lelijke )lijken TVL-contributies onhaalbare kaart lannen Hors roepen ragen op bij de raad Vervoer Strijboskinderen in drie jaar afgebouwd Sport (OEI Texels Wat ik zeggen wou.. Ouders moeten taak overnemen TEXELSE g laar verschillen raks minder groot COURANT Futuristische poster van dam in Eierland Toevloed leerlingen in onderbouw een probleem voor de Jozefschool Basketballprogramma De Mareis Bijzondere jubileumrit voor motorrijders OOSTEREND Texel bij Friesland: Dat nooit (2) Hallo Menno, ben je daar nog? Scholen binnenkort tegen de vlakte (ijkschakeling van de contributies bij de Texelse Vereniging van jiesverstrekkers wordt slechts gedeeltelijk doorgevoerd. De lie bedrijven en de verhuurders/bemiddelaars („collectieve le- n") blijven dus korting genieten, maar het verschil zal wel xden verkleind. In vijf jaar zullen de gewone contributies voor floitanten van recreatiewoningen en appartementen jaarlijks lt 1% worden verlaagd, terwijl het tarief voor de collectieve |in jaarlijks met 2% zal stijgen. iwas een teleurstelling voor de die zich hebben ingespannen het tariefsverschil uit te bannen. eeuw Voskuil: „Voor een door Verhuurde bungalow in het park 'irsmient betaal ik f101,04 en rvijf jaar f96.08. Hetzelfde type plow dat mijn buurman via een riddelaar verhuurt brengt voor de rise vereniging van Logies- 'rekkers f60,55 op en over vijf 166,85. Er verandert dus over kar niets anders dan dat het ichil in contributie wordt terugge- sht van ca f40,- naar f30,-". rouw Voskuil vroeg de kortings- Êig alsnog geheel af te schaf- omdat ze vond dat alle erten'bungalows evenveel profi- (i van de WV-promotie en dus evenveel behoren bij te dragen. ;Kees Boks van hotel Boschrand gepleit voor afschaffing van de ng maar het voorstel dat hij de je vergadering al had ingediend, stte volgens het bestuur niet op ie cijfers en werd niet in stem- gebracht. Half ei of... sn toelichting van bestuurslid Martin Warnaar bleek dat een gunsti ger regeling er niet in zit. De grote bungalowparken die over een eigen promotieapparaat beschikken, kunnen best zonder de VVV. Als die veel meer moeten betalen dan ze nu doen, haken ze af en betalen dus he lemaal niets meer. Je kunt dus hoog stens een beroep doen op hun welwillendheid en solidariteit. Dat had het bestuur dan ook gedaan, waarbij bleek dat de nu voorgestelde regeling voor verkleining van de ver schillen nog net kan worden aan vaard. Hoe groot de kans is dat grote bedrijven de TVL verlaten is recente lijk gebleken, toen Euroase (De Turk se tent), Texel Hotelcombinatie (Notenbomer) en Kreatief Vakantie parken (Beachpark Livingstone en Bosch en Zee-appartementen) voor de TVL bedankten omdat ze meen den er onvoldoende profijt van te hebben. Het bestuur wist door gesprekken zowel Kreatief als Hotel combinatie ervan te overtuigen dat zij weer moeten meedoen. Met Euroase moet nog worden gepraat. De zeer gedeeltelijke contributieharmonisatie die het TVL nu wil doorvoeren is het maximaal bereikbare. Als de TVL vol ledige harmonisatie doorvoert, lopen de bedrijven weg en verdwijnt er twee miljoen omzet bij de VVV, ver telde Warnaar. Het voorstel tot beperkte harmonisa tie werd aangenomen met 187 stem men voor en 22 tegen. De nieuwe VVV-directeur Joost van Linge kondigde in een „introductie toespraak" aan dat de VVV er met de promotie weer hard tegenaan zal gaan. Op 16 december zal het pro motieprogramma 1994 op feestelijke wijze worden gepresenteerd in