lelijke
)lijken
TVL-contributies
onhaalbare kaart
lannen Hors roepen
ragen op bij de raad
Vervoer Strijboskinderen
in drie jaar afgebouwd
Sport
(OEI Texels
Wat ik zeggen wou..
Ouders moeten taak overnemen
TEXELSE g
laar verschillen
raks minder groot
COURANT
Futuristische poster
van dam in Eierland
Toevloed leerlingen in
onderbouw een probleem
voor de Jozefschool
Basketballprogramma
De Mareis
Bijzondere jubileumrit
voor motorrijders
OOSTEREND
Texel bij Friesland:
Dat nooit (2)
Hallo Menno,
ben je daar nog?
Scholen binnenkort
tegen de vlakte
(ijkschakeling van de contributies bij de Texelse Vereniging van
jiesverstrekkers wordt slechts gedeeltelijk doorgevoerd. De
lie bedrijven en de verhuurders/bemiddelaars („collectieve le-
n") blijven dus korting genieten, maar het verschil zal wel
xden verkleind. In vijf jaar zullen de gewone contributies voor
floitanten van recreatiewoningen en appartementen jaarlijks
lt 1% worden verlaagd, terwijl het tarief voor de collectieve
|in jaarlijks met 2% zal stijgen.
iwas een teleurstelling voor de
die zich hebben ingespannen
het tariefsverschil uit te bannen.
eeuw Voskuil: „Voor een door
Verhuurde bungalow in het park
'irsmient betaal ik f101,04 en
rvijf jaar f96.08. Hetzelfde type
plow dat mijn buurman via een
riddelaar verhuurt brengt voor de
rise vereniging van Logies-
'rekkers f60,55 op en over vijf
166,85. Er verandert dus over
kar niets anders dan dat het
ichil in contributie wordt terugge-
sht van ca f40,- naar f30,-".
rouw Voskuil vroeg de kortings-
Êig alsnog geheel af te schaf-
omdat ze vond dat alle
erten'bungalows evenveel profi-
(i van de WV-promotie en dus
evenveel behoren bij te dragen.
;Kees Boks van hotel Boschrand
gepleit voor afschaffing van de
ng maar het voorstel dat hij de
je vergadering al had ingediend,
stte volgens het bestuur niet op
ie cijfers en werd niet in stem-
gebracht.
Half ei of...
sn toelichting van bestuurslid
Martin Warnaar bleek dat een gunsti
ger regeling er niet in zit. De grote
bungalowparken die over een eigen
promotieapparaat beschikken, kunnen
best zonder de VVV. Als die veel
meer moeten betalen dan ze nu
doen, haken ze af en betalen dus he
lemaal niets meer. Je kunt dus hoog
stens een beroep doen op hun
welwillendheid en solidariteit. Dat
had het bestuur dan ook gedaan,
waarbij bleek dat de nu voorgestelde
regeling voor verkleining van de ver
schillen nog net kan worden aan
vaard. Hoe groot de kans is dat grote
bedrijven de TVL verlaten is recente
lijk gebleken, toen Euroase (De Turk
se tent), Texel Hotelcombinatie
(Notenbomer) en Kreatief Vakantie
parken (Beachpark Livingstone en
Bosch en Zee-appartementen) voor
de TVL bedankten omdat ze meen
den er onvoldoende profijt van te
hebben. Het bestuur wist door
gesprekken zowel Kreatief als Hotel
combinatie ervan te overtuigen dat zij
weer moeten meedoen. Met Euroase
moet nog worden gepraat. De zeer
gedeeltelijke contributieharmonisatie
die het TVL nu wil doorvoeren is het
maximaal bereikbare. Als de TVL vol
ledige harmonisatie doorvoert, lopen
de bedrijven weg en verdwijnt er
twee miljoen omzet bij de VVV, ver
telde Warnaar.
Het voorstel tot beperkte harmonisa
tie werd aangenomen met 187 stem
men voor en 22 tegen.
