Kleindochter van Aeolus nu te koop aangeboden Herstelwerk vraagt opnieuw tropenjaren' Nieuwe tennisbaan zou sporthal dwars zitten WANGLE li- Wraakactie treft Hopster: Deuce en chauffeurs zien geen probleem Levensloop van een onderzoekschip TEXELSE C0URANT Wie is deze jongen? VRIJDAG 7 JANUARI 1994 Via een gelmprviseers pad konden twee grote vrachtwagens van het party-bedrijf Bo-Rent uit Hoorn gisteren sporthal Ons Genoegen bevoorraden. Gebruikers en beheerders van de sporthal vrezen datdit in de toekomst niet meer kan. als de nieuwe tennisbaan van Deuceer ligt. De tennisclub stelt daarentegen dat de afstand tussen de hal en de baan ruim genog zal zijn. (Foto Frans Hopman) Het probleem van Kalk en de GVT spitst zich toe op de zij-ingang van de sporthal. Omdat de baan er voor komt te liggen, kan die met meer goed worden bereikt, zo vre zen zij. De brede ingang, bestaan de uit een driedelige deur, komt uit in de bergruimte naast de zaal. Via deze route worden bij grote evene menten toestellen, tafels, stoelen, kraampjes, hulpmaterialen en an dere spullen binnengebracht. Bij voorbeeld voor de jaarlijkse show van GVT, de Texelse turnkampi- oenschappen en zeskampen van bedrijven en verenigingen, maar ook voor niet-sportieve manifesta ties zoals feestmarkten, de Dub bele von Sion-avond en nu deze week de Teso aandeelhoudersver gadering. Weinig tijd Omdat de hal vaak bezet is, heb ben de organisatoren en deelne mers van manifestaties maar kort de tijd om hun spullen over te brengen en de zaal in te richten. „Het is dan een komen en gaan van auto's, iedereen komt tegelijk. Dat wordt straks erg moeilijk. Er zullen opstoppingen ontstaan, mensen die aan het in- en uitladen zijn lopen de auto's in de weg, en voor draaien en keren wordt het erg krap", stelt Willem Kalk. De kantinebeheerder vreest dat om deze redenen in de toekomst wel licht manifestaties worden afge zegd, wat voor hem een inkomstenderving betekent. Een nieuwe tennisbaan naast sporthal Ons Genoegen zal de be voorrading bij grote evenementen belemmeren. Dat stelt Willem Kalk, exploitant van de sporthal kantine, die in deze mening wordt gesteund door Nico Stoter na mens de Gymvereniging Texel. Het bestuur van tennisclub Deuce vindt het een storm in een glas water: volgens de tennissers blijft er in de nieuwe situatie ruimte ge noeg voor het in- en uitladen van (vracht)auto's. Deuce kreeg gisteren onverwacht bijval van vrachtrijders van het be drijf Bo-Rent uit Hoorn. Met twee grote opleggers kwamen zij naar het eiland voor de inrichting van de sporthal voor de grote Teso- vergadering van vanavond. Vol gens de chauffeurs vormt de ge plande 7% meter ruimte tussen de sporthal en de nieuwe tennisbaan geen bezwaar. Tenminste, zolang er maar een voldoende brede oprij pad ligt vanaf de Emmalaan, zodat zij goed kunnen draaien en keren. Kalk, Stoter en ook de sporthalbe heerders concluderen uit de geïm proviseerde situatie gisteren bij de sporthal echter dat het in de toe komst wellicht onmogelijk wordt om nog dergelijke grootschalige manifestaties te kunnen herber gen. Zij hopen dat de gemeente in elk geval nog eens naar de situe ring van de baan wil kijken, zodat de belangen van de sporthal niet worden geschaad. Deuce wil de nieuwe tennisbaan situeren op het grasveld tussen de sporthal en de Emmalaan. Eind de cember heeft de club hiervoor een bouwaanvraag ingediend bij de gemeente. Deuce hoopt in mei met de aanleg te kunnen starten, zodat de baan klaar is als komen de zomer met de renovatie van de bestaande vier banen wordt be gonnen. De tennisclub heeft dus haast. Mede omwille van deze tijdsdruk heeft het clubbestuur zijn oog laten vallen op het gras veld naast de sporthal. Voor die lo- katie is namelijk geen bestem mingswijziging nodig, zodat een artikel 19-procedure kan worden omzeild. Liefst zou Deuce twee banen erbij maken, maar dan is wèl een procedure nodig en bo vendien kost dat ook méér. ,,We komen er langzaam boven op, al is dit wel een hectische tijd. Na 23 jaar Bosch en Duin leek het me prettig niet