theater-restaurant Klif 12 in Den Hoorn. Daarbij zal onder meer aan wezig zijn de directeur van het NBT in Duitsland, die zal spreken over de maatregelen die genomen moeten worden om de Duitse toerist geïnte resseerd te houden in Holland, in het bijzonder Texel. In Duitsland heerst (onder andere als gevolg van het ge weld tegen allochtonen en de ver slechterde economie) een geprikkelde stemming. De nijging om zich tegen kritiek uit het buitenland te verdedi gen kan escaleren tot afkeer en weg blijven. Dat verklaart het tumult dat daar is ontstaan door de wielklem men waarmee (ook op Texel) alleen Duitse foutparkeerders worden gestraft. Maar er zijn ook andere ont wikkelingen die veroorzaken dat Duit se toeristen aan andere bestemmingen gaan denken, de toe ristische ontwikkelingen aan de oost zeekust bijvoorbeeld. De VVV zal alle zeilen moeten bijzetten om Duitse klanten te blijven trekken. Tulp Een bijzondere promotieactiviteit is gekoppeld aan het feit dat in 1994 de tulp 400 jaar bestaat, reden om bij een campagne de Texelse bollen- kwekers te betrekken. Dat het toeristenseizoen 1993 minder goed is geweest, kan de VVV be vestigen. De VVV reserveringscentra le had de eerste negen maanden van het jaar weliswaar 200 boekingen meer terwijl de totale huurinkomsten van deze centrale 11% stegen, maar overige cijfers wijzen op consolidatie of teruggang. De klappen vielen voor al bij de kleinere bedrijven. De cijfers zijn nog niet bestudeerd en de VVV kan (nog) geen oorzaken aanwijzen. Er kwamen dit jaar bij de VVV aan merkelijk meer klachten van toeristen binnen. Dat hoeft niet persé te bete kenen dat het gastheerschap en de kwaliteit van de accomodatie is te ruggelopen, maar heeft ook te maken met het feit dat mensen kritischer en mondiger worden en niet schromen om naar de rechter te lopen als zij hun zin niet krijgen. TVL-leden moe ten er bovendien rekening mee hou den dat de positie van de consument als gevolg van gewijzigde wetgeving sterker wordt. Overigens hebben kla gers niet altijd gelijk. Er zijn er ook die er een slaatje willen uitslaan. In elk geval is het zaak dat verhuurders goed weten hoe het zit met rechten en plichten op dit terrein en de VVV zal er daarom voor zorgen dat hier over informatie wordt verstrekt. De Texelse VVV heeft een systeem van klachtenbehandeling dat in de prak tijk goed functioneert. Vrije accommodatie Om naar accommodatie zoekende adspirant toeristen goed van dienst te kunnen zijn, moeten de verhuren de TVL-leden de VVV voortdurend op de hoogte houden van nog vrije ka mers, bungalows, etc. Als meer dan een week lang niets wordt vernomen neemt de computer automatisch aan dat de betreffende accommodatie „vol" is. Vrije accommodatie kan bin nenkort via een speciale telefoonlijn (buiten de wachtenden om) worden gemeld. Door wijzigingen in openingstijden zal het VVV kantoor in Den Burg nog beter bereikbaar worden gemaakt voor publiek, onder andere door reke ning te houden met de aankomsttij den van de boot. Aan het slot van de TVL-vergadering werd meegedeeld dat enkele zeer trouwe leden onlangs wegens gevor derde leeftijd hebben bedankt. Het waren de dames List-Roeper, Kager- Witte, A. Eelman, P.C. Bakker-de Graaf, Y. van der Werf-de Meyere en de heer Jan Zwan. VRIJDAG 22 OKTOBER 1993 mogen we op de Hors straks tl en wat niet als die j>er 1 de ft natuurmonument wordt?" "eg stelde Erna Eelman-van »i (VVD) woensdagavond in utmissie ROH naar aanleiding l actie