De nieuwe VVV-directeur Joost van
Linge kondigde in een „introductie
toespraak" aan dat de VVV er met
de promotie weer hard tegenaan zal
gaan. Op 16 december zal het pro
motieprogramma 1994 op feestelijke
wijze worden gepresenteerd in
theater-restaurant Klif 12 in Den
Hoorn. Daarbij zal onder meer aan
wezig zijn de directeur van het NBT
in Duitsland, die zal spreken over de
maatregelen die genomen moeten
worden om de Duitse toerist geïnte
resseerd te houden in Holland, in het
bijzonder Texel. In Duitsland heerst
(onder andere als gevolg van het ge
weld tegen allochtonen en de ver
slechterde economie) een geprikkelde
stemming. De nijging om zich tegen
kritiek uit het buitenland te verdedi
gen kan escaleren tot afkeer en weg
blijven. Dat verklaart het tumult dat
daar is ontstaan door de wielklem
men waarmee (ook op Texel) alleen
Duitse foutparkeerders worden
gestraft. Maar er zijn ook andere ont
wikkelingen die veroorzaken dat Duit
se toeristen aan andere
bestemmingen gaan denken, de toe
ristische ontwikkelingen aan de oost
zeekust bijvoorbeeld. De VVV zal alle
zeilen moeten bijzetten om Duitse
klanten te blijven trekken.
Tulp
Een bijzondere promotieactiviteit is
gekoppeld aan het feit dat in 1994
de tulp 400 jaar bestaat, reden om
bij een campagne de Texelse bollen-
kwekers te betrekken.
Dat het toeristenseizoen 1993 minder
goed is geweest, kan de VVV be
vestigen. De VVV reserveringscentra
le had de eerste negen maanden van
het jaar weliswaar 200 boekingen
meer terwijl de totale huurinkomsten
van deze centrale 11% stegen, maar
overige cijfers wijzen op consolidatie
of teruggang. De klappen vielen voor
al bij de kleinere bedrijven. De cijfers
zijn nog niet bestudeerd en de VVV
kan (nog) geen oorzaken aanwijzen.
Er kwamen dit jaar bij de VVV aan
merkelijk meer klachten van toeristen
binnen. Dat hoeft niet persé te bete
kenen dat het gastheerschap en de
kwaliteit van de accomodatie is te
ruggelopen, maar heeft ook te maken
met het feit dat mensen kritischer en
mondiger worden en niet schromen
om naar de rechter te lopen als zij
hun zin niet krijgen. TVL-leden moe
ten er bovendien rekening mee hou
den dat de positie van de consument
als gevolg van gewijzigde wetgeving
sterker wordt. Overigens hebben kla
gers niet altijd gelijk. Er zijn er ook
die er een slaatje willen uitslaan. In
elk geval is het zaak dat verhuurders
goed weten hoe het zit met rechten
en plichten op dit terrein en de VVV
zal er daarom voor zorgen dat hier
over informatie wordt verstrekt. De
Texelse VVV heeft een systeem van
klachtenbehandeling dat in de prak
tijk goed functioneert.
Vrije accommodatie
Om naar accommodatie zoekende
adspirant toeristen goed van dienst
te kunnen zijn, moeten de verhuren
de TVL-leden de VVV voortdurend op
de hoogte houden van nog vrije ka
mers, bungalows, etc. Als meer dan
een week lang niets wordt vernomen
neemt de computer automatisch aan
dat de betreffende accommodatie
„vol" is. Vrije accommodatie kan bin
nenkort via een speciale telefoonlijn
(buiten de wachtenden om) worden
gemeld.
Door wijzigingen in openingstijden zal
het VVV kantoor in Den Burg nog
beter bereikbaar worden gemaakt
voor publiek, onder andere door reke
ning te houden met de aankomsttij
den van de boot.
Aan het slot van de TVL-vergadering
werd meegedeeld dat enkele zeer
trouwe leden onlangs wegens gevor
derde leeftijd hebben bedankt. Het
waren de dames List-Roeper, Kager-
Witte, A. Eelman, P.C. Bakker-de
Graaf, Y. van der Werf-de Meyere en
de heer Jan Zwan.
VRIJDAG 22 OKTOBER 1993
mogen we op de Hors straks
tl en wat niet als die j>er 1 de
ft natuurmonument wordt?"