zulke lange dagen meer te hoeven maken, maar ik werk weer van zeven uur 's och tends tot elf uur 's avonds. Het vraagt opnieuw tropenjaren om alles een beetje op orde te krij gen." De problemen van Johan Hopster, Nico Stoter, trainer in vaste dienst bij GVT, wil geen nadruk leggen op het financiële aspect. Voor hem telt vooral de onpraktische situatie die zou ontstaan. „Nu zijn we voor het Texels kampioenschap met vrijwilligers al zeker 272 uur bezig. Als we straks veel moeilijker kun nen bevoorraden, dan wordt het heleméél nachtwerk. Bovendien wordt het risico van beschadiging van toestellen groter, zoals de praktijk heeft bewezen bij de gym zaal aan de Beatrixlaan, waar we maar drie meter ruimte hebben." Over de IVz meter hebben Kalk en Stoter een andere opvatting. „Als je er één vrachtwagen in rijdt, wordt het voor anderen al te krap. Het is minder dan het lijkt." En passant wijst Kalk erop dat de inrit naar de sporthal aan de andere kant ook al is versmald door de komst van de tennisbanen. Dran- kleveranciers hebben hierdoor moeite om in te steken met hun vrachtwagens. Volgens Kalk wil hij de aanleg niet tegenhouden met het oog op de eventuele uitbreiding van de sport hal. B en w wilden vorig jaar om die reden aanvankelijk niet mee werken aan de aanleg van de ten nisbaan. Kalk: „Dat was een zwak argument." Een alternatief heeft Kalk ook: een tennisbaan tussen de wielerbaan en het schoolplein van het voor malige LBO. Nu staan daar bomen, als windsingel voor de wielerbaan. Volgens Kalk is het daar breed ge noeg om de wielrenners niet te hinderen. Deuce wijst het idee van de hand: „Ten eerste is daar wèl een bestemmingswijziging nodig, wat dus tijd kost, en ten tweede voe len we er niets voor een kostbare procedure te voeren voor slechts één baan. tegenwoordig eigenaar van hotel restaurant „Princenhof" in het Friese Eernewoude, zijn inderdaad niet kinderachtig. Dat werd ook gesignaleerd door de landelijke pers. „Weggestuurde exploitant liet uit wraak spoor van ellende achter", luidde de alarmerende kop boven een bijna paginagroot artikel in De Telegraaf vorig week. De voorgeschiedenis is bijna on werkelijk. Toen na een conflict met zijn exploitant deze - ondanks het aflopen van zijn contract - het ho tel met wilde verlaten, schakelde Hopster de rechter in. Deze stelde hem in het gelijk. Toen de exploi tant begin december inderdaad vertrok, nam hij uit wraak alle computerbestanden en de volledi ge administratie mee. Ook de be drading van de koelcel en de vrieskist sneed hij door, maar snel le maatregelen voorkwamen dat veel kostbare levensmiddelen ver loren gingen. De andere gevolgen waren minder gemakkelijk te verhelpen. Hopster wist niet hoeveel gasten hij kon verwachten, welke seminars en bruiloften waren geboekt en wat de voorraden waren. Spoedig bleek bovendien dat de leveran ciers sinds september niet waren betaald en dat het personeel nog een maand salaris tegoed had. Ook een aanzienlijke som be lasting moest nog worden afge dragen. Even werd nog geprobeerd het ho tel draaiende te houden, maar toen verwachte gasten niet kwa men opdagen en anderen pardoes op de stoep stonden, was maar één beslissing mogelijk: dichtgooi en tijdens de feestdagen. Advertenties Met man en macht werd vervol gens getracht de schade zo klein mogelijk te houden. Ook Hopster zélf moest weer volop aan de bak en dat terwijl hij wegens gezond heidsredenen juist een stapje te rug had gedaan. Via advertenties in (kabel)kranten uit de noordelijke provincies werd gasten gevraagd hun reserveringen te bevestigen. Ook het artikel in De Telegraaf zorgde voor een hoop ruchtbaar heid. „Ik denk dat we nu zo'n 85 procent van de boekingen terug hebben. Gelukkig bellen veel men- Nee, dit is geen geval van illegale vrouwenhandel, maar zoals eer der in deze krant te lezen was, is het motorschip „Tyro" dat vaak voor het Nioz voer, te koop. Dat is de reden om haar levensloop eens nader toe te lichten. De naam van het schip komt uit de Griekse mythologie. In het perso neelsorgaan van de