tegen de plannen van secretaris Gabor die tot enige fing heeft geleid. Wen, dat mag nog wel, maar h mogen niet meer loslopen." seder Barendregt stelde duidelijk W de artikel 16-status die Ga- Streeft activiteiten die de na sarden van de zandplaat den verboden of aan vergun- Monden worden. Voor zover ■ekend blijven kleinschalige re- toe activiteiten, zoals kanoeën- Saen. Dat werkt niet tond." "afgelopen zijn, wanneer de f^een artikel 17-status aan de (seft. Voor zover bekend is dat 'met de bedoeling, al vrezen de Orders dat het gebied uiteinde- swordt afgesloten. Ook voor Side Bol zal de Natuurbe- 'ügswet binnenkort gelden. 'He vanuit Den Helder wordt ■Si verzet verwacht. Baren- tonde zich geen voorstander !°verheidsplannen. „Het rijk dst ons in deze kwestie." De gelijke Verordening biedt vol 's wethouder afdoende be- ^9' „Sluipenderweg komen 'leer gebieden onder de Na- ^ermingswet. Om dit te "kan tegenwicht vanuit de bevolking en politiek van belang zijn." Hij doelde met name op het Streek plan Noordholland dat ter visie ligt. Actievoerders Jan Slikker en Jo-an van Vijfijken die vorige week de publiciteit haalden la ten weten sympathie met hun Hors- actie te hebben gekregen en dat steunbetuigingen nog steeds welkom zijn in de dozen in de supermarkten. „We hebben ook een paar afkeurende reacties gehad", erkent Van Vijfeij- ken. Inmiddels komt er zoveel werk op de twee actievoerders af, dat ze het al leen niet meer aankunnen. „We zoe ken helpers, liefst verspreid over het eiland. Er moet een tiental brieven de deur uit naar diverse instanties en de actie moet bij de Texelaars onder de aandacht blijven. Want er staan nog meer gebieden op de nominatie voor aanwijzing tot natuurmonument." Als staatssecretaris Gabor 23 novem ber naar Texel komt voor de opleve ring van het Mokslootproject, willen ze met hem in discussie treden. „Nu moet alles goed worden georgani seerd." De actievoerders hebben raamposters laten drukken die zijn af te halen bij Jo-an van Vijfeijken, Diek 17 Den Hoorn, tel. 19495. Bij Rijkswaterstaat kunnen be langstellenden een poster afhalen met daarop een overzichtsfoto van de kop van Texel, waarop op kunstige wijze de kustverdedi- gingsdam van 600 meter lengte is weergegeven. De aanwas van zand aan de zuidzijde van de dam is goed te zien. De foto is gemaakt door Aeroview en inge tekend door Paul Kerrebijn. RWS, die de laatste tijd veel aan dacht besteedt aan voorlichting, wil de poster onder andere op hangen in EcoMare. „37 kinderen in een klas is te gek. Dat is absoluut teveel", aldus Kees Hin (CDA) over de toename van leer lingen in de onderbouw van de Jo zefschool in Den Burg. „Ik stel voor dat het college samen met het schoolbestuur een oplossing zoekt." De school kampt dit jaar met een grote toevloed van leerlingen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar. Als er in plaats van vier geen vijf groepen worden samengesteld, betekent dit dat de leerlingen met meer dan 36 kinderen in een klas zitten. Omdat het rijk op een dergelijke si tuatie niet is ingesteld en geen enke le vergoeding geeft voor extra meubilair of ander onderwijskundig materiaal, heeft het schoolbestuur een beroep op de gemeente gedaan en een krediet gevraagd van f4373,25. De toegevoegde groep heeft geen extra leerkracht nodig, omdat er een kracht uit de boven bouw ingezet kan worden in de on derbouw. Het college wil het gevraagde krediet weigeren, maar is wel bereid om overleg te