CjTocn kwartsJexels in het
ëxelse student ontwierp
^rede ingang vissershaven
Machtig
zo'n kaart
Evacuatie wegens
lekkende gaswagen
Koning Winter nu al
wakker uit zomerslaap
Hinder deining door aanpassing
GOUDA'S GLORIE
in dit JNummer
J. v.d. Vis
DELICATESSEN
XELSE^COURANT
ibank Q I TEXEL
Kamercommissie stelt
vragen over de Hors
Illegale Polen
Hij
ii is er weer!
Brommer in brand
VERDER \T
w Sterke effecten in
Waalder toneelstuk 2
Excelsior wint wisselbeker 2
w Bomvolle Lindeboom voor
fraaie ondermodeshow 7
s» Foto-impressie Sinterklaas 7
w Autobrand geblust met cola 9
w Koude voeten voor
kuiken-kijkers 9
TEXELSE^COURANT
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10835
DINSDAG 23 NOVEMBER 1993
g( advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy b.v., Postbus
1790 AA Den Burg, telefoon 02220-62600 Telefax 02220-14111
jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 02220-62620.
jchijning dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar;
71,35. Geen krant gehad? Bel 02220-62600. Buiten kantooruren bel
bezorger. Redactie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3,
iBurg, telefoon 02220-15639.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; Los ƒ1,35
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36,25.01.742; I.N.G bank nr. 67 34 60.398
i eerste schaatsers op Waalenburg hielden da gang er gistermiddag m en bleven
1 komvormige, bredere ingang van de haven in Oudeschild is
antwoord op de problemen die binnenvarende schepen
seds vaker ondervinden. Die conlusie trekt waterbouwkundige
irc van Beek (23) uit Den Burg die als afstudeeropdracht voor
HTS onderzoek deed naar de noodzakelijke aanpassing van
havenmonding. Het liefst zou de ingenieur morgen al met de
voering beginnen.
ic kwam op het idee de verbre-
van de haven als afstudeeron-
#erp te nemen, toen hij hoorde
de gemeentelijke plannen hier-
i. „Ik wilde afstuderen op een
eet dat werkelijkheid zou kunnen
Jen. Het plan moest bovendien
sluiten op mijn studie weg- en
irbouw", aldus Van Beek. Ambi-
i als hij is, wilde de ingenieur
i onderwerp dat al eerder was
tvoerd. De ingewikkelde bereke-
Sen die nodig zijn om de golf-
gte in de haven te voorspellen en
stabiliteit van de benodigde dam-
was tot dusver een nog onont-
I.M ADVERTENTIE
Abonnementsgeld TEXELSE
COURANT machtigingskaart
TX.TEidEt.AAR
-TESseLvrö 32
IjaSTK DEN BURtr
Om de prijs van het abonnement
io laag mogelijk te houden vra
gen wij u de Texelse Courant te
machtigen voor het automatisch
incasseren van het abonnements
geld. Begin december ontvangt u
alle informatie.
Een gezamenlijke actie van:
De
Cffica '~ZuarL:Jixtl\ in htt harL.
en de
Rabobank. Aangenaam
gonnen terrein. „Ik heb alle kennis
zelf bij elkaar moeten sprokkelen."
Historie
Met de aanleg van de werkhaven in
Oudeschild, waarmee de oppervlakte
van de haven in 1973 vervijfvoudigde
tot 7,2 hectare, zijn de problemen bij
de haveningang die in 1932 werd
aangelegd niet verholpen. De steeds
groter wordende schepen ondervin
den hinder van een draaiende stro
ming die bij opkomend water voor de
haveningang ontstaat. De vaartuigen
worden naar het zuidelijke haven
hoofd gezogen. Het vereist van de
schipper veel stuurmanskunst om het
schip onbeschadigd naar binnen te
krijgen. Met het groter worden van
de schepen neemt de kans op aanva
ringen toe. Nog lastiger wordt het als
twee schepen elkaar moeten passe
ren. Ander probleem is de hinderlijke
golfslag die de afgemeerde schepen
bij een ongunstige windrichting
teistert. De vaartuigen bonken tegen
elkaar of tegen de kade, waardoor
schade kan optreden. Tenslotte ver
zandt de vaargeul in en buiten de ha
ven snel, hetgeen de nodige
baggerkosten met zich meebrengt.