nieuwbouw- werf komen we in het meinummer van 1967 de volgende verhande ling tegen: „Tyro-lantijnen: Ons bouwnummer 857 is de derde Ty ro van de maatschappij die haar schepen naar Griekse halfgoden noemt. Wie was Tyro? In de Griek se mythologie was Aeolus de god der winden. Hij had verschillende zonen. Eén van hen was Salmo- neus, wiens dochter Tyro was. Zij stamde dus af van een god. Haar oom Cretheus, een broer van Sal- moneus, wilde haar trouwen. Op huwelijken in de familiekring keek men nog niet zo nauw in die da gen en Salmoneus huwelijkte zijn dochter aan zijn broer uit. Toen Ty ro het huis uit was, zocht Salmo neus vertier in het namaken van donder en bliksem. Zeus, de op pergod, die als werktuigen donder en bliksem hanteerde, liet evenwel niet met zich spotten en doodde hem met een echte bliksem. Tyro en Cretheus hadden drie zo nen. Ondertussen maakte Tyro een slippertje langs het strand en ontmoette daar iemand die Posei don, de zeegod, in eigen persoon geweest zou zijn en kreeg van hem twee zonen. Natuurlijk ont stond er ruzie tussen de stiefzo nen. Dit werd aanleiding tot de tocht van de Argonauten, waarin de Griekse schippers, onder lei ding van Tyro's kleinzoon Jason de gouden vacht van het ram, dat overigens door toedoen van ande re kinderen van Aeolus in handen was geraakt van de koning van Colchis aan de Zwarte Zee, terug haalden. Deze gouden ramsvacht, of „gulden vlies", is onderwerp van de nog steeds bestaande zeer hoge onderscheiding de Orde van het Gulden Vlies, destijds door Philips van Bourgondië ingesteld. Als het woord Tyro wordt verlatini- seerd, betekent het: leerling, nieu weling of rekruut." Scandinavische trekjes De Tyro is in opdracht van Hudig en Veder NV uit Rotterdam ge bouwd en werd ondergebracht bij de NV Maatschappij Zeevaart. H en V is een oud en zeer bekend be drijf dat over enige jaren 200 jaar bestaat. Ondanks vele fusies en opheffingen in de maritieme we reld, die in de afgelopen 25 jaar hebben plaatsgevonden, staat H en V nog steeds als een huis. Te genwoordig zonder eigen sche pen, maar met gecharterde tonnage wordt nog steeds de lijn dienst op Ierland onderhouden waar de Tyro in 1967 voor werd gebouwd. Ze is altijd een eenling gebleven, doch heeft onmiskenbare Scandi navische trekken. Dit is beslist niet vreemd omdat de Noorse kust vaarders, die in een dienst van de Noordkaap naar Stavanger voeren, model hebben gestaan bij het ont werp van dit schip. Ing. Göttesen van het ontwerpbureau J. Vergn uit Bergen in Noorwegen heeft een sterk stempel op het ontwerp van de Tyro gedrukt. Het moest een schip worden dat gepalleti- seerde lading kon vervoeren om snel laad- en lostijden te bevorde ren. Ook ruimte voor 26 contai ners stond op het verlanglijstje van H en V. Hier hield het echter niet mee op. Ook levend vee, on geveer 300 stuks, moest in het onderruim en het tussendek mee kunnen. Het voorste deel van het boventussendek werd ingericht als koel- en vriesruim, twee hoge brede deuren in de stuurboordszij om met twee heftrucks lading aan boord te rijden, een ladinglift, twee laad- en loskranen aan dek die de containers en zware stuk ken konden behandelen, grote luikhoofden, een boegschroef en accommodatie voor twaalf passa giers. De twee hoofdmotoren van 1500 pk. elk, waren via een tand wielkast gekoppeld op één verstel bare schroef. In 1967 was dit alles vrij revolutionair te noemen. Dit noem je geen schip meer, maar een duizendpoot! Er voeren al twee kustvaartuigen bij de KNSM in Amsterdam van een vergelijk baar ontwerp, alleen veel kleiner dan de Tyro. Dit waren de ,,Dania" en de „Nerlandia", die in Scandi navië waren gebouwd en in vaste dienst naar de Oostzee voeren. De bouwwerf Op 26 augustus 1966 tekenden H en V het bouwcontract met Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan de IJssel. Het te bouwen schip kreeg bouwnummer 857. Aan het hoge bouwnummer is af te leiden dat het een zeer oude werf moet zijn en dat klopt ook. De werf werd in 1820 opgericht en hield zich aanvankelijk alleen bezig met de bouw van