lieuw college verdeelt
restant slaapplaatsen
Geen knelpunten voor
CDA en Texels Belang
)een buffer, maar groei tot 47.000
carioon
(RRRDlP
Harmonieuze onderhandelingen
TEXELSE
COURANT
Maaltijdservice
zoekt bezorger
WET WAS EEN ZACHT
E1-T1E DIT KEERÜ!
Vrolijk Pasen
toeren mogen ook
appartementen
hebben b en w
taken verdeeld
College-programma
ten „bevriezing" van het aantal toeristische bedden,
iar een lichte groei toestaan tot het absolute maximum
i 47.000. Aldus één van de belangrijkste voornemens
het beleidsprogramma 1994-1998 van het nieuwe col-
e van b en w. Van de nu nog resterende 2.000 slaap-
atsen, die als buffer achter de hand werden gehouden,
il een verdeling gemaakt: kleine logiesverstrekkers 600,
tels en pensions 600, kamperen bij de boer 600 en on
tzien 200.
VRIJDAG 1 APRIL 1994
risch" kan worden aangemerkt,
en dus de bestemming A-blok ver
valt, zullen de appartementen toe
vloeien naar de bestaande
woningvoorraad. Het college
hoopt zo iets te kunnen doen aan
de heersende woningnood. Daar
mee wordt het bestaande beleid -
geen nieuwe permanente bewo
ning in het buitengebied- los
gelaten.
„Dat klopt", erkent Schilling.
„Maar de regeling sluit wèl aan bij
de wens om het buitengebied
agrarisch te houden. Het is vooral
bedoeld om de boeren een com
pensatie te bieden voor vermin
derde inkomsten. Door de boeren
een graantje van het toerisme te
laten meepikken kunnen ze het
misschien langer volhouden."
De Warme Maaltijdvoorziening
Texel zoekt een bezorger voor de
route Den Burg/Oudeschild gedu
rende één week per vier weken.
De kilometer-vergoeding bedraagt
ƒ0,50. De rondbrengtijd is van
11.00 tot 12.30 uur. De organisatie
is verder op zoek naar reserve
rijders, die worden opgeroepen bij
afwezigheid van de vaste vrijwilli
gers. Opgave bij de Stichting Wel
zijn Ouderen Texel, Molenstraat 2,
1791 DL Den Burg, tel 12696.
0q( WOT HEbfceN
V BELOOFD?
Mop
fir1iï~cvr\
jgesnund door Jos Timmer die als voorzitter bij de onderhandelingen optrad, presenteren burgemeester Willem van Rappard
JdZZcè^l'eZ $Ch""n9 *Ch "S n"UWe <°"<*>°'°«en Hummer vier. Gerbrand Poïter Rnzetl Is verhinderd óm
Foto Frans Hopman
Enntueel vrijvallende slaapplaat-
Bj worden toegevoegd aan het
reurvoir onvoorzien. De twee co
alitiepartners Texels Belang en
CPA willen de regeling voor het
iperen bij de boer verruimen,
het aan hen ligt, zijn per erf
rtaan acht in plaats van vijf
en of caravans toegestaan,
irnaast krijgen agrariërs de
i om maximaal twee inpandi-
appartementen te maken,
r dat gaat dan ten koste van
aantal kampeerplaatsen.
bedelen in plaats van blokke-
constateert de aanstaande
louder van ruimtelijke orde-
Daan Schilling. De wethou-
die na vier jaar weer op deze
terugkeert, vindt dat de ver-
9 van de gereserveerde 2.000
plaatsen niet indruist tegen
ens van de Texelse bevolking,
nd februari bleek uit een onder
dat in opdracht van Teso on-
le Texelaars werd gehouden,
)'jna de helft van de onder-
Jden het maximum van
50 teveel vindt. „Wat óók uit
enquête naar voren kwam,
dat het kamperen bij de boer
ïn vrij onschuldige vorm van
atie wordt beschouwd. Als er
och nog enige groei mogelijk
an het liefst bij kleinschalige
ondernemers. Grootschalige pro
jecten zijn niet in onze verdeling
opgenomen."