"eg stelde Erna Eelman-van
»i (VVD) woensdagavond in
utmissie ROH naar aanleiding
l actie tegen de plannen van
secretaris Gabor die tot enige
fing heeft geleid.
Wen, dat mag nog wel, maar
h mogen niet meer loslopen."
seder Barendregt stelde duidelijk
W de artikel 16-status die Ga-
Streeft activiteiten die de na
sarden van de zandplaat
den verboden of aan vergun-
Monden worden. Voor zover
■ekend blijven kleinschalige re-
toe activiteiten, zoals kanoeën-
Saen. Dat werkt niet
tond."
"afgelopen zijn, wanneer de
f^een artikel 17-status aan de
(seft. Voor zover bekend is dat
'met de bedoeling, al vrezen de
Orders dat het gebied uiteinde-
swordt afgesloten. Ook voor
Side Bol zal de Natuurbe-
'ügswet binnenkort gelden.
'He vanuit Den Helder wordt
■Si verzet verwacht. Baren-
tonde zich geen voorstander
!°verheidsplannen. „Het rijk
dst ons in deze kwestie." De
gelijke Verordening biedt vol
's wethouder afdoende be-
^9' „Sluipenderweg komen
'leer gebieden onder de Na-
^ermingswet. Om dit te
"kan tegenwicht vanuit de
bevolking en politiek van belang zijn."
Hij doelde met name op het Streek
plan Noordholland dat ter visie ligt.
Actievoerders
Jan Slikker en Jo-an van Vijfijken die
vorige week de publiciteit haalden la
ten weten sympathie met hun Hors-
actie te hebben gekregen en dat
steunbetuigingen nog steeds welkom
zijn in de dozen in de supermarkten.
„We hebben ook een paar afkeurende
reacties gehad", erkent Van Vijfeij-
ken.
Inmiddels komt er zoveel werk op de
twee actievoerders af, dat ze het al
leen niet meer aankunnen. „We zoe
ken helpers, liefst verspreid over het
eiland. Er moet een tiental brieven de
deur uit naar diverse instanties en de
actie moet bij de Texelaars onder de
aandacht blijven. Want er staan nog
meer gebieden op de nominatie voor
aanwijzing tot natuurmonument."
Als staatssecretaris Gabor 23 novem
ber naar Texel komt voor de opleve
ring van het Mokslootproject, willen
ze met hem in discussie treden. „Nu
moet alles goed worden georgani
seerd."
De actievoerders hebben raamposters
laten drukken die zijn af te halen bij
Jo-an van Vijfeijken, Diek 17 Den
Hoorn, tel. 19495.
Bij Rijkswaterstaat kunnen be
langstellenden een poster afhalen
met daarop een overzichtsfoto
van de kop van Texel, waarop op
kunstige wijze de kustverdedi-
gingsdam van 600 meter lengte
is weergegeven. De aanwas van
zand aan de zuidzijde van de
dam is goed te zien. De foto is
gemaakt door Aeroview en inge
tekend door Paul Kerrebijn.
RWS, die de laatste tijd veel aan
dacht besteedt aan voorlichting,
wil de poster onder andere op
hangen in EcoMare.
„37 kinderen in een klas is te gek.
Dat is absoluut teveel", aldus Kees
Hin (CDA) over de toename van leer
lingen in de onderbouw van de Jo
zefschool in Den Burg. „Ik stel voor
dat het college samen met het
schoolbestuur een oplossing zoekt."
De school kampt dit jaar met een
grote toevloed van leerlingen in de
leeftijd van 4 t/m 6 jaar. Als er in
plaats van vier geen vijf groepen
worden samengesteld, betekent dit
dat de leerlingen met meer dan 36
kinderen in een klas zitten.
Omdat het rijk op een dergelijke si
tuatie niet is ingesteld en geen enke
le vergoeding geeft voor extra
meubilair of ander onderwijskundig
materiaal, heeft het schoolbestuur
een beroep op de gemeente gedaan
en een krediet gevraagd van
f4373,25. De toegevoegde groep
heeft geen extra leerkracht nodig,
omdat er een kracht uit de boven
bouw ingezet kan worden in de on
derbouw.