binnen vaartschepen. In het midden van de vorige eeuw begonnen ze ook zeegaande zeilschepen te bou wen. Ook voor de voorvaderen van het huidige H en V werden twee fregatten, te weten de „He lena" en de „Anna" gebouwd. Se dertdien zijn vele fraaie koopvaardijschepen bij de zeer goed bekend staande werven van Van der Giessen-de Noord gebouwd. Het bouwnummer 857 werd op 23 januari 1967 op stapel gezet en liep op zaterdag 17 juni om 12.45 uur van de helling. Dit is altijd een zeer spectaculair gezicht, daar de helling haaks op de Hollandse IJs sel staat, waar het schip met grote snelheid inloopt. De rivier is echter ter plekke vrij smal, dus veel ruim te is er niet. Zodra het schip los van de helling is, moet het met ge weld geremd en een kwartslag ge draaid worden. Dit geschiedt door ankers en zware kettingen, de zo genaamde peuren. Gebeurt dit niet, dan kan het schip aan de overkant van de dijk geplukt wor den met alle schade en bouwver- traging van dien. Voor de te waterlating was de doop, met champ/agne, verricht door mevr. M. B. Hudig-Kleyn van Willigen, keurig met een hoedje op, zoals de traditie wil... Helaas vond op 14 september tijdens de afbouw een serie explosie in de machinekamer plaats, waarbij 20 mensen gewond raakten. De con sequentie was dat de Tyro tien da gen later dan de planning was, op 11 oktober 1967 werd opgeleverd. Op vrijdag de dertiende werd niet afgevaren. Het bijgeloof was blijk baar sterker dan het commercieel gewin. De eerste afvaart vond dus op zaterdag plaats. Dit was gelijk het vaste afvaartschema, te we ten: zaterdagochtend vertrek uit Rotterdam, maandagmorgen vroeg aankomen in Belfast, maan dag vertrek naar Dublin waar de zelfde dag werd aangekomen, dinsdag vertrek naar Le Havre, waar op donderdag zowel de aan komst als het vertrek plaatsvon den om vrijdag weer in Rotterdam aan te komen. Dus één rondtrip per week, bij een dienstsnelheid van 14 knopen, wat overeenkomt met 26 kilometer per uur. Door het snel opkomende vervoer met containers bleek de Tyro als snel containerruimte tekort te ko men. Daarom nam de vraag naar gepalletiseerde lading snel af. Het veetransport werd door verscherp te vervoerseisen al gecompliceer der. Dientengevolge kwamen veel schepen in de vaart die uitsluitend vee vervoerden. (Er vaart een ge boren en getogen Tesselaar op zo'n schip. Die draait er zijn hand niet voor om om ruim 70.000 schapen in één keer van Australië naar het Midden-Oosten over te stomen. Zoveel schapen komen op heel Texel niet eens voor!) Het gevolg was dat de Tyro in 1976 in Rotterdam werd opgelegd. Het Vening Meinesz Laboratorium van het Instituut voor Geofysica, als onderdeel van de Rijksuniversi teit uit Utrecht, deed al geruime tijd onderzoek naar de zwaarte kracht aan boord van koopvaardij schepen. Eerlijkheidshalve moet wel worden vermeld dat de zwaar tekrachtwaarnemingen voor het eerst plaatsvonden op een marine schip. De beroemde wereldreis van de onderzeeër HM K.XVIII in 1934/35, met prof. dr. Vening Meinesz aan boord, is in marine- en wetenschapskringen nóg be kend. De reis ving aan in Den Hel der, liep langs vijf werelddelen en eindigde in Soerabaja, nadat 22.700 mijlen ruim 42.000 km) waren afgelegd. De duikproe ven van de nog nieuwe onderzeeër hadden plaatsgevonden op de re de van Texel. Voor een wetenschapper zijn de omstandigheden op een koopvaar dijschip niet ideaal. Er kan niet van de uitgestippelde koers worden af geweken, daar het vaarschema anders in de war komt. Aan dek is het vergeven van de „electrische touwtjes" wat de gang van zaken, wat betreft normale scheepswerk- zaamheden, voor de opvarenden ook niet bepald veraangenaamt. Prof. dr. Colette, de opvolger van Vening Meinesz, ontmoette in riname een ex-hofmeester van Tyro. In een gesprek aan boord een KNSM-schip, waarop de li meester voer, bracht Colette J problemen naar voren. De hl meester vertelde hem dat hij li ideale schip voor hem wist te I gen, te weten de Tyro. Nieuw emplo De Tyro bleek inderdaad het ide schip te zijn en werd in 1977 i charterd