werken. Maar het gaat prima hoor. We rammelen er zo een stuk uit." Dankzij het mooie begin van augus tus kon hij weer volop oogsten. „Met al die regen in juli was dat wel an ders. Vorige week lagen we vier da gen stil. En dat terwijl we met een hele ploeg aan het werk zijn." Kooyman is een van de weinigen die de kieskeurige narcis Dubbele von Si- on teelt. „Het lijkt wel een uitster vend ras. Door het grijsvirus raakt de groei eruit. Vroeger haalden Texelaars uit Frankrijk regelmatig vers plant goed, maar dat is er nu niet meer bij. En voor het extra werk aan de „Si- ons" moet je wel een goeie prijs krij gen. Gelukkig loopt de afzet lekker. Nee, dan de narcis Carlton. Dat weegt als zand en verwerkt gemak kelijk." Kooyman beklaagt zich erover dat de afnemers de bollen steeds sneller willen hebben en hij volgens een steeds strakker tijdschema moet wer ken. Zijn Engelse „collega's" ziet hij als voornaamste boosdoeners. „Die zijn een stuk vroeger met de oogst. Maar met al die regen krijg ik de boel gewoon niet droog." Drogen Voor het drogen van de bollen maakt de bollenteler handig gebruik van de natuur. Al zo'n 25 jaar bewaart hij de narcissen in kooien. De wind doet de rest. Deze traditionele droogmethode stond op het spel toen zijn buurman enkele jaren geleden op grote schaal bomen uitplantte naast het bedrijf. Tot veler opluchting blijkt het meren deel van de jonge aanplant inmiddels verdroogd. Stickers. Stickers en aanplakbiljet ten op verkeerslichten, pompkasten en verkeersborden zijn lastig te ver wijderen. Gemeentewerken vraagt de daders met deze hinderlijke gewoonte te stoppen. Sloop Bruinvisschool. Na de bouw vak start de firma Westerlaken in op dracht van de gemeente met de sloop van de Bruinvisschool in Oude- schild. Het bedrijf voert het karwei uit voor f118.500,- en was daarmee de laagste van een viertal gegadig den. Verkeer Dorpsstraat. Toenemende autodrukte in de Dorpsstraat in De Koog is de gemeente een doorn in het oog. Het college van b en w overweegt de straat volgend jaar in ieder geval in het seizoen af te slui ten voor auto's. Paaltjes, zoals ook elders op Texel moeten doorgang ver hinderen. Argument van b en w is dat Koger ondernemers misbruik ma ken van hun rijontheffingen. Het col lege wil de ondernemers wel op vaste tijden de kans geven hun zaken te bevoorraden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7