Mogelijkheden
De verruimde regeling inzake het
kamperen bij de boer is een com
promis tussen de ideeën van
Texels Belang en het CDA. Laatst
genoemde partij toonde zich voor
stander van het maken van
inpandige appartementen in boe
renbedrijven, bedoeld voor toe
ristische verhuur. Texels Belang
toonde zich een voorstander van
uitbreiding tot acht kampeerplaat
sen, het CDA wilde dit aantal
handhaven op vijf. In de nieuwe
regeling kunnen agrariërs kiezen
uit de volgende mogelijkheden:
a.van maximaal acht tenten of ca
ravans („mobiele kampeereenhe-
den"); b.twee inpandige
appartementen en drie mobiele
kampeereenheden; c.één inpandig
appartement en vier mobiele kam
peereenheden. Uitgegaan wordt
van drie slaapplaatsen per tent of
caravan en vijf per appartement.
Op deze wijze worden voor het
kamperen bij de boer maximaal
1.600 slaapplaatsen ingeruimd.
De verdeling geschiedt onder het
motto „wie het eerst komt...".
De regeling is, net als nu, alleen
van toepassing op A-blokken in
het daartoe aangewezen gebied.
Eventuele aanvragen moeten bin
nen twee jaar na aanvraag worden
gerealiseerd. Zo niet, dan vervallen
de rechten en gaan deze terug
naar de gemeente (in „onvoor
zien").
Woningnood
Als het bedrijf niet meer als „agra-
Het nieuwe college van b en w is
een feit. Geheel volgens verwach
ting zijn Daan Schilling en Ger
brand Poster (beiden Texels
Belang) en Nel Eelman-van 't Veer
(CDA) de wethouders voor de ko
mende vier jaar. Evenmin verras
send is de portefeuilleverdeling.
Schilling krijgt ruimtelijk en huis
vestingsbeleid, Poster financiën
en economie, Eelman-van 't Veer
welzijn en cultuur. Burgemeester
W. van Rappard doet de algeme
ne bestuurlijke zaken.
Al op de verkiezingsavond, me
teen na het bekend worden van de
uitslag, was dit de meest voor de
hand liggende combinatie. Omdat
Texels Belang (zes raadszetels) het
CDA (drie zetels) toezegde op ba
sis van gelijkwaardigheid te willen
opereren, was de coalitie al spoe
dig een feit. De onderhandelingen
over het te voeren beleid, die toen
volgden, verliepen al even voortva
rend. Op 9 maart kwamen de par
tijen voor het eerst bijeen en
afgelopen woensdag, 30 maart,
kon het nieuwe collegeprogramma
aan de pers worden gepre
senteerd.
„De onderhandelingen hebben
zich in heel goede sfeer en harmo
nie afgespeeld", aldus Jos Tim
mer, die als voorzitter van Texels
Belang de bijeenkomsten leidde.
Timmer dankte gemeentesecreta
ris Piet Zoon voor diens on
dersteunende rol. „Voor een
amateur-bestuurder zou het prak
tisch onmogelijk zijn geweest, om
zoveel werk in zo'n korte tijd voor
elkaar te boksen." Ook toonde
Timmer zich verheugd over de in
breng van burgemeester Van Rap
pard in het concept-programma.
Open boeken
Van knelpunten tussen de coalitie
partners Texels Belang en CDA
was volgens de betrokkenen geen
sprake. „Discussiepunten is een
betere term. Punten, waarover we
overeenstemming moesten zien te
bereiken", aldus Nel Eelman. Eén
van de kwesties waarover veel is
gepraat, is het kamperen bij de
boer. Dat heeft geresulteerd in een
uitgebreid, concreet compromis.
„Als je de twee partijprogramma's
over elkaar legt, zijn er heel veel
overeenkomsten", vult Schilling
aan. „We zijn de onderhandelingen
ingegaan met open boeken. Wat
dat betreft zat de spotprent van
Antoon Goes nog in mijn hoofd:
Wat hebben we ook al weer be
loofd?... Maar in dit programma
zijn veel wensen van beide partijen
overeind gebleven. We kunnen
ons er allebei goed in herkennen."