plegen en eventuele ande re mogelijkheden te bezien. De com missie Welzijn vindt dat de extra groep er in ieder geval moet komen. Het gevaar dat bij verlening van het Zaterdag 23 oktober. Ons Genoegen 17.30 u. De Marels-WGW 5 (D) 18.30 u. De Marels-FAC 4 (H) krediet precedenten voor de toe komst worden geschept, acht de commissie niet groot, omdat een der gelijke situatie zelden voorkomt. De motorleden van de MAB-club Texel maken zaterdagmiddag a.s. een bijzondere rit met verrassingen. Ook niet-leden zijn van harte wel kom. Deelname is gratis. De deelnemers verzamelen zich rond 14.00 uur bij Hans de Winter in De Waal, vanwaar een of meerdere ma len een korte rit naar een bepaalde bestemming westelijk op het eiland moet worden gemaakt. Voor zover dat al niet is gebeurd dienen de rij ders zich tevoren (liefst zo spoedig mogelijk) op te geven bij Harry Bak ker, telefoon 14738. Deze zal nadere informatie geven inzake de bijzondere aard van de rit. GEM. TEXEL «rJrlijklwid van dc redact*- Denk maar niet, beste Gelein, dat Oosterend zich van haar werkelijkheid geworden fantasie laat beroven. Daarvoor is de prijs van de Slag bij het Galgenlandje te hoog geweest. Dat de Friese dreiging nog steeds reëel is, blijkt wel uit de ongelooflijke hebzucht van de hun huidige stad houder, de uit Den Haag verbannen politicus Wiegel. Vier eilandbruiden blijken voor deze Anton Heijboer in 't Noorden nog te weinig en aan twee Oosterenden (één op Terschelling en één in de provincie) heeft hij nog niet genoeg. Inmiddels bereidt Texels Oosterend zich voor op een hernieuwde strijd. Er is begonnen met de ombouw van de Oosterender kotters tot oorlogs vloot en uit voorzorg worden pas geslechte vestingspoorten alvast herbouwd. Op vrijdagavond 29 oktober wordt in het dorpshuis een algemene krijgs raad gehouden waarbij de situatie nauwkeurig wordt geanalyseerd en geëvalueerd. Spionnen worden zorg vuldig geweerd. Wanneer ons eiland niet op tijd van deze dwaling wordt verlost, moet er ernstig rekening mee IFoto Dirk Kurt er) worden gehouden dat Ooster end zich gewapenderhand van de Ge meente Texel zal afscheiden. Oosterend is Present en de geuzen nog steeds paraat! Jook Zeeman, Zevenhuizen. (m'n van de Friezen afkomstige naam is inmiddels in het Hollands vertaald). V/h Jook Nauta. Als ik het goed heb bekeken Wordt van het Tien voor Texel pad afgeweken Want het bestuur Is nog geen sterke muur Nu al water bij de wijn Dat kan Tien voor Texel toch niet zijn? Neem een flinke slok Hardeveld Dan zijn uw dagen snel geteld Maar Menno, dat moet je toch weten Zo is snel de kaas van je brood gegeten En de zachtmoedige Texelaar Is wederom de sigaar En stemmen zonder reglement Is wat men normaal gesproken ook niet kent E. de Porto (een verontruste sympathisant) Den Burg De vervoersregeling voor leerlingen van de J.P. Strijbosschool in Midden- Eierland wordt waarschijnlijk in drie jaar afgebouwd. Dat idee opperde de medezeggenschapsraad bij overleg met het college, dat er wel wat in ziet. B en w wilden aanvankelijk de vervoersregeling om financiële reden in zijn geheel afschaffen, vinden het vervoer van leerlingen een taak voor de ouders. De vervoersregeling dateert uit 1976 toen de school van Midden-Eierland fuseerde met Zuid-Eierland, waardoor kinderen uit de jjolder met de bus van- en naar school werden ge bracht. Het college acht de vervoers regeling bijna twintig jaar later niet meer van toepassing. De kosten ste gen in