Het college wil het gevraagde krediet
weigeren, maar is wel bereid om
overleg te plegen en eventuele ande
re mogelijkheden te bezien. De com
missie Welzijn vindt dat de extra
groep er in ieder geval moet komen.
Het gevaar dat bij verlening van het
Zaterdag 23 oktober. Ons Genoegen
17.30 u. De Marels-WGW 5 (D)
18.30 u. De Marels-FAC 4 (H)
krediet precedenten voor de toe
komst worden geschept, acht de
commissie niet groot, omdat een der
gelijke situatie zelden voorkomt.
De motorleden van de MAB-club
Texel maken zaterdagmiddag a.s.
een bijzondere rit met verrassingen.
Ook niet-leden zijn van harte wel
kom. Deelname is gratis.
De deelnemers verzamelen zich rond
14.00 uur bij Hans de Winter in De
Waal, vanwaar een of meerdere ma
len een korte rit naar een bepaalde
bestemming westelijk op het eiland
moet worden gemaakt. Voor zover
dat al niet is gebeurd dienen de rij
ders zich tevoren (liefst zo spoedig
mogelijk) op te geven bij Harry Bak
ker, telefoon 14738. Deze zal nadere
informatie geven inzake de bijzondere
aard van de rit.
GEM. TEXEL
«rJrlijklwid van dc redact*-
Denk maar niet, beste Gelein, dat
Oosterend zich van haar werkelijkheid
geworden fantasie laat beroven.
Daarvoor is de prijs van de Slag bij
het Galgenlandje te hoog geweest.
Dat de Friese dreiging nog steeds
reëel is, blijkt wel uit de ongelooflijke
hebzucht van de hun huidige stad
houder, de uit Den Haag verbannen
politicus Wiegel. Vier eilandbruiden
blijken voor deze Anton Heijboer in 't
Noorden nog te weinig en aan twee
Oosterenden (één op Terschelling en
één in de provincie) heeft hij nog niet
genoeg.
Inmiddels bereidt Texels Oosterend
zich voor op een hernieuwde strijd.
Er is begonnen met de ombouw van
de Oosterender kotters tot oorlogs
vloot en uit voorzorg worden pas
geslechte vestingspoorten alvast
herbouwd.
Op vrijdagavond 29 oktober wordt in
het dorpshuis een algemene krijgs
raad gehouden waarbij de situatie
nauwkeurig wordt geanalyseerd en
geëvalueerd. Spionnen worden zorg
vuldig geweerd. Wanneer ons eiland
niet op tijd van deze dwaling wordt
verlost, moet er ernstig rekening mee
IFoto Dirk Kurt er)
worden gehouden dat Ooster
end zich gewapenderhand van de Ge
meente Texel zal afscheiden.
Oosterend is Present en de geuzen
nog steeds paraat!
Jook Zeeman, Zevenhuizen.
(m'n van de Friezen afkomstige naam
is inmiddels in het Hollands vertaald).
V/h Jook Nauta.
Als ik het goed heb bekeken
Wordt van het Tien voor Texel pad
afgeweken
Want het bestuur
Is nog geen sterke muur
Nu al water bij de wijn
Dat kan Tien voor Texel toch niet
zijn?
Neem een flinke slok Hardeveld
Dan zijn uw dagen snel geteld
Maar Menno, dat moet je toch weten
Zo is snel de kaas van je brood
gegeten
En de zachtmoedige Texelaar
Is wederom de sigaar
En stemmen zonder reglement
Is wat men normaal gesproken ook
niet kent
E. de Porto
(een verontruste sympathisant)
Den Burg
De vervoersregeling voor leerlingen
van de J.P. Strijbosschool in Midden-
Eierland wordt waarschijnlijk in drie
jaar afgebouwd. Dat idee opperde de
medezeggenschapsraad bij overleg
met het college, dat er wel wat in
ziet. B en w wilden aanvankelijk de
vervoersregeling om financiële reden
in zijn geheel afschaffen, vinden het
vervoer van leerlingen een taak voor
de ouders.