Nadat Texels Belang en CDA tot
één gezamenlijke versie waren ge
komen. werden de programma's
van de overige Texelse partijen er
bij gepakt. Hier en daar leidde dat
tot aanvullingen op het college
programma. „Niet zo vreemd",
zegt Schilling. „Met vooral PvdA
en Groen Links zijn er principiële
verschillen, maar over veel punten
denken de partijen in dezelfde
richting."
Het nieuwe college benadrukt dat
het samenwerking zal zoeken met
de andere fracties. „Over beleids
zaken zijn we van plan de fractie
voorzitters te benaderen. We
willen graag op een goede manier
met de oppositie omgaan."
VERVOLG VAN PAGINA 1
ïrdeling van taken binnen het
ve college van b en w komt
ote lijnen overeen met de hui
situatie. Opvallend is wel dat
>ortefeuille van wethouder
Br (financiën en economie)
meer gewestelijke zaken,
otie VVV en milieu bevat,
college stelt dat dit niet te
n heeft met de persoon van
ethouder, maar dat de inde-
itsluitend berust op zakelijke
aktische overwegingen.
9ewest is een coördinerende
die derhalve het best past in
Ttefeuille bestuurlijke coördi-
- Ücht burgemeester Van
5fd toe. Behalve de geweste
den worden aan zijn pakket
e promotie VVV en public re-
toegevoegd. Milieubeheer
f komende vier jaar onder de
doording van wethouder
n9 (ruimtelijk en huis-
9sbeleid). „Ook dat is lo-
Milieu-eisen spelen een rol
verlenen van vergunningen,
r is een duidelijk raakvlak
J|mtelijke ordening. Vroeger
nilieu
overigens al eens on-
Jracht bij RO.'
Portefeuille van Poster is
en taak toegevoegd: strand-
r Wethouder Eelman-van 't
welzijn en cultuur) neemt
het takenpakket van haar voor
gangster wethouder Krijnen-Baijs
volledig over.
Portefeuilles
De verdeling is als volgt:
Burgemeester mr. W.L.F.C. Ridder
van Rappard: Algemeen en orga
nisatorisch beleid. Bestuurlijke
coördinatie en representatie; wet
telijke taken als burgemeester zo
als politie, brandweer, openbare
orde en strandvonderij; personele
zaken, organisatie, automatisering
en voorlichting. Toegevoegd: ge
westelijke zaken, promotie VVV
en public relations.
Wethouder D.F.G. Schilling: Ruim
telijk en huisvestingsbeleid. 1e
loco-burgemeester; ruimtelijke or
dening; volkshuisvesting; verkeer
en vervoer; verkeersveiligheid; mo
numentenbeleid; natuur- en
landschapsbeheer. Toegevoegd:
milieu.
Wethouder N.D.K. Eelman-van 't
Veer: Welzijnszaken. 2e loco
burgemeester; welzijn; cultuur;
onderwijs en educatie; volksge
zondheid; sociale werkvoorziening
en sociale zaken; sociaal gerichte
werkgelegenheid; sociale recreatie
(sport).
Wethouder G. Poster: Financieel,
economisch en technisch beleid.
3e loco-burgemeester; financiën;
economie; gemeentewerken; eco
nomische werkgelegenheid
(marktgericht), promotie Texels
produkt; recreatie (economisch).
Toegevoegd: strandbeheer.
wordt krachtig ondersteund. Me
degebruik dient te worden erkend
in de beheersplannen van o.m.
Staatsbosbeheer."
Met SBB hebben b en w straks
nog meer hete hangijzers te
bespreken. Elders in het program
ma wijst het college het voorne
men om bepaalde boswegen voor
verkeer af te sluiten, van de hand.
„Bos- en natuurgebieden moeten
blijvend toegankelijk blijven, met
name voor ouderen en minder-
valide inwoners en toeristen." Ook
afschaffing van het prikkeldraad
zal ter sprake worden gebracht.