Stroomversnelling
De problemen zijn voor een groot
deel terug te voeren tot de geringe
doorsnede van de havenmonding (29
meter). Ook de gemeente vindt de
havenmonding niet breed genoeg en
onderzocht de haalbaarheid van een
aanpassing. Nu het rijk de haven wil
overdragen aan de gemeente is het
project in een stroomversnelling ge
komen. In samenwerking met Rijks
waterstaat zijn al voorstellen gedaan
voor eventuele verbreding, die tot
dusver op de financiering zijn
gestrand. Sommige ontwerpen zijn
variant op de bestaande havenhoof
den. Andere modellen hebben een
De commissie Zeeën van de Tweede
Kamer wil helderheid van staatsse
cretaris Gabor over de voorgenomen
aanwijzing van de Hors als staatsna-
tuurmonument. Dat is gebeurd naar
aanleiding van een brief van de Texel
se actievoerders Jo-an van Vijfeijken
en Jan Slikker. De commissie vraagt
Gabor om een reactie op de vragen
die in de brief worden gesteld.
komvormige ingang, waarbij de ope
ning iets noordelijker komt te liggen.
Golfslag
Hoewei alle geschetste varianten een
verbetering geven, voldoet geen van
de ontwerpen volgens Van Beek aan
alle eisen inzake doelmatigheid. Zo
moet de monding breed genoeg zijn
om schepen een veilige doorgang te
garanderen, terwijl de golfvorming in
de haven tot een minimum beperkt
moet blijven. Een tegenstrijdigheid
Bij een bollenkweker in Oosterend
zijn donderdag door de vreemdelin
genpolitie negen illegale Poolse werk
nemers aangehouden. De
Oosterender heeft een proces verbaal
gekregen en de Polen werden gesom
meerd op korte termijn uit Nederland
te verdwijnen. Een nacontrole volgt
over enige tijd.
Blakend van gezondheid heeft hij
zaterdag voet aan Texelse wal
gezet: Sinterklaas. Meer over de
komst van de Goedheiligman en
zijn zwarte pieten elders in deze
krant.
die Marc met zijn ontwerp denkt te
omzeilen dankzij een buitenste mon
ding van 54 meter (op de bodem ge
meten), zodat schepen zelfs bij zwaar
weer veilig naar binnen kunnen.
Dankzij de holle havenmonding ver
wacht hij dat de lastige draaistroom
voor de ingang nagenoeg zal verdwij
nen. Volgens Van Beek kunnen zelfs
de grotere schepen met gemak de
draai maken om de tweede ingang
door te kunnen. „De hele grap is dat
de binnenmonding in feite nauwelijks
breder wordt dan de huidige. Doordat
de openingen niet in eikaars verleng
de liggen worden de golven ge-
Lees verder pagina 9
Bewoners van het noordelijk deel
van de Kikkertstraat in De Cocks-
dorp moesten gistermiddag enige
tijd hun huizen verlaten. Dit wegens
ontploffingsgevaar, veroorzaakt door
een lekkende tankwagen vol gas.
Tegen half vier stond een gaswagen
van Primagaz in de Kikkertstraat bij
een woning een gastank te vullen.
Een luid gesis en een van onder de
wagen tevoorschijn komende witte
nevelige wolk gaven aan dat ergens
bij de gaspomp een lek zat.
Dichtvriezen
Gas wordt in vloeibare vorm in tan
kwagens vervoerd. Als het verdampt,
bevriest het. Chauffeur Eddy Vermeu
len uit Den Hoorn probeerde, geas
sisteerd door omwonenden, met
natte handdoeken en later ook met
water uit een tuinslang het lek dicht
te vriezen. Dit lukte echter niet,
waarop Vermeulen de brandweer en
zijn hoofdkantoor in Zutphen waar
schuwde.
De brandweer evacueerde voor alle
zekerheid de omwonenden. Enkele
„Ik wilde gewoon wegrijden en toen
schoten de vlammen eruit." Nog wit
weggetrokken van de schrik stond
Guido Nagtegaal bij de restanten
van zijn bromfiets, die gisteren in de
Golfslag verbrandde.
Omdat de vlammen uit het motor
blok in de richting van de benzine
tank kropen, trok Nagtegaal de
brommer wijselijk bij een geparkeerde
auto vandaan. Bluspogingen met em
mers water en dekens haalden niets
uit. Toen duidelijk werd dat het vuur
inderdaad de tank zou bereiken, nam
de onfortuinlijke bromfietsbezitter een
veilige afstand in acht. „Dat was
maar goed ook, want de ontploffing
veroorzaakte een steekvlam van je
welste." Nadat de benzine was opge
brand, doofde het vuur snel. De
inmiddels gewaarschuwde brandweer
hoefde er niet meer aan te pas te
komen.