De vervoersregeling dateert uit 1976
toen de school van Midden-Eierland
fuseerde met Zuid-Eierland, waardoor
kinderen uit de jjolder met de bus
van- en naar school werden ge
bracht. Het college acht de vervoers
regeling bijna twintig jaar later niet
meer van toepassing. De kosten ste
gen in die tijd van 724.000,- naar
738.000,-, terwijl het aantal kinderen
dat werd opgehaald daalde van 32
naar 22. „De kosten wegen niet
meer op tegen de verleende dien
sten", vinden b en w. Het college
voorziet een precedentwerking en
verwacht dat andere scholen ook
vervoerskosten claimen. De kosten
kunnen dan oplopen tot vier ton.
Bestaansrecht
Het college ziet het vervoer naar
school als een verantwoordelijkheid
van de ouders. „Dat blijkt ook uit de
wettelijke voorschriften en uitspraken
van de rechter over de invulling van
de regels. De mobiliteit van de
ouders is toch verhoogd. De vraag is
of de gemeente nog in het vervoer
van de scholieren moet voorzien. Het
De firma Westerlaken uit Den Burg
gaat de voormalige landbouwschool
aan de Beatrixlaan slopen. Het bedrijf
schreef als laagste in voor ƒ98.000,-.
De stichting Bejaardenzorg Texel zal
op de grond 11 woningen bouwen.
De sloop van de voormalige huis
houdschool aan de Haffelderweg
gunt de gemeente aan Aannemin-
gingsbedrijf W. Dros uit Oosterend.
De kosten bedragen ƒ118.250,-. Er
bestaan plannen er een gezinsvervan
gend tehuis met aanleunwoningen te
bouwen.
De contingenten voor de woningen
zijn veiliggesteld, alleen over de
bouw van het gezinsvervangend te
huis zijn gemeente en ministerie van
WVC nog in gesprek.
bestaansrechtvan de school hoort
niet afhankelijk te zijn van een voor
delige vervoersregeling", aldus b en
w.
„De gemeente laat de ouders zitten
als de regeling in één keer wordt af
gebouwd", verweet de medezegge-
schapsraad de Strijbosschool het
college. De ouders vinden betaald
vervoer nodig omdat leerlingen in Ei
erland de school met de bus slecht
kunnen bereiken. „Bovendien sluiten
de rijtijden van openbaar vervoer niet
aan op de school." Het drukke ver
keer in de uitgestrekte polder kan
voor fietsende leerlingen tot onveilige
situaties leiden, aldus schooldirecteur
H. de Ruiter.
Hoewel hij teleurgesteld is 'dat de
vervoersregeling op de helling staat,
heeft hij begrip voor het college dat
moet bezuinigen. Compromis
De Strijbosschool wilde toch geen
genoegen nemen met de afschaffing
en bedacht een compromis: als
ouders het vervoer zelf willen oppak
ken kan de gemeente behulpzaam
zijn door de huidige bijdrage in drie
jaar af te bouwen. Een opmerkelijke
toeschietelijkheid van de school, ze
ker omdat de commissie welzijn b en
w onlangs adviseerde de vervoersre
geling in stand te houden. De Ruiter
verklaart die als volgt: „Het college is
klemgezet door de raad. Aan de ene
kant houden de raadsleden vast aan
deze vervoersregeling, terwijl ze wel
vinden dat de totale kosten op on
derwijs omlaag moeten. Dat gaat
niet samen." De Ruiter benadrukt dat
de vervoersregeling geen bestaans
voorwaarde is voor de Strijbosschool,
die momenteel 42 leerlingen telt. De
college wil de vervoersbijdrage vanaf
1994 elk jaar met 25 procent terug
schroeven, waarbij in overleg met de
ouders aan de voortzetting wordt ge
dacht, De Ruiter: „Er zijn wellicht
goedkopere oplossing te vinden, bij
voorbeeld vervoer met kleinere perso-
nenbusjes."
Fietsersleed. Een personeelslid van
Verpleeghuis Texel ontdekte dit week
end dat haar fiets die zij aan de Hol-
lewal had gestald, was vernield. De
schade bedraagt ƒ400,-. Van de
crossfiets van een 8-jarige jongen uit
Den Burg ontbrak zelfs ieder spoor.
Het rijwiel is te herkennen aan gele
banden, een zwart stuur, veel stic
kers en een verroeste ketting.