Aanstaand wethouder Daan Schil
ling (ruimtelijk en huisvestingsbe
leid): „Mensen achter prikkeldraad
houden is niet meer van deze tijd.
En als per se een afrastering nodig
is, valt vast wel iets anders te be
denken."
Nationaal Park
„Ondanks plaatsing van De Hors
en de Razende Bol onder de Na
tuurbeschermingswet dienen de
bestaande gebruiksmogelijkheden
door middel van gemeentelijke re
gelgeving te worden behouden",
zo vermeldt het programma letter
lijk. De aanwijzing van de duinen
tot Nationaal Park wordt -als
verwacht- afgewezen. „Zolang
hieraan onaanvaardbare beperkin
gen zijn verbonden voor recreatie,
landbouw en historisch medege
bruik."
Het „ruime jas"-model, de thans
uitgewerkte variant op de 2e fase
relatienota, wordt niet met zoveel
woorden genoemd. Wèl wordt
gesteld dat bij het maken van be
leid inzake natuur en landschap
vooraf door provincie en gemeen
te bindende afspraken dienen te
worden gemaakt over de te berei
ken doelen. Met belanghebbende
organisaties moet overleg worden
gepleegd over de invulling.
„Ad hoe aankopen" van cultuur
gronden door terreinbeherende in
stanties worden in principe afge
wezen.
Verder wil het college een rol spe
len bij de bescherming van voor
Texel karakteristieke weidevogels.
Bestemmingsplannen
Het college wil geen ongewenste
vestiging van bedrijven in het bui
tengebied. Wèl behoren eventueel
vrijkomende agrarische gebouwen
binnen de bestaande bebouwing
een passende bestemming te krij
gen. Gedacht wordt aan kleine
ambachtelijke bedrijfjes of opslag.
In elk dorp zal de ontwikkeling van
een bedrijventerrein min of meer
mogelijk moeten zijn.
Bij de voorbereiding van
bestemmings- en herinrich
tingsplannen moét de bevolking
maximaal worden betrokken. Her
kenbaarheid van Texel vormt het
uitgangspunt van het ruimtelijke
ordening-beleid. Dat houdt in dat
het typisch eigene van Texel ten
minste moet worden gehand
haafd. In het bestemmingsplan
buitengebied moet een regeling
worden opgenomen, die het plaat
sen van milieuvriendelijke gaas-
kassen mogelijk maakt.
Openbaar groen
De uitgifte van openbaar groen,
het stokpaardje van Gerbrand
Poster, de aanstaande wethouder
financiën en economie, zal makke
lijker worden gemaakt. Uitgangs
punt is het zoveel mogelijk
verkopen aan, in gebruik geven
aan of anderszins onderhouden
van openbaar groen door de inwo
ners van Texel. Wel zal rekening
worden gehouden met belangen
van omwonenden. Bepaalde per
celen komen niet voor verkoop in
aanmerking.
Huisvesting
Leegstand van woningen die
bestemd zijn voor permanente be
woning wil het college voorko
men. Vaste bewoning van
recreatiewoningen en apparte
menten in de dorpskernen moet
daarentegen mogelijk worden ge
maakt. Om verdere woningnood
te lenigen zal bij het rijk worden
nagegaan of extra budget kan
worden verkregen voor huis
vesting van Nioz-medewerkers.
Door agrariërs gerealiseerde in
pandige appartementen in het ka
der van „kamperen bij de boer",
die later vrijkomen als gevolg van
bedrijfsbeëindiging, zouden even
eens voor bewoning beschikbaar
moeten komen.
Om te zorgen dat de gemeente in
het gewenste tempo nieuwbouw
kan plegen, zal een actiever beleid
ten aanzien van grondaankopen
moeten worden gevoerd.
„Lokaal doen wat lokaal kan en re
gionaal doen wat regionaal moet"
is de houding die tegenover de in
tergemeentelijke samenwerking in
de „Kop" zal worden aangeno
men. Volgens Texels Belang en
CDA heeft Texel voldoende kwali
teit en draagvlak om op eigen wij
ze antwoord te geven op de
bestuurlijke vragen van de jaren
'90. „We zullen ons positief-
kritisch opstellen ten opzichte van
nieuwe ontwikkelingen", aldus
Nel Eelman-van 't Veer, die straks
wethouder welzijn en cultuur
wordt. „Het is altijd beter om
vooraan te staan en mee te pra
ten."