die tijd van 724.000,- naar 738.000,-, terwijl het aantal kinderen dat werd opgehaald daalde van 32 naar 22. „De kosten wegen niet meer op tegen de verleende dien sten", vinden b en w. Het college voorziet een precedentwerking en verwacht dat andere scholen ook vervoerskosten claimen. De kosten kunnen dan oplopen tot vier ton. Bestaansrecht Het college ziet het vervoer naar school als een verantwoordelijkheid van de ouders. „Dat blijkt ook uit de wettelijke voorschriften en uitspraken van de rechter over de invulling van de regels. De mobiliteit van de ouders is toch verhoogd. De vraag is of de gemeente nog in het vervoer van de scholieren moet voorzien. Het De firma Westerlaken uit Den Burg gaat de voormalige landbouwschool aan de Beatrixlaan slopen. Het bedrijf schreef als laagste in voor ƒ98.000,-. De stichting Bejaardenzorg Texel zal op de grond 11 woningen bouwen. De sloop van de voormalige huis houdschool aan de Haffelderweg gunt de gemeente aan Aannemin- gingsbedrijf W. Dros uit Oosterend. De kosten bedragen ƒ118.250,-. Er bestaan plannen er een gezinsvervan gend tehuis met aanleunwoningen te bouwen. De contingenten voor de woningen zijn veiliggesteld, alleen over de bouw van het gezinsvervangend te huis zijn gemeente en ministerie van WVC nog in gesprek. bestaansrechtvan de school hoort niet afhankelijk te zijn van een voor delige vervoersregeling", aldus b en w. „De gemeente laat de ouders zitten als de regeling in één keer wordt af gebouwd", verweet de medezegge- schapsraad de Strijbosschool het college. De ouders vinden betaald vervoer nodig omdat leerlingen in Ei erland de school met de bus slecht kunnen bereiken. „Bovendien sluiten de rijtijden van openbaar vervoer niet aan op de school." Het drukke ver keer in de uitgestrekte polder kan voor fietsende leerlingen tot onveilige situaties leiden, aldus schooldirecteur H. de Ruiter. Hoewel hij teleurgesteld is 'dat de vervoersregeling op de helling staat, heeft hij begrip voor het college dat moet bezuinigen. Compromis De Strijbosschool wilde toch geen genoegen nemen met de afschaffing en bedacht een compromis: als ouders het vervoer zelf willen oppak ken kan de gemeente behulpzaam zijn door de huidige bijdrage in drie jaar af te bouwen. Een opmerkelijke toeschietelijkheid van de school, ze ker omdat de commissie welzijn b en w onlangs adviseerde de vervoersre geling in stand te houden. De Ruiter verklaart die als volgt: „Het college is klemgezet door de raad. Aan de ene kant houden de raadsleden vast aan deze vervoersregeling, terwijl ze wel vinden dat de totale kosten op on derwijs omlaag moeten. Dat gaat niet samen." De Ruiter benadrukt dat de vervoersregeling geen bestaans voorwaarde is voor de Strijbosschool, die momenteel 42 leerlingen telt. De college wil de vervoersbijdrage vanaf 1994 elk jaar met 25 procent terug schroeven, waarbij in overleg met de ouders aan de voortzetting wordt ge dacht, De Ruiter: „Er zijn wellicht goedkopere oplossing te vinden, bij voorbeeld vervoer met kleinere perso- nenbusjes." Fietsersleed. Een personeelslid van Verpleeghuis Texel ontdekte dit week end dat haar fiets die zij aan de Hol- lewal had gestald, was vernield. De schade bedraagt ƒ400,-. Van de crossfiets van een 8-jarige jongen uit Den Burg ontbrak zelfs ieder spoor. Het rijwiel is te herkennen aan gele banden, een zwart stuur, veel stic kers en een verroeste ketting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 9