I.M. ADVERTENTIE
culinaise A a
2 halen 1 betalen pot £m V v
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4
Cocksdorpers waren al zo verstandig
geweest de weg af te zetten en ver
keer tegen te houden. Vermeulen had
de hoofdtank met 3600 liter gas al
afgesloten van het pompgedeelte. Na
ruggespraak met zijn hoofdkantoor
werd besloten de lekkende wagen uit
de dorpskern te verwijderen. Cocks-
dorper Hans Zuidema assisteerde
met zijn tractor. Onderaan de dijk,
aan de noordzijde van het dorp, werd
de wagen neergezet. Nadat al het
gas uit het pompgedeelte was ont
snapt, kon Vermeulen de wagen
meenemen.
Volgens deskundigen was het ont
ploffingsgevaar aanzienlijk. „Eén
vonkje, en we hadden beslist een
paar deuren minder gehad om met
Ouwe Sunderklaas binnen te gaan",
verklaarde Zuidema. Het ontsnapte
gas verwaaide snel. Het is niet giftig
bij inademing.
I.M. ADVERTENTIE
[jvft Jrtrli li bri bun.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van
I drogisterij
Weverstraat, Den Burg, 15375
en
Weverstraat 72, Den Burg, S 12358
Aanbieding:
Echte amandelspijs
250 gram /4,75
was het
ry do Groei)
Koning Winter is er vroeg bij dit jaar,
maar zijn bewind joeg tot nu toe wei
nig mensen schrik aan. Op het Mo
lengat slaagde hij erin een
luchtverhitter te vernieten, waardoor
sommige passagiers met koude neu
zen en voeten kregen te kampen,
maar de zoutstrooiers van gemeente
werken hoefden nog nauwelijks in
actie te komen. Op Waalenburg
waagden de eersten zich gistermid
dag op de smalle ijzers. Met de nodi
ge schroom, dat wel, want het ijs
kraakte angstwekkend. Een verzoek
van onze fotograaf aan de ongeveer
tien, meest jeugdige, schaatsers om
in een groep te poseren werd dan
ook met enige hoon weggewoven.
Het is het droge weer dat ervoor
zorgt dat de vorst nog tot weinig
overlast heeft geleid. In de nacht van
donderdag op vrijdag kwam het kwik
voor het eerst meer dan één streepje
onder het nulpunt, waardoor het op
verschillende plaatsen giad werd. Re
den voor gemeentewerken om de
strooiwagens op pad te sturen. „We
hebben toen behoorlijk gestrooid,
maar daarna bleek het niet meer no
dig", vertelt medewerker Hans Witte.
„Het vriest steeds flink, zodat het
wegdek droog blijft. Maar we zijn
voorlopig elke ochtend vanaf vier
uurparaat om na te gaan of er moet
worden gestrooid."
Op Teso's Molengat -dat wegens een
routinecontrole van het Schulpengat
tot vrijdag de honneurs waarneemt-
vroor in de nacht van zaterdag op
zondag één van de twee zogenaam
de lucht-heaters kapot. De andere
werkt nog wel, evenals de radiatoren,
maar een gebrek aan capaciteit leid
de ertoe dat ook verstokte niet-rokers
de tabaksdampen voor lief namen en
het andere gedeelte van de salon op
zochten. Bij de bemanningsleden
werden de eerste lange onderbroeken
gesignaleerd.
Volgens R. de Vries, hoofd van de af
deling onderhoud, is de situatie niet
verontrustend: „Natuurlijk proberen
we het mankement zo spoedig mo
gelijk te verhelpen, maar klachten
over ernstige kou hebben we nog
niet gehad. Het klopt dat er een klein
verschil in temperatuur is tussen
sommige plaatsen op de boot, waar
door het vlakbij een radiator waar
schijnlijk aangenamer is dan ergens
anders in de salon. Maar dat je er
niet kunt zitten, lijkt me wat overdre
ven."
Het ijsplezier, waar gisteren hier en
daar solo en in Waalenburg met een
paar meer aan werd geroken, lijkt
van kortè duur te worden. De weer-
profeten voorspellen afnemende vorst
en dat terwijl de plaatselijke
ijsmeesters nog minstens enige flink
koude dagen nodig hebben. Ed Drij
ver van de IJsclub in Den Hoorn is
dan ook niet optimistisch: „Misschien
dat je op sommige ondiepe duinpias
sen een beetje kunt schaatsen, maar
het zal meer krabbelen zijn. Ik durf
het niet voor mijn rekening te nemen
de grote stukken water vrij te geven.
Het barst nog van de wakken en het
ijs is op sommige plekken nog vlies
dun. Als je daar stilstaat of met meer
mensen zou schaatsen ga je er zo
door. Als je dan weet dat de
Moksloot op sommige plekken twee
meter diep is... Laten we maar de
grootste voorzichtigheid betrachten."