door de Nederland Raad van Zeeonderzoek. De raad werd later de Stichting 0 derzoek der Zee. Dit charter va plaats via Visser en Visser Char ring BV en werd door de inmidd ter ziele gegane rederij Negoco: Rotterdam berederd. Op 26 okl ber 1982 werd de Tyro door Maatschappij Zeevaart BV (H V) verkocht aan de Koninklijke N derlandse Academie van Wete schappen in Amsterdam, die ha weer verhuurde aan de meest i eenlopende belanghebbend voor onderzoek op zee. Enige t is het zelfs nog een Rijksvaarti geweest. Het Nioz is vanaf ongeveer 19 belanghebbende geweest in I reilen en zeilen van de Tyro. I laatste twee jaren leverde het b kende baggerbedrijf Boskalis bemanning. Vele reizen werd met de Tyro gemaakt. De groots bekendheid kreeg ze ongetwijfi met de Snellius ll-expeditie na de Indonesische Archipel. I heeft echter allemaal al eens in Texelse Courant gestaan. Lat we hopen dat de Tyro weer si nieuwe emplooi vindt en niet gel naar de sloopwerf vertrekt roemloos ten onder gaat onder vlam van de snijbrander. Inmiddi is ze wel 25 jaren oud en dat knap op leeftijd voor een zeesch Hoe dan ook, waar ook ter were het ga je goed, Tyrol Roy M. Hellema Oudesch Aan dit artikel werkten mee: dhr. H.J.M. Poelman, Koofd Kapitei' kamer van Hudig en Veder, Rotterdam,' pitein L.J. Blok, mw. M M van Wanum dhr. De Jager van Van der Giessen- Noord, dhr. Th. C.J. Buisman van het N' (hoofd technische dienst) Geraadpleegde bronnen: diverse jaargangen Lloyds Register; div se jaargangen Maritiem Journaal, dive; jaargangen De Blauwe Wimpel; dive jaargangen Marine News; diverse jaarg* gen Sea Breeze; „De wereldreis van K.XVIII". De Tyro in Het Kanaal, op weg naar Ierland, kort na de oplevering in 1967. tFoto Sky Photo s. Kent Snel verouderd - - -2L sen die hun bruiloftsfeest hier houden vaak automatisch al enke le dagen van te voren om de zaken nog eens door te spreken." Een geluk bij een ongeluk is dat ook nieuwe gasten zich melden, die via de media van de narigheid heb ben gehoord en uit medeleven juist bij Princenhof boeken. Dat de „restauratiewerkzaamhe den" voorspoedig verlopen, moge blijken uit het feit dat vandaag een koud buffet voor 530 personen wordt verzorgd. Inmiddels is een beheerdersechtpaar gevonden dat vanaf 17 januari het hotel zal run nen. Een opluchting voor Hopster, die nog steeds op Texel woont: „Dan heb ik niets meer met de ex ploitatie te maken en hoef ik maar een paar dagen per week in Fries land te zijn. Daar is het me eigen lijk om te doen geweest toen ik de Princenhof kocht." Vanaf die da tum kan Hopster zich ook volledig concentreren op de ongetwijfeld nog lange rechtsgang die hij moet maken om alle schade op de vori ge exploitant te kunnen verhalen. Hij kan er nog om lachen: „Zo gaat het in de ondernemerswereld, af en toe stoot je je neus. Mijn advo caat zei me ook al dat je een con tract nog zo vol kunt zetten, als iemand kwaad wil dan gebeurt het tóch." Welke jongen staat op deze 43 jaar oude foto? Niek Slijde- rink sr. uit Houten wil het graag weten in verband met het compleet maken van ar- chiefstukken over het vergaan van de zeilboot „Wrangle III" met zeeverkenners in 1950. De jongen op de foto poseert met de spiegel van de boot, die bij De Koog aanspoelde. „1st Mortlake Sea Scouts" is de naam van de groep. De boot verging destijds met man en muis in het Nauw van Calais tijdens een zeiltocht vanuit Dover. De spiegel is het enige dat ooit van de boot is teruggevonden. De lijken van de jongens spoelden aan op diverse plaatsen aan de kust. De meeste werden geborgen op Texel, wat reden was om een gezamenlijk graf te maken op de algemene begraafplaats in Den Burg. Het graf wordt sedert jaren verzorgd door le den van Scouting Texel. Oud groepsleider Niek Slijderink onderhoudt nog altijd contact met nabestaanden en vrien den. Wie weet wie op de foto staat of mogelijk andere bij zonderheden kent die op het drama betrekking hebben, wordt verzocht contact op te nemen met Slijderink, Egelak ker 2, 3994 EN Houten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 8