In het programma staat evenwel
dat de huidige bestuursstructuur
van het gewest moet worden ge
wijzigd. Inzake de eventuele over
dracht van bestuursbevoegd
heden is een pas op de plaats
gewenst.
De samenwerking met andere
Waddeneilanden dient waar mo
gelijk te worden uitgebreid als dat
een versterkende werking heeft
richting andere overheden.
Drempel
De hedendaagse tendens dat, o.a.
door schaalvergroting, het ge
meentebestuur steeds verder van
de eigen inwoners komt af te
staan, valt op Texel wel mee. „Eer
der is het tegenovergestelde het
geval", zo wordt in het voorwoord
geconcludeerd. Toch houdt het
college de vinger aan de pols en
wil maatregelen nemen om de
veelbesproken drempel" tussen
politiek/gemeente en burger te
verlagen. Goede communicatie en
heldere procedures zijn daarbij be
langrijke elementen. Opvallend is
de opmerking dat „van het perso
neel een houding wordt verwacht,
passend bij de 'cultuur' van de ei
landbevolking."
Schilling: „Het moet klikken. Er is
ons veel aan gelegen dat ambte
naren van hoog tot laag zich zo
dienstbaar mogelijk opstellen je
gens burgers." Dat het nu slecht
is, wil het nieuwe college daarmee
niet zeggen. „Wel dat het beter
kan."
Verkeer
In de kernen van alle dorpen wil
men het autogebruik terugdrin
gen, zodat er meer ruimte komt
voor voetgangers en fietsers. Het
nieuwe college wil een overleg
starten met logiesverstrekkers om
te bevorderen dat het toeristisch
autogebruik op Texel wordt ver
minderd. Verder is het de bedoe
ling parkeerplaatsen te maken aan
de rand van de dorpen. Tijdens de
periode 1 oktober tot 1 april zal
het systeem van betaald parkeren
op de parkeerterreinen Elemert en
Nikadel worden afgeschaft. Te
vens wordt onderzocht waar dat
's winters ook kan.
Texelaars met parkeerproblemen
kunnen, voor nog nader te bepalen
lokaties, in aanmerking komen
voor een parkeerkaart (tarief nog
onbekend). Gedacht wordt bijv.
aan de bewoners van de Wilhelmi-
nalaan.
Ook willen burgemeester en wet
houders in overleg met NS, NZH
en Teso komen tot een betere aan
sluiting van de boot-bus op de
trein en zal worden geijverd voor
de invoering van het Waddenbiljet
via de NS.
Werkgelegenheid
Stimulering en eventuele uitbouw
van Texelse produkten ziet het col
lege als een belangrijke taak.
Voorts zal het gemeentelijk aan
koopbeleid meer dan voorheen
worden gericht op het laten leve
ren of uitvoeren door het Texels
bedrijfsleven. Hiertoe zullen
meerjaren-afspraken moeten wor
den gemaakt. Deze stelling bete
kent overigens niet dat bij
aanbestedingen geen overkantse
bedrijven meer worden uitge
nodigd.
De gemeente zal zich actief in
spannen om bedrijven naar Texel
te halen en proberen het industrie
terrein in Oudeschild in te vullen.
In overleg met de visafslag Den
Helder wordt bekeken of ook vis in
Oudeschild kan worden aange
land, mogelijk in de vorm van een
dependance.
Onderwijs
In elk dorp tenminste één (open
bare) basisschool, eventueel als
nevenvestiging. Mogelijk kunnen
leerkrachten worden uitgewisseld,
in plaats van een aanstelling per
school. Gestreefd wordt naar een
grotere zelfstandigheid voor
ouders, bestuur en directie bij het
beheren en besturen van openbare
basisscholen. Het onderwijsbeleid
van de gemeente zal via deelno-
ta's worden geformuleerd. Actief
overleg tussen onderwijs en be
drijfsleven is nodig: mogelijk leidt
dit weer tot het creëren van leer-
lingenwerkplaatsen.
Sport
Actieve sportbeoefening voor ge-
handicapten moet worden bevor
derd. In overleg met de
verenigingen wordt bekeken of de
clubs zelf méér onderhoud en be
heer kunnen doen. „Dat kan alleen
als er een draagvlak voor is", al
dus Nel Eelman.
Ook wordt onderzocht of privati
sering tot kostenbesparing kan lei
den. Dit betekent tevens een
taakvermindering voor gemeente
werken. „Maar het is niet de be
doeling dat er dan ambtenaren
weg moeten", stelt Daan Schil
ling. „Je moet denken aan geleide
lijke invoering, en dan alleen als de
gemeentelijke organisatie er niet
minder van wordt. De achterlig
gende reden is duidelijk: de subsi
dies van het rijk nemen af, dus we
moeten ons wapenen om de za
ken zo goed mogelijk draaiende te
houden."
Het college wil de zwembaden
Molenkoog en Calluna behouden,
maar wenst een onderzoek naar
privatisering en samenwerking.
Het college wil het systeem van
raamsubsidies handhaven. De
historie van Texel zou in de musea
extra tot uitdrukking moeten wor
den gebracht. In overleg met Eco-
Mare zal worden aangedrongen op
het onder aandacht brengen van
cultuur en oude gebruiken van de
Texelse bevolking. De realisering
van een luchtvaartmuseum door
middel van particulier initiatief
wordt ondersteund. Uitleen van
kunst dient onder bepaalde voor
waarden mogelijk te zijn.
Sociale voorzieningen
De mogelijkheden tot kwijtschel
ding voor zowel burgers als onder
nemers zullen maximaal worden
aangegrepen. De bestaande nota
ouderenbeleid wordt aangepast
n.a.v. actuele ontwikkelingen, zo
als de thuiszorg. Voorts wordt
gestreefd naar renovatie van wo
ningen nabij Jan Dirkszoord en het
realiseren van „woon-zorgcom-
plexen".
Bij de huisvesting van asielzoekers
in de gemeente zal het rijksbeleid
loyaal worden uitgevoerd, maar
wel in goed overleg met belang
hebbenden. Door de aanwezigheid
van de noodopvang in De Koog
voldoet Texel ruimschoots aan de
normen. Pas als de tijdelijke op
vang van de baan is, zouden wel
licht meer woningen beschikbaar
moeten komen voor de huis
vesting van vluchtelingen.
Afval
Onderzocht wordt of het mogelijk
is een gedifferentieerd tarief voor
de reinigingsrechten in te voeren.
Algemeen beginsel is „de vervuiler
betaalt". Het principe van kosten
dekkende tarieven wordt niet
zwart op wit genoemd. Dat zal elk
jaar bij het vaststellen van de be
groting worden bekeken. Schilling:
„Uiteindelijk is er maar één oplos
sing: de afvalberg moet kleiner."
Verder zal het college bekijken of
particulieren op bepaalde tijdstip
pen grof vuil direct bij De Hamster
kunnen aanleveren.
Tijdens de college-onderhande
lingen kregen de coalitiepartners
een teleurstelling te slikken. Het
rijk kondigde aan om met ingang
van 1997 ƒ1,3 miljoen minder uit
te keren, een korting op de jaarlijk
se bijdrage van liefst tien procent.
De politieke keus tussen belasting
verhogen of taken afstoten wordt
vooralsnog gemaakt in het voor
deel van de portemonnee van de
burger. Bedoeling is een terughou
dend belanstingbeleid te voeren.
Burgemeester Van Rappard teken
de aan, dat de forse rijkskorting in
feite een gevolg is van het lage
onroerendgoed-tarief op Texel. Of
dit inhoudt dat de komende jaren
aan de OGB wordt gesleuteld,
wordt niet vermeld. „Eerst maar",
eens knokken tegen deze korting."